✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت بیست وهفتم)
✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(4)
👈سیاست و انجمن حجتیه:
🖋انجمن حجتیه، به شهادت ابوالقاسم خزعلی و شهید هاشمینژاد، اجازه فعالیت سیاسی به اعضای خود نمیداده و فعالیت سیاسی اعضا منجر به اخراج آنها از انجمن میشده است.به گفته علی اکبر پرورش، یکی از مسئولان انجمن حجتیه در اصفهان که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از این تشکل جدا شد، انجمن حجتیه از اعضای خود تعهد کتبی میگرفت تا در امور سیاسی دخالت نکنند.
🖋حمایت حلبی از مرجعیت آیت الله خویی پس از درگذشت آیت الله حکیم، و عدم حمایت از مرجعیت امام خمینی هم شاهدی بر مخالفت انجمن حجتیه با فعالیتهای سیاسی قلمداد شده است.
🖋 بنابر اظهارات فردی به نام طیب که یکی از مسئولان گذشته انجمن معرفی شده، آقای حلبی با ناباوری با نهضت اسلامی برخورد میکرده و معتقد بود که نمیشود با رژیم تا دندان مسلح شاه مبارزه کرد.
🖋 به گفته طیب، حلبی عقیده داشت کسانی که به این راه کشیده میشوند خونشان را هدر میدهند و کسانی که افراد را به این راه میکشانند، مسئول این خونها هستند و معتقد بود که کار صحیح، فعالیتهای فرهنگی و ایدئولوژیک است، نه مبارزه علیه رژیم.
🖋بسیاری از اعضای انجمن حجتیه که از مقلدان امام خمینی بودند، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران یا قبل از آن، از انجمن جدا شده و با انقلاب اسلامی همراهی کردند و در جنگ ۸ ساله ایران و عراق هم مشارکت کردند. با این حال برخی از اعضای انجمن حجتیه، دیدگاه انتقادی خود در مواجهه با جمهوری اسلامی را حفظ کردند.
👈انجمن حجتیه و ساواک:
🖋رهبران انجمن حجتیه بهویژه شیخ محمود حلبی، ارتباطاتی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور، ساواک، داشتند که برخی این ارتباطات را ناشی با هدف جلوگیری از تعطیلی انجمن و استمرار حرکت فرهنگی تحلیل کردهاند.
🖋شیخ محمود حلبی در نامهای که ۵۴/۱/۶ خطاب به رییس اداره اطلاعات کشور نوشته، از محدودیتها در برابر فعالیت اعضای انجمن در یزد گلایه کرده و سرهنگ جعفری، رییس اداره اطلاعات کشور، در نامهای به ریاست شهربانی، خواستار پیگیری و برخورد صحیح با انجمن حجتیه میشود. نگاهی به ادبیات نامهها حاکی از روابط حسنه میان انجمن حجتیه و ساواک است.
🖋با این حال اما برخی بر این عقیدهاند که ساواک و نظام پهلوی، هم روابط حسنهای با انجمن حجتیه داشته و هم با بهائیان. به گفته علی اکبر پرورش، «یک دفعه ساواک انجمن حجتیه را محدود میکرد و حتی افرادی را دستگیر میکرد و بعد از دو سه ماه که فشار ایجاد میشد، نقطه مقابل، بهائیها را آزاد میگذاشت و پس از دو سه ماه، بهائیها را ساواک شدیداً محدود میکرد و در مقابل به برادران انجمن اجازه فعالیت میدادند.
🖋یعنی در حقیقت میکوشید یک موازنه ایجاد کند. گاهی این گروه را محدود میکرد و گاهی بهائیها را.»
👈انجمن بعد از انقلاب:
🖋انجمن پس از پیروزی انقلاب، رویکرد مبارزه با بهائیت و رویکرد سلبی نسبت به انقلاب اسلامی را تغییر داده و به جای نقد بهائیت، به نفی مارکسیسم پرداخت. حلبی تا جریان ۱۷ شهریور، باور به حرکت تودهها بر ضد رژیم نداشت، ولی از فردای آن روز، اطمینان پیدا کرد که دست چپیها در کار نیست و به افراد انجمن توصیه کرد که در تظاهرات شرکت کنند. البته برخی از اعضای انجمن به شدت با این رویکرد حلبی مخالفت کردند. انجمن در نشریه انتظار، هواداری خود را از انقلاب اعلام کرد.
