رهبر انقلاب: دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان میدهند. وقتی امیدها و جرأتها کم شد و ارادهها ضعیف شد، قهراً هدفهای عالی و متعالی کمرنگ میشود و به دست فراموشی سپرده میشود که این افسران جنگ نرم یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد.
جوانهای عزیز اینطور از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق، صبر و بصیرتآفرینی و توصیه به تنبلی نکردن.
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶۰)
وَمَنْ دَخَلَ مَدَاخِلَ السُّوءِ اتُّهِمَ.
حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه
و آنكس كه در موارد سوءظن وارد شود متهم مى گردد.
بخش ششم:
حضرت در ششمين توصيه مى فرمايد:
«هركس در موارد سوءظن گام بگذارد سرانجام متهم خواهد شد»؛
(وَمَنْ دَخَلَ مَدَاخِلَ آلسُّوءِ اتُّهِمَ).
گفتار حكيمانه امام علیه السلام در اينجا اشاره به همان چيزى است كه به صورت ضرب المثل در ميان مردم درآمده است:
«إتَّقُوا مِنْ مَواضِعِ التُّهَمِ؛
از جاهايى كه تهمت خيز است بپرهيزيد».
بى شك انسان هرقدر پاك و منزه باشد نبايد در جاهايى كه تهمت خيز است گام بگذارد؛ مثلا در مجلس شرابخواران حضور يابد، در محله هاى بدنام ومراكز فساد گام نهد و يا با افراد بدنام و آلوده طرح دوستى بريزد.
به يقين انسان پاك و پرهيزكار نيز هنگامى كه مرتكب اينگونه كارها شود متهم مى گردد ودرواقع آبروى خود را به دست خود ريخته است.
شبيه همين معنا از امام علیه السلام در حديث ديگرى آمده است كه مى فرمايد:
«مَنْ عَرَّضَ نَفْسَهُ لِلتُّهْمَةِ فَلايَلُومَنَّ مَنْ أساءَ بِهِ الظَّنَّ؛
كسى كه خود را در معرض تهمت قرار دهد نبايد كسانى را سرزنش كند كه به او سوءظن پيدا مى كنند».
نيز در حديث ديگرى از امام صادق علیه السلام مى خوانيم:
«اِتَّقُوا مَواضِعَ الرَّيْبِ وَلا يَقِفَنَّ أَحَدُكُمْ مَعَ أُمِّهِ فِى الطَّريقِ فَإِنَّهُ لَيْسَ كُلُّ أَحَدٍ يَعْرِفُها؛
از مواضعى كه موجب سوءظن است بپرهيزيد و هيچكس از شما با مادرش در وسط راه نايستد، زيرا همه نمى دانند او مادر وى است (و چه بسا فكر كنند او با زن نامحرمى رابطه دارد)».
البته مواردى هست كه قرائن نشان مى دهد فلان زن، خواهر يا مادر يا همسر اوست كه اينگونه موارد مستثناست.
@nahj_ir
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و دوم
ادامه تفسیر آیه ۱۸۵ سوره #بقره از تفسیر نور
رمضان ماه مهمانی خدا:
* در رمضان،مؤمنان با کارت «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» به میهمانی خداوند دعوت شده اند،و این میهمانی ویژگی هایی دارد:
۱- میزبان،خداوند است و میهمانان را شخصاً دعوت کرده است.
۲- وسیله پذیرایی،شب قدر،نزول قرآن،فرود آمدن فرشتگان،استجابت دعا،لطافت روح،و دوری از دوزخ است.
۳- زمان پذیرایی،ماه رمضان است که به گفته ی روایات،اوّل آن رحمت،وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است.
۴- چگونگی پذیرایی،شب قدر به گونه ای است که در آن نیاز یک سال میهمانان تأمین می شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزیّن می گردد.
۵- غذای این ماه،غذای روح است که برای رشد معنوی لازم است،نه غذای جسم.لطف غذای این مهمانی،آیات قرآن است که تلاوت یک آیه آن در ماه رمضان همچون تلاوت تمام قرآن در ماه های دیگر است.
