✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت بیست ونهم)
✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(6)
👈تعطیلی:
🖋انجمن حجتیه ۵ مرداد سال ۶۲ پس از اشاره به سخنان امام خمینی درباره عملکرد مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی، تعطیلی فعالیت خود را اعلام کرد. در بیانیهای که به همین مناسبت انتشار پیدا کرده بود، با اشاره به اظهارات امام خمینی آمده بود که انجمن تصور نمیکرده است مخاطب سخنان امام باشد اما بعد از تحقیق محرز شده است که مخاطب انجمن حجتیه است و لذا از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل شد و اعلام کردند که هیچ کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن، کوچکترین فعالیتی کند.
🖋فعالیت مجدد:
🖋انجمن حجتیه در دهه هفتاد و هشتاد، حرکت جدیدی آغاز کرد، حرکتی که بیش از همه به وحدت شیعه و سنی آسیب میزد. انجمن به منظور دفاع از امامت امیرالمؤمنین(ع) به اهانت بر خلفای سه گانه و نقد اهل سنّت پرداخت و همچون گذشته در مقام عمل به جدایی دین از سیاست اصرار ورزید.
🖋رهبری انجمن در تمام مدت حیاتش با شیخ محمود حلبی بود. در این اواخر، به دلیل سنّ زیادی وی، کارهای اجرایی انجمن توسط سید حسن افتخارزاده صورت میگرفت. وی به صراحت، نظریه جدایی دین از سیاست را نفی کرده و آن را عقیده افراد انجمن نمیداند. او، این نظریه را که جهان باید پر از ظلم و جور باشد تا امام زمان بیاید را رد و همچنین انتساب زعامت انجمن را به خود را نیز انکار میکند و میگوید: «آقای حلبی، کار انجمن را به حدود ده نفر سپرد و بنده روحانی و پیش نماز آنها هستم».
🖋وی در باب مدل حکومت و سایر مسایل اجتماعی، نظر مراجع تقلید را اصل میداند.
مخالفان انجمن در دهه هفتاد نیز به انتشار نقدهای خود بر این جریان فکری پرداختند.
🖋برای نمونه میتوان از کتاب «ولایتیهای بیولایت» نوشته محمدرضا اخگری در سال ۱۳۶۸ش یا مقالات «انجمن حجتیه نسلی مأیوس از حرکت و انقلاب» در نشریه «راه مجاهد» آقای میثمی که در سال ۱۳۶۸ش به صورت کتاب منتشر شد، نام برد.
🖋 اوایل سال ۱۳۸۱ش، موج دیگری بر ضد انجمن حجتیه شکل گرفت و برای چندمین بار، مسأله انجمن با پیروزی احمدینژاد در انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۴ شمسی از سوی آیت الله توسلی از اعضای بیت امام مطرح گردید.
✅آثار درباره انجمن:
👈کتاب «در شناخت حزب قاعدین زمان (موسوم به انجمن حجتیه)» اثر عمادالدین باقی در سال ۱۳۶۲ش در نقد انجمن حجتیه نوشته شده است.
👈پوستین وارونه مستندی ۹۰ دقیقهای به کارگردانی محمدمهدی خالقی است که به بررسی کارنامه و دیدگاههای «انجمن حجتیه» و «مدرسه علوی» پرداخته است.
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
39.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت سی ام)
✅انجمن خیریه حجتیه مهدویه(7)
🖋 سلام علیکم شاید خاطر مبارک مستحضر باشید که چند سالی است عدهای از افراد متدین و با ایمان تحت رهبری حضرت حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمود حلبی برای مبارزه اصولی با مرام ساختگی بهائیت جلسات منظمی تشکیل داده و در این جلسات مطالب آموزندهای تدریس و افراد را با مقام شامخ حضرت ولی عصر-ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء-آشنا میسازند. اخیراً دامنه فعالیت این جلسات از تهران و اصفهان و مشهد و شیراز و مراکز مهم گذشته و حتی به دهات دور دست کشانیده شده و در اثر عنایات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان-صلوات الله و سلامه علیه-توانستهاند در این مدت حدود پانصد نفر از افراد فرقه ضاله بهاییه را به صراط مستقیم توحید هدایت و به دیانت مقدسه اسلام مشرف نموده و عده کثیری از افراد متزلزل را که در خطر سقوط به دامان آن گروه قرار گرفته بودند از پرتگاه نجات دهند.