🖋 آنها در تدوین پیشنویس قانون اساسی به پیشنهاد شهید مطهری مشارکت کرده و جایگاه مردم در قانون گذاری را در محدوده شرع دانست.
🖋حلبی، علاوه بر همکاری در تدوین پیشنویس قانون اساسی، بیانیهای در آذرماه ۱۳۵۸ش جهت تأیید قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان صادر کرد. البته خود وی از مشهد کاندیدای مجلس خبرگان شد، ولی انتخاب نشد.
👈اعضای هیات مدیره:
پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، اعضای هیأت مدیره، و هیأت مؤسس انجمن حجتیه در مشهد و تهران، عبارت بودند از: شیخ محمود حلبی، محمد صالحی آذری، سید حسین سجادی، محمدحسین سجادی، محمدحسین عطار، غلامحسین حاج محمد تقی باقر، سیدرضا آل رسول، مهندس هوشمند، دخانچی، هاشمی، دکتر عبدخدایی، نماینده مردم مشهد و دکتر محمدمهدیپور گل، اینان به طور معمول جلساتی را در منازل یکدیگر با دیگر هواداران انجمن برگزار میکردند. غیر از منازل شخصی، اعضای انجمن در برخی از نواحی، اقدام به تأسیس حسینیه و مسجد نیز میکردند. برگزاری جلسات هفتگی یا ماهانه از عادات مرسوم اعضای انجمن بود، چون با این شیوه میتوانستند به طور منظم و مرتب همدیگر را ببینید و درباره موضوعات و موارد خاص، تصمیمات مشخصی بگیرند.
🖋یکی از مراکز معروف انجمن در مشهد، حسینیهای بود که گروهی از هواداران آنها به سرپرستی محمد صالحی آذری در روستای جاهشک از توابع چناران ساخته بودند.
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت بیست وهشتم)
✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(5)
👈موضع گیری امام خمینی:
🖋مخالفت شدید با انجمن بعد از پیروزی انقلاب از سال ۱۳۶۰ش، توسط سازمان مجاهدین انقلاب آغاز شد و با انتشار کتاب «در شناخت حزب قاعدین زمان» توسط عمادالدین باقی و نشر دانش اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۳ش، ضربه سختی بر آن وارد شد. به همین جهت، برخی از چهرههای انقلابی که سابقه ارتباط با انجمن را داشتند، به حاشیه رانده شدند.
🖋 البته حزب توده نیز مخالفتهای شدیدی را با انجمن آغاز کرد. کیانوری در این باره میگوید: «ما چیزی به عنوان حجتیه نمیشناختیم. از روسیه به ما خط داده شد که این حجتیه را به عنوان یک ضد ارزش مطرح و علیه آن تبلیغ کنید. آن وقت یک «مهر باطل شده»، روی آن میزنند و از آن پس این مهر را به هر کس بزنند، میتوانند او را از رده خارج کنند و به این ترتیب یک حرکت ضد انقلابی کاملاً مؤثری صورت میگیرد».
🖋 حزب توده و احسان طبری و کیانوری برای اولین بار تفرقه انداختن بین متدینین انقلاب را شروع کردند.
🖋سنخ مخالفتهای امام خمینی و انقلابیون با انجمن، تفاوت اساسی با مخالفتهای سازمان مجاهدین انقلاب و حزب توده داشت. آنها با این گونه مخالفت، درصدد حذف بخشی از مذهبیها و روحانیت از صحنه انقلاب به ویژه مدارس بودند؛ ولی امام بنا داشت هدایت انقلاب به دست کسانی باشد که سابقه انقلابی دارند؛ علاوه بر اینکه برخی از اعضای انجمن با وجود تأکید آقای حلبی، به جریان انقلاب نپیوستند و رویکرد دیگری را دنبال کردند.
🖋بدین رو، امام در طی سخنرانیهایی به نقد متحجران میپرداخت. انجمن در پی سخنان امام خمینی در ۲۱ /۴ /۱۳۶۲ به تعطیلی موقت انجامید. او گفت: «یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد شود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر برای چی میآید؟ حضرت صاحب میآید که معصیت را بردارد، ما معصیت کنیم که او بیاید؟ این اعوجاجات [کج رویها] را بردارید این دسته بندیها را برای خاطر خدا، اگر مسلمید و برای خاطر کشورتان، اگر ملّی هستید، این دستهبندیها را بردارید و در این موجی که الان این ملت را به پیش دارد میبرد، در این موج خودتان را وادار کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست.»
