پیامها و نکات برخی از آیات جزء یازدهم قرآن کریم :
سوره توبه آیه 111
(111) إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْو لَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقّاً فِی التَّوْرَیةِ وَالْإِنجِیلِ وَالقُرْءَانِ وَمَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَ لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهای بهشت خریده است. آنان در راه خدا می جنگند تا بکشند یا کشته شوند. (وفای به این) وعده ی حقّ که در تورات و انجیل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر این معامله ای که به وسیله ی آن (با خدا) بیعت کردید و این همان رستگاری بزرگ است.
نکته ها:
دنیا، بازار است و مردم در آن معامله گر. فروشنده، مردم اند و خریدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهای معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به دیگری بفروشند، یکسره خسارت است.
معامله با خدا چند امتیاز دارد:
1- خود ما و توان و دارایی ما از اوست، سزاوار نیست که به جز او بدهیم.
2- خداوند، اندک را هم می خرد. (مثقال ذرّة خیراً یره)
3- عیوب جنس را اصلاح می کند و رسوا نمی سازد.
4- به بهای بهشت می خرد. خداوند در خریدن وارد مزایده می شود و نرخی را پیشنهاد می کند که فروختن به غیر او احمقانه و خسارت است.
امام صادق علیه السلام می فرماید: برای بدنهای شما جز بهشت، بهایی نیست، پس خود را به کمتر از بهشت نفروشید.**تفسیر مجمع البیان.***
پیام ها:
1- با داشتن خریداری همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ (انّ اللَّه اشتری)
2- خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه منافق و کافر. (من المؤمنین)
3- در پذیرش الهی، جهاد با جان بر جهاد مالی مقدّم است. (انفسهم واموالهم)
(جان را همه دارند، ولی همه مال وثروت ندارند)
4- بهشت، در سایه ی جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است. (لهم الجنّة یقاتلون فی سبیل اللَّه)
5 - اگر هدف از جهاد، خدا باشد، کشته شدن یا نشدن، تفاوتی نمی کند. (یقاتلون فی سبیل اللَّه فیَقتلون و یُقتلون )
6- مؤمن همواره آماده ی رفتن به جبهه است. (یقاتلون) (فعل مضارع، نشانه ی استمرار وتداوم است)
7- هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود کردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. (یَقتلون و یُقتلون)
8 - در معامله با خدا، سود یقینی و قطعی است. (وعداً علیه حقّاً) در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران که یا قصد جدّی نیست یا بی انگیزه و دروغ است، یا غلّو، یا از روی هوس و یا برای طرد کردن رقیب است.
9- ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن کتاب ها نیست، نشان تحریف آنهاست. (فی التورات والأنجیل)
10- گرچه ما بر خدا حقی نداریم، امّا خداوند برای ما بر عهده ی خودش حقوقی قرار داده است. (وعداً علیه حقّاً)
11- معامله یک عقد لازم است که وفا به آن واجب است. (وعداً، حقّاً، اوفی )
12- خداوند مجاهدان مخلص را طرف معامله ی خود قرار داده است. (بایعتم) و نفرمود: «بعتم»
13- بهترین بشارت، تبدیل فانی به باقی و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. (فاستبشروا)
14- در کنار انتقاد از منافقانِ جهادگریز، باید از مؤمنانِ مجاهد تقدیر وتشکّر شود. (فاستبشروا)
15- بالاترین رستگاری تنها در سایه ی معامله با خداست. (ذلک هو الفوزالعظیم)
سوره توبه آیه 112
(112) التَّئِبُونَ الْعَبِدُونَ الْحَمِدُونَ السَّئِحُونَ الرَّ کِعُونَ السَّجِدُونَ الْأَمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ الْحَفِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ
(مؤمنانِ مجاهد،) اهل توبه، عبادت، ستایش، سیاحت، رکوع، سجود، امر به معروف ونهی از منکر و حفظِ حدود و مقرّرات الهی اند و چنین مؤمنانی را بشارت ده.
نکته ها:
در این آیه، نُه صفت برای مؤمنانِ مجاهد بیان شده است: از گناهان توبه کرده، در مدار عبادت قرار می گیرند. با زبان، حمد و با پا حرکت و با بدن رکوع و سجود دارند، پس از خودسازی، با امر به معروف به اصلاح جامعه می پردازند و از مرز قوانین الهی خارج نمی شوند.
