🌷 *امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:*
✨ *مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ، يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ*
🌹 *كسى كه با دست كوتاه ببخشد با دست بلند به او بخشيده مىشود.*
📚 حکمت ۲۳۲ نهج البلاغه
*سلامتی امام زمان (عج) صلوات*
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
🌤️ *أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکْ ألْفَرَج* 🌤️
🟩⬜🟩⬜🟩⬜🟩
#ســورهاعــراف
✨وَ قَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ يَذَرَکَ وَ آلِهَتَکَ ۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَ نَسْتَحْیی نِسَاءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ{۱۲۷}
و اشراف قوم فرعون به او گفتند: آيا موسى و قومش را رها مىكنى تا در زمين فساد نمايند و موسى تو و خدايانت را رها كند؟!
فرعون گفت: به زودى پسرانشان را مىكشيم و زنانشان را براى كنيزى زنده نگاه مىداريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم.(۱۲۷)
⬅️ فرعون پس از شكست در برابر موسى از آن حضرت و بنىاسرائيل دست برداشت در اين مدت تبليغات پيروان موسى زياد شد. تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگيرى و برخورد با آنان شدند.
⬅️ فرعون خود را خالق نمىدانست بلكه «ربّ» مىپنداشت.
«أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى»
↲سوره نازعات، آیه ۲۴
و مىگفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم. «ما عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرِی»
↲سوره قصص، آیه ۳۸
ولى او و مردمش معبودهایی داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق میپرستیدند. «آلِهَتَکَ»
◽️نکتـــهها
🍃 بخشى از مفاسد طاغوتها بخاطر فساد اطرافيان است. «وَ قالَ الْمَلَأُ»
🍃رژيمهاى باطل طاغوتى در مواجه با حق و مردان حق دچار تصميمهاى متضاد و سردرگم مىشوند لذا فرعون گاهى تصميم به قتل موسى مىگيرد.
«ذَرُونِی أَقْتُلْ مُوسى»
↲سوره غافر، آیه ۲۶
و گاهى او را آزاد مىگذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافيان قرار مىگيرد.
«أَ تَذَرُ مُوسى وَ قَوْمَهُ»
🍃حركت اصلاحى پيامبران از ديد طاغوتها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومى است.
«لِيُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ»
🍃حذف پسران و حفظ زنان یک سياست فرعونى است تا جوانمردى و غيرت از مردان رخت بربندد و زنان ابزار برنامهها و سياستهاى آنان شوند. مثل سياست استعمارى امروز
«سَنُقَتِّلُ أَبْناءَهُمْ وَ نَسْتَحْیِی نِساءَهُمْ»
#ســورهاعــراف
✨قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَ مِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِکَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ{۱۲۹}
قوم موسى گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايى آزار مىشديم و هم پس از آنكه آمدى! پس چه بايد كرد؟ موسى گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل مىكنيد.(۱۲۹)
⬅️ بنی اسرائيل توقع داشتند پس از قيام موسى علیهالسلام كارها یک شبه درست شود و كشور مصر، با همه امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند.
از اين رو مدعى بودند كه قيام حضرت موسى برايشان رفاه نياورده است اما در پاسخ آنان مىفرمايد: پيروزى، نياز به شرايطى همچون صبر تلاش و توکل دارد كه با فراهم شدن آنها يارى الهى فرا مىرسد.
◽️نکتـــهها
🍃رفاه و امنیت، اولین خواستههاى مردم از حكومتهاست «قالُوا أُوذِينا»
🍃مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطى از انبیاء توقع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد مىكنند.
«قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ»
🍃گاهى رهبران آسمانى مورد انتقاد پيروان كم ظرفیت و کم تحمل خود نيز قرار مىگرفتند.
«قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🍃اغلب مردم سعادت و خوشى را در راحتى و آسايش مىپندارند و نبود آن را ناكامى مىدانند غافل از آنكه اديان آسمانى براى تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگى آمدهاند نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوى مردم «مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما»
🍃مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد نه با اعجاز با توجه به آيه قبل «اصْبِرُوا»
و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا»
🍃رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسى رَبُّكُمْ»
🍃ايمان به نظارت خداوند مایه دقت و پرهيزكارى است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِی الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ»
🍃حكومت بر مردم وسیله آزمايش است نه لذت جوئی «فَيَنْظُرَ كَيْفَ»
🍃مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش مىشوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل»