سوره توبه آیه 112
(112) التَّئِبُونَ الْعَبِدُونَ الْحَمِدُونَ السَّئِحُونَ الرَّ کِعُونَ السَّجِدُونَ الْأَمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ الْحَفِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ
(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستایش، سیاحت، رکوع، سجود، امر به معروف ونهی از منکر و حفظِ حدود و مقرّرات الهی اند و چنین مؤمنانی را بشارت ده.
نکته ها:
در این آیه، نُه صفت برای مؤمنانِ مجاهد بیان شده است: از گناهان توبه کرده، در مدار عبادت قرار می گیرند. با زبان، حمد و با پا حرکت و با بدن رکوع و سجود دارند، پس از خودسازی، با امر به معروف به اصلاح جامعه می پردازند و از مرز قوانین الهی خارج نمی شوند.
توبه از گناه، راه عبادت را باز می کند، زبانِ ستایشگر همراه با پویایی و تحرّک، آمادگی برای رکوع و سجود در پیشگاه خدا می آورد، و امر به معروف و نهی از منکر، حافظِ حدود الهی در جامعه است.
کلمه ی «التائبون»، نشانه ی آن است که مؤمنانی که جان و مال خود را به خدا می فروشند، می توانند با یک انقلاب و بازسازی درونی و اعراض از کردارهای ناروای گذشته، وارد این میدان معامله با خدا شوند.**چنانکه در ماجرای کربلا، افرادی مانند زُهیر و حُر، با آنکه سابقه ی درخشانی نداشتند، ولی در یک چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسلیم کردند و درخشیدند.***
عُبّاد بصری در راه مکّه امام سجاد علیه السلام را دید، به حضرت گفت: «ترکتَ الجهادَ و صعوبَته واَقبلتَ الی الحجِّ و لِینَه؟» جهاد و سختی آن را رها کرده ای، به حج وآسانی آن روی آورده ای؟ آنگاه آیه ی (ان اللَّه اشتری...) را خواند! حضرت فرمودند: ادامه ی آن را هم بخوان! عبّاد آیه ی (التائبون...) را خواند. حضرت فرمود: اگر یاران ما این صفات و کمالات را دارا می بودند، بر ما واجب بود، قیام کنیم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود.**وسائل، ج 15، ص 46.***
در روایتی آمده است که مراد از «السائحون» روزه داران می باشد.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها:
1- شرط وفاداری خداوند به پیمان خود، پایداری مؤمنان بر حفظ حدود الهی است. (و من اوفی بعهده... التائبون...)
2- جهاد اکبر و خود سازی، لازمه ی جهاد اصغر در جبهه هاست. (یقاتلون... التائبون...)
3- اسلام دینی جامع است، اشک را در کنار شمشیر و عبادت را در کنارِ سیاحت قرار داده است.(یقاتلون... التائبون العابدون... السائحون)
4- آنچه مطلوب است، ملکه شدن کمالات در انسان است. (التائبون العابدون...) (همه ی صفات به صورتِ اسم فاعل آمده نه فعل، تا دلالت بر استمرار کند)
5 - تقویت روحیه ی رزمندگان اسلام، با ذکر و یاد خدا و عبادت است، نه شراب و موسیقی و...که در جبهه ی دشمن است.(یقاتلون، التّائبون العابدون،...)
6- شرط قبولی عبادت، توبه از گناه است. (التائبون العابدون)
7- تحرّک، تلاش، سیاحت، هجرت و خودسازی، در راه کسب کمال و قرب الهی ارزش است. (السائحون) (مردان خدا، راکد و زمین گیر نیستند)
8 - سرباز ورزمنده ی اسلام باید اهل نماز و عبادت باشد. (یقاتلون، الراکعون الساجدون)
9- در مسیر کمال، اوّل خودسازی است، بعد جامعه سازی.(التائبون العابدون ... الامرون بالمعروف ...)
10- درگیری با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منکرات داخلی غافل نسازد. (یقاتلون، الآمرون بالمعروف ...)
