eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
990 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴کشور شکست‌ناپذیر خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش دوم 🔹دوشنبه ميانی ماه سپتامبر، با پرواز ساعت ده و پانزده دقيقه صبح از شهر « » حركت كرديم. نشست فنی هواپيما در شهر « » باعث شد كه پرواز طولانی شود. فضای داخل هواپيما غيرعادی بود؛ مردم به ميهن‌شان برمی‌گشتند و در چشم‌شان اميد به آن‌كه دوستان خود را زنده و املاک و دارايی‌هايشان را سالم و تخريب‌نشده بازيابند، موج می‌زد. 🔸در هنگام جنگ بيش از يك ميليون لبنانی از ميهن خود آواره شده بودند و در مقام مقايسه، اين تعداد، حدود يك چهارم از ساكنان اين كشور را تشكيل می‌داد؛ البته ثروتمندانی كه توانايی ترک لبنان در زمان جنگ را داشتند. در راه ميلانو سكوت بر فضای داخل هواپيما سايه انداخته بود. بسياری از لبنانی‌ها و حتی كسانی كه به تازگی با پرواز ساعت شش و چهل و پنج دقيقه سپيده دم، بيروت را ترک كرده بودند، هنوز داخل هواپيما بودند. هنگام توقف در فرودگاه « » شهر ميلانو، به روشني دريافتيم كه چيز جديدی در اين سفر وجود دارد. 🔹معمولا بيشتر مسافرهايی كه از به لبنان مي‌رفتند، از بودند؛ مردان كليسا نيز درصد بالايی از آن‌ها را تشكيل می‌دادند؛ اين‌بار هم همين‌طور بود؛ ولي چيز جديدی كه وجود داشت اين بود كه خيلی صحبت و پرحرفی می‌كردند. بارها با ما سر صحبت را باز كرده و مدام از «مأموريت‌مان كه از سوی «كميته جلوگيری از فراموشی » به عهده ما گذاشته شده بود، برايشان گفته و يادآوری می‌كرديم. 🔸هم‌كلام‌های ما گمان می‌كردند كه از دفعات پيش سردتر و خسته‌كننده‌تر هستند، اما برعكس؛ از برق چهره‌های بعضی از آن‌ها و از گفته‌هايشان نوعی دلگرمی و محبت احساس می‌كرديم. اين نخستين‌باری بود كه پس از سال‌ها سفر به بيروت، چنين چيزی رخ می‌داد. 🔹هميشه در نگاه آنان، در رويارويی با ايتاليايی‌هايی كه در سالگرد «صبرا و شتيلا» به لبنان می‌رفتند، نوعی رنجش و آزار ديده می‌شد؛ كشتار در اردوگاه‌های «صبرا و شتيلا» كه به دست ارتش اسراييل انجام شده و در آن، كه بيش‌ترشان زنان و پيرمردان و كودكان بودند را لكه ننگی براي تاريخ خود می‌دانستند. اما اين‌گونه مسائل تغيير كرده بود، هنگامی كه از مأموريت‌مان می‌پرسيدند با افتخار و احساس وطن‌پرستی گردن راست می‌كردند. 🔸امكان نداشت رخدادهای دلخراش تابستان گذشته را به و سرسختانه لبنانی‌ها در طول ٣٣ روز جنگ در برابر يكي از قدرتمندترين ارتش‌های جهان، بی‌ربط دانست. چنين احساسی را مي‌شد با ورق زدن مجله‌ای كه شركت هواپيمايی «خاورميانه» در اختيار مسافران قرار داده و روی جلدش عكس پرچم لبنان چاپ شده كه با خط قرمز روی آن نوشته شده بود: «كشور شكست‌ناپذير»، درک ‌كرد. 🔹يک مرد لبنانی كه در هواپيما با وی آشنا شده بوديم، برايمان تعريف می‌كرد كه از دو سال پيش در ايتاليا زندگی كرده و در يكی از شركت‌های وابسته به واتيكان كار می‌كند. وی از خانواده‌اش می‌گفت كه در بيروت زندگی می‌كنند و تاكنون با وجود پايان يافتن جنگ به خانه خودشان بازنگشته‌اند. هنگام بمباران به خانه يكی از نزديكانشان در كوهستان‌های نزديک پايتخت رفته و آنجا مانده‌اند. اين مرد لبنانی همچنين از بيماری يرقان و بی‌خوابی كه خواهرش به خاطر حمله‌ها و بمباران‌ها و انفجارهاي اسراييل به آن دچار شده بود و خرابی پل‌ها و سوختن وسايل حمل و نقل، امكان جابه‌جايی وی را از آن‌ها گرفته بود، برايمان گفت. به نظر می‌رسيد كه همه اين‌ها داستان‌هايی از روزگار پيش و گذشته دور است. چند لحظه بعد از آن كاپيتان هواپيما خبر داد كه می‌خواهيم در فرودگاه بيروت فرود بياييم. همه چشم‌ها به پنجره‌های هواپيما دوخته شده بود.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻سکوت عروس خاورمیانه خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش سوم 🔹كم‌كم به زمين نشستيم؛ هوای بيرون گرمای شديد و رطوبت بالايی داشت. در وضعيتی را ترک كرده بوديم كه پايان تابستان بود و در بيروت گرمای هوا به ٣٢ درجه می‌رسيد. هواپيما از حركت ايستاد و پياده شديم؛ سپس در راهروی طولانی و خلوتی به راه افتاديم و چند دقيقه بعد به گمرک رسيديم. هميشه هنگام ورود به ويزای موقت می‌خواستيم كه پانزده يورو قيمت داشت. دنبال برچسب ويزا رفتيم كه آن را به پاسپورت‌مان بچسبانيم ولی يكي از مأموران فرودگاه به ما اشاره كرد كه برويم؛ ورود مجانی بود، «ويزای مجانی». 🔸اين نكته مقدمه‌ای شد برای آنچه قرار بود بيرون فرودگاه به چشم ببينيم. چند ماه پيش، لبنان درگير يك غوغايی از نوع ديگر بود. پس از جنگ‌های داخلی و گذشت حدود يک دهه از بازسازی و آبادسازی كشور، با وجود درگيری‌های دو سال اخير و نخست‌وزير آن، لبنان و گردشگری در منطقه خاورميانه شده بود. هتل‌های آن با همه بزرگی و تعداد زيادشان، برای گردشگران كافی نبود. ويزای ورود هم گويا به منزله ماليات جذابيت بی‌پايان و زيبايی روزافزون قطب توريستی به شمار می‌رفت؛ ولی فرودگاه جديد امروز به شكل بختک به چشم می‌خورد. 🔹محله‌های تجاری همگی بسته بود و رفت و آمد نيروهای ارتشي چيزی به غير از مكان پر سر و صدا و زرق و برقی كه در گذشته از آن می‌شناختيم، ساخته بود. تنها نكته مثبت اين بود كه كيف‌هايمان را به سرعت گرفتيم. چمدان‌ها قبل از ما توسط نوار كششی به محل دريافت وسايل رسيده بودند و ما اينک در دروازه شهر بيروت بوديم. 🔸تاريكی، چادرش را پهن كرده و ديدن آثار جنگ برايمان سخت بود. پس از اندكی حركت در مسير فرودگاه تا شهر بيروت، آثار باقی‌مانده از جنگ توسط «تابلوهای تبليغاتی» بزرگی كه در كناره جاده‌ها گذاشته شده بود، نمايان شد. دو دسته تابلو وجود داشت؛ يكی دسته تابلوهايی كه برخی صحنه‌های جنگ را نمايش داده و ديگری آن‌هايی بودند كه تنها دو كلمه «پيروزی الهی» رويشان نقش بسته بود و هيچ امضا و نشانه‌ای از سازمان و افراد نصب‌كننده در آنها نبود و ما نيز بعدها فهميديم كه چه كسانی در پس اين حركت وجود داشته‌اند. 🔹جاده‌ای كه به بيروت می‌آمد از وسط حاشيه جنوبی می‌گذشت و هيچ خانه‌ای در اطرافمان به چشم نمی‌خورد. راننده توضيح داد كه پلی كه به داخل شهر وصل می‌شد، توسط موشک‌های اسراييل منفجر شده و قسمتی از راه را بايد از جاده خاكی برويم. درون شهر بيروت همه چيز عادی بود. بحران ترافيک همچنان در ساعت شش عصر به قوت خود باقي بود. به هتلی در خيابان تجاری « » رسيديم كه اين خيابان را اهل سنت لبنان در دست دارند ولی هر كسی در آن تردد می‌كند؛ اين جا هم اثری از جنگ نبود. يک ساعت بعد، نخستين ملاقات ما با « » از روشنفكران محبوب لبنان و مدير روزنامه برگزار شد. روزنامه السفير مهم‌ترين روزنامه عربی لبنان است و نوعی روحيه و ملی‌گرايانه عربی بر فضای آن حاكم بوده و به دليل آن‌كه حتی يک روز هم در زمان جنگ داخلی، انتشارش متوقف نشده است، از احساس غرور و افتخار خاصی بهره‌مند است. طلال سلمان، با نگاه تحليل‌گرايانه دقيق و بدون هيچ گونه تصنع و تحريفی، حوادث جنگ اخير اسراييل و لبنان را برايمان شرح داد.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻لبنان؛ صورتِ زخمی نگاه پرافتخار خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش چهارم 🔹طلال سلمان، با صدای نازك و خش‌داری صحبت می‌كرد كه دليل آن شكستگی استخوان فكش در جريان ترور دو سال پيش وی بود. می‌گفت: 🔸مردم فلسطين و لبنان هر دو با يک دشمن روبه‌رو هستند كه شهروندان را ‌كشته، خانه‌ها را ويران كرد و منابع و سرچشمه‌های اصلی آن‌ها را قطع می‌كند تا حق زندگی و ماندن را از آن‌ها بگيرد. 🔹 اين روزها خشونت و سختی‌های گذشته را بيش‌تر به ياد می‌آورد؛ اين مسئله در گفته‌های پايانی وي به خوبي مشخص بود كه می‌گفت:‌ هر جنگ جديدی، قربانيان خاص خود را بر جای می‌گذارد كه همه آن‌ها در حافظه‌ ما ثبت خواهد شد. همان‌طور كه در « » گذشت، مكان‌های ديگری هم تبديل به صحنه كشتار و خونريزی‌های هولناک شد. حتی اردوگاه بازداشتی‌های « » در جنوب لبنان، به طور كامل نابود شد، چرا كه اسراييل می‌خواهد، آثار و نمادهای وحشی‌گری‌های خود را هم پاک كند. 🔸طلال سلمان توضيح داد كه اسراييل در طول ٣٣ روز جنگ، بيش از نه هزار انجام داده و موشک‌های مجهز به رادار، توسط ارتش اسراييل شليك شد كه هر جنبنده‌ای از جمله شهروندان مناطق جنگی را هدف قرار می‌داد. بعضی شهرها و روستاها را طوری از بين بردند كه گويی هرگز وجود نداشته‌اند و بسياری از لبنانی‌هايی كه خانه و كاشانه خود را رها نكرده و يا امكان ترک آن را نداشته‌اند درون خانه خود كشته و مدفون شدند. و گفت: 🔹يكی از همكاران ما در السفير چند روزی سعی كرد به خانواده‌اش در جنوب بپيوندد. هنگامي كه به خانه‌شان رسيد با جنازه ده زن ميانسال روبه‌رو شد كه روی هم انباشته شده و يكی از آن‌ها مادرش بود. اين زن‌ها خواسته بودند در كناری مانده و زير بارش بمب و موشك به يكديگر دلداری دهند. مدير السفير پس از توصيف صحنه‌های دردآور جنگ، ما را دعوت كرد تا به چشم خود آنچه بر لبنان گذشته است را بررسی كنيم، و در ادامه تأكيد كرد: 🔸هر وقت در لبنان بگرديد، آثار كينه‌توزانه جنگ اسراييل و ميزان قدرت مقاومت را خواهيد ديد. اولين چشم‌انداز به شما نشان می‌دهد كه حجم ويرانگری و كشتار و نيز ميزان خشونتی كه اسراييل در حق ملت بی‌دفاع لبنان به كار برد و تراكم بمباران‌هايی كه بيش از يک ميليون لبنانی را از ميهن‌شان آواره كرد، چقدر بوده است. در چشم‌انداز ديگر كه هرگز نمی‌توان آن را فراموش كرد، شاهد و يكپارچگی توده‌های مردم لبنان خواهيد بود كه در روزهای جنگ جلوه‌گر شد؛ و زيباتر از آن، مقاومت دليرانه لبناني‌هايی كه ٣٣ روز زير باران بمب‌ها و موشک‌های اسراييل به سر بردند و هرگز از مسير خود بازنگشتند. مردم سرزمين لبنان، نتيجه‌ای را محقق ساختند كه پيش از آن هرگز به دست نيامده بود و غير ممكن به نظر می‌رسيد؛ آن‌ها معادله‌ای را كه ميان اسراييل و جهان عرب پابرجا مانده بود، را دگرگون كردند.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۲١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
29.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴روضه حضرت علی‌اصغر مرحوم کوثری در حضور مرحوم امام قدس سره الشریف شیرخوار اصغر من بی‌گناه اصغر من گلوی نازک خشکیده تو شیر نداشت، طاقت تیر نداشت 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حزب‌الله در قلب مردم لبنان خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/بخش آخر بخش پنجم 🔹از نگاه اين روشنفكر لبنانی، خواسته اسراييل اين بود كه از سوء استفاده كرده و از هر ابزاری در اين راه بهره‌گيری كند؛ از جمله اخبار و شايعاتی منتشر ساخت كه در آن‌ها تأكيد كرده بود: «جنگ را تنها برای نابودی آغاز كرده است.» در واقع زيرساخت‌های اقتصادی لبنان را نابود كرد تا ارتش نتواند اهداف خود را پيش ببرد. اما برای مردم لبنان تنها همين كافی بود كه اولين ملت عربی باشند كه به تنهايی در برابر اسراييل ايستاده و بدون سازش و لغزيدن در مرداب تبليغاتی اسراييل، پايدار بمانند. 🔸طلال سلمان همچنين موضوع جنجالی ديگری را مطرح كرد و آن حضور نيروهای بين‌المللي « » در جنوب لبنان بود؛ اين نيروها پانزده هزار سرباز بودند كه به فرماندهی سازمان ملل سازماندهی شده و بر اساس قطعنامه ١٧٠١ می‌بايست جنوب لبنان را كنترل كنند. 🔹طلال سلمان بر اين باور بود كه قطعنامه سازمان ملل براي منافع اسراييل و البته امنيت لبنان صادر شده است: تأكيد می‌كنم كه اين قطعنامه می‌تواند از سازماندهی مقاومت جلوگيری كند، ولی آرزوی ما اين است كه بتواند از آنچه مقاومت به خاطرش ايجاد شده نيز پرده‌برداری كند. در عمل ، برای دفاع است و جنبه تهاجمی ندارد. 🔸روشن نبود كه مدير روزنامه با ما صادق است يا نه؛ يک‌بار گفت: «پانزده هزار سرباز، شمار بالايی است و ما نمی‌دانيم آن‌ها را كجا جا بدهيم.» لبخند تلخ وی پرسش‌ها و دو دلی‌های زيادی بر جا گذاشت. نمی‌شد نتيجه‌گيري كرد كه گره واقعي در تعداد سربازهاست يا خلع سلاح حزب‌الله. 🔹در پايان، پيش از جدا شدن از ما افزود: حزب‌الله، از دنباله و پشتوانه پرقدرتی بهره‌مند بوده و در اعماق ريشه دوانده است. رزمندگان جايی می‌جنگند كه به دنيا آمده‌اند و خانواده‌شان آنجا زندگی مي‌كند و سرزمين آن‌ها است. دوباره بحث و بررسي در مورد حزب‌الله شروع شده و از همان نخستين ساعتی كه وارد لبنان شديم واضح و نمايان بود كه اين حزب، همان طور که برخی گمان مي‌كنند، هرگز شكست نخورده است.(برگرفته از: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١، مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شاه؛ حمایت از دین‌داری سکولار و مبارزه با سیاست دین‌مدار عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۵ ▫️حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بى‏دريغ توده‏ها از امام و اوج نهضت ضد « » ! كه با فرا رسيدن محرم ٨٣ (خرداد ۴٢) زمين را به لرزه درآورده بود، را سخت وحشت‏زده ساخت و به تكاپو و جنب و جوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت در سوم خرداد ۴٢ ايراد كرد، بار ديگر به ‏فريبى و ‏پردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشت‏پرده در دست طرح بود، زمينه‏سازى كند. از اين رو پس از دروغ‏بافى‏ها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان‏‏(عج) و حضرت عباس‏‏(ع) چنين گفت: ▪️«... ولى بايد بدانيد كه دشمن‏هاى اين مملكت، دشمن‏هاى اين ملت و مملكت « » راحت ننشسته‏اند، به هر وسيله‏اى كه مى‏توانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بى‏عقيده و بى‏ايمان و بدبختى را مى‏خرند و تحريک مى‏كنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافه‏اى ظاهر مى‏شوند. اين‌ها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمال‌شان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد‏‏...». ▫️نيز در گفتار ششم خرداد ۴٢ در شهرستان كرمان به شيوه پادشاهان، به هرزه‏درآيى و ياوه‏سرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت: «تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مى‏ايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشى‏ها را بكنند، آن‌ها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازه نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج١ ص۴۶٩-۴۶٨) ادامه دارد... 🔴وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان ▫️با خودسری‌های جریان در امور خارجی کشور، در افغانستان دچار اختلاف و جنگ داخلی شد و فعالیت‌هایی هم در عربستان و برخی کشورهای اروپایی صورت گرفت که مغایر با سیاست‌های تعیین شده انقلاب اسلامی در زمینه بین‌الملل بود و هزینه‌های سنگینی به نظام تحمیل کرد؛ به گونه‌ای که رئیس‌جمهور وقت در خطبه‌های نماز جمعه تهران، نسبت به این اقدامات موضعی صریح و علنی گرفت: ▪️«ما برای اشاعه نظرات و ایده‌های سیاسی خودمان از روش‌های گوناگونی که تصور می‌شود، استفاده نمی‌کنیم. نمی‌خواهیم به زور و با ارتباطات مخفی آرمان‌های انقلاب را به ملت‌ها تزریق کنیم» ▫️آیت‌الله خامنه‌ای درباره اقدامات سیدمهدی هاشمی در مسئله افغانستان می‌گویند: «ممکن است که ایشان (منتظری) در کار افغانستان رسماً نماینده نداشت اما همین سیدمهدی و این‌ها به پشتوانه ایشان در مسائل افغانستان دخالت می‌کردند. اصلا شکل‌گیری اختلافات در درون شیعه و گروه‌های شیعه از همان زمان است. در افغانستان این‌ها از چند گروه یک گروه تند خشنی تشکیل دادند که حتی گفته می‌شد بعضی‌ها را سر به نیست می‌کنند. بقیه گروه‌ها را به کلی نفی می‌کردند، از صحنه خارج می‌کردند، جلوی کمک به آن‌ها را می‌گرفتند. کارهای عجیبی داشتند.»(روایت رهبری صص١٨٣-١٨٢) ◀️پی‌نوشت: طالبان در ذهن جامعه ایرانی نماد تحجر و خشونت است و اقدامات غیرقابل دفاع آن‌ها در دهه‌های گذشته ریشه در تفکرات التقاطی-سلفی آن‌ها دارد. سیدمهدی هاشمی، از ارکان بیت منتظری در دهه شصت، را می‌توان نسخه شیعی دانست. او و همراهانش با انحراف از چارچوب اعتقادی-رفتاری تشیع و خارج از مدار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به نماد خشونت و تفرقه‌افکنی در افغانستان بدل شدند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لبنان پس از حماسه خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه؛ به مناسبت پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه 🔸سختی‌های سفر در میان محاصره هوایی و دریایی اسرائیل 🔸کشور شکست‌ناپذیر 🔸سکوت عروس خاورمیانه 🔸لبنان؛ صورتِ زخمی نگاه پرافتخار 🔸حزب‌الله در قلب مردم لبنان 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بی‌مخ عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /۶ ▫️در برابر اين هرزه‏گويى‏هاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديک‌تر مى‏شد، خروش توده‏ها فزونى مى‏يافت و آتش شعله‏‌ورتر مى‏شد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مى‏كرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى ٨٣ (١٣ خرداد ۴٢)بود كه حدود صدهزار نفر از توده ‏هاى به ‏پاخاسته مسلمان، بى‏علم و كتل در حالى كه هر يک عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابان‏هاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايان‌ترين تجلّى ارادۀ ملت بود. ◾️چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دسته‏‌هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسه «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن خود را درباره هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. ◽️پليس شاه كه آن روزها سر در لاک خود فرو برده بود و در مسير دسته‌هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمى‏شد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابان‏ها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسه « » را محاصره كرد و درب آن را بست و بدين‏وسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! ◾️هنوز خورشيد سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسه حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد « ، خمينى » به طرف مدرسه حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده‌هاى انقلابى درآمد. ◽️دسته ‏هاى عزادار با شعارها و نوحه‌هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعه فيضيه حكايت مى‏كرد، رو به مدرسه حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته‏‌هايى كه از راه مى‏رسيد، جايى نماند. ◾️شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوج‏گيرى سركوب كند!و براى اين منظور «شعبان بى‏مخ» (چاقوكش معروف)را كه در كودتاى امريكايى ٢٨ مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دسته سينه‏‌زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آن‌كه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربده «جاويد شاه» به آنان حمله‏ور شوند و عده‏اى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مى‏كردند در اين حالت، مردم غافلگير مى‏شوند وگمان مى‏كنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مى‏شوند. (نهضت امام خمینی ج١ ص۴٧٠-۴۶٩) ادامه دارد... 🔴وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست» @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقام معظم رهبری : بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!(٧٩.١.٢۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️امام خمینی با کدام روضه بیش‌تر منقلب می‌شدند؟ 🔳روضه وداع مرحوم کوثری در کنار مرقد مطهر امام خمینی پناه عالمیان خواهرت پناه ندارد به جز تو ای شه خوبان امیدگاه ندارد 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
یک اشتباه تکراری 🔻سالروز کودتای ٢٨مرداد «دولت مصدق سیاست موازنه منفی داشت و می گفت نه شوروی، نه انگلیس، نفر سوم. نفر سوم آمریکا بود. مصدق همه امید خود را در سبدی تحت عنوان سیاست موازنه منفی گذاشت که آن سبد در جمهوری اسلامی تبدیل به سبد برجام شد. متاسفانه این سبد ها خیلی شبیه هم است.» (دکتر مظفر نامدار، ١٢آبان ٩٩ وبینار شیطان بزرگ بدون روتوش) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db