⁉️چرا ایرنا عصبانی شد؟
🔹سعه صدر و تحمل منتقد یکی از ویژگیهای بارز #مکتب_امام_خمینی است که در عرصه سیاسی امروز کمتر یافت میشود. متأسفانه جامعه امروز ایران شاهد حضور کسانی است که در رأس امور اجرایی و سیاسی هستند اما از تمام امکانات خود برای بستن دهان منتقدان و شکستن قلم مخالفان استفاده میکنند و در این راه از خرج کردن بیتالمال و استفاده از رسانههای دولتی نیز ابایی ندارند. فشارهای دولتی علیه سه برنامه #ثریا و #جهانآرا و #عصرانه جدیدترین نمونههای کمتحملی سیاسی دولت دوازدهم بود که امیدواریم با تدبیر و پافشاری رسانه ملی ترتیب اثر داده نشود.
🔸البته کمحوصلگی دولت در برخورد با منتقدان به موارد فوق محدود نیست و اخیرا بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز تندیهای عجیبی را از برخی رسانههای سرشناس دولتی علیه خود دیده است.
🔹یکم آبان ۱۳۹۸ به همت بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بزرگداشتی به مناسبت سالروز شهادت مرحوم آیتالله سیدمصطفی خمینی در شهر مقدس قم برگزار شد و سه تن از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در حضور جمعی از فرهیختگان به تبیین ابعاد علمی، اخلاقی و سیاسی آن مرحوم پرداختند. در بخش کوتاهی از آن برنامه؛ رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به انتقاد جدی و صریح از روش سیاستورزی رئیسجمهور پرداخت و بخشی از سخنان و عملکرد وی را غیرصادقانه و مخالف اسلام و شؤون روحانیت عنوان کرد. این سخنان با انتشار عمومی بازخورد مثبتی پیدا کرد که این بازخورد حاوی نکات قابل توجهی برای رئیسجمهور محترم و تیم رسانهای و روانی ایشان است. اما رسانه دولتی ایرنا این سخنان را برنتابید و واکنشی تند به آن نشان داد:
🔹🔸https://b2n.ir/irna1
🔸البته باید گفت این یادداشت فاقد وجاهت تاریخی و علمی و مشحون از برچسبهای مختلف با تکیه بر داده های خلاف واقع بوده است و اگرچه ارزش علمی ندارد اما برای صیانت از حافظه تاریخی مخاطبان ارجمند در ضمن مطالب پیش رو نکاتی در پاسخ به ایرنا بیان خواهد شد و انتظار آن است که طبق قانون و اخلاق حرفهای جوابیه بنیاد تاریخ پژوهی عینا در سایت مورد نظر درج گردد:
🔹🔸https://b2n.ir/irna2
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ تحولات نجف و طرح حكومت اسلامى
🔅خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۲
◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054
🔸عوامل و ايادى استعمار در نجف اشرف يكباره متوجه شدند كه امام از پس از زمانى سكوت ظاهرى تاكتيكى در منبر مسجد شيخ انصارى زنگ بيدارى توده ها را به صدا در آورده است و با روشنگرى ها و افشاگرى هاى خود، مى خواهد زمينه تحول و حركتى را پديد آورد.
🔹لذا با درك اين حقيقت بر آن شدند كه پيش از گذشت فرصت و به بار نشستن شيوۀ تفكر امام، صداى آسمانى او را در گلو خفه كنند و از اخلال در آرامش مرگبار حوزۀ نجف جلوگيرى به عمل آورند. از اين رو، از سويى تلاش گسترده و همه جانبه اى را براى بازداشتن افراد از شركت در درس امام آغاز كردند و از سوى ديگر كوشيدند كه با شايعه سازى هايى بحث حكومت اسلامى امام را مرموز، نادرست و غيراصولى جلوه دهند! لذا اينجا و آنجا شايع كردند كه «مطرح كردن بحث #حكومت_اسلامى طبق نقشۀ تيمور بختيار است كه مى خواهد ايران را جمهورى كند»!! «در بحث #حكومت_اسلامى لبه تيز حمله متوجه امريكا شده است و اين زمينه ساز نفوذ كمونيستها در ايران است»!! و از اين بى شرمانه تر آنكه چند عنصر مرموز را واداشتند كه جار و جنجال راه بيندازند و شايع كنند كه «از طرف هواداران خمينى حزب #حكومت_اسلامى تشكيل شده است»! جريان تا آنجا دنباله پيدا كرد كه نشستى تشكيل دادند تا به اصطلاح تحقيق و بررسى كنند كه آيا چنين حزبى تشكيل گرديده يا نه! اينگونه دسيسه ها از طرف ارتجاع نجف نمايانگر اثر ژرف، روشنى بخش و آگاه كنندۀ طرح #حكومت_اسلامى در حوزه خواب ربوده نجف بود كه موجب وحشت و نگرانى شب زدگان و تاريك انديشان شده بود.
🔸 امام با شنيدن اين شايعه كه «حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است» اظهار داشت:
«از آنجا كه ما از حوزه هاى علميه خواستيم كه روى #حكومت_اسلامى بحث و بررسى كنند و براى پياده كردن آن فكرها را به كار اندازند، دشمن به وحشت افتاده است و با اينگونه شايعه پراكنى ها مى خواهد جوى بسازد تا كسى جرأت نكند حتى اسم #حكومت_اسلامى را بر زبان آورد». (نزديك به اين مضامين)
🔹از طرفی با القائات این جریان نجف مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مى زدند! و آنگاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمۀ آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى نجف روبه رو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد.
🔸ليكن به رغم اين كارشكنى ها و سنگ اندازى ها ترجمۀ عربى درس اول و دوم همراه با مقدمه اى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مى رفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبه رو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزۀ نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حزب بعث حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوههاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانۀ رود دجله و فرات كردند! از ديگر توطئه هاى آنان آنكه به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلط هاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمى ماند!از عربها هر كه آن را بخواند مى خندد!! و....
