5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔆بخش اول
🔹«بدان که #رحمت و رأفت و عطوفت از جلوههای اسماء جمالی الهی است و با همین رأفت و عطوفت است که دل انسان به سمت فرزند جلب میشود و انسان به خاطر #محبت و عشقی که جلوهای از جلوات آن رحمت الهی است، برای دفع مزاحمات وجودی و دشمنان و... آماده میشود.
🔸این رحمت و رأفت همان است که انبیاء، روحانیون، علما و زعمای دینی را به تحمل مشقتها و قبول مصائب در راه هدایت انسانها به سمت حقایق و خارج کردن آنان از ظلمت به سوی نور برمیانگیزد.»
✳️گزیده و ترجمهای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#بزرگداشت_آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
۲۹ مهر ۱۳۹۹
روح اجتهاد در او زنده بود
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/7
مرحوم حاج آقا مصطفی (ره) جولان فکری و جسارت علمی عجیبی داشت و از ابتدا در مباحث اظهار نظر می کرد و نسبت به مطالب علمی حالت تعبد نداشت، یعنی مثلا اگر شیخ انصاری یا هر بزرگواری مطلبی را گفته است، دربست نمی پذیرفت بلکه مانند حضرت امام(س) در مقام تجزیه و تحلیل بر می آمد و می توان گفت که از همان اوایل روح اجتهاد در او زنده بود و همین هم باعث ترقی او شد، ایشان تنها به فقه و اصول بسنده نمی کرد و با کار و کوشش فراوان در بسیاری از فنون اسلامی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، تفسیر و تاریخ صاحب نظر شد که آثار گرانبهایی در این فنون از وی باقی مانده است.(آیت الله سیدمحمدابطحی کاشانی، یادها و یادمان ها ص 102)
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
۲۹ مهر ۱۳۹۹
نادره زمان
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/8
🔹درباره #ذوق_فقهی او باید گفت: او یک نفر #نادره_زمان بود، بسیار پر مطالبه بود و تمام اقوال قدما و متاخرین را بررسی و نقد می کرد و به کلام قدما بی اندازه علاقه مند بود و #حوزه_علميه_قم این رویه را از برکات وجود حضرت آیتالله آقای #حاج_آقا_حسین_بروجردی ( ره ) دارد که الحق این سیره را در قم ایجاد نمودند.
🔸مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (ره) هم مانند دیگران نه تنها به طور معمول حرف قدما را مطالعه می کرد بلکه با دقت بررسی و ایراد آن را بیان می نمود. ایشان در بررسی سند روایات متخصص بود، اکثر رجال سند را با خصوصیات و تاریخ تولد و وفات آنها بلد بود و اشعار « #نخبة_المقال » را حفظ کرده بود و در این اواخر در این فن و همچنین فن «درایه و رجال» متبحر شده بود.
🔹اما در باب اصول بی اندازه مبتکر بود و از خود رأی داشت و بعضا فرمایش امام (س) را نقد می کرد و برای خود اشهد بالله صاحب رأی بود.
یکی از خصوصیات آقای حاج آقا مصطفی (ره) این بود که ایشان با حافظه و استعداد کافی که داشت، بی اندازه پر کار بود و اهل فن میدانند که اگر این سه موضوع در یک نفر جمع شد او از نوابغ خواهد بود و در وجود آقای حاج آقا مصطفی (ره)، هم «حافظه قوی» وجود داشت و هم «استعداد فوق العاده» و هم «پرکاری».
🔸در باب حافظه قوی او همین قدر می توان گفت که اکثر اشعار #حافظ و #گلستان_سعدی و قسمتی از #مثنوی_مولوی و تاریخ علمای اسلام را (چه از قدما و چه متاخرین) حفظ بود و خصوصیات زندگی آنها را که در کتب نوشته اند دیده بود. کتاب « #کنى_الالقاب » و « #فواید_رضویه » را از بر کرده بود و تمام لغات « #المنجد » را بلد بود و در نکات ادلی سرآمد بود، با اینکه اکثر طلاب #شرح_نظام و #شرح_رضی را نمی خوانند، ایشان در هر دو کتاب استاد و از نکات ادلی برجسته کاملا واقف بود و به طور قاطع می گویم که او یک صفحه #مغنی یا #مطول را با اعراب و بدون غلط می خواند.
🔹درباره اصول، ایشان در کلمات مرحوم نائینی و مرحوم آقا ضیاء و مرحوم آخوند خراسانی (ره) نظر داشت و حرف آنها را می گفت و با دقت انتقاد می کرد. ایشان در قم درس میگفت ولی دستگاه پهلوی سانسور می کرد، اما در نجف یکی از اساتید بزرگ حوزه محسوب می شد که درس خارج اصول می گفت و تعدادی از طلاب پرکار که در درس حضرت امام(س) شرکت می کردند در درس ایشان نیز حضور داشتند.
🔸کثرت مطالعه کتب (چه در فقه و چه در اصول) او را یک استاد فن کرده بود و در #مجالس_نجف که غالبا رسم است فرعی را عنوان و در اطراف آن بحث می کنند، با وجود حاج آقا مصطفی (ره) دیگران بی اغراق تحت الشعاع بودند، او کاملا بر حرف قدما و متاخرین مسلط بود و با استشهاد به کلام آنها (چه در باب فقه و چه در باب اصول( طرف مقابل را مجاب می کرد و قانع می نمود.
🔹در باب منطق و فلسفه از همان اوان طلبگی بی اندازه مشتاق بود، یادم هست که « #رشجات_البحار » مرحوم شاه آبادی (ره) را نزد یک نفر عارف مرحوم در قم درس می خواندیم و در فلسفه حدود هفت سال «سفر نفس» را از خدمت استاد علامه طباطبایی (ره) و خود حضرت امام (س) استفاده کردیم، مرحوم حاج آقا مصطفی (ره) زمانی که در قم بود (قبل از تبعید) در حوزه علمیه، استاد معروف منظومه حکمت بود، اما در نجف، هم خارج اصول را تدریس می کرد و هم فلسفه. (مرحوم محمدصادق خلخالی گیوی، یادها و یادمان ها ص 108-110)
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
۲۹ مهر ۱۳۹۹
📸نادره زمان
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی
درباره #ذوق_فقهی او باید گفت: او یک نفر #نادره_زمان بود، بسیار پر مطالبه بود و تمام اقوال قدما و متاخرین را بررسی و نقد می کرد و به کلام قدما بی اندازه علاقه مند بود و #حوزه_علميه_قم این رویه را از برکات وجود حضرت آیتالله آقای #حاج_آقا_حسین_بروجردی ( ره ) دارد که الحق این سیره را در قم ایجاد نمودند.
🔸مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی (ره) هم مانند دیگران نه تنها به طور معمول حرف قدما را مطالعه می کرد بلکه با دقت بررسی و ایراد آن را بیان می نمود. ایشان در بررسی سند روایات متخصص بود، اکثر رجال سند را با خصوصیات و تاریخ تولد و وفات آنها بلد بود و اشعار « #نخبة_المقال » را حفظ کرده بود و در این اواخر در این فن و همچنین فن «درایه و رجال» متبحر شده بود.
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
۲۹ مهر ۱۳۹۹
اوج مبارزه
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/9
نقطه اوج مبارزات مردم ما عليه طاغوت اعتراض به شهادت ایشان بود. پس از آنکه خبر شهادت ایشان به قم رسید، #جامعه_مدرسین حوزه علميه قم در جلسه ای تصمیم گرفت به احترام ایشان، درسهای حوزه تا چند روز تعطیل شود که البته این تصمیم در زمینه دروس سطح حوزه عملی شد. برای درسهای خارج هم من با آقای طاهری خرم آبادی و مرحوم حاج آقا مرتضی حایری با هم صحبت کردیم، قرار شد با آقایان علما صحبت شود با منزل آقایان تماس گرفته شد. قرار شد روز یکشنبهای را به احترام ایشان تعطیل کنند. بازار هم که از این قضیه مطلع شد، روز دوشنبه را تعطیل کرد. همین مسأله موجب ایجاد شور و حال بیشتر در بين طلاب و سایر مردم شد.(مصاحبه با مرحوم آیت الله محمد مومن قمی،یادها و یادمان ها ص 81 )
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
۲۹ مهر ۱۳۹۹
محور مبارزه
🔻 #مجتهد_شهید ؛ الگوی حوزه انقلابی/10
هیچ یادم نرفته است، شبی که امام را گرفتند و جریان #پانزده_خرداد پیش آمد، مرحوم حاج آقا #مصطفی_خمینی (ره) در منزل امام (س) با یک نفر صحبت می کردند و مرا هم خواستند. بنده ملاحظه کردم آن چیزی که ذهن ایشان را مشغول کرده، زندانی بودن امام (س) نیست، بلکه چگونگی ادامه مبارزه است. نقشه هایی طرح می کرد و به شخصی که در آنجا بود دستوراتی میداد تا این حرکت را که آغاز شده بود تسریع و تشدید نماید و من شاهد کوشش بسیار ایشان بودم. در اوج مبارزات اولین کسی که در قم مبارزه را شروع کرد، باز هم ایشان بود. (مصاحبه با مرحوم شهاب الدین اشراقی، یادها و یادمان ها ص 69)
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
۲۹ مهر ۱۳۹۹
🔴وبینار
🔹 مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی🔹
◀️چهل و سومین سالگرد بزرگداشت آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی به صورت مجازی برگزار می گردد:
🔹با سخنرانی:
🔸تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی
🔸آیت الله سیفی مازندرانی
پنجشنبه یکم آبان 1399
ساعت ۱۰:۰۰ صبح
پیوند اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/sinaamiri1367/hamayesh-mojtahed-shahid
پیوند آپارات:
https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live
پیوند اینستاگرام:
https://www.instagram.com/bonyadtarikh
#بزرگداشت_آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
کانال رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
۲۹ مهر ۱۳۹۹
صیانت از جایگاه علما
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/11
به یاد دارم وقتی مرحوم #آیتالله_خویی (رضوان الله عليه) برای جلوگیری از کمک به دولت، استفاده از #قند و #شکر را منع کردند، چون امام (س) در آن موقع در تهران زندانی بودند، حاج آقا مصطفی (ره) به عنوان حمایت از این فرمان، در آبدارخانه منزل امام(س) را بستند و به جای چای، به مردم سرکه شیره می دادند، آن هم سرکه شیره ای که از شکر درست نشده بود. ایشان اینقدر مراقب بود تا حیثیت علما محفوظ بماند و از آنان احترام می نمود.(مصاحبه با آیت الله مومن قمی، یادها و یادمان ها ص 78) وقتی بعضی از علما معاملات دولتی را تحریم کردند، مرحوم آقا سید مصطفی (ره) در خانه امام (س)، قند و چای را قدغن کرده و به واردین به منزل خود سرکه و شیره میدادند.(مصاحبه با مرحوم شهاب الدین اشراقی، یادها و یادمان ها ص 69)
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
۳۰ مهر ۱۳۹۹
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔆بخش دوم
🔹مخفی نیست که از جمله تجلیات #رحمت_الهی، رحمتی است که در قالب غضب و انتقام است. مثل جعل #قوانین_نظامی و سیاسی در دنیا و به همین خاطر است که خداوند متعال میفرماید: «ولکم فی القصاص حیاة یا أولی الالباب ».
🔸در آخرت نیز همچون قرار دادن عذاب آتش و میزان برای رها کردن افراد ناپاک از خبائث و ناپاکیهای نفسانیشان چراکه این خبائث نفسانی همچون رفقای ناباب و همنشینان مذموماند که طبع انسان از آن متنفر است و بنابر یک احتمال در سوره الرحمان این امور نیز از جمله نعمتها است:
🔹 یُرسَلُ علیکما شُواظٌ من نارٍ و نُحاسٌ فلا تَنتَصران ، فبأیّ آلاء ربّکما تکذّبان و شاید همین معنای «سبقت رحمتُه غضبَه » باشد.
🔸بنابراین ای عزیز من و ای خواننده بزرگوار بر تو باد به کوشش و تلاش در راه اتصاف به این صفت ربوبی نسبت به جمیع خلائق.
✳️گزیده و ترجمهای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیتالله سیدمصطفی خمینی
🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#بزرگداشت_آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
۳۰ مهر ۱۳۹۹
روایت فراق سیدمصطفی از زبان مادر!
🔻#مجتهد_شهید؛ الگوی حوزه انقلابی/12
به طور کلی این #پدر و #پسر با هم رفیق بودند و به هم خیلی علاقه داشتند. مرگ داداش هم آقا را خیلی ناراحت کرد. من زن بودم و داد می زدم و گریه می کردم، ولی او مرد بود و مردمی که اطرافش بودند و نمیتوانست گریه کند. در مردم می گفت من مصطفی را برای آینده اسلام می خواستم ولی در شب من می دیدم که گریه می کرد. مگر می شود پدر گریه نکند! آقا روز، خودش را نگه می داشت ولی من شبها بیدار بودم و می دیدم که واقعا گریه می کرد. برای #مصطفی به طور خاصی گریه می کرد.
همین علاقه بود که برایش چهل نفر را برای نماز وحشت گرفت. و شب هفت شام داد.(به نقل از مادر، مصاحبه توسط خانم زهرا مصطفوی، یادها و یادمان ها ص 36)
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
۳۰ مهر ۱۳۹۹