🔻جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
#اختصاصی
⚫️نطق تاریخی مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در مجلس بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم.
▫️عرض کنم آن چیزی که برای افرادی که میخواهند مکتبی را عرضه کنند لازم است، اول #ایمان است و دوم #شجاعت. اینکه مکتب خودشان را عرضه بکنند.
▪️یکی از اسرار موفقتهای مسلمانان در صدر اسلام این بود که مکتب خودشان را به دنیا عرضه کردند و تحت تأثیر مکتبهای دیگر قرار نگرفتند و مثل اینکه یک استضعاف فکری به نظر من میرسد که باز در جو این مجلس که ان شاء الله نیست ولی اینطور است که ما آنطور که باید، مکتب خودمان را عرضه نمی کنیم.
▫️یک الفاظی را در این قانون وارد کردیم که این الفاظ در #غرب یک مفاهیم خاصی دارد که با مفاهیمی که در مکتب ما است اینها مخالف است. حالا میخواهیم با آنها، اینها را تطبیق بدهیم با آن سابقه ذهنی که هست به اشکال برمیخوریم.
▪️حالا در این اصل چون وقت نیست که عرایضم را کاملا بگویم خلاصه می کنم. در این اصل وقتی که انسان ملاحظه میکند میبیند آن چیزی که #نظام_شرعی را برقرار میکند آن مساله اصل حکومت است که آن در این اصل نیست در وظایف و اختیارات رهبری هیچ معلوم نیست که نقش رهبر در تعیین #رئیسجمهور چه نقشی است و اگر رهبر در اینجا نقشی نداشته باشد، اصلا این نظام شرعی نیست. هر چه شما از این اختیارات برای رهبر تعیین بکنید درست نیست. ما اصلا اصل مطلب را فراموش کردهایم. ولایت فقیه اساسش آنجا هست.
▫️اگر همینطوری که آقای دستغیب فرمودند که ما میخواهیم حکومت ظلمه نباشد و آن حکومتها پایان پیدا کرده باشد، باید اینجا را درست کنیم و اول باید این مطلب معلوم بشود که نقش فقیه و ولایت فقیه در تعیین ریاست جمهوری چه نقشی است. روح مطلب اینجا است و اینطور که متاسفانه تنظیم شده است اصلا مفهومش این است که فقیه در اینجا هیچ نقشی ندارد. حالا بگوییم بعدها معین میکنیم یا چطور میشود، یا در فصلهای بعد میآید باید بگویم که جایش همینجا است
▪️وقتی که میگویند وظایف و اختیارات رهبری، باید اول معلوم بشود اگر غیر از این هم باشد اصلا حکومت، حکومت شرعی نیست. خوب اینجا در مجلس فقها هستند اگر این را ما بخواهیم که فقط به عزل اکتفا بکنیم فایدهای ندارد. باید #نصب معلوم بشود که فقیه باید در اینجا چه کارهائی را بکند. اصل براین است که نصب بتواند بکند. حالا اگر خیلی ما بخواهیم دقت کنیم باید در اینجا اینطور قرار بدهیم که نامزدهای ریاستجمهوری را منحصرا باید #فقیه صلاحیت آنها را در شورا بررسی کند و به مردم معرفی کند، این مطلب در اینجا ذکر نشده.
▫️حالا ما آمدهایم یک فروعی را آوردهایم مثلا تعیین فقهای شورای نگهبان، اصل مطلب را رها کردهایم و به اینجا رسیدهایم.
▪️مطلب بنده همین است که اگر بخواهیم نظام، نظام شرعی باشد حتما باید در نصب، نقش فقیه معلوم بشود و فقیه باید اینجا پیاده و شروع بشود و اگر این نصب نباشد هر مطلب دیگری را برای فقیه در نظر بگیریم، باز همان نظام است و نمیتوانیم به این نظام، نظام شرعی اطلاق بکنیم. حالا حاکمیت ملی میگویند و حاکمیت ملی را با معانی و مفاهیم غربی در نظر میگیرند و میبینند با این جور در نمیآید. ما باید ان شاء الله شجاعت این را داشته باشیم که آقایان حتما دارند.
▫️ما اصلا برای این آمده ایم که مکتب اسلام را در اینجا عرضه کنیم و بفهمانیم که اسلام هم خودش یک نظام مستقلی است و یک نظامی است غیر از نظامهای دیگر، نه حکومت مردم بر مردم است به آن معنائی که عرض کردم، نه اینکه مردم در حکومت وارد نیستند و نمیتوانند دخالت کنند و ما به آن معنی حکومت بر مردم که «ان الحکم الا لله» نباشد این نمیشود، در اسلام حکومت خدا بر مردم است. حکومت شرع بر مردم است و از جمله همین مساله ولایت فقیه است. لذا بنده با این اصل تا آن مطلب ریاست جمهوری و نقش فقیه در اینجا کاملا معلوم نباشد، مخالفت دارم.(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی، جلد جلسه سی و دوم تا پنجاهم، ص ١١۶١ و ١١۶٢)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📂سند کمتر دیده شده|| جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
#اختصاصی
مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی :
اگر بخواهیم نظام، نظام شرعی باشد حتما باید در نصب [رئیسجمهور] ، نقش فقیه معلوم بشود و فقیه باید اینجا پیاده و شروع بشود و اگر این نصب نباشد هر مطلب دیگری را برای فقیه در نظر بگیریم، باز همان نظام است و نمیتوانیم به این نظام، نظام شرعی اطلاق بکنیم.(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی، جلد جلسه سی و دوم تا پنجاهم، ص ١١۶١ و ١١۶٢)
متن کامل:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/3591
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| دعای مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بعد از تحویل وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی
🔲آیتالله العظمی صافی گلپایگانی خطاب به امام خمینی:
🔹خداوند سایهی مبارک را مستدام بدارد.
وظیفه همه ما این است که حضرتعالی را دعا کنیم که در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پایدار باشید.
🔹البته همینطور که فرمودید با ائتمار به الطاف حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه الشریف) ان شاالله همین منویات حضرتعالی و مقاصدی که الحمدلله تعالی تحقق پیدا کرده است و بیشتر از اینها هم ان شاالله زیر سایه خود حضرتعالی امیدواریم به احسن وجه، محقق شود.
▫️جلسه تحویل وصیتنامه الهی_سیاسی امام خمینی با حضور سران نظام_ ۱۹ آذر ۱۳۶۶.
🔴به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شگفتی مهماندار هواپیمای امام از آرامش روحی ایشان
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٢
🔹امام حدود ۱۲/۳۰ به وقت فرانسه و ٣/٣٠ بعد از نیمه شب به وقت تهران به سمت فرودگاه حرکت کرد. صدها خبرنگار در برابر اقامتگاه امام در #نوفللوشاتو اجتماع کرده و از آخرین لحظههای اقامت امام در آن محل و حرکتش به سمت فرودگاه عکس و فیلم تهیه میکردند. دهها دستگاه ماشین پلیس و سرویس امنیتی امام را تا فرودگاه اسکورت کردند. هزاران نفر از ایرانیان در فرودگاه اجتماع کرده بودند و در پشتیبانی از امام و پر ضد شاه و بختيار شعار میدادند.
🔸امام پس از پرواز به طبقه دوم هواپیما رفتند و پس از #تهجد به استراحت پرداختند. یکی از میهمانداران از آرامش امام در آن شرایط حساس و خطرناک شگفتزده شده بود میگفت من چندینبار از بالای سرشان رد شدم تا مطمئن شوم که به خواب رفتهاند یا نه با کمال تعجب دیدم که با آرامش کامل در خواب به سر میبرند.
🔹آنگاه که هواپیما در ساعت ٩/٣٠ بامداد در #فرودگاه_مهرآباد بر زمین نشست، آقای #حاج_سیدمرتضی_پسندیده نخستین کسی بود که در استقبال امام وارد هواپیما شد. او میخواست امام را هنگام پایین آمدن از هواپیما همراهی کند، لیکن امام نپذیرفت و از او درخواست کرد که پیش از ایشان از هواپیما بیرون بیاید، آقای مطهری نیز برای استقبال از امام وارد هواپیما شد، همزمان با بازگشت امام به ایران نیروهای نظامی شاه و سربازان گارد شاهنشاهی در تیراندازیهای خود ده نفر را در تهران به شهادت رسانیدند در اطراف و اکناف کشور نیز شماری به دست دژخیمان شاه شهید شدند.
🔸در سمنان نیز دو نوجوان به نامهای #محمود_بلوری ۹ ساله و #على_همتیان ۱۶ ساله از اهالی مهدیشهر به شهادت رسیدند. آنان به همراهی جمعی از اهالی مهدیشهر به یمن بازگشت امام به خاک میهن با پنجاه دستگاه کامیون و سواری در حالی که چراغهای خود را روشن کرده و با بوقهای ممتد شادی میکردند وارد سمنان شدند. نیروی انتظامیِ سرسپرده به رژیم شاه در #سمنان به این کاروان شرف و شعف یورش برد که به شهادت محمود بلوری، علی همتیان و مجروح شدن على طالب منجر شد.
🔹امام پس از سخنرانی تاریخی در #بهشت_زهرا (س) با هلیکوپتر از آن محل بیرون برده شد این هلیکوپتر در بیمارستان یکصد تختخوابی فرود آمد و امام با وسیلهای به منزل خواهرش واقع در بلوار کشاورز رفت و تا پاسی از شب در آنجا به سر برد.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٢٩٨-٢٩٧)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابتکار جوان سبزواری در انتقال سخنرانی امام خمینی به شهر خود
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٣
امام حدود ساعت ۱۲ نیمه شب وارد مدرسه رفاه شد و مورد استقبال جمعی از علما، مردم و کمیته استقبال که ساعتها بود از امام بیخبر و نگران بود قرار گرفت. امام در لحظه ورود به اتاق استراحت خود، روی په ایستاد و خطاب به حاضران سخنانی ایراد کرد و این نکته را يادآور شد که آنچه تحقق يافت از توان بشر خارج بود. عنایت خداوند شامل حال این ملت شد و این دودمان شر و فساد را از میان برد و ملت را از شرشان آسوده ساخت، بنابراين، همه ما باید شکرگزار او باشیم و قدر این نعمت را که او به ما ارزانی داشته است، بدانیم. امام در ملاقات با جمعی از نیروی هوایی به بختیار هشدار داد که اگر یک نفر از این همافران دستگیر شده به دست جلادان از بین بروند همه آنان را به کیفر اعمالشان میرسانم.
اهالی سبزوار زودتر از دیگر هموطنان ما توانستند سخنرانی امام در بهشت زهرا(س) را بگیرند و به آن گوش فرادهند. یک #جوان_سبزواری سخنرانی امام را در بهشت زهر الأس) ضبط کرد و تلفنی به سبزوار فرستاد. از ساعت ۴ تا ٨ بعد از ظهر سخنرانی امام در سبزوار چندینبار به وسیله فرستنده محی که پنجاه کیلومتر برد داشت پخش شد. این فرستنده به ابتکار یک جوان سبزواری ساخته شد که پیامهای انقلابی را در شهر پخش میکرد.
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻دفاع آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از پیوند سیاست و دیانت در سال ١٣۴۴
بخشی از یادداشت کمتر دیده شده آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
«این نکته ناگفته نماناد که در اسلام سیاست و زمامداری از رهبری روحانی و دینی و معنوی جدا نیست. جانشینان پیغمبر باید مثل اعلی و نمونه کامل اخلاق و فضایل و علوم پیغمبر باشند و بتوانند مردم را به جمیع حقایق دین و دقائق احکام شرع هدایت کنند و به عبارت دیگر جانشینی پیغمبر یعنی ادامه علم و کمال و اخلاق و هدایت و رهبری پیغمبر و عهدهداری امور امت در جمیع آنچه راجع به مصالح دین و دنیا است، و این همان معنایی است که بعد از پیغمبر تا حال منقطع نشده و باقی است و منقطع هم نخواهد شد.»(نشریه «مسجد اعظم»، اردیبهشت ١٣۴۴، شماره ۶، صص ١٨-١٧)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیشینه و ادله اصل «ولایتفقیه» در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
بخشی از مصاحبه کمتر دیده شده از آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
🔹 اصل ولایت فقیه در میان فقها مطرح بوده است. مرحوم شیخ مفید در کتاب المقنع و مرحوم شیخ صدوق در مقنعه و شیخ طوسى در النهایه و دیگران درمنابع فقهى، آن را مطرح کردهاند، لکن بحث در محدوده و اختیارات ولىفقیه بوده است. برخى به ولایت مطلقه و عموم الولایه معتقد بوده اند و برخى در حد امورحسبیه که در عصر غیبت کبرى به فقهاى عادل سپرده شده است، یعنى تنها فقها صلاحیت دخالت در امور مسلمانان را طبق آنچه مصلحتاقتضا مىکند، دارند و هر تصمیمى کهدر مورد مسائل مسلمانان و اداره جامعه بگیرند و حتى قوانینى که تشریع مىکنند و هرحکومتى که با نظارت ایشان شکلگیرد، ناشى از ولایت مطلقه امام معصوم(ع)است. بنابراین با توجه به این که امام باید مصالح امت را رعایت کند و مواظب حفظ دین و احیاى سنت و دفع بدعت و حفظ شریعت و سرپرستى امت باشد و ازهرچه باعث تباهى و فساد و انحراف امت اسلامى مىگردد، ممانعت کند، این مسوولیت در عصرحضور امام(ع) با حضور امام و اعمال ولایت وى امکانپذیراست، اما در عصر غیبت این مسوولیت به عهده فقهاى جامعالشرائط سپرده شده و رهبرى تنها زیبنده آناناست و آنان جانشینان امام و قائم مقام او در شوونحکومتى هستند و حلال و حرام خدا را بیان و احکام را اجرا مىکنند.
🔸اگر به ضرورت ولایت و حکومت فقیهان درعصرغیبت قائل نباشیم، نه تنها با دلایلى مثلمقبوله و توقیع شریف مخالفت کرده ایم، بلکه دین مندرس و آثار شریعت مبین، محو مىگردد. در بستر تاریخى آنچه تاکنون دین را حفظ کرده وحلال و حرام خدا درجامعه بیانگشته، نفوذ فقها درقلب و دل مردم بوده است. به نظر ما قوى ترین سبب بقاىتشیعو حفظ آثار معصومان(ع) تا روزگار ما، اشراف فقها برامور و جایگاه معنوى و موقعیت اجتماعى و نفوذ کلمه آنان بوده است.
[سؤال:]
🔹 دلایل شما بر ضرورت ولایت و حکومت فقها در عصر غیبت چیست؟
[پاسخ آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:]
🔸علاوه بر اجماع و اتفاق امت که زعامت و سرپرستى بهعنوان نیابتعامه تنها از آن فقهاى عادل است، عبارتست از:
روایاتى مثل توقیع شریف از این روایت بخوبى استفاده مىشودکه حکومت مشروعى که از روزگار حضرت خاتم انبیاء(ص) شروع شد، هرگز منقطع نشده و تا زمانى کهتکلیف باقى است، همچنان استمرار خواهد یافت و درتحقق این حکومت میان آن که ولى امر در هر آنچه خداوند در حوزه حکومتش یعنى دین و مافیها قرار داده کاملا مبسوط الید باشد و یا تنها در بخشى از آناختیار داشته باشد و یا هیچ اختیارى نداشته باشد و یا آن که در برابر دیدگان حاضر و یا از چشم ما غایب باشد،تفاوتى وجود ندارد.
🔹فقهاى عادل درعصر غیبت، حاکمان شرع و سرپرستان امور مردم هستند و این همان حکومت مشروعى است که برمکلفان واجب است که از آن اطاعت کنند وبرهر مسلمانواجب است حتى اگر در سرزمین دیگرى جز دارالاسلام به سرمى برند زیر پرچم حکومت اسلامى در آیند و واجب است از آن اطاعتکنند. بنابر این مومنان اگر چه در سرزمین کفر و کشورهاى خارجى غیر مسلمان(دارالکفر) زندگى کنند و یا آن که سرزمین مسلمانان تحت سلطهء نامشروعى باشد،برآنان واجب است که از این حکومت مشروع که امام معصوم(ع) در عصر غیبت به فقیهان جامعالشرائط سپرده است، تبعیت کنند. دلایل دیگر حکومت فقیهان را مىتوانید در وسائل الشیعه کتاب القضاء ملاحظه کنید، افزون برآن که مرحوم فاضل نراقى برخى از روایات را در عائده ۵۴ کتاب شریفعوائد الایام آورده است.(فقه اهلبیت، شماره ٢٠ - ١٩، ١٣٧٨ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حوزه اختیارات ولیفقیه از نگاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
بخشی از مصاحبه کمتر دیده شده از آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
[سؤال:]
▪️حوزه اختیارات و صلاحیت ولایت فقیهان را بیان کنید.ولى فقیه تا چه حدى مىتواند درزندگى خصوصى مردم دخالت کند؟ آیا عملکرد ولى فقیهمشروط به مصلحت نظام یا مصحلت مردم است؟
[پاسخ آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:]
▫️با توجه به اتفاق و اجماع امامیه و با توجه به مفاد توقیع شریف و روایاتى که به معناى آن است فقیهان داراى همان مناصبى هستند که درعرف و شرع از شؤون والى به شمار مىرود که برخى از آن اختیارات عبارتند از:
▪️١. خمس،
▫️٢. میراث بلا وارث،
▪️٣. تصرف دراموال مردم به منظور حفظ کیان اسلام
▫️۴. دفاع از حریم دین،
▪️۵. اقدام به امورى که موجب شوکت و عزت شرع مبین و تقویت جماعت مسلمانان مى شود، مانند تأسیس حوزههاى علمیه، کمک به طلاب علوم دینى که وجودشان مانع هدم و اندراس آثار دین است و باعث آشنایى مردم با معارف دین وحلال و حرام مىگردد،
▫️۶. گسترش دعوت به اسلام،
▪️٧. تأسیس بنیادهاى اقتصادى و تربیتى، ایجاد مؤسسات خیریه، چاپ و نشر کتابهاى اسلامى، مساجد و مدارس با تصرف در وجوهات و اموال مردم،
▫️٨. صرف اموال مردم و وجوهات درجهت کمک به بینوایان و ناتوانان و هر موردى که اگر امام(ع) ،حاضر بود، درآن هزینه مىکرد،
▪️٩. اعلاى کلمه توحید با رعایت اهم و مهم،
▫️١٠. اعمال ولایت درجهت تامین مصالح مسلمانان و رفع تباهى و فساد از جامعه اسلامى.(فقه اهلبیت، شماره ٢٠-١٩، ١٣٧٨ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد کوتاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیهالأمة مرحوم نائینی
▫️ #تنبیه_الأمة کتابی استدلالی است؛ اما در مقابل این سؤال که بالاخره درباره رأی اکثریت چه باید کرد، طرحی ندارد و معلوم نیست که چه میخواهد بگوید.
▪️آیا منظورش این است که قوانین در #مجلس بیاید و تصویب شود و عدهای هم قیام و قعود کنند و عدهای دیگر هم حق داشته باشند که بلند نشوند و رأی ندهند، و آن قانون با رأی اکثریت به رسمیت برسد؟ ولو اینکه با اسلام و اصول اسلامی موافقت نداشته باشد! قطعا چنین چیزی نمیتواند صحیح باشد و به یقین میدانیم که منظور مرحوم نائینی نیز این نبوده است؛ چراکه بارها در همان کتاب؛ به مبانی اسلامی اشاره میکند. اما اینکه چه باید کرد، [در این کتاب] معلوم نیست. بر این اساس شما میبینید که بعدا خودشان دستور میدهند که کتاب را جمعآوری کنند. به هرحال آنچه ایشان میخواستند تحدید حکومت حاکم و شاه است [و این]که در حدی باید تعدیل شود.(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٨٠، ١٣٨١ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db