🔹 ليكن در این میان رهبر ژرف انديش انقلاب كه به توطئه ها و دسيسه هاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مى يابد، در اين مقطع نيز به توطئه شكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضورطلبيد و هشدار داد:«... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بى ربط نيست،اين سروصداها و جار و جنجالها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهرۀ واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئه هايى در كار است تا طرح #حكومت_اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث #حكومت_اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلى ها به وحشت افتادهاند و خواه ناخواه ساكت نمىنشينند و هر روز بساطى راه مى اندازند، لیکن شما بی اعتنا به این سرو صدا ها کار خود را دنبال کنید و نگرانی به خود راه ندهید..( نزدیک به این مضمون) (نهضت امام خمینی، ج۲، صص ۷۳۱- ۷۳۴)
◀️ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️روایت کمتر شنیده شده #یادگار_امام از روز #ورود_تاریخی امام به کشور
🔸وقتی که شاه از ایران رفت خود امام به این فکر افتادند که به ایران بیایند و از طرفی از اینکه آمریکا و ایرانی های مقیم آمریکا اصرار داشتند که آقا به ایران نیایند، در جمع به این نتیجه رسیدیم که این عده ای که در ایران فشار می آورند که امام نیاید دارای روحیاتی هستند که می خواهند قصه را به بختیار تمام کنند.
🔹 امام تصمیم گرفتند که بیایند. یک هفته قبل از آمدن امام به ایران که درست خاطرم نیست یکشنبه بود یا پنجشنبه، امام اعلام کردند که به ایران می آیم. به دنبال این قصه، بختیار فرودگاه را بست و گفت تا دو روز بسته است. امام گفتند من روز سوم می روم. دوباره فرودگاه را بست. دوباره امام گفتند به محض اینکه باز شد می رویم.
🔸نکته ی مهم این است که در این بازی هیچ وقت امام بازنده نمی شد؛ چرا چونکه فرودگاه نمی توانست برای همیشه بسته باشد و هر موقع که باز می شد همان روز، روز ورود امام به ایران بود. بالاخره هم همینطور شد. ما بلیط تهیه کردیم. در حدود 50 نفر ایرانی بودیم و 150 خبرنگار خارجی با ما بودند که آمدیم ایران.
🔹در ایران قرار شد که من اول از هواپیما پیاده شوم و وضع سالن را ببینم که چه جوری است. آمدم پایین و دیدم و بعد با آقای عمو برگشتیم داخل هواپیما و به همراه امام پیاده شدیم.یکی از نکات بسیار حائز اهمیت، این است که آرامش درون هواپیما بود. هیچگونه تشویشی وجود نداشت. امام حتی همان شب قبل از پرواز، نماز شب و نماز صبح خود را نیز به جا آوردند و استراحت مختصری هم کردند. تا اینکه سوار هواپیما شدیم و به ایران رسیدیم.
🔸همه معتقد بودند به اینکه امام نباید به بهشت زهرا(س) بروند، چونکه راه بهشت زهرا(س) خیلی شلوغ است. ما می گفتیم اگر برویم به میان مردم عادی چه می شود. ولی امام گفتند خیر من باید بروم بهشت زهرا(س). باید یادآور شوم که طرح رفتن به بهشت زهرا را خود امام در پاریس مطرح کردند. با وجود اصرار آن مستقبلین برای منصرف کردن امام از این تصمیم، ما عازم بهشت زهرا(س) شدیم.
🔹چون امام خودشان چنین تصمیمی داشتند. به علت زیاد بودن تعداد ماشینهای همراه در بین راه. فقط چند بار مردم متوجه اتومبیلی که امام در آن قرار داشت شدند که ریختند و خیلی خطرناک شد. در ماشین امام که فقط من و راننده همراه امام بودیم در جلوی بهشت زهرا(س) شلوغ شد و مردم ریختند. با ماشین به سوی بهشت زهرا(س) می رفتیم. و وضع جوری دیگری شد که ماشین حرکت عادی نداشت تا اینکه اصلا موتور ماشین سوخت و از آن پس فشار جمعیت بود که اتومبیل را به هر جهت می برد. حتی یک بار نزدیک بود ماشین توی جوی آب بیفتد. همین حین هلی کوپتر آمد و امام و من سوار هلیکوپتر شدیم و از آنجا در نزدیکی قطعه ی17 پیاده شدیم.
🔹امام فاصله ی هلیکوپتر تا روی کرسی خطابه را راحت طی کردند. امام صحبت خودشان را ایراد کردند که همه می دانید و بعد با آمبولانس از در بهشت زهرا(س) خارج شده و ماشین به دست راست پیچید، پس از طی مسافت در جاده به طرف قم باز به سمت راست پیچید و به داخل بیابان رفت وبا سرعت زیادی جلو رفت، هلی کوپتر ما هم روی آمبولانس حرکت می کرد. سریع خود را به آنجا رساندیم و امام را که از آمبولانس پیاده شده بود، سوار کردیم و تا جمعیت برسد از روی زمین بلند شدیم.
🔸مسأله ای که در این حال برای ما مطرح شد این بود که حالا کجا برویم؟ آیا به فرودگاه برویم؟ تصمیم بر این شد و رفتیم آنجا. ولی دیدیم هنوز جمعیت در فرودگاه و میدان آزادی موج می زند. بنا شد برویم جلوی بیمارستان امام خمینی. توی هلیکوپتر از امام پرسیدم حالتان چطور است. گفتند هیچ خوب نیست در نتیجه ی فشار جمعیت امام حالشان بد شده بود . وقتی که هلیکوپتر در محوطه ی بیمارستان فرو آمد؛ کارکنان بیمارستان به خیال اینکه بیماری آورده اند به طرف هلیکوپتر دویدند. در این بین با امام رو به رو شدند که یک حالی شده بودند. نمی دانستند چه بکنند. یکی از دکترهای بیمارستان ماشین خودش را که یک پژو بود آورد و ما داخل آن نشستیم و رفتیم. یک ماشین جیپ هم که از خود دکترها و کارکنان بیمارستان بود به عنوان محافظ از جلوی بیمارستان پارک کرده بود، از ماشین دکتر پیاده شدیم و با ماشین آقای ناطق نوری به منزل دختر آقای پسندیده رفتیم. شب هم از آنجا به مدرسه ی رفاه رفتیم که ساعت 10 شب بود. امام خیلی خسته شده بودند. این، قضیه ی ورود امام از پاریس به تهران بود.
