eitaa logo
بیداری
836 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
2 فایل
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای ما در ایتا شوید: تفسیر قرآن: @alquran_ir نهج البلاغه: @nahj_ir صحیفه سجادیه: @sahifeh_ir اخلاق، اوج نیاز @nyaz_ir عرفان، اوج ناز @nazz_ir خانواده امن در ایتا @amn_org بیداری در ایتا @bidary_ir مدیریت: @bidaryir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانواده امن
💜💥💜 پخش شدن در یک محیط بسته، فضا را مسموم می‌کند و یکی‌ از توصیه‌های مهم این است وقتی بوی زیاد گاز را در خانه استشمام کردید حتی لامپ را نزنید چرا که یک جرقه، باعث خواهد شد. 💜💥💜 گاهی بین زن و شوهرها حرفهایی رد و بدل می‌شود که فضای زندگی را می‌کند. حرف‌هایی از تهمت، تمسخر، نیش و کنایه، گلایه‌ها و توقعات بیجا، دروغ، بددهنی کردن، زورگویی، داد و بیداد و ... 💜💥💜 تقابل و یکی به دو کردن در این مواقع، باعث انفجار و خواهد شد که زن و شوهر و فرزندان را قربانی خواهد کرد. 💜💥💜 در این هنگام برخی کلمات و حرفهایی که به نیّت دادن به همسرِ مقصّر به کار برده می‌شود نقش دارد که آن را در فضای گازدار، روشن می‌کنیم لذا مسموم بودن بهتر از انفجار مخرّب و ویرانگر است. 💜💥💜 و البته می‌توان با تکنیکهای و رفتاری، فضای مسموم را از بین بُرد. با باز کردن صبوری، خون‌سردی، سکوت، تغافل، مهربانی، تایید همسر در برخی مواقع، تغییر فضای گفتگو، مدارا و دهها پنجره دیگر می‌توانید هوای و آرامش را به زندگی‌ برگردانید و یا از درجه‌ی فضا بکاهید. @amn_org
هدایت شده از تفسیر قرآن
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و نود و دوم تفسیر آیه ۲۴۸ سوره از تفسیر نور وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَهَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التّابُوتُ فِیهِ سَکِینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ بَقِیَّهٌ مِمّا تَرَکَ آلُ مُوسی وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکَهُ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (۲۴۸) وپیامبرشان به آنها گفت:نشانه ی حکومت او این است که تابوت(عهد)به سوی شما خواهد آمد،(همان صندوقی که)آرامشی از پروردگارتان و یادگاری از میراث خاندان موسی وهارون در آن است،در حالی که فرشتگان آن را حمل می کنند،همانا در این موضوع،نشانه ی روشنی برای شما است،اگر ایمان داشته باشید. نکته ها: * برای اینکه یهود به فرماندهی طالوت اطمینان و یقین پیدا کنند،پیامبرشان به آنها گفت: صندوق مقدّس بنی اسرائیل به آنها بازگردانده می شود،تا نشانه ای برای انتخاب طالوت از سوی خداوند باشد. مراد از تابوت همان صندوق چوبی بود که مادر موسی،نوزاد خود را در آن گذاشت و به فرمان خدا در آب نیل انداخت و مأموران فرعون صندوق را گرفته و نوزاد را با آن به نزد فرعون بردند.آن صندوق همچنان در دربار فرعون بود. وقتی موسی علیه السلام به پیامبری رسید،الواح تورات را در آن قرار داد و به هنگام رحلت نیز زره و سایر یادگارهای خود را در آن گذاشت و به وصیّ خود«یوشع بن نون»سپرد. این صندوق، به صورت صندوقی مقدّس که صندوق عهد نام گرفته بود،در میان بنی اسرائیل بود و آن را در جنگ ها پیشاپیش سپاه حمل می کردند،ولی کم کم قداست آن شکسته و مفقود شد. این صندوق ربوده شده را در زمان ریاست طالوت، خداوند از طریق ملائک به آنان بازگرداند تا موجب آرامش و اطمینان خاطر آنان باشد. پیام ها: ۱- سرچشمه ی آرامش، خداوند است،گرچه با وسائل باشد. «فِیهِ سَکِینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ» ۲- انسان همیشه به آرامش نیاز دارد،به خصوص در آستانه رفتن به میدان جهاد. «فِیهِ سَکِینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ» ۳- رهبر الهی،نشانه ی الهی لازم دارد.