11- برای حفظ حدود الهی، باید هم با دشمن خارجی جنگید، هم با مفاسد داخلی مبارزه کرد. (یقاتلون، الناهون عن المنکر، الحافظون لحدود اللَّه)
12- رزمندگان برای جلوگیری از مفاسد اجتماعی، بیش از دیگران مسئولند. (یقاتلون، الناهون عن المنکر)
سوره یونس آیه 5
(5) هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَآءً وَالْقَمَرَ نُوراً وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِکَ إِلَّا بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الْأَیَتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ
اوست که خورشید را درخشنده و ماه را تابان قرار داد و برای حرکتِ ماه منزلگاه هایی قرار داد تا شماره ی سالها و حساب را بدانید. خداوند اینها را جز بر اساس حقّ نیافریده است. خداوند آیات را برای آنان که (می خواهند) بدانند، به تفصیل بیان می کند.
نکته ها:
در قرآن، برای خورشید کلماتی همچون «سراج» و «ضیاء» به کار رفته که به معنای نور شدید و قوی است، و در مورد ماه، کلمات «نور» و «مُنیر»، که نور ضعیف را هم شامل می شود آمده است.
البتّه اگر «ضیاء» را جمع «ضوء» بگیریم، ممکن است اشاره به این باشد که خورشید دارای نورهای گوناگونی است.**تفسیر راهنما.***
مراد از «تفصیل آیات»، شاید گسترش در خلقت باشد، یعنی دست خدا در آفرینش هستی باز است و گسترش خلقت برای اهل فهم، روشن است.**تفسیر المیزان.***
همان گونه که خداوند حکیم برای شمارش سال، در آسمان ها نشانه گذاری کرده است، برای هدایت مردم نیز در زمین رسولان و هادیانی قرار داده است، زیرا نیاز بشر به ارشاد، مهم تر از نیاز او به تعداد سال هاست.**تفسیر روح المعانی.***
پیام ها:
1- حیات همه ی موجودات، به نور وحرارت بستگی دارد وخداوند این دو نیاز را به وسیله ی خورشید وماه تأمین کرده است. (جعل الشمس ضیاءً والقمرنورا)
2- در حرکت کرات آسمانی و تعیین مدار آنها، به نیازهای انسان توجّه شده است. (لتعلموا)
3- نظم و ترتیب در حرکت ماه، یک تقویم طبیعی، عمومی و همیشگی را بوجود آورده است. (لتعلموا عدد السنین...) (از تغییر شکل ماه، می توان روزشماری کرد)
4- معیار محاسبات در امور شرعی، سال وماه قمری است. (لتعلموا عددالسنین و...)
5 - عدد، آمار وحساب، در زندگی انسان نقش مهمّی دارد. (لتعلموا عدد السنین و الحساب)
6- آفرینش، بیهوده نیست، بلکه بر اساس حقّ است. (بالحقّ)
7- از شیوه های تعلیم و تربیت، روشن وباز کردن مطالب است، نه کلّی گویی. (یفصّل الآیات)
8 - پی بردن به رازهای آفرینش، نیازمند فکر و تعلیم است. (لقوم یعلمون)
سیمای سوره ی هود
این سوره در سال های آخر حضور پیامبرصلی الله علیه و آله در مکّه نازل شده است، سال هایی که به جهت وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه مسلمانان در شرایط بسیار سختی بسر می بردند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: سوره ی هود مرا پیر کرد.**تفسیر نمونه ؛ بحار، ج 92، ص 198. ***زیرا آیه ی استقامت در این سوره نازل شده است: (فاستقم کما امرت و من تاب معک)**هود، 112.*** همان گونه که به تو دستور داده شده پایداری و صبر کن و یاران تو نیز باید پایداری کنند. امّا بی صبری یاران پیامبر صلی الله علیه و آله آن حضرت را زجر می داد.
