🔆«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598 از کتاب روزگار قائم مقامی
«روزگار قائم مقامی» در تارنمای 598 معرفی شد. در بخشی از این معرفی میخوانیم:
کتاب «روزگار قائم مقامی» در تیغ سانسور دولت مدعی اعتدال گرفتار شده و بخشهای مهمی از آن حذف گردید. بخشی از این کتاب که درباره تشکیلات منافقین در زندان بود هم مشمول حذف و سانسور گشته و حتی دو مورد از دستخطهای امام نیز به دستور وزارت ارشاد حذف شد...
🔗پیوند خبر:
🔹🔸https://b2n.ir/81126
✳️«روزگار قائم مقامی» جدیدترین اثر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ هماکنون در بازار نشر.
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ خبرگزاری «آوای نشاط» کتاب روزگار قائم مقامی را معرفی کرد
📚روزگار قائم مقامی؛ جدیدترین اثر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که به صورت جامع و مستند به بررسی روزگار آقای #حسینعلی_منتظری در زمانه قائم مقامی پرداخته است.
🔹در بخشی از گزارش این خبرگزاری میخوانیم:
«در این کتاب اسناد متعددی بر برخورد سیاسی [حمایتآمیز] با مرجعیت آقای منتظری ارائه می شود که از جمله آنها [میتوان] به اضافه کردن واژه «العظمی» به متن خبر صداوسیما توسط محمد عطریانفر اشاره کرد. ابراهیم یزدی هم در روزنامه کیهان و هاشمی رفسنجانی در خطبههای نماز جمعه، تعبیر آیت الله العظمی را نخستین بار برای منتطری بکار بردند تا او با این عنوان شناخته شده و در جرگه مراجع قرار گیرد در حالی که آن زمان علاوه بر امام، مراجع مشهوری چون آیات عظام خویی، اراکی، گلپایگانی، مرعشی هنوز در قید حیات بودند...»
🔗پیوند خبر:
🔹🔸https://b2n.ir/70910
این کتاب که با استقبال مناسب اهالی فرهنگ و اندیشه روبرو شده است پیش از این نیز در خبرگزاریهای مختلف(تسنیم، مهر، خبرگزاری 598، دفاع مقدس، خبر آنلاین و...) بازتابهای مثبتی را داشته است:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/576
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/569
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/558
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/563
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
#روزگار_قائممقامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️واکنش امام خمینی قدس سره به نامه حجتالاسلام سیدحمید روحانی چه بود؟
⚫️به مناسبت سالروز ترور مرحوم آیتالله بهبهانی
در برخی کتابهای تاریخی آمده است که در زمان مشروطه؛ مردم در پی درخواست مرحوم #آیتالله_بهبهانی به تحصن در #سفارت_انگلستان پرداختند اما این نقل مورد اختلاف تاریخنگاران مشروطه است و قولی قطعی نیست
.
✳️در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت کتب درسی در زمینههای مختلف وضعیت مناسبی نداشت و برداشتها و تحلیلهای نادرست در آن یافت میشد. از جمله دعوت آیتالله بهبهانی به سفارت انگلیس نیز قولی مسلم شمرده شده؛ در کتب درسی تاریخ آن زمان درج شده بود. این مسئله موجب اعتراض تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی شد و ایشان ضمن نامهای این اشکال و برخی اشکالات کتب تاریخی را به محضر آن امام بزرگوار تبیین کردند و پس از چندی امام به این نامه دلسوزانه پاسخ دادند.
❇️ایشان در بخشی از این پاسخ فرمودند:
«نامه جناب حجت الاسلام آقای سیدحمید روحانی اخطاری است برای همه آنانی که دلشان برای اسلام و انقلاب میتپد...»
📜متن کامل نامه و پاسخ آن در سایت بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
🔹🔸https://b2n.ir/15028
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️آیا رئیس جمهور ایران، جاسوس «اسراییل» است؟!
🖊یادداشت رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در حاشیه هجمه همه جانبه دولت علیه یک سریال
✳️چند وقتی است که از صدا و سیما؛ بعد از مدتها فیلم دنبالهداری پخش شد که در صراحت و صداقت کمنظیر بود. سریالی که به همین خاطر مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت.
در هنگام پخش فیلم هجمهها علیه آن شروع شد، از #سانسور دولت اعتدال گرفته تا طعنهزنی و اخیرا گمانههایی در خصوص تحریم صدا و سیما توسط دولت.
❇️در مقابل مردم و شخصیتهای انقلابی به حمایت از این اثر ارزشمند و مستند پرداختند و آن را مبدأ تحول مثبتی در صدا و سیما قلمداد کردند. در این راستا حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی یادداشتی تحلیلی را پیرامون متن و حاشیه این اتفاقات منتشر کردند. در بخشی از این یادداشت آمده است:
◀️« هجوم شتاب زده و دور از منطق و اندیشه هواداران دولت و سردمداران سازش ، کرنش و ذلت به سریال #گاندو، هرچند مایه ریشخند خردمندان، فرهیختگان و آزاداندیشان است لیکن این نکته را نبایستی از نظر دورداشت که این ورشکسته های زبون که عمری رو به قبله کاخ سفید به نماز و نیاز ایستاده و بیش از چهل سال چشم انتظاری کشیده و سرخورده شده اند اکنون در سایه دولت تزویر و فریب، به این امیدند که بار دیگر سایه برده پروری آمریکا بر سرشان سایه افکند و بار دیگر افتخار ریاست و آقایی شیطان بزرگ نصیب شان گردد...»
