هدایت شده از محمد شهبازیان /الف لام میم
♦️✍️ نقدی بر سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حیدری پیرامون رجعت و نظر علامه طباطبایی
کلیپی از جناب حجت الاسلام و المسلمین سید کمال حیدری پخش گردیده که محتوای آن اشاره به شباهت دیدگاه علامه طباطبایی با شیخ احمد احسایی پیرامون وقوع رجعت در مکانی غیر از زمین مادی کنونی و محل زندگانی فعلی ما می باشد. موید این کلیپ نگاشته ای از ایشان در سایت رسمیشان می باشد .
متن سخن جناب آقای سید کمال حیدری چنین است : 👇
لطفا درباره موضوع رجعت توضیح بفرمایید و آیا رجعت برای مومنان نیز وجود دارد؟
منظور از رجعت، بازگشت برخی از مردم به زندگی، پس از مرگشان است. اصل رجعت مورد توافق تمام علماست، نه کیفیت آن و تفاسیر متعددی از رجعت وجود دارد.
علامه طباطبایی(ره) معتقد است که رجعت برزخی میان عالم دنیا و عالم برزخ است و جزو عالم دنیا نیست. یعنی رجعت مرتبط به عالم تجرد مثالی است، نه عالم تدرج و زمان. روز رجعت خود یکى از مراتب روز قیامت است، هر چند که از نظر ظهور به روز قیامت نمىرسد، چون در روز رجعت، باز شر و فساد تا اندازهاى امکان دارد، به خلاف روز قیامت که دیگر اثرى از شر و فساد نمىماند. (ترجمه المیزان جلد دوم صفحه ۱۵۹)
✍️نقد و بررسی ✍️
جناب آقای سید کمال حیدری در کلیپ خود مستند کلام علامه طباطبایی را بیان نکردند اما در سایت ایشان به ترجمه المیزان ج2 ص 159 آدرس داده شده است .
اینجانب حدود سه سال پیش و به مناسبت انجام پروژه ی تحقیقی خود با عنوان (تحریف آموزه های مهدویت در جریان های انحرافی) و بررسی انحراف مدعیان دروغین از جمله احمد اسماعیل بصری پیرامون رجعت با این ادعا از جانب آقای حیدری آشنا شدم و پس از جستجو مستندی در کتاب شریف المیزان پیدا نکردم . در همان زمان و با جستجو در اینترنت با نگاشته ای انتقادی از طلبه ای عراقی با نام "شیخ احمد الجعفری " روبرو گشتم که گویا در کلاس های آقای سید کمال حیدری حضور داشته و به مناسبت بر گفتارهای ایشان نقد هایی را مکتوب نموده است .
♦️آدرس نقد های این منتقد چنین است .
108033 https://www.kitabat.info/subject.php?id=
به نظر بنده ادعای ایشان پیچیدگی خاصی ندارد که نیاز به پاسخ تفصیلی داشته باشد. با مراجعه به کتاب المیزان علامه طباطبایی و بررسی دیدگاه ایشان پیرامون رجعت هیچ ارتباطی میان بیانات علامه طباطبایی با شیخ احمد احسایی وجود ندارد . نظر علامه طباطبایی روشن است و ایشان پس از بیان تواتر روایت های رجعت از منظر شیعه و عدم مخالفت این آموزه با عقل، قرآن و روایات، بنا بر روایتی که می فرماید (ایام الهی سه مورد است .1. روز ظهور حضرت مهدی علیه السلام 2. روز رجعت 3. روز قیامت )معتقدند که در سیر تجلی حقیقت بر مردمان جهان ابتدا خدای متعال در زمانه ظهور تجلی حق را صورت می دهد و با رجعت حقیقت عالم بر مردمان بیش تر آشکار می شود و در قیامت نهایت تجلی حق رخ خواهد داد و هیچ امری بر کسی پوشیده نمی ماند .به تعبیر دیگر قرآن (یوم تبلی السرائر) است .
به روشنی این سخن هیچ سنخیتی با نظر شیخ احمد احسایی ندارد که می خواهد رخ داد رجعت و ظهور را در عالمی به نام هورقلیا معرفی کند و آن را غیر از دنیای و زمین فعلی بداند .
اجمالا اشتباه جناب استاد حیدری در این است که مرحله ای بودن تجلی حق در ظهور و رجعت و قیامت را به معنای مرحله ای بودن مکان دانسته اند که برداشتی بدون دلیل از کلمات علامه طباطبایی می باشد.
نگارنده همانند دیگر محققان این عرصه در مقاله ای به بررسی دیدگاه شیخ احمد احسایی و احمد بصری در مورد وقوع رجعت در عالمی غیر از زمین مادی پرداخته است.
