فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیل ناکارآمدی جریان غرب گرا در این 8 سال را در این عکس #کلانتری میتوان دید. تفرعن، نگاه از بالا، خودداناپنداری و غرور از دلایل اصلی ناکارآمدی غرب گرایان است و جا دارد که به این روش بی ادبانه نشستن یک #خسته_نباشید نیز بگوییم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فروش کشور به دشمن، نتیجه قطعی راه کار روحانی برای مذاکرات است.
جناب ایشان (حسن روحانی) درباره مذاکرات وین و چگونگی لغو تحریمها، راهکاری ارائه کردند که فروش کشور به دشمن و تبدیل ایران به یکی از دولتهای فقیر و غارتشده و دستنشانده آمریکا نتیجه قطعی آن خواهد بود !
رئیسجمهور محترم در جلسه دیروز دولت فرمودهاند؛ « اگر بخواهند همین امروز ما میتوانیم تحریمها را تمام کنیم، نه فردا، همین امروز، همین امروز دوم تیر، برویم همین الان اختیارات را بدهیم به آقای دکتر عراقچی، پا شود برود وین در عرض چند روز توافق را نهایی کند و اعلام شود تحریمها برداشته شده است»!
این چه اختیاراتی است که اگر جناب دکتر عراقچی داشته باشد ظرف یک روز به تحریمها خاتمه میدهد و کاری که جنابعالی طی 8 سال قادر به انجام آن نبودهاید را یک روزه به انجام میرساند؟!
بدون کمترین تردید میتوان فهمید که منظور آقای روحانی از اختیاراتی که میتواند ظرف یکروز به تحریمها خاتمه بدهد چیست؟! باید به همه خواستههای آمریکا بیکم و کاست تن بدهیم!
ملت غیور و جوانان جانبرکف این کشور نمردهاند که جنابعالی در لفافه نسخه فروش ایران و مردم شریف و پاکباخته این مرز و بوم را میپیچید ! جناب آقای روحانی! این یکی دیگر فروشی نیست !
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی (۱۹۹)
فصل در چگونگی شکر است
بدان که شکر نعمتهای ظاهره و باطنه حق تعالی یکی از وظایف لازمه عبودیت و بندگی است که هر کس به قدر مقدور و میسور باید قیام به آن نماید، گر چه از عهده شکر حق تعالی احدی از مخلوقات بر نمی آید.
و غایت شکر معرفت عجز از قیام به حق آن است، چنانچه غایت عبودیت معرفت عجز به قیام به آن است، چنانچه رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، اعتراف به عجز فرموده است با آنکه احدی از موجودات قیام به شکر و عبودیت مثل ذات مقدس آن سرور ننمودند، زیرا که کمال و نقص شکر تابع کمال و نقص معرفت منعم و عرفان نعم اوست. لذا احدی قیام به حق شکر نتواند کرد.
وقتی عبد شکور شود که ارتباط خلق را به حق و بسط رحمت حق را از اوّل ظهور تا ختم آن و ارتباط نعم را به یکدیگر و بدء و ختم وجود را علی ما هو علیه بداند. و معرفت آن برای خلّص اولیاء، که اشرف و افضل آنها ذات مقدس نبی ختمی، صلّی الله علیه و آله، است، رخ ندهد.
و سایر مردم محجوب از بعض مراتب آن، بلکه بیشتر و بزرگتر مراتب آن، هستند. بلکه تا در قلب بنده حقیقت سریان الوهیت حق نقش نبندد و ایمان نیاورد به اینکه لا مؤثّر فی الوجود إلّا الله و کدورت شرک و شک در قلب اوست، شکر حق را چنانچه شاید و باید نتوان انجام داد.
کسی که نظر به اسباب دارد و تأثیر موجودات را مستقل می داند و نعم را به ولّی نعم و صاحب آن ارجاع نمی کند، کفران به نعمت حق تعالی [کرده ] است، بتهائی تراشیده و هر یک را مؤثری داند.
گاهی اعمال را به خود نسبت دهد، بلکه خود را متصرف در امور می داند، و گاهی طبایع عالم کون را مؤثرات بخواند، و گاهی نعم را به ارباب ظاهریه صوریه آن منسوب کند و حق را از تصرف عاری نماید و ید الله را مغلول بشمارد:
غلّت أیدیهم و لعنوا بما قالوا.
دست تصرف حقّ باز است و تمام دایره تحقق بالحقیقة از اوست و دیگری را در آن راهی نیست، بلکه همه عالم ظهور قدرت و نعمت اوست و رحمت او شامل هر چیز است، و تمام نعم از اوست و برای کسی نعمتی نیست تا منعم باشند، بلکه هستی عالم از اوست و دیگری را هستی نیست تا به او چیزی منسوب شود، ولی چشمها کور و گوشها کر و قلبها محجوب است.
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۳۰۸)
قسمت دوم حکمت ۳۶۷ نهج البلاغه
بخش هشتم:
شيوه مؤمنان راستين امام(عليه السلام) در اين بخش به بيان حالات مؤمنانى مى پردازد كه به عكس دنياپرستان، قناعت پيشه و ساده زيست هستند،
مى فرمايد:
«انسان مؤمن، تنها با چشم عبرت به دنيا مى نگرد از مواهب آن به مقدار ضرورت بهره مى گيرد و آهنگ دلرباى آن را با بغض و دشمنى مى شنود»;
(وَ إِنَّما يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الدُّنْيَا بِعَيْنِ الاِعْتِبَارِ، وَيَقْتَاتُ مِنْهَا بِبَطْنِ الاِضْطِرَارِ، وَ يَسْمَعُ فِيهَا بِأُذُنِ الْمَقْتِ وَالاِْبْغَاضِ).
«يقتات» از مادّه «قوت» به معنى بهره گيرى از قوت دنياست و «مقت» به معنى غضب و «ابغاض» به معنى خشم است.
آرى! مؤمنان راستين چشم عبرت بين دارند و گوشى كه حقايق را مى شنود و در برابر نداى شيطان و هواى نفس، بدبين و خشمگين اند
آن ها بر اساس كفاف و عفاف زندگى مى كنند و به اندازه نياز از دنيا بهره مى گيرند و خود را آلوده آنچه دنياپرستان گرفتارش هستند، نمى كنند.
درست است كه آنچه امام(عليه السلام) درباره مؤمنان مى فرمايد به صورت جمله خبريه است ولى در واقع، منظور، امر كردن است يعنى شخص مؤمن بايد به ديده عبرت به دنيا بنگرد و به مقدار ضرورت از آن قناعت كند و پيام دنيا و دنياپرستان را با خشم بشنود.
@nahj_ir
«مایکل بِندِر» خبرنگار حوزه کاخ سفید روزنامه «وال استریت ژورنال» در کتابی به افشاگری درباره سرکوب اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا پرداخته است.
بندر که عنوان «صراحتاً ما این انتخابات را بردیم: داستان پشت پرده چگونگی باخت ترامپ» را برای کتابش انتخاب کرده در بخشهایی از آن به جلسات کاخ سفید درخصوص نحوه برخورد با اعتراضات با حضور «مارک مایلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا میپردازد.
در این کتاب آمده است، با اوج گرفتن اعتراضات معروف به «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» که پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط نیروهای پلیس آغاز شد، مباحثات داغی در اتاق بیضی کاخ سفید (دفتر رئیس جمهور) صورت گرفت.
ترامپ بارها از مقامات مجری قانون و نظامیان درخواست میکرد: «معترضان را بهشدت کتک بزنید.... باید با این افراد اینطور رفتار کنید... جمجمههایشان را خُرد کنید..... به آنها شلیک کنید».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سواد رهبری به قد پادشاه هان و سلاطین و روسای جمهور سایر کشورها می رسد؟
#رهبری_معظم_انقلاب
#کتابخوانی
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و پنجاه
ادامه....... تفسیر آیه ۲۱۷ سوره #بقره از تفسیر نور
پیام ها:
۱- به شبهات،پاسخ مناسب بدهید. «یَسْئَلُونَکَ... قُلْ»
۲- مسجد الحرام واهل آن،احترام ویژه دارند. «الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ»
۳- تعیین اهمیّت گناهان،بدست خداوند است. «إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ، اَلْفِتْنَهُ أَکْبَرُ...»
۴- سلب امنیّت،مهمّ تر از قتل است. «وَ الْفِتْنَهُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ»
۵- لازم است آرزوها،هدف ها و تلاش های دشمن خود را بشناسیم. «وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتّی یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ»
۶- هجوم دشمن،توجیه کننده ی کفر و ارتداد شما نیست. «وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ... وَ مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ...»
۷- دشمنان،همواره در کمین هستند وارتداد و کفر وپشت کردن به دینتان را می خواهند وبه غیر آن راضی نمی شوند.آنها دنبال پیروزی موقت نیستند، بلکه می خواهند فرهنگ ومکتب شما را از بین ببرند. «حَتّی یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ»
۸- حسن عاقبت،ملاک ارزش است.چه بسا مسلمانانی که کافر مرده اند. «فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ»
۹- ارزش ایمان و عقیده تا جایی است که اگر ایمان رفت،اعمال صالح نیز حبط می شود. «مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ»
@alquran_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
شرح دعاي اول صحيفه سجاديه
(۱۹)
از: آيت الله حسن ممدوحي
ادامه........ فراز نهم
آدمي بايد به بلندترين مقامات فرشتگان دست يازد و در مقام آنان قرار گيرد و به مشاهده آن كتابي كه در افقي فوق زمان و مكان قرار دارد و به درجه اي كه بالاتر از وهم و عقل است - كه به عالم اعلي عليين تعبير شده است - نايل گردد.
كساني كه بتوانند به اين مقام واصل شوند و هم طراز بلكه بالاتر از فرشتگان مقرب قرار گيرند، در صحنه قيامت كه مردمان در حالتي سخت به فزع در مي آيند، در حالتي امن و امان و آرام و مطمئن قرار خواهند داشت.
و در روزي كه برقت الابصار؛ يعني انسان از شدت فزع و تحير نبيند و چشمان فراخ گشته و حيرت زده گردند، چشم ايشان هم چنان نوراني و بينا است؛ در آن روز وقتي تبهكاران جملگي شرمنده شده و نامه سياه آنان در معرض محاكمه قرار مي گيرد و توانايي نگاه به صفحه اعمال خود را ندارند و سرافكنده در آن مقام ايستاده اند، صالحان و پاكان با قلبي آرام و رويي سفيد كه كنايه از سرافرازي است صحيفه جان خود را كه صحيفه حساب و كتابشان است در اعلي عليين مي يابند.
حضرت حق در آيه ۲۷ سوره يونس مي فرمايند:
كانما اغشيت وجوههم قطعا من اليل مظلما:
گويي صورت آنان پاره اي از شب تاريك است.
لذا در قرآن كريم، در آيه ۴۹ سوره هود آمده:
فاصبر ان العاقبه للمتقين:
صبور باش كه عاقبت از آن مردمان با تقوي است.
انساني كه با پرتو هدايت آيين الهي اسلام زندگي خود را تطبيق مي كند و به سويي كه پيامبر اكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم رهنمون فرموده اند، حركت مي كند - كه مي فرمايند:
ادعو الي الله علي بصيره انا و من اتبعني
- در هيچ يك از پيچ و خم هاي مسير انساني - چه در عالم دنيا و چه در عوالم ديگر پس از اين جهان - به گرفتاري و پريشاني مبتلا نخواهد شد و به طوري بسيار سريع از تمامي عقبات سهمگيني كه در جهان ديگر بر سر راه انسان قرار دارد مي گذرد.
