eitaa logo
بیسیمچی
1.8هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❀◁ایمان به این اصل هدایت بخش، خود منجر به پذیرش اصل دوم، یعنی پیغمبرشناسی و امام‌شناسی می‌شود؛ 🌀 چنانکه قرآن کریم مؤمنین را در آیات متعددی از قرآن به تبعیت از ولی خدا و پذیرش ولایت حقه او در تمامی ابعاد زندگی دعوت می‌کند: ⛈ یاا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکمْ لِمَا یحْییکمْ...انفال، ۲۴ ❖‌ چراکه در حقیقت این ولایت‌پذیری به ایمان واقعی و عمل صالح در رفتار و کردار مؤمنان انجامیده و در نهایت به «حیات طیبه» 🗯 که قرآن بدان وعده داده منجر می‌شود....مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً...نحل،۹۷ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✿◁بنابراین معرفت واقعی حضرت زینب به توحید و ولایت آن حضرت را در مسیر جهاد خود ثابت قدم و استوار ساخت و تمامی لحظه‌های این حرکت جهادی نه تنها ناگوار نگشت، بلکه چیزی جز زیبایی جلوه نکرد: ما رایت الا جمیلا. ۝﴿2﴾.. حضرت زینب در جهاد تبیین است. ☄ مقام معظم رهبری می‌فرمایند..زینب کبرى از لحاظ علمى، یک عالمه معروف به علم در جامعه اسلامى آن روز بود.. ۞• 1374/07/12 ⛈ زینب، زنى نبود که از علم و معرفت بى‌بهره باشد؛ بالاترین علم‌ها و برترین و صافى‌ترین معرفت‌ها در دست او بود.. ۞• 1370/08/22 ❖‌ این ویژگى به‌قدرى در شخصیت آن حضرت متبلور بود که حضرت زینب را • عقیله بنى‌هاشم • مى‌نامیدند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❀◁حجت و دلیل بر این علم و دانش حضرت زینب سلام الله نقل روایت محدثان از آن حضرت است. 🌀 ایشان از مادر، پدر، برادرانش، ام‌سلمه، ام‌هانى و دیگر زنان روایت مى‌کرد و از جمله کسانى که از او روایت کرده‌اند ابن‌عباس، امام سجاد علیه السلام، عبدالله‌بن‌جعفر، فاطمه صغرى دختر امام‌حسین علیه السلام و دیگران هستند. ⛈ درباره مرتبه علم و هوش و ذکاوت آن بانوى بزرگوار همین بس که خطبه طولانى و بلندى که حضرت صدیقه کبرى فاطمه زهرا سلام الله در دفاع از حق امیرالمؤمنین علیه السلام و غصب فدک در حضور اصحاب پیغمبر اکرم صلوات الله ایراد فرمودند، ❖‌ از جانب حضرت زینب سلام الله روایت شده است و ابن‌عباس از آن حضرت روایت نموده و از آن حضرت به • عقیله • تعبیر مى‌کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✿◁همچنین ابوالفرج اصفهانى در مقاتل مى‌نویسد..ابن عباس خطبه حضرت فاطمه سلام الله را از حضرت زینب سلام الله روایت کرده و مى‌گوید.. حدثتنى عقیلتنا زینب بنت على علیه السلام . 📔 قزوینی، سید محمدکاظم، زینب الکبری من المهد الی اللحد، ص۳۹ ☄ علامه فاضل سیدنورالدین جزایرىنیز در رابطه علم آن حضرت مى‌نویسد. در دوران حکومت حضرت‌على علیه السلام حضرت زینب سلام الله مجلس درسى در خانه خود ترتیب داده بود و براى زنان قرآن تفسیر مى‌کرد. ⛈ روزى تفسیر آیه شریفه کهیعص را بیان مى‌کرد که حضرت على علیه السلام وارد شد و به او فرمود..نور چشمم! شنیدم آیه شریفه کهیعص را تفسیر مى‌کردى گفت.. آرى. ❖‌ فرمود...این رمزى است براى مصیبتى که بر شما خاندان پیامبر صلوات الله وارد مى‌شود.. بعد حضرت مصائب را تشریح فرمود و زینب سلام الله با صداى بلند گریه کرد. 📔 جزائرى، الخصائص الزینبیه، ص‏۳۴۵ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔🔟𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❀◁دلیل مهم دیگر که موید این علم و دانش حضرت زینب است، خطاب حضرت سجاد علیه السلام پس از خطبه‌ای است که حضرت زینب سلام الله در مسجد کوفه بیان فرمودند 🌀 خطاب به عمه بزرگوار خویش فرمود..عمه جان آرام باش و سکوت اختیار کن که تو بحمدالله دانشمندى بدون آموزگار و فهمیده‌اى بدون فهماننده هستى. 📔 علامه مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۴۵، ص۱۶۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✿◁همچنین متن بیانات حضرت زینب سلام الله در این خطبه که حاوی پیشگویی‌های عظیم و حقیقی است ☄ شاهد بر این مدعاست ...فَواللَّهِ لاتَمْحُو ذِکرنَا، وَ لاتُمیتُ وَحْینَا، وَ لاتُدْرِک امَدنا، وَ لاتَرْحِضُ عَنْک عارَها، وَ هل رَایک الّا فَنَدٌ، وَ ایامُک الّاعَدَدٌ، وَ جَمْعُک الّابَدَدٌ؛ ⛈ اما به خدا سوگند هر چه کنی نمی‌توانی نام و نشان ما را محو کنی و سروش ما را بمیرانی و به حد ما نتوانی رسید ❖‌ و ننگ این اعمال ننگین و ستم‌ها را نتوانی شست و بدان که رأی و تدبیرت سست و روزگارت اندک و انگشت‌شمار و جمعیتت روبه پراکندگی است.. 📔 محمدی ری‌شهری، محمد، دانشنامه امام حسین بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ، ج۸، ص۳۱۶ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❀◁بنابراین می‌توان دریافت که قدم نهادن در عرصه °جهاد تبیین° نیازمند مجهز شدن به سلاح علم و دانش روز وکارآمد است که باید جهادگران این عرصه بدان تجهیز شوند 🌀 و همچون زینب کبری سلام الله که در عرصه عاشورا حکیمانه، عالمانه و قاطعانه عمل کرد، عمل نمایند. ⛈ چنانکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند..در تمام مراحل ° واقعه عاشورا° نقش یک حکیم شجاع قدرتمند پرجذبه قاطع را تا آخر ایفا می‌کند؛ ❖‌ گویى برنامه‌اى را در ذهنش از پیش طراحى‌کرده و قدم‌به‌قدم طبق این برنامه حرکت می‌کند؛ با حوادث، غافل‌گیرانه مواجه نمی‌شود. ۞• 1365/10/15 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✿◁معرفت و علم الهی حضرت زینب سلام الله در عرصه °جهاد تبیین° وقتی به تمام معنا کامل شد که با درایت، موقعیت‌شناسى و بصیرت آمیخته شد ☄ و در فضای غبارآلود و تیره و تار فتنه فتنه‌گران زمانه همچون چراغی روشن بر حقیقت تابید و واقعیت آن را پرتو افشانی کرد؛ ⛈ صفتى که مى‌توان از رفتار و گفتار و نیز خطبه‌هاى بامعناى آن حضرت به‌خوبى درک کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❀◁این بصیرت همراه با دوراندیشى و موقعیت‌شناسى و مدیریت بحران فرمانده و قهرمان °جهاد تبیین° بود که باعث شد 🌀 پیام نهضت حسینى نه تنها کاخ یزید را در هم شکند، بلکه تا انتهاى تاریخ جاودانه شود و کاروان اسراى حسینى مایه عزت اسلام و حامل پیام عاشورا گردید ⛈ و به تعبیر مقام معظم رهبری آن حضرت با بصیرت خود بود که ‌°موقعیت° را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین علیه السلام به کربلا، ❖‌ هم موقعیت لحظات بحرانى روز عاشورا و هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و طبق هر موقعیتى یک انتخاب کرد. ۞•1370/08/22 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✿◁یکی از مهم‌ترین جلوه نمایی این ویژگی قهرمان جهاد تبیین، خطبه آن حضرت در کاخ یزید است که واقعه عاشورا را به یکباره زنده کرد. ☄ آن بانوى عالمه، با تعقل و بصیرتى که نسبت به تعالیم دینى داشتند، در خطبه خود در کاخ یزید به شیوه‌اى متقن و عقلانى به آیات قرآن استناد کرد تا مخاطبان خود را متأثر کند. ⛈ آن حضرت بی‌وفایى و خیانت کوفیان را به زنى مثال مى‌زند که رشته‌هاى خود را بعد از بافتن پنبه مى‌کند و تمام زحمات خود را بدون علت تلف مى‌سازد. ❖‌ این سخن بانوى کربلا برگرفته از آیه‌۹۲سوره نحل است که خداوند متعال در مورد وفاى به عهد و اهمیت آن سخن گفته و آنگاه مى‌فرماید 🗯 و لاتکونوا کالّتى نقضت غزل‌ها من بعد قوّهٍ انکاثا..