🌼 پرسش:
مگر پيامبران ع معصوم نبودند؟پس چرا خطايي از ايشان سر ميزد؟مانند حضرت يوسف ع که از پادشاه خواست تا او را آزاد کند و يا حضرت يونس ع که قوم خود را ترک کرد و...
🌼 پاسخ:
پیامبران با توجه به داشتن درجات عالی اخلاص و تقوا، کمترین تاثیر را از شیطان می پذیرند و هرگز گناهی از آنها دیده نمی شود؛ هر چند ممکن است آن عزم بسیار عالی را نداشته باشند و دچار ترک اولایی شوند. و باید دقت کنیم که ترک اولای پیامبران در حدی است که اگر ما بدانجا برسیم، خود را در قله های عالی تقوا خواهیم دید. مثلا قرآن حضرت یونس را مذمت می کند که خوب صبر نکرد و رفتن از میان قومش ترک اولی بود. این نکته زمانی برای ما خوب روشن می شود که بدانیم مطابق روایات، حضرت یونس حدود سی سال قومش را انذار کرد (بحار الأنوار ، ج۱۰، ص۸۸) و تنها دو نفر به او ایمان آوردند. یعنی آنچه قرآن بی صبری می خواند، در منظر ما، صبری بسیار عظیم بوده است. پس ترک اولای پیامبران، با زشتی هایی که از ما سر می زند، فرسنگ ها فاصله دارد.
و اما در مورد حضرت یوسف، آیه قرآن این است: وَ قالَ لِلَّذی ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْکُرْنی عِنْدَ رَبِّکَ فَأَنْساهُ الشَّیْطانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنینَ
آیا حضرت یوسف که در همین سوره از مخلصین خوانده شده اند، آیا واقعاً خدا را فراموش کرد و چند سالی را به همین دلیل در زندان ماندند!!؟
گر چه بعضي مفسران ضمير در جمله "فانساه الشيطان ذکر ربه" را به حضرت يوسف برگردانده و مانند شما فکر کرده اند که ايشان براي لحظه اي خدا را فراموش کرد، ولي دقت در آيات اين معنا را نفي مي کند.
علاوه بر اين که خدا قبل از جريان زليخا بر برگزيدگي يوسف تاکيد مي کند و مي فرمايد:
و چون باليدن يافت، حكمت و دانشش ارزانى داشتيم و نيكوكاران را بدين سان پاداش مىدهيم.(1) و پدرش نيز در ابتداي نو نهالي به او گفته بود: تعبير خوابت اين است که خدا تو را بر خواهد گزيد
یوسف وقتي زنداني مي شود، به دو دوست زنداني اش که از وي تعبير خواب شان را مي خواستند، در باره وجه اين که خدا به او عنايت کرده ، علم و از جمله تعبير خواب آموخته ، اين گونه شرح مي دهد: ما هيچ شرکي نداريم و اين نهايت درجه ايمان و ذکر و ياد خدا است . (2) بعد از اين بيان، به دوست زنداني اش توصيه مي کند که نزد پادشاه مصر جريان او را يادآوري کند .معلوم مي شود که اين تقاضا از سر فراموشي خدا نيست، زيرا کسي که مخلص است و به هيچ وجه شرک در دل او راه نيافته است و سراسر وجودش از خدا پر شده، ديگر غفلت و خدافراموشي در او راهي ندارد.
اما تقاضا از دوست زنداني هم براي کمک گرفتن از پادشاه و نجات يافتن از زندان نبود، بلکه براي اين بود لکه اي که به ناحق به دامنش چسبانده بودند، بزدايد و پاکدامني خود را ثابت کند . اين غرض، عين خداخواهي است . خودخواهي و دنياطلبي نيست که نتيجه غفلت باشد .توسل به اسباب و وسايل هم با توجه به سبب و وسيله بودن آن ها و خدا را مسبب الاسباب دانستن، با توحيد و ياد خدا منافات ندارد. آنچه غفلت و خدا فراموشي است، اين که فرد به وسيله اي توجه کرده، وسيله بودن او را فراموش کرده، براي لحظه اي او را وسيله مستقل بداند؛ اما کسي که به وسيله به عنوان سبب و وسيله توجه مي کند، در همان حين به ياد خداست. خدا را مؤثر حقيقي مي داند و آن را فقط وسيله اي مي داند که اگر مؤثر شود، به اذن خداست.