این میهمانی هیچ سنخیّتی با میهمانی های دنیوی ندارد.خداوندِ عالِم و غنی و خالق و باقی و عزیز و جلیل،میزبان انسان های جاهل و فقیر و فانی و مخلوق و ذلیل می شود و می گوید:من دعایتان را مستجاب می کنم و برای هر نفسی که در ماه رمضان می کشید،پاداش تسبیحی عطا می کنم.
آداب مهمانی:
* در وسائل الشیعه]برای اخلاق روزه دار در ضمن روایت مفصلی می خوانیم:روزه دار،از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غیبت،مخالفت با حقّ،فحش و سرزنش و خشم،طعنه و ظلم و مردم آزاری، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن چینی و حرام خواری،دوری کند و نسبت به نماز،صبر و صداقت و یاد قیامت توجّه خاصّ داشته باشد.
شرط حضور در این مهمانی،فقط تحمّل گرسنگی نیست.در حدیث آمده است:آن کس که از اطاعت رهبران آسمانی،سرباز زند ویا در مسائل خانوادگی و شخصی با همسر خود بدرفتار و نامهربان باشد ویا از تأمین خواسته های مشروع او خودداری کند و یا والدین از او ناراضی باشند،روزه او قبول نیست وشرایط این ضیافت را به جای نیاورده است.
* روزه گرچه فوائد ومنافع طبّی از قبیل دفع وبرطرف شدن مواد زاید بدن در اثر گرسنگی را دارد،امّا سحرخیزی ولطافت روح واستجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگری است ومحروم واقعی کسی است که از این همه خیر وبرکت محروم باشد.
@alquran_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۱۰)
مادران بى عاطفه:
بر خوانندگان گرامى پوشيده نيست كه اين همه سفارش و حقوق والا براى مادرانى است كه وظائف مادرى را در حد توان خود انجام دهند، و در پرورش فرزندان صالح گامهاى مثبتى بردارند، وگرنه زنان بى عاطفه اى كه براى راحتى و آسايش چند روزه خود، از زير بار مسؤ ليت مادرى شانه خالى كرده و فرزندان خود را به ديگران سپرده و يا به مراكز ويژه واگذار كرده و با بهانه هاى واهى فرزندانشان را به امان خدا رها مى كنند، نمى توان نام مقدس مادر اطلاق كرده و از حقوق مادرى آنان را بهره مند دانست؛ چرا كه آنان ظلمى نابخشودنى در حق فرزندانشان روا مى دارند.
كودكى كه درس مهر و محبت را از مادر فرا نگيرد، و در دامن عشق و عاطفه رشد ننمايد در زندگى آينده خود دچار انواع مشكلات روحى و روانى خواهد شد. او در آينده معناى شخصيت مستقل و فردى و تمايلات بشرى و عشق و عاطفه به ديگران به ويژه به والدين را درك نخواهد كرد. اين گونه مادران نه تنها به سعادت فرزندان خود لطمه مى زنند بلكه ضربه اى جبران ناپذير بر پيكر جامعه وارد مى سازند و خودشان نيز پشتوانه اى قوى را در زندگى آينده خود از دست مى دهند.
با اينكه در طول تاريخ از مهر و محبت مادر خيلى چيزها شنيده ايم، اما متاءسفانه همه مادران اين چنين نيستند. بعضى از آنها عواطف مادرى، اين موهبت بزرگ و مقدس الهى را زير پا گذاشته اند و بى رحمانه به فرزندان خود ستم مى كنند.
اینک به چند نمونه از رفتار غير انسانى برخى از مادران مشاهير جهان اشاره میکنیم:
اسحاق نيوتن:
دانشمند معروف انگليسى، يكى از بدترين مادرها را داشت، پدرش چند هفته قبل از تولد او مرد! مى گويند: در عمر خود يك كار خير هم نكرد.
مادر او نيز، در بد خلقى و شرارت شهره خاص و عام بود و نيوتن بيچاره از دست او بسيار عذاب كشيد.
مادر لرد بايرون شاعر حماسه سرا و مشهور بريتانيايى، از فرزندش نفرت غريبى داشت و غالبا لنگه كفش و دسته جارو و سنگ به طرف پسرك پرتاب مى كرد و تحقيرش مى نمود. گناه بايرون كوچك اين بود كه پاى معيوبى داشت و درست نمى توانست راه برود.