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت بیست ونهم)
✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(6)
👈تعطیلی:
🖋انجمن حجتیه ۵ مرداد سال ۶۲ پس از اشاره به سخنان امام خمینی درباره عملکرد مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی، تعطیلی فعالیت خود را اعلام کرد. در بیانیهای که به همین مناسبت انتشار پیدا کرده بود، با اشاره به اظهارات امام خمینی آمده بود که انجمن تصور نمیکرده است مخاطب سخنان امام باشد اما بعد از تحقیق محرز شده است که مخاطب انجمن حجتیه است و لذا از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل شد و اعلام کردند که هیچ کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن، کوچکترین فعالیتی کند.
🖋فعالیت مجدد:
🖋انجمن حجتیه در دهه هفتاد و هشتاد، حرکت جدیدی آغاز کرد، حرکتی که بیش از همه به وحدت شیعه و سنی آسیب میزد. انجمن به منظور دفاع از امامت امیرالمؤمنین(ع) به اهانت بر خلفای سه گانه و نقد اهل سنّت پرداخت و همچون گذشته در مقام عمل به جدایی دین از سیاست اصرار ورزید.
🖋رهبری انجمن در تمام مدت حیاتش با شیخ محمود حلبی بود. در این اواخر، به دلیل سنّ زیادی وی، کارهای اجرایی انجمن توسط سید حسن افتخارزاده صورت میگرفت. وی به صراحت، نظریه جدایی دین از سیاست را نفی کرده و آن را عقیده افراد انجمن نمیداند. او، این نظریه را که جهان باید پر از ظلم و جور باشد تا امام زمان بیاید را رد و همچنین انتساب زعامت انجمن را به خود را نیز انکار میکند و میگوید: «آقای حلبی، کار انجمن را به حدود ده نفر سپرد و بنده روحانی و پیش نماز آنها هستم».
🖋وی در باب مدل حکومت و سایر مسایل اجتماعی، نظر مراجع تقلید را اصل میداند.
مخالفان انجمن در دهه هفتاد نیز به انتشار نقدهای خود بر این جریان فکری پرداختند.
🖋برای نمونه میتوان از کتاب «ولایتیهای بیولایت» نوشته محمدرضا اخگری در سال ۱۳۶۸ش یا مقالات «انجمن حجتیه نسلی مأیوس از حرکت و انقلاب» در نشریه «راه مجاهد» آقای میثمی که در سال ۱۳۶۸ش به صورت کتاب منتشر شد، نام برد.
🖋 اوایل سال ۱۳۸۱ش، موج دیگری بر ضد انجمن حجتیه شکل گرفت و برای چندمین بار، مسأله انجمن با پیروزی احمدینژاد در انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۴ شمسی از سوی آیت الله توسلی از اعضای بیت امام مطرح گردید.
✅آثار درباره انجمن:
👈کتاب «در شناخت حزب قاعدین زمان (موسوم به انجمن حجتیه)» اثر عمادالدین باقی در سال ۱۳۶۲ش در نقد انجمن حجتیه نوشته شده است.
👈پوستین وارونه مستندی ۹۰ دقیقهای به کارگردانی محمدمهدی خالقی است که به بررسی کارنامه و دیدگاههای «انجمن حجتیه» و «مدرسه علوی» پرداخته است.
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
39.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت سی ام)
✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(7)
🖋 سلام علیکم شاید خاطر مبارک مستحضر باشید که چند سالی است عدهای از افراد متدین و با ایمان تحت رهبری حضرت حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمود حلبی برای مبارزه اصولی با مرام ساختگی بهائیت جلسات منظمی تشکیل داده و در این جلسات مطالب آموزندهای تدریس و افراد را با مقام شامخ حضرت ولی عصر-ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء-آشنا میسازند. اخیراً دامنه فعالیت این جلسات از تهران و اصفهان و مشهد و شیراز و مراکز مهم گذشته و حتی به دهات دور دست کشانیده شده و در اثر عنایات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان-صلوات الله و سلامه علیه-توانستهاند در این مدت حدود پانصد نفر از افراد فرقه ضاله بهاییه را به صراط مستقیم توحید هدایت و به دیانت مقدسه اسلام مشرف نموده و عده کثیری از افراد متزلزل را که در خطر سقوط به دامان آن گروه قرار گرفته بودند از پرتگاه نجات دهند.
