هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۵۹)
ادامه سخن در فرق بین منزل تفکر و تذکر
و بدان ای عزیز که تذکر از محبوب و به یاد معبود به سر بردن نتیجه های بسیاری برای عموم طبقات دارد:
اما برای کمّل و اولیا و عرفا، که خود آن غایت آمال آنهاست و در سایه آن به وصال جمال محبوب خود رسند. هنیئا لهم.
و اما برای عامه و متوسّطین بهترین مصلحات اخلاقی و اعمالی و ظاهری و باطنی است.
انسان اگر در جمیع احوال و پیشامدها به یاد حق تعالی باشد و خود را در پیشگاه آن ذات مقدس حاضر ببیند، البته از اموری که خلاف رضای اوست خودداری کند و نفس را از سرکشی جلوگیری کند.
این همه مصیبات و گرفتاری به دست نفس امّاره و شیطان رجیم از غفلت از یاد حق و عذاب و عقاب اوست.
غفلت از حق:
کدورت قلب را زیاد کند
و نفس و شیطان را بر انسان چیره کند
و مفاسد را روز افزون کند،
و تذکر و یاد آوری از حق:
دل را صفا دهد
و قلب را صیقلی نماید و جلوه گاه محبوب کند،
و روح را تصفیه نماید و خالص کند
و از قید اسارت نفس انسان را براند،
و حبّ دنیا [را که] منشأ خطیئات و سرچشمه سیّئات است از دل بیرون کند،
و همّ را همّ واحد کند و دل را برای ورود صاحب منزل پاک و پاکیزه نماید.
پس ای عزیز، در راه ذکر و یاد محبوب تحمل مشاقّ هر چه بکنی کم کردی.
دل را عادت بده به یاد محبوب، بلکه به خواست خدا صورت قلب صورت ذکر حق شود، و کلمه طیبه لا اله الّا الله صورت اخیره و کمال اقصای نفس گردد، که از این زادی بهتر برای سلوک إلی الله و مصلحی نیکوتر برای معایب نفس و راهبری خوبتر در معارف الهیه یافت نشود.
پس اگر طالب کمالات صوریه و معنویه هستی و سالک طریق آخرت و مسافر و مهاجر إلی الله هستی، قلب را عادت بده به تذکر محبوب و دل را عجین کن با یاد حق تبارک و تعالی.
@nyaz_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۳۱)
محدوده اطاعت:
هم چنان كه قبلا هم اشاره شد، رعايت اين همه حقوق در صورتى است كه خواسته آنان در جهت مخالف و نقض حقوق ديگران نباشد وگرنه اگر كسى به بهانه خدمت به پدر و مادر حقوق مسلم همسر و فرزندان و ساير برادران و خواهران ايمانى را ناديده انگاشته و موجب آزار و اذيت آنان شود؛ نه تنها ثوابى انجام نداده بلكه مرتكب گناهى نابخشودنى شده است.
بنابراين والدين را فقط مى توان در مسير حق اطاعت نمود ولى اگر آنان بخواهند در راه باطل قدم بر دارند براى فرزندان لازم است از همراهى با آنان خود دارى نمايند.
روزى امام حسين عليه السلام از مقابل عبدالله بن عمروعاص مى گذشت، عبدالله با مشاهده امام حسين عليه السلام به حاضرين گفت: هر كس دوست دارد محبوب ترين مردم زمين را، در نزد اهل آسمان ببيند، پس به اين شخص عابر بنگرد، گرچه من از حادثه صفين تا كنون با او سخن نگفته ام. ابو سعيد خدرى او را نزد امام حسين عليه السلام آورده و گفته هايش را مطرح نمود. حضرت از عبدالله پرسيد:
آيا تو مى دانستى كه من محبوبترين مردم زمين، نزد آسمانيانم و در عين حال با من و پدرم در صفين به جنگ بر خواستى؟ به خدا سوگند كه پدر من از من بهتر بود!
عبدلله پوزش خواست و گفت: پيامبر صلى الله عليه و آله به من فرمود:
از پدرت اطاعت كن!
حضرت فرمود: آيا فرموده خداوند متعال را نشنيده اى كه مى فرمايد:و ان جاهداك على اءن تشرك بى ما ليس لك به علم فلا تطعهما
یعنی:
اگر پدر و مادرت تو را وادار كنند كه آنچه را نميدانى شريك خدا قرار دهى، امر آنان را اطاعت مكن! و آيا فرموده رسول خدا صلى الله عليه و آله را نشنيده بودى كه:
همانا اطاعت از غير خدا، فقط در كارهاى نيك است؟! و نيز گفتار آن بزرگوار را كه: هيچ مخلوقى را در چيزى كه نافرمانى آفريدگار است، نبايد اطاعت كرد؟!
@amn_org
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶۸)
وقال علیه السلام: لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَمَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَيُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ.
حکمت ۳۵۰ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود: مردان ستمگر سه نشانه دارند: به مافوق خود از طريق نافرمانى ستم مى كنند وبا قهر و غلبه، به زيردستان خويش ستم روا مى دارند و پشتيبان گروه ظالمانند.
بخش دوم:
mo
آنگاه در بيان دومين نشانه ظالم، مى فرمايد:
«با قهر و غلبه، به زيردستان خويش ستم مى كند»؛
(وَمَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ).
مصداق روشن ستم همين است كه انسان درباره زيردستانش موازين عدالت را رعايت نكند،
حقوق آنها را محترم نشمرد،
در ميان آنها تبعيض قائل شود،
بيش از آنچه در توان دارند از آنها كار بخواهد،
سوابق خدمت آنها را فراموش كند،
درمشكلات به فكر آنها نباشد
و يا حتى بعد از وفاتشان از آنها يادى نكند.
همه اينها مصداقهايى براى ستم نسبت به زيردستان است و هركدام مى تواند نشانه اى باشد.
@nahj_ir
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و دهم
تفسیر آیه ۱۸۸ سوره #بقره از تفسیر نور
وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَی الْحُکّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقاً مِنْ أَمْوالِ النّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۸)
واموال یکدیگر را به باطل(و ناحقّ)در میان خودتان نخورید و اموال را به(عنوان رشوه،به کیسه)حاکمان وقاضی ها سرازیر نکنید تا بخشی از اموال مردم را به گناه بخورید،در حالی که خود می دانید(که خلاف می کنید).
نکته ها:
* «تدلوا»به معنای سرازیر کردن دَلو در چاه است که در این آیه،رشوه به قاضی به آن تشبیه شده است.رشوه در حکم،پرداخت کالا یا پولی به قاضی جهت تغییر نظر او می باشد.
مراد از« أَمْوالِ النّاسِ »هم اموال عمومی است وهم اموال خصوصی.علاوه بر آنکه رشوه برای گرفتن حقوق غیرمالیِ مردم نیز ممنوع است.
رشوه:
* رشوه،یکی از گناهان بزرگی است که مفاسد اجتماعی متعدّدی را به دنبال دارد،از جمله:
حذف عدالت،
یأس و ناامیدی ضعفا،
جرأت و جسارت اقویا،
فساد و تباهی حاکم و قاضی،
از بین رفتن اعتماد عمومی.
با توجّه به این آثار و عوارض منفی،در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است؛
· رسول اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت علی علیه السلام فرمود:
«یا علیّ! من السُّحت ثمن المیته والکلب والخمر و مهر الزانیه والرشوه فی الحکم»
یعنی:
ای علی! درآمد حاصل از فروش مردار،سگ، شراب،زنا و رشوه یکسان و حرام است.
· حضرت علی علیه السلام در ذیل آیه شریفه ی «أَکّالُونَ لِلسُّحْتِ» فرمود:
اینان کسانی هستند که مشکل مردم را حل نموده و در برابر،هدایای آنان را می پذیرند.
· امام صادق علیه السلام رشوه را در حد کفر به خدا می داند.
ادامه دارد.....
@alquran_ir
واکنش تهیه کننده گاندو به اظهارات ظریف:
سریال گاندو «دروغ» نبوده و نیست.
"گاندو" صدای در گلو مانده مردم است نمایش«خیانت»و«فریبکاری» آمریکا و انگلیس است،
دروغ،تضمین امضای جان کری بود.
دروغ،وعده های آمریکا و انگلیس برای برداشته شدن همه تحریمها بود.
دروغ،وعده رونق اقتصادی است،
که نتیجه آن کوچک شدن سفره مردم بوده است..
گاندو بر اساس اسناد واقعی ساخته شده...