🔹در اینجا لازم است یک بار دیگر یاد آوری کنم. که تصمیم آمدن به تهران را فقط خود امام گرفتند و در حالی که تقریبا همه مخالفت می کردند، امام گفتند«نه» ما باید برویم ایران و این چیزی بود که حتی از تهران هم به ما فشار آورده می شد. یعنی همه می ترسیدند که قصه چه می شود ولی امام خودشان آمدند. ( فصلنامه پانزده خرداد،شماره ۲،ص۳۱۶)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چه کسانی زیر پرچم منتظری کار میکردند؟
🔹فضای انتخاباتی باعث میشود افکار و روابط سیاسی افراد بدون روتوش آشکار گردد. در این مقطع باید دید هر فرد زیر #پرچم چه جریانی به فعالیت سیاسی مشغول است.
🔸شناخت جریانها و ریشههای فکری آنان ما را به شناخت هرچه بهتر نسبت به افراد کمک میکند. جناب آقای #حسینعلی_منتظری یک نمونه عینی و امروزی است. هنوز هم کسانی هستند که از بیت او مشغول ضربه به اصل نظاماند.
🔹جناب آقای #فاضل_میبدی و #محمود_صادقی از وابستگان به جریانات سیاسی اند که هنوز به دنبال زنده نگه داشتن نام آقای منتظری هستند.
🔸ماجرای عکس این دو فرد؛ زیر عکس آقای منتظری بهانهای شد برای اینکه ببینیم کدام شخص و جریان زیر پرچم وی به فعالیت علیه انقلاب و اساس اسلام حرکت میکردند.
🔹سه جریان که بیت وی را محاصره کرده بودند عبارتاند از:
🔴باند سیدمهدی هاشمی (معروف به سیدمهدی قاتل)
🔴منافقین جنایتکار(مجاهدین خلق)
🔴نهضت آزادی
🔸حال باید دید شخصیتهایی که تلاش مذبوحانهای برای زنده نگهداشتن نام وی میکنند آیا از نظر فکری یا عملی نسبتی با جریانهای خشن و انحرافی مذکور دارند؟
◀️شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با زندگی سیاسی آقای منتظری به کتاب روزگار قائممقامی مراجعه کنید.
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️جریان های سیاسی و بازتاب طرح حکومت اسلامی
🔅خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۳
◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054
◀️بخش دوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056
🔸آن دسته از چهره هاى به ظاهر اسلامى برون مرزى كه به اصطلاح از اسلام دم مى زدند، نه تنها كوچكترين واكنش مثبت و مؤثرى در برابر طرح حكومت اسلامى از خود نشان ندادند، بلكه از مطرح شدن اين بحث از طرف امام سراپا لرزيدند.
*زیرا انديشه هاى ليبراليستى و غربى، به گونهاى آنان را تحت تأثير قرار داده بود كه حكومت اسلامى و ولايت فقيه براى آنان تحمل ناپذير بود، از اين رو توطئه سكوتى از طرف عناصر ليبرال، غربزده و مادى گرايان وابسته به غرب و شرق، عليه بحث حكومت اسلامى امام به وجود آمد! ماركسيستها با آوردن آن بخش از سخنان امام كه عليه رژيم شاه و استعمار بود، در زير عنوان «دعوت به مبارزه»در نشريه هاى خود، كوشيدند كه به اصطلاح اسم «حكومت اسلامى» را براى هميشه مدفون سازند!
براى اين منظور نوشتند:
«حضرت آيت اللّه خمينى در بهمن ماه 1348 هنگام تدريس، يك سلسله مطالبى درباره وظايف مسلمانان ايراد فرمودند كه به صورت جزواتى چاپ و توزيع گرديده است. حضرت آيت اللّه خمينى در ضمن سخنرانى خود روحانيون و مردم را دعوت به مبارزه عليه استعمار و رژيم ديكتاتورى كردهاند كه در اينجا نكاتى از آن نقل مى گردد..»( ايران آزاد؛ ش 69، اسفند1348)
🔹ليبرالهاى به ظاهر مسلمان حتى به اندازه مارکسیست های بی دین هم كار نكردند! زيرا اينگونه برخورد با بحث حكومت اسلامى به خوبى نمايانگر موضع آنان عليه #ولايت_فقيه بود و ليبرالها كه در آن روز سخت تلاش داشتند به امام بباورانند كه در خط اسلام و فقاهت هستند، نمى خواستند كه مشت آنان، در پيش امام باز شود و موضع مخالف آنان با #ولايت_فقيه و حكومت اسلامى برملا گردد. از اين رو چاره را در اين ديدند كه خودشان را به بى خبرى بزنند! انگار كه اصولاً از مطرح شدن طرح حكومت اسلامى از طرف امام، خبردار نشده اند! اگر براى درج اعلاميه و سخنرانى امام عليه رژيم شاه، در نشريات خودشان، سر و دست مى شكستند و با يكديگر به رقابت برمى خاستند، به بحث حكومت اسلامى كه مى رسيدند، يكباره يادشان مى رفت كه در دنيا شخصيتى به نام «خمينى» وجود دارد و حدود دوازده روز سخنرانى هايى داشته و رهنمودهايى كرده است.