مادر لئونارد داوينچى نابغه بى بديل دنياى علم و هنر، از كودكى او را ترك نمود و اين هنرمند بزرگ، زير دست چهار نامادرى بد اخلاق، دوران كودكى را طى نمود. او آن قدر از دست آنان كتك خورد كه تمام اعضاى بدنش عيب و ايراد پيدا كرد و تا پايان عمر رنجور و مريض احوال بود. او هميشه از شنيدن نام مادر بر خود مى لرزيد.
خوشبختانه اكثر اين مردان نامدار و موفق بجای مادران نامهربان، همسران خوب، صميمى و فداكارى داشته اند كه نامهربانيهاى مادرانشان را جبران كرده اند و اين همسران، از عمده ترين عوامل ترقى و كاميابى انان به شمار مى آيند.
@amn_org
هدایت شده از عرفان، اوج ناز
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۰)
ﻓﺮﺽ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﻤﺒﻮﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﺑﻌﺎﺩﺵ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻳﻢ. ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻴﻢ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﺩﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ،
ﻭ ﭼﺮﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﮑﻨﺪ؟
ﻣﮕﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﮐﻨﺪ؟!
ﻣﮕﺮ ﺑﺨﻞ ﺩﺍﺭﺩ؟!
ﺁﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺑﻌﻀﯽﻫﺎ ﺑﺪﻫﺪ، ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ؟
ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺗﺰﺍﺣﻢ ﻭ ﺗﻌﺎﺭﺿﯽ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﮑﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺪﻫﺪ؛
ﺍﻧﻤﺎ ﺃﻣﺮﻩ ﺍﺫﺍ ﺃﺭﺍﺩ ﺷﻴﺌﺎ ﺃﻥ ﻳﻘﻮﻝ ﻟﻪ ﮐﻦ ﻓﻴﮑﻮﻥ.
ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻫﻢ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺭﺍﻩ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﭘﻴﻤﻮﺩ، ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ؛ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻓﻠﺎﻥ ﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﯽﺷﻮﯼ، ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.
ﭘﺲ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺭﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ (ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ، ﻏﺮﻕ ﺩﺭ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ) ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﯼ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺯﻧﺪﮔﻴﺸﺎﻥ ﻣﺤﻮﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ، ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﺍﯼ ﭘﺴﺮ ﺟﻨﺪﺏ، ﺍﮔﺮ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻣﺎ (ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﺯﻧﺪﮔﻴﺸﺎﻥ، ﻳﻌﻨﯽ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺣﻘﻴﻘﯽ ﺭﺍ ﻭﺟﻬﻪ ﯼ ﻫﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ) ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺮﯼ ﮐﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﺩﺭ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
@nazz_ir
هدایت شده از صحیفه سجادیه
💠💠🍀💠💠🍀💠💠🍀
💌 در محضر صحیفه: ۷۴
دعای هشتم - فراز هشتم
🍀 خدایا به تو پناه میبرم از اینکه بخواهم فقر و نیاز و حاجت خود را
به کسی مثل خودم عرضه کنم🍀
💗 پناه بردن به خداوند در فقر،
یعنی: تدبیر و فکر و برنامه ریزی
و اندازه گیری معیشت
💗 پناه بردن به خداوند یعنی:
برنامه عملی داشتن
یعنی: کسب مهارت در کار و مجاهدت و تلاش
💗 پناه بردن به خداوند از فقر یعنی:
دوری از اسراف و مدیریت هزینه
💗 پناه بردن در فقر یعنی:
استغفار از گناهی که فقر می آورد
💓 خدایا مرا نیازمند مردم مکن
که در زندگی خوار شوم
و وقار و متانتم از بین برود
💓 خدایا یاریم کن تا امورم را خودم برآورده کنم
و در دریای تلاش و زحمت و کار
غوطه ور شوم
و بر دانش خود بیفزایم
تا زندگیم را با عزت اداره کنم
💓 خداوندا هرگز ما را به فقر
مبتلا نکن
و برکاتت را بر ما نازل کن
👈آری اگر مردم شهرها ایمان آورده
و تقوا پیشه کنند
قطعا درهای برکت آسمان و زمین
بر آنان گشوده خواهد شد.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
@sahifeh_ir
دو شرط اصلی!
