eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مظهر اقتدار ملی مقام معظم رهبری: روز ۲۲ بهمن و راهپیمائی ۲۲ بهمن مظهر اقتدار ملی است؛ مظهر اقتدار ملت ایران است؛ مظهر حضور مردمی و اراده و عزم ملی ملت ایران است که مرد و زن و پیر و جوان، در همه‌ی شرائط به خیابان‌ها می‌آیند و خودشان را در سرتاسر کشور در مقابل چشم بینندگان قرار میدهند؛ این خیلی باعظمت است. ۱۳۸۶/۱۱/۱۹ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت امام جواد علیه‌السلام؛ مظهر مبارزه با باطل مقام معظم رهبری: امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت‌ها نمیترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند.۱۳۹۰/۰۳/۲۳ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدالت‌خواهی و آزادی در سیره نبوی و علوی امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹«رئیس دولت در زمان ‏‎ ‎‏ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ خود پیغمبر بود، و وضع و رفتارش با مردم به اینطور بود که‏‎ ‎‏در مسجد وقتی که تشریف داشت و اشخاص هم بودند، اگر کسی از خارج مجلس وارد‏‎ ‎‏می شد و غریبه بود نمی دانست رئیس دولت کدام یک از این‌هاست و می پرسید کدام‏‎ ‎‏هستید. 🔸تشریفات به این معنا که در بین طاغوت بوده است هرگز نبوده است. رئیس دولت‏‎ ‎‏در زمان حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در محضر قاضی حاضر شد، و با آن یهودی که ادعا‏‎ ‎‏داشت ـ یا ایشان ادعا داشتند ـ طرح دعوا کردند و قاضی وقتی که خواست احترامی از‏‎ ‎‏حضرت امیرالمؤمنین بکند، ایشان گفتند حق نداری؛ در محضر قضا ما یکی هستیم و‏‎ ‎‏بعد هم حکم را علیه او ـ علیه حضرت امیر ـ داد و ایشان تسلیم شدند. 🔹اسلام ‏‏[‏‏دارای‏‏]‏‎ ‎‏یک همچو امری است؛ اسلام یک همچو ، یک همچو دارد. کجا‏‎ ‎‏همچو امری است؟ در کجا سراغ دارید که رئیس دولت را در محضر قاضی که از‏‎ ‎‏[‏‏طرف‏‏]‏‏ خود او نصب شده است حاضر کند و به دادخواهی با یک یهودی احضار کند و‏‎ ‎‏حاضر بشود و تسلیم قاضی باشد؟ در کدام مملکت ـ این مملکت‌هایی که ادعای آزادی و‏‎ ‎‏دمکراسی می کنند ـ سراغ دارید؟ بیاورید نظیر این را.‏»(صحیفه امام، ج٧، ١٢۶) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام یازده ماده‌ای امام خمینی به نمایندگان مجلس شورای در افتتاح اولین دوره مجلس/بخش اول سالگرد افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏ 🔹 با خواست خداوند متعال و به مبارکی و میمنت در روزی بسیار بزرگ، افتتاح می شود. روز که روز ولادت با برکت و سعادت‏‎ ‎#‏بزرگمرد_تاریخ و ـ صلوات الله و سلامه علیه ـ‏‎ ‎‏مجلس مقدس شورای اسلامی که اولین مجلس جمهوری اسلامی است و اولین مجلس‏‎ ‎‏است که با انجام گرفت، گشایش می‌یابد. و من امیدوارم که این مجلس به‏‎ ‎‏برکت این روز مبارک، مجلس عدالت و پیرو اسلام و به نفع مسلمین و کشور اسلامی‏‎ ‎‏باشد. سپاس خداوند بزرگ را که در مدتی کوتاه ملت شریف ایران موفق شد که اساس‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی را با آزادی و آرامش بنیان گذارد؛ و این از برکت اسلام و‏‎ ‎‏وحدت کلمه قشرهای متعهد اسلامی است. اینجانب طلیعه این مجلس مبارک را به ملت‏‎ ‎‏بزرگ ایران و شما نمایندگان محترم تبریک عرض می‌کنم و تذکراتی را که دوستان من،‏‎ ‎‏خود نیز توجه دارند تکرار می‌نمایم:‏ 🔸 ١. شما دوستان محترم نماینده ملتی هستید که جز به و عدالت ‏الهی ـ اسلامی فکر نمی‌کنند؛ و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی که در‏‎ ‎‏طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند؛ رژیمی که ثروت‏‎ ‎‏سرشار کشور را به خود و هم‌پیمانان نامیمون خود اختصاص داد و برای ادامه سلطه‏‎ ‎‏جبارانه خود به جیب ابرقدرت‌ها ریخت و ملت مظلوم را در سطح بسیار وسیعی از اولین‏‎ ‎‏احتیاجات محروم و به خاک سیاه نشاند، و کشور را در تمام زمینه‌های فرهنگی،‏ ‎‏اقتصادی، سیاسی و نظامی وابسته به اجانب و خصوصاً کرد. ببینیم شما و دولت‏‎ ‎‏منتخب شما با ملت مستضعف که به حرکت انقلابش همه ما را از انزوا خارج نمود چه‏‎ ‎‏خواهید کرد.‏ ‏‏ 🔹 ٢. امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم‏‎ ‎‏ملت مظلوم را در بر می‌گیرد در رأس برنامه‌ها قرار گیرد، و در نخستین مجلس شورای‏‎ ‎‏اسلامی طرح‌هایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود، و از طرف دولت‏‎ ‎‏منتخب شما بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود تا در پیشگاه خداوند متعال، بعضی‏‎ ‎‏از دیون خودتان را به این طبقه عزیز ـ که جان خود را برای اسلام و آزادی و استقلال‏‎ ‎‏کشور در طبق اخلاص گذاشته و پیروزی را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آوردند ـ‏‎ ‎‏ادا کرده باشید.‏ ‏🔸 ٣. شما منتخبین مجلس که از پشتیبانی جدی ملت عزیز برخوردارید، باید با کمال‏‎ ‎‏قدرت در مقابل قدرت‌های شیطانی که در رژیم دست‌نشانده سابق، حاکم بر سرنوشت ما‏‎ ‎‏بودند بایستید و از هیچ قدرتی غیر از قدرت خداوند قادر نهراسید، و جز به مصالح کشور‏‎ ‎‏به چیز دیگری فکر نکنید. متوجه باشید که در خارج از مجلس با صحنه‌سازی‌ها و اغفال،‏‎ ‎‏چه بسا چپ‌گرایان و یا راست‌گرایان و یا ریشه‌های فاسد رژیم سابق طمع کنند که با در‏‎ ‎‏مجلس مقاصد شوم اجانب را تحمیل نمایند. باید همه با هوشیاری در طرح‌ها و مسائل‏‎ ‎‏روز دقت فرمایید و از کیْد دشمنان به خدای تعالی پناه ببرید. خداوند متعال همه ما را از‏‎ ‎‏لغزش‌ها نگه دارد.‏ ‏‏ 🔹 ۴. بحمدالله در مجلس، دانشمندان و علمای آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و‏‎ ‎‏فقهای نگهبان حاضرند؛ لکن لازم است طرح‌هایی که در مجلس می‌گذرد مخالف با‏‎ ‎‏احکام مقدسه اسلام نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس که‏‎ ‎‏ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیداً مخالفت نمایید، و از قلم‌های‏‎ ‎‏مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید و سخط‏‎خالق را برای رضای مخلوق‏‎ ‎‏تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید. ‏ ‏‏🔸۵. این مجلس که اولین دوره در جمهوری اسلامی است، الگویی است برای مجالس‏‎ ‎‏آینده؛ و هر سنت حسنه و یا سیئه‌ای ممکن است در مجالس دیگر اثر گذارد و برای شما‏‎ ‎‏اجر جزیل و یا خدای نخواسته وزر و وبال به بار آورد. لازم است در مذاکرات و برخورد‏‎ ‎‏آرا به طور آرام و با احترام متقابل عمل شود، نه مثل و بعد از آن. و‏‎ ‎‏لازم است از دسته‌بندی‌ها و جهتگیری‌های غیر اصولی برای کوبیدن طرف مقابل جداً‏‎ ‎‏احتراز شود که تنها حل مسائل در محیط آرام امکانپذیر است.‏ ‏‎به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام یازده ماده‌ای امام خمینی به نمایندگان مجلس شورای در افتتاح اولین دوره مجلس/بخش دوم 🔹۶. ویژگی این مجلس و محیط کشور در این دوره ایجاب می کند که مجلس و دولت‏‎ ‎‏هماهنگ شود تا بر مشکلات کشور فائق آیند. و هیچ یک از نهادهای جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏خصوصاً و و دولت برای یکدیگر و دیگران کارشکنی نکنند و‏‎ ‎‏خود را به طور جدی در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خدای متعال آن‌ها را پشتیبانی‏‎ ‎‏فرماید. و ندای آسمانی انسان ساز ‏‏وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِ جَمیعاً وَلا تَفَرَّقوا‎‏ را در نظر داشته و‏‎ ‎‏اطاعت نمایند، و از منازعه و تفرقه اجتناب نمایند و به امر آموزنده الهی گوش فرا دهند و‏‎ ‎‏وَلا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ‏‎‎‏ که دنباله آن تنازع، فشل‎‏ و شکست و رفتن رنگ و بو و‏‎ ‎‏آبروست.‏ ‏‏ 🔸٧. سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در تمام زمینه های داخلی و روابط خارجی حفظ‏‎ ‎‏کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر‏‎ ‎‏نپذیرفت، او را منزوی نمایید. و اگر در وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر کشور چنین‏‎ ‎‏گرایشی باشد که مخالف مسیر اسلام و ملت است اول هدایت و در صورت تخلف،‏‎ ‎‏استیضاح نمایید که وجود چنین عناصر توطئه‌گر در رأس امور یا در قطب‌های حساس،‏‎ ‎‏موجب تباهی کشور خواهد شد.‏ ‏‏ 🔹٨. طرح‌ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین‏‎ ‎‏است انقلابی و با سرعت تصویب کنید، و از نکته‌سنجی‌ها و تغییر عبارات غیر لازم که‏‎ ‎‏موجب تعویق امر است اجتناب کنید، و از وزارتخانه‌ها و مأموران اجرا بخواهید که از‏‎ ‎‏کاغذ بازی‌ها و غلط‌کاری‌های زمان طاغوت اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و‏‎ ‎‏عقب‌افتادگی‌های آن‌ها را به طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند.‏ ‏‏ 🔸٩. در ادارات دولتی، قوانین دست و پاگیری که در مجالس غیر قانونی رژیم سابق به‏‎ ‎‏تصویب رسیده و موجب تعویق و یا تعطیل امور شده و می‌شود و جامعه را به تنگ‏‎ ‎‏آورده است به طور انقلابی لغو کنید ـ گر چه خود لغو است ـ و به جای آن‌ها قوانین مترقی‏‎ ‎‏را که رفاه ملت در آنها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد جایگزین گردانید.‏ ‏‏ 🔹١٠. مجلس جمهوری اسلامی همان‌سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه‏‎ ‎‏آنان فعالیت می نماید، برای رفاه و آسایش اقلیت‌های مذهبی ـ که در اسلام احترام خاصی‏‎ ‎‏دارند و از قشرهای محترم کشور هستند ـ اقدام و فعالیت می‌نماید، و اساساً آنان با‏‎ ‎‏مسلمانان در صف واحد و برای کشور خدمت می کنند و در صف واحد از تمام ارزش‌ها و‏‎ ‎‏مآثر آن برخوردار می‌باشند.‏ 🔸‏‏ ١١. از حضرات فقهای نگهبان تقاضا می‌شود که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه‏‎ ‎‏ملاحظه اشخاص و یا گروه‌های انحرافی را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و‏‎ ‎‏اقدام نموده و نگهبانی از اسلام و احکام مترقی آن نمایند، و خدمت خود را با قدرت‏‎ ‎‏تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولی مطلق او حضرت ولی الله اعظم امام عصر ـ عجل الله ‏‎ ‎‏تعالی فرجه الشریف ـ عرضه دارند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و کشور‏‎ ‎‏عزیز را خواستارم. والسلام علی المسلمین و علی عبادالله الصالحین.‏ ‏‏چهارشنبه ٧ خردادماه ۵٩ / ١٣ رجب ١۴٠٠ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ »(صحیفه امام، ج ١٢، صص ٣۶۴-٣۶١) ‏‎به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گذری بر روزگار قائم‌مقامی منتظری سالروز سخنرانی ساختارشکنانه حسینعلی منتظری و اعتراضات گسترده امت حزب‌الله علیه وی 🔹 پس از پیروزی سیدمحمد خاتمی در انتخابات ١٣٧۶؛ آقای حسینعلی منتظری و بیت وی با محاسبه‌ای غلط گمان کرد دوران انقلاب اسلامی به پایان خود نزدیک شده و او می‌تواند با سخنرانی‌ها و مواضع ساختارشکنانه بار دیگر خود را به صحنه سیاسی کشور بازگرداند. 🔸او در سیزده رجب سال ٧۶ اقدام به طرح شبهات و سخنان ناصوابی زد که با واکنش صریح جامعه ایرانی روبرو شد. 🔹گفتنی است این اقدامات ریشه در ارتباطات آلوده آقای منتظری و بیت وی با جریانات انحرافی دارد. کتاب روزگار قائم‌مقامی به خوبی این ارتباطات را بر اساس اسناد متقن تاریخی نموده است. 📚معرفی کتاب : روزگار قائم‌مقامی پس از تبیین رابطه بیت منتظری با سیدمهدی هاشمی و منافقین(مجاهدین خلق) با کاوشی پژوهش محور در اسناد و گفته‌های معتبر تاریخی، سرنخ‌های یک جریان تاریخی را به مخاطب نشان می‌دهد و اثبات می‌کند رابطه منتظری با نهضت آزادی از اوایل انقلاب شکل گرفته و تا دهه‌ها بعد ادامه داشته است و این ارتباطات منجر به اشتراک در نظر و وحدت در راهبرد میان لیبرال‌ها و منتظری پیرامون مسائل مختلفی همچون سازمان مجاهدین خلق شده است. در نهایت کتاب به ذوب شدن منتظری در لیبرال‌ها در مسئله جنگ می‌پردازد و پیام منشور روحانیت امام خمینی(ره) را به‌عنوان تقابل قاطعانه امام با آن‌ها بررسی می‌کند.... متن کامل معرفی کتاب در خبرگزاری کتاب ایران 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/86173288
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اوضاع اسف‌بار ایران هنگام برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در کلام مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🔻 برنامه زنگ تاریخ؛ شبکه دو سیما حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : جشن‌های دو هزار و پانصد ساله به جز عذاب، بدبختی و گرسنگی چیزی برای ملت ما نداشت. / جشن‌های دو هزار و پانصد ساله در شرایطی برگزار شد که خانمی در تهران پسرش گم شده بود می‌خواست به همسرش در کرمانشاه تلفن بزند و خبر بدهد، دو روز به مخابرات تهران مراجعه کرد و اشک می‌ریخت و التماس می‌کرد و در این دو روز نتوانست با شوهرش تماس بگیرد. در همان حال رژیم پهلوی برای مهمانان خارجی جشن‌های دو هزار و پانصد ساله شرایطی فراهم کرده بود که در هر لحظه‌ای بتوانند با تلفن بین‌المللی با خارج از کشور تماس بگیرند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/86173288
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اسناد نفوذ صهیونیست‌ها در ایران و نقش آنان در برگزاری جشن ننگین ٢۵٠٠ ساله 🔹ترجمه بخشی از کتاب اسناد سنا که در اواخر دهه چهل منتشر شد: «چند روز پس از اینکه علی امینی، تحصیلکرده دانشگاه سوربن پاریس در ماه مه ١٩۶١ (اردیبهشت ١٣۴٠) به مقام نخست‌وزیری در ایران رسید یک مأمور اداره اطلاعات آمریکا (سیا) در یکی از بارهای شهر استانبول یکی از دوستان روزنامه‌نویس خود را ملاقات کرد. 🔸با صرف چند گیلاس مشروب مارتینی مدتی با هم صحبت کردند مخبر روزنامه از مأمور اداره اطلاعات سؤال کرد درباره امینی در ایران چه می‌دانید؟ او چه نوع بازیگری هست. مأمور اداره اطلاعات جواب داد او خوب است، عالی است او یکی از بچه‌های خودمان است.» 🔹علی امینی وقتی به قدرت رسید یکی از مأموریت‌هایش این بود که روابط ایران با رژیم صهیونیستی گسترش دهد. 🔸از زمانی که اسدالله علم به نخست‌وزیری رسید زمزمه جشن ٢۵٠٠ آغاز شد و در این زمینه صهیونیست‌ها مفصلا برنامه دادند و حرف زدند و تلاش کردند که بتوانند رژیم شاه را کمک کنند تا بتواند چنین جشنی را برپا کند و روزنامه‌های صهیونیستی در این زمینه مطالبی دارند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/86173288
🔵صدور منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/١ 🔻روایت کم‌تر شنیده شده در خصوص علت صدور منشور روحانیت🔻 🔹شخصیت‌های برجسته دینی در به خصوص جایگاه ویژه‌ای دارند به گونه‌ای که هدایت‌یافتگی آنان جامعه را هدایت می‌کند و گم‌راهی آنان نیز خسارت جبران‌ناپذیری به کشور خواهد زد. 🔸یکی از شخصیت‌های دینی و سیاسی که متأسفانه به دلایل شخصی و خناسان نفوذی عاقبت خوبی پیدا نکرد آقای بود که با سخنان تحریف‌آمیزش غبار فتنه را بر جاده به پا می‌کرد. 🔹یکی از سخنان پراشتباه او در ٢٢ بهمن ١٣۶٧ ایراد شد که فردای آن روز در روزنامه کثیرالانتشار نیز منتشر شد. او با سخنرانی تند و غیرقابل دفاع خود خود دستاوردهای چند ساله انقلاب، جنگ و حتی مدیریت انقلاب را به زعم خود به چالش کشید و با القای دروغین دل‌سرد شدن مردم به تخطئه فعالیت‌های نظام نوپای اسلامی و ملت ایران پرداخت. 🔸 حضرت امام قدس سره الشریف با مشاهده رفتارهای ناپسند وی در پیام « » در سوم اسفند همان سال، با عذرخواهی از خانواده های شهدا و جانبازان، نسبت به این نوع نگاه به مسائل جاری کشور، پاسخ کامل و محکمی به سخنان وی می‌دهند...(روزگار قائم‌مقامی ص ١١٣) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️من از خانواده شهدا و جانبازان رسما عذرخواهی می‌کنم 🔵منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/٢ 🔸یکی از شبهاتی که آقای در سخنرانی ٢٢ بهمن ۶٧ مطرح کرد در خصوص موفقیت نظام اسلامی در هشت سال دفاع مقدس بود. شبهات و تهمت‌هایی سنگین و ناجوانمردانه که باعث شد امام خمینی قدس سره الشریف بدون این‌که نقشی در این تهمت‌ها داشته باشد؛ از خانواده شهدا و جانبازان عذرخواهی کند: 🔹من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان و‏ به خاطر تحلیل‌های غلط این روزها رسماً معذرت می‌خواهم و از خداوند‏‎ ‎‏می‌خواهم مرا در کنار بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم‏‎ ‎‏نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای‏‎ ‎‏تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان‏‎ ‎‏و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم‏‎ ‎‏تردید ننمودند؛ آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن‏‎ ‎‏نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است. 🔸آیا از این که به وظیفه خود عمل کرده است‏‎ ‎‏نگران باشد؟ نباید برای رضایت چند در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها‏‎ ‎‏به گونه‌ای غلط عمل کنیم که عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از‏‎ ‎‏مواضع اصولی‌اش عدول می‌کند. تحلیل این مطلب که چیزی به‏‎ ‎‏دست نیاورده و یا ناموفّق بوده است، آیا جز به سستی نظام و سلب اعتماد مردم منجر‏‎ ‎‏نمی شود؟! تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول‏‎ ‎‏کنیم. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه...»(صحیفه امام ج٢١ ص٢٧٣)(روزگار قائم‌مقامی ١١۵-١١۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻هنوز هم چوب اعتماد به لیبرال‌ها را می‌خوریم 🔵منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/٣ 🔹یکی از دلایل جدی انحراف آقای منتظری؛ اعتماد او به گروه‌های منحرف و لیبرال‌مسلک بود. کسانی که در جریان مبارزات هزینه‌ای ندادند و پس از انقلاب طلب‌کارانه وارد بدنه نظام شدند و علیه اصول انقلابی ملت شوریدند. ◀️امام خمینی در دو پیام جداگانه، به نامه های آقای منتظری پاسخ صریح و روشن دادند. اولین‌بار در ٣ اسفند ۶٧، در پیام «منشور روحانیّت» اعتماد به لیبرال‌ها و خوشبینی به آن‌ها را _که سیره عملی و ریشه جانبداری‌های غلط آقای منتظری بود_ مذمت کردند: 🔸«ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‏ خود را به ‎‏گروه‌ها و #‎‏لیبرال‌ها می‌خوریم، آغوش کشور و همیشه برای پذیرفتن همه ‎‏کسانی که قصد و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت‏‎ آنان از همه اصول، که چرا « » گفتید! چرا کردید! چرا نسبت‏‎ ‎‏به منافقین و ضدانقلابیون را جاری می‌کنید؟ چرا شعار « »‏‎ ‎‏داده‌اید؟ چرا را اشغال کرده‌ایم و صدها چرای دیگر. 🔹و نکته مهم در این‏‎ ‎‏رابطه این‌که نباید تحت تأثیر و بی مورد نسبت به و مخالفین و‏‎ ‎‏متخلفین نظام، به گونه‌ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من‏‎ ‎‏بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی‌دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره می‌برند. ‎‏من به آن‌هایی که دست‌شان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات می‌رسد و چه بسا حرف‌های‏‎ ‎‏دیگران را می‌زنند صریحاً اعلام می‌کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،‏‎ ‎‏تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد. »(صحیفه امام ج٢١ ص٢٧٣)(روزگار قائم‌مقامی ص ٢٢١) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻گزارش وزیر مختار آمریکا از رضاخان 🔻سالگرد کودتای رضاخانی ▶️ كالدول(وزیر مختار آمریکا) اولين گزارش خود را از كودتا در ۲۲ فوريه ۱۹۲۱، ساعت ۱۰ صبح مخابره می‌كند: «نزديك به ۱۰۰۰ قزاق ايرانی روز گذشته از قزوين به سمت تهران حركت كردند و بدون رو به رو شدن با هيچ مقاومتی، پايتخت را به تصرف خود درآوردند. آنها به غير از رئيس‌الوزرا مابقي اعضای كابينه را فوراً دستگير كردند. همچنين مقامات بلندپايه پيشين، ثروتمندان ايرانی، مشروطه‌خواهان و نيز در امان نماندند. به تعويق افتادن حقوق قزاق‌ها علت اين اقدام قلمداد شده است. رئيس‌الوزرا دست به دامان انگليسی‌ها شده و به پناه برد. بريتانيا منكر هرگونه دخالت در اين قضايا شده، اما كاملاً روشن است كه اوضاع فعلی بر وفق مراد آنهاست و شواهد حاكی از آن است كه نيروی نظامی آن‌ها اين حركت را تقويت می‌كند. ▶️ سيدضياء الدين، سردبير روزنامه رعد و از ، رهبری اين جريان را بر عهده دارد. وی در زمان وثوق الدوله، در مقام مشاور محرمانه رئيس‌الوزرا خدمت می‌كرد. مردم ايران تقريباً مطمئن شده‌اند كه تمام اين قضايا يك نقشه و است. [با اين حال] نظم و آرامش بر شهر حكمفرماست. » (از قاجار به پهلوی بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، محمد قلی مجد، ص154) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دیکتاتوری لمپن‌ها 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی رضا و محمدرضا پهلوی چگونه از لمپن‌ها و اراذل و اوباش برای سرکوب مخالفان خود استفاده می‌کردند؟ 🔺روایتی کم‌تر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی از لمپن‌ها بر اساس مقاله: دیکتاتوری لمپن‌ها، فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، شماره ۶۵-۶۴ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جمهوری‌خواهان استبدادپرست.pdf
965.3K
جمهوری‌خواهان استبدادپرست 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی 🔹 یکی از فرازهای جالب تاریخ معاصر ایران است که به دلایل زیادی کم‌تر بدان پرداخته شده‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این بی‌توجهی آن باشد که جریان « » که به غلط در ایران روشنفکر نامیده می‌شود، مانند خود، از بدو ورود به مناسبات اجتماعی میانه‌ای با جمهوری و دموکراسی نداشته و ندارند و تنها از ادبیات این پدیده برای سیطره بر قدرت یا ارتزاق از آن استفاده می‌کنند. 🔸مثنوی تاریخی به نام « »؛ به طرز جالبی در قالب طنز، ماهیت اصلی جمهوری‌خواهی رضاخان و وابستگان وی را نشان می‌دهد. این اشعار در مجمعی از نویسندگان و شعرای طرفدار اقلیت مجلس مانند ، ، ، ، بهار و... سروده شده است. 🔹این مثنوی پرده از اهداف، نقشه‌ها و افرادی که در پشت داستان جمهوری رضاخانی نقش‌آفرینی می‌کنند، برمی‌دارد. 📚در مقاله ضمیمه؛ دست‌نوشته این مثنوی را مشاهده می‌کنید. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دیکتاتوری لمپن‌ها.pdf
580.9K
📚دیکتاتوری لمپن‌ها 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی روایتی کم‌تر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی ا ز گروه‌های چماق به دست و اجیر، برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی در دوران پهلوی مقاله ، فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، شماره ۶۵-۶۴ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان.pdf
4.64M
📚انتخابات ملوکانه و فهرست‌های فرمایشی کاندیداها در دوره رضاخان 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی 🔻بخشی از مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان» تیمورتاش خطاب به حکام ایالات سراسر کشور: 🔹«... طبق اوامر ملوکانه در قسمت انتخابات دوره ٨ و انتخاب نماینده جهت مجلس شورای ملی، لزوما اعلام می‌دارد طبق صورتی که ارسال گردیده است باید جدیت لازمه به عمل آید که این اشخاص جهت مجلس انتخاب شوند. 🔸اعلی‌حضرت اقدس شهریاری علاقمند هستند که باید اشخاص مفصلة‌المندرجة در صورت لفّ، باید به هر قیمتی باشد انتخاب شوند. در صورتی که اندک تعللی در اجرای اوامر صادره بشود، مقصر بدیهی است مورد بی‌میلی اعلیحضرت واقع خواهد شد...» تاریخ سند: ٢٣خرداد١٣٠٩ متن کامل مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان» در ضمیمه 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موقعیت بهائی‌ها در حکومت رضاخان.pdf
298.8K
پیوند رضاخان و بهائیان 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی 🔹تحولات منطقه‌ای به خصوص بعد از و عدم انعقاد قرارداد ۱۹۱۹م. سرانجام انگلستان را به روی کار آوردن در ایران ترغیب کرد. 🔸دولت بریتانیا با استفاده از عناصر و جریان‌های سیاسی داخلی، از جمله ، را به عنوان شاه ایران به قدرت نشاند که اسناد و خاطرات برخی از رجال سیاسی در این دوره بر در قدرت‌گیری و تصویب تأكيد دارد. 🔹آنها با ارتباط با جاسوس‌های انگلیس در ایران همچون ، رضاخان را شناسایی و معرفی کردند و با روی کار آمدن در دستگاه‌های اداری نفوذ نمودند و پس از به قدرت رسیدن رضاشاه در مناصب مهم دولتی جای گرفتند. 🔸در این دوره ایران به یکباره عرصه تلاش جریان‌هایی همچون ، و در راستای سیاست ضدیت با دین، تجددخواهی، باستان گرایی و تغییر هویت ملی و دینی، زبان و حتی خط مردم ایران شد که در این بین بهائیان به دلیل کینه و عداوتی که نسبت به اسلام داشتند، پیشگام بودند... 📚مطالعه متن کامل مقاله «موقعیت بهائی‌ها در ارکان دولت رضاخان (از کودتای 1299 تا شهریور1320) » در ضمیمه 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای نماز نخواندن علما بر جنازه در قم 🔻به روایت محمدمهدی عبدخدایی واکنش صریح و عتاب‌آلود پدر سیدموسی صدر -أعاده الله بالخیر- علیه درخواست نماز خواندن بر جنازه رضاخان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان.pdf
1.08M
🖊مقابله جدی روحانیت با انتقال جسد رضاخان به قم 🔹رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز شد، روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد و سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد. 🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای فدائیان اسلام و واکنش منفی یکپارچه عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند. 🔹مقاله «مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم» که در فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد-شماره ۶٨-۶٧ به چاپ رسید به بررسی مبارزه منفی روحانیون علیه دیکتاتوری پهلوی و البته نقش فدائیان اسلام در ایران مبارزه می‌پردازد که مطالعه آن در سالروز شهادت مرحوم نواب صفوی یادکردی ارزشمند از فعالیت‌های مخلصانه ایشان و یاران مبارز اوست. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸انتخابات فرمایشی رضاخانی به روایت یحیی دولت‌آبادی 🔴اسناد و روایت‌های تاریخی از مفاسد انتخاباتی پهلوی اول/١ 🔹دولت رضاخان مجلس ششم را مثل یک مؤسسه دولتی تحت وزیر دربار (تیمورتاش) تشکیل می‌دهد و این مجلس حتی یک انتقاد مختصر هم نمی‌تواند بکند و جز سکوت کردن و نزد وجدان خود خجل بودن چاره‌ای ندارد. 📚منبع: فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، ش۶۶-۶۵، مقاله انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتخابات ملوکانه و فهرست‌های فرمایشی کاندیداها در عصر پهلوی 🔴اسناد و روایت‌های تاریخی از مفاسد انتخاباتی پهلوی اول/٢ تیمورتاش خطاب به حکام ایالات سراسر کشور: 🔹«... طبق اوامر ملوکانه در قسمت انتخابات دوره ٨ و انتخاب نماینده جهت مجلس شورای ملی، لزوما اعلام می‌دارد طبق صورتی که ارسال گردیده است باید جدیت لازمه به عمل آید که این اشخاص جهت مجلس انتخاب شوند. 🔸اعلی‌حضرت اقدس شهریاری علاقمند هستند که باید اشخاص مفصلة‌المندرجة در صورت لفّ، باید به هر قیمتی باشد انتخاب شوند. در صورتی که اندک تعللی در اجرای اوامر صادره بشود، مقصر بدیهی است مورد بی‌میلی اعلیحضرت واقع خواهد شد...» تاریخ سند: ٢٣خرداد١٣٠٩ 📚منبع: فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، ش۶۶-۶۵، مقاله انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تبعید کاندیداهای انتخاباتی به سبک رضاخانی! 🔴اسناد و روایت‌های تاریخی از مفاسد انتخاباتی پهلوی اول/٣ دستور محرمانه وزیر دربار پهلوی علیه کاندیدهای انتخاباتی که در فهرست رضاخان نبوده‌اند: «...در صورتی‌که اشخاص میل به [کاندید] وکالت [در مجلس] داشته باشند باید آن‌ها را قبلا نصیحت و بعدا تهدید، در صورتی که به جلسات خودشان ادامه دهند، راپرت دهید تا تبعید شوند...» تاریخ سند: ٢٣خرداد١٣٠٩ 📚منبع: فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش۶۶-۶۵، مقاله انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بخشی از یک شب‌نامه علیه دیکتاتوری انتخاباتی پهلوی اول! 🔴اسناد و روایت‌های تاریخی از مفاسد انتخاباتی پهلوی اول/۴ «هم‌وطنان! انتخابات شروع می‌شود در صورتی که اصول دیکتاتوری و خودسری کاملا حکم‌فرماست. به قرار اطلاعی که به ما رسیده است، مأمورین و حکام اسامی کاندیداها را که از طرف دربار تعیین شده است دریافت داشته‌اند...»تاریخ سند: ١۵مرداد١٣٠٩ 📚منبع: فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش۶۶-۶۵، مقاله انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db