🔴 روحانینماهای یزیدی و پیشگیری از سخنرانی زینبی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13
انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطقهايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آمادهباش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسۀ فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانىنماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبهرو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمىتوانست او را تحت تأثير قرار دهد.
آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى روز عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناك بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسۀ فيضيه، خود را نيز در معرض خطر
قرار دهد!
اين تهديدات مرموزانۀ مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بىوقت با تلفن و نامه، بهطور شفاهى و پيغام به او فشار مىآوردند تا از اين نطق خطرناك! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقبنشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مىكردند، كمتر نتيجه مىگرفتند. امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مىدادند و از نطق روز عاشورا برحذر مىداشتند، مىگفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص دادهام كه در اين فرصت كه انبوهى از تودهها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كردهاند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مىخواهد بكند؛ نيز مىگفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفتهام و با اين شايعهپراكنىها و تهديدات رژيم نمىتوانم از تصميم خود برگردم». زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مىكردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مىخواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مىداد: «فكر كنم، شايد چنين كردم».
امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعۀ كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مىكردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنشهاى او را مورد بررسى قرار مىدادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاشها و كوششهاى بىامان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴رابطه دعا و سیاست در اسلام
▫️امام خمینی قدس سره الشریف:
«شما اگر ادعيه #امام_سجاد و ساير ائمه را ملاحظه بفرماييد مشحون است از اينكه مردم را بسازند براى يك امر بالاتر از آن چيزى كه مردم عادى تصور مىكنند. دعوت به توحيد، دعوت به تهذيب نفس، دعوت به اعراض از دنيا، دعوت به خلوت با خداى تبارك و تعالى، معنىاش اين نبوده است كه مردم توى خانههايشان بنشينند و از مصالح مسلمين غفلت كنند و مشغول ذكر و دعا باشند. چنانچه خود آنها كه ملاحظه مىكنيد، اين طور نبودند.»(صحیفه امام، ج18 ص422)
#عاشورا
#امام_سجاد
#شهادت_امام_سجاد
⚫️شهادت امام سجاد علیهالسلام تسلیت!
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️قم؛ تکرار کربلا
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14
صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامىداد، يكى از مقامات «ساواك» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: «من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در مدرسه فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مىريزيم و آنجا را به آتش و خون مىكشيم» امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بىدرنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مىدهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمىشنيدند، اين نگرانى را در قيافۀ او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمىفهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالىكه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترك گفت. رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و ارادۀ آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دستبردار نبودند و مىكوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف مدرسۀ فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آوردهام كه هزاران كماندوى مسلح و زرهپوش در خارج قم مجهز و آمادۀ حمله به مدرسۀ فيضيه مىباشند. او بىآنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانۀ مدرسۀ فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مىكرد. شهر مذهبى قم از انبوه انقلابيان و تودههاى مسلمان موج مىزد، جمعيت از درب خانۀ امام تا مدرسۀ فيضيه صف كشيده بودند، صحنهاى فيضيه، دارالشفاء و آستانۀ حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسۀ دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواك پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مىكرد. كسى شك نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اينرو بسيارى وصيت كرده، با خانوادههاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحههاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آمادۀ دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشتبامها و بعضى از غرفههاى مدرسۀ فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حملهاى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابانهاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات تودهها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمىشد.
امام، در برابر مدرسۀ فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مىكردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات تودهها براى لحظهاى قطع نمىشد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مىكرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمیآید/بخش اول
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15
«اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم»
بسم اللّه الرحمن الرحيم
«الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مىگذرانم، اين سؤال برايم پيش مىآيد كه اگر بنىاميه و دستگاه يزيد بن معاويه تنها با حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زنهاى بىپناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريۀ حضار) به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنىاميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنىهاشم را نمىخواستند و غرض آنها از بين بردن اين شجرۀ طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مىشود كه دستگاه جبار ايران با مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسۀ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريۀ حضار) سيد هجدهسالۀ ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريۀ شديد حضار) به اين نتيجه مىرسيم كه اينها با اساس كار دارند، با اساس اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمىخواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمىخواهند صغير و كبير ما موجود باشد. اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت قرآن باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت علماى اسلام باشند، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت احكام اسلام باشد، اسرائيل نمىخواهد در اين مملكت دانشمند باشد. اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسۀ فيضيه را كوبيد، ما را مىكوبد، شما ملت را مىكوبد، مىخواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مىخواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مىخواهد ثروتها را تصاحب كند. اسرائيل مىخواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، قرآن سد راه است بايد برداشته شود، روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسۀ فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشتبام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشههاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مىكند.
شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه ها و خيابانهاى قم، در مركز روحانيت، در جوار فاطمه معصومه(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيلها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مىگذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ما وقتىكه از دنيا مىروند همان شب آقازاده هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ما كه مرحوم بروجردى ما وقتى كه از دنيا مىروند ششصد هزار تومان (بابت شهريه حوزه ها) قرض باقى مىگذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانكهاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته اند، كاخهاى عظيم را روى هم گذاشتهاند، باز هم ملت را رها نمىكنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! من به شما نصيحت مىكنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مىكنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى اربابها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمىخواهم تو مثل پدرت بشى.
شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ها، حتى 30 سالههايتان نيز به ياد دارند كه در جنگ دوم جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: شوروى و انگلستان و امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتك بود، لكن خدا مىداند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمىخواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مىخواهند، اينها صلاح مملكت را مىخواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمىخورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يك كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/1
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️بنیان #مدرسه_علمیه_حقانی_قم پیش از سال 1339 توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامهریزی کلان مرحوم #شهید_بهشتی پیش رفت و از سال 1347 تا 1357 ه.ش. به مدیریت #شهید_قدوسی کار خود را ادامه داد.
▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجتالاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه میپرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود.
▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پختوپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام میداد. به هر حال برنامههای #مدرسه_حقانی با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آنجا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر #هامبورگ_آلمان مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران میآمد، به مدرسه هم سر میزد و با طلاب حشر و نشر داشت.
▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آنها -که صبح جمعهها برپا میشد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آنها را میشناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش میداد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص 8 و 9)
▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار میکرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسانها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد مینشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح میکرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص 50 و 51)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/2
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیشگیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوقالعادهای میداد:
▪️«شهید #محمد_منتظری از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامههای #کیهان و #اطلاعات را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر #ماموران_ساواک به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و میرفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به #مسائل_سیاسی میدیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص44)
▫️همچنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریهای انقلابی و داخلی با نام « #شعله » را با رعایت اصول مخفیکاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین اینکه با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص46)
▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجتالاسلام سیدمهدی طاهری خرمآبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص53-52)
▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیتهای انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیلکردگان آن مدرسه بودهاند.
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16
«ساواك درباره چگونگى آمدن امام به مدرسۀ فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسۀ فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند: در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسۀ فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يك موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات
مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانكهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مىكرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».
اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئۀ يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مىتواند با تودهها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمىباشد. شاه مىديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمىرود و چارهاى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مىدانست كه اسائۀ ادب به مقام مرجعى كه بر قلبها حكومت مىكند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مىشد و تخت و تاج خود را بر باد مىداد و در چنگال انتقام تودههاى رنجديده و بهپاخاسته گرفتار مىآمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابستهتر مىشد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مىكرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مىداد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بنبست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمىپذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مىزد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499)
رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود.
امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیهالسلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امامشان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دستگیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نردههای آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت.
✳️ پایان
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما | رئیسعلیِ ایران!
🔴پاسداشت شهادت غریبانه رئیسعلی دلواری
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سخنرانی مقام معظم رهبری سالگرد هفدهم شهریور.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور
⚫️سالگرد عاشورای هفدهم شهریور؛ مقارن با ایام محرم الحرام 1399
🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سالگرد فاجعه خونین هفدهم شهریور
📽ببینید:
🔹🔸https://b2n.ir/78700
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاهنما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان
⚫️به مناسبت رحلت آیتالله طالقانی
🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم #طالقانی و #نهضت_آزادی از نگاه حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی :
▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به #وحدت_حوزه_و_دانشگاه و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا
▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای #نظام_شاهنشاهی
▫️حمایت آیتالله طالقانی از #مبارزه_مسلحانه و عدم حمایت نهضت آزادی
▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و #تئوری_وابستگی نهضت آزادی به ایالات متحده
🔲گزیدهای از سخنان حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی-شهریور ۱۳۸۶
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت: ابوذر انقلاب اسلامی
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
امام خمینی قدس سره الشریف: «او (مرحوم طالقانی) برای اسلام به منزله #حضرت_ابوذر بود؛ زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود.»(صحیفه امام، ج9، ص486)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشت: تواضع مرحوم طالقانی در برابر امام
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
▫️مقام معظم رهبری: «ایشان[آیتالله طالقانی] واقعاً مؤمن بود. آنوقت همین ایشان، در مقابل امام #تواضع میکردند. من تواضع ایشان را در مقابل امام دیدم، هم در غیاب امام، هم در حضور امام. در غیاب امام ایشان به بنده گفتند که آقای خمینی گاهی یک حرفهایی میزند که به نظر آدم نشدنی میآید، بعد میبینیم واقعاً شد، ایشان به یکجایی متّصل است!
▪️یعنی برداشت آقای #طالقانی این بود -به این مضمون، حالا عین عبارت ایشان یادم نیست- میگفت از یکجایی به ایشان خبر میرسد، به یکجایی ایشان متّصل است. در حضور امام هم من دیده بودم، ایشان کمال تواضع را در مقابل امام میکردند؛ این آدمی که آن جاه و جلال آن دستگاهها برایش صفر بود و هیچ نبود، در مقابل امام تواضع میکرد.» (۱۳۹۵/۰۵/۲۵ -بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیتالله سیدمحمود طالقانی)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاعنگاشت:ویژگیهای مرحوم طالقانی از نگاه مقام معظم رهبری
⚫️به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی
مقام معظم رهبری: «خدای متعال یک قالب خوبی در آقای طالقانی متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت.»(1395/5/25)
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی ▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تبریز یک تنه ایستاد!
⚫️سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی
«در قضیهی مرحوم شیخ محمد خیابانی - که تبریز یک تنه ایستاد - مسأله، مسألهی قرارداد وثوقالدوله بود. در تهران، عمال حکومت ضعیف با یک قرارداد، امور مالی و امور نظامی کشور را دودستی تقدیم کردند به انگلیسیها. تبریزیها ایستادند. مرحوم خیابانی و دیگران در مقابل این قضیه بود که ایستادند و آن حوادث عجیب تبریز پیشآمد کرد. تبریز همیشه اینطور بود.»
مقام معظم رهبری-دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۸۵/۱۱/۲۸
▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸نشست نقد و بررسی کتاب « #پیرامونی » جدیدترین اثر منتشر شده #علیرضا_سلطانشاهی که روایتی است از تلاش رژیم غاصب صهیونیستی برای خروج از انزوا، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
گزارش تفصیلی نشست
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نگاهی به مواضع متناقض شیخ یوسف صانعی
« تخلف از فرمان #آیتالله_خامنهای گناه و معصیتی است بزرگ و رد بر او، رد بر امام صادق(ع) و رد بر امام صادق(ع) رد بر رسولالله(ص) و رد بر رسولالله(ص)، رد بر الله و موجب خروج از ولایت الله و ورود به ولایت شیطان است »
شاید کمتر کسی گمان میکرد گوینده این جملات روزی به حامی شناخته شده فتنهگران داخلی تبدیل شود و با مواضع و سخنان خود آب به آسیاب دشمنان اسلام و ملت ایران بریزد.
شیخ یوسف صانعی روزگاری شعارهای انقلابی صریحی داشت و در برخی نهادهای نظام نیز فعالیت داشت اما چرخشهای 180درجهای وی شگفتانگیز بود.
بازخوانی مواضع متناقض مرحوم #شیخ_یوسف_صانعی در ایام فوت ایشان برای همگان به ویژه مسئولین سیاسی حاضر عبرتانگیز خواهد بود.
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید👇
نگاهی گذرا به تناقضات فکری-سیاسی مرحوم شیخ یوسف صانعی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#خفت_رضاخانی
🔻خاطره #شمس_پهلوی از دربه دری #پهلوی_اول/به مناسبت ۲۵شهریور سالروز تبعید رضاخان از ایران
🔹چون به تدریج به مناطق آبهای گرم استوایی نزدیک میشدیم از گرما در #رنج بودیم و خیلی اشتیاق داشتیم که زودتر به بمبئی برسیم.
🔸دقایق #اضطرابآمیز با کُندی می گذشت. قایقی به کشتی ما نزدیک شد. سربازان از قایق بیرون آمده مشغول حمل بار و بنه خود شدند و سه نفر انگلیسی که یکی از آنها که بعدا با ایشان آشنایی پیدا کردیم آقای اسکرین بود وارد کشتی شدند و به حضور شاه رفتند.
🔹آقای اسکرین خود را نماینده لرد لین لیتگو، نایبالسلطنه آن روز هندوستان، معرفی کرد و اعتبارنامه خود را به اعلیحضرت(رضاخان) ارائه داد و گفت من در «سیملا» بودم، نایبالسلطنه هندوستان به من ماموریت مهمانداری جنابعالی (به اعلیحضرت جنابعالی خطاب میکرد) را داده و سپس راجع به ماموریت خود اظهار کرد: «شما نمیتوانید در بمبئی پیاده شوید و باید ۵ روز در همین کشتی در وسط دریا در انتظار کشتی اقیانونسپیما بمانید. وقتی کشتی رسید با آن کشتی به جزیره موریس که برای اقامت شما در نظر گرفته شده عزیمت نمایید.»
