eitaa logo
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
2.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
908 ویدیو
221 فایل
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران، برگزار کننده کلاسهای مهدویت ویژه تمام رده های سنی آی دی ادمین کانال: @bonyadmahdaviat_maz فروشگاه محصولات و کتاب های بنیاد حضرت مهدی استان مازندران https://eitaa.com/ketab_bonyad_maz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔹🔶 🔶🔹 🔶 ✍ منظور از اين حديث «نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا…» كه از امام زمان(عج) در توقيعي صادر شده، چيست؟ 🔸نقل شده است معاويه نامه هاي به اميرالمؤمنين(ع) نوشت که: فلاني و فلاني بر تو مقدم هستند و اولويتي بر آنها نداري. حضرت در جواب نوشت: اگر خداوند از خودستايي نهي نکرده بود، بعضي از فضايل خودم را بيان ميکردم، تا بداني چه کسي مقدم است و چه کسي فضيلت دارد: خداوند، ما را خلق کرد و بعد، مردم را به خاطر ما خلق کرد. در روايات ديگري به اين مضمون و مطلب اشاره شده است؛ مانند «لولاک لما خلقت الأفلاک»، که خطاب به پيامبر اکرم(ص) است؛ يعني، اگر وجود تو نبود، افلاک و موجودات را خلق نميکردم. ✨اميرالمؤمنين(ع) نميخواهد بگويد خدا، ما را خلق کرد و ما، ديگران را آفريديم تا خالق مردم باشيم؛ بلکه ميفرمايد: «ميوه سرسبد خلقت ما هستيم و ما از ديگران افضل هستيم». شارحان و مفسران کلام حضرت علي(ع) در اين بارة به طور مفصل بحث کرده اند. بايد توجه داشت که در کلام حضرت علي چنين آمده است: «صنائع لنا»، نه اينکه «صنائعنا» و معناي اين دو جمله، فرق ميکند. همچنين اين حديث را مرحوم شيخ طوسي در کتاب الغيبة از ابو عمرو عمريّ از امام زمان(عج) نقل کرده که بخشي از آن حديث اين است: … نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائعنا…؛ 👈ما دست پرورده هاي پروردگاريم و ساير مخلوقات خداوند، دست پرورده هاي ما هستند. دو تفسير در اين باره وجود دارد که مانعي در جمع اين دو نيست. در ذيل به آنها اشاره ميکنيم: 1. همانا اهل بيت(ع) در عقايد و اعمال ديني، نيازمند مردم نيستند و آنچه از جانب خداوند به واسطه پيامبر(ص) به آنان رسيده است، آنها را کفايت ميکند؛ در حالي که امت در اين امور، به اهل بيت محتاج هستند و تنها رجوع به کتاب و سنت، آنان را کفايت نميکند. 2. نعمتهاي خداوند بر اهل بيت بدون واسطه نازل ميشود؛ در صورتي که نعمتهايي که خداوند بر مردم نازل ميکند، با واسطه اهل بيت است 📚آفتاب مهر 🔶🔹🔹🔶🔹🔹🔶 ============= @bonyadsari
💢نقد برنامه‌های مذهبی تلویزیون ✍جزیره‌هایی که سلیقه‌ای کار می‌کنند مراسم عزاداری و اجرای تعزیه حضرت قاسم در شهرستان مریانج - همدان 💠یک کارشناس مسائل مذهبی درباره‌ی وضعیت تولید سریال و برنامه‌سازی مذهبی در تلویزیون معتقد است که سوژه‌یابی را هنرمندان و اندیشمندان در کنار هم می‌توانند به سرانجام برسانند؛ هنرمند می‌تواند از دل یک واقعه سوژه پیدا کند و اندیشمند هم مطالب نابی را به دور از خرافات، نگاه غلوآمیز و افراط و تفریط ارائه دهد. ✍حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری که در آستانه اربعین حسینی با خبرنگار ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه مطلب بالا خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاه رسانه‌ ما از آن نکته‌ای که امام فرمودند صداوسیما یک دانشگاه است، حالت سراشیبی گرفته که به نظرم بدون برنامه و نظارت، برنامه‌های تلویزیون به سمت‌وسوی دیگر می‌رود و از حالت تاثیرگذاری و پیام‌های خوب و مثبت خارج شده و بیشتر به دنبال پرکردن آیتم‌های خود هستند؛ البته من نمی‌خواهم زحماتی را که صداوسیما می‌کشد و جایگاهش را زیر سوال ببرم. کار خود را خوب انجام می‌دهد، اما در برخی موارد به نیاز جامعه، پویایی، به‌روز بودن و کاربردی بودن در برنامه‌های خود توجهی ندارد. در حالی که این برنامه‌ها به راحتی می‌تواند از طریق رسانه، آرامش اعتقادی، روحی و روانی جامعه را تضمین کند. اما متاسفانه این فضا درست مدیریت نمی‌شود و بیشتر نگاه‌های سیاسی و جناحی خود را غلبه می‌دهند. به نظرم سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری انتظار دارند، وجود ندارد و رویکردهای مسائل مذهبی و اعتقادی در برنامه‌ها کم است. 🔹او با اشاره به اطلاعات مذهبی برنامه‌سازان و  بازیگران ادامه داد: معمولا برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان و حتی بازیگران، از ادبیات مسائل اعتقادی مطلع نیستند یا آگاهی عمیقی ندارند که بتوانند به مخاطب انتقال دهند. اگر شخصیت اکثر نویسنده‌های سریال‌ها را ببینیم متوجه خواهیم شد که کارشناس مذهبی و اعتقادی یا متخصص نیستند. البته بیشتر بهانه گرفته می‌شود که بودجه نیست. این در حالی است که از ظرفیت‌های صداوسیما استفاده درستی نمی‌شود؛ برای مثال مرکز پژوهش صداوسیما در قم است که ما هم در قم هستیم اما تعامل و ارتباطی وجود ندارد، در واقع یک فضای جزیره‌ای ایجاد شده که باعث خروج مطالب و محتواهای بی‌هویت است. به دلیل اینکه برنامه و نگاه درستی ندارند؛ افراط و تفریط در برنامه‌ها وجود دارد؛ یعنی صداوسیما در ماه‌های محرم و صفر مخاطب را به گریه می‌اندازد و در مناسبات شاد به جشن و پایکوبی می‌پردازد. همچنین کسانی را که به عنوان کارشناسان در مناسبت‌ها به برنامه‌ها می‌آورند که یا به مسائل اعتقادی وارد نیستند یا خودشان مشکلاتی دارند. در مسائل سیاسی و تربیتی هم این اتفاق می‌افتد. 🔸این کارشناس مهدویت درباره‌ی سریال‌های مذهبی تلویزیون اظهار کرد: سریال‌ها بر اساس نیازهای روز جامعه ساخته نمی‌شود، در حالی که این سریال‌ها باید مردم را نسبت به فرهنگ‌سازی تهییج کنند و همچنین رفتارها و مسائل اعتقادی را مهندسی کنند؛ این کارها بر عهده رسانه است، اما اگر کارهای درستی در این راستا انجام نشود، طبیعی است که مخاطب نیز با تکثیر بسیاری از کانال‌ها ارضا نمی‌شود، چون مطالب خود را آنجا نمی‌گیرد؛ بنابراین به شبکه‌های معاند روی می‌آورد که خروجی آن در جامعه و در عرصه‌های مختلف که فضای بی‌بند و بار ایجاد می‌شود، نشان می‌دهد. ✔️او با اشاره به سریال‌هایی با موضوع اربعین حسینی ادامه داد: برای اربعین سریال‌هایی ساخته می‌شود که می‌توانند از زندگی برخی از یاران امام حسین (ع) استفاده یا مطالبی از این دست را در سریال‌ها و برنامه‌های کودک ایجاد کنند، زیرا ساخت این برنامه‌های هنری بر اساس مسائل اعتقادی تاثیرگذاری و ماندگاری خود را دارد. ما بازیگران و نویسنده‌های خوب و