⚫️دهم رمضان سالروز وفات #ام_المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
🔸جناب خدیجه #دوران_رنج و سختی های پیغمبر را تحمل کرد، نفس ایمان آوردن به پیغمبر که اولین کسی که ایمان آورد...
خود این یک #امتیاز_بزرگ و یک ارزش بسیار بالا است، آسان نیست عبور کردن و صرف نظر کردن از عقایدی که انسان ها با آن ها سال های متمادی زندگی کرده آسان نیست.
(پیام مقام معظم رهبری به همایش ملی صدف کوثر/ 2دی1395)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸بخشی از پیام قیام لله امام خمینی قدس سره الشریف
قیام برای شخص است که یک نفر #بی_سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر #کودک_خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
«بخشی از پیام ۱۳۲۳/۲/۱۵ امام خمینی به مناسبت قیام لله»
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سلسله عکسنوشتههای خاطرات خودنوشت همسر امام
⚫️در ایام وفات أمالمؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
🔹 #بانو_خدیجه_ثقفی در سال ۱۲۹۲ در یک خانواده اهل علم متولد شد و در 14فروردین 1309 سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) زندگی مشترک خویش را با امام خمینی قدس سره الشریف آغاز نمود و بعد از دو ماه زندگی مشترک در تهران به قم منتقل شدند و تا سال 1343؛ سال تبعید امام به ترکیه در قم زندگی کردند و در عراق به ایشان پیوستند.
🔸ایشان در طول سالیان مبارزه؛ سختیهایی که ناشی از زندگی با شخصیتی مجاهد همچون امام قدس سره الشریف بود را تحمل کرده و در تاریخ 1فروردین1388 رحلت نمودند.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/1
◀️زندگی در یک محیط مرفه
🔹من از طفولیت پیش مادر بزرگم دختر میرزا هدایت الله و زن خازن الممالک که نامش خانم مخصوص بود بزرگ شدم. او ثروتی سرشار و دارای املاک فراوان ... بود. زندگانی پرزرق و برق و بریز و بپاش و ولخرجیهای عجیب و غریب و مرفه داشت ...
🔸بیشتر لباسهای من و همیشه کفشهای من خارجی بود.. من همیشه کفش شیک «گیو» میپوشیدم که قیمتش در آن زمان 6 تومان بود. همیشه چادر سرم اطلس بود... من وقتی در کوچه بودم هر چیزی اراده میکردم فوراً خریده میشد هر چه بود و هر چه قیمت داشت. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص(11-12 و 16)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی
🔴به مناسبت سالروز شهادت مرحوم شریف واقفی
🔹مرحوم شریف واقفی یکی از هزاران قربانی جنایات سازمان مجاهدین خلق بود. «فرزندان عزیز آقای #بازرگان» در طول حیات ننگین سازمانها خیانتها و جنایات بیشماری را مرتکب شدند. آنها حتی به اعضای ردهبالای سازمان خود نیز رحم نمیکردند و در صورت مشاهده کوچکترین گرایش اسلامی فرد مورد نظر را ترور میکردند.
متن زیر بخشی از اعترافات سرکرده منافقین به جنایت خونین سازمان منافقین و شهادت مرحوم شریف واقفی است:
🔸«نام خائن شماره ۱ مجید شریف واقفی، فارغ التحصیل رشته برق دانشگاه صنعتی بود. او در اوایل سال ۴۸ به سازمان پذیرفته شد... او مدت های مدیدی چهره واقعی ضد خلقی خود را به اعتبار وجود برخی معیارهای نادرست در سازمان پوشانده بود و از این نظر توانسته بود به مدارهایی از مسئولیت ارتقا یابد.
🔹اما بالاخره على رغم همه سال هایی که واقعیت وجودی خود را، انگیزه های ناسالم خود را پوشانده بود و علی رغم همه کوشش های مذبوحانه اش برای فرار از انتقاداتش بالاخره لبه تیز مبارزه #ایدئولوژیک را بالای سر خود و ضعف ها و نارسایی های عمیق ایدئولوژیک خود دید.
🔸او در ظاهر انتقادات خود را قبول نمود و حتی به طور کتبی تحلیل هایی از انگیزدهای ناسالم و ضعف های عمیق خود به عمل آورد(البته سازمان هیچگاه دهها انتقادی که برایش آشکار شده بود و کتبا آن را نوشته بود برای خوانندگان خود رو نکرد که بالاخره معلوم گردد دورو و دروغگو کیست) و از این نظر قرار شد با خلع تمام مسئولیت هایش به کار تودهای برود؛ اما در بطن، او نه تنها حاضر نشده بود با ضعفها و نارساییهای عمیق ایدئولوژیک و انگیزههای ناسالم خود که طی ماهها کار توضیحی برایش آشکار شده بود مبارزه کند، بلکه با اتخاذ بدترین شیوه خائنانه در صدد پیدا کردن موقعیت مناسبی برای ضربه زدن به سازمان و منحرف کردن مسیر انقلابی آن برآمد...