🔸اينجا بود كه بنى صدر، قطب زاده و يزدى در كنار كمونيستها و مادى گراها قرار گرفتند و«اتحاد نامقدسى» عليه حكومت اسلامى امام تشكيل دادند و توطئه سكوت عوامل شرق و غرب در برابر اين طرح به صورت زشت و ناموزونى جلوه پيدا كرد و روشن ساخت كه «فرزندان مصدق،لنين و مائو»! از حكومت اسلامى و #ولايت_فقيه، تا چه پايهاى وحشت دارند و گريزانند؛ و امروز وقتى كه «خبرنامۀ» بنى صدر ـ قطب زاده و «پيام مجاهد» يزدى ـ قطب زاده را ورق مى زنيم وجرياناتى را كه در آن روز و روزگار در اين نشريه ها منعكس شده است، مى خوانيم، درمى يابيم كه آنچه هرگز در اين نشريه ها حتى به صورت يك خبر منعكس نشده است، طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف است!
🔹ليكن بايد توجه داشت كه امام در طرح حكومت اسلامى، دست كمك به سوى همۀ آنان كه در راه اسلام و براى اسلام گام برمى دارند، دراز كرد و از آنان خواست كه در راه تشكيل حكومت اسلامى «عاشوراى ديگر بسازند» و اين طرح را دنبال كنند و نگذارند كه موضوع حكومت اسلامى به دست فراموشى سپرده شود.
🔸«جبهه ملى» و فرزند خلف آن،«نهضت آزادى» و ديگر ملى گراها، نه تنها پس از پيروزى انقلاب اسلامى، روياروى #ولايت_فقيه ايستادند و با آن به مبارزه برخاستند، كه از روز طرح آن از طرف امام در نجف اشرف، با توطئه سكوت، نشان دادند كه راه و خط آنان از خط #ولايت_فقيه جداست و با حكومتى كه با نظارت فقها و مراجع اسلام تشكيل شود و كوتاه سخن با حكومت خدا بر مردم، مخالفت آشتى ناپذير دارند.(نهضت امام خمینی، ج۲، صص ۷۳۴_۷۳۶)
ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ انقلابی نماها و ترس از عنوان طرح حکومت اسلامی
🔅 خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۴
◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054
◀️بخش دوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056
◀️بخش سوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1060
🔹«اتحاديۀ انجمنهاى اسلامى دانشجويان» در اروپا كه متأسفانه آلت دست « #جبهۀ_ملى » و « #نهضت_آزادى » قرار داشتند نيز در برابر طرح #حكومت_اسلامى امام موضع منفى گرفتند و زيركانه كوشيدند كه از كنار آن بىتفاوت بگذرند! و در نشريات خود نه تنها كوچكترين اشارهاى به مطرح شدن اين طرح از طرف امام نكردند.
🔸بلكه تلاش كردند كه نام «حكومت اسلامى» را نيز به قلم و زبان نياورند از اين رو، پس از گذشت نزديك به يك سال از طرح آن، فرازى از گفتار امام در طرح حكومت اسلامى را كه جنبۀ حاشيهاى داشته و هيچ ارتباطى به حكومت اسلامى ندارد در نشريه #مكتب_مبارز آوردند و مأخذ آن را «از درسهاى آقاى خمينى» ذكر كردند.
🔹آن فرازى كه از بحث حكومت اسلامى امام در مكتب مبارز آوردند اين است:
اسلام را به مردم معرفى كنيد تا بچه هاى ما گمان نكنند كه اين آخوندها در گوشۀ نجف يا قم دارند احكام حيض و نفاس مىخوانند، به سياست چه كار دارند! ديانت از سياست بايد جدا باشد! بى دينها اين را مى گويند، آنها (استعمارگران) گفتند كه بايد ديانت از سياست جدا باشد! از درسهاى آقاى خمينى( مكتب مبارز؛ ج 10، ص 39.)
🔸 در بهار سال 1350 آقايان #صادق_طباطبايى، مسئول «اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان» در اروپا (گروه پارسىزبان) و #صادق_قطبزاده به نجف آمدند. طى ديدار با آنان، اين پرسش را مطرح كردم كه چرا در برابر فراخوانى امام به غور و بررسى دربارۀ حكومت اسلامى، هيچگونه واكنشى از جانب شما بروز نكرد و در نشريه، ماهنامه و گاهنامۀ خود، كوچكترين اشارهاى به مطرح شدن اين بحث از طرف امام، نكرديد و دستكم دعوت امام را در اين زمينه به عموم «ابلاغ» نكرديد؟!
🔹آقاى #صادق_طباطبايى پاسخ داد كه اتحاديه نشستها و سمينارهايى جهت بررسى و تحقيق دربارۀ حكومت اسلامى تشكيل داده است و بچه ها به طور مرتب و پيگير روى اين موضوع دارند كار مى كنند و بزودى نتيجۀ تحقيقات آنان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت(که البته هیچگاه قرار نگرفت) و ما نمىخواهيم پيش از آنكه طرح حكومت اسلامى را كاملاً ارزيابى و حلاجى كنيم، در مورد آن مطلبى بنويسيم!
🔸آقاى #صادق_قطبزاده نيز ضمن چيدن مقدماتى به طور تلويحى اظهار داشت كه بعضى نظريات امام در بحث حكومت اسلامى از نظر جهان امروز درخور پذيرش نيست و نمى توان آن را عرضه داشت! و بايد روى آن بيشتر تأمل و بررسى كرد!
🔹در پاسخ آنان يادآورى كردم كه ما نمى گوييم و نمى خواهيم كه نظريات امام در طرح حكومت اسلامى را چشم و گوشبسته و بدون تحقيق و بررسى بپذيريد، امام نيز مدعى نيستند آنچه را كه دربارۀ حكومت اسلامى مطرح كرده اند، تمام است و هيچگونه نيازى به بحث، تأمل و بررسى ندارد ليكن بايد ديد كه چه سرّ مگويى اقتضا كرده است كه حتى خبر طرح حكومت اسلامى از طرف امام در نشريه هاى خبرى شما منعكس نشود؟ اگر شما با حكومت اسلامى از اساس مخالف نيستيد، هر چند بعضى يا بسيارى از نظريات امام را در زمينه آن قبول نداشته باشيد، بايد به دعوت امام جهت مطرح كردن طرح حكومت اسلامى و بررسى و تحقيق درباره آن پاسخ مثبت مى داديد و به طور رسمى از كليه دانشجويان، دانش پژوهان و دانشمندان اسلامى دعوت به عمل مى آورديد.