توبه از گناه، راه عبادت را باز می کند، زبانِ ستایشگر همراه با پویایی و تحرّک، آمادگی برای رکوع و سجود در پیشگاه خدا می آورد، و امر به معروف و نهی از منکر، حافظِ حدود الهی در جامعه است.
کلمه ی «التائبون»، نشانه ی آن است که مؤمنانی که جان و مال خود را به خدا می فروشند، می توانند با یک انقلاب و بازسازی درونی و اعراض از کردارهای ناروای گذشته، وارد این میدان معامله با خدا شوند.**چنانکه در ماجرای کربلا، افرادی مانند زُهیر و حُر، با آنکه سابقه ی درخشانی نداشتند، ولی در یک چرخش و معامله با خدا، جان خود را تسلیم کردند و درخشیدند.***
عُبّاد بصری در راه مکّه امام سجاد علیه السلام را دید، به حضرت گفت: «ترکتَ الجهادَ و صعوبَته واَقبلتَ الی الحجِّ و لِینَه؟» جهاد و سختی آن را رها کرده ای، به حج وآسانی آن روی آورده ای؟ آنگاه آیه ی (ان اللَّه اشتری...) را خواند! حضرت فرمودند: ادامه ی آن را هم بخوان! عبّاد آیه ی (التائبون...) را خواند. حضرت فرمود: اگر یاران ما این صفات و کمالات را دارا می بودند، بر ما واجب بود، قیام کنیم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود.**وسائل، ج 15، ص 46.***
در روایتی آمده است که مراد از «السائحون» روزه داران می باشد.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام ها:
1- شرط وفاداری خداوند به پیمان خود، پایداری مؤمنان بر حفظ حدود الهی است. (و من اوفی بعهده... التائبون...)
2- جهاد اکبر و خود سازی، لازمه ی جهاد اصغر در جبهه هاست. (یقاتلون... التائبون...)
3- اسلام دینی جامع است، اشک را در کنار شمشیر و عبادت را در کنارِ سیاحت قرار داده است.(یقاتلون... التائبون العابدون... السائحون)
4- آنچه مطلوب است، ملکه شدن کمالات در انسان است. (التائبون العابدون...) (همه ی صفات به صورتِ اسم فاعل آمده نه فعل، تا دلالت بر استمرار کند)
5 - تقویت روحیه ی رزمندگان اسلام، با ذکر و یاد خدا و عبادت است، نه شراب و موسیقی و...که در جبهه ی دشمن است.(یقاتلون، التّائبون العابدون،...)
6- شرط قبولی عبادت، توبه از گناه است. (التائبون العابدون)
7- تحرّک، تلاش، سیاحت، هجرت و خودسازی، در راه کسب کمال و قرب الهی ارزش است. (السائحون) (مردان خدا، راکد و زمین گیر نیستند)
8 - سرباز ورزمنده ی اسلام باید اهل نماز و عبادت باشد. (یقاتلون، الراکعون الساجدون)
9- در مسیر کمال، اوّل خودسازی است، بعد جامعه سازی.(التائبون العابدون ... الامرون بالمعروف ...)
10- درگیری با دشمن در مرزها، ما را از مفاسد و منکرات داخلی غافل نسازد. (یقاتلون، الآمرون بالمعروف ...)
11- برای حفظ حدود الهی، باید هم با دشمن خارجی جنگید، هم با مفاسد داخلی مبارزه کرد. (یقاتلون، الناهون عن المنکر، الحافظون لحدود اللَّه)
12- رزمندگان برای جلوگیری از مفاسد اجتماعی، بیش از دیگران مسئولند. (یقاتلون، الناهون عن المنکر)
سوره یونس آیه 5
(5) هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَآءً وَالْقَمَرَ نُوراً وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِکَ إِلَّا بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الْأَیَتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ
اوست که خورشید را درخشنده و ماه را تابان قرار داد و برای حرکتِ ماه منزلگاه هایی قرار داد تا شماره ی سالها و حساب را بدانید. خداوند اینها را جز بر اساس حقّ نیافریده است. خداوند آیات را برای آنان که (می خواهند) بدانند، به تفصیل بیان می کند.
نکته ها:
در قرآن، برای خورشید کلماتی همچون «سراج» و «ضیاء» به کار رفته که به معنای نور شدید و قوی است، و در مورد ماه، کلمات «نور» و «مُنیر»، که نور ضعیف را هم شامل می شود آمده است.