🔹او که تا دیروز چون ماری افسرده از زخم های شمشیر تیز مبارزه ایدئولوژیک نیش های مسموم و زهرآگین خود را در پس ده ها انتقاد از خود، پنهان کرده بود یک باره به تکاپو افتاد. با چند تن از عناصر متزلزل و کسانی که در همان مراحل اول مبارزه ایدئولوژیک تصفیه شده بودند، تماس برقرار کرد و با اغوای آنان در صدد برآمد برای خود دار و دستهای تهیه ببیند...
🔸او بالاخره بعد از چهار ماه توطئه خائنانه علیه سازمان موفق می شود دو نفر از افرادی که یکی از آنها به طور کامل از سازمان اخراج شده بود (خائن شماره ۳ و نفر دیگر که مراحل انتقادی خود را می گذراند (خائن شماره ۲) و یک نفر دیگر را به طور بینابینی (به نام مستعار AZ) با خود همراه سازند. به هر حال آنها مسلما نمی توانستند برای مدت طولانی از پشت بر ما خنجر بزنند. مچ آنها بزودی گرفته شد و راز خیانتهای ۴ ماهه آنان از پرده بیرون افتاد. از طرف سازمان، خائن شماره ۱(شریف واقفی) و خائن شماره ۲(مرتضی صمدیه لباف) محکوم به اعدام شدند.
🔹 با اعدام خائن شماره ۱ او به سزای خیانتهایش رسید در حالی که خائن شماره ۲ توانست از مهلکه جان سالم به در ببرد اما به چنگ پلیس افتاد...»(شوریدگی در تذبذب،سیدحمید روحانی، ص ۱۵۷_۱۵۶)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 منادی حکومت اسلامی
⚫️به مناسبت سالگرد وفات مرحوم آیتالله #سیدعبدالحسین_لاری
«مرحوم سید عبدالحسین لاری چهرهی برجسته و ممتازی بود که در حدود صد سال قبل، در استان فارس و به کمک عشایر غیور و دلیر این استان، مبارزات خودش را شروع کرد؛ با سلطهی انگلیسها مبارزه کرد؛ برای استقرار نظام قانونی و مشروطیت مبارزه کرد؛ برای تشکیل حکومت اسلامی مبارزه کرد.»(1387/2/11)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
عبدالحسین نجفی.jpg
3.01M
📸 اطلاعنگاشت «آیتالله سیدعبدالحسین نجفی لاری از منظر مقام معظم رهبری»/ با کیفیت
⚫️به مناسبت سالگرد وفات مرحوم آیتالله #سیدعبدالحسین_لاری
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ شیوه برخورد سازمان مجاهدین با اعضایی که #ایدئولوژی_الحادی_سازمان را نمی پذیرفتند
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی/2
🔹سازمان مجاهدین خلق نامی آشنا برای ایرانیان است و جنایات آنان فراموششدنی نیست. این سازمان در ابتدا رنگ و بوی اسلامگرایی به خود گرفته و بسیاری از شخصیتهای متعهد به اسلام را فریب داده بود اما در نهایت نفاق را کنار گذاشت و در سال 1354 طی بیانیهای بلند تغییر ایدئولوژی خود را اعلام کرد و اعضای سازمان را که تغییر ایدئولوژی ندادند و به مذهب پایبند ماندند یا به اعدام محکوم کردند یا از خانه تیمی بیرون راندند تا به چنگ پلیس شاه بیفتند.(شوریدگی در تذبذب، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، ص 133)
شریف واقفی یکی از سازمانیها بود که به مذهب پایبند ماند و در این راه کشته شد. بخش اول اعترافات قاتل وی را منتشر کردیم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1366
◀️و اینک بخش دوم:
«..رفقای مارکسیست-لنینیست سازمان، قبل از تصفیه سایر افراد، در اقلیت آشکار بوده اند و این امر، مسأله تصفیه رفقایی که ایدئولوژی جدید را نپذیرفته اند.مورد ایراد شدید قرار میدهد. این کار عملا چیزی نیست جز تصفیه مخالفین- یعنی اکثریت - توسط یک اقلیت کوچک... رفقای مجاهد با اتخاذ این علی رغم خواست خود، کمکی به تبلیغ کمونیسم و نشان دادن محتوا وشبوة کمونیستها نکرده اند..
🔸در شرایط وحشتناک و خفقان ایران، در حالی که اعضا و سازمان های انقلابی با از دو سه نفر از رفقای سازمانی خود را نمی شناسند... تصفیه این مبارز از سازمان بدون کمک به ایجاد #آلترناتیو برای فعالیت های آینده و حفظ آنها از دسترس پلیس، خطای بسیار عظیمی است که هیچ انسانی نمی تواند از تجسم آن متأثر و خشمناک نشود...
🔹.. به کجای جنبش کمونیستی لطمه وارد می آمد اگر رفقای رهبری سازمان با آشنایی که به همه افرادی که تغییر ایدئولوژی را نپذیرفته بودند داشتند به آنها کمک می کردند تا در نوعی ارتباط سازمانی با هم قرار گیرند و از این طریق تشکیل عناصر ضد رژیمی حفظ می شد؟!..
🔸... #مجید_شریف_واقفی در تصویری که خود مجاهدین ارائه می دهند، انسان مبارزی بوده است که به خاطر ایدئولوژی و اعتقاد خود مبارزه می کرده و می خواسته است که از امکانات که سازمان در اختیارش گذاشته بوده - سازمانی که او خود در فعالیت ها و امکان سازی هایش شریک بوده - به خاطر سازماندهی بر مبنای ایدئولوژی خود و مبارزه علیه رژیم استفاده کند.
🔹عدم توافق ما با ایدئولوژی #شریف_واقفی ذره ای از قضاوت ما مبنی بر بشدت نادرست و وخامت آمیز بودن عمل سازمان مجاهدین، نمی کاهد، این حق هر مبارزضد رژیمی است که بر اساس بینش و اعتقادات خود مبارزه کند و اعتقادات دیگری را بپذیرد...(شوریدگی در تذبذب، سیدحمید روحانی، ص ۱۸۰-۱۷۹)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️آیا امام خمینی بعد از #ماجرای_فیضیه مرحوم کمالوند را به دیدار شاه و علم فرستادند؟
⚫️به مناسبت ایام وفات مرحوم کمالوند
🔸دومین دیدار آیت الله کمالوند که هم با اسدالله علم نخست وزیر بوده و هم با شاه، در اواخر فروردین ۱۳۴۲ انجام شده است.
🔹در روز ۲۰ فروردین ۴۲ ساواک گزارش داده است که در خرم آباد شایع بود که مشارالیه به پیشگاه همایونی شرفیاب شده. در بروجرد نیز این شایعات وجود دارد.»
🔸ساواک در روز ۱۱ اردیبهشت نوشته است که « مشارالیه در خرم آباد شایع نموده است که آقای علم نخست وزیر، در تهران ایام عید، منزل اینجانب آمده و مرا به حضور اعلی حضرت همایونی برده است که رابطه حسنه بین آقای خمینی و دولت برقرار نمایم. به طوری که وی گفته است آقای خمینی نظر موافق نشان نداده است.»(آیت الله کمالوند به روایت اسناد ساواک، ص۶۰)
🔹نکته مهمی که درباره دیدار آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر وجود دارد آن است که امام خمینی این بار، حاضر نشد تا آیت الله کمالوند را قبل از دیدارش با شاه و نخست وزیر، به حضور بپذیرد و در واقع واسطه گری سران رژیم پهلوی، برای تلطیف فضای موجود بین رژیم و روحانیت را نپذیرفتند.
اما علت اینکه امام این بار وساطت آیت الله کمالوند را نپذیرفتند چه بود؟
🔸با دقت در فضای این دیدار می توان گفت که دیدار دوم آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر، بعد از ماجرای حمله نیروهای رژیم به مدرسه فیضیه در روز ۲ فروردین ۴۲ بوده است و به همین دلیل امام حاضر نشده است که این بار وساطت آقای کمالوند را بپذیرد خمینی به صراحت به این نکته اشاره کرده است.
🔹علی نخعی (افصح المتكلمين) در دیداری که با امام خمینی در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۴۲ داشته از امام پرسیده است که «از آنجایی که شنیده ام آقای حاج آقا روح الله کمالوند را اعزام فرموده بودید، دیدن نخست وزیر (اسد الله علم)، راه عملی یافته و ترمیمی بدهند، دلخوش شدم و می خواستم عرض کنم محققا اقدام به صلح و اصلاح حضرت عالی با دولت، خیلی به موقع است.»
🔸 امام خمینی در جواب نخعی می گوید که درباره آقای کمالوند هم، ما ایشان را اعزام نکرده بودیم؛ بلکه آقای کمالوند را دولت طلبیده بوده است؛ و تلفنی از ما استجازه کردند که در سر راه، اول به قم بیایند. در جوابشان عرض کردم مطلقا راضی به آمدنشان نیستم مادامی که این دولت علم مصدر کار است، داخل هیچ قسم مذاکره صلح و مصالحه نخواهیم شد؛ و تن به چنین صلح و اصلاحی نخواهیم داد؛ و دلیلی هم محض اصلاح حاضر نمی بینیم؛ مگر ما چه کرده بودیم که مستحق قلع و قمع عليل النفسهایی امثال ایشان باشیم.(صحیفه امام، ج۱، ص۱۹۲)
🔻سخن امام حاوی چند نکته مهم است:
۱- اینکه امام با صراحت می گوید که آقای کمالوند را ما اعزام نکرده بودیم. یعنی نماینده ما نبود و دولت ایشان را طلبیده بود
۲-امام سخن از دیدار با دولت کرده اند نه شاه
۳- امام علت #استنکاف از هر گونه مصالحه با دولت را ، برخورد بد دولت با روحانیت ذکر کرده اند به طوری که تماس روحانیت با نخست وزیر، به معنی انتحار روحانیت خواهد بود. چرا که در واقعه حمله به مدرسه فیضیه دولت نهایت دشمنی و کینه اش را با اسلام نشان داده است و دوستی با آن به معنای عدم اساس اسلام است.(نقدی بر مدخل«خمینی، روح الله» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ص۴۶-۴۵)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 تصویر اختصاصی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از حضور حضرت امام خمینی و شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله کمالوندی/ 18اردیبهشت1343
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️بهره مندی #غلامرضا_پهلوی از رانت ملوکانه+ سند
◀️به مناسبت 17اردیبهشت؛ سالمرگ #غلامرضا_پهلوی فرزند رضاشاه
🔹 اعضای خانواده پهلوی عموما از مسائل سیاسی بی اطلاع بودند و تمایلی برای ورود به عرصه سیاست نداشتند و به دور از جریانات سیاسی به مسائل اقتصادی اعم از فعالیتهای سرمایه گذاری در شرکتهای خارجی و ایرانی، شهرک سازی، ایجاد کازینو"، تأسیس شرکتهای تجاری و بازرگانی و خلاصه هر فعالیتی که جنبه سودآوری داشت می پرداختند و خلاصه در اغلب فعالیتهای اقتصادی کشور جای پای خانواده پهلوی دیده می شد. محمدرضا نیز از این موضوع ناخشنود نبود.
🔸 شاید دلیل رضایتش این بود که فعالیت اعضای خانواده اش در امور اقتصادی باعث شود آنها همواره از فعالیتهای سیاسی دور باشند و به این ترتیب معارضی برای تاج و تخت خود حس نکند و همواره به عنوان حاکم بلا منازع و مقتدر باقی بماند.
🔹یکی از وجوه مشخصه خانواده پهلوی عدم تمكين آنان در مقابل #قانون بود؛ حتی اگر خود آن را وضع می کردند. این عدم تمکین به طرق مختلف ظاهر میشد. یکی از این طرق، استفاده آنان از نفوذ خود برای تفکیک زمینهایی است که بنا به عللی غيرقابل تفکیک اعلام میشد. به طور مثال، زمینهای وسیع #علی_آباد که تعلق به #توران_سلیمانی و غلامرضا پهلوی داشت از نظر شهرداری خارج از محدوده شهر #تهران تشخیص داده شده بود.
🔸در پی این قضیه غلامرضا از شاه برای حل این مشکل استمداد می جوید:
🔻جان نثار در سال ۱۳۴۵ در صدد برآمدم با رعایت اصول شهرسازی مدرن شهری مانند کوی نهم آبان و #نازی_آباد به وجود آورم. ... استدعا دارم امر و مقرر فرمایید #شهرداری_تهران با توجه کامل به تمام خصوصیات نقشه و گزارش تفصیلی پیوست، این اراضی را که بدون منطق پس از تحصیل مجوز قانونی با اضلاع منکسره خارج از محدوده تشخیص داده اند جزو محدوده شهر قرار دهند که علاوه بر جلوگیری از خسارات وارده به جان نثار موجبات آسایش سایر مردم ساکن این منطقه را فراهم سازند که مرفه الحال [و] دعاگو آی] ذات مقدس ملوکانه باشند.
🔹در نهایت ، تلاش غلامرضا به نتیجه می رسد و موافقت برادر تاجدار خود را به دست و زمینهای وی و مادرش از قوانین جاريه مملکت مستثنی می شود:
«اقداماتی که شده و انشاء الله به نتیجه خواهد رسید مقرر گردید اراضی تو و حضرت علیه را از مقررات کنار بگذارند و روی آن برگ تفکیکی صادر نمایند» (خاندان پهلوی به روایت اسناد، ج ۴، ص۳۵)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸هزینه سرسامآور جشن عروسی غلامرضا پهلوی
🔹در زمانی که مردم ایران در سختیهای اقتصادی فراوانی به سر میبردند؛ خاندان پهلوی هزینههای گزافی را صرف بریز و بپاشهای فامیلی میکردند.
🔸ریز مخارج سرسامآور این جشن اشرافی در سند بالا آمده است.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.