و همانند آن زن سبک‌مغز نباشید که پشم‌هاى تابیده خود را پس از کامل شدن دوباره وا مى‌تابید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🌺🌺🍃✿══┅─ ❀◁سر نتیجه بخشی این بصیرت، آن است که قرآن کریم می‌فرماید، بصیرت منشأ قدرت است.. إنْ یکنْ منْکمْ عشْرُونَ صابرُونَ یغْلبُوا مائَتَین وَ إنْ یکنْ منْکمْ مائَةٌ یغْلبُوا أَلْفاً منَ الَّذینَ کفَرُوا بأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یفْقَهُونَ...أنفال 65 🌀 از این رو حضرت زینب با قدرت متکی بر بصیرت دین و حقانیت و روح کلی آن را چنانکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند، حفاظت و پرستاری کرد.. ⛈ تلاش حضرت زینب فقط این نیست که از امام بیماری در کربلا حراست و پرستاری کرده است. حضرت زینب از روح کلی اسلام و جامعه آن روز مسلمین پرستاری کرد؛ پرستاری بزرگ او آنجاست. ۞•1380/05/03 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣7⃣𖣔༅═══┅─
‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ✿◁از دیگر برجستگی‌های شخصیتی حضرت زینب سلام الله در °جهاد تبیین° شجاعت بی‌مانند ایشان که از پدر و مادر بزرگوار خویش به ارث برده بودند، ☄ چنانکه در زیارت نامه آن حضرت ایشان را با لقب لَبْوَةُ الْهاشمیة • شیرزن‌هاشمی • خطاب قرار می‌دهیم. ⛈ حضرت زینب سلام الله در سخت‌ترین شرایط جنگ و اسارت، شجاعانه وارد شد و با اتکا به ایمان به قدرت الهی، حق را فریاد زد ❖‌ و به جرئت می‌توان گفت که اگر زینب کبری و امام سجاد علیه السلام شجاعانه و با اقتدار •• مجاهدت نکرده بودند، نگفته بودند، تبیین نکرده بودند، حقایق را افشا نکرده بودند.. واقعه عاشورا تا امروز جوشان و زنده و مشتعل باقى نمی‌ماند. 🔘 بیانات مقام معظم رهبری ۞‌‌•1368/06/29 اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرَج پـــــــایـــــان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅═══༅𖣔1⃣8⃣𖣔༅═══┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌─┅════✧✿﷽✿✧═══┅┄ 🌱 🇮🇷 🕯.... 🇮🇷 ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─ 🔍☆◁ 📖☆◁ ‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‎‌‌‌─┅══✿🍃🌼🌼🍃✿══┅─ ۝◁جنــــاب استـــــاد مدرس روشنگري استان اصفهان ۞◁سوال 🆔@ilyan313 🗓تاریخ:/08/16 ⏰ســــاعت:18/00 🔮گفتمان 🆔 @ammareyon ‎‎‌‌‌‌🆔 @bisimchee1400 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅════༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─ 🔮
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت بیست وپنجم) ✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(2) 👈اساسنامه انجمن: 🖋انجمن حجتیه که با ریاست شیخ محمود حلبی و هیئت مدیره رسمی آغاز به کار کرد، برای نظم و انسجام فعالیت‌های خود اساسنامه‌ای تنظیم کرد. بر اساس مقدمه این اساسنامه، «انجمن خیریه حجتیه مهدویه»، با هدف انجام فعالیت‌های علمی و آموزشی و خدمات مفید اجتماعی، و با الهام از تعالیم اسلام و مذهب شیعه جعفری، راه‌اندازی شد. 