فاخری داریم که جنبه اعتقادی و مذهبی پایینی دارند که باید آن را ارتقاء دهند. ما می‌توانیم نماز، ساده‌زیستی و برخی اعتقادات دیگر را در سریال‌ها نشان دهیم، اما مغز فکری مناسبی در صداوسیما جریان‌سازی نمی‌کند و این مساله در همه مسائل خود را نشان می‌دهد. ⬅️نصوری اضافه کرد: اربعین با جریان عاشورا و امام حسین (ع) گره خورده است و چه بخواهیم و چه نخواهیم جریان عاشورا با جریان انتظار حضرت مهدی (عج) گره خورده است. عبرت‌ها و درس‌هایی که از عاشورا می‌گیریم، ماندگاری آن و فعالیت‌هایی که برای تخریب عاشورا انجام می‌شود، باید بررسی شود؛ بنابراین ابتدا باید سوژه‌یابی جریان عاشورا را بر اساس نیازهای روز جامعه انجام دهیم و سوژه‌یابی را هنرمندان و اندیشمندان در کنار هم می‌توانند به سرانجام برسانند؛ هنرمند می‌تواند از دل یک واقعه سوژه پیدا کند و اندیشمند هم مطالب ناب را ارائه می ادامه 👇👇
‌می دهد به این معنی که دور از خرافات، نگاه غلوآمیز و افراط و تفریط باشد. اما در حال حاضر همه جزیره‌ای کار می‌کنند و خروجی آن سلیقه‌ای می‌شود. ✨عضو هیات مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: من در این چند سال ندیدم که کسی تاریخچه پیاده‌روی اربعین را توضیح دهد که بنیان‌گذار و دلیل آن را بدانیم. همچنین به این مساله پرداخته نشده که اربعین در کدام سال بوده است. به نظرم کارشناسان باید به زبان‌های متعددی این مسائل را تبیین کنند؛ اگر مخاطب ما کودک است با ادبیات کودکانه این کار را انجام دهند و حتی نویسندگان و شاعران و دیگر هنرمندان به این جریان وارد شوند. در نهایت باید جریان‌شناسی تاریخ اربعین را بیان کنند اما به دلیل این‌که برنامه‌سازان سوژه‌یابی مناسبی ندارند، خروجی سلیقه‌ای می‌شود. 👈نصوری در پایان گفت: برای مثال فیلم «روز واقعه» گوشه‌ای از جریان روز عاشورا را نشان داده بود. درباره حضرت زینب (س) که خود جریان‌ساز بود و درباره یاران ایشان، هیچ فیلم و سریالی نساختیم. ما باید به جریان عاشورا بپردازیم و بگوییم چه پیامی داشته و آن پیام‌ها را باید نسبت به امام زمان (عج) داشته باشیم. در واقع جریان‌سازی را علما، اندیشمندان و هنرمندان می‌توانند انجام دهند و خروجی آن به ساخت سریال می‌انجامد. البته نه سریال‌هایی که حتی مسائل خانوادگی و اجتماعی هم در نگاه عاشقانه و فضای افراطی و غیر زیبا بیان می‌شود. مغز فکری در برنامه‌ریزی مهم است که این مسائل را به یک خروجی مناسب تبدیل کند. نقد برنامه های مذهبی تلویزیون ✍گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری کارشناس مهدویت، خبر نگاری ایسنا =========== @bonyadsari
📢📢توجه (برنامه زیارت آل یاسین ؛ ثواب قرائت تقدیم به وجود مولایمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ (بِسْم الله الرحمن الرحيم) سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَ حَقِّهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ، أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ، وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ، وَالْبَعْثَ حَقٌّ، وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ، وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ، يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ، فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَا أَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ، وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ آمِينَ آمِينَ. ☘🌼☘🌼☘🌼 @bonyadsari
