🖊اندیشههای فقهی و سیاسی شهید صدر و نقش آن در تدوین قانون اساسی
سالروز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی
🔹بررسیهای تطبیقی دقیق نشان میدهد که اندیشههای فقهی و سیاسی #شهیدمحمدباقر_صدر در کنار اندیشههای حضرت امام خمینی قدس سره الشریف و برخی دیگر از اندیشمندان اسلامی، نقش مؤثری در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته است.
🔸ایشان در پاسخ به سؤال تعدادی از #علمای_لبنان و در مقام تبیین دیدگاه فقهی خود پیرامون «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نامهای به تاریخ 15بهمن1357 نگاشت. قانون اساسی پیشنهادی ایشان دارای ویژگیهای زیر است:
🔹1. نهادینه کردن #فقاهت در قانون اساسی و تحکم موقعیت و جایگاه حقوقی مرجعیت به عنوان نهادی که طی سالیانی دراز در عمق جامعه تشیع رسوخ کرده است.
🔸2. اعطای حق انتخاب به ملت در همه ابعاد و جوانب حکومت در عین پذیرش #ولایتفقیه به عنوان منشأ مشروعیت
🔹3. تساوی آحاد ملت، از مسلمان و غیر مسلمان در حق آزادی، کرامت و مشارکت همه جانبه و همه حقوق انسانی و حق آزادی مذهبی
🔸4. تساوی افراد ملت اعم از حاکم و محکوم در مقابل قانون
🔹5.لزوم #تنفیذ_رئیسجمهور توسط ولیفقیه به جهت مقابله با نفوذ عوامل گوناگون در ارکان قدرت، تقلب در انتخابات، استفاده نامشروع از اهرمهای مالی و اقتصادی و...
🔸6. اهداف والای #حکومت_اسلامی فراتر از اهداف مادی و حیوانی
🔹7. تدوین حقوق اساسی از متن قرآن و روایات به گونهای که ایشان را باید یکی از معماران تدوین حقوق و قانون اساسی اسلام دانست. (نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ص100-97)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️چگونه مدعیان #حفظ_سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
سالروز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی
🔸طرفداران بقای قانون اساسی مشروطیت (که لازمهاش حفظ سلطنت پهلوی بود)، به شعارهایی مانند «شاه بماند، #سلطنت کند و نه حکومت» و «مبارزه در چهارچوب قانون اساسی» متمسک شده بودند
🔹 اما با تدبیر قاطعانه و تصمیم هوشمندانه امام خمینی(ره) همه این تلاشها بیفرجام ماند و «#سقوط_سلطنت» و «تدوین قانون اساسی جدید» از سوی امام به عنوان دو راهبرد انقلابی خللناپذیر و قطعی اعلام شد.
🔸 امام خمینی(ره) نیز علاوه بر مخالفت با سیاستهای ناصحیح #نهضت_آزادی در جلسات خصوصی، خطر انحراف #انقلاب_اسلامی از جانب ایشان را بارها در جلسات عمومی- و البته به دلیل ملاحظات مبارزاتی، بدون ذکر نام- مطرح کردهاند که بازخوانی نمونهای از این اظهار نظرها که در پاسخ به طرح بازرگان ایراد شده است، راهگشاست.
🔹امام در سخنرانی خود در تاریخ 29آبان 57 -تنها چند روز پس از ملاقات بازرگان با ایشان- خطاب به دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، چنین میفرمایند:
🔸من به بعضى از اين آقايان كه آمده بودند و مى گفتند كه «#سياست_قدم_به_قدم»، خوب حالا يك قدم برداريم و بعدش صبر كنيم يك مدتى بگذرد بعد قدم دوم را برداريم، گفتم آقا اگر شما اين قدم را سست كنيد، [در] قدم دوم قدمهاى شما را مىشكنند! اين طور نيست كه يك قدر صبر كنند كه شما حالا قدم اول را برداشتيد حالا ايشان سلطنت كند نه حكومت!... بعد از اين همه جنايات حالا ديگر بيايند آقا سلطنت كنند نه حكومت!
🔹اين اگر پايش مستقر بشود، دنبال اين هستند كه اين #نهضت را بخوابانند با هر طور كه مىتوانند. اينها دنبال اين هستند. و اگر اين نهضت بخوابد، اين آتشى كه در دل مردم روشن شده است و خدا روشنترش كند اگر اين بخوابد و اين آتش خاموش بشود، ديگر امكان ندارد كه اين نهضت پيدا بشود، يا شبيه آن پيدا بشود... ايرانىها بيدار باشند، ملتفت باشند كه در چه مقام حساسى واقع شدهاند، الان چه موقعيتى از براى ايران الان هست. مثل سابق نيست كه خوب حالا امروز نشد فردا؛ خير ديگر امكان ندارد. بين موت و حياتيد شماها! بين زندگى و موت هستيد.(صحیفه امام، ج۵، ص۵۹_۵۸ )( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۱۶۹_۱۶۸)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📔معرفی کتاب نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔹 متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال ۱۳۵۴ به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
🔸علیرغم تلاش گسترده ساواک، نویسنده یا نویسندگان آن نیز به واسطه حاکمیت مطلق خفقان پلیسی در عصر پهلوی و مراعات اصول حفاظتی، هرگز شناخته نشدند اما این سند تاریخی و ارزشمند نشان میدهد که بر خلاف القائات مخالفین #انقلاب_اسلامی، مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح و مبرهن برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای واهی برخی جریانها و شخصیتای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت 118 روزه در نوفللوشاتو است.
🔹کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی با استقبال خوانندگان فرهیخته در پاییز ۱۳۹۸ با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست این کتاب «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
📚راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192-021
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخهای صریح شهید بهشتی و شهید هاشمینژاد به مهدی بازرگان
سالروز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی
🔹دولت موقت به نخستوزیری بازرگان به دنبال انحلال #مجلس_خبرگان_قانون_اساسی بود چراکه به خوبی میدانست که این مجلس، بهدنبال تصویب اصل ولایتفقیه و غییر برخی اصول پیشنویس قانون اساسی است.
🔸 #مهدی_بازرگان در یک سخنرانی به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی کرد که این اظهارات با واکنش #شهید_آیتالله_بهشتی، نائب رئیس وقت مجلس خبرگان، روبرو شد. ایشان در پاسخ به بازرگان گفتند:
🔹«»ملت ما و تحصیلکردههای ما نگران چه هستند؟ برای من و برای دوستانمان خیلی بیشتر اظهار نگرانی آقای مهندس بازرگان نخستوزیر مورد علاقهمان در سخنرانی دیروزشان مورد توجه بود زیرا از سخنان ایشان هم نگرانی از کار مجلس خبرگان استشمام میشد. ایشان از چه چیز نگران هستند؟ از اینکه نمایندگانِ به راستی میلیونها #مسلمان_انقلابی_ایران، اینجا گرد هم آمدهاند تا قانون اساسی را بر پایه #اصالتهای_اسلام بررسی و تصویب کنند، نگرانند؟
🔸شهید #سیدعبدالکریم_هاشمینژاد نیز در سخنرانی خود جوابی صریح به بازرگان دادند:
«موقعی نگران میشویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آنگونه که باید نمیتوانند عمل کنند. مسئله #ولایتفقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا #امام_خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، میگویند تو مقام غیرمسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما میخواهیم پای ولایتفقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمیتوانی اعتراض کنی.»(نخستین پیشنویس قانون اساسی، صص199-198)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔹 متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال 1354 به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
🔸این سند ارزشمند نشان میدهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریانها و شخصیتای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت نوفللوشاتو است.
🔹کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز 1398 با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رسوايى براى شاه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/43
🔹امام پس از تكذيب صريح سرمقاله اطلاعات در نطق 21 فروردين 43 (که به دروع ادعا کرده بود امام و روحانیت با رژیم طاغوت به توافق رسیده است) بىدرنگ نمايندهاى به اداره اين روزنامه فرستاد، تا توضيح بخواهد كه آن مقام روحانى كه با «انقلاب شاه و امريكا» همراه
شده است كيست و همراهى او در كجا و به چه صورت مىباشد؟!
🔸مدير اطلاعات با دستپاچگى و وحشت اظهار داشته بود: «من هيچگونه اطلاعى در اين زمينه ندارم و اين سرمقاله از طرف برخى مقامات دولتى به دفتر روزنامه اطلاعات فرستاده شده بود تا درج شود و ما هم به ناچار متن همان را منتشر كرديم». امام فشار آورد كه بايد اين دروغ در روزنامه اطلاعات تكذيب شود در غير اين صورت من ممكن است نظر خودم را درباره اين روزنامه صريحاً اعلام كنم.
🔹مدير اطلاعات نيز با مقامات دولتى و «ساواک» تماس مىگيرد و فشارى را كه از ناحيه مقامات روحانى و شخص امام در مورد اين سرمقاله بر او وارد مىآيد به آنان مىرساند و پيشنهاد مىدهد كه سوژهاى در اين مورد بتراشد و آن سرمقاله را به صورتى تكذيب كند؛ ليكن دستگاه امنيتى شاه بشدت مخالفت كردند و اظهار داشتند كه اين ضعف مقامات انتظامى كشور است كه نتوانند جلوى اينگونه اخلالگرىها را بگيرند!!
🔸هيأت حاكمه كه از موضع سرسختانه و آشتىناپذير امام، سخت حيران شده بودند، ابتدا كوشيدند كه با ناديده گرفتن خشم و ناراحتى او، مسأله را مشمول مرور زمان سازند تا بتدريج در نظر امام نيز اهميت مسأله از بين برود و به دست فراموشى سپرده شود؛ ليكن امام جريان را تا آنجا دنبال كرد كه رژيم را نيز دستپاچه ساخت و سرانجام دولت ناچار شد رسماً نمايندهاى به قم بفرستد و از او در مورد اين نسبت دور از واقعيت معذرت بخواهد و متعهد شود كه ديگر اينگونه دروغسازىها را تكرار نكنند و چنين نسبتهاى ناروايى به روحانيت ندهند و رسماً از او تقاضا كنند كه بيش از اين مسأله را پى نگيرد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص883-882)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴شاه؛ حمایت از دینداری سکولار و مبارزه با سیاست دینمدار
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /5
▫️حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بىدريغ تودهها از امام و اوج نهضت ضد «انقلاب سفيد»! كه با فرا رسيدن محرم 83 (خرداد 42) ايران زمين را به لرزه درآورده بود، شاه را سخت وحشتزده ساخت و به تكاپو و جنبوجوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت واحد اتوبوسرانى تهران در سوم خرداد 42 ايراد كرد، بار ديگر به عوامفريبى و دروغپردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن امام زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدينوسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشتپرده در دست طرح بود، زمينهسازى كند. از اين رو پس از دروغبافىها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان(عج) و حضرت عباس(ع) چنين گفت:
▪️«... ولى بايد بدانيد كه دشمنهاى اين مملكت، دشمنهاى اين ملت و مملكت «شيعه» راحت ننشستهاند، به هر وسيلهاى كه مىتوانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بىعقيده و بىايمان و بدبختى را مىخرند و تحريک مىكنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافهاى ظاهر مىشوند. اينها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمالشان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد...».
▫️نيز در گفتار ششم خرداد 42 در شهرستان كرمان به شيوه پادشاهان، به هرزهدرآيى و ياوهسرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت:
▪️«تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مىايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشىها را بكنند، آنها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازه نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج1 ص469-468)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6
▫️در برابر هرزهگويىهاى رژيم، هرچه #عاشورا و شهادت #قهرمان_كربلا نزديکتر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش انقلاب اسلامى شعلهورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از تودههاى به پاخاسته مسلمان، بىعَلَم و كتل در حالى كه هر يک عكسى از #قائد_بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى #تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى اراده ملت بود.
▪️چند روز پيش از عاشورا، همهجا اعلام شد كه دستههاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسه «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را درباره هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند.
▫️پليس شاه كه آن روزها سر در لاک خود فرو برده بود و در مسير دستههاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يکباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و #مدرسه_حاج_ابوالفتح را محاصره كرد و درب آن را بست و بدينوسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند!
▪️هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسه حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصره پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسه حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترک كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف تودههاى انقلابى درآمد.
▫️دستههاى عزادار با شعارها و نوحههاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعه فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسه حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دستههايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
▪️شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف) را كه در #كودتاى_امريكايى_28_مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دسته سينه زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربده «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓13مرداد1357
🔹1- مراسم بزرگداشت شهدای برخی از شهرهای ایران در مسجد دوازده امام در شهر #میبد برگزار گردید. در این مراسم جمعی حدود 2 هزار نفر شرکت داشتند که در پایان به تظاهرات دست زدند.
🔸2- در ساعت 21 مراسمی در #شیراز با شرکت جمعی حدود 5 هزار نفر و با سخنرانی آقای سیداحمد پیشوا در مسجد نو برگزار شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص397
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قانون
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی
توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان
اندیشههای فقهی و سیاسی شهید صدر و نقش آن در تدوین قانون اساسی
چگونه مدعیان حفظ سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
پاسخهای صریح شهید بهشتی و شهید هاشمینژاد به مهدی بازرگان
معرفی کتاب نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی/1
معرفی کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/2
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
باند صهيونيستى در ايران
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/44
🔹امام پيش از آغاز نهضت در سال 1341 از نقشهها و توطئههاى گسترده و دامنهدار باند مخوف فراماسونرى و صهيونيستى كه با عنوان « #بهايى » در ايران بازيگر صحنه بودند، آگاهى داشت و مىدانست كه اين باند مرموز، بنا بر سياست شوم و زندگىسوز فراماسونها و صهيونيستها در همه شئون سياسى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى كشور نفوذ دارند و برآنند كه حكومت را در ايران در دست گيرند و رژيمى همانند رژيم صهيونيستى حاكم سازند و ايران را به فلسطين ديگر بدل كنند. اين نقشه تا آن پايه دامنهدار شده و به مرحله اجرا رسيده بود كه برخى از مطبوعات وابسته به دربار كه از مسائل و جريانهاى پشتپرده تا پايهاى اطلاع داشتند، آن را برملا كردند و آشكارا نوشتند:
🔸 ...پس از تشكيل #دولت_يهودى_اسرائيل بعد از هزار سال،اكنون بهايىهاى جهان به فكر افتادهاند در افريقاى جنوبى حكومتى براى خود به وجود بياورند تا از بىمهرىهاى حكومتها خلاصى يافته، ديگر در اقليت قرار نگيرند بلكه خود در يك نقطه جهان اكثريت داشته باشند. به قرار اطلاع قسمت اعظم فعاليتهاى اين كار وسيله سرمايهداران بهايى كشورهاى مختلف انجام مىگيرد....
🔹سركرده اين باند به نام « #شوقى_افندى » در پيامى كه در سال 1327 خورشيدى براى پيروان خويش در ايران فرستاد از روى نقشه خود براى به دست گرفتن حكومت چنين پرده برداشت:
🔸 ... موهبت وحدت عالم انسانى رخ بگشايد، عالم به درجه كمال رسد و جلوه سلطنت بهاييه و غلبه ظاهره شريعت الهيه من على الارض را به اهتزاز آرد و ملوك و سلاطين را در ظل سيطره محيطه كلمة اللّه بهاييت مجتمع گرداند....
🔹نامبرده نه تنها بر آن بود كه باند خود را در ايران به قدرت و سلطنت برساند، بلكه خواب سلطنت جهانى را (در مرحله دوم) مىديد و اميد داشت كه بتواند دولت نوپاى خود را با #حكومت_صهيونيستى و استكبار جهانى پيوند دهد و به اصطلاح «حكومت متحده جهانى» پديد آورد!
🔸نكته در خور توجه اينكه تاريخ دقيق چنين حكومت جهانى را نيز براى اعضاى باند خود مشخص كرده بود: «... و تا 67 سال ديگر كه پايان قرن دوم بهايى است بايد...حداقل وحدت سياسى با حكومت متحده جهانى به وجود آيد...».
🔹امام با آگاهى شگرف و ريشهاى از توطئههاى دامنهدار اين باند وابسته به صهيونيستها در آغاز نهضت، در سال 1341 در نخستين پيامى كه خطاب به مردم صادر كرد، هشدار داد:
🔸... اينجانب حسب وظيفه شرعيه به ملت ايران و مسلمين جهان اعلام خطر مىكنم، قرآن كريم و اسلام در معرض خطر است، استقلال مملكت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهيونيستهاست كه در ايران به حزب بهايى ظاهر شدند و مدتى نخواهد گذشت كه با اين سكوت مرگبار مسلمين، تمام اقتصاد اين مملكت را به تأييد عمال خود قبضه مىكنند... تلويزيون ايران پايگاه جاسوسى يهود است...».
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7
▫️مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه #باند_شعبان_بىمخ در حالى كه هر يک دشنهاى در آستين پنهان كردهاند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسه «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مىكوبند! آنان بىدرنگ با شادروان #طيب_حاج_رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند.
▪️ديرى نپاييد كه عدهاى از افراد ورزيده و «يكهبزن»هاى طيب به مدرسه مزبور رفتند و حركات چاقوكشهاى مزدور را تحتنظر قرار دادند. باند شعبان بىمخ كه خود را در محاصره «يكهبزن»هاى طيب مىديدند طبق مَثَلِ معروف «ماستها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند.
▫️ساعت، هشت صبح را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريک عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى:
خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مىرود، مىرود دشمن غدار تو
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو
▪️به حركت و راهپيمايى در خيابانها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مىدادند اين بود:
گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه
تا به تنم توان بود زير ستم نمىروم
▫️اهالى غيور تهران دستهدسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مىشد. تظاهركنندگان پس از عبور از #سه_راه_امين_حضور و #سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكسهاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاهآباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابانهاى #مخبرالدوله و #سعدى، وارد خيابان #فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، #مهدى_عراقى در يک نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت.
▪️پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى #خيابان_شاهرضا و #دانشگاه_تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مىلرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچكدام تودههاى بهپاخاسته و خستگىنشناس را از ادامه تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت.
▫️در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمىشدند. ساعت، تقريباً يک بعداز ظهر را اعلام مىكرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حملهور شوند. ادارهكنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مىكوشيدند تودههاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبه روى كاخ ايستاده، با مشتهاى گره خورده، مرتب فرياد سرمى دادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»!«ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ایرانیان و سپاهیان امروز یزید
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8
▫️بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مىخواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى تودهها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را درباره شاه زدند و هدف و انگيزه خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آنها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مىخواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بتشكن ملت طرفدار تو ـ مىرود مىرود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند.
▪️گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانک و توپ و مسلسل سنگين و سبک محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به تودههاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفانبار آنان عليه شاه مىنگريستند.
▫️تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل #كاخ_شاه و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترک گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارک رفتند و حدود ساعت 3 بعد از ظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مىشود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند.
▪️شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف #دانشجويان_دانشگاه_تهران به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در #چهارراه_اسلامبول آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از #بازار_بزرگ_تهران، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند.
▫️در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامه نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت.
▪️با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، بهشدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد #مدرسه_حاج_ابوالفتح شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانونشكنىهاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓14مرداد1357
مراسمی به منظور بزرگداشت شهدای حوادث اخیر شهرهای ایران با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر در مسجد دوازده امام شهر #میبد برگزار شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص398
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب مشروطه، تاریخنگاری رسمی و مشهورات شبههتاریخی.pdf
1.07M
نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا
سالروز صدور فرمان مشروطیت
کتاب «انقلاب مشروطیت» از سری مقالات « #دانشنامه_ایرانیکا»، زیر نظر #احسان_یارشاطر است. کتاب مذکور مجموعهای از چند مقاله با گرایشهای فکری و تاریخی خاص است که توسط آقای #پیمان_متین ترجمه و با مقدمهای از آقای #ناصر_همایون_تکمیل به بازار عرضه شده است.
مطالعه این کتاب حاکی از آن است که برخلاف ادعای مقدمهنویسان و مترجم محترم، مجموعهای از مقالات تکراری و تحت تأثیر سلسلهای از مشهورات غلط تاریخی است.
مقالات این مجموعه از دیدگاه علمی و پژوهشی و مستندات تاریخی، نواقص جدی دارد که در مقاله ضمیمه به نقد آن پرداخته شده است.
🖇ضمیمه: مقاله «انقلاب مشروطه، تاریخنگاری رسمی و مشهورات شبهتاریخی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، 1383ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حماسهسازی ستارخان و تاریخنگاری عصر مشروطه.pdf
2.89M
حماسه ستارخان و تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️در تاریخنگاری رسمی #مشروطه که هنوز هم روایتهای یکسوگرایانه و تنگنظرانه آن نوشتههای تاریخی این دوره را تحت سیطره خود دارد بهطور کلی به یک معادله دو طرفه سر و کار داریم که یک طرف آن آزادیخواهان، مشروطهطلبان، اصلاحگران، سینهچاکان ترقی و تجدد، قانونگرایی، روشنفکری و فرنگرفتهها قراردارند و طرف دیگر آن مستبدین، مخالفان آزادی و قانون، طرفداران عقبماندگی.
▪️در میان این روایتهای رسمی، #حماسه_ستارخان مانند دهها حماسه دیگر ملت ایران که از ابتدا با آرمانگرایی و اسلامخواهی آغاز شده بود به همان گرایش عوامانه و مشهور «سنت و تجدد» تأویل و تحریف شد و علیرغم وجود مدارک و اسناد معتبر، ستارخان و امثال وی نیز در ردیف مشروطهخواهانی قرار گرفتند که یکپا در سفارت روس و پای دیگر در سفارت انگلیس داشتند.
▫️در مقاله ضمیمه، که به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی نوشته شده است، این روایت رسمی به صورت جدی مورد خدشه قرار گرفته است.
🖇ضمیمه: مقاله «حماسه ستارخان و تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه» فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، 1383ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️دولتهای مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچگاه دل خوشی از مردمسالاری نداشتهاند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟
▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و همچنین تمایلات وی به علما، #انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهرههای خود میان محمدعلی میرزا و مشروطهخواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطهخواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نامبرده نیز جا بیندازد که مشروطهخواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشستهاند.
▫️این مأموریت را #مهرههای_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئهگرها نیز #تقیزاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتشبیار معرکه به شمار میرفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشهها و برنامهها و به گفته کسروی کسروی «آگاهیها را به تبریز داد.» و در نهایت...
🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریانهای غربگرا در سقوط مشروطه اول)»حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️یکی از اشتباهات تاریخنگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطهخواه، مشروعهخواه، دربار و سفارت است و کمترین انحرافی که در تقلیل جریانها به افراد رخ میدهد، تنزل سطح جریانهاست. بهعنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعهخواهی به شخص شهید #شیخ_فضلالله_نوری و جریان مشروطهخواهی به اشخاصی چون #سیدعبدالله_بهبهانی و #سیدمحمد_طباطبایی تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث میشود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود .
▪️بهنظر میرسد در تاریخنگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است.
🖇ضمیمه: مقاله «آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان
سالروز صدور فرمان مشروطیت
14مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت است که در سال 1285 صورت گرفت. درست است که انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت #استرآباد یا همان #استان_گلستان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداختهایم.
🖇ضمیمه: چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
سالروز صدور فرمان مشروطیت
آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به #آقامیر_بحرالعلوم_رشتی از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد.
وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیتالله #شیخ_فضلالله_نوری و #آیتالله_خمامی رهبر مشروعهخواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرحهای آنان حمایت مینمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در #نجف پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف #قزوین توسط مشروطهطلبان دستگیر و به شهادت رسید.
🖇ضمیمه: شهید آیتالله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنشهای مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواستهای مردم ابتدا برای #تأسيس_عدالتخانه بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطهخواه بر اساس مسئوليتهايی كه احساس میكردند از سوی شريعت بر عهده آنها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند.
▪️در اين ميان با وجود بهرهبرداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاههای برخی از آنها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشههای #آيتالله_حاج_ميرزا_صادق_مجتهد_تبريزی از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشههای ایشان پرداختهایم.
🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبشهای اسلامی معاصر است و حماسههای مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركتهای سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليتهای اسلامخواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، #نهضت_جنگل پدید آمد.
▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کمتر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است.
🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليتهای سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليتهای مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليتهای پررنگی داشتند كه كمتر
در منابع تاريخی به آنها توجه شده است.
▪️فعاليت مشروعهخواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعتخواهی دركشور بدل شود و حاج #ملا_محمد_خمامی- مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعهخواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعتخواهی در مشروطه حمايت كردند.
▫️آيتالله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكههای تروريستی مشروطهخواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غربپرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام ناتمام
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا
▪️حماسه ستارخان و تاریخنگاری رسمی عصر مشروطه
▫️نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
▪️آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
▫️انقلاب مشروطه در گلستان
▪️شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
▫️میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
▪️گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
▫️شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توطئه اختلافافكنى ميان ملتهاى ايران و عرب
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/45
🔹ترديدى نيست كه سرنوشت رژيم شاه و صهيونيستها به يكديگر گره خورده است. اگر #فلسطين از چنگال صهيونيستهاى اشغالگر آزاد شود، واژگونى رژيم شاه اجتنابناپذير است و اگر شاه سرنگون شود ضربه سهمگين، سنگين و جبرانناپذيرى براى #رژيم_اشغالگر_فلسطين
خواهد بود.
🔸شاه خطر #جمال_عبدالناصر (رهبر مصر) را براى صهيونيستها، خطر جدى براى تاج و تخت خود مىدانست و خود را به رويارويى با سياست ناصر در منطقه خاورميانه ناگزير مىديد.
🔹شاه در كنفرانس #سنتو در تركيه در سال 1342 از كشورهاى امريكا و بريتانيا براى رويارويى با آنچه را كه او «خطر ناصر» مىخواند، رسماً مددخواهى كرد. او گفت رژيم ايران در برابر توطئههاى همهجانبه مصرىها تا كنون مقاومت كرده است. ليكن احساس مىكند كه اگر از طرف همپيمانان خود مورد پشتيبانى جدى و همهجانبه قرار نگيرد، به سختى آسيبپذير خواهد بود. او در اين كنفرانس، ناصر را بزرگترين خطر براى رژيم خود و ديگر رژيمهاى وابسته به غرب در منطقه خواند.
🔸خطرى كه شاه از آن دم مىزد، يورش نظامى جمال عبدالناصر به خاك ايران نبود، بلكه دو خطر ديگرى بود كه پيشاروى او قرار داشت:
🔹1ـ نفوذ و محبوبيت روزافزون ناصر در ايران و منطقه، كه شاه، امريكا، صهيونيستها و ديگر رژيمهاى دستنشانده و ضد مردمى را سخت نگران مىساخت. برخى از مقامات سفارت امريكا در تهران «... گسترش سياست و نفوذ ناصر در سرتاسر افريقا و تا حدودى خاورميانه و ضمناً عجز دولت ايران از مقابله و معارضه با اين گسترش وسيع روزافزون...» را مايه «عصبانيت» و وحشت شاه دانستهاند.
🔸2ـ همسويى و همصدايى ملت ايران با تودههاى محروم و ستمديده عرب بهويژه مردم فلسطين و تظاهرات بر ضد صهيونيستها و طنين افكندن شعار «مرگ بر اسرائيل» در قيام 15 خرداد 42 در آسمان تهران و بسيارى از شهرستانها، ناقوس مرگ را در گوش شاه به صدا در مىآورد. او مىديد كشش و گرايش ملت ايران به سوى مردم فلسطين و آزاديخواهان عرب روز به روز فزونى مىيابد و نفرت و انزجار آنان نسبت به صهيونيستها و «اشغالگران فلسطين» بيشتر مىشود؛ و با اين جو براى ارتباط و همپيمانى ايران با اشغالگران فلسطين، هيچ زمينهاى وجود ندارد و نزديكى او با صهيونيستها، خشم مردم ايران را فزونى مىبخشد و ملت بهپا خاسته ايران چه بسا يكباره بر كاخ خونپايه شاه يورش برد و تاج و تخت او را در آتش خشم و قهر خويش بسوزاند. از اينرو، با دستپاچگى و وحشتزدگى از كنفرانس سنتو مدد مىخواست و خواهان رويارويى با خطر ناصر و در واقع با خطر خشم و خروش روزافزون ملت ايران عليه صهيونيستها و تاج و تخت شاه بود.(نهضت امام خمینی، ج1، صص922-921)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db