🔸اينجا بود كه دريافتم چرا برادر بزرگوار و ژرف انديش #حاج_سيد_مصطفى_خمينى نسبت به اين عناصر تا آن پايه بدبين بود كه خطر آنان را از كمونيستها بيشتر مى دانست و به برادران روحانى در نجف توصيه مى كرد كه از آنان دورى كنند و اجازه ندهند افرادى كه خود را در فرنگ زير پوشش اسلام پنهان كردهاند آنان را آلت دست خود قرار بدهند و استفاده ها بكنند!
نهضت امام خمینی، ج۲،صص 738-736
◀️ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆«انقلاب نامه» اثری جامع در بازکاوی زمینه ها، رخدادها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران
🔹پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلام؛ و وقایع گام نخست انقلاب، اکنون به تاریخ تبدیل شده اند و این نهضت امام خمینی است که هنوز جریان دارد و به پیش میرود.
🔸چهار دهه پیشین، توأمان با چالش و پیشرفت همراه بود. و روایت منصفانه و مستند این رویدادها، نیازمند نگاهی جامع به انقلاب بزرگ مردم ایران است.
🔹اکنون پس از گذشت آن همه چالش و کوشش و به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر ، نامه انقلاب را بار دیگر ورق میزنیم و روشنای امید را لابلای صفحاتش میبینیم تا راه آینده را بهتر از گذشته بپیماییم.
📚 #انقلاب_نامه، مجموعهای از چهارده مقاله با محوریت زمینهها، رخدادها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران است.
عناوین مقالات و آشنایی با کتاب:
🔹🔸https://b2n.ir/695661
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ دعوت امام از مجامع دانشجویی جهت بررسی زوایای طرح مسئله حکومت اسلامی
🔅 خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۵
🔸 امام در تاريخ 27 تيرماه 1349 رهنمودنامه اى به عنوان پاسخ به پيام #اتحاديۀ_انجمنهاى_اسلامى_دانشجويان در اروپا (گروه فارسى زبان) براى آن اتحاديه فرستاد. در اين نامه، امام با توجه به بى تفاوتى گردانندگان و سردمداران اتحاديه نسبت به طرح حكومت اسلامى يادآورى كرده است:
🔹.. باید کوشش کرد و پرده از تبلیغات مسموم چند صد ساله اجانب برداشت. شما نسل جوان موظف هستید #غربزدهها را از خواب بیدار کنید و فجایع #حکومتهای_ضد_انسانی آنها و عمال آنها را برملا نمایید.
🔸و طرز حكومت اسلام را كه مع الأسف بسيار عمر كوتاهى داشت و در همان چند صباح راه و روش اسلام را در ولايت والى روشن كرد، به جوامع عموماً و به فرزندان اسلام خصوصاً گوشزد كنيد.(نهضت امام خمینی، ج۲، ص۷۳۹)
ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آقای شریعتمداری با ساواک کاملا همراه بود در جهت ضربه زدن به مبارزین و انقلابیها
⁉️آقای شریعتمداری برای ضربه زدن به انقلابیها چه پیشنهادی به ساواک داد؟
◀️آقای شریعتمداری شخصیتی بود که در لباس انقلابیگری و حزباللهی بودن به جریان مبارزه اسلامی علیه رژیم پهلوی آسیب میزد. بازخوانی سیره شخصیتی وی ما را به شناخت هرچه بهتر نقشههای پیچیده #نوشریعتمداریها کمک میکند.
◾️دو نمونه از آسیبهای منافقانه شریعتمداری به مبارزین از زبان #تاریخ_نگار_انقلاب_اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷حفظ #شور_انقلابی وظیفه مسئولین عالی حوزه علمیه
«دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به #مبانی_اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها #حوزههای_علمیه است.
صیانت از #شور_انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند ( #منشور_روحانیت ) یک ضرورت است.»(مقام معظم رهبری 1398/11/14-دیدار با اعضای شورای عالی حوزههای علمیه)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ شاه در #اندیشه_تقابل با طرح حكومت اسلامى
🔅خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۶
◀️بخش اول : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054
◀️بخش دوم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056
◀️بخش سوم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1060
◀️بخش چهارم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1061
◀️بخش پنجم : https://eitaa.com/bonyadtarikh/1063
🔸به دنبال طرح حكومت اسلامى از طرف امام، شاه و ساواك نيز درصدد برآمدند كه اين #صداى_زندگى_ساز را پيش از آنكه توده هاى محروم و زير ستم را به خود آورد و بيدار سازد، خاموش كنند.
🔹لذا درصدد برآمد كه اين نقشه را به منظور ضربه زدن به امام به مرحله اجرا درآورد. رئيس ساواك شاه ضمن مطالعه بخشهايى از درس حكومت اسلامى امام كوشيد كه نقطه ضعفى در آن بيابد و به عنوان سوژه اى عليه امام به كاربرد! و براى اين منظور بر بعضى از گفتار امام دربارۀ حكومت اسلامى، حاشيه طعن آميزى زد! و در پايان صريحاً نوشت:
« به تمام رؤساى كشورهاى عربى توهين كرده است، مقالات متواترى مى توانيد در ردگفته هاى خمينى تهيه كنيد و او را از لحاظ درك مطلب و فهم لجن مال كنيد.!!»
🔸از اين رو، از مركز به كليه ساواك هاى ايران تلگرافى بخشنامه شد:
«اخيراً خمينى در نجف سخنرانى نموده و گفتار وى به صورت جزوه و نوار به ايران آورده شده. از توزيع آن جلوگيرى و عاملين شناسايى و نتيجه را اعلام نمايند. ضمناً برخى از حجاج حامل جزوۀ مزبور مى باشند.