البتّه اگر «ضیاء» را جمع «ضوء» بگیریم، ممکن است اشاره به این باشد که خورشید دارای نورهای گوناگونی است.**تفسیر راهنما.***
مراد از «تفصیل آیات»، شاید گسترش در خلقت باشد، یعنی دست خدا در آفرینش هستی باز است و گسترش خلقت برای اهل فهم، روشن است.**تفسیر المیزان.***
همان گونه که خداوند حکیم برای شمارش سال، در آسمان ها نشانه گذاری کرده است، برای هدایت مردم نیز در زمین رسولان و هادیانی قرار داده است، زیرا نیاز بشر به ارشاد، مهم تر از نیاز او به تعداد سال هاست.**تفسیر روح المعانی.***
پیام ها:
1- حیات همه ی موجودات، به نور وحرارت بستگی دارد وخداوند این دو نیاز را به وسیله ی خورشید وماه تأمین کرده است. (جعل الشمس ضیاءً والقمرنورا)
2- در حرکت کرات آسمانی و تعیین مدار آنها، به نیازهای انسان توجّه شده است. (لتعلموا)
3- نظم و ترتیب در حرکت ماه، یک تقویم طبیعی، عمومی و همیشگی را بوجود آورده است. (لتعلموا عدد السنین...) (از تغییر شکل ماه، می توان روزشماری کرد)
4- معیار محاسبات در امور شرعی، سال وماه قمری است. (لتعلموا عددالسنین و...)
5 - عدد، آمار وحساب، در زندگی انسان نقش مهمّی دارد. (لتعلموا عدد السنین و الحساب)
6- آفرینش، بیهوده نیست، بلکه بر اساس حقّ است. (بالحقّ)
7- از شیوه های تعلیم و تربیت، روشن وباز کردن مطالب است، نه کلّی گویی. (یفصّل الآیات)
8 - پی بردن به رازهای آفرینش، نیازمند فکر و تعلیم است. (لقوم یعلمون)
سیمای سوره ی هود
این سوره در سال های آخر حضور پیامبرصلی الله علیه و آله در مکّه نازل شده است، سال هایی که به جهت وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه مسلمانان در شرایط بسیار سختی بسر می بردند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: سوره ی هود مرا پیر کرد.**تفسیر نمونه ؛ بحار، ج 92، ص 198. ***زیرا آیه ی استقامت در این سوره نازل شده است: (فاستقم کما امرت و من تاب معک)**هود، 112.*** همان گونه که به تو دستور داده شده پایداری و صبر کن و یاران تو نیز باید پایداری کنند. امّا بی صبری یاران پیامبر صلی الله علیه و آله آن حضرت را زجر می داد.
محتوای این سوره که یکصدوبیست وسه آیه دارد، تاریخ پیامبران و به خصوص حضرت نوح علیه السلام و توجّه به مسائل اعتقادی است. از دقّت در تاریخ انبیا استفاده می شود که حرکت انبیا یک جریان مستمر تاریخی است، نه یک حادثه ی زودگذر. تاریخ پیامبران و اقوام آنان قانون مند است و مطالعه ی آن رمز سقوط یا عزّت ملّت ها را روشن می سازد و نشان می دهد که دین از جامعه جدا نیست و سرنوشت جامعه بستگی تمام به دین و آئین مردم آن جامعه دارد.
در این سوره پنج مرتبه نام حضرت هود علیه السلام آمده است که برابر با تکرار این نام در باقی قرآن است.
درس یازدهم از جزء یازدهم:
«ناسپاسی انسان»
و اذا مس الانسان الضر دعانا لجنبه، او قاعداً او قائماً فلما کشفنا عنه ضره، مر کان لم یدعنا الی ضر مسه، کذلک زین للمسرفین ما کانوا یعملون.
«سوره یونس، آیه 12»
معنی آیه:
و هنگامی که ضرری به انسان برسد ما را به دعا می خواند در حالی که به پهلو خوابیده یا نشسته یا استاده است. ولی چون ضرر را از او برطرف ساختیم چنان به راه خود می رود که گویی هرگز ما را برای گرفتاری که به وی رسیده بود نخوانده است، اینگونه برای اسرافکاران جلوه می کند.
