🔸نفوذ در رژیم پهلوی(۱)
بهائیت نقش مهم و قابل توجهی در رسیدن رضاخان میرپنج به قدرت و ادامه سلطنت وی داشت. محمدرضا آشتیانیزاده که در زمان رضاشاه پهلوی چند دوره نماینده مجلس شورای ملی بود، در خاطرات خود، از روابط ویژه پهلوی با بهائیان سخن گفته است و میافزاید بهائیت فرقهای سرِّی بود و جز سران فرقه دیگران تظاهر به بهائیت نمیکردند و رسماً خود را مسلمان معرفی میکردند و رضاشاه نیز از این قاعده مستثنی نبود. سیاست رژیم پهلوی نیز همواره در جهت تقویت بهائیت بود و آنان با حمایت رضاشاه در ارکان حکومت وارد شده بودند روابط وی با بهائیت به قدری گرم و صمیمانه بود که وی اسدالله صنیعی را که بهائی تراز اول بود، آجودان مخصوص پسر خود محمدرضا کرد. همزمانی اقدامات شدید رضاشاه علیه روحانیت و مراکز علوم دینی با نفوذ و اقتدار بهائیان نیز بیانگر ماهیت حکومت وی و هماهنگی میان آنان است. در دوره محمدرضا پهلوی سیطره بهائیان و گسترش دامنه نفوذ و اقتدار آنان در حکومت و سیاست و دیگر شئون کشور به اوج خود رسید
و با توجه بهشدت وابستگی او مسئولیتهای مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی را در دست بهائیها قرار داد.
ادامه دارد...
📗جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران ،صص۲۹۶–۲۹۳_۳۲۲_۴۱۹_ ۴۴۷_۵۲۴–۵۲۷.
📗فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ۱/۳۷۴.
🔸نفوذ در رژیم پهلوی(۲)
به گونهای که حتی برخی از نخستوزیران مانند امیرعباس هویدا و تعدادی از وزیران مانند منوچهر شاهقلی، عطاءالله خسروانی، فرخرو پارسا، هوشنگ نهاوندی و منصور روحانی و امیران ارتش همچون جعفر شفقت، پرویز خسروانی، پرویز ثابتی، کرامتالله شباب و روحالله ثابتی و مسئولان مهم کشور و نیز نزدیکان وی مانند پزشک مخصوص او عبدالکریم ایادی، نعمتالله نصیری، حبیبالله ثابت پاسال و هژبر یزدانی بهائی بودند[۱] و بهائیان در دوره پهلوی از امتیازات سیاسی و اقتصادی فراوانی برخوردار بودند.[۲]
از سوی دیگر، در دربار پهلوی هم اقدامات و تلاشهای زیادی به نفع بهائیان صورت میگرفت. هویدا که خود بهاییزاده بود، در مدت طولانی مسئولیت خود، کمکهای زیادی به بهائیان کرد و نفوذ آنان، در تمام سطوح مدیریتی کشور را به حد کمال گسترش داد. او در دولت خود دست بهائیان را باز گذاشته بود، به گونهای که آنان پیشرفت و موفقیتهای خود در دهه آخر رژیم پهلوی را نتیجه خدمات هویدا میدانند[۳] همچنین برخی دوستان نزدیک و بانفوذ محمدرضا پهلوی نیز بهائی و از نوعی مصونیت قانونی برخوردار بودند. ایادی پزشک مخصوص او از حامیان اصلی بهائیان در ایران بود و در برابر فشار مسلمانان بهشدت از آنان حمایت میکرد[۴] به گونهای که در زمان وی تعداد بهائیان ایران به سه برابر افزایش پیدا کرد.[۶۳]
📗[۱]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۳۲۷ و ۳۵۷_ ۳۲۸–۳۳۸.
📗[۲]فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ۱/۳۷۴–۳۷۶_ ۱/۲۰۳.
📗[۳]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۲۳۹–۲۴۰.
📗[۴]میلانی، معمای هویدا، ۳۴۸–۳۴۹.
dar jostojoye haghighat.pdf
5.63M
📚معرفی کتاب
📗کتاب در جستجوی حقیقت / کاوشی در فرقه ضاله بهائیت
❗️آنچه باید از بهائیت بدانید...