🖼لوح|مثل فهمیده‌ها 🔹رهبرانقلاب: در دوران جنگ تحمیلی که غوغا است! نوجوان‌های چهارده‌ساله، پانزده‌ساله رفتند داخل میدان جنگ و مثل مردانِ جوانِ کارآمدِ رشید جنگیدند؛ مثل حسین فهمیده. @bonyadsari
#شب_جمعہ این دو سہ قطره اشڪےڪہ فدایت ڪردم سببے شدڪہ شب جمعہ صدایت ڪردم مادرت آمده با #چادرخاڪے بہ حــرم ڪہ چنین من هوس ڪرب وبلایت ڪردم #شب_زیارتی_ارباب 🔸🔹🔸🔹🔸 =========== @bonyadsari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 در آستانه‌ی ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز، هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان، صبح امروز با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار میکنند. ۹۷/۸/۱۲ 🌷 #دیدار_۱۳_آبان 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 تصویری از دیدار امروز دانش‌آموزان و دانشجویان با رهبرانقلاب، در آستانه۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی. ۹۷/۸/۱۲ 🌷 ۱۳_آبان 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⚡ آمریکا چهل سال است که مغلوب جمهوری اسلامی شده است 🔰 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی: 🔻 ۴۰ سال است که چالش بین آمریکا و ایران ادامه دارد و انواع تحرکات از سوی دشمن اتفاق افتاده است؛ از و تا را آمریکا به راه انداخت. 👈 هدف آمریکا در تمام این کارها این بود که سیطره‌ای را که در دوره‌ی طاغوت داشت، دوباره به دست بیاورد که نتوانست. 🔺️ یک حقیقت مهمی در این بین وجود دارد و آن این که در این چالش ۴۰ساله، طرف مغلوب آمریکا و طرف پیروز جمهوری اسلامی است. دلیل مغلوب بودن آمریکا هم این است که حمله را او شروع کرده اما به مقاصد خود نرسیده است. ۹۷/۸/۱۲ 🌷 ۱۳_آبان 💻 @Khamenei_ir
🔶🔸القاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)🔸🔶 {🔴ادامه پست شماره قبل} *✨ ۱۱. غلام✨* 🔆«غلام» در لغت به معناي پسربچه است. در برخي روايات از ✨حضرت مهدي(عج)✨، با عنوان «غلام» ياد شده است. 💠 امام صادق(علیه السلام) ميفرمايد: پيامبراسلام(صل الله علیه و اله) فرمود: 🔅«لابُدَّ لِلْغُلامِ مِنْ غَيبَةٍ» فَقيلَ لَهُ: وَلِمَ يا رَسُولُ اللّه؟ قالَ: «يخافُ القَتْلَ»؛ «به ناگزير براي غلام غيبتي است». گفته شد: ‌اي رسول خدا! براي چه؟ فرمود: « از ترس مرگ».🔅 💎اين لقب نيز، گاهي در معناي لغوي خود به كار می رفته و مقصود همان پسر بچه و جوان بوده است و گاهي به جهت شرايط حاكم بر زمان آن عصر، از روي تقيه گفته می شده و به عنوان لقب به كار می ‌رفته است. *✨۱۲. فريد✨* 💠 «فريد» در لغت به معناي «تك» است. در روايات به عنوان يكي از القاب ❣حضرت مهدي(عج)❣ به كار رفته است. اصبغ بن نباته می ‌گويد: «از اميرمؤمنان (علیه السلام) شنيدم كه ميفرمود: ⚜«صاحب اين امر شريد (آواره)، طريد (رانده)، فريد (تك) و وحيد (تنها) است».⚜ ادامه دارد.... 📖منبع: *برگرفته از کتاب درسنامه مهدویت اقای سلیمیان* 🔶🔹🔶🔹🔶 =========== @bonyadsari