#امام_خامنهای بار دیگر بر لزوم وجود دو ویژگی #صبر و #بصیرت در مردم تاکید کردند؛ چون با استقامت، تهدید معاندان بلا اثر میشود و با بصیرت، عوامفریبی و جنگ روانی #غربگرایان بینتیجه میماند و مردم دیگر به رئیسجمهوری مثل #روحانی و حامیان و همفکران اصلاحطلبش رأی نمیدهند!
@bidary_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۱۱)
حقوق پدر:
امام زين العابدين عليه السلام فرمود:
حق پدرت اين است كه بدانى او ريشه تو است و اگر او نبود تو هم نبودى و آن نعمت هايى كه در خود مى بينى و مى پسندى بدان كه پدرت سرچشمه اين نعمت ها براى توست. پس خدا را ستايش كرده و در مقابل اين نعمت شكر نما و بدان كه هيچ نيروئى نيست مگر از طرف خدا.
اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:
در هر مجلسى باشى به احترام پدر و معلمت به پا خيز، گرچه در تخت شاهى نشسته باشى!
آيت الله شهيد مرتضى مطهرى(قدس سره) در مورد يكى از عوامل توفيقات خويش چنين مى گويد:
گاهى كه به اسرار وجودى خود و كارهايم مى انديشم، احساس مى كنم يكى از مسائل كه باعث خير و بركت در زندگى ام شده و همواره عنايت و لطف الهى را شامل حال من كرده است، احترام و نيكى فراوانى بوده است كه به والدين خود به ويژه در دوران پيرى و هنگام بيمارى كرده ام. علاوه بر توجه معنوى و عاطفى، تا آن جا كه توانائيم اجازه مى داد با وجود فقر مالى و مشكلات مادى در زندگى ام، از نظر هزينه و مخارج زندگى به آنان كمك و مساعدت كرده ام.
يكى از فرزندان شهيد مطهرى رحمة الله نيز در اين مورد مى گويد:
هرگاه به فريمان (زادگاه آقاى مطهرى) سفر مى كرديم، پدرم تاءكيد خاص داشتند كه ابتدا به منزل پدر و مادرشان برویم. پس از آن اقوامى را كه براى ديدن ايشان و خانواده به منزل حاج شيخ مى آمدند مپذيرفتند در موقع روبرو شدن با پدر و مادر دست آنان را مى بوسيدند و به ما نيز توصيه مى كردند كه دست ايشان را ببوسيم.
@amn_org
مسئولان و دولتمردان وظیفه دارند در شب عید با رفع دغدغههای جامعه، دسترسی مردم به کالاهای مورد نظرشان را تسهیل کنند مدیریت زنجیره تولید، تامین و مصرف آنچنان دست نیافتنی و پیچیده نیست که در فقدان آن وضعیتی برای دلالان فراهم شود تا آنها عرصه را بر مردم، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تنگ کنند.
@bidary_ir
سلام
با لمس آدرسهای زیر عضو کانالهای معرفتی ما در تلگرام و ایتا شوید:
تفسیر قرآن:
@alquran_ir
نهج البلاغه:
@nahj_ir
صحیفه سجادیه:
@sahifeh_ir
اخلاق، اوج نیاز
@nyaz_ir
عرفان، اوج ناز
@nazz_ir
خانواده امن در ایتا
@amn_org
بیداری در ایتا
@bidary_ir
مدیریت:
@bidaryir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیایم برای «کادر در امان» یه دعای خوب بکنیم :)
وزارت واردات!
#موسوی_لارگانی: انحصار واردات #روغن_پالم در اختیار #حسین_فریدون و واردات #موز برعهده یکی از بستگان #رئیس_جمهور است که میگوید اگر #وزارت_بازرگانی داشتیم با چنین مشکلاتی در حوزه کالای اساسی نظیر #روغن مواجه نمیشدیم در حالی که وزرای ایشان اختیار جا به جا کردن صندلی خود را هم ندارند.
@bidary_ir
هدایت شده از اخلاق، اوج نیاز
برگی زرین از #چهل_حدیث امام خمینی(۱۵۲)
تکمیل در بیان آنکه تمام موجودات را علم و حیات است.