✅ اولاً نظر مبارک حضرت آیت الله درباره این عده و اقدام آنان چیست؟
✅ثانیاً همکاری با آنها و تقویت آنان چه صورتی دارد؟
✅ ثالثاً آیا میتوان در صورت لزوم از وجوه شرعیه در این راه مصرف نمود یا نه؟ استدعا آنکه نظر مبارک را صریحاً امر به ابلاغ فرمایند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»
🖋امام خمینی در پاسخ فرمودند: «بسمه تعالی؛ در فرض مذکور هم اقدامات آقایان مورد تقدیر و رضای خدوند متعال است و نیز همکاری و همراهی با آنها مرضی ولی عصر- عجل الله فرجه- است. و هم مجازند مؤمنین از وجوه شرعیه از قبیل زکوات و شرعیات به آنها بدهند. در صورت لزوم مجازند از ثلث سهم مبارک امام-علیه السلام- به آنها کمک کنند؛ البته تحت نظارت اشخاص متعهد و اگر جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حلبی-دامت برکاته-می توانند، تحت نظارت ایشان وجوه داده شود. از خداوند تعالی موفقیت آنها را خواستار است.
شهرشعبان المعظم ۱۳۹۰، روح الله الموسوی الخمینی
🖋 امام در سیزده تیر ۱۳۶۰ش، این مأموریت را از آقای خزعلی گرفتند و از او خواستند که شما در رابطه با من با آنها ارتباطی نداشته باشید.
🖋 در پی این فرمایش شایع شد که طرف خطاب و امر مبارک، این انجمن است. اگرچه به هیچ وجه افراد انجمن را مصداق مقدمه بیان فوق نیافته و نمییابیم و در ایام گذشته به ویژه از زمانی که حضرت ایشان با صدور اجازه مصرف انجمن از سهم امام (ع) این خدمات دینی و فرهنگی را تأیید فرموده بودند، هیچ دلیل روشن و شاهد مسلمی که دلالت بر صراحت معظم له، به تعطیلی انجمن نماید در دست نبود، معذلک در مقام استفسار برآمدیم. البته تماس مستقیم میسر نبود. لیکن برای تحقیق از مجاری ممکنه و شخصیتهای محترمه مؤثقه و بنا به قرائن کافیه محرز شد که مخاطب امر معظم له، این انجمن میباشد، لذا موضوع توسط مسئولان انجمن به عرض مؤسسه معظم و اسناد مکرم حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حلبی (دامت برکاته) رسید و فرمودند: «در چنین حالتی وظیفه شرعی در ادامه فعالیت نیست. کلیه جلسهها و برنامهها باید تعطیل شود.
🖋 علی هذا همان گونه که بارها کتباً و شفاهاً تصریح کرده بودیم، بر اساس عقیده دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت و حفظ وحدت و یکپارچگی امت در رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوء استفاده دستگاههای تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض ورزی دشمنان اسلام را برای ادامه خدمت و فعالیت مقدم داشته و اعلام میداریم که از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل میباشد و هیچ کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن، کوچکترین فعالیتی کند و اظهارنظر یا عملی مغایر تعطیل نمایند که یقیناً در پیشگاه خدای متعال و امام زمان (سلام الله علیه) مسئول خواهد بود. انجمن خیریه حجتیه مهدویه ۱۲ شوال ۱۴۰۳، ۵ مرداد ۱۳۶۲».
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
39.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
─┅══✿🍃📓📔🍃✿══┅─
📕◁(2)..کتاب #ایمنی و حوادث در هیئات مذهبی
📝نویسنده#حسن_بابایی
📄ويراستار:فاطمه زینی الدینی
📇ناشر:عروج انسان
🗒سال چاپ:1395
🗞تعداد نسخه:2000
💰قیمت27000 ریال
🌀👈#معرفی_کوتاه_کتاب
🦋تشكلهاي مردمنهاد نقش بيبديلي در حكومتها ايفا ميكنند. هيأتهاي مذهبي از جمله سازمانهاي مردمنهادي هستند كه هم از جهت سابقه و هم از جهت ارتباط با كانونهاي جمعيتي و منابع انساني بينظير هستند.