مقدم ـ 7/12/48 »
ساواك در گزارش ديگرى براى پيشگيرى از ورود جزوه هاى حكومت اسلامى به ايران توسط زائران خانه خدا، دستور بازرسى از وسايل حجاجى را كه به كشور وارد مى شوند، صادر كرده است:
«... اخيراً خمينى در نجف سخنرانى هايى مبنى بر لزوم ايجاد يك #حكومت_جهانى_اسلامى نموده كه علاوه بر فارسى به زبانهاى عربى، تركى وارد و ترجمه و بين حجاجى كه جهت انجام فرايض حج رفته بودند توزيع شده است. بديهى است غالب حجاج ايرانى طرفدار خمينى داراى چنين جزواتى مى باشند و به احتمال قريب به يقين پس از بازگشت به ايران آن را تكثير و توزيع خواهند نمود. بنابراين لازم است كه از وسايل حجاجى كه به كشور وارد مىشوند، بازرسى به عمل آيد».
🔹با وجود فشارها و #كنترل_هاى_ساواك، جزوه هاى حكومت اسلامى و نوارهاى سخنرانى امام دربارۀ آن به وسيله زائران خانه خدا و از راه هاى ديگر به ايران مى رسيد و در حد گستردهاى توزيع مى شد و انديشه ها را به خود جلب مىكرد. ساواك شاه تمام نيروى خود را به كار گرفته بود تا از پخش و توزيع نوارها و جزوه هاى طرح حكومت اسلامى پيشگيرى كند.ليكن يكباره دريافت كه آن نوارها و جزوه ها به حد زيادى به ايران رسيده و دست به دست پخش شده است.
🔸جاسوس هاى ساواك نیز در نيمه شب، از پنجره، دريچه و روزنه، به اتاق هاى افرادى كه عليه آنان گزارش داشتند سر مى كشيدند و اگر آنان را در حال مطالعه مى ديدند، فوراً خود را به بالاى سرشان مى رساندند تا اگر كتابى سياسى بويژه جزوه هاى حكومت اسلامى را در دست داشتند، آنان را از رختخواب بيرون بكشند و به شكنجه گاه هاى ساواك گسيل دارند؛ البته اين شيوۀ پليسى مانع اين نبود كه جزوههاى حكومت اسلامى و نوارهاى آن در سطح گستردهاى در ايران پخش و نشر شود و در دسترس عموم قرار گيرد.
🔹گويندگان اسلامى و سخنگويان روحانى نيز با وجود ارعاب، اختناق و فشارهاى همه جانبه در سنگر منابر و مساجد، گفتار امام پيرامون حكومت اسلامى را براى مردم بيان مى كردند و دربارۀ آن به بررسى و تحليل مى پرداختند و جنب و جوش تازهاى در ميان اجتماع پديد مى آوردند. ( نهضت امام خمینی، ج۲،صص۷۴۰-۷۴۳)
ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽یکی از ویژگیهای #تسلیمطلبان فاشیست بودنشان است
◀️دفاع حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از #زینب_ابوطالبی در برابر هجمههای فاشیستی تسلیمطلبان
⁉️چرا خانم ابوطالبی اینجور باید تحت فشار قرار گیرد اما رئیسجمهور به مردم توهین میکند و هیچکس نمیگوید از مردم عذرخواهی کن؛ آیا آنجا جای عذرخواهی نیست؟
⁉️آیا احکام اسلامی و عقلی فقط برای مستضعفین است؟ امر به معروف و نهی از منکر برای کسانی که در رأس قدرتاند نیست؟
◀️یکی از ویژگیهای #تسلیمطلبان فاشیست بودنشان است. با جار و جنجال و هوچیبازی و تبلیغات سوء سعی میکنند دیگران را #منزوی کنند.
🔴ما تسلیمطلبان را میشناسیم میدانیم که اینها فاشیستیترین رفتار را دارند. اگر بر کشوری مسلط شوند کشور را به #حکومت_پلیسی تبدیل میکنند.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مرگ بر دروغگویان
🔻بازنشر به مناسبت سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری در خصوص دروغها علیه شورای نگهبان و انتخابات🔻
🔹یکی از آخرین دروغهای جناب آقای رئیسجمهور در خصوص انتخابات بود. او در سخنانی انتخابات را تشریفاتی و انتصابی عنوان کرده بود.
🔸این سخنان رئیسجمهور پاسخ صریح مقام معظم رهبری را در پی داشت. ایشان در سخنرانی 16بهمن خود فرمودند:
🔹«وقتی شما به دروغ می گویید این انتخابات مهندسی شده و یا اینکه انتخابات نیست #انتصابات است، مردم دلسرد می شوند. چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است. »
🔸پیش از این حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی اعتراضی صریح نسبت به دروغگویی برخی مسئولین اجرایی داشت که به مناسبت سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری بازنشر میگردد.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹چه فرقی است بین این #شیخ_کذاب به عنوان رئیس جمهور با شاه؟
🔻بازنشر به مناسبت سخنان روشنگرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی
🔹آبان ماه امسال قم شاهد همایشی ویژه علامه شهید #سیدمصطفی_خمینی بود. در بخشی از آن تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به انتقاد از دروغگویی و تحرکات ضددینی رئیسجمهور پرداخت که استقبال ویژهای را در فضای عمومی در پی داشت اما این انتقاد به مذاق دولتیها خوش نیامد و به طور مثال خبرگزاری وابسته به دولت؛ #ایرنا طی یادداشتی که حاکی از عصبانیت نگارنده آن بود به انتقامجویی از ایشان پرداخت.
🔸هرچند آن یادداشت ارزش علمی چندانی نداشت اما برای صیانت از حافظه تاریخی مخاطبان محترم پاسخ آن داده شد:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1055
◀️امروز با روشنگری صریح مقام معظم رهبری در پی آخرین دروغهای آقای حسن روحانی علیه انتخابات و شورای نگهبان؛ آن سخنان را مرور میکنیم.