@sahifeh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از حاج قاسم به امت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکم بازداشت رفسنجانی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشکهای زاکانی بخاطر ظلمی که به مردم شد
اینچنین دلسوزانی که مردم را عاشقانه دوست دارند راه حل تمام دردهای کشورند
#دکتر_زاکانی #دکتر_علیرضا_زاکانی #زاکانی
هدایت شده از خانواده امن
حجت الاسلام معزّي نقل ميكند كه يك بار در ايام طلبگي به مشهد رفته بودم و در صحنهاي حرم رضوي عليه السلام قدم ميزدم و به بارگاه امام مينگريستم اما داخل رواقها و روضه نميرفتم. ناگهان دست مهرباني بر روي شانههايم قرار گرفت و با لحني آرام فرمود:
«حاج شيخ حسن! چرا وارد نميشوي؟! »
نگاه كردم و ديدم علامه طباطبائي است.
عرض كردم: خجالت ميكشم با اين آشفتگي روحي بر امام رضا عليه السلام وارد شوم. من آلوده كجا و حرم پاك ايشان كجا!
آنگاه مرحوم علامه فرمود:
«طبيب براي چه مطب باز ميكند؟ براي اين كه بيماران به وي مراجعه كنند و با نسخه او تندرستي خود را بيابند. اين جا هم دارالشفاي آل محمد ـ عليهم السلام ـ است. داخل شو كه امام رضا عليهالسلام طبيب الأطباء است.»
🌹 شادی روح مطهر مرحوم علامه طباطبایی صلواتی قرائت بفرمایید 🌹
#علامه_طباطبایی
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۱۰۸)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺑﺮﺧﻠﺎﻑ ﺷﺐ، ﮐﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺟﻤﻌﯽ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺗﺤﺼﻴﻞ، ﺗﺪﺭﻳﺲ، ﺟﻬﺎﺩ، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ... ﺍﺳﺖ.
ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻏﻠﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ، ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻭﺍﺟﺐ ﮐﻔﺎﻳﯽ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮﻳﻦ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﻣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﭘﻨﻬﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ، ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺳﻴﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﻓﻘﺮﺍ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﻮﻧﺪ. ﺣﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻋﺎﺟﺰﻳﻢ، ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺳﺮﯼ ﺭﺍ ﺟﺰﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯﻣﺎﻥ قرار دهیم
ﺩﻭ ﺩﺍﻡ ﺷﻴﻄﺎﻥ:
ﻧﻴﮑﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺩﻳﻨﯽ، ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺋﻤﻪ ﯼ ﺍﻃﻬﺎﺭ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺗﺄﮐﻴﺪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﯼ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺮﻳﻒ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺩﺍﻡﻫﺎﻳﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﺻﻴﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮﻳﻦ، ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﻳﻦ ﺩﺍﻡﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺩﻣﻴﺰﺍﺩ ﻣﯽﮔﺴﺘﺮﺍﻧﺪ،
ﻳﮑﯽ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺩﻳﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ،
ﺩﻭﻡ ﺁﻥ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪ.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ ﻭ ﻓﺮﺍﻳﺾ ﺩﻳﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺵ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺭﻓﻊ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻧﯽ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺩﻳﻨﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺎﺻﯽ ﻣﺜﻞ ﺗﺤﺼﻴﻞ، ﺗﺪﺭﻳﺲ، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﯽ ﻭ... ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﯽ ﻫﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻗﻮﺍﻡ، ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﻫﺎ، ﻫﻢ ﺣﺠﺮﻩ ﺍﯼﻫﺎ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ،
ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺭﻭﯼ ﻳﮏ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﺎﺹ، ﮐﻢ ﺗﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﯼ ﻣﻬﻢ ﻏﺎﻓﻞ ﺍﻧﺪ.