✅ اولاً نظر مبارک حضرت آیت الله درباره این عده و اقدام آنان چیست؟
✅ثانیاً همکاری با آنها و تقویت آنان چه صورتی دارد؟
✅ ثالثاً آیا میتوان در صورت لزوم از وجوه شرعیه در این راه مصرف نمود یا نه؟ استدعا آنکه نظر مبارک را صریحاً امر به ابلاغ فرمایند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»
🖋امام خمینی در پاسخ فرمودند: «بسمه تعالی؛ در فرض مذکور هم اقدامات آقایان مورد تقدیر و رضای خدوند متعال است و نیز همکاری و همراهی با آنها مرضی ولی عصر- عجل الله فرجه- است. و هم مجازند مؤمنین از وجوه شرعیه از قبیل زکوات و شرعیات به آنها بدهند. در صورت لزوم مجازند از ثلث سهم مبارک امام-علیه السلام- به آنها کمک کنند؛ البته تحت نظارت اشخاص متعهد و اگر جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حلبی-دامت برکاته-می توانند، تحت نظارت ایشان وجوه داده شود. از خداوند تعالی موفقیت آنها را خواستار است.
شهرشعبان المعظم ۱۳۹۰، روح الله الموسوی الخمینی
🖋 امام در سیزده تیر ۱۳۶۰ش، این مأموریت را از آقای خزعلی گرفتند و از او خواستند که شما در رابطه با من با آنها ارتباطی نداشته باشید.
🖋 در پی این فرمایش شایع شد که طرف خطاب و امر مبارک، این انجمن است. اگرچه به هیچ وجه افراد انجمن را مصداق مقدمه بیان فوق نیافته و نمییابیم و در ایام گذشته به ویژه از زمانی که حضرت ایشان با صدور اجازه مصرف انجمن از سهم امام (ع) این خدمات دینی و فرهنگی را تأیید فرموده بودند، هیچ دلیل روشن و شاهد مسلمی که دلالت بر صراحت معظم له، به تعطیلی انجمن نماید در دست نبود، معذلک در مقام استفسار برآمدیم. البته تماس مستقیم میسر نبود. لیکن برای تحقیق از مجاری ممکنه و شخصیتهای محترمه مؤثقه و بنا به قرائن کافیه محرز شد که مخاطب امر معظم له، این انجمن میباشد، لذا موضوع توسط مسئولان انجمن به عرض مؤسسه معظم و اسناد مکرم حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حلبی (دامت برکاته) رسید و فرمودند: «در چنین حالتی وظیفه شرعی در ادامه فعالیت نیست. کلیه جلسهها و برنامهها باید تعطیل شود.
🖋 علی هذا همان گونه که بارها کتباً و شفاهاً تصریح کرده بودیم، بر اساس عقیده دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت و حفظ وحدت و یکپارچگی امت در رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوء استفاده دستگاههای تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض ورزی دشمنان اسلام را برای ادامه خدمت و فعالیت مقدم داشته و اعلام میداریم که از این تاریخ، تمامی جلسات و خدمات انجمن تعطیل میباشد و هیچ کس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن، کوچکترین فعالیتی کند و اظهارنظر یا عملی مغایر تعطیل نمایند که یقیناً در پیشگاه خدای متعال و امام زمان (سلام الله علیه) مسئول خواهد بود. انجمن خیریه حجتیه مهدویه ۱۲ شوال ۱۴۰۳، ۵ مرداد ۱۳۶۲».
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
39.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
─┅══✿🍃📓📔🍃✿══┅─
📕◁(2)..کتاب #ایمنی و حوادث در هیئات مذهبی
📝نویسنده#حسن_بابایی
📄ويراستار:فاطمه زینی الدینی
📇ناشر:عروج انسان
🗒سال چاپ:1395
🗞تعداد نسخه:2000
💰قیمت27000 ریال
🌀👈#معرفی_کوتاه_کتاب
🦋تشكلهاي مردمنهاد نقش بيبديلي در حكومتها ايفا ميكنند. هيأتهاي مذهبي از جمله سازمانهاي مردمنهادي هستند كه هم از جهت سابقه و هم از جهت ارتباط با كانونهاي جمعيتي و منابع انساني بينظير هستند.