🔸🔸🔸
Www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بذرهای اشرافیت و آسایشطلبی نمایندگان در دوران ریاست آقای رفسنجانی بر مجلس
🔹رخنه #اشرافیت در نظام اسلامی یکی از عوامل افول تدریجی آن است. این ویژگی ناپسند رفتاری میتواند در ابتدا پوششی دینی داشته باشد و حتی در قالب یک عمل واجب عوامل سیاسی کشور را فریب دهد.
◀️« امام در سال 61 رهنمودی صریح خطاب به #مدیریت_مجلس داشتند كه توجه به آن میتوانست از بروز بسیاری از ضعف عملكردها در نمایندگان جلوگیری كند. آقای هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود مینویسد:
🔸«سهشنبه 9 شهریور... #نمایندگان_مجلس، فرماندهان سپاه، سفرا و كارداران و ائمه جمعه پاوه با امام ملاقات داشتند. من مقداری صحبت كردم و سپس امام صحبت كردند و از تصمیم جمع زیادی از نمایندگان و مسئولان در خصوص مسافرت به #مكه انتقاد كردند.»
🔹اما جناب آقای رفسنجانی نه تنها به این توصیه مشفقانه و حکیمانه امام قدس سره الشریف توجه نکرد بلکه به مخالفت علنی با آن پرداخت. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود چنین مینویسد:
🔸 «در جلسه علنی امروز راجع به تعطیل سه هفتهای مجلس و سفر نمایندگان به مكه صحبت كردم و با توجه به اظهارات امام در ملاقات با نمایندگان، علل این تعطیلی را توضیح دادم.»
🔹در پاورقی مربوط به این مطلب به نقل از مجموعه نطقهای قبل از دستور آورده شده است، در بخشی از این نطق آمده است:
🔸«من با صراحت گفتم حج واجب باشد هیچكس حق ممانعت را ندارد؛ آقایانی كه واجب است مكه بروند، حتماً بروند و جلویشان گرفته نشود، خودشان هم نمیتوانند منصرف شوند چون وظیفه است و اگر با رفتن آقایان امكان ادامه كار مجلس نیست بعضی آقایانی كه در كشور هستند در محلهای انتخاباتیشان و یا در جاهای دیگر كه امروز حضورشان نیاز است خدمت كنند و برنامهتان را بهم نزنید.»
◀️البته واضح نیست چگونه آقای هاشمی معتقدند «هیچكس حق ممانعت ندارد»؟ از آنجا که استطاعت شرط وجوب حج است؛ مدیریت مجلس میتوانست برای جلوگیری از تعطیلی قوه مقنّنه، بر اساس یک قاعده ساده مدیریتی اجازۀ سفر به بخشی از نمایندگان ندهد، نه اینكه بعد از رهنمود امام قدس سره اینگونه واكنش نشان دهد.
🔹در هر صورت آقای رفسنجانی توصیه امام را زیر پا گذاشت و به اسم حج؛ دریچهای برای آسایشطلبی و رفاهزدگی نمایندگان گشود به گونهای که تنها دو سال بعد نتیجه این بیتدبیری را دید و چنین نوشت:
🔸«مجلس از امروز تا دهم مهرماه تعطیل است. بسیاری از نمایندگان به مكه میروند، كار خوبی نیست #تبعیض است و #بدنامی دارد.»
🔹آنچه آقای هاشمی به عنوان بدنامی و تبعیض یاد میكند حاصل بیتوجهی به رهنمودهای امام است كه متأسفانه ایشان با كمتوجهی به آن، هم راه را بر آسایشطلبی نمایندگان میگشاید و هم زمینه را برای عملكردهایی از نوع آنچه آقای آذری قمی از خود بروز میدهد:
🔸 «بعضی از نمایندگان در این دوره به ماشین پیكان قانع نیستند و ماشین #بنز یا #تویوتا میخواهند. وضع روحیهها خیلی فرق كرده است؛ حدود صد نفر [در این مورد] نامه نوشتهاند.»
در شرایطی كه كشور به شدت از كمبود ارز رنج میبرد و نمایندگان مجلس میبایست الگوی جامعه در امر #سادهزیستی باشند درخواست برخورداری از لوكسترین ماشینهای خارجی را باید نتیجه بیتوجهی به رهنمودی خیرخواهانه در مجلس اول دانست.(گزیدهای از روایتهای
ناروا ص205-203)
#شفافیت_مجلس
#چالش_شفافیت_نمایندگان
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️مطالعه خاطرات شخصیتهای برجسته یکی از راههای آشنایی با تاریخ نهضتها، جریانها و تحرکات دینی یا ملی است. یکی از شخصیتهای برجسته که خاطرات وی در مجلدات مختلف منتشر شده است؛ جناب آقای هاشمی رفسنجانی است که البته این آثار از آفات خاطرهنگاری به هیچ عنوان مصون نبوده و نگاه انتقادی به خاطرات ایشان بسیار ضروری مینماید.
🔸«روایتهای ناروا؛ ده مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» جدیدترین اثر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که با تیراژ 1000 نسخه برای تاریخپژوهان و عموم علاقهمندان در بازار نشر عرضه شد.
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
تلفن: 22579192_021
معرفی کتاب را در این یادداشت بخوانید:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1012
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚شماره ۶۰ و ۶۱ فصلنامه ۱۵ خرداد از سوی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد.
◀️در این مجلد می خوانیم:
🔹ردپای تزلزل و نفوذ؛ سرایت ویروس خطرناک کلپتوکراسی در #دیوانسالاری ایران!!
