نقد الف لام قسمت اول.pdf
4.29M
🔆الف لام خمینی؛ نمونه عینی تحریف خط امام🔆
در خصوص خطرات تحریف خط و مکتب امام خمینی سخن بسیار است. آنچه مهم است اینکه بدانیم آتش فتنه تحریفگران محدود به مرزهای کشور ما نخواهد بود چراکه «این انقلاب بینام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.» و وقتی راه امام تحریف گردد مستضعفین جهان و پیروان راه امام در اقصی نقاط جهان به گمراهی کشیده میشوند.
از این رو مقابله با آثاری همچون الف لام خمینی؛ که نمونه عینی تحریف شخصیت و خط امام است؛ بر همگان الزامی است.
بخش اول نقد این کتاب به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در پیوست.
بخش دوم: https://eitaa.com/bonyadtarikh/403
#تحریف_ظالمانه
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نقد الف لام قسمت دوم.pdf
834.9K
بخش دوم نقد الف لام خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️14 گام تا امام❇️
🔹گام دهم: اتحاد اسلامی🔹
یکی از شاخصههای ثابت نهضت امام خمینی (قدس سره) که از ابتدای حرکت به آن ملتزم بود #اتحاد_اسلامی است و پیام انقلاب ملت ایران خطاب به تمام مسلمانان و آزادگان جهان بود.
از همین رو میبینیم که شروع #قیام_امام و برخوردهای سفاکانه رژیم پهلوی با آن در جریان 15 خرداد مرزهای ایران را درمینوردد و وقتی خبر #دستگیری_امام و در پی آن قیام 15 خرداد به گوش مفتی بزرگ اهل سنت؛ شیخ محمود #شلتوت میرسد او به حمایت از قیام روحانیت و ملت برمیخیزد و بیانات صریحی در این باره ایراد میکند:
«... در این دوره، جریانهای تبلیغاتی شوم و تجاوزاتی آشکار رخ میدهد که قربانیانش #علمای_اسلام در ایراناند. آن رادمردانی که به راه خدا میخوانند و از دینش پاسداری میکنند و جرمی جز این ندارند که تعلیمات الهی را باز میگویند.»
البته مفتی بزرگ #اهل_سنت به این مقدار اکتفا نکرد و در کنار این بیانیه عمومی، نامههای اختصاصی به آیات عظام #میلانی در مشهد و #حکیم در نجف دادند و در کنار این فعالیتها حتی به پاپ نیز تلگرام ارسال کرد و در آن از برخوردهای ضدبشری شاه و به خصوص هتک حرمت فیضیه مقدسه سخن گفت:
« ما و شیعیان و همه فرقههای اسلامی که چهارصد میلیون هستیم، از روش رژیم ایران نسبت به مذهب و روحانیت در آن مملکت و ضرب و کشتار و تخریب مدرسه متأسف هستیم. چهارصد میلیون مسلمان دنیا از شما میخواهند، هنگامی که #کندی رئیس جمهور آمریکا به نزد شما میآید، موضوع را مطرح کنید و به او یادآور شوید مردم ایران همه این اعمالی را که در ایران صورت گرفته و وحشیانه بوده از ناحیه آمریکا میدانند. او در نهایت با تلگرامی شدیداللحن که از رادیو قاهره و برخی خبرگزاریها منتشر شد #محمدرضا_پهلوی را خطاب قرار داد:
« به نام خداوند و به نام همه مسلمانان جهان به شما هشدار میدهم که علمای اسلام را از زندان آزاد کنید و به مقام مقدس آنان که از قداست رسالتی است که در میان مردم به امانت بر دوش دارند احترام بگذارید...»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
🔻گام یازدهم: نفی اسلام سکولار🔻
« استعمار جهانخوار طی سالیان دراز با نقشه و توطئه کوشید که به امت اسلام بباوراند که دین از سیاست جداست. علما و روحانیان در امور سیاسی و کشوری نباید دخالت کنند. وظیفه علما #مسئلهگویی، دعاگویی و عبادت است و جز این، وظیفه و مسئولیتی ندارند!
امام خمینی طی چند سال اقامت اجباری در نجف اشرف به نقش آن حوزه در اجرای #تز_استعماری «تفکیک دین از سیاست» و دور داشتن امت اسلام از امور سیاسی و کشوری، بیش از پیش آگاهی یافت و در یکی از جلسات خود نیز به این حقیقت تلخ، دردمندانه اشاره کرد و چنین اظهار داشت:
«امروز #نجف با اعتقاد به جدا بودن دین از سیاست، فکر رضاخان در ایران و آتاتورک در ترکیه را دنبال میکند و در حقیقت راه آنان را ادامه میدهد.»
بحث ولایتفقیه برای امام فرصتی بود که با این تز استعماری به مبارزه برخیزد و با وجود آنکه اثبات ولایت و حکومت برای فقیه، خود نفی این تز استعماری و ارتجاعی است، امام به طور جداگانه آن را مورد بررسی قرار داده، چنین گفت:
«استعمارگران گفتند که باید دیانت از سیاست جدا باشد. آیا زمان پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله سیاست از دیانت جدا بود؟ زمان خلفای حق یا غیرحق، زمان خلافت حضرت امیر سیاست از دیانت جدا بود؟ دو دستگاه بود؟ این حرفها را آنها زدند تا دین را از تصرف در امور دنیا کنار بزنند، آنها #دنیا را میخواهند.
اگر ما مسلمین جز نماز خواندن، دعا خواندن و ذکر گفتن کاری نداشته باشیم، آنها هیچ کاری به ما ندارند، شما برو هرقدر میخواهی اذان بگو، نماز بخوان، بیایند هرچه داریم ببرند! حوالهشان به خدا! لاحول و لاقوة إلا بالله! وقتی که مردیم ان شاء الله به ما اجر میدهند! اگر منطق ما چنین باشد آنها به ما کاری ندارند...» (نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص721-720)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف ظالمانه💢
سالهاست که غرضورزان و اهل جهالت با تحریفات خود به مکتب امام تعرض میکنند و پاسخ در خوری نمیشنوند و در حال حاضر وقت پاسخگویی و دفاع به پایان رسیده و باید با رویکرد تهاجمی با این جماعت برخورد کرد و از #تحریف_ظالمانه آنان گفت.
در این زمینه فراوان گفتیم و نوشتیم که به مناسبت برگزاری نشست افشاگرانه «تحریف ظالمانه» آن مطالب را #بازنشر میکنیم. به امید آنکه سدّی باشد در برابر یأجوج و مأجوجهای فکری و فرهنگی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۱⭕️
هر کتابی که چهرهای تاریک و تحریفشده از امام خمینی قدس سره نوشته شود در جای خود خطرات بسیار زیادی را خواهد داشت اما اگر یک اثر در پی دریافت نشانهای دولتی به کتاب رسمی جمهوری اسلامی در معرفی امام انقلاب بدل شود این خطر بسیار بیشتر خواهد بود؛ وضعیتی که در خصوص «الف لام خمینی» بسیار محسوس است.
◀️از همین رو در پی هشدارهای سابق به نقد مستمر و تفصیلیتر این کتاب خواهیم پرداخت و در مطلب امروز به فهرست اجمالی تحریفات این کتاب نسبت به شخصیت امام خمینی قدس سره میپردازیم. گفتنی است که نقد جزء به جزء به این کتاب خود به کتابی قطور بدل خواهد شد که در جای خود لازم به پیگیری از جانب تاریخنگاران صادق و متعهد است.
📝فهرست برخی از اشکالات و تحریفات الف لام خمینی:
🔸۱. تکرار آثار سابق در خصوص امام و نهضت؛ بدون تحقیق و بررسی
🔹۲.استفاده بدون تحقیق و وارسی از اسناد مخدوش ساواک و اعتباربخشی به آن
🔸۳. استفاده از شایعات گفتاری یا نوشتاری علیه امام قدس سره
🔹۴.استفاده نکردن از ملاکهای عقلانی و خردمندانه در نقد نقلها و خاطرات
🔸۵. استفاده سلیقهای و حذف گزینشی روایات تاریخی
🔹۶. بیاعتنایی به اصول و مبانی تاریخنگاری
🔸۷.تحریف اندیشههای سیاسی امام (مثال: ادعای عدم مخالفت امام قدس سره با لوایح ششگانه و همنوا نشان دادن امام قدس سره با نهضت آزادی و جبهه ملی در این زمینه)
🔹۸. تأثیرپذیری از جریانهای غربگرا (مثال: حذف و سانسور موضعگیریهای انقلابی و حماسی امام قدس سره)
🔸۹. خدشهدار کردن چهره پراقتدار امام
🔹۱۰. ایجاد تردید در مرجعیت قطعی ایشان (مثال: ادعای ناشناس بودن مرجعیت امام قدس سره نزد رژیم پهلوی)
🔸۱۱. وارونهنویسی و تحریفات (مثال: ادعای اینکه امام در زندان پادگان عشرتآباد در سلول انفرادی نبودند بلکه در یک اتاق بزرگ در حیات عشرتآباد ساکن بودند.)
🔹۱۲. عدم تشخیص و تمییز خاطرات با داستانهای خیالآمیز(مثال: خلافگویی در خصوص شب دستگیری امام قدس سره 15 خرداد)
🔸۱۳. ایجاد سؤال و ابهام در خصوص زندگی روشن امام قدس سره (ابهامزایی جانبدارانه در خصوص علل عدم تبعید ایشان و نشان ندادن پشتیبانی فراوان و حماسی مردم از ایشان در آن زمان)
🔹۱۴. اتهامزنی به امام (مثال: اتهام زد و بند با مأموران امنیتی رژیم در روز آزادی از عشتآباد با وجود سخنان فراوان و صریح امام قدس سره در ردّ این مطلب)
🔸۱۵. آوردن دادههای نادرست به بهانه ارائه گزارشی نو از زندگی امام قدس سره
🔹۱۶.ارائه چهرهای لیبرال و مجاملهکار از امام قدس سره (مثال: ادعای مخالفت امام قدس سره با قیام عشایر/حذف بخشهای حماسی سخنان امام قدس سره با حسنعلی منصور)
🔸۱۷. ارائه چهرهای ترسو در برابر مردم از امام قدس سره (ترس از مقابله با بخش مهمی از انجمنهای ایالتی و ولایتی به خاطر برداشت غلط مردم)
🔹۱۸. ارائه چهرهای ترسو در برابر دولت از امام قدس سره (ترس از خواندن خطبه عقد برای دو جوان به خاطر احتمال دستگیری از جانب دولت!!)
🔸۱۹. عدم اطلاع دقیق از پیشینه کتب منتشر شده در خصوص امام قدس سره
🔹۲۰. ابهامزایی و تاریکنمایی در خصوص دیدارهای امام با مأموران رژیم پهلوی(مثال: از یکرو متن اظهارات پاکروان در محضر امام قدس سره را بیان میکند ولی در ادامه ادعا میکند آنچه میان آنان گذشته روشن نیست.)
🔸۲۱. ضد و نقیضگویی درون متن
🔹۲۲. نسبت ناروا به امام قدس سره (مثال: نسبت وفاداری به شاه، اظهار پشیمانی از آنچه ضد رژیم پهلوی انجام داده و نادیده گرفتن مبارزه امام با انقلاب سفید شاه و لوایح ششگانه و استعمار و رژیم صهیونیستی، محدود کردن اختلاف ایشان با رژیم پهلوی به تصویبنامه انجمنایالتی و ولایتی)
✅با یاری خداوند متعال در روزهای آینده به هرکدام از این موارد؛ مستند و تفصیلی خواهیم پرداخت.
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢تحریف ظالمانه💢
«تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»(1394/3/14)
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مکتب امام و مقابله با تحریف شخصیت ایشان؛ همایش «تحریف ظالمانه» را با هدف روشنگری در خصوص «پروژه تحریف امام توسط دشمن در رسانههای داخلی و خارجی» برگزار میکند.
🎙سخنران: «حجتالاسلام و المسلمین استاد سیدحمید روحانی» و «حجتالاسلام و المسلمین دکتر ذیبحالله نعیمیان»
🕘زمان: شنبه 11 خرداد 1398 ساعت 21:30
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، جنب کوچه6، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه همکف، سالن کوثر.
#تحریف_ظالمانه
@Bonyadtarikh
💢وقتی تحریفکننده انقلاب نامزد جایزه هنر سال انقلاب میشود💢
⚫️اقدام تأمل برانگیز حوزه هنری در انتخاب هدایتالله بهبودی به عنوان کاندیدای سال هنر انقلاب
در سالی که گذشت از کتابی رونمایی شد که علی رغم حضور سیاسیون در مراسم رونمایی آن و دریافت جوایز دولتی مثل کتاب سال یا احراز رتبه برگزیده بخش مستندنگاری جایزه جلال آل احمد؛ نظرات مخالفی را میان منتقدین برانگیخت که در مطالب قبلی به آن اشارهای گذرا کردیم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
نویسنده این کتاب هدف خود را معرفی شخصیت برجسته امام خمینی قدس سره معرفی میکند امّا کتاب او کتابی ابهامزا و دید نادرستی از شخصیت امام خمینی قدس سره را به مخاطب منتقل میکند :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/167
سیر تأمل برانگیز احراز رتبههای دولتی و رسمی این کتاب؛ از انتخاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و برگزیده مستندنگاری جلال آلاحمد شروع شد و حوزه هنری نیز همان مسیر را ادامه داد و هدایتالله بهبودی را به خاطر «الف لام خمینی» به عنوان کاندیدای هنر سال انقلاب معرفی کرد. مسئلهای که کتاب مذکور را به مرور زمان به کتاب رسمی جمهوری در معرفی شخصیت امام خمینی قدس سره تبدیل میکند که به خاطر نواقص فنی و تخصصی این کتاب مخاطرات فراوانی را ایجاد میکند.
از همین رو؛ بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برشهای تفصیلی از نقد این کتاب را به صورت روزانه به مخاطبان حقیقتجو و هوشمند ارائه میکند تا سدی باشد در برابر پروژه خطرناک #تحریف_امام .
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔹الف لام تحریف/۲🔹
🔻کتاب الف لام و پنج اشکال کلی
◀️درباره این کتاب و نویسنده آن چند نکته بایسته شرح و بیان است:
🔸۱. بیشتر مطالبی که در کتاب الف لام خمینی آمده، گردآوری نوشتهها و گفتههایی است که در چهار دهه گذشته و پیش از آن در دوران نهضت و مبارزه امام انتشار یافته است و جز تکرار آن نوشتهها و گفتهها، مطالب دیگری در آن کمتر توان یافت.
🔹۲. منابع و دستمایههای اصلی این کتاب سندها و گزارشهایی است که از #ساواک به جا مانده یا خاطراتی است که غالبا با خطا و اشتباه و اغراق و گاهی با دروغ و #تحریف همراه است و نویسنده محترم بیچون و چرا و بدون وارسی و راستآزمایی از آن اسناد و این خاطرات بهره گرفته و به گزارشهای خلاف واقع ساواک و دیگر گزارشهای مقامات دولتی اعتبار بخشیده است در صورتی که بیتردید هرگونه سند و مدرکی خواه محرمانه و سری یا آشکار، دولتی و غیردولتی، بدون بررسی و ارزیابی و رعایت اصول سندشناسی نمیتواند از اعتبار لازم برخوردار باشد. گفتنی است گزارشهای مقامات ساواک نیز گاهی دور از واقعیت بوده که اشتباهکاریها و بیدقتی گزارشگران را میرساند.
🔹۳. شایعات دور از واقعیت درباره امام که بر سر زبانها بوده یا در نوشتهای آمده از سوی نویسنده محترم بدون درنگ روی درستی یا نادرستی آن، مورد بهرهبرداری قرار گرفته و اعتبار یافته است.
باید دانست که یکی از ترفندهای #تحریفگران_تاریخ ضد نامآوران تاریخساز، شایعهسازی است. به طور مثال شایعهسازی ضد سیدجمالالدین اسدآبادی تا آن پایه گسترده است که امروز برای یک پژوهشگر که بر آن است درباره اهداف و اندیشههای او تحقیق کند گذر از پیچ و خم شایعات در خصوص او بسیار مشکل و دستنایافتنی شده است.
🔸۴. نویسنده الف لام خمینی در جای جای کتاب خود، برخی از رویدادهای تاریخی پیرامون امام را ابهامآمیز و تاریک مینمایاند که به نظر میرسد ریشه در ناتوانی او در تحقیق و تحلیل مسائل و جریانهای تاریخی دارد و شاید بتوان گفت که نویسنده در غبارآلود نشان دادن چهره امام بیانگیزه نباشد.
🔹۵. نویسنده به رغم اینکه از بیطرفی در تاریخنگاری قلم زده است در جای جای کتاب نه تنها نتوانسته بیطرف باشد، بلکه باید گفت از غرضورزیها نیز دور نمانده است. او بیشتر روایتهای تاریخی دوران نهضت امام را -افزون بر گزارشهای ساواک- از کتابها و منابعی گرفته که با نویسنده آن مشکلی نداشته است و عمده آوردههای دیگر نویسندگان را نادیده انگاشته و در واقع از روایتهای گوناگون و متفاوت به صورت گزینشی استفاده کرده است.
🔆ادامه نقد تفصیلی «الف لام خمینی» در روزهای آینده.
🔗پیوند مطالب گذشته:
🔸مقاله نقد الف لام:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
🔸قطعهفیلم نقد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/167
🔸آیا تحریفگر انقلاب شایسته عنوان هنرمند سال انقلاب است؟
https://eitaa.com/bonyadtarikh/197
🔸فهرست بخشی از اشکالات و تحریفات الف لام:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/202
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۳⭕️
🔻کتاب الف لام و ضعف خردورزی در نقل روایات تاریخی
◀️یکی از اشکالات نویسنده الف لام خمینی به کار نبردن ملاک #عقلانیت در نقل روایات تاریخی است و ایشان در کتاب خود به گزارشهایی اعتنا کرده که با اندک خردورزی کنار گذاشته میشود. به طور مثال در گزارشی که آقای بهبودی آن را نقل کردهاند آمده:
🔸« آقای(!) خمینی در آخرین ساعات شب عاشورا، تک و تنها در خیابان باریک بهار، نزدیک پل آهنچی دیده شد. آیا از خانه آیتالله مرعشی که همان نزدیکیها بود میآمد؟ کسی نمیداند. ساعاتی پیش از آن، او در حسینیه چهلاختران بود. استقبال اهالی آن محل به اندازهای بود که نتوانسته بود وارد خانه حاج علی چهلاخترانی شود. در حسینیه روی سکویی نشسته بود و با عزاداری مردم همراهی کرده بود و در پایان با زحمت از میان مردم گذشته، داخل خودرو شده بود.»(الف لام، ص ۳۰۹-۳۱۰)
🔵اگر نویسنده محترم با خواندن آن گزارش لحظهای با خود تأمل میکرد که چگونه شدنی است امام در شب عاشورای سال ۴۲، که در اوج محبوبیت است و مردم به او عشق میورزند،آن هم در شب عاشورا که مردم تا اذان صبح در هر کوی و برزن سیلآسا رواناند و به عزاداری سرگرماند و خود نویسنده هم به جمعیت فوقالعاده مردم در آن شب اذعان کرده، چگونه میتواند تک و تنها آن هم در خیابان بهار قم دیده شود؟!
🔹به علاوه چگونه ممکن است که امام با آن محبوبیت فوقالعاده وارد مجلسی شود ولی مردم آنگونه به او بیاعتنایی کنند که راه را برای او باز نکنند و مجبور شود تک و تنها روی سکویی بنشیند و بعد هم برود؟!
🔵همچنین در گزارشهای گوناگون دیگری نیز فراوان آمده که در آن روزها هرگاه امام در اجتماع دیده میشد، استقبالاو به گونهای بود که او را به طور کلی از حرکت باز میداشت:
◀️«در طول خیابان آذر تا کوچه حکیم، مردم از شور حضور خمینی در میان خودشان چه شادیها میکردند. به گونهای که آقای خمینی در عرض ۲۵ دقیقه توانست در میان مردم فقط ۵۰ متر جلو برود.»(مکتب مبارز نشریه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، بهار و تابستان ۱۳۴۹)
⁉️حال باید دید گوینده این گزارش و آقای هدایتالله بهبودی چه غرضی از آوردن این داستان دارند؟ آیا از روی #سادهاندیشی این گزاره دروغ آورده شده یا انگیزه دیگری همچون زیر سؤال بردن #پشتوانه_مردمی امام و انقلاب مد نظر بوده است؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.