بارها خداوند از ناسپاسی انسان گله کرده که در هنگام اضطراری و سختی خدا را می خواند، ولی پس از حل مشکل از خدا غافل می شود و او را فراموش می کند.
نکات آیه فوق:
1- حوادث تلخ گاهی عامل بیداری وجدان و فطرت خداجوی انسان است.
2- آنان که دعا نیایش موسمی دارند کارشان بی ارزش است.
3- دعا در هر حال جایز است، خوابیده، نشسته، یا ایستاده.
4- انسان ناسپاس است.
5- آنان که خدا را فراموش کنند، زندگی مادی در نظرشان زیبا جلوه می کند.
6- فراموش کردن الطاف الهی یک نوع اسراف است.
نمونه هایی از ناسپاسی انسان در قرآن
1- قرآن در آیه 53 و 54 سوره مبارکه نحل می فرماید: هرگاه نگرانی و بلا به شما رسد تنها به سوی او ناله می کنید.
اما همینکه نگرانی و محنت را از شما برطرف کرد ناگهان گروهی از شما نسبت به پروردگارشان شرک می ورزند. (و عوامل دیگری را در دفع بلا موثر می داند)
2- در آیه 67 سوره مبارکه اسرا می فرماید: هرگاه وسط دریا با خطری مواجه شدید جزا و هرچه را در خیال خود می خواندید محو شود. ولی همینکه او شما را به خشکی رساند روی گردان شده و کفران نعمت می کنید.
3- در آیه 33 سوره روم می فرماید:
هنگامی که ضرر و ناراحتی به مردم برسد پروردگار خود را می خوانند. و به سوی او باز می گردند. اما هنگامی که رحمتی از خودش به آنان بچشاندگروهی از آنان نسبت به پروردگارش مشرک می شوند.
4- در آیه 8 سوره مبارکه زمر آمده:
هنگامی که انسان را زیانی رسد پروردگار خود را می خواند و به سوی او باز می گردد. اما هنگامی که نعمتی از خود به او عطاء کند آنچه را به خاطر آن قبلاً خدا را می خواند به فراموشی می سپرد و برای خداوند شبیه هایی قرار می دهند.
در آیه 49 سوره مبارکه زمر می خوانیم:
هنگامی که انسان را زیانی رسد ما را (برای حل مشکلش) می خواند. سپس هنگامی که به او نعمتی دهیم می گویید: این نعمت را به خاطر کاردانی خودم به دست آوردم بلکه این وسیله آزمایش آنهاست ولی اکثرشان نمی دانند.
نکاتی که از آیات استفاده می شود:
1- منظور از انسان در این آیات انسان های تربیت نایافته اند.
2- از این آیات رابطه بین توحید فطری و حوادث سخت زندگی معلوم می شود.
3- انسان در حالات سخت که تمام پرده های غرور و غفلت کنار می رود هرچه غیر خداست رها کرده به سوی او باز گردد.
4- انسان ها می توانند از حوادث سخت و بیدار فطرت بهره ببرند و برای همیشه موحد باشند. (حیف که تعداد این افراد کم اند)
5- بعضی افراد با مختصر مشکل به سوی خدا می روند اما با مختصر نعمتی به طور کلی تغییر مسیر می دهند و غافل می شوند و همه چیز را به دست فراموشی می سپارند.
6- با رو آوردن سختی ها و به دنبال آن رسیدن و نعمت های بزرگ آزمایش و امتحان الهی است تا انسان ها آنچه را در درون دارند آشکار کنند.
7- با آنکه مردم کفران نعمت می کنند اما باز هم خداوند نعمت های خود را باز نمی دارد.
8- قارون هم نعمت های الهی را نتیجه علم و کاردانی خود می دانست اما حضرت سلیمان در هنگام برخورد با نعمت می فرمود: (هذا من فضل ربی).
9- در قرآن در مورد انسان های تربیت نشده تعبیراتی از قبل «ان الانسان لیطغی» «ان الانسان لفی خسر» «قتل الانسان ما اکفره» «ان الانسان لربه لکنود» «ان الانسان خلق هلوعا» «کان الانسان کفورا» و ... دارد.
مروری بر جزء یازدهم:
1- ازاموال مردم صدقه(زکات) بگیر تا بدینوسیله آنان را از بخل و دنیاپرستی، پاکسازی. (103- توبه)
2- ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا پروا کنید و با راستگویان باشید. (119- توبه)
3- اهل مدینه و بادیه نشینان اطراف حق ندارند از فرمان رسول خدا تخلف جویند (و به جبهه نروند) و جانهای خود را از جانا پیامبر عزیزتر بدانند. (120- توبه)
4- چرا از هر گروهی از ایشان دسته ای کوچ نمی کنند تا در دین فقیه شوند. (122- توبه)
5- ای کسانی که ایمان آورده اید با کسانی از کفار که نزدیک شمایند بجنگید. (123- توبه)
6- اگر راست می گویید که (قرآن سخن بشر است نه کلام خدا) پس سوره ای همانند آن بیاورید. (38- یونس)
7- ای مردم همانا از سوی پروردگارتان پند واندرز برای شما آمده که مایه درمان است. (57- یونس)
8- سرگذشت حضرت نوح را بر آنان تلاوت فرما. (71- یونس)
9- هرگز از کسانی که آیات الهی را تکذیب کردند مباش که از زیانکاران خواهی بود. (95- یونس)
10- بگو بدیده عبرت بنگرید که در آسمان و زمین چیست. (101- یونس)
11- به آیینی خالی از هرگونه شرک روی آور و هرگز از مشرکان مباش. (105- یونس)
12- غیر از خداوند چیزی را که نه سودی برای تو دارد نه زیانی، نخوان پس اگر چنین کنی همانا تو از ستمگران خواهی بود. (106- یونس)
13- و تنها آنچه را بر تو وحی می شود پیروی کن و پایدار باش تا آنکه خداوند داوری کند و از بهترین داوران خواهی بود. (109- یونس)
14- از خداوند طلب مغفرت کنید و به سوی او باز گردید. (3- هود)
#اداره_تبلیغات_اسلامی_شاهین_شهر_و_میمه
#رمضان_المبارک_1442
#مسابقه_فصل_بندگی-
# سوال یازدهم:دروغ بستن به خدا و پیغمبر یعنی چه؟
# پاسخ در کلیپ به نشانی:
https://eitaa.com/bisimchee1400/498
پاسخ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به شماره 09132770084در ایتا ارسال فرمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥راهنمای ثبت مسئله در سایت مهروارهی محلهی همدل
✔در انتشار، رسانه باشید.
@mahaleh_hamdel
🗓️ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٠۴ اردیبهشت ١۴٠٠
🌙 السبت، 11 رمضان 1442
Saturday 24 April 2021🌲
👈امروزمتعلق استبه پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🔹 روز یازدهم ماه مبارک رمضان
👇👇👇👇👇👇👇
هرروز با تقویم معارفی روزبرگ شیعه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
احکام بانوان / روزه با غسل اشتباهی
➖➖➖➖➖➖
🔴رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
حکم حمام کردن فرد روزه دار
➖➖➖➖➖➖
🔴رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
استفاده از کرم و روغن
➖➖➖➖➖➖
🔴رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
عباسم:
#روزشمار دفاع مقدس (۴ اردیبهشت)
🇮🇷دستور حضرت امام خمینی (ره) برای بررسی مجدد #قانون اساسی (۱۳۶۸)
🌴 ولادت شهید محمد علی زارع (ساری) (۱۳۲۸)🌱
#شهید عبدالحمید دیالمه ( تهران) (۱۳۳۳)🌱
شهید محمدمهدی یزدان پناه خوزانی ( اصفهان) (۱۳۳۳)🌱
شهید جعفر نجفی آشتیانی ( آشتیان) (۱۳۴۰)🌱
شهید سیروس درویشی جابری ( شهرستان خرامه) (۱۳۴۲ ه.ش)🌱
شهید حسین شعبانیپور ( کرمان) (۱۳۴۲)🌱
شهید احمد فدایی ( گنبدکاووس) (۱۳۴۶)🌱
شهید محمد عبدالملکی ( شهریار) (۱۳۴۶)🌱
شهید علی محمد مرادخانی ( بویین زهرا) (۱۳۴۶)🌱
شهید بهنام نیکنام ( آمل) (۱۳۴۸)🌱
شهید محمدامیر واعظی ( زاهدان) (۱۳۵۵)
💐شهادت شهید رسول شهرکی آخر ( ایرانشهر)🌱