🔸 اعلیحضرت از شنیدن این سخنان سخت برآشفتند و فرمودند: «مگر من زندانیام؟ من #آزادانه از کشور خود مهاجرت کردم و به من گفته بودند که در خارج از کشورم به هر کجا میخواهم میتوانم مسافرت کنم. #جزیره_موریس کجاست؟ چرا اجازه نمیدهند که من به آمریکای جنوبی بروم؟ چرا مانع میشوید که ما در بمبئی پیاده شویم و تا رسیدن کشتی اقلا در شهر بمانیم؟»
🔹آقای اسکرین در پاسخ همه این حرفها فقط یک چیز میگفتند: «من اظهارات شما را تلگراف میکنم و شخصا جز آنچه گفتم کاری نمیتوانم کرد.» (حسین مکی، تاریخ بیست ساله ایران، جلد هشتم، تهران، علمی، ۱۳۸۰، صص ۴۵۳-۴۶۱.)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی
📰نقدی بر یادداشت علی مطهری در روزنامه اعتماد
▫️جایگاه مطبوعات و روزنامهها در شکلگیری #حافظه_تاریخی مردم بسیار پراهمیت است و یک روزنامه با نقل وقایع خلاف واقع تاریخی میتواند به بنگاه تحریف و دروغ تبدیل شود.
▪️بیست و ششم شهریور #روزنامه_اعتماد یادداشت قابل تأملی از آقای #علی_مطهری منتشر کرد. این یادداشت در حمایت از تصمیم شورای شهر تهران در نامگذاری خیابانی به نام بازرگان و هجمه بر فرمانداری تهران بود.
علی مطهری در این یادداشت ادعایی عجیب و غیرمستند داشت که با اسناد واضح تاریخی مغایرت داشت.
🖊نقد تاریخی یادداشت آقای علی مطهری را اینجا بخوانید:
▫️▪️https://eitaa.com/bonyadtarikh/1802
▫️▪️https://eitaa.com/bonyadtarikh/1803
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی/1
▫️علی مطهری در یادداشت بیست و ششم شهریور ادعا کرد:
«..اگر #نهضت_اسلامی ما در پانزده خرداد 42 به پيروزی نرسيد ولی در 22 بهمن 57 به سرعت به پيروزی رسيد، يكی از عوامل آن اين بود كه قشر تحصيلكرده و دانشگاهی در قيام پانزده خرداد غايب بود و طی اين پانزده سال مصلحانی و در راس آنها #استاد_مطهری و #مهندس_بازرگان و آيتالله طالقانی اين قشر را به سوی اسلام و روحانيت و نهضت امام(ره) سوق دادند..»
▪️سئوال اینجاست که ایشان طبق چه مطالعات تاریخی به چنین جمع بندی رسیدهاند که قشر تحصیلکرده و دانشگاهی در قیام 15 خرداد غایب بود؟ دانشجویان از همان ابتدای نهضت امام و مخالفت ایشان با تصویبنامه #انجمنهای_ایالتی_ولایتی با نهضت امام همراه شدند که به عنوان نمونه می توان به:
1. اعلامیه دانشجویان مسلمان #دانشگاه_تهران در محکومیت اقدامات دولت علم(آبان 1341)
2.اعلامیه انجمن اسلامی دانشجویان در حمایت از مواضع علما در برابر مصوبه انجمن های ایالتی و ولایتی(آذر 1341)
3.اعلامیه دانشجویان علیه رفرم آمریکایی به اصطلاح #انقلاب_سفید(بهمن 1341)
4. اعلامیه فرهنگیان و دانشجویان در پی رفراندوم غیر قانونی شاه(اسفند 1341)
5. اعلامیه اتحادیه فرهنگیان و دانشجویان مبنی بر عزای عمومی در نوروز(1342)
6. اعلامیه دانشجویان ایرانی مقیم اروپا خطاب به روحانیون و طلاب علوم اسلامی(خرداد1342)
میتوان اشاره کرد.(ر.ک: اسناد انقلاب اسلامی،ج6، صص29 تا 49)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️جفا به انقلاب اسلامی/2
▫️آقای علی مطهری بعد از گذشت 40 سال از پیروزی #انقلاب_اسلامی در مسئلهای تردید می کند که از واضحات تاریخی است. حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در نهضت امام خمینی جلد اول در خصوص همراهی دانشجویان در 14خرداد1342 می گوید:
«با پيوستن #هزاران_دانشجو به دهها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازهاى به خود گرفت، فرياد خمينى بتشكن ... هر چه محكمتر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گرهخوردۀ دانشجو و پيشهور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد.