چون طالوت انتخاب شده از جانب خداوند بود،لازم بود نشانه ای الهی او را تأئید کند. «تَحْمِلُهُ الْمَلائِکَهُ» ۴- اگر صندوقی که با بدن موسی و الواح تورات تماس داشته،مقدّس و آرام بخش است،پس مقدّس شمردن صندوقی که بر روی قبر اولیای الهی است، خلاف قرآن نیست.زیرا در همه آن صندوق هایی که در مشاهد مشرّفه است، «بقیّه ممّا ترک آل محمّد صلی الله علیه و آله»قرار دارد. «بَقِیَّهٌ مِمّا تَرَکَ آلُ مُوسی وَ آلُ هارُونَ» ۵- حفظ آثار انبیا،ارزش داشته ومایه ی آرامش خاطر وتبرّک است. «بَقِیَّهٌ مِمّا تَرَکَ» @alquran_ir
هدایت شده از خانواده امن
خانواده امن 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺🍃 🌺🍃🌺 🍃 🌺 🍃 🌺 🌺🌺چند نکته: از حقـوق معنوی زن و شوهر نسبت به یکدیگر که باید رعایت شوند: 🌺🌺 احترام گذاشتن: همسرانی که برای هم احترام قائل می‌شوند، اجازه نمیدهند موضوعاتی ساده و قابل حل، زندگیشان رو دچار اختلاف کند. 🌺🌺صداقت و راست‌گویی: همسرانی که صادق نیستند خیلی زود روابطشان دچار خدشه می‌شود، چراکه دروغ پایه‌های در زندگی را از بین میبرد. 🌺🌺 گذشت و فداکاری: در هر زندگی اشتباهاتی رخ میدهد. مهم این است كسی كه مرتكب اشتباه می‌شود، اشتباهش را بپذیرد، و طرف مقابل گذشت کند و اجازه جبران دهد. 🌺🌺مشورت: زندگی مشترک مسیری دو نفره هست و كسی نمی‌تواند در این مسیر به‌دلخواه خودش توقف كند، مسیر عوض كند و با تک‌روی پیش رود. 🌺🌺 معاشرت نیکو: هیچ‌كدام از همسران حق ندارند با پرخاش و سوء معاشرت به دنبال دریافت حقی باشند. حتی اگه حقی از کسی ضایع بشود راه دفاع یا به دست‌آوردنش پرخاشگری نیست. 🌺🌺 محبت کردن: محبتی كه با تعادل و رفتاری مناسب ابراز شود پایه‌های زندگی مشترک را محكم و به افزایش حس خوشبختی در دو طرف کمک می‌کند. 🌺 🍃 🌺 🍃 🌺🍃🌺 🍃🌺🍃 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 @amn_org
هدایت شده از نهج البلاغه
هدایت شده از نهج البلاغه
را از بیاموزیم (۳۵۱)  حکمت ۳۷۷ نهج البلاغه بخش سوم نكته؛ ‏منظور از مكر الهى چيست؟ ‏ «مكر» در فارسىِ امروز به معناى توطئه مخفيانه براى انجام كارهاى خلاف است وجنبه ضدارزش دارد در حالى كه در لغت عرب به معناى هرنوع چاره انديشى براى بازداشتن ديگرى از كار يا از چيزى است خواه خوب باشد يا بد. ‏ ‏بنابراين هنگامى كه مكر به خداوند نسبت داده مى شود به معناى چاره انديشى براى بازداشتن است كه گاه درمورد گنهكاران به كار مى رود و مفهومش همان مجازات هاى الهى است و گاه درمورد نيكوكاران به كار مى رود كه مفهومش بازداشتن از خطرهاست. ‏ ‏در آيه مورد بحث، مكر به همان معناى اول يعنى مجازات الهى است و مى دانيم هيچ كس ـ حتى نيكوكارترين شخص ـ نبايد ترس از مجازات را از خود دور سازد چراكه خوف و رجا به صورت متعادل رمز پيشرفت و پيروزى است. ‏ ‏تنها جمعيت زيان كاران هستند كه خود را در امن و امان از مجازات الهى مى بينند و هر كارى را براى خود روا مى دارند. ولى مؤمنان و صالحان همواره در بيم و اميدند; مبادا لغزشى كنند و حسنات آن ها بر باد رود، و همواره به لطف خدا اميدوارند. ‏ ‏ در حديثى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) كه در غررالحكم آمده مى خوانيم: ‏ «مَنْ أمِنَ مَكرَ اللهِ هَلَك; ‏یعنی: ‏ كسى كه خود را از عذاب الهى در