ﺍﻳﻦ ﻏﻔﻠﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻭﻟﺎ، ﻣﻘﺪﻣﺎﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﺛﺎﻧﻴﺎ، ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﻟﻘﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺻﻠﺎ ﭼﻴﺰﯼ ﻧﺪﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﯽ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﯽ؛ ﺛﺎﻟﺜﺎ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﯽ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﺣﺎﻟﺘﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺎ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺭﺑﻄﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻳﺎ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﻳﺎ ﻣﯽﮔﻮﻳﻴﻢ ﻣﻦ ﺯﺣﻤﺖ ﮐﺸﻴﺪﻩﺍﻡ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯼ ﺭﻓﻊ ﻧﻴﺎﺯ ﺧﻮﺩﻡ ﭼﻴﺰﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻡ، ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﺯﺣﻤﺖ ﺑﮑﺸﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ.
@nazz_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی (۲۰۰)
ادامه سخن در چگونگی شکر
«دیده می خواهم سبب سوراخ کن»
تا کی و چند این قلوب مرده ما کفران نعم حق کند و به عالم و اوضاع و به اشخاص آن متعلق شود؟ این تعلقات و توجهات کفران نعمت ذات مقدس است و ستر رحمت اوست.
و از اینجا معلوم می شود که قیام به حقّ شکر کار هر کس نیست، چنانچه ذات مقدس حق تعالی جلّ جلاله فرماید:
وَ قلیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ.
کمتر بنده ای است که معرفت نعم حق را آن طور که سزاوار است داشته باشد. و از این جهت کمتر از بندگان هستند که قیام به وظیفه شکر نمایند.
و بباید دانست که چنانچه معارف بندگان خدا مختلف است، شکر آنها نیز مختلف است. و نیز از راه دیگر، مراتب شکر مختلف است،
زیرا که شکر ثنای نعمی است که منعم مرحمت فرموده، پس اگر آن نعمت از قبیل نعم ظاهریه باشد شکری دارد، و اگر از نعم باطنیه باشد شکری دارد،
و اگر از قبیل معارف و علوم باشد شکرش به نحوی است، و اگر از قبیل تجلیات اسمائی باشد به نحوی است، و..... به نحوی است،
و چون جمیع مراتب نعم برای کمی از بندگان جمع است، قیام به وظیفه شکر به جمیع مراتب برای کمی از بندگان میسور است.
@nyaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منوچهر متکی:
🔹 کسانی خواستند نوعی همراهی کنند با کسانی که دنبال کاهش آرای مردم بودند.
✅ برخی استعفاها و سر کار نیامدن ها طراحی شده و حساب شده بر علیه مردم ایران بود.
💢 کمسیون اصل نود باید این اخلال را بررسی کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مظلوم_شهید_آیت_الله_دکتر_بهشتی
#روحت_شاد_بهشتی
صلابت کلام در عین آرامش
حقانیت با رعایت ادب ورزی
نفوذ سخن در کمال صداقت
گفتار علمی در نهایت معنویت
نقد اوضاع توام با امیدبخشی
هشدار خطر همراه با ارائه راهکار
پس از چهل سال
باید دوباره به #بهشتی و کلام بهشتی بازگردیم
#شهید_مظلوم #دانشمند_متفکر
#شهید_بهشتی
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۳۰۹)
قسمت دوم حکمت ۳۶۷ نهج البلاغه
بخش نهم:
مرحوم علامه مجلسى در جلد ۲۲ بحارالانوار حديثى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه مناسب اين مقام است.
امام (عليه السلام)مى فرمايد: سلمان فارسى از بازار آهنگران در كوفه عبور مى كرد، جوانى را ديد كه ناگهان صيحه اى زد و به روى زمين افتاد، مردم اطراف او جمع شدند و هنگامى كه سلمان را ديدند به او گفتند:
اى بنده مقرب خدا! اين جوان گرفتار بيمارى صرع است چيزى در گوش او بخوان تا شفا يابد. سلمان نزديك او شد جوان به هوش آمد و چشم باز كرد و به سلمان گفت:
اى بنده خدا! آن گونه كه اين ها خيال مى كنند من بيمار نيستم از كنار اين آهنگران عبور مى كردم كه ديدم با پتك بر آهن مى كوبند; به ياد اين آيه شريفه افتادم كه مى فرمايد:
«(وَلَهُمْ مَّقَامِعُ مِنْ حَدِيد);
و براى آنان گرزهايى از آهن (سوزان) است».
