🔆14 گام تا امام🔆
🔹گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم/بخش دوم🔹
آقای حکیم: چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد.
امام: عملیات ضد دینی دو جور است: یکی مثل رضاخان بیدینی میکرد و میگفت من میکنم و نسبت به شرع نمیداد. البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود، ولی شاه فعلی هر عمل ضد قرآن و مذهب میکند و میگوید از دین است، نظر قرآن چنین است. من از قرآن کریم میگویم. این بدعت عظیم که بر اساس دیانت لطمه وارد میکند قابل تحمل نیست. باید جانبازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عدهای از علمای شیعه قیام کردند و دستههایی از آنها کشته شدند.
آقای حکیم: تاریخ چه فایدهای دارد باید اثر داشته باشد.
امام: چطور فایده ندارد؟! مگر قیام حسین بن علی علیهماالسلام به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت میگیریم؟
آقای حکیم: راجع به امام حسن چه میفرمایید؟ ایشان که قیام نکردند.
امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام میکرد. در اول امر قیام کرد دید مریدها فروخته شدهاند، لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
آقای حکیم: من که نمیبینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
امام: شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد!
آقای حکیم، لبخند و سکوت...»(نهضت امام خمینی ج2 ص223-221)
پینوشت:
در برخی خاطرات شفاهی این دیدار به طرق دیگر نقل شده که حاوی بیان تند طرفین به همدیگر بوده که خلاف واقع قطعی است و از مرجعیت شیعه هرگز چنین شیوه ای مشاهده نمی شود.
وانگهی متن این گفتگو عینا از نوار سازمان ساواک (موجود در مرکز اسناد) پیاده شدن و در کتاب نهضت امام درح شده است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/392
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف ظالمانه💢
«تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»(1394/3/14)
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مکتب امام و مقابله با تحریف شخصیت ایشان؛ همایش «تحریف ظالمانه» را با هدف روشنگری در خصوص «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانههای داخلی و خارجی» برگزار میکند.
🎙سخنران: «حجتالاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی» و «حجتالاسلام و المسلمین دکتر ذیبحالله نعیمیان»
🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن کوثر.
💥برای دفاع از خط و مکتب امام؛همه رسانه باشیم.
#تحریف_ظالمانه
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚گفت و گوی علمی اعضای برگزار کننده نشست بازکاوی پروژه تحریف امام با استاد نعیمیان
🎙به گزارش بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ اعضای برگزار کننده نشست «بازکاوی پروژه تحریف امام در رسانههای داخلی و خارجی» با حجتالاسلام و المسلمین دکتر نعیمیان دیدار کردند. ایشان در این دیدار که با محوریت تحریف خط امام و ابعاد آن برگزار شد گفتند:
مقام معظم رهبری مفسر دائمی امام هستند. الان بیش از سه دهه است که به صورت دائمی و غیرصوری؛ شاخصههای #مکتب_امام و دیدگاههای امام را حفظ میکنند. در صورتی که با نگاه عادی [و رایج سیاسی و] حکومتی؛ حاکم خود ولایت دارد و اوامر حاکم قبلی محدود به زمان حیات اوست اما مقام معظم رهبری اینطور نگاه نمیکنند.
ایشان پس از بیان این مقدمه افزودند:
ما دو گونه تحریف داریم:
1. جمله امام یا موضعگیری ایشان تخریب شود.
2. مکتب امام یا مقام معظم رهبری را کنار گذاشته شود [و معرفی نگردد].
🔹ایشان با در نظر گرفتن این نکته، تأثیر تحریف دوم را بیش از تحریف اول عنوان کردند چرا که تحریف نوع اول برای همگان به ویژه قشر مذهبی و انقلابی قابل شناسایی است اما #تحریف نوع دوم؛ که نادیده گرفتن مکتب امام و مقام معظم رهبری است؛ اثرگذارتر و مهمتر است.
ایشان در تبیین مکتب امام قدس سره و مقام معظم رهبری افزودند:
🔸 به نظر من مهمترین مروج مکتب امام و رهبری، شخص مقام معظم رهبری است. ایشان دائما و به مناسبتهای مختلف کلام و سیره امام را بزرگ میکنند. البته نه فقط سیره سیاسی [چراکه] اصلیترین سیره؛ #سیره_توحیدی است و اگر سیره توحیدی را بگیریم همه مباحث سیاسی ذیل آن میگنجد. به طور مثال اگر مردم ندانند زندگی امام در عرصه اجتماعی کاملا متوکلانه بوده؛ خود این بزرگترین تحریف است.
ایشان با نگاهی به سیره حضرت امام؛ موارد دیگری همچون « #نصرت_الهی و ارتباط مستقیم آن با شکرگزاری» و «در نظر گرفتن حکمت در فعالیتها» را از دیگر مواردی برشمردند که بیتوجهی به آن باعث تحریف مکتب امام و رهبری میشود.
◀️حجتالاسلام و المسلمین نعیمیان در خصوص رابطه نوع اول و دوم تحریف گفتند:به نظر من بزرگترین تحریف نگفتن جنبههای ایجابی است و همین نگفتن جنبههای ایجابی باعث میشود برای تحریفات دشمن فضا فراهم شود. این تحریفات زمانی در ذهن مردم غیرمذهبی و حتی مذهبی و انقلابی میدان پیدا میکند که امام را معرفی نکنیم.
استاد نعیمیان در ادامه توصیهها و پیشنهاداتی را در راستای #صیانت از شخصیت و مکتب امام به اعضای برگزار کننده نشست بازکاوی پروژه تحریف شخصیت و راه امام خمینی رحمهالله ابراز داشتند.
◀️گفتنی است، این نشست در روز شنبه 11خرداد با سخنرانی رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی برگزار میگردد.
🕘ساعت برگزاری: 21:30
🏢مکان برگزاری: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن کوثر.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
امام خامنهای مدظلهالعالی: «در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیّت امام را] تحریف میکردند؛ حتّی زمان حیات خود امام. هر حرفی را که بهنظرشان پسندیده بود، به امام نسبت میدادند؛ درحالیکه ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است.»(1394/3/14)
«بازکاوی پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانههای داخلی و خارجی»؛ نشست انتقادی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای مقابله با پروژه ظالمانه و خطرناک تحریف خط امام.
🎙سخنران: «حجتالاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی»و «حجتالاسلام و المسلمین دکتر ذیبحالله نعیمیان»
🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن کوثر.
🔻برای دفاع از خط و مکتب امام؛همه رسانه باشیم.
#تحریف_ظالمانه
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻14 گام تا امام🔻
❇️گام نهم: حمایت از مظلومین ❇️
یکی از شاخصههای ثابت سیاستورزی امام خمینی (قدس سره) حمایت از مظلومین به ویژه مظلومین #فلسطین بوده است. شاخصی که سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج قدرت #رژیم_صهیونیستی در وجود ایشان نهادینه شده بود. روایت تاریخی زیر جلوهای از این ویژگی است:
« در پی تراژدی خونین سپتامبر سیاه (1349) در اردن که بیش از 25 هزار نفر از بهترین پارتیزانهای فلسطینی به دست دژخیمان رژیم آن کشور از پا درآمدند فلسطینیها ناگزیر شدند که نیروهای خود را از اردن بیرون برند و به سوی لبنان کوچ کنند و جنوب آن کشور را برای مبارزه با اشغالگران صهیونیسم برگزینند و پایگاههای چریکی برای خود در آن منطقه پدید آورند.
اشغالگران فلسطین که از استقرار پارتیزانها در جنوب لبنان، سخت بیمناک و وحشتزده شده بودند و خود را آسیبپذیر میدیدند، بر آن شدند که با یورش به مناطق مسکونی جنوب لبنان، مردم ستمدیده و محروم آن سامان را که بیشتر شیعه هستند به ستوه آورند و بر ضد فلسطینیها به شورش وادارند.
اشغالگران فلسطین با یورشهای پیاپی به جنوب لبنان... و همچنین دروغپردازیهای دیگری مانند اینکه فلسطینیها «ناصبی» و ضدشیعه هستند، «در شب عاشورا جشن و پایکوبی داشتهاند» «به ناموس مردم چشم طمع دارند» و... زمینه بدبینی، خشم و نفرت مردم نسبت به فلسطینیها را فراهم میکردند و راه را برای رویارویی مردم جنوب با فلسطینیها هموار میکردند و خطر درگیری تودههای آن سامان با فلسطینیها روز به روز بیشتر میشد.
«سازمان آزادیبخش فلسطین» از شیوهها و روشهایی که برای پیشگیری از رویارویی مردم جنوب لبنان با فلسطینیها در پیش گرفت، مددخواهی از امام بود. نمایندگان سازمان #الفتح به دیدار امام در نجف شتافتند و توطئهها و ترفندهای دستافزاران صهیونیسم را برای سرکوبی جنبشهای پارتیزانی و رهاییبخش فلسطین برای امام بازگو کردند.
به یاد دارم که امام از نمایندگان سازمان الفتح پرسید: شما چرا برای پیشگیری از این خطر و برخورداری از پشتیبانی شیعیان لبنان با #آقاموسی_صدر گفت و گو نمیکنید و از او کمک نمیخواهید؟ آنان پاسخ دادند که آقاموسی نیز از زیست پارتیزانهای فلسطینی در لبنان خشنود نیست و آنان را مهمان ناخوانده و دردسرزا میپندارد و به ما روی خوش نشان نمیدهد.
امام نیز بار دیگر به یاری ملت به پا خاسته و ستمدیده فلسطین شتافت و در پیامی که به مناسبت فرا رسیدن «ماه رمضان» فرستاد، رسالت اسلامی خود را در راه جهانی کردن نهضت اسلامی دنبال کرد و از همه مسلمانان جهان و سران کشورهای اسلامی خواست که با پارتیزانهای فلسطینی همکاری کنند.»(نهضت امام خمینی ج3 ص755-754)
#روز__قدس
#روز_جهانی_قدس
#فلسطین
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸عکسنوشته: چهارده گام تا امام/ گام نهم: حمایت از مظلومین
🔗پیوند مطلب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/398
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️بازتاب نشست انتقادی «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانههای داخلی و خارجی»♨️
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای صیانت از مکتب امام خمینی (قدس سره) و حفاظت از هویت انقلابی نظام اسلامی؛ نشستی انتقادی با حضور تاریخنگار انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی برگزار میکند.
گوشهای از بازتاب خبر برگزاری همایش در رسانههای رسمی :
بازتاب خبر نشست #تحریف_ظالمانه در باشگاه خبرنگاران جوان👇
https://b2n.ir/58822
بازتاب خبر نشست #تحریف_ظالمانه در خبرگزاری حوزه👇
http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/493620/3
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نقد الف لام قسمت اول.pdf
4.29M
🔆الف لام خمینی؛ نمونه عینی تحریف خط امام🔆
در خصوص خطرات تحریف خط و مکتب امام خمینی سخن بسیار است. آنچه مهم است اینکه بدانیم آتش فتنه تحریفگران محدود به مرزهای کشور ما نخواهد بود چراکه «این انقلاب بینام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.» و وقتی راه امام تحریف گردد مستضعفین جهان و پیروان راه امام در اقصی نقاط جهان به گمراهی کشیده میشوند.
از این رو مقابله با آثاری همچون الف لام خمینی؛ که نمونه عینی تحریف شخصیت و خط امام است؛ بر همگان الزامی است.
بخش اول نقد این کتاب به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در پیوست.
بخش دوم: https://eitaa.com/bonyadtarikh/403
#تحریف_ظالمانه
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نقد الف لام قسمت دوم.pdf
834.9K
بخش دوم نقد الف لام خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️14 گام تا امام❇️
🔹گام دهم: اتحاد اسلامی🔹
یکی از شاخصههای ثابت نهضت امام خمینی (قدس سره) که از ابتدای حرکت به آن ملتزم بود #اتحاد_اسلامی است و پیام انقلاب ملت ایران خطاب به تمام مسلمانان و آزادگان جهان بود.
از همین رو میبینیم که شروع #قیام_امام و برخوردهای سفاکانه رژیم پهلوی با آن در جریان 15 خرداد مرزهای ایران را درمینوردد و وقتی خبر #دستگیری_امام و در پی آن قیام 15 خرداد به گوش مفتی بزرگ اهل سنت؛ شیخ محمود #شلتوت میرسد او به حمایت از قیام روحانیت و ملت برمیخیزد و بیانات صریحی در این باره ایراد میکند:
«... در این دوره، جریانهای تبلیغاتی شوم و تجاوزاتی آشکار رخ میدهد که قربانیانش #علمای_اسلام در ایراناند. آن رادمردانی که به راه خدا میخوانند و از دینش پاسداری میکنند و جرمی جز این ندارند که تعلیمات الهی را باز میگویند.»
البته مفتی بزرگ #اهل_سنت به این مقدار اکتفا نکرد و در کنار این بیانیه عمومی، نامههای اختصاصی به آیات عظام #میلانی در مشهد و #حکیم در نجف دادند و در کنار این فعالیتها حتی به پاپ نیز تلگرام ارسال کرد و در آن از برخوردهای ضدبشری شاه و به خصوص هتک حرمت فیضیه مقدسه سخن گفت:
« ما و شیعیان و همه فرقههای اسلامی که چهارصد میلیون هستیم، از روش رژیم ایران نسبت به مذهب و روحانیت در آن مملکت و ضرب و کشتار و تخریب مدرسه متأسف هستیم. چهارصد میلیون مسلمان دنیا از شما میخواهند، هنگامی که #کندی رئیس جمهور آمریکا به نزد شما میآید، موضوع را مطرح کنید و به او یادآور شوید مردم ایران همه این اعمالی را که در ایران صورت گرفته و وحشیانه بوده از ناحیه آمریکا میدانند. او در نهایت با تلگرامی شدیداللحن که از رادیو قاهره و برخی خبرگزاریها منتشر شد #محمدرضا_پهلوی را خطاب قرار داد:
« به نام خداوند و به نام همه مسلمانان جهان به شما هشدار میدهم که علمای اسلام را از زندان آزاد کنید و به مقام مقدس آنان که از قداست رسالتی است که در میان مردم به امانت بر دوش دارند احترام بگذارید...»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
🔻گام یازدهم: نفی اسلام سکولار🔻
« استعمار جهانخوار طی سالیان دراز با نقشه و توطئه کوشید که به امت اسلام بباوراند که دین از سیاست جداست. علما و روحانیان در امور سیاسی و کشوری نباید دخالت کنند. وظیفه علما #مسئلهگویی، دعاگویی و عبادت است و جز این، وظیفه و مسئولیتی ندارند!
امام خمینی طی چند سال اقامت اجباری در نجف اشرف به نقش آن حوزه در اجرای #تز_استعماری «تفکیک دین از سیاست» و دور داشتن امت اسلام از امور سیاسی و کشوری، بیش از پیش آگاهی یافت و در یکی از جلسات خود نیز به این حقیقت تلخ، دردمندانه اشاره کرد و چنین اظهار داشت:
«امروز #نجف با اعتقاد به جدا بودن دین از سیاست، فکر رضاخان در ایران و آتاتورک در ترکیه را دنبال میکند و در حقیقت راه آنان را ادامه میدهد.»
بحث ولایتفقیه برای امام فرصتی بود که با این تز استعماری به مبارزه برخیزد و با وجود آنکه اثبات ولایت و حکومت برای فقیه، خود نفی این تز استعماری و ارتجاعی است، امام به طور جداگانه آن را مورد بررسی قرار داده، چنین گفت:
«استعمارگران گفتند که باید دیانت از سیاست جدا باشد. آیا زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله سیاست از دیانت جدا بود؟ زمان خلفای حق یا غیرحق، زمان خلافت حضرت امیر سیاست از دیانت جدا بود؟ دو دستگاه بود؟ این حرفها را آنها زدند تا دین را از تصرف در امور دنیا کنار بزنند، آنها #دنیا را میخواهند.
اگر ما مسلمین جز نماز خواندن، دعا خواندن و ذکر گفتن کاری نداشته باشیم، آنها هیچ کاری به ما ندارند، شما برو هرقدر میخواهی اذان بگو، نماز بخوان، بیایند هرچه داریم ببرند! حوالهشان به خدا! لاحول و لاقوة إلا بالله! وقتی که مردیم ان شاء الله به ما اجر میدهند! اگر منطق ما چنین باشد آنها به ما کاری ندارند...» (نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص721-720)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف ظالمانه💢
سالهاست که غرضورزان و اهل جهالت با تحریفات خود به مکتب امام تعرض میکنند و پاسخ در خوری نمیشنوند و در حال حاضر وقت پاسخگویی و دفاع به پایان رسیده و باید با رویکرد تهاجمی با این جماعت برخورد کرد و از #تحریف_ظالمانه آنان گفت.
در این زمینه فراوان گفتیم و نوشتیم که به مناسبت برگزاری نشست افشاگرانه «تحریف ظالمانه» آن مطالب را #بازنشر میکنیم. به امید آنکه سدّی باشد در برابر یأجوج و مأجوجهای فکری و فرهنگی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۱⭕️
هر کتابی که چهرهای تاریک و تحریفشده از امام خمینی قدس سره نوشته شود در جای خود خطرات بسیار زیادی را خواهد داشت اما اگر یک اثر در پی دریافت نشانهای دولتی به کتاب رسمی جمهوری اسلامی در معرفی امام انقلاب بدل شود این خطر بسیار بیشتر خواهد بود؛ وضعیتی که در خصوص «الف لام خمینی» بسیار محسوس است.
◀️از همین رو در پی هشدارهای سابق به نقد مستمر و تفصیلیتر این کتاب خواهیم پرداخت و در مطلب امروز به فهرست اجمالی تحریفات این کتاب نسبت به شخصیت امام خمینی قدس سره میپردازیم. گفتنی است که نقد جزء به جزء به این کتاب خود به کتابی قطور بدل خواهد شد که در جای خود لازم به پیگیری از جانب تاریخنگاران صادق و متعهد است.
📝فهرست برخی از اشکالات و تحریفات الف لام خمینی:
🔸۱. تکرار آثار سابق در خصوص امام و نهضت؛ بدون تحقیق و بررسی
🔹۲.استفاده بدون تحقیق و وارسی از اسناد مخدوش ساواک و اعتباربخشی به آن
🔸۳. استفاده از شایعات گفتاری یا نوشتاری علیه امام قدس سره
🔹۴.استفاده نکردن از ملاکهای عقلانی و خردمندانه در نقد نقلها و خاطرات
🔸۵. استفاده سلیقهای و حذف گزینشی روایات تاریخی
🔹۶. بیاعتنایی به اصول و مبانی تاریخنگاری
🔸۷.تحریف اندیشههای سیاسی امام (مثال: ادعای عدم مخالفت امام قدس سره با لوایح ششگانه و همنوا نشان دادن امام قدس سره با نهضت آزادی و جبهه ملی در این زمینه)
🔹۸. تأثیرپذیری از جریانهای غربگرا (مثال: حذف و سانسور موضعگیریهای انقلابی و حماسی امام قدس سره)
🔸۹. خدشهدار کردن چهره پراقتدار امام
🔹۱۰. ایجاد تردید در مرجعیت قطعی ایشان (مثال: ادعای ناشناس بودن مرجعیت امام قدس سره نزد رژیم پهلوی)
🔸۱۱. وارونهنویسی و تحریفات (مثال: ادعای اینکه امام در زندان پادگان عشرتآباد در سلول انفرادی نبودند بلکه در یک اتاق بزرگ در حیات عشرتآباد ساکن بودند.)
🔹۱۲. عدم تشخیص و تمییز خاطرات با داستانهای خیالآمیز(مثال: خلافگویی در خصوص شب دستگیری امام قدس سره 15 خرداد)
🔸۱۳. ایجاد سؤال و ابهام در خصوص زندگی روشن امام قدس سره (ابهامزایی جانبدارانه در خصوص علل عدم تبعید ایشان و نشان ندادن پشتیبانی فراوان و حماسی مردم از ایشان در آن زمان)
🔹۱۴. اتهامزنی به امام (مثال: اتهام زد و بند با مأموران امنیتی رژیم در روز آزادی از عشتآباد با وجود سخنان فراوان و صریح امام قدس سره در ردّ این مطلب)
🔸۱۵. آوردن دادههای نادرست به بهانه ارائه گزارشی نو از زندگی امام قدس سره
🔹۱۶.ارائه چهرهای لیبرال و مجاملهکار از امام قدس سره (مثال: ادعای مخالفت امام قدس سره با قیام عشایر/حذف بخشهای حماسی سخنان امام قدس سره با حسنعلی منصور)
🔸۱۷. ارائه چهرهای ترسو در برابر مردم از امام قدس سره (ترس از مقابله با بخش مهمی از انجمنهای ایالتی و ولایتی به خاطر برداشت غلط مردم)
🔹۱۸. ارائه چهرهای ترسو در برابر دولت از امام قدس سره (ترس از خواندن خطبه عقد برای دو جوان به خاطر احتمال دستگیری از جانب دولت!!)
🔸۱۹. عدم اطلاع دقیق از پیشینه کتب منتشر شده در خصوص امام قدس سره
🔹۲۰. ابهامزایی و تاریکنمایی در خصوص دیدارهای امام با مأموران رژیم پهلوی(مثال: از یکرو متن اظهارات پاکروان در محضر امام قدس سره را بیان میکند ولی در ادامه ادعا میکند آنچه میان آنان گذشته روشن نیست.)
🔸۲۱. ضد و نقیضگویی درون متن
🔹۲۲. نسبت ناروا به امام قدس سره (مثال: نسبت وفاداری به شاه، اظهار پشیمانی از آنچه ضد رژیم پهلوی انجام داده و نادیده گرفتن مبارزه امام با انقلاب سفید شاه و لوایح ششگانه و استعمار و رژیم صهیونیستی، محدود کردن اختلاف ایشان با رژیم پهلوی به تصویبنامه انجمنایالتی و ولایتی)
✅با یاری خداوند متعال در روزهای آینده به هرکدام از این موارد؛ مستند و تفصیلی خواهیم پرداخت.
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف ظالمانه💢
«تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»(1394/3/14)
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مکتب امام و مقابله با تحریف شخصیت ایشان؛ همایش «تحریف ظالمانه» را با هدف روشنگری در خصوص «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانههای داخلی و خارجی» برگزار میکند.
🎙سخنران: «حجتالاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی» و «حجتالاسلام و المسلمین دکتر ذیبحالله نعیمیان»
🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن کوثر.
#تحریف_ظالمانه
@Bonyadtarikh
💢وقتی تحریفکننده انقلاب نامزد جایزه هنر سال انقلاب میشود💢
⚫️اقدام تأمل برانگیز حوزه هنری در انتخاب هدایتالله بهبودی به عنوان کاندیدای سال هنر انقلاب
در سالی که گذشت از کتابی رونمایی شد که علی رغم حضور سیاسیون در مراسم رونمایی آن و دریافت جوایز دولتی مثل کتاب سال یا احراز رتبه برگزیده بخش مستندنگاری جایزه جلال آل احمد؛ نظرات مخالفی را میان منتقدین برانگیخت که در مطالب قبلی به آن اشارهای گذرا کردیم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
نویسنده این کتاب هدف خود را معرفی شخصیت برجسته امام خمینی قدس سره معرفی میکند امّا کتاب او کتابی ابهامزا و دید نادرستی از شخصیت امام خمینی قدس سره را به مخاطب منتقل میکند :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/167
سیر تأمل برانگیز احراز رتبههای دولتی و رسمی این کتاب؛ از انتخاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و برگزیده مستندنگاری جلال آلاحمد شروع شد و حوزه هنری نیز همان مسیر را ادامه داد و هدایتالله بهبودی را به خاطر «الف لام خمینی» به عنوان کاندیدای هنر سال انقلاب معرفی کرد. مسئلهای که کتاب مذکور را به مرور زمان به کتاب رسمی جمهوری در معرفی شخصیت امام خمینی قدس سره تبدیل میکند که به خاطر نواقص فنی و تخصصی این کتاب مخاطرات فراوانی را ایجاد میکند.
از همین رو؛ بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برشهای تفصیلی از نقد این کتاب را به صورت روزانه به مخاطبان حقیقتجو و هوشمند ارائه میکند تا سدی باشد در برابر پروژه خطرناک #تحریف_امام .
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔹الف لام تحریف/۲🔹
🔻کتاب الف لام و پنج اشکال کلی
◀️درباره این کتاب و نویسنده آن چند نکته بایسته شرح و بیان است:
🔸۱. بیشتر مطالبی که در کتاب الف لام خمینی آمده، گردآوری نوشتهها و گفتههایی است که در چهار دهه گذشته و پیش از آن در دوران نهضت و مبارزه امام انتشار یافته است و جز تکرار آن نوشتهها و گفتهها، مطالب دیگری در آن کمتر توان یافت.
🔹۲. منابع و دستمایههای اصلی این کتاب سندها و گزارشهایی است که از #ساواک به جا مانده یا خاطراتی است که غالبا با خطا و اشتباه و اغراق و گاهی با دروغ و #تحریف همراه است و نویسنده محترم بیچون و چرا و بدون وارسی و راستآزمایی از آن اسناد و این خاطرات بهره گرفته و به گزارشهای خلاف واقع ساواک و دیگر گزارشهای مقامات دولتی اعتبار بخشیده است در صورتی که بیتردید هرگونه سند و مدرکی خواه محرمانه و سری یا آشکار، دولتی و غیردولتی، بدون بررسی و ارزیابی و رعایت اصول سندشناسی نمیتواند از اعتبار لازم برخوردار باشد. گفتنی است گزارشهای مقامات ساواک نیز گاهی دور از واقعیت بوده که اشتباهکاریها و بیدقتی گزارشگران را میرساند.
🔹۳. شایعات دور از واقعیت درباره امام که بر سر زبانها بوده یا در نوشتهای آمده از سوی نویسنده محترم بدون درنگ روی درستی یا نادرستی آن، مورد بهرهبرداری قرار گرفته و اعتبار یافته است.
باید دانست که یکی از ترفندهای #تحریفگران_تاریخ ضد نامآوران تاریخساز، شایعهسازی است. به طور مثال شایعهسازی ضد سیدجمالالدین اسدآبادی تا آن پایه گسترده است که امروز برای یک پژوهشگر که بر آن است درباره اهداف و اندیشههای او تحقیق کند گذر از پیچ و خم شایعات در خصوص او بسیار مشکل و دستنایافتنی شده است.
🔸۴. نویسنده الف لام خمینی در جای جای کتاب خود، برخی از رویدادهای تاریخی پیرامون امام را ابهامآمیز و تاریک مینمایاند که به نظر میرسد ریشه در ناتوانی او در تحقیق و تحلیل مسائل و جریانهای تاریخی دارد و شاید بتوان گفت که نویسنده در غبارآلود نشان دادن چهره امام بیانگیزه نباشد.
🔹۵. نویسنده به رغم اینکه از بیطرفی در تاریخنگاری قلم زده است در جای جای کتاب نه تنها نتوانسته بیطرف باشد، بلکه باید گفت از غرضورزیها نیز دور نمانده است. او بیشتر روایتهای تاریخی دوران نهضت امام را -افزون بر گزارشهای ساواک- از کتابها و منابعی گرفته که با نویسنده آن مشکلی نداشته است و عمده آوردههای دیگر نویسندگان را نادیده انگاشته و در واقع از روایتهای گوناگون و متفاوت به صورت گزینشی استفاده کرده است.
🔆ادامه نقد تفصیلی «الف لام خمینی» در روزهای آینده.
🔗پیوند مطالب گذشته:
🔸مقاله نقد الف لام:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
🔸قطعهفیلم نقد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/167
🔸آیا تحریفگر انقلاب شایسته عنوان هنرمند سال انقلاب است؟
https://eitaa.com/bonyadtarikh/197
🔸فهرست بخشی از اشکالات و تحریفات الف لام:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/202
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۳⭕️
🔻کتاب الف لام و ضعف خردورزی در نقل روایات تاریخی
◀️یکی از اشکالات نویسنده الف لام خمینی به کار نبردن ملاک #عقلانیت در نقل روایات تاریخی است و ایشان در کتاب خود به گزارشهایی اعتنا کرده که با اندک خردورزی کنار گذاشته میشود. به طور مثال در گزارشی که آقای بهبودی آن را نقل کردهاند آمده:
🔸« آقای(!) خمینی در آخرین ساعات شب عاشورا، تک و تنها در خیابان باریک بهار، نزدیک پل آهنچی دیده شد. آیا از خانه آیتالله مرعشی که همان نزدیکیها بود میآمد؟ کسی نمیداند. ساعاتی پیش از آن، او در حسینیه چهلاختران بود. استقبال اهالی آن محل به اندازهای بود که نتوانسته بود وارد خانه حاج علی چهلاخترانی شود. در حسینیه روی سکویی نشسته بود و با عزاداری مردم همراهی کرده بود و در پایان با زحمت از میان مردم گذشته، داخل خودرو شده بود.»(الف لام، ص ۳۰۹-۳۱۰)
🔵اگر نویسنده محترم با خواندن آن گزارش لحظهای با خود تأمل میکرد که چگونه شدنی است امام در شب عاشورای سال ۴۲، که در اوج محبوبیت است و مردم به او عشق میورزند،آن هم در شب عاشورا که مردم تا اذان صبح در هر کوی و برزن سیلآسا رواناند و به عزاداری سرگرماند و خود نویسنده هم به جمعیت فوقالعاده مردم در آن شب اذعان کرده، چگونه میتواند تک و تنها آن هم در خیابان بهار قم دیده شود؟!
🔹به علاوه چگونه ممکن است که امام با آن محبوبیت فوقالعاده وارد مجلسی شود ولی مردم آنگونه به او بیاعتنایی کنند که راه را برای او باز نکنند و مجبور شود تک و تنها روی سکویی بنشیند و بعد هم برود؟!
🔵همچنین در گزارشهای گوناگون دیگری نیز فراوان آمده که در آن روزها هرگاه امام در اجتماع دیده میشد، استقبالاو به گونهای بود که او را به طور کلی از حرکت باز میداشت:
◀️«در طول خیابان آذر تا کوچه حکیم، مردم از شور حضور خمینی در میان خودشان چه شادیها میکردند. به گونهای که آقای خمینی در عرض ۲۵ دقیقه توانست در میان مردم فقط ۵۰ متر جلو برود.»(مکتب مبارز نشریه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، بهار و تابستان ۱۳۴۹)
⁉️حال باید دید گوینده این گزارش و آقای هدایتالله بهبودی چه غرضی از آوردن این داستان دارند؟ آیا از روی #سادهاندیشی این گزاره دروغ آورده شده یا انگیزه دیگری همچون زیر سؤال بردن #پشتوانه_مردمی امام و انقلاب مد نظر بوده است؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله الف لام_بخش اول.pdf
16.26M
⭕الف لام تحریف/۴⭕
🔻الف لام و گزینشهای سلیقهای و جناحی🔻
با مطالعه دقیق کتاب الف لام مییابیم که نویسنده این کتاب در گردآوری مطالب و گزارشها پیرامون امام، دقت لازم را نداشته است و شاید نخواسته روایتهایی را که درباره امام آمده، بدون دخالت دادن خواست و #برداشت_سلیقهای و جناحی بازگو کند. از این رو برخی از گزارشها و روایتها را -از زبان دیگران- که به سالهای اخیر مربوط است #دوبارهنویسی کرده لکن از آوردن آنچه زیر نظر امام و آیتالله سیدمصطفی خمینی نگارش یافته است، خودداری ورزیده است.
⬅این رویه حتی در روایتهای جزئی نیز اعمال شده است به طور مثال میبینیم او آورده است که سیداحمد [جد امام] به سال ۱۲۵۷ با سکینه خانم، دختر محمدحسین بیک ازدواج کرده است لکن دیدگاه سیدمصطفی خمینی را مبنی بر اینکه سید احمد با خواهر یوسف خان ازدواج کرده نادیده انگاشته؛ در صورتی که طبق اسناد موجود امام نیز آن را رد نکرده است.
◀️دریافت مقاله از همین پیوند.
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۵⭕️
🔵مطالعه نقادانه الف لام بازگو کننده این مطلب است که این کتاب نه تنها با اصول و مبانی تاریخنگاری نگارش نیافته است بلکه حتی در مواردی یک کار پژوهشی نیز به شمار نمیآید. به طور مثال پیرامون نخستین دیدار آقای عراقی با امام در نوفل لوشاتو روایتها متفاوت است: روایت آقای محتشمیپور؛ روایت آقای فردوسیپور؛ روایت آقای توکلی.
یک نویسنده پژوهشگر در این گونه موارد یکی از این دو شیوه را به کار میبندد:
یا گزارشها و روایتهای گوناگون را به صورت کامل میآورد و برداشت نهایی و داوری را بر عهده خوانندگان میگذارد یا خود به بررسی میدانی و همه جانبه میپردازد و با راویان زنده به مصاحبه مینشیند و به روایت صحیح میرسد. لکن میبینیم که هدایتالله بهبودی در این کتاب هیچکدام از این راههای پژوهشی را نپیموده بلکه به صورت سلیقهای گزارش آقای فردوسیپور را پسندیده.گزارشی که دارای اشکالات تاریخی است و برای تبیین هرچه بیشتر آن را ذکر میکنیم:
« نزدیک غروب با خودرویی که اسماعیل فردوسیپور میراند یک راست به نوفل لوشاتو رسید. وقتی به آگاهی امام خمینی رسید که عراقی آمده، بیمقدمه او را پذیرفت، اما وارد که شد و خود را با گریه به پای آقای خمینی انداخت [امام] از ما پرسیدند که این شخص کیست؟ آقای (سیدمحمود) دعایی گفتند: حاج مهدی عراقی»
اما این روایت اشکالاتی دارد و نمیتواند درست باشد:
🔹۱. مرحوم فردوسیپور در پاریس وسیله نداشت و اصولا هنوز رانندگی فرا نگرفته بود.
🔸۲. آقای دعایی در آن زمان نوفللوشاتو نبود تا همراه آقای فردوسیپور و عراقی به حضور امام بروند و آقای عراقی را به امام معرفی کنند.
🔹۳. آقایان فردوسیپور و دعایی تا آن زمان مهدی عراقی را از نزدیک ندیده بودند و ارتباطی با او نداشتند، به چه مناسبت او را در دیدار با امام همراهی کردند؟
🔸۴. منش امام این نبود که اعضا و افراد دفتر او دنبال دیدار کنندگان بروند و در مراسم دیدار حضور داشته باشند چگونه نامبردگان در این دیدار حضور یافتند؟
🔹۵. معلوم نیست بهبودی با روایتهای محتشمیپور و توکلی چه کرده است؟ بی سر و صدا آنها را حذف کرده است؟
این مورد و موارد دیگر نشانگر ضعف روحیه پژوهی آقای بهبودی در این کتاب است.
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۶⭕️
🔹تحریف عجیب هدایتالله بهبودی در کتاب الف لام خمینی: امام به شرط عدم دخالت بیگانگان مخالفتی با لوایح ششگانه نداشت
◀️نویسنده الف لام خمینی در مواردی خود به #تحریف اندیشههای سیاسی امام پرداخته و در برخی موارد دیگر تحریفات دیگران را بازگو کرده است. به طور مثال او به صراحت آورده است که :
« آیتالله خمینی مخالفتی با اجرای #مواد_ششگانه، در صورتی که به دور از دخالت بیگانگان طراحی شده باشد، نداشت.»
ولی به این تحریف آشکار اشکالاتی وارد است:
🔹۱. حدود پنجاه سال از آن واقعه میگذرد و هیچکدام از تاریخنگاران چنین ادعایی نکردهاند. آقای #بهبودی به چه سند معتبری دست پیدا کرده که این ادعا را دارد؟
🔸۲. اسناد و آثار برجا مانده نشان میدهد که امام قدس سره مواد ششگانه شاه را به صورت مطلق مباین موازین عدل و عقل و فقه و شرع اسلامی میدانستند. ایشان در پاسخ پرسشی پیرامون اصلاحات ارضی که یکی از مواد ششگانه بود، اعلام کرده است:
«آنچه به اسم قانون اصلاحات ارضی در صدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است....»
ایشان مخالفت خود را در هر فرصتی که دست میداد ابراز میکردند.
🔹۳. امام قدس سره بند امکان تحلیف به سایر کتب ادیان را پوششی برای دستبرد به قانون اساسی میدانستند و از این جهت نیز با این طرح مخالفت داشتند.
🔸۴. به #فتوای_امام قدس سره بهرهگیری مردم از اقدامات و کارهای عام المنفعه و به ظاهر مذهبی و مردمی حاکمان جائر بدون اجازه #حاکم_شرع جایز نیست. در نتیجه نقل آقای بهبودی در الف لام خمینی مخالف فتوای صریح امام قدس سره نیز هست.
⁉️سؤالی که در اینجا مطرح است اینکه آقای بهبودی از آوردن این تحریف تاریخی چه نیتی داشته است؟ آیا میخواسته به صورت غیرمستقیم جانب #نهضت_آزادی و #جبهه_ملی را بگیرد و امام را به #زیست_مشترک با آنان متهم کنند؟ چراکه این طیف بودند که با شعار اصلاحات «آری-دیکتاتوری نه» اصلاحات نمایشی شاه را در آن زمان به رسمیت شناختند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۷⭕️
⚫️یکی از تحریفاتی که آقای #بهبودی در حق امام قدس سره روا داشته؛ حذف و تعدیل #گفتارهای_حماسی ایشان است._گفتارهای انقلابی که قطعا با #موازین لیبرالیستی و تساهل و تسامح غربگرایانه سازگار نیست و اگر کسی آن موازین را رعایت نکند به احتمال قوی #جوایز_رسمی و دولتی را از دست خواهد داد و به داشتن قلم غیرعلمی متهم خواهد شد.
◀️به طور مثال امام خمینی قدس سره در یکی از سخنرانیهای حماسی خود علیه رژیم میگویند:«شاه دوستی یعنی غارتگری» حال آقای بهبودی بعد از گذشت حدود نیم قرن این جمله خبری را به جمله پرسشی تبدیل میکند؛ انگار امام سؤال میکند «شاه دوستی یعنی غارتگری؟» بعد هم مینویسد مطابق صحبتهای آیتالله خامنهای و سیدمصطفی خمینی این جمله پرسشی است.
🔆امّا در پاسخ به آقای بهبودی باید گفت:
🔹۱. متن اصلی سند و سایر اعلامیههای چاپ شده جمله را به صورت خبری آورده است.
🔸۲. امام قدس سره از نظر بلاغی و ادبی آنقدر ضعیف نبودهاند که همگان جمله پرسشیشان را خبری بخوانند و بعد از ۵۰ سال یک نویسنده بیاید و بفهمد این جمله پرسشی بوده و نه خبری.
🔹۳. بر فرض محال که پندار نویسنده در مورد امام قدس سره درست باشد، در همان زمان هم کسانی بودند که از سر #ترس در پی حذف و تعدیل سخنان انقلابی ایشان باشند. ولی حتّی همانها هم چنین برداشتی نداشتهاند.
🔸۴. آنچه هم از زبان شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی رحمهالله نقل شده اشاره به راه گریز امام از چنگ مأموران رژیم داشته که اگر آن مأموران به واسطه این سخنان ایشان را بازداشت کردند راه گریزی باشد و جمله را در آن شرایط بشود بر پرسش و استفهام انکاری حمل کرد نه اینکه در اصل سخنرانی هم این جمله پرسشی بوده باشد.
🔻🔻🔻
⭕️همچنین یکی دیگر از آسیبهای الف لام خمینی؛ ضربه به #شخصیت_امام در لابلای خاطرات تحریف شده است. به طور مثال این کتاب امام خمینی قدس سره را که نماد ابهت و متانت و گزیدهگویی بود در صحنه دستگیری و بازجویی مأموران رژیم پرحرف و مجادلهکار و اهل بگو-مگو نشان داده به نقل از امام میگوید:
❎« من در آنجا بازجویی پس نمیدادم. به آنها میگفتم:
-من شما را قبول ندارم؛ تشکیلات شما را تشکیلات حق و قانون نمیدانم؛ شما هر کاری میخواهید بکنید. فوقش میخواهید اعدامم کنید، #اعدام کنید؛ من یک کلمه هم جواب نمیدهم. میگفتند:
+نخیر باید جواب بدهید.
گفتم:
-خیر من جواب نمیدهم... »
✳️کسانی که چند صباحی امام را از نزدیک دیده و به روش و منش او آشنایی داشته باشند، به درستی میدانند که امام هیچگاه اهل جر و بحث و بگو و مگو نبود. یک کلمه میگفتند که صدها نکته در بر داشت. اگر امام به مأموران سطح پایین ساواک که تحت عنوان #بازجو نزد او میآمدند، جرئت بحث میداد، بیتردید با #گستاخی و دریدگی با امام برخورد میکردند. ابهت و جبروت امام به اندازهای بود که مأموران جرئت چون و چرا به خود نمیدادند.
❇️به علاوه، امام قدس سره هیچگاه به رژیم شاه این جرئت و جسارت را نمیداد که به #اعدام یک مرجع تقلید در کشور شیعه اندیشه کند. برعکس روش و منش امام به گونهای بود که دشمن دریابد که درگیری با یک مرجع عالیمقام تقلید برای او گران تمام میشود.
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۸⭕️
🔻الف لام و ضعیف جلوه دادن مرجعیت امام قدس سره
🔵در کتاب الف لام آمده است :«البته (آقا) [امام] مرجع تقلید بودند، اما رژیم ایشان را به این عنوان نمیشناخت و لازم بود این مسئله رسما اعلام شود.»
◀️بر خلاف پندار آقای نویسنده، جایگاه علمی و #مرجعیت_امام، پیش از آنکه برای بسیاری از مردم آشکار و محرز شود، برای رژیم شاه شناخته شده بود:
🔹۱. سرهنگ قولقسه رئیس دایره امنیت و مذاهب در گزارشی در سال ۱۳۳۵ اذعان دارد که امام در ایالات مرکزی و غرب ایران مقلد دارد. او بنا بر گزارشی که به مرکز داده است بیش از یک ماه با لباس شخصی در قم زیسته و با کلاه پوستی و پیراهن یقه آخوندی و کفش پاشنه خوابیده، روزها در مدارس دینی و بیوت مراجع و علما پرسه میزده و شبها در قهوهخانههای قم با زائران و مسافران و مردم قم به گپ و گفت مینشسته و اطلاعات به دست میآورده است. او نتیجه پرس و جو و جستار خود را در زمینه جریانهای مختلف به تهران گزارش کرده و از جمله از عالمان بزرگی که پس از درگذشت آیتالله بروجردی، صلاحیت جانشینی او را دارند نام برده که یکی از آنها امام است. او در این گزارش خود در سال ۱۳۳۵ آمار شاگردان امام را حدود پانصد نفر برآورد کرده و افزوده است «که از لحاظ درسی حائز اهمیت است، در ایالات مرکزی و غربی ایران مقلد دارد.»
🔸۲. روزنامه کیهان در ۱۲ فروردین ۱۳۴۰ چند روز پس از درگذشت آیتالله بروجردی از میان عالمانی که طبق دید صاحبنظران روحانی برای جانشینی آقای بروجردی صلاحیت دارند، نخست نام امام را آورده است.
۳. از همه مهمتر رفتن نخست وزیر وقت ایران (علی امینی) به بیت امام و دیدار با ایشان در سال ۱۳۴۰ است که نشان از این واقعیت دارد که رژیم پس از درگذشت آیتالله بروجردی امام را از علمای طراز اول و در مقام مرجعیت به رسمیت میشناخته است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.