🗯در مجموعه كتابهاي هيأت پيرامون مسائل مختلف و مرتبط با هيأتهاي مذهبي، از قبيل مديريت، ايمني، بهداشت، امنيت، اطعام و نذورات و ... مطالبي ارائه شده است.
❖ آنچه در اين كتاب آمده، نكات و توصيههاي ايمني كاملا كليدي و كاربردي است كه با رعايت آن ميتوانيد هيأت خود را از وقوع خطرات و حوادث احتمالي دور نگه داريد.
─┅════𖣔3⃣𖣔════┅─
هدایت شده از پایگاه بسیج آیت الله مدرس اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان
─┅══✿🍃📓📔🍃✿══┅─
📗◁(4)..کتاب #بهار_آزادی
📝نویسنده#حسن_بابایی
📄ويراستار:فاطمه زینی الدینی
📇ناشر:عصر ظهور
🗒سال چاپ:1379
🗞تعداد نسخه:3000
💰قیمت:2500ریال
─┅════𖣔6⃣𖣔════┅─
─┅════✧✿﷽✿✧═══┅┄
❥︎#تسلیت_ایام_فاطمیه
🇮🇷#طرح_مشترک_400_گروه_ولایی
🕯#نذر_فرهنگی_ده_ساله_شهید....
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبــــریم
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
🔍☆◁#کنفـــــــرانـــــــــس
📖☆◁#یک_ساعت_در_باغ_فدک
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
◁جنــــاب استـــــاد #بـــابـــــایی
۞◁سوال
🆔@ilyan313
🗓تاریخ:#سه شنبه 1403/08/22
⏰ســــاعت:18/00
🔮گفتمان#اتحاد_ملی_عمـــاریون
🆔 @ammareyon
🆔 @bisimchee1400
─┅════༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─
🔮#اتحــــــــادیه_عمـــــــاریون
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁ماجرای فدک به گرفتن دهکده فدک از فاطمه سلام الله توسط خلیفه اول پس از وفات پیامبرصلوات الله اشاره دارد.
❏ خلیفه اول با تکیه بر حدیثی از پیامبرصلوات الله ° که گفته شده راوی آن فقط خود خلیفه اول بود° مدعی شد انبیا ارث نمیگذارند؛ اما فاطمه پاسخ داد پیامبر صلوات الله پیش از وفات، فدک را به او بخشیده و امام علی علیه السلام و امایمن را بر این سخنش شاهد آورد.
❁ بنابر نظر علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت این بخشیدن هنگامی بود که آیه ۲۶ سوره اسراء نازل شد و به پیامبر دستور داد حق ذوی القربی را بدهد.
─┅════༅𖣔1⃣𖣔༅════┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁در نقلی آمده است خلیفه اول در برگهای ملکیت فاطمه را تأیید کرد؛ اما خلیفه دوم آن برگه را از فاطمه گرفت و پاره کرد.
❍ طبق روایتی دیگر خلیفه اول شاهدان فاطمه سلام الله را نپذیرفت. دختر پیامبرصلوات الله وقتی دادخواهی خود و همسرش امام علی علیه السلام را بیثمر دید، به مسجد رفت و به ایراد خطبه پرداخت.
✪ او در این خطبه که به خطبه فدکیه مشهور است، به غصب خلافت اشاره کرد و سخن خلیفه اول که پیامبران ارث نمیگذارند را مخالف آیاتی از قرآن خواند و او را به دادگری خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد.
❖ فاطمه سلام الله پس از این ماجرا سخت ازخلیفه اول و دوم ناراحت شد و تا زمان شهادت، بر آن دو غضبناک باقی ماند.