🔸الف لام، خدمت یا خیانت- بخش چهارم
🔹فرجام سیاهلشکر اسرائیلی
🔸شاخص شناسی #جریان_اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی
🔹گیلان در آغازین تکاپوهای #مشروطهخواهی
🔸نقدی بر حاشیه نگاری تاریخی #حسین_دهباشی بر خاطرات حسین نصر
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️علت گلایههای امام از تهمتها و فشارهای معممین مخالف نهضت چه بود؟
⁉️آیا اکثریت حوزه مخالف امام بودند؟
✳️اکثریت حوزه علمیه همراه با امام بودند اما مخالفین اهل جوسازی بودند
✳️روایت تاریخنگار انقلاب اسلامی از برخورد منفی مردم علیه روحانی مطرحی که نهضت امام را زیر سؤال برده بود.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد شدید علمای نجف با نماینده مجلس
🔻بازنشر به مناسبت تلاشهای بیهوده برای تطهیر چهره وابسته #حسن_تقیزاده 🔻
اسمش را خیلیها شنیدهاند. طلبه سابق و اَبَرغربزده و فراماسون زمان مشروطه. کسی که به نمایندگی مجلس نیز رسید اما به واسطه دخالتی که در قتل مرحوم آیتالله بهبهانی داشت مورد تفسیق علمای نجف از جمله آخوند خراسانی قرار گرفت و شرعا و قانونا مشروعیت سیاسی او سلب شد:
📜«از قصر (شیرین) به طهران مقام منیع نیابت سلطنت عظمی، حضرات حجج اسلام دامت برکاتهم، مجلس محترم ملی، کابنیه وزارت، سرداران اعظم:
🔴چون ضدّیت مسلک #سید_حسن_تقی_زاده که جدّاً تعقیب نموده است با اسلامیّت مملکت و قوانین شریعت مقدّسه، بر خود داعیان ثابت و از مکنونات فاسدهاش علناً پرده برداشته است. لذا از عضویّت مجلس مقدّس ملی و قابلیت امانت نوعیه لازمه آن مقام منیع بالکلیه خارج و قانوناً و شرعاً منعزل است.
🔸منعش از دخول در #مجلس_ملّی و مداخله در امور مملکت و ملّت بر عموم آقایان علماء اعلام و اولیاء امور و امناء دارالشورای کبری و قاطبه امرا و سرداران عظام و آحاد عساکر معظّمه ملّیه و طبقات ملت ایران ایّدهم الله بنصره العزیز واجب و تبعیدش از مملکت ایران فوراً لازم و اندک مسامحه و تهاون حرام و دشمنی با صاحب شریعت(ع).
🔴به جای او امین دین پرست وطن پرور ملّتخواه صحیح المسلک انتخاب فرموده او را مفسد و فاسد مملکت شناسند وبه ملّت غیور آذربایجان و سایر انجمنهای ایالتی و ولایتی هم این حکم الهی عزاسمه را اخطار فرمایند و هر کس از او همراهی کند در همین حکم است، و لاحول و لاقوّه الّا بالله العلی العظیم، و بجمیع ما رقم، قد صدرالحکم من الاحقر الجانی محمدکاظم الخراسانی. بذلک»
❇️مقام معظم رهبری در یکم فروردین سخن از تقیزادههای امروزین کردند. کسانی که دائما به دنبال روتوش چهره کریه غرباند؛ به طور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربیاند و با وجود مخالفت اندیشمندان برجسته؛ همچنان مدافع اسنادی مثل سند 2030 هستند. البته ایشان در آن سخنرانی فرمودند که مردم انقلابی و جوانان مؤمن نخواهند گذاشت حرف #تقیزادههای_جدید به کرسی بنشیند و از آنجا که روحانیت؛پرچمدار مردم انقلابی و #جوانان_مؤمن است نقش حوزه علمیه قم در روشنگری و طرد تقیزادههای امروز بیش از پیش حساس خواهد بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر به مناسبت آخرین دروغ آقای رئیسجمهور
روحانی: 16بهمن1398: بعد انقلاب تندروها و افراطیها شعار انحلال دادند. من و مقام رهبری ارتش را سامان دادیم!
این در حالی است که فیلم تلاشهای آقای #حسن_روحانی در مجلس برای انحلال؛ و به تعبیر مرحوم شهید چمران «دور ریختن بهترین نیروهای ارتش» موجود است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️در زمان نهضت امام خمینی؛ وضع حوزه علمیه نجف چگونه بود؟
🔹حوزه علمیه نجف بعد از مشروطه دیگر در هیچ جریان و حادثهای حضور نداشت.
🔸به نظر من دشمن فهمیده بود که #نجف چقدر برای استکبار و استبداد خطرناک است به همین خاطر #اندیشه_ضدمبارزه در نجف ریشه داشت.
🔹نجف معتقد بود عالمان مبارز وابسته به انگلیساند و سالم نیستند.
🔸یک هفته یا ده روز بعد از حضور امام در نجف علیه امام شبنامه پخش شد و امام اعتنایی نکردند. حاج شیخ حسین راستی و غلامرضا رضوانی سراغ امام رفتند و گفتند یا خودتان تکذیب کنید یا اجازه بدهید ما دفاع کنیم.
🔹امام پاسخ دادند: دیگر مجالی برای دفاع از خود نمانده است اگر مجالی باشد باید از اسلام دفاع کنیم.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️نگاه انجمن حجتیه به نهضت امام چه بود؟
🔹انجمن حجتیه بعد از حزب توده ریشهایترین و گستردهترین تشکیلات بود. پیدا بود که آقای حلبی یک دکور بود.
🔸تشکیلات انجمن حجتیه عدم دخالت در سیاست بود و هیچگاه از امام حمایت نکردند و تا جایی که توانستند در کوبیدن نهضت امام نقش داشتند.
🔹خود آقای حلبی میگوید من تا جایی که توانستم افراد و اعضای نهضت را از نزدیک شدن به افکار تخریبی [امام] خمینی بازداشتم.
🔸انجمنیها انقلابیون را افراطی و هوچیگر میخواندند و اعتقاد داشتند هیچ قدرت استکباری را نمیتوانیم بشکنیم.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.