بدان که از برای توبه حقایق و لطایف و سرایری است. و از برای هر یک از اهل سلوک إلی الله توبه خاصی است که مختص به مقام خودشان است. و چون از آن مقامات ما را حظ و نصیبی نیست، اشتغال به آن بتفصیل چندان مناسب با این اوراق نیست.
پس، بهتر آن است که ختم کنیم مقام را به ذکر نکته [ای ] که از حدیث شریف مستفاد می شود، و مطابق ظاهر کتاب کریم الهی و احادیث کثیره در ابواب متفرقه است. و آن این است که:
هر یک از موجودات دارای علم و حیات و شعور است، بلکه تمام موجودات دارای معرفت به مقام مقدس حق جلّ و علا هستند، چنانچه وحی به اعضا و جوارح و به بقاع ارض به کتمان و اطاعت آنها فرمان الهی را،
و تسبیح تمام موجودات، که در قرآن شریف نصّ بدان شده و احادیث شریفه مشحون به ذکر آن است، خود دلیل بر علم و ادراک و حیات آنها، بلکه دلیل بر ربط خاص بین خالق و مخلوق است که احدی از آن مطلع نیست جز ذات مقدّس حق تعالی و من ارتضی من عباده.
و این خود یکی از معارف است که قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین گوشزد بنی الانسان فرمودند، و موافق با برهان حکمای اشراق و ذوق اصحاب عرفان و مشاهدات ارباب سلوک و ریاضت است......
پایان حدیث ۱۷
@nyaz_ir
هدایت شده از نهج البلاغه
#سبک_زندگی را از #نهج_البلاغه بیاموزیم (۲۶۱)
وَمَنْ كَثُرَ كَلاَمُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ،
وَمَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قُلَّ حَيَاؤُهُ،
وَمَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ،
وَمَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ،
وَمَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ.
حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه
آنكس كه زياد سخن مى گويد زياد اشتباه مى كند
و آنكس كه زياد اشتباه كند حيائش كم مى شود
و كسى كه حيائش كم شود تقوايش نقصان مى يابد
و كسى كه تقوايش نقصان يابد قلبش مى ميرد
و كسى كه قلبش بميرد داخل آتش دوزخ مى شود.
بخش هفتم:
ادامه اندرزها
امام علیه السلام هفتمين نكته راهگشا و تربيت كننده را بيان مى كند و مى فرمايد:
«كسى كه سخنش بسيار شود (و پرحرف باشد) خطاى او فراوان خواهد بود»؛
(وَمَنْ كَثُرَ كَلاَمُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ).
دليل آن روشن است. افراد پرحرف مجالى براى تفكر و انديشه كافى ندارند و كسى كه نينديشد و سخن بگويد اشتباهش فراوان خواهد بود. به عكس، كسانى كه كم مىگويند و فكر مى كنند، گزيده مى گويند.
حضرت به دنبال آن مى افزايد:
«كسى كه خطايش زياد شود حيائش كم مى شود»؛
(وَمَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قُلَّ حَيَاؤُهُ).
دليل آن نيز روشن است. انسان تا زمانى كه گناه نكرده يا خطايى از او سرنزده از انجام آن گناه يا خطا شرم دارد؛ اما هنگامى كه تكرار شد، شرم او فرو مى ريزد.
به تجربه ثابت شده است افراد بى بندوبار براثر فزونى گناه، حيا و شرم را از دست مى دهند و از انجام دادن آن گناه در انظار مردم باكى ندارند.
به دنبال آن مى فرمايد:
«كسى كه حيائش كم شد تقوايش كاستى مىگيرد»؛
(وَمَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ).
اين هم دليل واضحى دارد، زيرا حيا مانع مهمى در برابر گناه است. اگر شرم وحيا از بين برود راه انسان به سوى گناه باز مى شود و افراد گنهكار نمى توانند باتقوا باشند.
در ادامه آن مى فرمايد:
«كسى كه تقوا و ورع او كم شود قلبش مى ميرد»؛
(وَمَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ).
زيرا حيات قلب به احساس مسئوليت در پيشگاه خدا و در برابر مردم ووجدان خويش است. قلبى كه احساس مسئوليت نكند و عكس العمل مناسب در مقابل خطا نشان ندهد مرده است و به يقين بى تقوايى سبب مرگ قلب است.
در پايان اين سخن مى فرمايد:
«كسى كه قلبش بميرد داخل آتش دوزخ مى شود»؛
(وَمَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ).
زيرا ناپارسايان گنهكار، پرخطا و فاقد احساس مسئوليت، جايى جز دوزخ نخواهند داشت.
درواقع اين گفتار امام علیه السلام مقدمه و نتيجه اى دارد و در ميان آن مقدمه و نتيجه چهار مرحله به صورت علت و معلول پيموده مى شود؛
از پرحرفى و كثرت كلام، شروع و پس از گذشتن از چهار مرحله به دوزخ منتهى مى گردد و همه ازقبيل علت و معلول يكديگرند.
@nahj_ir
هدایت شده از خانواده امن
فرزندان آگاه
(۱۲)
امام خمينى و احترام پدر:
يكى از ياران امام خمينى (قدس سره) مى گويد:
يك بار به محضر امام خمينى در جماران رفته بودم، در همان موقع يكى از مسئولين كشورى براى ارائه گزارش كارهاى تحت مسئوليت خود، به حضور امام آمد. پدر سالخورده او نيز به همراهش به ديدار آمده بود، وقتى كه مى خواست حضور امام برسد خودش جلوتر از پدر حركت مى كرد، پس از تشرف به خدمت امام پدرش را معرفى كرد. امام نگاهى به آن مسئول نموده و فرمود:
اين آقا پدر شما هستند؟
گفت: بله.
امام فرمود:
پس چرا جلوتر از او راه افتادى و وارد شدى؟
امام كاظم عليه السلام فرمود:
شخصى از رسول خدا صلى الله عليه و آله در مورد حقوق پدر سؤ ال كرد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در پاسخ وى فرمود:
او را با نام صدا نكند،
جلوتر از او راه نرود،
قبل از او ننشيند،
و براى او لعن و دشنام كسب نكند!
يكى از كسانى كه بدون شك خداوند دعاى او را مى پذيرد دعاى پدر در مورد فرزند است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
دعاى سه كس يقينا مستجاب است:
۱- دعاى مظلوم
۲- دعاى مسافر
۳- دعاى پدر براى فرزند.
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحزب مطلوب تحزبی است که منادی و پرچمدار یک تفکر، یک گفتمان و یک منش و روش در کشور باشد و اعضا و حامیانش را به یک نظام فکری مجهز نماید؛ آن فکر را در میان مردم ترویج کند و برتریهایش و کارآمدیهایش را به تفکرهای رقیب نشان دهد.
و تحزب مذموم تحزبی است که مکانیسمی برای رسیدن به قدرت باشد. تشکیلاتی که اعضایش پرچمدار هیچ گفتمانی نیستند و سازمانش نیز در همه بزنگاههای تاریخی به غار عافیت پناه میبرد و ایفای نقش نمیکند تا مبادا دامنش لکهدار شود، طبیعتا در میان مردم هم جایی نخواهد داشت.
هدایت شده از تفسیر قرآن
درس دویست و سوم
ادامه تفسیر آیه ۱۸۵ سوره #بقره از تفسیر نور
پیام ها:
۱- ارزش رمضان،به نزول قرآن است.ارزش انسان ها نیز می تواند به مقداری باشد که قرآن در آنها نفوذ کرده باشد. «الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»
۲- وجوب روزه،بعد از یقین به حلول ماه رمضان است. «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ»
۳- قضای روزه بر مریض و مسافر واجب است. «فَعِدَّهٌ مِنْ أَیّامٍ أُخَرَ»
۴- روزه ی قضا،مشروط به زمان خاصّی نیست. «أَیّامٍ أُخَرَ»
۵- احکام خداوند بر اساس آسانی و مطابق طاقت انسان است. «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ»
۶- عسر وحرج،واجبات را از دوش انسان برمی دارد. «لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»
۷- روزه ی قضا باید به تعداد روزهایی باشد که عذر داشته است. «لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ»
۸- هدایت و توفیق انجام عبادات،از طرف خداست.تکبیر،نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است. «لِتُکَبِّرُوا اللّهَ عَلی ما هَداکُمْ»
۹- روزه،زمینه ساز هدایت انسان و سپاسگزاری اوست. «لِتُکَبِّرُوا اللّهَ عَلی ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»
@alquran_ir