امان ببيند هلاك مى شود». ‏ ‏ در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) آمده است كه مى فرمايد: ‏«إِذَا رَأَيتُمُ الْعَبْدَ يتَفَقَّدُ الذُّنُوبَ مِنَ النَّاسِ نَاسِياً لِذَنْبِهِ فَاعْلَمُوا أَنَّهُ قَدْ مُكِرَ بِهِ; ‏یعنی: ‏هنگامى كه ببينيد كسى از بندگان خدا گناهان مردم را مورد توجه قرار مى دهد و گناه خود را فراموش مى كند بدانيد فريب خورده (و خود را از عذاب الهى مصون دانسته است)». پایان شرح حکمت ۳۷۷ از آیت الله ناصر مکارم شیرازی @nahj_ir
هدایت شده از تفسیر قرآن
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و نود و سوم تفسیر آیه ۲۴۹ سوره از تفسیر نور فَلَمّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلاّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَهً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاّ قَلِیلاً مِنْهُمْ فَلَمّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَهَ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللّهِ کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللّهِ وَ اللّهُ مَعَ الصّابِرِینَ (۲۴۹) پس هنگامی که طالوت،سپاهیان را با خود بیرون برد،به آنها گفت: خداوند شمارا به یک نهر آب آزمایش می کند،پس هر که از آن بنوشد از من نیست و هرکس از آن نخورد از من هست،مگر آنکه با دست،مشتی برگیرد(و بیاشامد.) پس(همین که به نهر آب رسیدند،)جز اندکی همه از آن نوشیدند،سپس هنگامی که او و یاوران با ایمان او از آن نهر گذشتند، (و دشمن را دیدند)گفتند:امروز ما توانایی مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم.امّا آنها که اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند کرد (و به روز قیامت ایمان داشتند)گفتند:چه بسا گروهی اندک که با اذن خدا بر گروهی بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران(و استقامت کنندگان)است. نکته ها: * کلمه«جنود»جمع«جُند»به معنای لشکر است و حضور چندین لشکر بعد از اعراض گروه هایی از مردم،نشانه کثرت جمعیّت آنان است. * این آیه خبر از مردودی گروه زیادی از بنی اسرائیل می دهد که از صحنه آزمایش نوشیدن آب و تحمل تشنگی،سربلند بیرون نیامدند.امّا این گروه باقیمانده،آزمایش دیگری داشتندکه آزمایش روحی و معنوی بود.وقتی آنان با سپاه انبوه جالوت مواجه شدند، گفتند:ما توانایی مقابله با این سپاه مسلح را نداریم.ولی آنهایی که به روز قیامت ایمان داشتند، گفتند:پیروزی به دست خداست،ای بسا گروه های اندک که به اذن خداوند بر سپاهیان بزرگ پیروز می شوند. * پیروزی در یک مرحله از آزمایش،کافی نیست.افرادی در بعضی از مراحل موفق می شوند، ولی در مرحله ای دیگر شکست می خورند.در این داستان گروهی رهبر را به خاطر فقر نپذیرفتند،گروهی در آزمایش شکم،شکست خوردند و گروهی در مواجهه و برخورد با دشمن خود را باختند. * طالوت در ابتدا جمعیّت را به خود نسبت نداد و نفرمود:«جنوده»،بلکه فرمود:«بالجنود» گرچه لشکریان انبوه بودند و فرماندهی او را پذیرفته اند،ولی هنوز میزان فرمانبری آنان را آزمایش نکرده است،ولی بعد از آزمایش،به خود نسبت می دهد. «فَإِنَّهُ مِنِّی» * حساب دو گروه روشن است،هر کس ننوشد قطعاً خودی است و هر کس بنوشد قطعاً بیگانه است،ولی کسانی که با مشت نوشیدند،نه خودی هستند و نه بیگانه.باید آنان را نه مأیوس کرد ونه مشمول الطاف.لذا برای «مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَهً بِیَدِهِ» نه کلمه«منّی»بکار رفته ونه« فَلَیْسَ مِنِّی». @alquran_ir