🗯در مجموعه كتابهاي هيأت پيرامون مسائل مختلف و مرتبط با هيأتهاي مذهبي، از قبيل مديريت، ايمني، بهداشت، امنيت، اطعام و نذورات و ... مطالبي ارائه شده است.
❖ آنچه در اين كتاب آمده، نكات و توصيههاي ايمني كاملا كليدي و كاربردي است كه با رعايت آن ميتوانيد هيأت خود را از وقوع خطرات و حوادث احتمالي دور نگه داريد.
─┅════𖣔3⃣𖣔════┅─
هدایت شده از پایگاه بسیج آیت الله مدرس اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان
─┅══✿🍃📓📔🍃✿══┅─
📗◁(4)..کتاب #بهار_آزادی
📝نویسنده#حسن_بابایی
📄ويراستار:فاطمه زینی الدینی
📇ناشر:عصر ظهور
🗒سال چاپ:1379
🗞تعداد نسخه:3000
💰قیمت:2500ریال
─┅════𖣔6⃣𖣔════┅─
─┅════✧✿﷽✿✧═══┅┄
❥︎#تسلیت_ایام_فاطمیه
🇮🇷#طرح_مشترک_400_گروه_ولایی
🕯#نذر_فرهنگی_ده_ساله_شهید....
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبــــریم
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
🔍☆◁#کنفـــــــرانـــــــــس
📖☆◁#یک_ساعت_در_باغ_فدک
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
◁جنــــاب استـــــاد #بـــابـــــایی
۞◁سوال
🆔@ilyan313
🗓تاریخ:#سه شنبه 1403/08/22
⏰ســــاعت:18/00
🔮گفتمان#اتحاد_ملی_عمـــاریون
🆔 @ammareyon
🆔 @bisimchee1400
─┅════༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─
🔮#اتحــــــــادیه_عمـــــــاریون
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁ماجرای فدک به گرفتن دهکده فدک از فاطمه سلام الله توسط خلیفه اول پس از وفات پیامبرصلوات الله اشاره دارد.
❏ خلیفه اول با تکیه بر حدیثی از پیامبرصلوات الله ° که گفته شده راوی آن فقط خود خلیفه اول بود° مدعی شد انبیا ارث نمیگذارند؛ اما فاطمه پاسخ داد پیامبر صلوات الله پیش از وفات، فدک را به او بخشیده و امام علی علیه السلام و امایمن را بر این سخنش شاهد آورد.
❁ بنابر نظر علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت این بخشیدن هنگامی بود که آیه ۲۶ سوره اسراء نازل شد و به پیامبر دستور داد حق ذوی القربی را بدهد.
─┅════༅𖣔1⃣𖣔༅════┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁در نقلی آمده است خلیفه اول در برگهای ملکیت فاطمه را تأیید کرد؛ اما خلیفه دوم آن برگه را از فاطمه گرفت و پاره کرد.
❍ طبق روایتی دیگر خلیفه اول شاهدان فاطمه سلام الله را نپذیرفت. دختر پیامبرصلوات الله وقتی دادخواهی خود و همسرش امام علی علیه السلام را بیثمر دید، به مسجد رفت و به ایراد خطبه پرداخت.
✪ او در این خطبه که به خطبه فدکیه مشهور است، به غصب خلافت اشاره کرد و سخن خلیفه اول که پیامبران ارث نمیگذارند را مخالف آیاتی از قرآن خواند و او را به دادگری خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد.
❖ فاطمه سلام الله پس از این ماجرا سخت ازخلیفه اول و دوم ناراحت شد و تا زمان شهادت، بر آن دو غضبناک باقی ماند.
─┅═══༅𖣔2⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁فدک دهکدهای حاصلخیز در نزدیکی خیبر،در منطقه حجاز و به فاصله ۱۶۰ کیلومتری مدینه بودکه یهودیان در آن زندگی میکردند
❏ و به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه، قلعههای نظامی خود را در اطراف آن ساخته بودند. پس از آنکه پیامبر صلوات الله در جنگ خیبر، در سال ۷ هجری قمری، منطقه خیبر و قلعههای آن را فتح کرد،
❁ یهودیان ساکن در قلعهها و مزارع فدک نمایندگانی نزد پیامبر فرستادند و به تسلیم و مصالحه راضی شدند و قرار شد نیمی از زمینها را به پیامبر تحویل بدهند.
☆ و هرگاه پیامبر صلوات الله خواست، آنان فدک را ترک کنند؛ بنابراین فدک بدون جنگ به دست پیامبر اسلام افتاد.
─┅═══༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁گفته شده است فدک مزارع، باغات و نخلستانهای بسیاری داشت.
❍ ابنابیالحدید°عالم سنی° درباره ارزش درختان نخل فدک، به نقل یکی از بزرگان شیعه مینویسد...نخلهای فدک بهاندازه نخلهای امروز شهر کوفه بوده و نخلستانهای وسیع داشته است.
✪ محدثان و سیرهنویسان اتفاق نظر دارند فدک از جمله املاک خالصه پیامبر بود؛ زیرا هرگز به جنگ و غلبه فتح نشد.
❖ بنابر آیه ششم و هفتم سوره حشر، اموالی که بدون جنگ به دست آید، فَیء نامیده میشوند و پیامبر صلوات الله اختیار دارد آنها را به کسانی که خود صلاح میداند، بسپارد.
─┅═══༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁همه مفسران شیعه و گروهی از مُحَدّثان اهل سنت نقل کردهاند وقتی آیه ...وَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّ...هُ: و حق خویشاوند را بده» نازل شد، پیامبر صلوات الله فدک را به فاطمه بخشید.
❏ از علمای اهل سنت، جلالالدین سیوطی در تفسیر الدر المنثور،متقی هندی در کتاب کنز العُمال، ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل، قُندوزی در ینابیع المودةو بسیاری دیگر این حدیث را نقل کردهاند.
❁ مأمون خلیفه عباسی نیز زمانی که دستور داد فدک را به فرزندان فاطمه برگردانند، به این بخشش اقرار کرد و این واگذاری را در زمان پیامبر امری آشکار و شناختهشده خواند.
─┅═══༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁فدک تا زمان وفات پیامبر صلوات الله در دست حضرت فاطمه سلام الله بود و افرادی به عنوان وکیل، کارگزار و کارگر در فدک کار میکردند.
❍ پس از واقعه سقیفه و به خلافت رسیدن خلیفه اول، او اعلام کرد فدک ملک کسی نیست؛ از این رو آن را به نفع خلافت خود مصادره کرد. مالکیت فدک در دوران خلیفه دوم و سوم نیز به خاندان پیامبر صلوات الله بازنگشت.
✪ گفته شده است خلیفه اول علاوه بر فدک، باغهای هفتگانه • الحوائط السبعة• را از فاطمه گرفت.
❖ نقل شده این باغها اموال مُخیرق یهودی بود که اسلام آورد و وصیت کرد اگر در جنگ کشته شد، باغهایش از آنِ پیامبر صلوات الله باشد. وی در جنگ احد به شهادت رسید. پیامبرصلوات الله نیز این هفت باغ را با فدک به زهرا بخشید.
─┅═══༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁پس از تصرف فدک، فاطمه سلام الله نزد خلیفه اول رفت و برای بازگردان مالکیت فدک با او گفتگو کرد.
❏ در این گفتگو که در منابع تاریخی و روایی با اختلافاتی جزئی نقل شده، آمده است؛ خلیفه اول در جواب فاطمه گفت:
❁ از پیامبرصلوات الله شنیده است که اموالش پس از او به مسلمانان میرسد و از او میراثی نمیماند. فاطمه سلام الله پاسخ داد....پدرم این ملک را به من بخشیده است.
☆ خلیفه اول از حضرت فاطمه سلام الله برای اثبات آنکه پیامبرصلوات الله فدک را بدو بخشیده است، شاهد خواست.
✸ به نقل برخی منابع حضرت علی علیه السلام و امایمن شهادت دادندو بنابر برخی دیگر، ام ایمن و یکی از موالی پیامبر صلوات الله و بنابر برخی دیگر امام علی علیه السلام، امایمن و حسنین گواه شدند.
─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁خلیفه اول پذیرفت و کاغذی نوشت تا کسی به فدک دستدرازی نکند. وقتی فاطمه سلام الله از مجلس بیرون آمد، خلیفه دوم او را دید و نوشته را گرفت و پاره کرد.
❍ بنابر برخی منابع ° اهل سنت° خلیفه اول شاهدان فاطمه را نپذیرفت و دو مرد را برای شهادت طلبید.
✪ ابن ابی الحدید عالم سنی میگوید....از ابن فارقی مدرس بغداد پرسیدم آیا فاطمه راست میگفت. ابن فارقی گفت آری. پرسیدم پس چرا خلیفه اول فدک را به او نداد؟
❖ گفت اگر چنین میکرد فردا خلافت را برای شوهرش ادعا میکرد و خلیفه اول نمیتوانست سخنش را نپذیرد؛ چرا که درباره فدک حرف او را بدون شاهد پذیرفته بود.
♤ ابن ابی الحدید در ادامه مینویسد..ابن فارقی اگرچه به شوخی این سخن را گفت، حرفش صحیح بود
─┅═══༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁اگرچه منابع تاریخی، سقطشدن محسن را مربوط به ماجرای حمله به خانه زهرا سلام الله دانستهاند،
❏ کتاب الاختصاص، منسوب به شیخ مفید، آن را در ماجرای اعتراض به غصب فدک ذکر کرده و نوشته است
❁ در ماجرای فدک پس از اینکه خلیفه دوم نوشته را خواست، فاطمه سلام الله آن را نداد و خلیفه دوم با لگد به او زد، در حالی که فاطمه سلام الله بر محسن حامله بود
☆ و با این لگد، محسن سقط شد. سپس خلیفه دوم به فاطمه سلام الله سیلی زد و نوشته را گرفت و پاره کرد.
─┅═══༅𖣔9⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁نقل شده است پس از مصادره فدک، امیرالمؤمنین به مسجد آمد و در حضور مهاجر و انصار به خلیفه اول اعتراض کرد چرا فاطمه را از چیزی که پیامبر صلوات الله به او بخشیده، منع کرده است. پس از آن خلیفه اول شاهدِ عادل طلبید که امام علی علیه السلام استدلال کرد
❍ اگر چیزی در دست کسی باشد و دیگری مدعی آن شود، فرد مدعی باید برای خود بینه ° دلیل و شاهد° بیاورد نه فاطمه که فدک از قبل در دستش بوده است.
✪ همچنین نقل شده است هنگامی که خلیفه سوم به خلافت رسید، عایشه و حفصه پیش او رفتند و از او خواستند آنچه پدرانشان °خلیفه اول و دوم° به آنان میدادند، مجدد به آنان بدهد؛ اما خلیفه سوم گفت به خدا سوگند چنین چیزی به شما نمیدهم...
❖ آیا شما دو نفر نبودید که نزد پدرتان شهادت دادید... پیامبران ارث نمیگذارند. روزی چنین شهادت دادید و روزی میراث پیامبر صلوات الله را درخواست میکنید؟
─┅═══༅𖣔🔟𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁پس از بینتیجه ماندن دادخواهی فاطمه سلام الله نزد خلیفه اول ، فاطمه به مسجد پیامبر رفت و خطبهای را جهت روشنکردن ماجرا و بازپسگرفتن فدک در جمع صحابه خواند.
❏ فاطمه سلام الله در این سخنرانی که به خطبه فدکیه مشهور است از غصب خلافت گفت و سخن خلیفه اول را تکذیب کرد که طبق چه قانونی او را از ارث پدر محروم کرده است؟! آیا آیهای از قرآن چنین گفته است؟! و سپس او را به دادگاه خداوند در روز رستاخیز واگذار کرد و یاران پیامبر را به پرسش گرفت چرا در مقابل این ستمها ساکت نشستهاند.
❁ فاطمه سلام الله آشکارا گفت که آنچه آنان ° خلیفه اول و اطرافیانش° کردهاند، شکستن سوگند • نکثوا ایمانهم • است و در پایان خطبه، ننگ کار آنان را جاودانی و سرانجام آن را دوزخ خواند.
─┅═══༅𖣔1⃣1⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁علاوه بر منابع شیعه، منابع اهل سنت نیز نقل کردهاند حضرت زهرا سلام الله پس از ماجرای فدک سخت از خلیفه اول و دوم ناراحت شد و تا زمان شهادت بر آن دو غضبناک باقی ماند:
❍ فاطمه دختر رسول خدا غضبناک گردید و از خلیفه اول روی گرداند و تا پایان عمر به همین شکل باقی ماند
✪ روایات دیگری نیز با همین محتوا از اهل سنت نقل شده است. همچنین نقل شده است خلیفه اول و دوم برای جلب رضایت فاطمه سلام الله تصمیم گرفتند با او دیدار کنند؛ اما فاطمه نپذیرفت. آنان سپس با واسطه قرار دادن امام علی علیه السلام با فاطمه دیدار کردند.
❖ حضرت زهرا سلام الله در این دیدار به این حدیث پیامبر صلوات الله اشاره کرد...خشنودی فاطمه خشنودی من است، و خشم فاطمه خشم من است، پس هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد مرا دوست داشته است، و هرکس فاطمه را خشنود کند مرا خشنود کرده است، و هرکس فاطمه را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است». در نهایت فاطمه سلام الله از آنان راضی نشد
─┅═══༅𖣔1⃣2⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁فدک در زمان خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در دست مخالفان بود. اگرچه امام این اقدام خلفای گذشته را غصب میدانست، داوری درباره آن را به خدا واگذار کرد.
❏ درباره اینکه چرا امام علی علیه السلام تلاشی در پسگرفتن فدک نکرد، روایاتی در منابع حدیثی آمده است؛ از جمله امام علی علیه السلام خود در خطبهای میگوید اگر دستور میدادم فدک به ورثه زهرا سلام الله برگرددبه خدا سوگند مردم از پیرامون من پراکنده میشدند.
❁ همچنین در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است.. امام علی علیه السلام در این مسئله به پیامبر صلوات الله اقتدا کرد
☆ پیامبرصلوات الله در روز فتح مکه خانهای را که پیش از آن از او به ظلم گرفته شده بود، بازپس نگرفت
─┅═══༅𖣔1⃣3⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁در نامه امام علی علیه السلام به عثمان بن حنیف درباره فدک و داوری درباره آن آمده است..در زیر این آسمان تنها فدک در دست ما بود. مردمی بر آن بخل ورزیدند و مردمی سخاوتمندانه از آن دیده پوشیدند. بهترین داور پروردگار است، و مرا با فدک و جز فدک چه کار در حالی که فردا جایگاه آدمی گور است؟!
❍ فدک در دوران امویان و عباسیان نیز در دست خُلفا بود و فقط در برخی دورههابرای مدتی به فرزندان فاطمه بازگشت
✪(1)..دوران خلافت عمر بن عبدالعزیز
✪(2).. دوران ابوالعباس سفاح،
✪(3).. دوران مهدی عباسی
✪(4).. دوران خلافت مأمون
❖ پس از مأمون، متوکل عباسی دستور بازگرداندن فدک را به وضعیت قبل از دستور مأمون صادر کرد
♤ بیشتر کتابهای تاریخی ماجرای فدک را بعد از متوکل ذکر نکردهاند
─┅═══༅𖣔1⃣4⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🕋🕋🍃✿══┅─
✿◁سیدجعفر شهیدی بر این باور است
❏ هدف زهرا سلام الله برای مطالبه فدک، گرفتن تعدادی درخت خرما و مقداری گندم نبود، بلکه او به دنبال زنده نگهداشتن سنت پیامبر صلوات الله و برپایی عدالت بود
❁ و نسبت به بازگشت ارزشهای جاهلیت و برتری قبیلهای که در کمین جامعه اسلامی بود، احساس نگرانی میکرد..
─┅═══༅𖣔1⃣5⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅═══✿❥︎🕋🕋❥︎✿═══┅─
❥︎◁ سید محمدباقر صدر معتقد است مطالبه فدک نه یک مسئله شخصی و نزاع مادی، بلکه نوعی اعلام مخالفت علیه حاکمیت وقت
❍ و نامشروع دانستن بنیانهای حاکمیت یعنی سقیفه بود که افرادی نظیر شیخین و ابوعبیده جراح پیریزی کرده بودند.
✪ او مطالبه فدک را نقطه آغاز نهضت حضرت زهرا سلام الله علیه حاکمیت و یکی از مراحل دفاع ایشان از امامت و ولایت میداند.
─┅═══༅𖣔1⃣6⃣𖣔༅═══┅─