مجری مراسم با دعوت از اساتید و بزرگان حاضر جلسه برای رونمایی از کتاب نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع آئین رونمایی را آغاز کرد.
حجج اسلام آقایان روحانی، علیزاده، احتشام، نعیمیان، رستم پور، به رونمایی از کتاب مذکور پرداختند.
با پایان آئین رونمایی از کتاب نشست انتقادی واکاوی پروژه تحریف امام در رسانه های داخلی و خارجی به انتهای خود رسید.
گزارش واخبار تفصیلی مراسم به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔹14 گام تا امام🔹
🔵گام دوازدهم: اثبات اسلام ناب محمدی صلّی الله علیه و آله🔵
امام خمینی (قدس سره) در مبارزه خود با #اسلام_آمریکایی، به معرفی و جهاد برای تحقق #اسلام_ناب_محمّدی میپرداختند و در زمانی که جامعه اسلامی و حتی برخی از حوزههای علمیه به خاطر #تبلیغات_شیطانی و انحرافی جهانخواران؛ اسلام را محدود به عبادیات میدیدند تلاش نمودند که تمام ابعاد اسلام را معرفی نمایند.
مطالعه بخشی از سخنرانی ایشان در این زمینه گویای جو غالب آن زمان و جلوهگر مبارزه عمیق ایشان در راستای اثبات و تحقق اسلام ناب محمّدی صلّی الله علیه و آله است:
« الان طبقات مسلمین چه تحصیلکرده از متجددین و چه تحصیلکرده از روحانیین، فضلا از توده مردم، اسلام را درست نفهمیدهاند و همانطور که غربا را مردم نمیشناسند، اسلام هم تقریبا به وضع #غربت در دنیا زندگی کرده است. و چنانچه کسی بخواهد اسلام را آنطور که هست معرفی کند، به این زودیها مردم باورشان نمیآید.
حدود پنجاه کتابی که احکام اسلام در آن مجتمع است، سه-چهار جلدش مربوط به عبادیات و وظایف انسان با ربالارباب است و کمی از احکام هم مربوط به اخلاقیات است، مابقی کتابها همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق و سیاسیات میباشد...
آن روز که دنیا غرق در #جهالت بود و از اروپا هیچ خبری نبود و دو امپراتوری بزرگ که بودند، در حال استبداد به سر میبردند و اصلا قانونی وجود نداشت، اسلام قوانینی آورد که جامع قوانین حکومتهای زنده دنیاست و از آن هم جامعتر است و همه جهاتی که بشر در امور مربوط به جنگ، صلح، حکومت، زندگی خصوصی، معاشرت با دیگران... و دیگر امور به آن محتاج است در قوانین اسلام آمده است...
ما تمام جهات را کنار گذاشتیم و مقداری از احکام را گرفته، خلفا عن سلف مباحثه میکنیم. بسیاری از احکام اسلام جزء علوم غریبه شده است، اصلا اسلام غریب است و فقط از آن اسمی مانده است، تمام جزئیات اسلام که بهترین جزئیاتی است که برای بشر آمده الان بکلی فراموش شده است و لم یبق الا اسمه. تمام آیات شریفه الهیه که برای جزئیات و حدود است لم یبق الا قرائته...
ما الان موظف هستیم ابهاماتی را که نسبت به اسلام وجود دارد برطرف کنیم تا این ابهام را از اذهان بیرون نکنیم هیچکاری نمیتوانیم انجام دهیم. ما باید خود و نسل آتیه را وادار کنیم و به آنها سفارش کنیم که نسل آتیه خویش را نیز مأمور کنند این ابهامی را که بر اثر #تبلیغات_سوء چند صد ساله، نسبت به اسلام در اذهان حتی بسیاری از روشنفکران ما پیدا شده است رفع کنند، اسلام و حکومت اسلامی را معرفی کنند، که اسلام چیست و حکومت اسلام چه میباشد و قوانین اسلام چگونه است و بسیاری از احکام عبادی اسلام با اینکه عبادت است، عبادت توأم با سیاست است. اجتماعی حج و جمعه و امثال آن، در عین معنویت از سیاسیات اسلام است...
امروز #حوزه_نجف، #حوزه_قم و حوزههای دیگر موظفند که اسلام را نشان دهند و این متاع را عرضه کنند...»(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص723-722)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆بازتاب همایش «تحریف ظالمانه»/1
خبرگزاری حوزه
📸گزارش تصویری نشست #تحریف_ظالمانه
🔹🔸https://b2n.ir/85435
📄گزارش خبری نشست #تحریف_ظالمانه
🔹🔸https://b2n.ir/29254
🔹🔸https://b2n.ir/24832
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆بازتاب همایش «تحریف ظالمانه»/2
خبرگزاری ایسنا
📄 گزارش سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔹🔸 http://qom.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=53945
🔹🔸 گزارش قرائت پیام آیتالله اراکی
http://qom.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=53942
🔹🔸گزارش سخنان حجتالاسلام و المسلمین نعیمیان
http://qom.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=53949
🔹🔸 گزارش سخنان حجتالاسلام و المسلمین ماندگاری
http://qom.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=53940
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆بازتاب همایش «تحریف ظالمانه»/3
خبرگزاری صدا و سیما
📄 گزارش سخنان اساتید گرامی
🔹🔸 https://b2n.ir/64266
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆بازتاب همایش «تحریف ظالمانه»/4
خبرگزاری تسنیم
📄 گزارش سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔹🔸https://b2n.ir/28674
📄گزارش سخنان حجتالاسلام و المسلمین ماندگاری
🔹🔸https://b2n.ir/25832
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️در امتداد برلین♨️
از برگزاری کنفرانس جنجالی برلین سالها گذشته اما خاطره آن هنوز در ذهن جامعه ایرانی مانده است. همایشی که برخی مسؤولین #اصلاحطلب جمهوری اسلامی نیز در آن حضور داشتند و تمام تلاش خود را برای مقابله با خط و مکتب امام کردند اما با افول اصلاحات؛ آیا مقابله با این مکتب به پایان رسیده است؟ با نگاهی به صحنه سیاسی امروز کشور شخصیتهایی را میبینیم که به ظاهر این خط را قبول دارند اما در گفتار و رفتار خود برای #تحریف و وارونهسازی آن تلاش فراوانی میکنند.
در کوتاهنمایش «در امتداد برلین» از این جریان خواهیم گفت و نمونههایی از تحریف امام در دولت اعتدال را بازگو خواهیم کرد.
📽«در امتداد برلین» نمایشی کوتاه از خط تحریف و مقابله با مکتب امام در دولت اعتدال و اصلاحات.
💥به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️معرفی کتاب نقدی بر مدخل «امام خمینی» در دایره المعارف تشیع
📚نشست #تحریف_ظالمانه در انتها شاهد برگزاری آئین رونمایی از کتاب نقد مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع بود. در این کتاب مدخلی نقد شده که مصداق آشکار تحریف ظالمانه امام است. در معرفی این کتاب می خوانیم:
❇️امام خمینی(ره) رهبر بزرگترین انقلاب قرن اخیر احیاگر اسلام در عصر جدید بوده و زندگانی وافکار متعالی ایشان، الگو و الهام بخش مستضعفین و مسلمانان جهان است. دشمنان حقیقت، با تشخیص اهمیت جایگاه امام، بر آن شده اند تا با تحریف ایشان، علاوه بر مخدوش جلوه دادن الگوی هدایتگر امام، عقبه انقلاب اسلامی را ویران کرده و مسیر را برای وارد ساختن ضربات همه جانبه به نظام اسلامی هموار سازد. در این میان، برخی از مراکز داخلی که از بودجه بیت المال ارتزاق میکنند، عملا مسیر دشمنان خمینی کبیر را پیموده و از ایراد شبهات رسانه های بیگانه نسبت به آن رهبر بزرگ، ابایی ندارند. اغراض تحریف کنندگان می تواند متنوع باشد لکن در عمل، صف واحدی با انبوهی از نکات انحرافی نسبت به امام تشکیل شده و متاسفانه متولیان امر نیز متوجه خطر بسیار مهم این ماجرا نشده اند.
◀️«دایره المعارف تشیع» یکی از دانشنامه هایی است که در معرفی امام خمینی(ره) بی مبالاتی های حیرت انگیزی را مرتکب شده است. متولیان این دایرالمعارف، معرفی امام را به آقای عمادالدین باقی که به گفته برخی مدتی عضو انجمن حجتیه بوده و چند دهه است که از اعضای فعال حلقه بیت آقای منتظری بوده، سپرده اند و نویسنده محترم نیز علی رغم ژست های بیطرفانه!، یک امام خمینیِ لیبرال و به نوعی امام خمینیِ نهضت آزادی را معرفی کرده است.
🔹بیست سال از انتشار مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع می گذرد اما علی رغم کثرت مدعیان در همه جناح های سیاسی، هیچ نقد مکتوبی به این مدخل نگاشته نشده بود تا اینکه در سال 1397، نقدهای عالمانه و مفصلی تحت عنوان کتاب "نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع" منتشر شد.
🔸نویسنده این کتاب پیش از این هم کتابی در نقد مدخل «خمینی، روح الله» در دایره المعارف بزرگ اسلامی نگاشته بود و علی رغم تلاش های جدی برای بایکوت آن کتاب، در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده و گزارش آن کتاب هم در جشنواره علامه حلی قم حائز رتبه اول گردد. بنابراین ما با دو کتاب نقد مدخل مواجه هستیم یکی نقد بر مدخل «خمینی، روح الله» در دایره المعارف بزرگ اسلامی و دیگری نقد مدخل «امام خمینی» در دایره المعارف تشیع. متن حاضر مروری است بر دومین اثر که به تازگی رونمایی گردیده است.
نویسنده در این کتاب می کوشد تا ابعاد و لایه های تحریف امام در مدخل مذکور را از جهت محتوایی و ساختاری تبیین نماید. برخی از تحریف های این مدخل عبارتند از: اغلاط گسترده تاریخی، معرفی ناقص آثار و شخصیت امام، تحریف لفظی و معنوی امام، تشکیک در برخی مشهورات تاریخی، تحریف به نقیصه، غلط های املایی و تقویمی، مسلم فرض کردن برخی شایعات مانند شهادت دکتر #شریعتی، پذیرش روایت ساواک و آمریکا از برخی وقایع، بزرگنمایی و تطهیر جریان سیاسی همسوی نویسنده مانند بازرگان، بنی صدر و شریعتی، تحریف سخنان امام برای بزرگنمایی آقای منتظری و دهها مورد دیگر.
🔹عمادالدین باقی از زبان امام نقل می کند «فقه آقای #منتظری از همه بالاتر است» حال آنکه پس از مراجعه به صحیفه امام، چنین جمله ای یافت نمی شود و عبارت نزدیک آن عبارتست از "فقه اش از اکثر علمایی که هستند ثقیل تر است" (10آبان 1356) تفاوت دو جمله در اینست که بر اساس جمله ادعایی باقی، آقای منتظری از آیت الله خویی، گلپایگانی، مرعشی نجفی و .. هم بالاتر بوده است!
🔸عمادالدین باقی همچون برخی معممین لندن نشین، نسبت به اجتهاد امام تشکیک کرده و آنرا امری سیاسی تلقی میکند. وی بیان می دارد که پس از دستگیری امام در بامداد 15خرداد 42، برخی از مراجع عظام اعلامیه ای مبنی بر مرجعیت امام منتشر نمودند تا مانع اعدام امام شوند! این #شبهه به حدی مشهور شده که در برخی محافل حوزوی نیز زمزمه می شود حال آنکه در این کتاب بالغ بر 40 دلیل و قرینه بر استقرار مرجعیت امام، پیش از 15خرداد 42 بیان می شود. یکی دیگر ازتحریفات آقای #عمادالدین_باقی، تحریف به نقیصه است به این صورت که برخی مقاطع و اقدامات مهم امام مورد سانسور قرار گرفته اند. یوم الله قدس، تاسیس سازمان #بسیج، جهاد سازندگی، سازمان تبلیغات و .. از جمله محذوفات در این مدخل است.
به نظر می رسد که #پژوهشگران در ابتدای مسیرِ نقد منابع و متون تحریف کننده امام قرار دارند و تا بررسی جامع این متون و سپس تدوین متون عالمانه در جهت معرفی امام به نسل های جدید راه پر دراز و نشیبی در پیش باشد. امید است با ورود دغدغه مندان و محققان به این عرصه، الگوی فکری و شخصیتی امام متناسب با #گام_دوم انقلاب آغاز گردد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
✅گام سیزدهم: کارآمدی✅
پیش از این گوشهای از ثمرات بیشمار #انقلاب_اسلامی در عرصه داخلی را عرضه کردیم.
ثمراتی که حاصل تفکر عمیق و تلاشهای مجاهدانه امام و امت در راه تحقق آن بود:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/65
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/72
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/76
این دستآوردها بیانگر این مطلب است که بر خلاف مکاتب #شبهروشنفکری ؛ مکتب امام (قدس سره) علاوه بر جذابیت و استحکام فکری از #کارایی عملی نیز برخوردار است.
🖊در این یادداشت گوشهای از کارایی این مکتب در عرصه بینالملل و در سطح جهان اسلام را معرفی میکنیم تا گامی دیگر را با امام انقلاب همراه باشیم:
« در دوران حکومت پهلوی #استعمارگران با اقدامات مختلفی در صدد اضمحلال و تخریب پایههای فرهنگ اسلامی ایرانیان برآمدند و شوک و ضربه شدیدی بر #هویت_اسلامی ایرانیان وارد نمودند که در واکنش به این وضعیت انقلاب اسلامی رخ داد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سراسر جهان اسلام، از یوگسلاوی و مراکش در غرب گرفته تا اندونزی و فیلیپین در شرق، یک جنبش مردمی نضج گرفت. این تجدید حیات اسلامی به شکلهای مختلف در حرکتهای مردمی در عراق، تسخیر مسجد الحرام در مکه در سال 58، جهاد مسلمانان در افغانستان اشغال شده توسط شوروی، ترور انور سادات در مصر و مقاومت شدید در لبنان، بروز ناآرامی در کویت، بحرین، قیام مردم در الجزایر، مصر، تونس، مراکش و قیام اسلامی فلسطین و... تجلی یافت. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یک افسون و #جذبه_اسلامی را در مردم ایجاد کرد. از آن پس، مردمی که از عظمت قدرت خود بیاطلاع بودند، با برداشتی نوین از اسلام به حرکت درآمدند. این حرکت، نه فقط شیعیان، بلکه طرفداران اهل سنت را نیز در برمیگرفت؛ چراکه پیام امام، پیام وحدت مسلمانان و یک پیام فراگیر و جهانی بود. هدف اهتزاز «پرچم لا إله إلا الله » در سراسر جهان، نفی تمامی قدرتها و تکیه بر قدرت لایزال الهی و تودههای مردم بود. بنابراین پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها به احیای عظمت و قدرت ژئوپلیتیک شیعه انجامید بلکه کل ژئوپلیتیک اسلام را دچار تحول و بیداری نمود. در واقع اسلامی بودن انقلاب ایران، این ویژگی و امتیاز خاص را به آن داد که دارای جنبه جهانشمولی باشد و تمام جهانیان را مورد خطاب پیغام خود قرار دهد.»( تأثیر انقلاب اسلامی بر تحولات جغرافیای سیاسی محور مقاومت در مقابل غرب ص154، دکتر بهزاد قاسمی، فصلنامه تخصصی 15 خرداد، شماره 51 بهار 96)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کوتاهنمای «در امتداد برلین»
هیاهو، پرخاش و معارضه. سه واژهای که میتوان آن را برای توصیف کنفرانس برلین سال 1379 به کار برد. همایشی که یک خط مشخص را دنبال میکرد: حذف مکتب امام خمینی.
کنفرانس برلین و انواع و اقسام جنجالها و هیاهوهای دیگر فرزندان #اصلاحات_آمریکایی بودند که در نهایت هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و شخصیت امام و راه او را حذف کنند. اما اکنون چطور؟
بیایید به میدان سیاست امروز نگاهی کنیم. دیگر از جنجال و هیاهو خبری نیست، به ظاهر همه از امام (قدس سره) و شخصیت او تجلیل میکنند؛ اما این تمام ماجرا نیست و جریانی در کشور وجود دارد که «در امتداد کنفرانس برلین» این بار به صورت نرم و بی سر و صدا در پی تحریف و در نهایت حذف راه امام است.
در کوتاهنمای «در امتداد برلین»؛ صریح و بیپرده از این جریان و برخی نمونههای تحریفگریاش گفتهایم.
⏱مدت زمان: 10:51
❇️گفتنی است در زمینه تحریف خط امام در شهر مقدس قم نشستی با عنوان «تحریف ظالمانه» و با حضور حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و سایر اساتید متعهد برگزار گردید. این نشست که با حضور خبرنگاران از طیفهای مختلف سیاسی برگزار شد؛ در خبرگزاریهای کشور از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی بازتاب فراوانی داشت.
🔗پیوند خبر نشست در خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی-قم:
https://b2n.ir/53884
🔹🔸 #تحریف_ظالمانه
🔹🔸 #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام
🔹🔸 #الف_لام_خمینی
🔹🔸 #الف_لام_تحریف
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
✅گام چهاردهم: امید به آینده✅
« حضرت امام بر خلاف عمده سیاستمداران و عالمان دینی که #انفعال خویش را با فقدان یار و یاور توجیه میکردند، به تأسی از #سیره_انبیا از نقطه صفر و با رویکرد #همفکرسازی و دعوت چهره به چهره و با امید به موفقیت، آغاز کردند و مقتضیات جو غالب زمان و مکان (ایران، ترکیه، عراق و فرانسه) معظم له را از حرکت به سمت براندازی رژیم شاه و آرمان تشکیل #حکومت_اسلامی مأیوس نکرد. این مطلب را از فحوای سخنرانی ایشان در نوفللوشاتو که خطاب به دانشجویان بوده است به راحتی میتوان دریافت:
« حضرت موسی ( سلامالله علیه ) مأمور شده بود که خودش برود و فرعون را دعوت کند. آن فرعون، آن هم با آن بساط؛ فرعون، بیشتر از فرعون ما بساط داشت. از اهرام مصر معلوم است...
ما به پیروی از انبیا عظام (سلام الله علیهم) از صفر شروع کردیم. انبیا (علیهمالسلام) برای دعوت و قیام بر ضد طاغوت از صفر شروع میکردند و دعوتهای بزرگ آنها از واحد واحد شروع میشد تا گروه گروه جمع میشدند. آن روزی که ما دعوت بر ضد طاغوت را شروع کردیم، صفر بودیم... ما از صفر شروع کردیم و به دعوت اسلامی مردم را خواندیم...»( نواندیشی دینی حضرت امام در نسبت فقه با زمان و مکان، جمعی از نویسندگان، فصلنامه تخصصی 15 خرداد شماره 27 بهار90)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
14گام تا امام.rar
3.8M
⚫️مجموعه عکسنوشته 14 گام تا امام
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ به مناسبت ارتحال جانسوز امام خمینی (قدس سره)؛ مجموعه عکسنوشته چهارده گام تا امام را در اختیار مخاطبان عزیز قرار میدهد.
به امید نزدیک شدن هرچه بیشتر به سیره الهی آن امام بزرگوار.
#ارتحال_امام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔴📽گزارش تصویری خبرگزاری رسا از نشست انتقادي #تحريف_ظالمانه با موضوع «بازكاوي پروژه تحريف امام خميني (ره) توسط دشمن در رسانههاي داخلي و خارجي» که در شامگاه ۱۱خرداد در قم برگزار شد.
پیوند گزارش در رسا:
http://rasanews.ir/002YNm
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در سالروز رحلت امام خمینی، لیست و مشخصات نشر ۵۷ کتاب مرتبط با زندگی و اندیشه امام را منتشر کرده است که در این میان، نام دو اثر از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به چشم می خورد.
کتاب های:
نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی
و
نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع
پیوند مرتبط:
yon.ir/1mojL
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین🔴
« ملت ما نه محرم را، که شاهد قتل عامهای وحشیانه جباران است، فراموش میکند و نه 15 خرداد را که سرآغاز نهضت اسلامی روحانیت است. »(صحیفه امام، ج8، ص50)
15 خرداد روزی خونین که امام امت آن را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد. هرچند پیش از انقلاب دستگاههای جبار رسانهای برای وارونهسازی اهداف قیام 15 خرداد تلاش گستردهای کردند و هرچند پس از انقلاب سازمانهای رسانهای آنگونه که باید و شاید به احیای نام آن قیام بزرگ نپرداختند؛ ما تلاش میکنیم این روز الهی را بزرگ بشماریم چراکه عقیده داریم بزرگداشت 15 خرداد، بزرگداشت انقلاب است.
📜پرونده «خرداد خونین»؛ بررسی ابعاد مختلف قیام بزرگ 15 خرداد. به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/1🔴
❇️خمینیِ بیرجند❇️
💥هفتم محرم سال 42 چگونه بیرجند، حوزه نفوذ خانواده اسدالله علم نخستوزیر شاه به هم ریخت؟!
💢«بخشی از مصاجبه منتشر نشده امام خامنهای در مورد وقایع پیش از 15خرداد سال 42»
⭕️خاطرات زیر بخشی از مصاحبه اختصاصی حجتالاسلام والمسلمین #سید_حمید_روحانی با رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای در دوران ریاستجمهوری در دهه 60 انقلاب اسلامی است که برای اولینبار توسط فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد.در این مصاحبه خاطراتی جذاب و شنیدنی مطرح شده است که که از عمق نفوذ روحانیت انقلابی و خالص در قلب ملت خبر می دهد.گوشه ای از این مصاحبه را می خوانیم:
«🔻 من آن روز (هفتم محرم سال 42) منبر رفتم و درباره اهداف دشمنان اسلام صحبت کردم و گفتم که قصدشان محو اسلام است و اسلام بزرگترین مانع برایشان در راه اهدافشان است و به قدر چند دقیقه در این باره صحبت کردم و بعد مطلب را به مدرسه فیضیه رساندم، گفتم همان خط مشی بود و همان جریان بود که منتهی شد به اینجا که در یک روز مقدس در مدرسه فیضیه در #خانه_طلاب در خانه امام صادق بریزند کماندوها چنین بکنند و چنان بکنند؛ از آتش زدن عمامه، از آتش زدن قرآن، از وسائل طلاب آنچه را که دیده بودم و شنیده بودم همه را بیان کردم. ضجه مردم بلند شد، مردم گریه کردند و غوغایی شد.
🔺صبح بعد از نماز نشسته بودم داشتم تعقیبات نماز میخواندم که دیدم مأمور آمد و گفت آقا بفرمایید برویم شهربانی، گفتم برای چه شهربانی؟ گفت برای چی را بعداً به شما میگویم... بعد دو رکعت نماز استخاره خواندم و صد مرتبه «استخیرالله برحمته خیره فی عافیه» را گفتم... روایت دارد که آنچه خیر و صلاح است بر قلب انسان و به زبان انسان جاری میشود و نمازش را خواندم و بنا کردم استخیرالله را گفتن و بعد با مأمور راه افتادم رفتم.
🔻[رئیس شهربانی] گفت چه گفتید؟ گفتم قضیه #مدرسه_فیضیه بود. حادثه مهمی بود من طلبه هستم دیده بودم تحت تأثیرم مسلمانم خواستم مردم بدانند. بنا کرد مرا نصیحت کردن که شما قول بده که از این حرفها نزنی و برو بیرون؛ گفتم من چنین قولی نمیتوانم بدهم. گفت شما اگر قول ندهی من مجبورم با شما سختگیری کنم. زیرا که من مأمورم گفتم، من هم مأمورم، مأمورم که این حرفها را بزنم او چشمش گرد شد که چه مأموریتی من دارم از طرف کیه و شاید اصلاً فکر کرد که اطلاعات مهمی به دستش آمد. گفت شما از طرف کی مأموری؟ گفتم از طرف خدا؛ این خیلی تحت تأثیر قرار گرفت.
🔺مرا بردند مجدداً توی اتاق رئیس شهربانی آنجا چند تا قاضی از دادگستری آمدند آنجا و نشستند و از من سؤالاتی کردند و شبیه بازپرسی رسمی دادگستری بود. من آن وقت خیال کردم دادگاه است. دادگاه تشکیل داده بودند برای اینکه بتوانند مرا با قرار آزاد کنند. علت این بود که در خارج اوضاع شلوغ شده بود من این را بعد فهمیدم معلوم شد که آن روز که مرا گرفتند خبرش روز تاسوعا همه جا پخش شده بود و این پختگی کار امام بود اگر روز تاسوعا کسی این حرفها را میزد فرصت فکر کردن برای مردم نمیماند روز هفتم که آدم این حرف را میزد تا روز تاسوعا و عاشورا که روز تصمیمگیری مردمی است فرصت فکر کردن جا افتادن چیزی برای مردم باقی میماند حرف دهان به دهان میگشت و همین شد.
🔻من روز هفتم این حرفها را زدم، مردم فهمیدند که من بیرجند هستم صبح نهم که مرا گرفتند مطلب کاملاً جا افتاده بود برای مردم و میتوانستند تصمیمگیری کنند. این بود که راه افتاده بودند هیئت مختلف منزل آقای تهامی این طرف و آن طرف که بعداً آقای تهامی به من میگفت اینها میخواستند بیایند به شهربانی حمله کنند میگفت من گفتم بابا! خون راه میافتد گفتند راه بیفتد و تهامی نگذاشته بود و مانع شده بود و شاید در حقیقت به داد من رسیده بود چون وضع من به مراتب مشکلتر میشد. ایشان گفته بود من آزادش میکنم از زندان و همین اعمال نفوذها را ایشان کرده بود.
🔺آنها هم از خدا میخواستند که مرا آزاد کنند؛ شهربانیچیها و دستگاه پلیس در آنجا. زیرا که زندانی بودن من مردم را به هیجان میآورد منتظر بهانه بودند و به هر حال آزاد کردند. منتهی از آقای سادسی همان سیدی که گفتم قول گرفتند که من را ببرد خانه خودشان و من جایی نروم و منبر هم نروم.
🔻وضعیت دستگیری و اخراج من از #بیرجند کاری کرد که تأثیرش در مردم تا مدتها باقی ماند. ماه صفر همان سال یکی از دوستان ما آسید جواد علمالهدی را میشناسید از دوستان مشهدی ماست، ایشان هم میرفت بیرجند محل منبرش بیرجند بود وقتی که رفت آنجا و برگشت به من گفت که تو خمینی بیرجند شدهای مردم آنجا مثل آقای خمینی به تو علاقه دارند و عجیب تأثیر رویشان کرده بود.
📄فصلنامه پانزده خرداد،ش۴۳ و ۴۴، تابستان ۹۴»
#خمینی_بیرجند
#پانزده_خرداد
#پهلوی
#اسدالله_علم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️تاریخنگار انقلاب اسلامی در نشست انتقادی تحریف ظالمانه چه گفت؟
🎙شامگاه یازدهم خرداد؛ قم شاهد برگزاری نشستی انتقادی پیرامون موضوع « #تحریف_ظالمانه شخصیت و مکتب امام خمینی قدس سره» بود. نشستی که به خاطر اهمیت موضوع آن بیپرده و #صریح دنبال شد.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز در این نشست سخنان مهمی را مطرح نمودند که گزارش تفصیلی آن را تقدیم میکنیم:
🔹حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نشست «تحریف ظالمانه؛ واکاوی پروژه تحریف امام در رسانههای داخلی و خارجی» با تبیین ریشههای تاریخی تحریفگری؛ ابلیس را اولین تحریفگر خواندند که با اغواگری خود راه حضرت آدم و حوا علیهماالسلام را منحرف ساخت:
«اولین تحریفگر، ابلیس بود. او با شیوهای بسیار فریبنده نهی الهی از خوردن میوه ممنوعه را که پیشتر خداوند نسبت به آن به آدم و حوا هشدار داده بود، دگرگون ساخت و تحریف کرد. به بیان قرآن : ﴿ وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ﴾ (اعراف: ۲۰) [و گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد جز [براى] آنكه [مبادا] دو فرشته گرديد يا از [زمره] جاودانان شويد!] شیطان آسیبی را که در این درخت نهفته بود به گونهای جلوه داد و تحریف کرد که گویا به نفع آنهاست و از همین جا اولین ضربه را به آدم و بنیآدم وارد. کرد.»
🔸ایشان در ادامه سیر تحریف در تاریخ #توطئه_سامری در زمان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهمالسلام، ساخت مسجد ضرار در زمان نبی اکرم صلّی الله علیه و آله، فتنه خوارج و تحریفات معاویه در زمان امیرالمؤمنین علیهالسلام و انحرافات صوفیگری در زمان امام صادق علیهالسلام را از موارد دیگر خط تحریف دانستند و سپس به ذکر مواردی از تحریفگری معاصر پرداختند و انحراف «جدایی دین از سیاست» که توسط آخوندف بنیانگذاری شد را از این قبیل شمردند.
🔹حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در ادامه سیر تاریخی سخنان خود روش سکوت در برابر طاغوت را شیوهای تحریفی عنوان کردند که در سال 1339 توسط برخی شخصیتهای حوزوی، که هماکنون در کسوت استادی حوزه قم هستند، ترویج میشد.
تاریخنگار انقلاب اسلامی با گذر از سیر تاریخی تحریف، به اقسام تحریف مکتب و شخصیت امام پرداختند:
مهمترین مسئله در زمینه تحریف امام این است که بدانیم چه نوع تحریفهایی علیه ایشان صورت میگیرد و در نتیجه قابلیت مقابله با آنها را پیدا کنیم. در مورد امام(ره) این تحریفات صورت گرفته است:
1.تحریف عامدانه شخصیت.
2. تحریف عامدانه مکتب، خط و راه ایشان که چند نوع دارد.
3. تحریف عامدانه برخی از دیدگاههای امام و نه همه آن.
4. تحریف عامدانه موضعگیریها و عملکردهای امام.
5. تحریف شخصیتی، فکری و انتقادی.
🔸ایشان در ادامه سخنان خود، سه نوع از انواع تحریف شخصیت امام و نمونههای آن را برشمردند که عبارتاند از: ترور سفید و بدنام کردن شخص، زیر سؤال بردن مواضع و تحریف در لباس تعریف.
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در خصوص نوع دوم تحریف بیان کردند:
همچنان که نوع اول تحریف یعنی ترور سفید غالبا توسط دشمن به صورت خاص دنبال میشد و هدف از آن بیآبرو بیاعتبار ساختن امام بود، نوع دوم یعنی زیر سوال بردن مواضع ایشان حتی توسط خودیها نیز انجام شده است. افرادی همانند آقای هاشمی رفسنجانی مواضعی از این قبیل داشتهاند. او میگوید «ما بنیصدر را شناخته بودیم. به امام میگفتیم که او را عزل کند اما از آنجایی که ایشان در جامعه نبود و اطلاعی نداشت، از بنیصدر حمایت میکرد!» هرچند خوشبختانه بنیصدر در خاطرات خود به صراحت نوشته است زمانی که وی قصد داشت برای ریاستجمهوری نامزد شود به دیدار امام رفت اما امام به او فرمودهاند که او صلاحیت ندارد! امام در نامه خود مورخ ۶ فروردین ۱۳۶۸ آوردهاند «والله قسم من به ریاستجمهوری بنیصدر رأی ندادم» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۳۱) حال یک دوست نادان (یا هر چیز دیگر که در تاریخ روشن میشود) این گونه قضاوت کرده است که امام بینش سیاسی نداشته و او بهتر میفهمیده است! این کار زیر سوال بردن امام از منظر فکری و عقلی بود که نمونههای بسیاری را میتوان برای آن شمرد.
@Bonayadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.