اما اگر در آيات دقت کنيم متوجه مي شويم که منظور از"رب" پادشاه مصر است،نه خدا. کسي هم که يادآوري رب را فراموش کرد، يوسف نبود، بلکه دوست زنداني اش بود که فراموش کرد جريان يوسف را به گوش پادشاه و رب خودش برساند.اهل مصر فرعون را "رب" مي دانستند .
بنا بر اين آيه ظهور دارد که يوسف براي دفاع از پاکدامني خود به اسباب متوسل شد، همان گونه که وقتي هم تعبير خواب را گفت و پادشاه به ديدن وي راغب گشت و او را به حضور طلبيد، فرستاده شاه را گفت: اول از شاه بخواهد جريان زنان درباري را پي جويي کند تا پاکدامني يوسف ثابت گردد .دفاع از پاکدامني براي يوسف مهم بود، نه نجات از زندان .چون پاکدامني محبوب خدا بود .
پي نوشت ها:
1. يوسف(12)آيه22.
2. همان،آيه37-40.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#استاد_عباسی_ولدی
✳️ چه قدر خوبه اگه بتونیم در برابر مسائلی که مطابق میل ما نیست، کنترل خودمون رو از دست ندیم.👏
💯 اگه هدفمون تو زندگی خدا باشه، از هر چیزی که ما رو به خدا می رسونه استقبال میکنیم. یکی از عوامل مؤثر برا رسیدن به هدف آفرینش (خدا)، بردباری و فروخوردن خشمه.👌
🌀با این نگاه، ایجاد زمینۀ خشم برای هر آدمی، یه فرصته برای رشد و حتی نشونۀ محبت خدا به ماست که چنین فرصتی رو برای ما فراهم کرده.😌
💟 چه قدر انگیزه بخشه اگه بدونیم خدا، کسایی رو که خشم خودشون رو فرومی خورن، دوست داره.😇
‼️ مبارزه با خشم کار آسونی نیست؛ اما اگه بدونیم خدا در برابر این کار، اجر شهید میده، از کنار این پاداش نمیگذریم.😃
✅ ما توی مسیر یه زندگی موفق، نیاز به چشیدن طعم معنویت داریم. خدا به خاطر فروخوردن خشم، ایمانی به انسان میده که طعم اون رو تو دلش احساس میکنه.😇
📚 تا ساحل آرامش
#سبک_زندگی_اسلامی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
سلام مولای من ، مهدی جان
دلخوشم به این سلام ها ...
دلخوشم به امواج گرم پاسختان ...
دلخوشم به عطر نگاهتان ...
دلخوشم به زلال یادتان ...
دلخوشم به بودنتان ، به داشتنتان ...
دلخوشم که پدرم هستید ... که فرزندتان هستم ...
... من چقدر با شما دلخوشم ...
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
امام زمان که بياد ...ما همين زندگي عادي داريم ....کارمون همينه ....چي ميشه ؟........من خيلي سوال درمورد اينکه امام زمان بياد دارم .....واينکه ظالما چي ميشن ؟
🌼 پاسخ:
بعد از استقرار حکومت عدل مهدوی اوضاع جهان به صورت محسوس تغییر می کند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1. آبادانی جهان
امام باقر علیهالسلام در پیرامون آبادانی جهان در عصر امام زمان علیهالسلام میفرماید:
فَلاَ یَبقَی فِی الأرضِ خَرابٌ إلاَّ عَمَّرَ؛
در روی زمین وبرانهای نمیماند، جز اینکه آن را آباد میسازد.
مولای متقیان در مورد سرسبز شدن جهان در عصر ظهور امام عصر علیهالسلام میفرماید:
اگر یک نفر در میان عراق و شام گام بردارد، جز بر روی سبزیجات گام نمیگذارد.
2. امنیت جهانی
در عصر ما رقم بسیار بالایی از بودجهی کشورها به تسلیحات نظامی اختصاص دارد و در هیچ نقطهای امنیت وجود ندارد، ولی در عصر ظهور هزینهی تسلیحاتی به صفر میرسد و سرتاسر جهان آکنده از امنیت و آسایش میشود. مولای متقیان علیهالسلام در این رابطه میفرماید:
هنگامی که قائم ما قیان کند، با عدالت رفتار میکند، ظلم و ستم در زمان او رخت برمیبندد، راهها امن میشود، زمنی برکاتش را نازل میکند و هر حقی به صاحبش برمیگردد.
در حدیث دیگری فرمود:
یک پیرزن از عراق تا شام گام میسپارد، زنبیلش را بر سرش میگذارد، نه درندهای او را میآزارد و نه از چیزی هراس میدارد.
امام باقر علیهالسلام در همین رابطه فرمود:
یک پیرزن از مشرق تا به مغرب میرود، احدی برای او مانع ایجاد نمیکند.
3. بهداشت جهانی
علیرغم پیشرفت چشمگیر پزشکی در عرصههای مختلف، همه روزه شاهد پیدایش بیماریهای نوظهور هستیم، که برخی از آنها ناشناخته هستند و برخی دیگر در شمار بیماریهای غیرقابل درمان میباشند، ولی در عصر ظهور آمار بیماران در جهان به صفر میرسد، چنانکه امام صادق علیهالسلام میفرماید:
لاَ یَبقَی عَلی وَجهِ الأرضِ أعمَی وَ لاَ مُقعِدٌ وَ لاَ مُبتَلَی؛
در روی زمین کور، زمینگیر و هیچ بیمار دیگری یافت نمیشود.
4. شکوفایی علم و فرهنگ
امام صادق علیهالسلام شکوفایی علم و دانش را در عصر ظهور چنین ترسیم میفرماید:
دانش 27 رشته است، همهی آنچه پیامبران آوردهاند دو رشته بیشتر نمیباشد، چون قائم ما علیهالسلام قیام کند، 25 رشتهی دیگر را ظاهر میسازد و در میان مردم منتشر مینماید، تا همهی 27 رشته انتشار یابد.
هنگامی که برق اختراع شد، یک علم بر هزاران علم موجود افزوده شد، سیمای جهان دگرگون شد، در عصر ما با راهاندازی اینترنت و اختراع کامپیوتر سیمای جهان به کلی دگرگون شده است. اگر روزی موعود جهانی ظهور کرده، 12 برابر علم موجود را بر آن اضافه کند، دیگر سیمای جهان برای ما قابل ترسیم نیست.
5. بینیازی از انرژی خورشیدی
در احادیث فراوان در تفسیر آیهی شریفهی:" وَ أشرَقَتِ الأرضُ بِنُورِ رَبِّهَا" آمده است:
هنگامی که قائم ما قیام کند، زمین با نور صاحبش روشن میگردد، مردم از نور خورشید بینیاز میشوند، شب و روز یکسان گردد، تاریکی رخت بر میبندد.
6. خشنودی همگانی
از روزی که انسان قدم در کرهی خاکی نهاده هیچ حکومتی بر سریر قدرت ننشسته که همگان از آن راضی باشند، ولی در حکومت جهانی حضرت ولی عصر ارواحنافداه همگان از آن خشنود میشوند، زیرا همهی نیازهای مادی و معنوی مردم تأمین میشود، در نتیجه ساکنان زمین و آسمان خشنود میشوند. چنانکه رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
یَرضَی بِهِ سَاکِنُ السَّمَاءِ وَ سَاکِنُ الأرضِ؛
ساکنان آسمان و زمین از او خشنود میشوند.
7. بینیازی همگان
در عصر ظهور وفور نعمت به حدی میرسد که همگان بینیاز میشوند و کسی زکات و مبرّات را نمیپذیرد.
امام صادق علیهالسلام فرمود:
هریک از شما به دنبال کسی میگردد که او را وصله کند و زکاتش را بپذیرد. ولی هرگز کسی را پیدا نمیکند که زکات او را بپذیرد زیرا همگان از فضل پروردگار بینیاز میشوند.
8. رفاه همگانی
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله در مورد رفاه و آسایش همگانی میفرماید:
امت من در زمان او آنقدر در نعمت فرو میروند که هرگز چنین نعمت و رفاه دیده نشده، خداود آسمان را سیلآسا برای آنها فرو میریزد و زمین چیزی از گیاه و میوه جاتش را ذخیره نمیکند.
9. خدمت رسانی
امام باقر علیهالسلام، در مورد خدمت رسان دولت مهدوی میفرماید:
فرمان میدهد که از پشت حرک امام حسین علیهالسلام قناتی را به سوی نجف اشرف حفر کنند، تا آب وارد نجف شود آنگاه بر دهانههای آن پلها و آسیابها میسازند.
10. ارتباطات شگفت
در مورد شکوفایی شگفت فنآوری در احادیث عامه آمده است:
وَ تُکَلِّمُ الرَّجُلَ عَذَبَهُ سَوطِهِ وَ شِرَاکُ نَعلِهِ ، وَ تُخبِرُهُ بِمَا أحدَثَ أهلُهُ بَعدَهُ
منقولهی شمشیر و بند کفش با انسان سخن میگوید و به او خبر میدهد که خانوادهاش بعد از او چه کاری انجام داده است.