شهید ابراهیم مروتی ( سنندج) (۱۳۵۹)
💐 شهادت شهید محمدعلی قمی🌱
شهید اکبر یزدی🌱
شهید عبدالناصر شهریور ( قم) (۱۳۵۹)
💐 شهادت شهید عبدالصاحب شاخی ( اهواز)🌱
شهید عباس ذاکرحسین ( شیراز) (۱۳۶۰)
💐شهادت شهید محمد بزی ( گرگان)🌱
شهید احمد حجتی ( نجف آباد) (۱۳۶۱)
🌷شهادت شهید حسین صانعی نژاد ( تهران) (۱۳۶۲)
🌹 شهادت شهید محمدرضا نادرفام ( تبریز) (۱۳۶۳)
💐 شهادت شهید محسن امانتچی ( بروجرد)🌱
شهید محمد هادی زاده اندواری (آمل)🌱
شهید حسن علی ابوالحسنی میرک محله ( چالوس)🌱
شهید عیسی آستیان ( قائمشهر)🌱
شهید محمدرضا گل محمدی ( تهران)🌱
شهید جواد قربانزاده ( اردکان) (۱۳۶۵)
💐 شهادت شهید قنبرعلی بابازاده شاره 🌱
شهید بهمن ابراهیمی🌱
(شهید حسین ابراهیم نژاد🌱
شهید مختار امیری لولاکی (استان مازندران ) (۱۳۶۶)
🌹شهادت شهید محمد سلمانی تقی آبادی ( نجف آباد) (۱۳۶۶)
🌷شهادت شهید اسدالله خلجی ( بوئین میاندشت) (۱۳۶۶)
🌹شهادت شهید غلامحسن گلابی ( دامغان) (۱۳۶۷)
🌴 ولادت شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی ( قزوین) (۱۳۶۸)
🌹شهادت شهید خانلار تیو ( ارومیه) (۱۳۶۹)
🌴 #ولادت شهید محمدحسین فنایی ( مشهد) (۱۳۷۲)
🌹 شهادت شهید عباس نجفی ( اراک) (۱۳۸۱)
🌷 شهادت شهید حسن محمدزاده ( دشتی) (۱۳۹۱)
🌹شهادت شهید مجید امیری ( کرمان) (۱۳۹۲)
🌷 شهادت شهید مدافع حرم محرم علیپور ( مرند) (۱۳۹۳)
🌹شهادت #شهید مدافع حرم صادق عدالت اکبری ( تبریز) (۱۳۹۵)
🌴
💐قتل عام ارامنه آسیای صغیر توسط امپراتوری عثمانی و روز شهدای ارامنه (۱۹۱۵ م)
🌴
❇️❇️سوالات مسابقه تفسیر قرآن( فصل بندگی)
💠💠نهمین مسابقه ماه مبارک رمضان
✅✅ سوره همزه 1
❓❓❓یک) در آیه كَلَّا لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ، منظور از "حُطَمه" چیست؟
1) آتش شکننده
2) آتش خردکننده
3) آتشی در ستونهای کشیده و طولانی
4) هر سه گزینه
❓❓❓دو ) در آیه وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، منظور از هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ چیست؟
1) عیب جویی از طریق چشم و ابرو
2) عیب جویی از طریق زبان
3) عیب جویی از طریق رفتار و کردار
4) الف و ب
❓❓❓سه ) در آیه الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ، علت تحقیرکردن دیگران را چه می داند؟
1) غرور علمی
2) غرور جاه و مقام
3) غرور پولی
4) غرور شهرت
❓❓❓چهار ) در آیه نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ، الموقده یعنی چه ؟
1) جاودانه
2) برافروخته
3) ذوب کننده
4) پایدار و ابدی
❓❓❓پنج) معنی آیه الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَة کدام یک از موارد زیر است ؟
1) به صخره ای گفته می شود که در کوه ایجاد می شود، و درش را می بندند.
2) آتشی است که بر دلها راه می یابد، از درون می سوزاند.
3) آتشی که بر آنها فرو بسته شده
4) آتشی که در ستون های بلند و کشیده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فصل_بندگی
#مردم_ماه
#تواصی
💠💠مسابقه تفسیر فصل بندگی
باهمکاری سازمان دارالقرآن الکریم
🔷🔹روز نهم
✅✅سوره همزه 1
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
لطفا فقط اعداد گزینه صحیح را تا ساعت 8 صبح یکشنبه 5 اردیبهشت به شماره 3000234962 ارسال کنید
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید:
🔷پیامرسان ایتا:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🔶پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org