✏️ حجتالاسلام دکتر #علیرضا_روزبهانی
هدایت شده از دفاع نیوز
⭕️ مشخصات جت آموزشی یاسین
📲 کانال خبری دفاع نیوز
🆔 @Defanews_ir
🌐 Defanews.ir
هدایت شده از تاانقلاب مهدی عج نهضت ادامه دارد...
تفسیرسوره مومنون.mp3
13.9M
سلسله مباحث تفسیرقران سوره مؤمنون
ویژگیهای مؤمنون وحفاظت نماز
حجتالاسلام افشار
#جهاد_تبیین
#تفسیر
#تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
#سوره_مومنون
#ویژگیهای_مؤمن
#حفاظت_نماز
#هشتگ_منبر
#منبرک
@mahe_mehrabani
هدایت شده از تاانقلاب مهدی عج نهضت ادامه دارد...
سکوت علی ع.mp3
44.66M
سلسله مباحث فاطمیه س ۹
علت سکوت۲۵ ساله علی ع چه بود؟
حجتالاسلام افشار
حسینیه صاحب الزمان عج
#جهاد_تبیین
#فاطمیه_دوم
#علت_سکوت_علی ع
#پاتک_در_رسانه
#پاسخ_به_شبهه
#هشتگ_منبر
@mahe_mehrabani
هدایت شده از ح. اردستانی
🔸سید علی محمد شیرازی کیست؟
سیّد علیمحمد شیرازی (تولد۲۷ مهر ۱۱۹۸، فوت ۱۷ تیر ۱۲۲۹ هـ. ش) که با لقب باب نیز شناخته میشود، بهاعتقاد بهائیان قائم اسلام، پیامبر جدید و بنیانگذار دین بابی بود. با اتمام هزاره اول پس از درگذشت امام حسن عسکری، امام یازدهم شیعیان در سال ۲۶۰ هـ ق،او جنبش بابی را در ایران بنیان گذاشت و پیروانی از قشرها و اصناف جامعه از مناطق مختلف ایران را به خود جذب کرد. باب دعاوی خود را به تدریج ظاهر ساخت، در سال ۱۲۶۰ هجری قمری ادعا کرد که باب است و ۴ سال بعد ادعا کرد که خود مهدی است. دو سال بعد، حکومت قاجار سید علیمحمد باب را در سن ۳۱ سالگی پس از آنکه خود را «مظهر الهی» نامید و کتاب بیان را در بنیاد نهادن دینی جدید نوشت، به فرمان امیرکبیر اعدام شد.
باب همچنین خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِرهالله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند و بارها در آثار خود به ظهور او اشاره کرد. پس از او افراد بسیاری ادعا کردند «مَن یُظهِرُهالله»اند. به اعتقاد بهاییان باب مبشر آئین بهائی بوده و «مَن یُظهِرُهالله» همان بهاءالله پیامبر این آئین است. اکثر بابیان بعد از اعدام باب به آئین بهائی گرویدند. از القاب باب میتوان به «نقطه اولی» و «مبشر امرالله» و «سید ذکر» اشاره کرد. باب در آثارش بر بهبود وضعیت زنان، حذف روحانیت، جستجوی مستقل حقایق معنوی، سیر تکاملی و تداوم ظهور ادیان، و اهمیت ایمان به پیامبری که بعد از او ظاهر میشود تأکید میکرد
📗دین بهایی آیین فراگیر جهانی، نوشتهٔ ویلیام هاچر و دوگلاس مارتین، ص ۳۳
هدایت شده از ح. اردستانی
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹داستان بابیت و بهائیت(۱)
ادامه دارد...
هدایت شده از ح. اردستانی
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تساوی حقوق زن و مرد در بهائیت؛ واقعیّت یا شعارِ طنزِ تبلیغی؟
🔸"تساوی حقوق رجال و نساء" از جمله تعالیم بهائیت است و بر این ادّعا نیز گوش فلک را کر کردهاند؛ امّا واقعیّت چیست؟ این قسمت خشت کج رو ببینید