اسناد و مدارکی که پشتوانه پژوهشی نگارش فیلم نامه بوده را،
در فیلم مستندی در اختیار مردم قرار خواهیم داد
#فارس_پلاس #گاندو #گاندو۲ #سریال_گاندو #ظریف #محمدجوادظریف #محمدجواد_ظریف #دروغ #تحریم #ایران #آمریکا #وزارت_خارجه #وزیرخارجه #جان_کری #رونق_اقتصادی
جبرائیلی:
✨واشنگتن دنبال احیای مذاکره است، نه احیای برجام
وال استریت ژورنال و چند منبع دیگر ادعا کردهاند که در نشست هفته آینده کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار میشود، بناست تیم آمریکا نیز بدون مذاکره مستقیم با تیم ایرانی حضور یابد.
چند روز پیش وزارت خارجه فرانسه گفته بود که به دنبال یک جایگزین برای مذاکره مستقیم واشنگتن-تهران هستند و ظاهرا این ایده مضحک مذاکره نیابتی را یافتهاند. مگر دو تا بچه با هم قهر کردهاند که هر دو در جلسه مشترک حاضر شوند اما با هم سخن نگویند؟ مثلا قرار است آمریکا اگر حرفی دارد به بغلدستی بگوید و او آن را به ایران منتقل کند و بالعکس؟ مگر مسئله ایران، اینهاست؟
امیدواریم که تیم ایرانی زیر بار این طراحی مضحک که هدفی جز احیای مذاکرات برای طرح خواستههای فرابرجامی آمریکا ندارد، نرفته باشد. دولت جدید آمریکا نشان داده است که به دنبال احیای برجام نیست، بلکه به دنبال احیای مذاکراتی است که شیرینی امتیاز گرفتن و امتیاز ندادنهایش را نمیتواند فراموش کند.
آمریکا برای خروج از برجام با کسی مذاکره مستقیم یا نیابتی نکرد که امروز برای بازگشتش به برجام نیازی به مذاکره باشد. تعهدات طرفین در برجام روشن است و سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیان شده است: آمریکا باید تحریمها را بردارد. سپس ایران برداشته شدن تحریمها را راستی آزمایی خواهد کرد و در صورت تایید، اجرای تعهدات هستهای را از سر خواهد گرفت.
این راهبرد، کاملا منطقی و عقلانی است. دولت ایران در دوره برجام به طرف آمریکایی اعتماد کرد و همه تعهدات هستهای خود را اجرا کرد، سپس آژانس انجام این تعهدات را راستیآزمایی کرد و بنا شد غربیها تحریمهای خود را بردارند که در عمل برنداشتند و به تعبیر معروف رئیس کل وقت بانک مرکزی آنچه عاید ایران شد، "تقریبا هیچ" بود. نباید فراموش کنیم که نفتی که ایران در دوره برجام فروخت، پولش در مقصد بلوکه شد و آقای زنگنه اخیرا به این فاجعه عظیم اعتراف کرد و گفت که پس از برجام پول نفت باز میگردد: "در این دوره(پس از خروج آمریکا از برجام) ما طلبی نداریم و طلبها برای دوره پیش از تحریمهاست(یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام)، زیرا آنها در سیستمهای رسمی بوده و باقیمانده است".
نباید این تجربه غلط بار دیگر تکرار شود. آمریکا از برجام خارج شده و ایران پس از یک سال فرصت به طرفهای دیگر برجام برای جبران خروج آمریکا، کاهش تعهدات هستهایاش را آغاز کرده است.
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۳۲)
ادامه محدوده اطاعت از والدین:
از آنجا كه توصيه به نيكى در مورد پدر و مادر، ممكن است اين توهم را براى بعضى ايجاد كند كه حتى در مساله عقائد و كفر و ايمان، بايد با آنها مدارا كرد، در سوره لقمان كه در كلام امام حسين عليه السلام نيز به آن اشاره شد و مى فرمايد:
هرگاه آن دو، تلاش و كوشش كنند كه چيزى را شريك من قرار دهى كه از آن آگاهى ندارى، از آنها اطاعت مكن:
و ان جاهداكم على ان تشرك بى ما ليس لك به علم فلا تطعهما
در اين آيه به دو نكته دقيق اشاره شده:
اول: هرگز نبايد رابطه انسان و پدر و مادرش، مقدم بر رابطه او با خدا باشد، و هرگز نبايد عواطف خويشاوندى حاكم بر اعتقاد مكتبى او گردد.
تعبير به جاهداك اشاره به اين است كه پدر و مادر گاهى به گمان اينكه سعادت فرزند را مى خواهند، تلاش و كوشش مى كنند كه او را به عقيده انحرافى خود بكشانند، و اين در مورد پدران و مادران زيادى ديده مى شود.
وظيفه فرزندان در اين گونه موارد اين است كه هرگز در برابر اين فشارها تسليم نشوند، و استقلال فكرى خود را حفظ كرده، عقيده توحيد را با هيچ چيز معاوضه نكنند.
دوم: از آنجا كه ممكن است ، اين فرمان، اين توهم را به وجود آورد كه در برابر پدر و مادر مشرك، بايد شدت عمل و بى حرمتى به خرج داد، بلا فاصله اضافه مى كند كه عدم اطاعت آنها در مساله كفر و شرك، دليل بر قطع رابطه مطلق با آنها نيست؛ بلكه در عين حال با آنها در دنيا به طرز شايسته اى رفتار كن:
(و صاحبهما فى الدنيا معروفا)؛
از نظر دنيا و زندگى مادى با آنها مهر و محبت و ملاطفت كن و از نظر اعتقاد و برنامه هاى مذهبى، تسليم افكار و پيشنهادهاى آنها نباش، اين درست نقطه اصلى اعتدال است كه حقوق خدا و پدر و مادر، در آن جمع است.
@amn_org
.
وی با بیان اینکه در میان شروط موفقیت دو شرط لازم است، تصریح کرد: دولت آینده در عین ضرورت شناخت داشتن از شرایط حاکم بر کشور و فضاى بین المللى و لزوم تدوین برنامه مناسب براى چاره جویى مشکلات موجود، باید هرچه دارد، از آبرو و توانایى و کاردانى و قدرت مشورت و انعطاف و دوراندیشى، همه را بکار گیرد و آماده باشد که اصلا قدر زحمات او را نشناسند و حتی آماج همه گونه ناسزایى بشود و در یک کلام براى فداشدن مهیا شود و نه براى کسب نام و نان.
رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، ادامه داد: اصلا کسانى که در فکر ارضاى شهوت ریاست طلبى و وزارت خواهى هستند وارد این میدان نشوند، زیرا چیزى نصیبشان نخواهد شد. انقلاب ما در شرایط امروز در همۀ سطوح جانباز نیاز دارد.
میرسلیم، تاکید کرد: دولت آینده ابتدا باید با دقت خزانه را از دولت دوازدهم تحویل بگیرد و هر وزارتخانه وضع موجود خود را به طور دقیق گزارش دهد و با تأییدیۀ دیوان محاسبات تحویل وزیر آینده بدهد.
وی گفت: اگر نقطۀ شروع کار دولت آینده روشن نباشد هیج گاه نخواهد توانست از عملکرد خود دفاع کند. اینها غیر از کلیاتى است که همه مى دانند و برای آنها باید در فکر راه حل فوری بود، یعنى، سقوط بى سابقه ارزش پول ملى و رشد فاجعه بار نقدینگى و تورم فلج کننده و فروپاشى بازار سهام و اوراق بهادار و بى اعتمادى مردم به آن و خصوصا خطر جدى کسر بودجه معتنابه به دلیل واهى بودن بسیارى از درآمدهاى منظور شده در قانون بودجه.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت آینده خواب و خوراک نخواهد داشت، وقت سرخاراندن هم نخواهد یافت، در شرائط انقباضى، خروج از رکود و رونق دادن به اشتغال مولد و رفع موانع کسب و کار و پاسخگویى به توقعات و مطالبات رو به افزایش و برحقّ مردمى و بریدن دست مفسدان و ریشه کنى فرآیندهاى فسادزا، از پس هر کسى بر نمى آید؛ هزار نکته غیر از حُسن مى باید!
میرسلیم به نقش مردم و همکاری آنها با دولت اشاره کرد و گفت: همراهى مردم با دولت و فرصت دادن به دولت براى اقدام به ترتیب اولویت و اعتماد کردن به اقدامات ضربتى و اضطرارى، که ممکن است چند ماه دیگر صبر و تحمل نیاز داشته باشد تا تمام آثار مثبت و امید بخش خود را ظاهر کند.
وی ادامه داد: عدم توجه به لزوم مراعات اولویتها و به ضرورت اقدامات سنجیده باعث اتلاف بیت المال و در نهایت نارضایتى بیشتر خواهد شد. مردم مظلوم و شریف ما باید توجه داشته باشند که هشت سال آزگار فرصت سوزى را یک شبه نمى توان جبران کرد و هرکس چنان توقعى را دامن زند، خیانت به مردم کرده است.
#انتخابات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک شایعهای پخش میشد و همه باور میکردند!
نبود تحلیل سیاسی در بین مردم، باعث انتشار گسترده شایعه...
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۸)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ، ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ؟
ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﻏﻀﺐ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﻟﺎﺯﻣﻪ ﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻨﺎﻩ، ﺭﻭﺡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﺟﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ - ﺍﻣﺎ ﮐﺎﻓﺮ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ - ﻭ ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﻳﺎ ﻏﻀﺒﺶ ﻓﺮﻭﮐﺶ ﮐﺮﺩ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﯽ ﮐﻪ ﻓﯽ ﺍﻟﺠﻤﻠﻪ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻏﻠﺒﻪ ﯼ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﻏﻀﺐ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻨﺎﻩ، ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺶ - ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮐﺒﻴﺮﻩ - ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﮐﻔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ: ﺛﻢ ﮐﺎﻥ ﻋﺎﻗﺒﺔ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺃﺳﺎﺅﺍ ﺍﻟﺴﻮﺍﯼ ﺃﻥ ﮐﺬﺑﻮﺍ ﺑﺂﻳﺎﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﮐﺎﻧﻮﺍ ﺑﻬﺎ ﻳﺴﺘﻬﺰﺅﻥ؛
یعنی:
ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ ﻭ ﮐﺮﺩﺍﺭ ﺑﺪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﮑﺬﻳﺐ ﻭ ﺗﻤﺴﺨﺮ ﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﻳﮕﺮ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻤﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﮐﻢ ﮐﻢ ﺿﻌﻴﻒ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺻﺤﻴﺤﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻄﺮ ﺭﺍ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺟﻠﻮﯼ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺑﺒﻴﻨﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﯼ ﻧﺎﮐﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺣﺐ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﺷﻬﺮﺕ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ، ﺣﺮﺹ ﺩﻧﻴﺎ، ﺣﺴﺪ ﻭ... ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﮐﻔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﯽ ﻫﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺍﺑﺪﯼ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﯼ ﻣﺮﮒ ﻓﺎﻗﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﻣﺜﻞ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﮐﺎﻓﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻋﮑﺲ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻧﻴﺰ ﺻﺎﺩﻕ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻓﻘﻂ ﻟﺤﻈﻪ ﯼ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯼ ﺍﻭ ﺁﻣﺮﺯﻳﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
@nazz_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
💠💧💠💧💠💧💠💧💠💧
💌 در محضر صحیفه: ۸۲
دعای هشتم - فراز نهم
🍀وَ نَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَسْرَةِ الْعُظْمَى🍀، وَ الْمُصِيبَةِ الْكُبْرَى، 🍀وَ أَشْقَى الشَّقَاءِ،🍀
پناه به تو مى بريم از دريغ و افسوس بزرگ و كارى كه پشيمانى آرد و از اندوه عظيم و بدترين بدبختى ها
💠 روزی که پرده ها کنار میرود؛
در آن روز؛
که از هول و هراسش
بچه پیر میشود
و مادر، نوزاد شیری اش را
فراموش میکند.
💠آن روز طولانی
که به اندازه پنجاه هزار سال است؛
✨برخی را می بینی
✨که در نور خود سیر میکنند
💫و بالا میروند
💖و از رهگذر حَظِّ از قرآن
با آیه آیهٔ آن
💓پرواز میکنند
💧و برخی فقط نگاه میکنند
💧و حسرت میخورند؛
💧حسرت عظمی
⁉یعنی مصیبتی بالاتر از این هم هست؟
💧آری! مصیبت بالاتر؛
آن است که
انسان را در بدترین وضعیت
قرار میدهند،
💧کهجهنم بشود بِئسَ الْقرار
و سوءِ الْمَآب
💧که دوزخ بشود جایگاه دائمی
افسوس و دریغ و حسرت....
💧که حتی نمی توان تصورش کرد.
می ترسم 💟
از چنین «مصیبت کبری»
💔از اینکه در زمرهٔ پست ترین مرتبه
تیره بختان باشم
💟خدایا پناه میبرم به تو
از این همه حسرت
و مصیبت
و بدبختی
💠💠💠💧💧💧💠💠💠💧💧💧
@sahifeh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صداوسیما امروز رفته گزارش گرفته از صف مرغ و مردم هم این طوری روشون رو میکنن اونور که چهرهشون پیدا نباشه
بلایی که حسن روحانی و ظریف و جهانگیری بر سر آبروی مردم اورد
#مرغ #حسن_روحانی #روحانی #جهانگیری #جهانگیری #اصلاحطلبان #اصلاحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر ما گذشت نیک و بد اما تو روزگار
فکری به حال خویش کن این روزگار نیست
#قحطی
#آخوندی
#مادر_بزرگ
#حرف_زدن_بلد_نیستی_حرف_نزدن_هم_بلد_نیستی
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۳۳)
در دوران پيرى:
يكى از علل نابسامانيهاى اجتماعى جوامع صنعتى عصر ما متلاشى شدن نظام خانوادگى است كه نه احترامى از سوى فرزندان وجود دارد، نه محبتى از سوى پدران و مادران ، و نه پيوند مهر و عاطفه اى از سوى همسران.
منظره دردناك آسايشگاههاى بزرگسالان در جوامع صنعتى امروز كه مركز پدران و مادران ناتوانى است كه از كار افتاده اند و از خانواده طرد شده اند، شاهد بسيار گويائى براى اين حقيقت تلخ است.
مردان و زنانى كه بعد از يك عمر خدمت ، و تحويل فرزندان متعدد به جامعه در ايامى كه نياز شديدى به عواطف فرزندان، و كمكهاى آنها دارند، به كلى رانده مى شوند، و در آنجا در انتظار مرگ روز شمارى مى كنند، و چشم به در دوخته اند كه آشنائى از در درآيد، انتظارى كه شايد در سال يك يا دو بار بيشتر تكرار نمى شود.
به راستى تصور چنين حالتى زندگى را براى انسان از همان آغازش تلخ مى كند و اين است راه و رسم دنياى مادى و تمدن منهاى ايمان و مذهب.
خداوند متعال با اشاره به حساسيت ها و نا ملايمات دوران سخت پيرى مى فرمايد:
و قضى ربك اءلا تعبدوا الا اياه و بالولدين احسنا اما يبلغن عندك الكبر اءحدهما اءو كلا هما فلا تقل لهما اءف و لا تنهرهما و قل لهما قولا كريما
یعنی:
و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستيد! و به پدر و مادر نيكی كنيد! هرگاه يكى از آن دو، يا هر دوى آنها، نزد تو به سن پيرى رسند، كمترين اهانتى به آنها روا مدار! و بر آنها فرياد مزن! و گفتار لطيف و سنجيده و بزرگوارانه به آنها بگو!
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختیارات_روحانی
تمامی وزارت خانه ها، استانداری ها و... +بیشترین بودجه کشور در دست حسن روحانی رئیس قوه مجریه کشور هست!...
همین جماعت میگن ما اختیاراتی نداریم!
#جریان_تحریف
#آدرس_غلط
تمامی ظرفیت ها و امکانات و منابع برای خودکفایی و ایجاد اشتغال در کشور وجود داشت و دارد، اما برخی خائنان عامدانه اقتصاد کشور رو به برجام نافرجام و خسارت بار و مذاکرات با دشمنان قسم خورده گره زدند...
و ٨سال با دین و اعتقادات و روح و روان و افکار جامعه بازی کردند...
#انتخابات١۴٠٠ هوشیارانه عمل کنیم افسار مهم ترین قسمت های مدیریتی و اجرایی کشور را از چنگال پرورش یافتگان آمریکا و انگلیس و اسرائیل نجات خواهیم داد...
#حسن_روحانی#خاتمی #لاریجانی #ظریف #اسحاق_جهانگیری #احمدی_نژاد #جریان_تحریف #افزایش_عمدی_قیمتها #کاهش_نمایشی_قیمت_ها #ابن_زیاد_ها #فتنه #منافقین_از_کفار_بدترند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 صفری سفیر سابق ایران در چین:
🔹اگر شرط قرارداد با چین پذیرش FATF بود چینیها سند تفاهم را امضا نمیکردند
#چین
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۶۰)
فصل در بیان آنکه ذکر تام آن است که حکمش به تمام مملکت سرایت کند
گرچه ذکر حق و تذکر از آن ذات مقدس از صفات قلب است و اگر قلب متذکر شد تمام فوایدی که برای ذکر است بر آن مترتب می شود، ولی بهتر آن است که ذکر قلبی متعقّب به ذکر لسانی نیز گردد.
اکمل و افضل تمام مراتب ذکر آن است که در نشئات مراتب انسانیه ساری باشد و حکمش به ظاهر و باطن و سرّ و علن جاری شود.......
اگر حقیقت ذکر صورت باطنی قلب شد و فتح مملکت قلب به دست آن گردید، حکمش در سایر ممالک و اقالیم سرایت می کند:
حرکات و سکنات چشم و زبان و دست و پا و اعمال سایر قوا و اعضا با ذکر حق انجام گیرند و بر خلاف وظایف انجام امری ندهند،
پس حرکات و سکنات آنها مفتوح و مختوم به ذکر حق شود، و بِسْمِ الله مَجْریها و مُرْسیها در تمام ممالک نفوذ کند، و در نتیجه متحقق به حقیقت اسماء و صفات شود، بلکه صورت اسم الله اعظم و مظهر آن گردد. و این غایت القصوای کمال انسانی و منتهی الآمال اهل الله است.
و به هر مرتبه که از این مقام نقصان حاصل شود و نفوذ ذکر کم شود، کمال انسانی به همان اندازه ناقص گردد،
و نقصان ظاهر و باطن هر یک به دیگری سرایت کند، زیرا که نشئات وجود انسانی با هم مرتبط و از هم متأثرند.
و از این جا معلوم می شود که ذکر نطقی و زبانی، که از تمام مراتب ذکر نازلتر است، نیز مفید فایده است، زیرا که:
اوّلا زبان در این ذکر به وظیفه خود قیام کرده، گرچه قالب بیروحی باشد.
و ثانیا اینکه ممکن است این تذکر پس از مداومت و قیام به شرایط آن، اسباب باز شدن زبان قلب نیز شود.
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶۹)
وقال علیه السلام: لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَمَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَيُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ.
حکمت ۳۵۰ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود: مردان ستمگر سه نشانه دارند: به مافوق خود از طريق نافرمانى ستم مى كنند وبا قهر و غلبه، به زيردستان خويش ستم روا مى دارند و پشتيبان گروه ظالمانند.
بخش سوم:
حضرت در سومين نشانه مى فرمايد:
«و جمعيت ستمگران را پشتيبانى مى كند»؛
(وَيُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ).
همكارى با ظالمان و ستمگران در هر مرحله كه باشد نوعى ظلم محسوب مى شود و به همين دليل معاونت ظلمه يكى از گناهان بزرگ در اسلام شمرده شده است و حتى در روايتى مى خوانيم:
«إِذَا كَانَ يوْمُ الْقِيامَةِ نَادَى مُنَادٍ أَينَ الظَّلَمَةُ وَأَعْوَانُ الظَّلَمَةِ وَأَشْبَاهُ الظَّلَمَةِ حَتَّى مَنْ بَرَى لَهُمْ قَلَماً وَلاقَ لَهُمْ دَوَاةً قَالَ فَيجْتَمِعُونَ فِى تَابُوتٍ مِنْ حَدِيدٍ ثُمَّ يرْمَى بِهِمْ فِى جَهَنَّمَ؛
یعنی:
هنگامى كه روز قيامت فرا مى رسد ندا كننده اى ندا مى دهد: ظالمان و كمككاران آنها و شبيهان آنها كجا هستند؟ حتى كسى كه قلمى براى آنها تراشيده و يا دوات آنها را براى نوشتن فرمان ظلم آماده كرده همه آنها را جمع مى كنند و در تابوتى از آهن مى نهند سپس آنها را به جهنّم پرتاب خواهند كرد».
روايات در اين زمينه بسيار است كه در كتب حديث و كتب فقهى در باب «اعانت ظالم» ذكر شده است. در حديث ديگرى كه در كتاب وسائل الشيعه از رسول خدا صلی الله علیه وآله آمده است مى خوانيم:
«مَنْ مَشَى إِلَى ظَالِمٍ لِيعِينَهُ وَهُوَ يعْلَمُ أَنَّهُ ظَالِمٌ فَقَدْ خَرَجَ مِنَ الاِْسْلام؛
یعنی:
كسى كه به سوى ستمگرى برود تا به او كمك كند در حالى كه مى داند او ظالم است، از اسلام (راستين) خارج شده است».
@nahj_ir