🔶👈👈 آدرس مقاله اینجانب :
✍️ کاوشی در رجعت با تاکید بر انحرافات شیخیه، بهائیت و احمد اسماعیل بصری
فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود ش49
کانال حجت الاسلام شهبازیان
@khaketeshneh
💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [6]سوره مائده، آیه54
💠«يا أَيُّهَـــا الَّذينَ آمَنُـوا مَنْ يَـرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ وَ لا يَخــافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ»
👌خداوند می فرماید؛ ای کسانی که ایمان آوردید هر کسی از شما که از دین خود برگردد، خداوند در آینده🔮 قومی را خواهد آورد که آنها را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند. آنها نسبت به مومنان نرم هستند و در برابر کافران سرسخت و قاطع، در راه خدا جهاد میکنند و از ملامت هیچ ملامت کننده ای نمیترسند. این فضل 💕خداست که به هر کس که شایسته باشد می دهد خداوند بسیار داناست.
👈👈امام صادق می فرماید؛ یاران صاحب این امر برای او نگهداری شده، اگر همه ی مردم هم نسبت به این قضیه بی توجه باشند خداوند یاران امام زمان (ع) را به آنها می رساند👥. اگر اینها بِدان کافر شوند پس به تحقیق ما گروهی که بِدان کافر نیستند بر آنها موکل می کنیم. آنها همان کسانی هستند که خداوند درباره ی آنها فرموده💭 خداوند به زودی گروهی را خواهد آورد آنان را دوست دارد.
👆ویژگی بسیار بسیار مهمی است، اگر میخواهیم یار امام زمان (ع) باشیم بایدتوجه کنیم که ما همیشه باید نگاهمان به خدای تبارک و تعالی و توحید محوری باشد. 🍃و توجه به این کنیم که همیشه خدا را روح حاکم بر تمام شئونات زندگی خودمان قرار بدهیم🍃.
🔆خداوند می فرماید کسانی که من را دوست داشته باشند من هم آنها را دوست دارم. پس اگر میخواهیم ویژگی بسیار مهمی را در زندگی رعایت کنیم دوست داشتن خداست. خدا از چه چیزی خوشش میآید⁉️ چه حرکتی را انجام بدهیم خدا راضی ست؟ چه حرکتی را انجام ندهیم و باید توجه به او بکنیم، یعنی بایدها و نباید های قرآن را با محوریت حب خدا و دوست داشتن خدا داشته باشیم.
🔸امام صادق در برخی از اوصاف
یاران امام زمان وقتی که می رسد میفرماید آنها مردانی هستند دل هایشان مانند پاره های آهن ⚙ است، یعنی نه اینکه سنگ دل باشند اینها از بس ایمانشان به خدا قوی است به این سادگی اهل گناه نیستند⚠️ ایمانشان از سنگ هم محکمتر هست، امام صادق می گوید. یعنی نگاهشان، دینشان همش خداست و توحید محور است. در عبادتشان برای ریا این کار را نمی کنند مردانی هستند که شب ها نمیخوابند🗣 زمزمه ی عبادت خدا میکنند، از فرصت ها برای عبادت و توجه به مسئله ی خدا می کنند.
🌾🌾لذا امام صادق (ع) می فرمایند اصحاب حضرت مهدی «فَلْيَنْتَظِرْ» منتظر امام خود هستند.🌾🌾
✅اگر من در زندگی می خواهم ببینم منتظر هستم یا نه؟ ببینم چقدر دارم خودم را آماده می کنم برای آن میهمان بزرگوار! اگر واقعا منتظر میهمان هستم خانه را آب و جارو می کنم،💕 دلهای خودم را پاک میکنم، تدارک می بینم، زحمت می کشم، کوشش می کنم، به نحواحسن این میهمان بزرگوار باید در جایی که ما او را دعوت میکنیم بپسندد راحت باشد.
👌«ولیَعمَل بِالوَرَع» در عملشان
تقوا دارند. تقوا فقط به ذکر و مناجات و دعا نیست، تقوا در اقتصاد می خواهد، تقوا در اخلاق می خواهد، تقوا در تربیت میخواهد، تقوا در زندگی می خواهد، تقوا در جامعه می خواهد، احترام به هم.. نگاه کنید وقتی که می گوییم تقوا در تمام شئونات باید باشد⚠️. «مَحَاسِنِ اَلْأَخْلاَقِ» اخلاقش باید نیکو باشد مهربان باشد، آن موقع است که امام صادق می گوید «وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» این نگاه را کسی داشته باشد تقوا باشد و اخلاق خوبی داشته باشد آن موقع می شود یک انسان منتظر.
⬇️⬇️⬇️
⬅️پس ویژگی یاران امام زمان☀️
گام اول توحید محوری ست. خدا را باید دوست داشته باشد و در عمل خدا هم آن را دوست داشته باشد. نسبت به مومنین رحم💐 داشته باشد اما نسبت به کافرین باید سختگیر باشد. نگاه من به کافر و دشمن خودم باید کاملا جدی باشد سر سخت باشم و جهاد هم که انجام می دهم چه جهاد مبارزه با نفس، چه در جهاد جدی مقابله با دشمن⚔ باید رویکردم رویکرد الهی و توحیدی باشد و نترسم. ترسی در دل خودم ایجاد نکنم.
💠امام سجاد (ع) می فرماید؛
هنگامی که حضرت مهدی قیام🌤 می کند، خدای عزوجل از شیعه ی ما آفت را برطرف سازد، دلهایشان را همچون پاره های آهن محکم می کند، نیروی هر مرد از آنان را به اندازه ی نیروی 👥 چهل مرد قرار می دهد، یعنی خدا می گوید به سمت من یک گام بردار، من هم چندین برابر برای شما گام🚶♂ بر می دارم. پس نشان می دهد ترسوها یار امام زمان نیستند.
🌀اگر چیزی را بخواهیم بدوزیم
به نخ محکم نیاز دارد نه نخ های وا رفته، کسی که منتظر مصلح هست خودش باید صالح باشد. ❌مجرم نمی تواند منتظر مصلح باشد، لذا باید توجه ویژه ای بکنیم، اگر دوست داریم که واقعا هم دوست داریم یار حضرت باشیم لذا باید توجه به این بکنیم که در تمام شئونات زندگی خودمان اصل توحید محوری را کنار نگذاریم. توحید محور باشیم ✨خدا را دوست داشته باشیم💝 و در برابر دشمن ها محکم و سرسخت باشیم. ان شاءالله خدا ما را یاری می کند.
🌿ان شاءالله که بتوانیم جزو یاران و وفاداران خوبی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.
🖇 #متن_آیات_مهدوی 6
🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
@bonyadsari
ایات مهدوی 6.mp3
2.57M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 6
❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 6 قرآن کریم
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران)
🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀
@bonyadsari
🌟تقوا در هدایتپذیری از قرآن نقش دارد ..
💠رهبر انقلاب: عزیزان من! با #قرآن بیشتر اُنس بگیرید.
✅آنچه من تأکید میکنم و توصیه
میکنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. ذکر الهی و تقوا اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسانتر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ (بقره/۲) تقوا که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛ (نحل/۹۳) این جوری است که بعضیها را از آن طرف میبرد، بعضیها را هدایت میکند. هدایت مال متّقین است.
👈هر چه #تقوا بالاتر باشد، هدایت روشنتر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم.۱۳۹۸/۰۱/۲۶
🌷 #ماه_رمضان
@bonyadsari
💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [7]سوره انعام، آیه44
💠«فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ» میفرماید پس چون حقایقی را که حالا به عنوان عبرت گرفته شدگانشان به آنها یادآوری شده فراموش کردن درهای همه نعمت ها را به روی آنها گشودیم تا هنگامی که به آنچه داده شدن مغرورانه خوشحال گشتند به ناگاه آنها را گرفتیم (یعنی در عذاب قرار گرفتن) 🍂پس یکباره از نجات خود درمانده و ناامید شدند.
👈نسبت به این آیه امام باقر (ع) میفرماید قول خداوند که میفرماید در این آیه «فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ» یعنی آنگاه که ولایت امام علی (ع)🔆 را رها کردند. مردم دورانی که باید می آمدند امیرالمومنین را یاری می کردن بعد از ارتحال پیامبر بزرگوار مردم امام را رها کردند، ولایت را رها کردند❌ در حالی که به آن مأمور بودند و باید این کار را میکردند.
🔐«فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ» درهای دنیا به روی آنها باز شد «حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُون» اینجا مراد دوران قیام حضرت مهدی علیه السلام هست. خُب چندتا نکته در اینجا وجود دارد؛👇
1⃣. اگر راهی را که خداوند حکیم برای ما معین کرده طی کنیم، سعادت دنیا و آخرت را به دست می آوریم وگرنه به سمت و سوی ذلت دنیا و عذاب آخرت را خواهیم چشید. «فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِه»
💭می گوید وضعیتی که امت اسلام پس از رحلت رسول خدا داشتند تا به امروز به همین سبک بوده، آنهایی که باید نگاه به امامتشان و جانشینی پیامبران از غدیر میگرفتند، از سقیفه عده ای گرفتند! نتیجه طی مسیر سقیفه به جای غدیر وضعیتی درست کردند که انسانها به سمت سوی تفرقه و انحراف🚫⚔ بروند. پس لذا باید آن نعمتی را که خدا به اینها عطا کرده بود توجه داشتند.
2⃣. یکی از سنت های الهی می گویند مجازات استدراجی است یعنی اینقدر نعمت به آنها می دهد، این مجازات به این روش است که خداوند گناهکاران، طغیانگران💥 جسور فورا آنها را مجازات نمیکند بلکه درهای نعمت را به روی آنها باز می کند، هر چه بیشتر در طغیان شان گام🚶♂ بردارند نعمت خودش را بیشتر میکند این از دو حال خارج نیست؛
☝️یا اینکه نعمت ها آنها را به سمت و سوی بیداری می آورد. بیداری آنها را به دنبال دارد، خُب در این صورت هدایت الـهی عملی شده.✌️یا اینکه نه آن نعمتهایی که به آنها داده می شود و روز به روز بیشتر می شود به غرور و بی خبری آنها اضافه می شود که در این صورت مجازات آنها به هنگام رسیدن به آخرین مرحله خیلی خطرناک است.
⚠️که امیرالمومنین (ع) در حکمت [25] اشاره می کند می گوید که اگر پیوسته از سوی خدا به سوی نعمت ها میآیید در حالی که تو اهل معصیت❌ هستی بترس. لذا این نکته خیلی مهم است که باید توجه به آن نعمت هایی که می کنیم و این نعمت ها سرانجام این نعمت به کجاست؟ ما را به خداوند و توحید فرامین خدا می رساند یانه؟؟
3⃣. نکته سومی که از این آیه برداشت میشود برخورد امام مهدی (ع) است با ظلم و ظالم!💥 آن هم در جهت رهایی بشر از ظلم. مانند یک طبیب حاذقی که تیغ جراحی را برای قطع غده های چرکین و جهت درمان انسانهاست، سختی هایی هم دارد دردهایی هم دارد اما نتیجه ی بسیار شیرین و خوبی دارد. ⚠️لذا باید این توجه را بکنیم اگر در جامعه ای که ظلم و فساد زیاد باشد این ظلم و فساد سختی هایی را به هر حال دارد که اگر ما می خواهیم مبارزه ی با ظلم بکنیم، ریشه ظلم و فساد را از بین ببریم به تبع سختی هایی را هم باید در جامعه تحمل بکنیم.
⬇️⬇️⬇️
4⃣. منتظران با یادآوری پیوسته
وعده الهی خود را از آن ناامیدی در امان میدانند و برای آن روز خودشان را آماده می کنند همانطور که ما در دعای ندبه میخوانیم 👈«متی تَرانا و نَراک و قد نَشَرْتَ لِواءَ النَّصرِ تُری»👉 یک نوع ندبه ای است که در این فراز از دعای ندبه با امام زمان خودمان داریم، می گوییم مولا جان کی می شود تو را ما ببینیم؟ یعنی آرزو داشتیم تو را ببینیم. حالا مراد از دیدن فقط ملاقات حضوری با امام نیست؛
✅یعنی آن جامعه مهدویت که جامعه سراسر توحید و سراسر امنیت و عدالت و معنویت هست ما بتوانیم ببینیم در حالی که پرچم های یاری برافراشته شده، مردم آنها را ببینند👥 و اینجا ما در دعای ندبه حتی این تقاضا را داریم که می گوید آیا میشود روزی را ببینم😍 که دور شما را گرفته باشیم و تو امامت امت را به عهده داشته باشی تا زمین را پر از عدل و داد کنی و بر دشمنانت عذاب الهی که می آید آنها را ما ببینیم، سرکشان و منکران را که نابود میشوند ما اینها را ببینیم و ریشه مستکبران را قطع بکنیم و اساس ستمگران را ما کاملا بتوانیم ان شاءالله از بین ببریم.
📜در فراز پایانی دعا واقعا همین را میگوییم «وَنَحْنُ نَقُولُ الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعالَمينَ» در این حال ما می توانیم بگوییم این آرزو که کردیم بگوییم «الحمدُللهِ رَبِّ العالَمین». ان شاءالله که آن روز را شاهد باشیم که جامعه نابودی کامل از ریشه های ظلم و ظالمین باشد، همانطوری که در آیه [44] سوره انعام اشاره📚 شده و امام باقر هم این جریان را به دوران ظهور و توجهی که مردم باید میکردند به ولایت و انشاءالله این توجه را امروزه داشته باشیم و ولایت خودمان را با ولایت آقا امام زمان (ع)☀️ گره بزنیم و بتوانیم رهروان خوبی برای امام زمان باشیم.
🖇 #متن_آیات_مهدوی 7
🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
@bonyadsari