─┅═══༅𖣔2⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁فدک دهکدهای حاصلخیز در نزدیکی خیبر،در منطقه حجاز و به فاصله ۱۶۰ کیلومتری مدینه بودکه یهودیان در آن زندگی میکردند
❏ و به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه، قلعههای نظامی خود را در اطراف آن ساخته بودند. پس از آنکه پیامبر صلوات الله در جنگ خیبر، در سال ۷ هجری قمری، منطقه خیبر و قلعههای آن را فتح کرد،
❁ یهودیان ساکن در قلعهها و مزارع فدک نمایندگانی نزد پیامبر فرستادند و به تسلیم و مصالحه راضی شدند و قرار شد نیمی از زمینها را به پیامبر تحویل بدهند.
☆ و هرگاه پیامبر صلوات الله خواست، آنان فدک را ترک کنند؛ بنابراین فدک بدون جنگ به دست پیامبر اسلام افتاد.
─┅═══༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁گفته شده است فدک مزارع، باغات و نخلستانهای بسیاری داشت.
❍ ابنابیالحدید°عالم سنی° درباره ارزش درختان نخل فدک، به نقل یکی از بزرگان شیعه مینویسد...نخلهای فدک بهاندازه نخلهای امروز شهر کوفه بوده و نخلستانهای وسیع داشته است.
✪ محدثان و سیرهنویسان اتفاق نظر دارند فدک از جمله املاک خالصه پیامبر بود؛ زیرا هرگز به جنگ و غلبه فتح نشد.
❖ بنابر آیه ششم و هفتم سوره حشر، اموالی که بدون جنگ به دست آید، فَیء نامیده میشوند و پیامبر صلوات الله اختیار دارد آنها را به کسانی که خود صلاح میداند، بسپارد.
─┅═══༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁همه مفسران شیعه و گروهی از مُحَدّثان اهل سنت نقل کردهاند وقتی آیه ...وَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّ...هُ: و حق خویشاوند را بده» نازل شد، پیامبر صلوات الله فدک را به فاطمه بخشید.
❏ از علمای اهل سنت، جلالالدین سیوطی در تفسیر الدر المنثور،متقی هندی در کتاب کنز العُمال، ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل، قُندوزی در ینابیع المودةو بسیاری دیگر این حدیث را نقل کردهاند.
❁ مأمون خلیفه عباسی نیز زمانی که دستور داد فدک را به فرزندان فاطمه برگردانند، به این بخشش اقرار کرد و این واگذاری را در زمان پیامبر امری آشکار و شناختهشده خواند.
─┅═══༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁فدک تا زمان وفات پیامبر صلوات الله در دست حضرت فاطمه سلام الله بود و افرادی به عنوان وکیل، کارگزار و کارگر در فدک کار میکردند.
❍ پس از واقعه سقیفه و به خلافت رسیدن خلیفه اول، او اعلام کرد فدک ملک کسی نیست؛ از این رو آن را به نفع خلافت خود مصادره کرد. مالکیت فدک در دوران خلیفه دوم و سوم نیز به خاندان پیامبر صلوات الله بازنگشت.
✪ گفته شده است خلیفه اول علاوه بر فدک، باغهای هفتگانه • الحوائط السبعة• را از فاطمه گرفت.
❖ نقل شده این باغها اموال مُخیرق یهودی بود که اسلام آورد و وصیت کرد اگر در جنگ کشته شد، باغهایش از آنِ پیامبر صلوات الله باشد. وی در جنگ احد به شهادت رسید. پیامبرصلوات الله نیز این هفت باغ را با فدک به زهرا بخشید.
─┅═══༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁پس از تصرف فدک، فاطمه سلام الله نزد خلیفه اول رفت و برای بازگردان مالکیت فدک با او گفتگو کرد.
❏ در این گفتگو که در منابع تاریخی و روایی با اختلافاتی جزئی نقل شده، آمده است؛ خلیفه اول در جواب فاطمه گفت:
❁ از پیامبرصلوات الله شنیده است که اموالش پس از او به مسلمانان میرسد و از او میراثی نمیماند. فاطمه سلام الله پاسخ داد....پدرم این ملک را به من بخشیده است.
☆ خلیفه اول از حضرت فاطمه سلام الله برای اثبات آنکه پیامبرصلوات الله فدک را بدو بخشیده است، شاهد خواست.
✸ به نقل برخی منابع حضرت علی علیه السلام و امایمن شهادت دادندو بنابر برخی دیگر، ام ایمن و یکی از موالی پیامبر صلوات الله و بنابر برخی دیگر امام علی علیه السلام، امایمن و حسنین گواه شدند.
─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─