هدایت شده از خانواده امن
🍀🌺🍀 بخاطر بی کسی، هر کسی را به زندگیمان راه ندهیم 🍀🌺🍀یادمون باشه تنهایی یا جدایی از ازدواج بد، بهتره‌. یادمون باشه آدم نباید حتما ازدواج کنه، آدم باید حتما حتما ازدواج خوب کنه. 🍀🌺🍀بعضی از بچه ها بخاطر اینکه در دوران کودکی و نوجوانی از پدر و مادر چماق به دستشون، نادان و نامهربونشون محبت ندیدند، در بزرگسالی میخوان اونو از جنس مخالف کسب کنند‌. 🍀🌺🍀شدنی نیست بچه ها. محبت رو از درون خودتون بارور کنید رشد بدید با بالا بردن حرمت نفس، خوددوستی، وگرنه مثل یک کویر و چاه خشکید که هرچیم روی شما آب بریزن سیر نمیشید. و به طرف مقابل هم نمیتونید محبت بدید. 🍀🌺🍀توجه کنید تنهایی تایید نمیشه. تنهایی خوب نیست. بده، اما اینجا بحث سر بد و بدتره. پس ما باید بگردیم دنبال همسر خوب و ازدواج خوب! @amn_org
هدایت شده از نهج البلاغه
را از بیاموزیم (۳۵۲)  حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه وقال علیه السلام:الْكـَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَـمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ; فَإِذَا تَكَـلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ وَثَاقِهِ، فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ: فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَجَلَبَتْ نِقْمَةً. امام(عليه السلام) فرمود: سخن را تا نگفته اى اسير توست اما همين كه گفتى تو اسير او خواهى بود. زبانت را همچون طلا و نقره ات حفظ كن. اى بسا گفتن يك كلمه نعمت بزرگى را از انسان سلب كرده يا بلا و مصيبتى را فراهم ساخته است. بخش اول: حتى با يك كلمه: درباره اهميت سكوت و خطرات سخن گفتن بى رويه، در كلمات پيشين امام(عليه السلام)مطالب قابل توجهى خوانديد. امام (عليه السلام)در اين گفتار حكيمانه در ضمن سه جمله ديگر بر اين مسأله تأكيد مى كند. ‏ نخست مى فرمايد: ‏ «سخن، تا نگفته اى اسير توست اما همين كه گفتى تو اسير او خواهى بود»; ‏ (الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ; فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ صِرْتَ وَثَاقِهِ). ‏ ‏ چه تشبيه و تعبير جالبى! به راستى، سخن قبل از آن كه از دهان گوينده اش بيرون آيد همچون اسيرى در نزد اوست ولى همين كه از دهان گوينده بيرون آمد نه تنها قادر بر مهار كردنش نيست بلكه در اسارت آن خواهد بود و تمام مسئوليت هايش را بايد به عهده بگيرد. پس چه بهتر كه انسان كم سخن بگويد و سنجيده بگويد. @nahj_ir
هدایت شده از خانواده امن
🍁🍀🍁من نمی‌دونم خانمایی که خودشون رو جذّاب می‌کنن و تو محیط عمومی جامعه ظاهر می‌شن، چه انگیزه‌ای برا این کار دارن! 🍁🍀🍁 انگیزه‌شون هر چی باشه، از اونها می‌خوایم که به این چند نکته هم توجّه کنن: 🍁🍀🍁 زیبایی نعمتیه که خدای مهربون، بدون این که کسی شایستۀ اون باشه و طلبکار خدا باشه، به همه داده. 🍁🍀🍁 برا این‌که نعمتا دردسر نشن، باید از اونا همون‌طوری استفاده کنیم که نعمت دهنده تعیین کرده. 🍁🍀🍁 بدونین که با نمایش جذّابیت خودتون، تنها نگاه بقیه رو به خودتون جلب نمی‌کنین. کم نیستن مردایی که عفّت نگاه ندارن و با نگاه به شما، دلشون از همسرشون زده می‌شه. 🍁🍀🍁 می‌دونید «دل‌زده شدن از همسر» یعنی چی؟ یعنی اختلاف، یعنی بهانه‌جویی شوهر توی خونه، یعنی تلخ شدن زندگی به کام همۀ اعضای خونواده. 🍁🍀🍁بچه‌هایی که این وسط هیچ گناهی ندارن، قربانی این اختلافا می‌شن و همۀ اینا هم ریشه تو کار شما داره؛ چون شما زمینۀ این مقایسه‌ها رو فراهم کردین. @amn_org
هدایت شده از تفسیر قرآن