تصاویر/ گردهمایی روحانیون و ائمه جماعات اصفهان به مناسبت ۱۵ خردادhttps://www.hawzahnews.com/photo/962293
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبتِ سالروز قیام مردمی و تاریخی پانزدهم خرداد
روحانیون حوزه علمیه اصفهان دور هم جمع شدندhttps://www.iribnews.ir/fa/news/3127467
امام جماعت محترم،مدیرمحترم هیئت مذهبی،مدیر محترم مرکز فرهنگی قرآنی،سلام علیکم درصورتیکه از ابتدای سال تا ۱۵خرداد سال جاری برنامه رزمایش مواسات و کمک مومنانه داشته اید لطفا نام مسجد یا هیئت، تلفن مسئول و،تعداد بسته های معیشتی توزیعی و تاریخ طرح را به شماره ۰۹۱۳۲۷۷۰۰۸۴ ارسال فرمایید .باتشکر
من با نام @nehzat_eslami_sh.a.m در Instagram هستم. برای دنبال کردن عکسها و ویدیوهای من این برنامه را نصب کنید. https://www.instagram.com/invites/contact/?i=rvkff3xcxlvf&utm_content=evv99u3
اطلاعیه
برندگان مسابقه مکتب خمینی (ره)
1-معصومه حسن پور کارت هدیه 2000000 ریالی
2-زهرا سادات زارعی کارت هدیه 2000000ریالی
3-طاهره عبدالهی کارت هدیه 1500000ریالی
4-ابوالفضل حسینی راد کارت هدیه 1500000ریالی
5-کاربر مرغ سحر کارت هدیه 1000000ریالی
6-مهری محمدیان کارت هدیه 1000000ریالی
برندگان لطفا تا 20 خرداد شماره کارت بانکی خود را ارسال فرمایند با تشکر
💽فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام بابایی
دبیرقرارگاه فرهنگی جهادکبیراستان اصفهان
✅نشست روشنگری انتخابات 1400
✔️یکشنبه 16 خرداد
مکان: مسجد الزهرا (س) گلدشت
✔️ ما را در صفحه اینستاگرام و روبیکا
منتظران ظهور شهر گلدشت باپخش زنده برنامه ها دنبال کنید
👇👇👇
پخش زنده مراسم دراینستاگرام
http://instagram.com/Gol_Nodbeh
پخش زنده مراسم درروبیکا👇👇👇
https://rubika.ir/Gol_Nodbeh
تلگرام منتظران ظهور
👇👇👇
@Gol_Nodbeh
♨️ شرکت در انتخابات امر عرفی و اجتماعی است و ربطی به شرع و دین ندارد
✍🏻 آیتالله احمد عابدینی
حكومت يك وسيله است. این وسیله در زمان پیامبر (ص) در دوران مدني، در دست ایشان بود و توانست دین را بهتر تبلیغ کند اما پس از ايشان در زمان حضرت علی (ع) به مدت 25 سال این وسیله از ایشان گرفته شده و پس از آن به ایشان برگردانده شد اما با وجود جنگهای متعدد نگذاشتند که امام بتواند به خوبی از این وسیله استفاده کند. و امام حسن (ع) چون متوجه شد كه با وجود فردی چون معاویه همان جنگها ادامه دارد و امام نمیتواند از این وسیله به خوبی استفاده کند و فقط وبالی است به گردن ایشان، لذا آن را تسلیم معاویه کرد و آن را رها کرد.
با توجه به آنچه بيان شد اكنون با صراحت ميگويم، چون الان نزدیک انتخابات است کسی نیاید بگوید که اسلام میگوید رأی دهید یا اسلام میگوید رأی ندهید، خير! رأي دادن و رأي ندادن ربطي به اسلام و دينداري ندارد. چونکه انتخابات و حکومت مسئله عقلی و عرفی و اجتماعی است و هیچ ربطی به اسلام ندارد. ما باید نگاه کنیم ببینیم شرکت در انتخابات نفعش بیشتر است یا ضررش.
حکومت برای زندگی دنیا است که وظیفهاش علاوه بر برقراری نظم در جامعه، باید به امورات زندگی مردم برسد و مایحتاج آنان را مهیا کند و ربطی به دین ندارد و همه اینها اموری عرفی است.
در این مدت بيش از ۴۰ سال از اسلام و قرآن استفاده شد و رأي دادن امري شرعي قلمداد شد و چون بد عمل شد، بسياري از مردم با دین بد شدند، به همين دليل خود را مكلف ديدم كه با صراحت بگویم، انتخابات و ریاست جمهوری و رهبری و بالاتر و پائینتر و ... از اموری است که در کنار دین است و ابزاری است که میتوان به نفع دین از آن استفاده کرد البته همین امور میتوانند به ضرر دین هم باشند.
دین همان چیزی است که خداوند در قرآن سوره آل عمران/ ۱۶۴ و سوره جمعه/۲ بیان کرده است و با آن وظیفه پیامبر را در این قبال مشخص کرده است:
لَقَدْ مَنَّ اَللّهُ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ اَلْكِتابَ وَ اَلْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
هوَ اَلَّذِي بَعَثَ فِياَلْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُاَلْكِتابَ وَاَلْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
و در جاهاي دیگر پیامبر (ص) را بشیر و نذیر نامیده است.
انّا أَرْسَلْناكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ لا تُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ اَلْجَحِيمِ
و خداوند در این آیات وظایف پیامبرش را مشخص کرده است و از جمله آن وظايف تشكيل حکومت يا حفظ آن نيست بلكه اين امور عقلايي، عرفی و اجتماعی است.
مردم مدینه وقتی دیدند که پيامبر (ص) فرد خوبي است و میتواند حکومت را خوب اداره کند و با مردم به خوبی رفتار میکند حکومت را به او بخشیدند، اما باید توجه داشته باشیم که اگر حكومت را به پیامبر (ص) نميدادند و او حاکم نميشد باز هم پیامبر بود و آن وظایفی را که خداوند برایش مشخص کرده بود بر عهده داشت.
بهطور كلي نمیتوان گفت که حکومت و دین عين هم هستند بلکه این دو، دو چیز مختلفان هستند كه بينشان عموم و خصوص من وجه است قابل اجتماع و قابل افتراقند. نظير شيريني و سفيدي...
پس کسی نگوید دین میگوید رأی بده یا رأی نده، بلکه همانگونه که گفته شد حکومت امری عرفی و اجتماعی است و بايد با عقل و فهم آن را بررسي كرد نه با تعبد و تقلید
سلام خواهشمندم یک جواب سریع برای این پیام بدهید چون توی یک گروه ارسال شده وحتما قصد و غرضی دارند اگر از سخنان رهبری باشد هم بهتر است ممنونم
هدایت شده از بيسيمچي
آقای عابدینی گفته ای حکومت برای زندگی دنیا است یعنی نعوذبالله خداوند بیکار بوده است که مژده حکومت مستضعفین را بدهد و بشارت جهانی شدند حکومت اسلام را بدهد و سالیان سال امام زمان را در غيبت نگه دارد تا بعد بیاید حکومت برای دنیای مردم تشکیل دهد و کاری به آخرت مردم نداشته باشد فکر کنم بجای آموختن علم در حوزه فقط گرد و خاک حجره خورده ای
هدایت شده از بيسيمچي
بيسيمچي:
در مناظره دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح شد:
عابدینی: ما هیچ دلیلی نداریم که حکومت پیامبر(ص) الهی بوده است/ روانبخش: بخش قابل توجهی از آیات قرآن مربوط به حکومت است؛ در طول تاریخ شیعه حتی یک فقیه را نمی توانید بیابید که منکر ولایت فقیه باشد
روانبخش صحبت های عابدینی را قطع کرد و کتاب فلسفه سیاسی نوشته حجت الاسلام شبان نیا را به وی نشان داد و گفت: همین الآن به محضرتان تقدیم می کنم. در این کتاب سیر تاریخی اجماع فقها از قرن پنجم تاکنون بررسی شده و دیدگاه شیخ انصاری نیز در این جا به صورت مستند آمده است.