▪️در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشهور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد..»(نهضت امام خمینی، ج1، ص474)
▫️ثانیا: #علی_مطهری از کدام بازرگان سخن می گوید؟ بازرگانی که تا آخرین روزهای انقلاب قائل به سیاست گام به گام بود و معتقد بود که ارتش و آمریکا را نمی توان باهم سرنگون کرد؟ آیا علی مطهری این شخصیت را در ردیف شخصیت های انقلابی می داند؟ بازرگانی که #منافقین را فرزندان خود می داند؟ عجیب این جاست که علی مطهری برای کسانی سینه چاک می کند که به جمهوری اسلامی اعتقادی نداشتند بلکه در پی تحقق جمهوری دموکراتیک و مدلهای غربی دیگر بودند. امام در وصف این جریانات می گوید:«همه درد و بلای ما این است که ما غرب زدهایم. ما سالهای طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا میخواهید بگویید روی پای خودمان میخواهیم بایستیم باز هم رنگ غرب.. حالا که میگویید روی پای خودمان، بازهم جمهوری دموکراتیک؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331)
▪️همچنین با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از اصول انقلابی و اسلامی، امام به آنان برخورد جدی میکند و از آنان می خواهد که خط خود را از خط انحراف و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند:
«خوب چرا حسابتان را جدا نمیکنید.. شمایی که #مسلمان هستید و هیچگاه نمیخواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا« #نهضت_آزادی » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این #نماز_شبخوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشستهاید. مگر #نهی_از_منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465)
▫️ثالثا: وی به منظور تطهیر چهره امثال بازرگان با تریبونی که به واسطه نام پر آوازه شهید بزرگوار مرتضی مطهری یدک می کشد نام آن شهید را در حمایت از بازرگان بدنام می کند غافل از آنکه در هیچگاه قطعی مشخص نگردید که شهید مطهری پشتیبان بازرگان برای انتخاب #نخست_وزیری بوده است به علاوه در برخی نقل ها آمده شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی که پای منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی ماند.
▪️ #رحیم_صفوی در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می کند: بازرگان گفت: دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد» در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص۳۸۳-۳۸۴) ازسویی امام خمینی به صراحت قسم یاد می کنند که از روز اول با انتخاب وی به عنوان نخست وزیری مخالف بودند( صحیفه جلد21 ،ص 331 ) آیا اینکه امام وی را آدم خوبی بدانند یا مقام معظم رهبری وی را اندیشمند اسلامی خطاب کنند دلیلی می شود تا ما وی را شخصیت انقلابی بدانیم ؟
▫️سخن آخر اینکه بهتر است در این مدت که سیاسیون سابق و حاضر با فراغت از امورات مختلف فرصت بیشتری برای مطالعه تاریخ وقت بگذارند تا بیش از این با اسم و عنوانهای مختلف به انقلاب اسلامی جفا نکنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هک شدن تارنمای بنیاد تاریخپژوهی
🔻دروغگویی مدعیان آزادی بیان بار دیگر اثبات شد!
🔹به گزارش بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، بیست و پنجم شهریور پس از بارگذاری «تناقضات فکری-سیاسی مرحوم #شیخ_یوسف_صانعی»:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1796
🔸که با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد، تارنمای بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از دسترس خارج شد.
بررسیهای کارشناسی حاکی از #حمله_هکری است. رهگیری آی پی هکر تا رسیدن به منبع اصلی با ابلاغ شکایت به پلیس محترم #فتا ادامه دارد.
◀️البته این اولین #محدودیت_ظالمانه علیه مجموعه رسانهای بنیاد تاریخپژوهی نبود و با این وجود فعالیتها با قدرت هرچه تمامتر ادامه خواهد داشت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاهنما: هراس حزب بعث از امام خمینی قدس سره الشریف
🔻تاریخچه کارشکنیهای رژیم بعث علیه انقلاب اسلامی؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس/بخش اول
◀️برگرفته از بیانات حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔹 #امام_خمینی قدس سره الشریف در سال 1344 به تبعیدگاه دوم خود #عراق رفت. سه سال بعد اتفاقات هولناکی این کشور را در بر گرفت و #حزب_بعث با کودتا قدرت را قبضه کرد و این آغاز درگیریهای این رژیم با نهضت امام خمینی قدس سره الشریف بود...
🔸پیشینه کارشکنیهای رژیم بعث علیه امام خمینی قدس سره الشریف را از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی ببینید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.