🖋 پرورش استعداد، تربیت انسان‌های لایق و کاردان و مقید به تقوی و ایمان و اصلاح جهات مادی و معنوی جامعه، برخی دیگر از اهداف مذکور در اساسنامه بوده است. 🖋روش‌های تبلیغ دین اسلام و مذهب جعفری و همچنین دفاع علمی از دین و مذهب، در اساسنامه انجمن حجتیه تشریح شده بود. 🖋برخی از این روش‌ها عبارتند از: 1⃣تشکیل کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی و دینی در نقاط مختلف کشور با رعایت مقررات عمومی 2⃣چاپ و پخش جزوات و نشریه‌های علمی و دینی با رعایت قوانین مطبوعاتی کشور 3⃣تأسیس کلاس‌های تعلیم و تدریس اخلاقی و معارف اسلامی با رعایت مقررات عمومی 4⃣ایجاد کتابخانه و قرائتخانه و اماکن ورزشی با رعایت قوانین مربوطه 5⃣انجام امور خیریه عمومی و مساعدت فرهنگی مؤسسات اسلامی و اخذ تماس با مجامع مشابه بین المللی با نظر مقامات ذی صلاحیت 6⃣تدارک جلسات آموزشی به منظور تربیت افراد برای مناظرات و مباحثات علمی، ادبی و مذهبی در محافل اسلامی با رعایت مقررات تأسیس هر نوع مؤسسه فرهنگی نظیر دبستان، دبیرستان، مدارس عالیه و پرورشگاه با رعایت قوانین 7⃣ایجاد هر نوع مراکز درمانی نظیر بیمارستان‌ها و درمانگاه با رعایت مقررات وزارت بهداری 🖋طبق اساسنامه انجمن حجتیه، این انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نمی‌کرد و مسئولیت هر دخالتی در امور سیاسی از سوی افراد منتسب به خود را، از خود سلب کرده بود. بسیاری، اصل عدم ورود انجمن حجتیه در امور سیاسی را عامل اصلی بدبینی انقلابیون به انجمن دانسته‌اند. 🖋 انقلابیون که تنها راه مبارزه علیه طاغوت و ظلم و ستم را ضدیت با نظام استبدادی و رژیم شاهنشاهی می‌دانستند، به هیچ وجه دلایل اعضای انجمن را برای مداخله نکردن در امور سیاسی نمی‌پذیرفتند. انجمن هم هیچ گاه از اصول خود عقب‌نشینی نکرد. ✅تشکیلات: 🖋انجمن حجتیه زیر نظر شیخ محمود حلبی به عنوان رییس هیئت مدیره، و چهار نفر که عضو هیأت مدیره بودند، اداره می‌شد. حاج سید رضا رسول، سید حسین سجادی و حاج محمدتقی تاجر، برخی از اعضای هیئت مدیره انجمن حجتیه بوده‌اند. 🖋انجمن حجتیه چند کمیته داشت که زیر نظر هیأت مدیره فعالیت می‌کردند. این انجمن علاوه بر فعالیت در تهران، در برخی مراکز تجمع بهائیان هم مراکزی دایر کرد؛ از جمله کاشان، خرامه، لارستان، سروستان، بابل، بابلسر، نور، سمنان و مشهد. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت بیست وششم) ✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(3) 🖋علامه کرباسچیان، مدیر مدرسه علوی اعضای انجمن حجتیه، عمدتا به واسطه هواداران خود در مدارس، دانش‌آموزان ممتاز را شناسایی کرده و با برقراری ارتباط، زمینه جذب آنان را در انجمن فراهم می‌‌کردند. یکی از مراکز اصلی برای شناسایی و جذب نیرو، مدرسه علوی بوده که زیر نظر شیخ علی اصغر کرباسچیان، معروف به علامه اداره می‌شد. بنابر برخی منابع، خود وی تمایلاتی نزدیک به انجمن داشت. برخی از اعضای انجمن، انتساب او را به حجتیه منکر شده و تنها وجود علایق مشترک در عین داشتن مشی مستقل را دلیل اصلی نزدیکی علامه کرباسچیان با انجمن دانسته‌اند. مدرسه علوی به دلیل مدیریت خاص علی اصغر علامه، مورد اعتماد خانواده‌های سنتی و مذهبی تهران بود و بسیاری از آنها فرزندان خود را به این مدرسه می‌فرستادند. ✅کمیته‌ها: 🖋کمیته‌های آموزش، تحقیق و پژوهش، ارتباط با خارج و همچنین کمیته ارشاد، اقدامات انجمن حجتیه را به انجام می‌رساندند. علاوه بر کمیته‌های یاد شده، آموزش اعضای انجمن، به عهده کمیته تدریس بود. وظیفه به دست آوردن خبر و تحقیق پیرامون عناصر بهایی را کمیته تحقیق انجام می‌داد. مسئولیت کمیته تحقیق به عهده مهندس مادرشاهی و گلزاری بود. اینان معمولاً در برخی از محافل بهایی نفوذ می‌کردند و اخبار لازم را از طریق ارتباط برقرار کردن با بهائیان کسب می‌کردند و به انجمن انتقال می‌دادند. این کمیته از واحدهای مؤثر حجتیه بود و در درون خود هم رده‌بندی‌های ویژه‌ای داشت. 