گروه سیاسی-رجانیوز: عصر روز یکشنبه دوم اردیبهشت مناظره ای با عنوان «ولایت فقیه از طرف خدا یا انتخاب مردم» با حضور قاسم روانبخش عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) و احمد عابدینی مدرس خارج فقه و فلسفه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش رجانیوز به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران» در ابتدای این مناظره عابدینی درباره موضوع مراسم گفت: من طرفدار ولایت انتخابی فقیه هستم نه ولایت انتصابی؛ بنده معتقدم هر جا حکومت تشکیل شود با اراده مردم بوده است و حتی ولایت پیامبر(ص) و علی بن ابی طالب(ع) نیز انتخابی است. به این نحو که مردم مدینه پس از فوت مرحوم ابوطالب، به سراغ پیامبر(ص) آمدند و از وی خواستند که به مدینه بیایند و ایشان وقتی به مدینه آمد مردم دیدند آدم خوبی است او را حاکم خود قرار دادند. مردم در هر بخشی که با پیامبر(ص) قرارداد بستند، پیامبر(ص) مامور اجرای آن گردید. به طور مثال گفتند ما نسبت به امنیت شما میان راه مدینه و مکه تعهدی نمی دهیم، ولی در داخل مدینه امنیت شما را می پذیریم. بنابراین، این گونه نیست که حکومت پیامبر(ص) حکومت الهی باشد. الهی بودن حکومت دلیل می خواهد و ما هیچ دلیلی نداریم که حکومت پیامبر(ص) الهی بوده است.
وی ادامه داد: درباره ولایت علی علیه السلام و ائمه و ولایت فقیه هم وضعیت به همین منوال است. دلیلی نداریم که ائمه علیهم السلام و فقیه از جانب خدا منصوب شده باشند؛ مخصوصا اینکه درباره فقیه میان فقها اختلافات جدی وجود دارد. مثلا شیخ انصاری منکر ولایت فقیه است و صاحب جواهر ولایت فقیه را قبول دارد. این چه ولایت الهی است که میان بزرگان فقها اختلاف است؟
در ادامه این مناظره روانبخش ضمن تشکر از انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان که به ندای رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت تشکیل کرسی های آزاد اندیشی لبیک گفته است، در پاسخ به اظهارات عابدینی اظهار داشت: ولایت پیامبر و ائمه علیهم السلام و ولایت فقیه انتصابی است و نقش مردم در مواردی که ذکر کردید بیعت است. مردم با بیعت خود با پیامبر(ص) و علی(ع) زمینه تحقق حکومت را فراهم کردند؛ نه این که به پیامبر(ص) و علی(ع) حق حاکمیت بدهند.
وی خطاب به عابدینی گفت: در همین کتاب درسنامه ولایت فقیه که در سطوح پایین حوزه برای طلاب تدریس می شود منکران حکومت الهی را به سه دسته تقسیم کرده است؛ دسته اول کسانی مانند علی عبدالرزاق مصری سنی روشنفکر مربوط به سال 1925 هستند که معتقد است هیچ دلیلی در کتاب الهی بر حکومت پیامبر(ص) وجود ندارد به همین دلیل حکومت الهی نداریم. معنای این حرف این است که اگر داشتیم الهی بودن حکومت دینی را می پذیرفتیم.
دسته دوم از قبیل مهندس بازرگان هستند که در کتاب «خدا و آخرت» معتقد است دلایلی در قرآن و سنت مبنی بر حکومت دینی وجود دارد ولی تجربه حکومت دینی نشان داده است که حکومت های دینی موفق نبوده و منجر به نفرت مردم از اصل دین شده اند مانند حکومت های کلیسا در قرون وسطی و حکومت بنی امیه و بنی العباس و .. .
دسته سوم سکولارها هستند که از اساس با دخالت دین در حکومت مخالفند و بر این باورند که اصلا دین حق دخالت در مسایل عرفی ندارد و عقل بشر خودش می فهمد چه باید کرد.
وی ادامه داد: خوب است خودتان بفرمایید که در میان این سه دسته از منکران جنابعالی جزو کدامیک از منکران حکومت الهی هستید؟ از اظهارات جنابعالی استفاده می شود که شما طرفدار دسته اول یعنی هم موضع با علی عبدالرزاق مصری هستید و معتقدید که هیچ دلیلی بر الهی بودن حکومت حتی حکومت پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد. یعنی اگر اثبات شود که دلیلی در قرآن و سنت وجود دارد آن را می پذیرید.
سپس روانبخش به برخی آیات قرآن کریم مبنی بر حکومت دینی اشاره کرد و خطاب به عابدینی گفت: بخش قابل توجهی از آیات قرآن مربوط به حکومت است؛ آیاتی مانند آیات مربوط به جهاد، قتال، صلح، حدود و دیات و قصاص، زکات و خمس، طلاق، ازدواج و .... آیاتی است که تحقق آنها هرگز بدون حکومت امکان ندارد. علاوه بر این که در قرآن آیاتی وجود دارد که بر ضرورت حکومت تصریح می کنند. خداوند در سوره نساء آِیه 105، خطاب به پیامبرش می فرماید: «انا انزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما ارک الله؛ خداوند بر شما قرآن را نازل کرد تا در میان مردم
هدایت شده از بيسيمچي
حکم کنید به آن چه که خداوند به تو نشان داده است.»
یا در آیه 65 همین سوره می فرماید: «فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لایجدوا فی انفسهم حرجا مماقضیت و یسلموا تسلیما؛ سوگند به پروردگارت، مردم ایمان نخواهند داشت مگر آن که در مشاجرات و منازعات خودشان، شما را حاکم قرار دهند و قضاوت شما را بپذیرند و ذره ای نیز در دلشان نسبت به حکم شما کدورتی نداشته باشند و کاملا تسلیم شما باشند.» یا در آیه دیگر می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا اطیعو الله و اطیعوا الرسول؛ و اولی الامر منکم؛ خداوند به مردم امر می کند که همان گونه که از خدا اطاعت می کنند از پیامبرش و امامان معصوم نیز اطاعت کنند. این آیات و ده ها آیه دیگر بر حکومت پیامبر(ص) صراحت دارند و از هیچ کجا انتخاب استفاده نمی شود.
وی سپس درباره اظهارات عابدینی که گفته بود میان فقها در باب ولایت فقیه اختلاف است و برخی مانند شیخ انصاری منکر آنند، گفت: ولایت فقیه یک موضوع اجماعی است و در طول تاریخ شیعه حتی یک فقیه را نمی توانید بیابید که منکر ولایت فقیه باشد، تنها استاد شما مرحوم منتظری می توان یافت که اواخر عمرش به وکالت فقیه رسید. این هم ظاهرا بعد از عزل وی از قائم مقامی رهبری بوده است.
آنچه را نیز که به مرحوم شیخ انصاری نسبت دادید صحیح نیست ایشان که از فحول علما و فقها می باشند قائل به ولایت فقیه است با این تفاوت که ابتدا در کتاب مکاسب، ولایت را به صورت محدود می پذیرند؛ ولی در کتاب القضاء که بعد از مکاسب نوشته شده است بر ولایت مطلقه فقیه تاکید می کنند که انشاء الله در ادامه برای شما توضیح خواهم خواند. چنین ادعایی از کسی مانند شما که می گویند استاد درس خارج هستید بعید است.
عابدینی در ادامه با اشاره به سخنان روانبخش گفت: ما یک چیز از آقای روانبخش طلب داریم؛ ایشان باید سند اجماع فقها درباره ولایت فقیه برای ما بیاورند.
روانبخش صحبت های عابدینی را قطع کرد و کتاب فلسفه سیاسی نوشته حجت الاسلام شبان نیا را به وی نشان داد و گفت: همین الآن به محضرتان تقدیم می کنم. در این کتاب سیر تاریخی اجماع فقها از قرن پنجم تاکنون بررسی شده و دیدگاه شیخ انصاری نیز در این جا به صورت مستند آمده است.
عابدینی در ادامه با اشاره به تقسیم بندی روانبخش گفت: این چه حرفی است که دیدگاه من باید بر یکی از این سه دیدگاه منکران حکومت دینی منطبق باشد؟ دیدگاه عابدینی دیدگاه چهارم است. من در این مقاله ای که در سال 87 از من چاپ شده است حرف علی عبدالرزاق را نقد کرده ام و در آن جا نظر خودم را گفته ام. من مطالعه کرده ام و خودم به این نظریه رسیده ام نه این که از کسی گرفته باشم. آقای روانبخش شما با این گونه برخوردها و برچسب ها نمی گذارید حرف نو زده شود و نمی گذارید علم رشد کند. اگر در دنیا علم رشد کرده به دلیل همین نوآوری ها بوده است.
یک روز می گفتند زمین محور است و خورشید دور زمین می گردد ولی با تحقیقات بشر و کارهای نویی که صورت گرفت امروز معلوم شد که کار به عکس است این زمین است که به دور خورشید حرکت می کند. حرف من این است که پیامبر(ص) حکومتش الهی نبوده است و دلیلی هم بر آن نداریم آیه اطیعوا الله و اطیعو االرسول هم که خواندید امرش ارشادی است ارشاد به حکم عقل است خود بشر می فهمد که حکومت خوب است و خدا به آن ارشاد می کند که از خدا و پیامبرش اطاعت کنید. اصلا آیه اطیعوا در مدینه نازل شده و ربطی به حکومت ندارد این آیه درباره هدایت معنوی و رشد اخلاقی و مسایل عبادی نازل شده است نه اطاعت در مسایل سیاسی و حکومتی. ما هیچ آیه ای در قرآن مبنی بر حکومت دینی پیامبر(ص) نداریم.
روانبخش در ادامه این مناظره گفت: اولا اگر شما دیدگاهی غیر از سه دیدگاه منکرانی که من عرض کردم دارید خوب است تحت عنوان نظریه چهارم بفرمایید ولی حرف شما با علی عبدالرزاق سنی هیچ تفاوتی ندارد هر دو می گویید هیچ دلیلی بر حکومت دینی وجود ندارد.
ثانیا ما منکر حرف نو نیستیم، نواندیشی باید بر اساس اندیشیدن در چارچوب و روی اصول باشد وگرنه می شود بدعت که امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: «انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و آراء تبتدع؛ فتنه ها فقط با هوای نفس و بدعت ها آغاز می شود.» روشن است که هر حرف و سخنی به صرف این که نو و جدید است نمی توان گفت حرف خوب و درستی است.
ثالثا شما درباره آیاتی که من ذکر کردم پاسخی ندادید فقط می فرمایید اطیعوا، امرش ارشادی است. راجع به دو آیه دیگری که برایتان خواندم چه می فرمایید؟ علاوه بر آنها آیات شریفه دیگری است که بر نصب و الهی بودن حکومت تصریح دارند. خداوند در آیه شریفه 124 بقره درباره حضرت ابراهیم(ع) می فرماید: «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لاینال عهدی الظالمین؛ زمانی که خداوند آزمایشات ابراهیم را تمام کرد به او فرمود من تو را امام مسلمین قرار می دهم ابراه