محتوای این سوره که یکصدوبیست وسه آیه دارد، تاریخ پیامبران و به خصوص حضرت نوح علیه السلام و توجّه به مسائل اعتقادی است. از دقّت در تاریخ انبیا استفاده می شود که حرکت انبیا یک جریان مستمر تاریخی است، نه یک حادثه ی زودگذر. تاریخ پیامبران و اقوام آنان قانون مند است و مطالعه ی آن رمز سقوط یا عزّت ملّت ها را روشن می سازد و نشان می دهد که دین از جامعه جدا نیست و سرنوشت جامعه بستگی تمام به دین و آئین مردم آن جامعه دارد.
در این سوره پنج مرتبه نام حضرت هود علیه السلام آمده است که برابر با تکرار این نام در باقی قرآن است.
درس یازدهم از جزء یازدهم:
«ناسپاسی انسان»
و اذا مس الانسان الضر دعانا لجنبه، او قاعداً او قائماً فلما کشفنا عنه ضره، مر کان لم یدعنا الی ضر مسه، کذلک زین للمسرفین ما کانوا یعملون.
«سوره یونس، آیه 12»
معنی آیه:
و هنگامی که ضرری به انسان برسد ما را به دعا می خواند در حالی که به پهلو خوابیده یا نشسته یا استاده است. ولی چون ضرر را از او برطرف ساختیم چنان به راه خود می رود که گویی هرگز ما را برای گرفتاری که به وی رسیده بود نخوانده است، اینگونه برای اسرافکاران جلوه می کند.
بارها خداوند از ناسپاسی انسان گله کرده که در هنگام اضطراری و سختی خدا را می خواند، ولی پس از حل مشکل از خدا غافل می شود و او را فراموش می کند.
نکات آیه فوق:
1- حوادث تلخ گاهی عامل بیداری وجدان و فطرت خداجوی انسان است.
2- آنان که دعا نیایش موسمی دارند کارشان بی ارزش است.
3- دعا در هر حال جایز است، خوابیده، نشسته، یا ایستاده.
4- انسان ناسپاس است.
5- آنان که خدا را فراموش کنند، زندگی مادی در نظرشان زیبا جلوه می کند.
6- فراموش کردن الطاف الهی یک نوع اسراف است.
نمونه هایی از ناسپاسی انسان در قرآن
1- قرآن در آیه 53 و 54 سوره مبارکه نحل می فرماید: هرگاه نگرانی و بلا به شما رسد تنها به سوی او ناله می کنید.
اما همینکه نگرانی و محنت را از شما برطرف کرد ناگهان گروهی از شما نسبت به پروردگارشان شرک می ورزند. (و عوامل دیگری را در دفع بلا موثر می داند)
2- در آیه 67 سوره مبارکه اسرا می فرماید: هرگاه وسط دریا با خطری مواجه شدید جزا و هرچه را در خیال خود می خواندید محو شود. ولی همینکه او شما را به خشکی رساند روی گردان شده و کفران نعمت می کنید.
3- در آیه 33 سوره روم می فرماید:
هنگامی که ضرر و ناراحتی به مردم برسد پروردگار خود را می خوانند. و به سوی او باز می گردند. اما هنگامی که رحمتی از خودش به آنان بچشاندگروهی از آنان نسبت به پروردگارش مشرک می شوند.
4- در آیه 8 سوره مبارکه زمر آمده:
هنگامی که انسان را زیانی رسد پروردگار خود را می خواند و به سوی او باز می گردد. اما هنگامی که نعمتی از خود به او عطاء کند آنچه را به خاطر آن قبلاً خدا را می خواند به فراموشی می سپرد و برای خداوند شبیه هایی قرار می دهند.
در آیه 49 سوره مبارکه زمر می خوانیم:
هنگامی که انسان را زیانی رسد ما را (برای حل مشکلش) می خواند. سپس هنگامی که به او نعمتی دهیم می گویید: این نعمت را به خاطر کاردانی خودم به دست آوردم بلکه این وسیله آزمایش آنهاست ولی اکثرشان نمی دانند.
نکاتی که از آیات استفاده می شود:
1- منظور از انسان در این آیات انسان های تربیت نایافته اند.
2- از این آیات رابطه بین توحید فطری و حوادث سخت زندگی معلوم می شود.
