#از_پرسمان_بپرس
سوال شماره 1⃣1⃣
❓پرسش:
من نميفهم بلاهايي که موجب تنبيه و تاديب يا تزفيع درجه يا بخشش گناهان انسان هستند را چرا ما وظيفه داريم از آنها دوري کنيم و سعي در رفع آنان کنيم آيا اين دو منافاتي باهم ندارند؟ اگر برخي بلاها رحمت و عنايت خداست اينکه ما دعا بر رفع آن کنيم چگونه اين دو منافات ندارند و خوب هم هست که براي رفعش دعا کنيم؟
💯پاسخ:
لا تادبنی بعقوبتک
عاملنی بفضلک
انسان، خواهی نخواهی در دنیا دچار مصیبت می شود و همان طور که قبلا گفتیم این مصیبت ها و بلاها انواع مختلفی دارد.
گاهی این مصیبت ها بر انسان سخت است و انسان در تحمل آنها دچار مشکل می شود . خوب است که انسان دائم دعا کند که دچار امتحان و بلای سخت نشود و بلا و امتحان او در دینش نباشد و موجب خراب شدن آخرتش نشود.
اهلبیت در دعاهای خود دائم این را از خدا می خواستند و به ما یاد داده اند که از خدا بخواهیم:
الهی عاملنی بفضلک و لا تعاملنی بعدل یا کریم.
خدا با فضل خود با ما معامله کن نه از باب عدل خودت.
ادامه 👇👇
چرا که اگر هر گناه ما، با یک بلا در این دنیا پاک شود (از روی عدل) سراسر زندگی ما بلا خواهد شد برای همین از خدا می خواهیم که از روی فضل خود با ما برخورد کند.
همچنین دعا می فرمودند : الهی لا تادبنی بعقوبتک
خدایا اگر می خواهی مرا ادب کنی با عقوبت خودت ادب نکن من طاقت ندارم. گاهی بلاها در زندگی ما برای تادیب ما هستند اما ما طاقت آن را نداریم.
در قرآن هم داریم: " ربنا لا تحملنا ما لا طاقت لنا به"
گناه، عقوبت دنیای هم دارد اما ما توان تحمل آن را نداریم گر چه این عقوبت باعث پاک شدن ما نیز می شود ولی ما از خدا می خواهیم که از روی لطف و مهربانی ما را ببخشاید که دیگر نیازی به پاک شدن با عقوبت نداشته باشد.
پس منافاتی بین این دو نیست که بلا برای رفع کناهان ما یا ترفیع درجه ماست اما ما از خدا می خواهیم که ما را به وسیله دیگر(غفران و رحمت خود) ترفیع دهد و یا گناهان ما را ببخشد.
یا از خدا بخواهیم آسان تر از ما امتحان بگیرد.
🔸🔹🔸🔹
#کانال_پرسمان_اعتقادی_تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
فقط با لینک به اشتراک بگذارید
#ختم_قرآن
🐄سوره بقره
🌻آیات ۱۱۱ تا ۱۱۵
📝ترجمه استاد حسین انصاریان
🍃🌸🍃🌸
1⃣1⃣1⃣ وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
و گفتند: هرگز کسی وارد بهشت نمی شود مگر آنکه یهودی یا نصرانی باشد، این دروغ ها و اباطیل آنان است؛ بگو: اگر راستگویید دلیل و برهان خود را بیاورید.
2⃣1⃣1⃣ بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
آری، کسانی که همه وجود خود را تسلیم خدا کنند در حالی که نیکوکارند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.
3⃣1⃣1⃣ وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
و یهودیان گفتند: نصرانی ها بر آیین و روش درستی نیستند و نصرانی ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستی نیستند، در حالی که همه آنان کتاب [آسمانی] را می خوانند [که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده] کسانی که نادانند [هم چون مشرکان] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان] گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می کردند، داوری می کند.
4⃣1⃣1⃣ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولَئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
و چه کسانی ستمکارتر از کسانی می باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری کردند، و در خرابی آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن [مراکز عبادت] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. برای آنان در دنیا خواری و زبونی است و در آخرت عذابی بزرگ است.
5⃣1⃣1⃣ وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مالکیّتِ مشرق و مغرب فقط ویژه خداست؛ پس به هر کجا رو کنید آنجا روی خداست. یقیناً خدا بسیار عطا کننده و داناست.
✍رهبر انقلاب:
وجود مقدس بقیةاللَّهالاعظم (ارواحنافداه) ادامهی سلسلهی داعیان الهی است، که در زیارت آل یاسین میخوانید: «السّلام علیک یا داعیاللَّه و ربّانی آیاته». یعنی شما امروز همان دعوت ابراهیم، همان دعوت موسی، همان دعوت عیسی، همان دعوت همهی پیغمبران و مصلحان الهی و دعوت پیامبر خاتم را در وجود حضرت بقیةاللَّه مجسم میبینید. این بزرگوار، وارث همهی آنهاست و دعوت و پرچم همهی آنها را در دست دارد و دنیا را به همان معارفی که انبیا در طول زمان آوردهاند و به بشر عرضه کردهاند، فرا میخواند. این، نکتهی مهمی است.
۱۳۸۴/۰۶/۲۹
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
#دعای_سمات
این دعا معروف به دعای شبوّر [دعای عطا و بخشش] است که خواندن آن در ساعت آخر روز جمعه مستحب است و پوشیده نباشد که این دعا از دعاهای مشهور است و بیشتر علمای گذشته بر خواندن این دعا مواظبت داشتند.
در «مصباح» شیخ طوسی و «جمال الاسبوع» سید ابن طاووس و کتابهای کفعمی به سندهای معتبر از جناب محمّد بن عثمان عمروی(رضوان الله علیه) که از نوّاب حضرت صاحب الامر(علیهالسلام) بود، از حضرت باقر(علیهالسلام) و امام صادق(علیهالسلام) روایت شده علاّمه مجلسی این دعا را همراه با شرح در کتاب «بحار» ذکر کرده است.