11. عدالت فراگیر
در 148 حدیث آمده است که زمین را پر از عدل و داد کند، همانگونه که پر از جور و ستم شده باشد.
امام صادق علیهالسلام در ترسیم عدالت فراگیر آن حضرت میفرماید:
أما وَ اللهِ لَیَدخُلَنَّ عَلَیهِم عَدلُهُ حَوفَ بُیُوتِهِم، کَمَا یَدخُلُ الحَرُّ وَ القَرُّ؛
به خدا سوگند عدالت آن حضرت از درهای بسته بر خانههای آنها وارد میشود، همانگونه که سرما و گرما به داخل خانهها نفوذ میکند.
12. آشتی فراملی
امام صادق علیهالسلام در مقام تشریح آشی فراملی عصر ظهور میفرماید:
وَ اصطَلَحتِ السِّبَاعُ وَ البَهَائِمُ؛
حتی درندگان و چارپایان با یکدیگر آشتی میکنند.
13. سالم سازی شهرها
مولای متقیان در مورد زیباسازی و سالم سازی شهرها میفرماید:
جادههای اصلی را توسعه میدهد، آنها را به 60 ذراع میرساند.
هر پنجرهای که به سوی خیابان باشد، مسدود میکند، هر ناودان، بالکن و فاضلابی که به طرف خیابان باشد، بر میچیند.
اما درباره برخورد امام زمان با ظالمین:
شاخصه حکومت جهانى آنحضرت برقرارى صلح و امنیت و عدالت در سراسر گیتى و برچیدن بساط فساد، تباهى، ظلم، جور، جنایت و ستمگرى است، چنانکه هدف اساسى تمامى انبیا نیز همین بود، لکن موفقیت آن بزرگواران در زمان خودشان و اوصیاى آنها پس از ایشان، چندان چشمگیر نبود، ولى برقرارى صلح و امنیت جهانى بخشى از وعدههاى تمامى آنها بوده و فطرت پاک همه انسانها، در طول تاریخ نیز، در انتظار چنین ایامى، با این خصیصه عالى بوده است.
پس، از آنجا که خداوند تبارک و تعالى و انبیا و اوصیا، معصوماند و هیچگاه خُلف وعده نکرده و بیجهت مردم را امیدوار ننموده و منتظر نگه نمیدارند، حتماً این وعده محقق خواهد شد، آن هم با این ویژگی چشمگیر متعالى. بلکه میتوان تحقق آن روزگار رهایى را، هدف آفرینش انسان قلمداد نمود. روزى که با رحمت الهى همه، امت واحده گشته و تحت پرچم توحید درآمده و کفر و شرک و نفاق برچیده میشود. احادیثى که صراحتاً یا تلویحاً به این امر اشاره دارند بسیار فراواناند؛ از جمله: امام عسکرى(ع) به فرزندشان مهدی(عج) میفرماید: «فرزندم! گویى تو را میبینم، هنگامى که نصرت خدا بر تو نازل شده و فرج هموار شده و شکوه و عظمت تو اوج گرفته،... در این هنگام فجر دولت حق میدمد و تاریکى باطل از صحنه گیتى برچیده میشود. خداوند با دست تو کمر ستمگران را میشکند، شعایر دین را باز میگرداند، آفاق جهان را روشن میسازد، آرامش و صلح را از کران تا کران برقرار میکند. ... دشمنانت خوار و زبون و دوستانت عزیز و پیروز میشوند. در روى زمین از ستمگران، جنایتکار و منکران طغیانگر و دشمنان تجاوزگر و مخالفان عنادگر احدى باقى نمیماند؛ زیرا هرکس به خدا توکل کند، خداوند او را کفایت نماید، همانا خداوند امر خود را به پایان میرساند و وعده و قضاى حتمى خویش را محقق خواهد نمود. همانا خداوند براى هر چیزى تقدیرى قرار داده است».
برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع می توانید به کتاب های زیر مراجعه فرمایید:
1- عصر ظهور، علی کورانی.
2- موعودنامه(فرهنگ الفبایی مهدویت)/مجتبی تونه ای
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
1_550752121.mp3
5.88M
# کلیپ - صوتی
میلاد پیامبر اکرم(ص)
در روی تو میبینم
مهر رُخ سرمد را
محمود کریمی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