🖋کمیته‌ای به نام گروه نگارش، مسئولیت داشتند مطالبی در رد بهائیت و اثبات وجود امام زمان(عج) بنویسند و آرای بهائیان را ابطال کنند. کمیته یا گروه بحث و مناظره، با برگزاری جلسات گفت‌و‌گو با هواداران بهائیت، تلاش می‌کردند ناتوانی آنها در مستدل کردن عقایدشان را نشان دهند. کمیته ارتباط با خارج، در کشورهای مختلفی از جمله هندوستان، استرالیا، اتریش، انگلیس و آمریکا فعالیت می‌کرد و عضو مؤثر آن، شخصی به نام مهندس شرفی بود که در اوایل انقلاب، فرماندار مسجد سلیمان شد. کمیته گروه کنفرانس‌ها با مسؤولیت مهندس مهدی طیب اداره می‌شد. او بعدها از انجمن‌ جدا شد و اقدام به تأسیس سازمان عبادالصالحین کرد. ✅انجمن حجتیه از نظر مراجع تقلید و علما: 🖋اولین شخصیت مذهبی و مرجع تقلید که انجمن حجتیه را تایید کرد، آیت الله بروجردی بود. حلبی بعد از تشکیل انجمن به دیدار او رفت و گزارشی ارایه کرد و آیت الله بروجردی نیز آن را تأیید کرده و ده جلسه برای آقای حلبی در فیضیه در نقد بهائیت ترتیب داد. امام خمینی با اینکه در اواخر دهه چهل شمسی، استفاده از وجوهات شرعیه برای انجمن را در فتوایی تایید کرده بودولی بعد از آشکار شدن ماهیت غیرسیاسی انجمن، تأییدیه خود را پس گرفت. 🖋آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی، سوابق انجمن در احیاء امر حضرت بقیه الله و تربیت جوانان توسط انجمن را مورد تقدیر قرار داده بود. همچنین آیت الله مرعشی نجفی در پاسخ به یکی از اعضای انجمن حجتیه گفته بود: «این مؤسسه خیریه دینیه که با زحمات طاقت‌فرسای حضرت حجت الاسلام و المسلمین و مبلغ الدین المبین آقای حلبی... تأسیس شده، مؤسسه‌ای است بسیار مفید به جهت جوانان و قلع و قمع فرقه ضاله بهائیه و از بدو تأسیس تاکنون، حقیر مطلع هستم که چه فوایدی بر آن مترتب شده و صد‌ها جوان گمراه مستبصر شده و یقیناً توهین به معظم له و انجمن، معلول و به تحریک فرقه ضاله و با وسایط مختلفه می‌باشد.» 🖋مراجع و علمای دیگری از جمله میلانی، سید عبدالله شیرازی و بهاء الدین محلاتی هم از فعالیت اعضای انجمن تقدیر و تشکر کردند و به آنان اجازه استفاده از سهم امام (ع) و زکات و اموال مجهول المالک و نذورات مطلقه را دادند. 🖋شهید بهشتی در دیدار از نمایشگاه شعبان ۱۳۹۷ قمری در انجمن حجتیه، اظهار مسرت کرد و استاد مطهری در دیدار همین نمایشگاه، فعالیت‌های حلبی را ابتکاری جالب و آموزنده و تبلیغی حاکی از ایمان و اعتقادات راسخ به بزرگان و پاکان در طول تاریخ اسلام دانسته است. مرتضی مطهری با این حال به نقد تفکر غلطی که در میان برخی از عوام انجمن در شهرستان‌ها مطرح بود، پرداخته است. 🖋آیت الله خزعلی عضو وقت شورای نگهبان که بدون حکم کتبی از طرف امام مأموریت یافت با انجمن ارتباط پیدا کند و اطلاعات و گزارش تکمیلی درباره انجمن تهیه کند، انتقادها علیه انجمن حجتیه را جوسازی و شایعه‌پراکنی می‌دانست. آیت الله جنتی، همکار آیت الله خزعلی در شورای نگهبان، در یک مقطع با انجمن رویارو شد و نقدهایی بر آن وارد ساخت. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا