eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
911 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روحانیت‌ستیزی انگلیس به روایت امام خمینی ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۹ عمده نظر این بود که روحانیت را دیده بودند. آن‌هایی که احتمالاً این را وادار به این‏‎ ‎‏امور می‌کردند، دیده بودند لااقل این صد سال را درست دیده بودند که هر وقت که بنا‏‎ ‎‏بود یک شکستی به ملت بیاید، روحانیت جلویش را می گرفت. یک شکستی به کشور‏‎ ‎‏بیاید روحانیت جلویش را می‌گرفت. دیده بودند که در مثلاً عراق که انگلیس‌ها عراق را‏‎ ‎‏آن وقت تقریباً گرفته بودند، آن روحانی بزرگ مرحوم ‏‎جلویش‏‎ ‎‏را گرفت و از ‏‏[‏‏دست‏‏]‏‏ ایشان گرفت عراق را. استقلال عراق را او می‌گرفت از آن‌ها. و باز‏‎ ‎‏دیده بودند که قبل از او میرزای شیرازی‏‎ با یک کلمه، ایران را نجات داد از دست‏‎ ‎‏انگلیس‌ها و مزاحم را می‌دیدند که همین روحانیین هستند. و اگر چنانچه بخواهند آن‏‎ ‎‏چیزهایی که آنها می خواهند که عبارت از مخازن شرق بود، عبارت از معادن شرق بود،‏‎ ‎‏اینها را آنها می خواستند و علاوه بر این، شرق را بازار کنند برای خودشان. از آن طرف‏‎ ‎‏مخازن‌شان را ببرند و از آن طرف با صورت دیگر بازار درست کنند و هرچه دارند به این‏‎ ‎‏بازار صرف کنند. ما را به صورت یک مصرف درآورند. می‌دیدند که روحانیت اگر زنده‏‎ ‎‏باشد، و چشمش را باز کند و بگذارند به حیات خودش ادامه بدهد این مزاحم است. از‏‎ ‎‏این جهت روحانیت را با تمام قوا کوبیدند.(صحیفه امام خمینی، ج۱۱، ص۴۵۴) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استقبال گرم نجف نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/81 🔹توقف يك هفته‏اى امام در كربلا تقريباً به زيارت و ديد و بازديد با علما و مقامات روحانى كربلا گذشت. و بعد از ظهر روز جمعه 44.7.23 در حالى كه شمارى از علما و به عنوان بدرقه او را همراهى مى‏كردند به سوى نجف اشرف حركت كرد. از نجف نيز حدود 80 دستگاه ماشين كه سرنشينان آن را علما و روحانيان و شمارى از مردم نجف تشكيل مى‏دادند براى استقبال از او حركت كرده بود. علماى طراز اول نيز هر كدام چند دستگاه ماشين كرايه كرده، در اختيار روحانيانى كه مى‏خواستند از امام استقبال كنند قرار داده بودند. 🔸كارشكنى مهره‏هاى مرموز استعمار به منظور جلوگيرى از انجام گرفتن يک استقبال باشكوه از امام و بازداشتن بسيارى از روحانيان و مردم، با تهديد و تطميع از رفتن به استقبال امام، به عنوان اولين گام براى كوبيدن او آغاز شد؛ ليكن نتيجه مطلوب را در برنداشت. با اين كارشكنى فقط توانستند شمار افرادى را كه اشتياق رفتن به استقبال امام را داشتند كاهش دهند و خود را دلخوش كنند كه با اين كار به اصطلاح «خمينى را كوبيدند و كنار گذاشتند»! 🔹اتومبيل‏هاى استقبال كنندگان در قصبه « » كه در هشتاد كيلومترى كربلاست به ماشين‏هاى حامل امام و همراهان رسيد. ماشين‏ها توقف كردند، امام و ديگر سرنشينان از ماشين‏ها پياده شدند و براى چند دقيقه‏اى در آنجا با چاى و نوشابه از حاضرين پذيرايى به عمل آمد و سپس راهى نجف شدند. 🔸شهر نجف به مناسبت ورود امام جلوۀ ديگرى داشت. در ميدانى كه تقريباً در دروازه شهر قرار داشت پلاكاردى با شعار زير جلب نظر مى‏كرد: 🔹مدينة النجف الاشرف ترحب بمقدم البطل الاسلامى المجاهد الامام‏الخمينى. در ابتداى نيز پلاكارد ديگرى به چشم مى‏خورد كه شعار زير روى آن نوشته شده بود: 🔸جماهير النجف المسلمة تبدى سرورها بمقدم الامام الخمينى رمز التضحية و الجهاد. 🔹بر روى برخى از ماشين‏هايى كه براى استقبال از امام آمده بودند نيز آيه‏هايى از قرآن و گفته‏هاى ائمه(ع) به چشم مى‏خورد. همانند اين سخن امام حسين(ع): انى لا ارى الموت الا سعادة و الحيوة مع الظالمين الا برما. 🔸و مانند اين فرموده خداوند در قرآن كريم: فضل‏اللّه‏ المجاهدين على القاعدين اجراً عظيما. و افحكم الجاهلية يبغون. 🔹مقارن ساعت 4 بعدازظهر، امام و همراهان در برابر ‏‏(ع) از ماشين پياده شدند و در حالى كه روحانيان و مردم، امام را احاطه كرده بودند با سلام و صلوات وارد حرم مطهر شد. پس از به خانه‏اى كه در خيابان رسول ـ كوچه «شربه‏اى‏ها» ـ براى امام اجاره كرده بودند وارد شد و حاضران در منزل را مورد تفقد قرار داد. نماز مغرب و عشا را در منزل با جماعت ادا كرد، تا مدت زمانى خانه غرق شور و نشاط بود و روحانيان و مردم متناوباً به ديدار امام مى‏آمدند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص171-167) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓20شهریور1357 🔹صبح امروز حدود 10هزار نفر از مردم در اطراف منزل آقای نوری تجمع کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 522 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کشف حجاب توطئه انگلیسی ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۰ امام خمینی: قضیه‌ها، شاید شما هیچ کدام‌تان یادتان نباشد که آن وقت چه کردند، کوچک بودید.‏‎ ‎‏اما من تلخی این کشف حجابی که این‌ها کردند و اسم‌شان را بعداً «آزاد زنان و آزاد‏‎ ‎‏مردان» گذاشت، من تلخی‌اش باز در ذائقه‌ام هست. شما نمی‌دانید چه‏‎ ‎‏کردند با این زن‌های محترمه و چه کردند با همه قشرها. الزام می‌کردند هم تجار را، هم‏‎ ‎‏کسبه جزء را، هم روحانیت را، هر جا زورشان می‌رسید به این‌که مجلس بگیرید و زن‌هاتان‏‎ ‎‏را بیاورید در مجلس، بیاورید در مجلس عمومی، آن وقت اگر این‌ها تخلف می کردند،‏‎ ‎‏کتک دنبالش بود، حرف دنبالش بود، همه چیزها و حرف‌ها بود. و این‌ها می‌خواستند زن را‏‎ ‎‏وسیله قرار بدهند از برای این‌که سرگرمی حاصل شود برای جوان‌ها و در کارهای اساسی‏‎ ‎‏اصلاً وارد نشود... این اساسی بود که از اول رضاخان که انگلیس‌ها ـ خدا لعنت‌شان‏‎ ‎‏کند ـ او را آوردند به ایران و او را وادار کردند به این مسائل (صحیفه امام، ج۱۳، ص۱۹۲-۱۹۱) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبالغه‌های دروغین غرب‌زدگان در خصوص قدرت انگلستان ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۱ امام خمینی:‌ از جمله چیزهایی که مانع دفاع مسلمین از کشورهایشان است، تبلیغات دامنه‌دار‏‎ ‎‏برای هر چه بزرگ‌تر جلوه دادن قدرت‌های خارجی است. در سابق از ، به دست به‏‎ ‎‏اصطلاح و ، یک غول ساخته شده بود و به‏‎ ‎‏دولت‌های بی‌اطلاع و ملت‌های دربند تحمیل کرده بودند که اگر به یک فراش سفارتخانه‏‎ ‎‏انگلیس یک حرف درشت زده شود، ایران به باد فنا می رود! و پرچم سفارت بر سر خانه‏‎ ‎‏هر مجرمی که افراشته می‌شد از مجازات مصون می‌گشت. و اشاره سفیر انگلیس به‏‎ ‎‏دولت یا صدر اعظم، کافی بود برای اجرای اوامر و اطاعت بی‌چون و چرای او.(صحیفه امام، ج۱۸، ص۹۰) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدم امضای قرارداد استعماری انگلیس، زمینه حذف قاجار و برآمدن پهلوی ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۲ امام خمینی:‌احمدشاه در‏‎ ‎‏این ‏‏[‏‏مرحله‏‏]‏‏ آخری که گذاشتندش کنار، برای اینکه یک قراردادی‌(۱) بود که وقتی که رفت‏‎ ‎‏در خارج، در سر میزِ ـ عرض می کنم ـ مهمانی قرارداد را دادند دستش که امضا کند، امضا‏‎ ‎‏نکرد.‏‎ از همانجا اساس بیرون رفتن او و آمدن رضاشاه، از همانجا نقشه اش کشیده شد‏‎ ‎‏که این به درد ما نمی خورد که قرارداد ما را امضا نمی کند. (صحیفه امام،‌ج۵،‌ ص318) ۱. قرارداد وثوق‌الدوله 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنایات پانزده ساله انگلستان؛ از مشروطه تا کودتای رضاخانی ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۳ 🔹مقام معظم رهبری:‌ من حالا یک نگاهی می‌کنم به حرکت مشروطیت؛ یعنی از سال ۱۲۸۵ شمسی تا ۱۲۹۹؛ چهارده سال است... 🔸این حرکت انگلیسی که فعال مایشاء در قضیه مشروطیت و مابعد مشروطیت بودند، در چه دوره‌ای از تاریخ غرب و تاریخ انگلیس واقع می‌شود؟ از وقتی که غربی‌ها و اروپایی‌ها در اوج نشاط تمدن و پیشرفت علمی و سیاسی‌اند؛ یعنی یک حرکت پُرنشاط امیدوارِ مهاجمی به همه دنیا دارند، که شما ببینید دوران استعمار در این‌جا به اوج رسیده؛ یعنی همه‌جا، در واقع همه جای مناطق زرخیزِ عالم، تحت استعمار است و یکی از جاهایی که باید تحت استعمار قرار بگیرد، این منطقه نفت‌خیز است. در آن زمان، نقش نفت تازه به‌مرور داشت برای غربی‌ها واضح می‌شد و شاید در آن روز مهم‌تر از نفت برای آن‌ها مسئله ایجاد یک حائلی برای هندوستان بود؛ چون هندوستان برای انگلیس‌ها خیلی مهم بود و مناطق ایران و عراق حائلی بودند که نگذارند روس تزاری به هندوستان دست پیدا کند. بنابراین، ایران یکی از آماج‌ها و اهداف حتمی انگلیس‌ها بود. 🔹در آن چهارده سال [از مشروطه تا کودتا] این‌ها چه کار کردند؟ اول، فرصت‌طلبی کردند و تا این حرکت را در ایران به‌وسیله عوامل‌شان از نزدیک حس کردند، خیلی ماهرانه روی این حرکت دست گذاشتند و آن را در اختیار گرفتند. جزو اولین کارهایی هم که کردند، این بود که ارکان اصلىِ جنبه دیگرِ این حرکت را که جنبه دینی و ملی باشد، از صحنه حذف کردند، بعد هم با استفاده از هرج و مرجی که در ایران به وجود آمد - می‌توان احتمال داد که خیلی از این موارد هرج و مرج (حوادث آذربایجان، حوادث شمال غربی کشور و مسئله‌ی ارومیه) با تحریک خود این‌ها بوده، که قرائنی هم دارد. اتفاقاً «کسروی» حوادث شمال غربی کشور را خیلی خوب تشریح می‌کند و انسان می‌بیند چه اتفاقی آن‌جا افتاده - زمینه را برای یک حکومت استبدادی مطلق، یعنی همان چیزی که مشروطه ضد او آمده بود، فراهم کردند و بعد هم در ۱۲۹۹ این مستبد را آوردند سر کار؛ یعنی چهارده سال طول می‌کشد تا جامعه استبدادی‌ای را که به‌وسیله‌ی و اسلامی مردم داشت مضمحل می‌شد، با مقدماتی که خودشان انجام دادند، به یک جامعه استبدادىِ غیر قابل اضمحلال تبدیل کنند. 🔸در این اثنا، جنگ جهانی اول هم اتفاق می‌افتد که با پیروزىِ جبهه‌ای که انگلیس‌ها در آن هستند، به انگلیس‌ها یک قدرت جدیدی می‌دهد و این‌ها می‌توانند آزادانه هر کاری بکنند. می‌دانید که این‌ها در همین سال‌ها عراق را هم فتح کردند؛ یعنی ما بین سال‌های ۱۹۱۴ و ۱۹۲۰؛ در واقع ۱۳۳۳ قمری تا ۱۳۳۸ قمری. این‌ها درباره عراق یک سلسله اقداماتی را شروع کردند که انسان می‌فهمد که این اقدامات، اولاً با پشتگرمی این‌ها به پیروزی در جنگ بوده، ثانیاً به دلیل تسلط بر ایران بوده است. این‌ها در ۱۹۲۰ توانستند عراق را قبضه کنند که «ثورةالعشرینِ» - انقلاب ۱۹۲۰ - عراقی‌ها کاملاً سرکوب شد و این‌ها حکومت را به وجود آوردند. در همان سال - یعنی تقریباً در یک سال؛ حالا شاید از لحاظ ماه‌های میلادی یک مقداری این‌ور و آن‌ور باشد - رضاخان سر کار آمده؛ در ۱۲۹۹ و در ۱۹۲۰ یا ۲۱، ملک فیصل اول در عراق سرکار آمده است و پادشاهی، کاملاً در مشت انگلیس‌ها بود و به وسیله خودِ آن‌ها در آن‌جا به وجود آمده؛ یعنی یک حرکت کاملاً حساب‌شده دقیقِ خوبی را انگلیس‌ها انجام دادند.(۱۳۸۵.۲.۹) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توحش فرهنگی انگلیس ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۴ 🔹مقام معظم رهبری:‌ فرهنگ غرب، فرهنگ نابودکننده فرهنگ‌هاست. هرجا غربی‌ها وارد شدند، فرهنگ‌های بومی را نابود کردند، بنیان‌های اساسىِ اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجایی که توانستند، تاریخ ملت‌ها را تغییر دادند، زبان آن‌ها را تغییر دادند، خط آن‌ها را تغییر دادند. 🔸هر جا انگلیس‌ها وارد شدند، زبان مردم بومی را تبدیل کردند به انگلیسی؛ اگر زبان رقیبی وجود داشت، آن را از بین بردند. در شبه‌قاره هند، زبان فارسی چند قرن زبان رسمی بود؛ تمام نوشتجات، مکاتبات دستگاه‌های حکومتی، دولتی، مردم، دانشوران، مدارس عمده، شخصیت‌های برجسته، با زبان فارسی انجام می‌گرفت. انگلیس‌ها آمدند زبان فارسی را با زور در هند ممنوع کردند، زبان انگلیسی را رائج کردند. شبه‌قاره هند که یکی از کانون‌های زبان فارسی بوده، امروز در آنجا زبان فارسی غریب است؛ اما زبان انگلیسی، زبان دیوانی است؛ مکاتبات دولتی با انگلیسی است، حرف زدن غالب نخبگان‌شان با انگلیسی است - باید انگلیسی حرف بزنند - این تحمیل شده. 🔹در همه‌ی کشورهایی که انگلیس‌ها در دوران استعمار در آنجا حضور داشتند، این اتفاق افتاده است؛ تحمیل شده است. ما زبان فارسی را بر هیچ جا تحمیل نکردیم. زبان فارسی که در هند رائج بود، به وسیله خود هندی‌ها استقبال شد؛ شخصیت‌های هندی، خودشان به زبان فارسی شعر گفتند. از قرن هفتم و هشتم هجری تا همین زمان اخیرِ قبل از آمدن انگلیس‌ها، شعرای زیادی در هند بودند که به فارسی شعر می‌گفتند؛ مثل ، - که اهل دهلی است - و بسیاری از شعرای دیگر. اهل لاهور است، اما شعر فارسی او معروف‌تر از شعر به هر زبان دیگری است. ما مثل انگلیس‌ها که انگلیسی را در هند رائج کردند، زبان فارسی را رائج نکردیم؛ فارسی با میل مردم، با رفت‌وآمد شاعران و عارفان و عالمان و این ها به طور طبیعی رائج شد؛ اما انگلیس‌ها آمدند مردم را مجبور کردند که باید فارسی حرف نزنند؛ برای فارسی حرف زدن و فارسی نوشتن، مجازات معین کردند.(۱۳۹۱.۰۷.۲۳) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پرسش عجیب آیت‌الله حکیم از امام نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/82 🔹در نخستين شب ورود، آقايان و و شمارى از علما و مقامات حوزه علميه نجف از امام ديدن كردند. آقاى حكيم شب دوم به ديدن او رفت. آقاى حكيم ضمن گفتگو از امام پرسيد: شنيده‏ام برخلاف متعارف، نماز را در منزل برگزار كرده‏ايد؟ و امام پاسخ داد خيلى از كارهايم خلاف متعارف است؛ و گفتگو در همين‏جا خاتمه يافت. 🔸چقدر مناسب بود اگر آقاى به جاى پرسش از محل اقامه نماز امام از انگيزه و سبب نهضت و قيام او و دردسرها و رنج‏هايى كه در اين راه تحمل كرده بود، سخن به ميان مى‏آورد و علت زندان رفتن و تبعيد او را سؤال مى‏كرد تا از اين راه به اوضاع سياسى ايران و عملكرد رژيم شاه آگاهى يابد و در برخورد با جريانات و رويدادهاى ايران دچار اشتباه نشود و ناآگاهانه عمل نكند؛ ليكن چه توان كرد كه بعضى از مقامات روحانى با وجود مسئوليت‏هاى سنگينى كه در قبال اسلام و امت اسلامى دارند از برابر بسيارى از مسائل پيچيدۀ اسلامى، اجتماعى و سياسى بى‏تفاوت مى‏گذرند و آن را ناچيز مى‏شمارند. در نتيجه زيان‏هاى جبران‏ناپذيرى به اسلام و جامعۀ اسلامى وارد مى‏آيد و راه نفوذ و سلطۀ اجانب و دشمنان ديرينۀ اسلام در كشورهاى اسلامى باز مى‏شود. 🔹اصولاً بسيارى از مقامات روحانى نجف اشرف نه تنها به خود اجازه ندادند كه از اطلاعات ژرف و گسترده، تجربه‏هاى همه‏جانبه و آگاهى‏هاى سياسى امام درباره اوضاع ايران و منطقه و خطراتى كه در به وجود آمده بود و اساس اسلام را تهديد مى‏كرد آگاهى يابند و اطلاعى كسب كنند بلكه كوشيدند مردم را نيز از اشعه فروزان فكرى و روحى امام دورنگه‏‏دارند و از انعكاس انديشه‏هاى والا و حماسه‏ساز امام در سطح عراق پيشگيرى كنند. 🔸از طرف ديگر مهره‏هاى استعمار و ارتجاع در حوزه نجف نيز تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا پيش از آن‌که امام بتواند سرود بهاران را بر سرمازدگان زمستان سياه ساخته و پرداخته بخواند و سردستان خاموشى و سكوت را بشكند، او را در زير بهمن سنگين تهمت، افترا و انواع برچسب‏ها مدفون سازند و با جوسازى و شايعه‏پراكنى، توفانى عليه او پديد آورند. 🔹يكى از روحانيان نجف با ورود امام به عراق در مجلس انسى اظهار كرده بود: اين سيد، حوزه قم را برهم ريخت. اكنون بايد مراقب باشيد كه حوزه نجف را بر هم نريزد!!. (نهضت امام خمینی، ج2، صص173-171) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓21شهریور1357 🔹امام در پیامی به ملت ایران، فاجعه روز 17شهریور را تسلیت گفتند و مردم را به ادامه مبارزه دعوت کردند. 🔸بنابر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس، هزاران نفر در پاریس دست به تظاهرات زدند تا همبستگی خود را با ملت ایران نشان دهند. تظاهر کنندگان پس از فریاد نام و شعارهایی مانند «برکنار پادشاه، شاه یک فاشیست است همدست شاه است و...» نماز جماعت برپا کردند و سپس پراکنده شدند. این تظاهرات توسط پانزده سازمان حمایت شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 523 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنایت فرهنگی انگلیس در هند ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۵ مقام معظم رهبری:‌ انگلیسی‌ها از راه دور آمدند؛ اوّل با تزویر و فریب و بعد با سلاح و قوّت نظامی، سرزمین هند را گرفتند. سال‌های متمادی بر این سرزمین مسلّط ماندند؛ مردم را ذلیل کردند؛ بزرگان را نابود کردند و ثروت‌های هند را از بین بردند. انگلیس، خزانه خود و جیب سرمایه‌داران خود را از سرمایه‌ها و فرآورده‌های هند پر کرد؛ اما هند را در فقر و مسکنت و بدبختی باقی گذاشت. فقط ثروت مادّی نبود؛ ثروت معنوی آن‌ها را هم گرفتند و زبان خود را بر آن‌ها تحمیل کردند. زبان رسمی امروز دولت‌های هند و پاکستان و بنگلادش - که مجموعاً شبه قارّه هند قدیم است که مستعمره انگلیس بود - انگلیسی است! آن منطقه ده‌ها زبان محلی داشته است؛ این زبان‌ها را تا آن‌جایی که توانستند، منسوخ کردند و از بین بردند. یک ملت، زبان خود را که از دست داد، یعنی از گذشته خود، از تاریخ خود، از سنّت‌های خود و از میراث‌های گرانقدر خود منقطع و جدا می‌شود و از آن‌ها بی‌خبر می‌ماند.(۱۳۷۹.۷.۱۴) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنایت انگلستان علیه مسلمانان هند ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۶ مقام معظم رهبری:‌ اوایلى که انگلیس‌ها وارد هند شده بودند و می‌خواستند بعد از دوران کمپانى هند شرقى، حکومت هند را به دست بگیرند، یکى از نایب‌السّلطنه‌هاى هند ‌-قبل از استقلال هند، یعنى قبل از سال ۱۹۴۷، نایب‌السّلطنه‌ها بر هند حکومت می‌کردند- گفته بود که مسئله ما در هند مسلمان‌هایند؛ بزرگ‌ترین هدف ما بایست قلع و قمع و سرکوب مسلمان‌ها باشد. این را آن‌وقت آن نایب‌السّلطنه گفته بود. و شنیده‌اید از گلادستون و معروف است که گفته این قرآن را باید برداشت.(۱۳۶۸.۹.۷) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنایات اقتصادی انگلیس در هند ملکه وحشت و جنایت؛ به‌مناسبت مرگ ملکه انگلیس/۱۷ شما ملاحظه کنید این کتاب نگاهی ‌به‌ تاریخ‌جهانِ نهرو را؛ شرح می‌دهد که وقتی انگلیس‌ها وارد هند شدند، هند از صنعت برخوردار بود؛ صنعت پیشرفته به‌حسب آن زمان... یعنی محصولات پیشرفته صنعتی آن روز را داشت؛ کشورهای دیگر هم همین‌جور. انگلیسی‌ها وقتی وارد هند شدند، جلویش را گرفتند؛ یعنی کاری کردند که اصلاً صنعت بومی هند متوقّف بشود و عقب‌گَرد کند تا نیاز پیدا کنند به صنایع وارداتی و تولیدات انگلیسی؛ اصلاً برنامه‌ریزی کردند برای این. در همه‌جا این اتّفاق افتاد. در ایران هم همین اتّفاق افتاد. البتّه فرق ایران و هند و بعضی جاهای دیگر این است که در ایران استعمار رسمی‌ای وجود نداشت؛ نفوذ بود، استعمار نبود؛ [امّا] در هند، استعمار رسمی بود. (۱۳۹۶.۳.۱۷) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db