هنگامى كه به ياد اين آيه افتادم از ترس عذاب الهى هوش از سرم پريد،
سلمان او را به عنوان برادر خويش برگزيد و در قلبش شيرينى محبت الهى وارد شد و همچنان با او بود تا زمانى كه آن جوان بيمار شد.
سلمان به سراغ او آمد و در كنار بالينش نشست، جوان در حال جان دادن بود، سلمان به فرشته مرگ خطاب كرد و گفت: با اين برادرم مدارا كن، فرشته مرگ به او گفت: اى بنده خدا من با همه مؤمنان مدارا مى كنم.
@nahj_ir
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و پنجاه و یک
تفسیر آیه ۲۱۸ سوره #بقره از تفسیر نور
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ (۲۱۸)
همانا کسانی که ایمان آورده اند و کسانی که مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد کرده اند،آنها به رحمت پروردگار امیداوار هستند و خدا آمرزنده و مهربان است.
نکته ها:
* در شأن نزول این آیه که در ادامه آیه پیش است،می خوانیم:مؤمنانی که هجرت و جهاد کردند، ولی هلال ماه رجب را با ماه جمادی الاخری اشتباه گرفتند و دست به قتال زدند، ناراحت نباشند.زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام گناه نداشته اند.
* امید بدون عمل،آرزویی بیش نیست.چنانکه در آخرین آیه سوره ی کهف می خوانیم: «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً»
* هرکس امید به لقای پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد،پس باید عمل خالصانه انجام دهد.آری،
«رجاء»، آن امیدی است که انسان مقدّمات رسیدن به آنرا فراهم کند.
* برای امیدوار بودن به الطاف الهی،اسلام زمینه هایی را فراهم کرده است:
۱- یأس و ناامیدی از گناهان کبیره است.
۲- خداوند می فرماید:من نزد گمان بنده ی مؤمن هستم،اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبی می رسانم.
۳- انبیا و فرشتگان،به مؤمنان دعا و برای آنان استغفار می کنند.
۴- پاداش الهی چندین برابر است.
۵- راه توبه باز است.
۶- گرفتاری های مؤمن،کفّاره ی گناهان او محسوب می شود.
۷- خداوند توبه را قبول کرده و سیّئات را به حسنات مبّدل می سازد.
پیام ها:
۱- رتبه ی ایمان،مقدّم بر عمل است. «آمَنُوا... هاجَرُوا وَ جاهَدُوا»
۲- امید به لطف پروردگار،مشروط به ایمان،هجرت و جهاد است. «آمَنُوا...هاجَرُوا وَ جاهَدُوا...أُولئِکَ یَرْجُونَ»
۳- اصول افکار و اعمال اگر صحیح باشد،اشتباهات جزئی قابل عفو است. «آمَنُوا...هاجَرُوا...یَرْجُونَ»
۴- به لطف خداوند امیدوار باشیم،نه به کارهای نیک خود.زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت،تا پایان عمر در کمین است. «یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ»
۵- چون بنده امیدوار به رحمت خداوند است،خداوند نیز اعلام می کند:آمرزنده و مهربان است. «یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»
۶- ارزش هجرت و جهاد آن است که در راه خدا و برای او باشد. «فِی سَبِیلِ اللّهِ»
۷- مؤمنان و مهاجران مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمَنُوا، هاجَرُوا... یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ»
۸- از خطای مهاجران و مجاهدان در راه خدا،باید گذشت. «وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»
@alquran_ir