3- انسان در حالات سخت که تمام پرده های غرور و غفلت کنار می رود هرچه غیر خداست رها کرده به سوی او باز گردد.
4- انسان ها می توانند از حوادث سخت و بیدار فطرت بهره ببرند و برای همیشه موحد باشند. (حیف که تعداد این افراد کم اند)
5- بعضی افراد با مختصر مشکل به سوی خدا می روند اما با مختصر نعمتی به طور کلی تغییر مسیر می دهند و غافل می شوند و همه چیز را به دست فراموشی می سپارند.
6- با رو آوردن سختی ها و به دنبال آن رسیدن و نعمت های بزرگ آزمایش و امتحان الهی است تا انسان ها آنچه را در درون دارند آشکار کنند.
7- با آنکه مردم کفران نعمت می کنند اما باز هم خداوند نعمت های خود را باز نمی دارد.
8- قارون هم نعمت های الهی را نتیجه علم و کاردانی خود می دانست اما حضرت سلیمان در هنگام برخورد با نعمت می فرمود: (هذا من فضل ربی).
9- در قرآن در مورد انسان های تربیت نشده تعبیراتی از قبل «ان الانسان لیطغی» «ان الانسان لفی خسر» «قتل الانسان ما اکفره» «ان الانسان لربه لکنود» «ان الانسان خلق هلوعا» «کان الانسان کفورا» و ... دارد.
مروری بر جزء یازدهم:
1- ازاموال مردم صدقه(زکات) بگیر تا بدینوسیله آنان را از بخل و دنیاپرستی، پاکسازی. (103- توبه)
2- ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا پروا کنید و با راستگویان باشید. (119- توبه)
3- اهل مدینه و بادیه نشینان اطراف حق ندارند از فرمان رسول خدا تخلف جویند (و به جبهه نروند) و جانهای خود را از جانا پیامبر عزیزتر بدانند. (120- توبه)
4- چرا از هر گروهی از ایشان دسته ای کوچ نمی کنند تا در دین فقیه شوند. (122- توبه)
5- ای کسانی که ایمان آورده اید با کسانی از کفار که نزدیک شمایند بجنگید. (123- توبه)
6- اگر راست می گویید که (قرآن سخن بشر است نه کلام خدا) پس سوره ای همانند آن بیاورید. (38- یونس)
7- ای مردم همانا از سوی پروردگارتان پند واندرز برای شما آمده که مایه درمان است. (57- یونس)
8- سرگذشت حضرت نوح را بر آنان تلاوت فرما. (71- یونس)
9- هرگز از کسانی که آیات الهی را تکذیب کردند مباش که از زیانکاران خواهی بود. (95- یونس)
10- بگو بدیده عبرت بنگرید که در آسمان و زمین چیست. (101- یونس)
11- به آیینی خالی از هرگونه شرک روی آور و هرگز از مشرکان مباش. (105- یونس)
12- غیر از خداوند چیزی را که نه سودی برای تو دارد نه زیانی، نخوان پس اگر چنین کنی همانا تو از ستمگران خواهی بود. (106- یونس)
13- و تنها آنچه را بر تو وحی می شود پیروی کن و پایدار باش تا آنکه خداوند داوری کند و از بهترین داوران خواهی بود. (109- یونس)
14- از خداوند طلب مغفرت کنید و به سوی او باز گردید. (3- هود)
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#رمضان_المبارک_1442
#مسابقه_فصل_بندگی-
# سوال یازدهم:دروغ بستن به خدا و پیغمبر یعنی چه؟
# پاسخ در کلیپ به نشانی:
https://eitaa.com/bisimchee1400/498
پاسخ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به شماره 09132770084در ایتا ارسال فرمایید.
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥راهنمای ثبت مسئله در سایت مهروارهی محلهی همدل
✔در انتشار، رسانه باشید.
@mahaleh_hamdel
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٠۴ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 السبت، 11 رمضان 1442
Saturday 24 April 2021🌲
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز یازدهم ماه مبارک رمضان
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
احکام بانوان / روزه با غسل اشتباهی
➖➖➖➖➖➖
🔴رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam