پاسخ تکمیلی :
خداوند بزرگ، راه برگشت را به روي هيچ كس نبسته است. هركس توبه كند و از گناه دست بكشد و به راه صحيح بازگردد، قطعاً مشمول رحمت حق قرار مي¬گيرد. خداوند ميفرمايد:
بگو:اي بندگان من كه بر خود، اسراف و ستم كرده¬ايد! از رحمت خدا نااميد نشويد كه خدا، همه گناهان را مي¬آمرزد؛ زيرا او، بسيار آمرزنده و مهربان است. [ زمر ۵۳]
امام مهدي(عج) نيز چنين است و طبق حديث، امام مهدي(عج)رحمت بر عالميان ذكر شده است:
به درستي که من هيچ پيامبري را مبعوث نکردم، جز آن که وقتي ايامش کامل و مدتش سپري شد، براي او وصياي قرار دادم…سپس کامل کردم آن ]سلسله اوصيا[ را به فرزندش ]= فرزند امام حسن عسکري(ع)[ رحمت بر عالميان…. [ کمال الدين ج۱ ب۲۸ ح1]
اين¬كه سؤال شد: «آيا مي¬تواند ارتباط داشته باشد»؟ اگر مراد، اين است كه بتواند حضرت را ببيند، در پاسخ بايد گفت، امكان ديدار به صورت كلّي نفي نشده است؛ بنابراين ممكن است حتّي گناهكاري نيز حضرت را ببيند؛ هر چند نشناسد.
اگر مراد، ارتباط قلبي است، به اين معنا كه فرد، احساس بكند به حضرت نزديك است و امام زمان(عج)به او توجه دارد، در پاسخ بايد گفت؛ حضرت مهدي(عج) در توقيعي به مرحوم شيخ مفيد مي¬فرمايد:
"انا غير مهملين لمراعاتكم و لا ناسين لذكركم؛ ما، هرگز در رعايت احوال شما كوتاهي نمي¬كنيم و شما را از ياد نمي¬بريم". [بحارالانوار، ج۵۳ ص۱۷۴]
@bonyadkerman
پاسخ تکمیلی:
امّا تشخيص اينكه آيا ساير شرايط فراهم شده و جهان، آماده پذيرش و ظهور حضرت هست، امري مشكل و به بيان دقيقتر، از دسترس علم بشري بيرون است. حقيقتاً، ما نمي¬دانيم كه شمار ياران امام زمان(عج)كامل شده است يا نه؟ ما در شرايط كنوني جهان، اميدوار ظهور و نجات مظلومان هستيم؛ ولي نميدانيم آيا مردم، به راستي آمادگي پذيرش حضرت و عدل فراگير او را دارند و در راه اعتلاي دين و برقراري احکام نوراني آن، حاضر به همکاري و فداکاري هستند يا نه؟ به نظر مي¬آيد اظهار نظر قطعي در اينباره، صحيح نباشد.
گفتني است آنچه براي ما بسيار مهم و کاربردي است، شناخت وظيفه و حركت صحيح در جاده انتظار است. ما بايد كردار خود را اصلاح كنيم و در وفاي به عهدي كه با خدا بسته¬ايم، ثابت قدم باشيم. حضرت در نامه خود به شيخ مفيد نوشته است:
اگر شيعيان ما، در اجتماع به وفاي عهد خود پايدار باشند، ظهور به تأخير نمي¬افتد. [بحارالأنوار، ج53، ص176]
نيز براي ظهورش دعاي فراوان، بكنيم؛ چرا كه آن حضرت فرمود:
«اكثروا الدعاء بتعجيل الفرج؛ براي تعجيل فرج، بسيار دعا كنيد»
@bonyadkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مدیریت جهانی عالم به وسیله شایسته ترین انسان ها
▪️وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون. إِنَّ فی هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدین؛[انبیا ۱۰۵]
▪️در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد! در این، ابلاغ روشنی است برای جمعیّت عبادت کنندگان»
▫️امام باقر علیه السلام می فرماید: «آن ها(عِبادِیَ الصَّالِحُون) یاران حضرت قائم درآخرالزمان هستند»[نور الثقلین، ج۳ ۴۶۴]
▫️از ایشان درباره «عِبادِیَ الصَّالِحُون» پرسیدند، امام در پاسخ فرمود: «ما هستیم». همچنین از «لِقَوْمٍ عابِدین» سؤال شد، امام فرمود: «شیعیان ما هستند»[البرهان، ج۳ ص ۸۴۷]
▪️آیه های مهدوی
▪️شماره ۱
▪️تهیه شده در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
@bonyadkerman
پاسخ تکمیلی
افراد با اين روش، حاجت خود را به امام بيان ميكنند و امام، با احاطه و علم فراواني كه دارد از خواستههاي آنان مطلع ميشود؛ همانگونه كه هنگام زيارت يا بعد از نماز يا هر وقت ديگر، هر حاجتي به طور شفاهي از امام ميخواهيم، اطلاع مييابد و حتي اگر از قلب خويش بگذرانيم، امام(عج) اطلاع مييابد. پس گفتن شفاهي يا نوشتن كتبي فرقي نميكند و امام در هر صورت اطلاع مييابد. و نوشتن نامه يكي ديگر از راههاي بيان حاجت است.
با توجه به آموزشهايي که امامان معصوم(ع) براي رُقعه نويسي به پيروان خود دادهاند و همچنين نامهها و عريضههايي که براي امامان بزرگوار(ع) توسط شيعيان نوشته شده است، عريضه بايد شامل دو بخش عمدة توقيفي و اختياري باشد:
منظور از بخش توقيفي، محتوايي است که از ناحيه امامان معصوم(ع) به نوشتن آن امر شده است . اين قسمت، غالباً شامل اذکار و اسماي الهي و توصيف و مدح و ثناي حضرت حق و کلماتي براي توجه و توسل به حضرات معصومان(ع) و ذکر اسامي مبارک آنها است.
بخش اختياري عريضه، شامل مطالبي است براي عرض حاجت شخصي، بيان حالات و راز و نياز با خداوند متعال و امامان(ع) به انتخاب و قلم خود مينويسد.
بعضي از آداب دعا کردن و عريضه نويسي به شرح زير است:
- خلوص نيت؛
- وضو داشتن و خواندن دو رکعت نماز؛ [ بحار الانوار ج۹۹ ص۲۴۰]
- روزه گرفتن روز پنجشنبه و نوشتن عريضه در صبح روز جمعه؛
- انداخته عريضه، در حالي که انسان رو به قبله ايستاده است؛
- در حال انداختن عريضه، نواب خاص امام زمان(عج)را صدا بزند...[ بحار الانوار ج۹۹ ص۲۳۵]
@bonyadkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سنت زیبای نجات مستضعفان و نابودی مستکبران
▪️وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ[قصص ۵]
▪️ما ميخواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم
▫️امام علی(ع) می فرمايد:
دنيا پس از چموشی ـ همچون شتري كه از دادن شير به دوشندهاش خودداري ميكند و براي بچهاش نگه ميدارد ـ به ما روي ميآورد. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت كرد: وَ نُريدُ...[ نهج البلاغه، حکمت ۲۰۹]
▫️همچنين درباره اين آية شريفه فرمود:
اينان آل محمد(ص) هستند که پس از مشقتي که (از سوي مستکبران) خواهند کشيد، خداوند مهدي¬شان را ميفرستد و آنان را عزت و دشمنانشان را ذلت و خواري ميبخشد.[ شيخ طوسي، الغيبة، ص۱۸۴]
▪️آیه های مهدوی
▪️شماره ۲
▪️تهیه شده در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
@bonyadkerman
✨ امام زمان در میان ما حاضر و در میان ما زندگی می کنند. او ما را می بیند ولی ما از دیدنش محروم هستیم. این مائیم که قلب و روحمان از بار گناهان پوشیده شده و قادر نیستیم وجود مبارکش را درک کنیم او از ما غیبت نکرده ماییم که از او غیبت کرده ایم.
تغییر و تحول روحی انسانهاست که یک انقلاب را می سازد و به پیروزی می رساند و این بزرگترین و مهمترین چهره انقلاب است.
باید بدانیم امام زمان (عج) به انتظار لحظه ای است که این تحولات درونی که باید در قلب و روح انسانها بوجود آید به حد کمال برسد تا حضرت بتوانند ظهور کنند.
"شهید دکتر مصطفی چمران"
@bonyadkerman
پاسخ تکمیلی
شرطْ قرار دادن «ظلم» براي «ظهور»، امر صحيحي نيست. براي درك كامل مطلب، توجه به چند نكته لازم است:
الف. اسلام، از انسان مي¬خواهد دربارة مسائل اجتماعي ساكت نباشد و برابر ظلم و ستم، تا برقراري عدالت بايستد؛ بر همين اساس، امر به معروف و نهي از منكر، از واجبات دين شمرده شده است.[ آل عمران ۱۰۴]
ب. هيچ¬گاه يك آموزه دين نمي¬تواند برخلاف ساير آموزه¬هاي آن باشد؛ معنا ندارد خداوند در آيات متعدد، مردم را به توبه و ترك گناه امر كند و جايي ديگر، براي تحقّق وعده¬ خدا (ظهور حق و حجت خدا) به گناه امر نمايد.
ج. ياوران، مردم را با انقلاب آشنا و همراه مي¬كنند و در حين انقلاب، انواع فداكاري¬ها را انجام مي¬دهند و بعد از انقلاب، از هيچ تلاشي كوتاهي نمي¬كنند. چنين افرادي، وقتي مي¬توانند موفق باشند كه خود را همرنگ انقلاب و رهبر آن كرده باشند، تا مردم جلوه¬هاي انقلاب را در رفتار آنان ببينند و بپذيرند. آيا حركت در مسير گناه و ظلم، مردم را به طرف امام زمان(عج) سوق مي¬دهد؟ بر همين اساس، خداوند بر ايمان و عمل صالح تكيه دارد:
«خدا به كساني از شما كه ايمان آورده¬اند و عمل صالح انجام داده¬اند، وعده داده است كه خلافت زمين را به آنان واگذارد…». [نور ۵۵]
د. وظيفه انسان، حركت به سوي كمال و كسب آن از طريق عبوديت و بندگي است و خداوند، از انسان مي¬خواهد در گناه نماند و به سوي او رجوع كند:
«اي كساني كه ايمان آوردهايد! توبه كنيد، توبه¬اي خالص». [ تحريم ۸]
@bonyadkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حاکميت جهاني توحيد ناب
▪️وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون؛ [نور ۵۵]
▪️خداوند به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام دادهاند، وعده داده كه قطعاً آنان را حكمران روي زمين خواهد كرد، همانگونه كه به پيشينيان آنها خلافت روي زمين را بخشيد و دين و آييني را كه براي آنان پسنديده، پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنيّت و آرامش تبديل ميكند، آنچنان كه فقط مرا ميپرستند و چيزي را شريك من نخواهند ساخت و كساني كه پس از آن كافر شوند، آنها فاسقانند.
◽️امام سجاد(ع) بعد از تلاوت اين آيه شريفه فرمود:
به خدا قسم آنها شيعيان ما اهل بيت هستند. خداوند به دست مردي از ما اهل بيت که او مهدي اين امت است، اين کار را انجام خواهد داد و او همان کسي است که رسول خدا(ص) فرمود: اگر از عمر دنيا فقط يک روز باقي مانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولاني ميگرداند تا مردي از خاندانم که همنام من است، امور را برعهده گيرد و زمين را پر از عدل و داد نمايد همانگونه که از ظلم و ستم پر شده است.» [نور الثقلين ج۳ ص ۶۲۰]
▪️آیه های مهدوی
▪️شماره ۳
▪️تهیه شده در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
@bonyadkerman
▪️مشترکات شیعه و سنی در مورد امام زمان(عج)
▪️بر اساس کتاب امام مهدی(عج) در احادیث شیعه و سنی
▫️جمعی از محققان مرکز تخصصی مهدویت
◽️انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
#فلش_کارت
#پوستر_مهدوی
@bonyadkerman
هدایت شده از بنیادحضرت مهدی(ع)کرمان
📣جهت فرهنگ سازی معارف مهدویت
کانال بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کرمان در پیام رسان ایتا را به دیگران معرفی فرمایید
@bonyadkerman
🤲همواره مشمول ادعیه زاکیه امام عصر(عج) باشید
پاسخ تفصیلی
براي انقلاب جهاني و بزرگ امام مهدي(عج)مانند هر انقلاب ديگر، چهار شرط متصور و لازم است:
الف. قانون جامع
حضرت مهدي(عج) هنگام ظهور، ابتدا مردم را دعوت به دين حق و امامت خويش ميكند و اگر كسي مخالفت كرد و خواست به راه شرك و کفر و تباهي ادامه دهد، حضرت با وي مقابله ميكند. برنامه حضرت در بخش دوم نيز بر اساس عمل به كتاب خدا و سنت پيامبر است.
ب. رهبري
شرط ديگر براي پيدايش يك انقلاب، وجود رهبری آگاه، توانمند و شجاع است.
ج. ياران
شرط ديگر يك انقلاب، وجود ياراني فداكار است كه با آشنايي با رهبر و برنامهها و اهداف او و اعتقاد راسخ به آنها، تا آخرين لحظه، از رهبر و انقلاب دست برندارند و آماده هرگونه فداكاري باشند. قيام جهاني امام مهدي(عج) نيز به ياراني نياز دارد كه ضمن آشنايي و اعتقاد به امام و دين، تا آخرين لحظه فداكاري كنند.
د. آمادگي و پذيرش عمومي يكي ديگر از شرايط يك انقلاب و تحقق آن، پذيرش مردمي است. بايد مردم خواستار تغيير حاکميت و وضع موجود بوده و رهبر انقلاب و برنامههاي او را واقعاً پذيرا باشند. در غير اين صورت، حرکت انقلاب به سرانجام مطلوب نخواهد رسيد.
انقلاب امام مهدي(عج) نيز اين شرط را لازم دارد. مردم بايد به حدي از رشد و آگاهي رسيده باشند كه پذيراي حركت اصلاحي و قيام بزرگ منجي عالم بشريت باشند، تا هنگام قيام، او را پذيرفته و براي تحقق اهداف و برنامههاي او همکاري کنند.
@bonyadkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ايمان به حجّت غايب و قطعيت ظهور
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الم- ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ- الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ [بقره ۱-۳]
▪️ الف لام ميم (۱) اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است (۲) آنان كه به غيب ايمان مى آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده ايم انفاق مى كنند (۳)
◽️ راوي ميگويد: از امام صادق درباره آية (الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدي لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ) سؤال کردم، ايشان فرمودند: پرهيزگاران، پيروان حضرت علي هستند و (مراد از) «غيب»، حجت غائب است و شاهد آن قول خداوند است که ميفرمايد: «بگو: غيب تنها براي خدا است! شما در انتظار باشيد، من هم با شما در انتظارم!»[ کمالالدين ج۲ ص۳۴۰]
▪️آیه های مهدوی
▪️شماره ۴
▪️تهیه شده در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)
@bonyadkerman