🔹متن کامل این یادداشت را در تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی میخوانیم:
🔸🔹https://b2n.ir/25709
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️این دیکتاتورهای قدرتطلب
💢خبر تحریم صدا و سیما توسط آمریکا عجیب نیست امّا خبر تحریم این نهاد ملی توسط آقای #رئیس_جمهور و هیئت دولت آن هم به خاطر یک سریال سی قسمتی تعجببرانگیز بود. البته آقای روحانی در سالهای ابتدایی انقلاب هم درگیریهایی با صدا و سیما داشته و ظاهرا از آن زمان میخواسته که صدا و سیما را در قبضه قدرت خود بگیرد و برنامهها را طبق میل و سلیقه خود تنظیم کند.
🔸قضیه از این قرار است که آقای #حسن_روحانی در سال 62 عضو شورای سرپرستی صدا و سیما بود و محمد هاشمی هم مدیرعامل آن. شورای سرپرستی و حسن روحانی در آن سال در پی برخی اختلافات؛ در #اقدامی_خودسرانه مدیرعامل صدا و سیما را برکنار میکنند و شخص حسن روحانی را به عنوان مدیرعامل جدید منصوب میکنند. اقدامی که خلاف #قانون_اساسی بود و موجب ناراحتی شدید امام قدس سره شد و ایشان در واکنش به این اقدام غیرقانونی شورای سرپرستی را عزل نموده؛ تأکید کردند سه قوه به این نحو حق دخالت در اداره صدا و سیما را ندارند. ناراحتی امام قدس سره از این اقدام دیکتاتورمآبانه به حدی بود که حتی اجازه ملاقات به حسن روحانی که در صدد توجیه اقدام خودسرانهاش بود؛ ندادند.
◀️این؛ شمایی کلی از قضیه عزل آقای حسن روحانی از شورای سرپرستی بود که بارها و بارها در محافل مختلف از جمله نشست تحریف ظالمانه؛ مورد سؤال حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نیز قرار گرفت و البته بیپاسخ ماند.
🔸مشروح ماجرای عزل آقای حسن روحانی از شورای سرپرستی به علاوه تلاشهای دولت در سال 96 برای تأثیرگذاری جدی بر صدا و سیما:
🔹🔸https://b2n.ir/94125
مشاهده خوی دیکتاتوری و استبداد در برخی مسؤولین دردناک است و دردناکتر اینکه آنها با شعار #آزادی_بیان رأی مردم را گرفتند امّا به هرحال جای خوشحالی است که اینگونه فعالیتها نقاب مصنوعی آزادی و روشنفکری را از چهره مدعیان دروغین برداشته است.
#گاندو
#برجام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 جبهه ملی یا جبهه غرب زدگی؟!
❇️در آستانه پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت الله کاشانی
چند روز دیگر سی ام تیر است. روزی که مردم به رهبری آیت الله کاشانی علیه #استبداد_پهلوی قیام کردند و به پشتیبانی از #دکتر_مصدق پرداختند اما تاریخ نشان داد که مدعیان ملی گرایی حق ناشناسی کردند و در ادامه حرمت کسی را تاریخ ایران مدیون اوست نگه نداشتندـ البته مشکل شبه روشنفکرانی مثل مصدق و جبهه به اصطلاح ملی با شخص آیت الله کاشانی نبود بلکه این خصومتها ریشه در غرب زدگی آنان داشت. غرب زدگی که نابودگر سرمایه دینی و ملی ما بوده و هست و #روحانیت_اصیل نیز هیچ گاه نتوانسته با آن کنار بیاید :
" این جبهه ملی …در یکی از روزنامه هایشان که من دیدم و ناراحت شدم ـ از #میرزای_شیرازی که قضیه تنباکو را درست کرده تا آقای کاشانی تمام علمایی که در خلال مشروطیت برای اسلام کار کردند میرزای شیرازی برای اسلام کار کرده است آقای کاشانی برای اسلام کار کرده شیخ فضل الله کرده تمام این ها را به آنها بد گفتند! آن روزنامه #جبهه_ملی را پیدا بکنید میرزای شیرازی را متهم کرده به دروغگویی! #شیخ_فضل_الله را این قدر فحش داده! جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود جرم شیخ فضل الله این بود که قانون باید اسلامی باشد. جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیرانسانی نیست انسانی است. آقای کاشانی هم همین طور جرم این ها همین است که این ها عقیده شان این است که باید اسلام در ایران پیاده بشود و شما می گویید که احکام غرب مترقی است!"(صحیفه امام ج 14 ص 464)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️آیا مصدق مسلمان بود؟
✳️توهین لیبرالهای به اصطلاح ملیگرا به اسلام و آیتالله کاشانی
آیا لیبرالهای نهضت آزادی و جبهه ملی به اسلام و احکام آن اعتقاد داشتند؟ وقتی میبینیم که این جریان سیاسی با احکام ضروری اسلام مثل قصاص مخالفت میکند و آن را غیرانسانی میخواند باید بگوییم که: خیر.
«یک گروهی که از اولش باطل بودند من از آن ریشه هایش می دانم یک گروهی که با اسلام و #روحانیت_اسلام سرسخت مخالف بودند از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتی که مرحوم آیت الله کاشانی دید که این ها خلاف دارند می کنند و محبت کرد؛ این ها یک سگی را نزدیکی مجلس عینک به آن زدند و اسمش را « آیت الله » گذاشتند! این در آن زمان بود که اینها(لیبرالهای #نهضت_آزادی و #جبهه_ملی) فخر می کنند به وجود او. او (مصدق) هم مسلم نبود. من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زده اند و به اسم « آیت الله » توی خیابان ها می گردانند. من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست این سیلی خواهد خورد. و طولی نکشید که سیلی را خورد. و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می زد. »(صحیفه امام ج 14 ص 456)
❇️پینوشت:
امروز نیز دنبالههای فکری این جریان غربزده زندهاند و متأسفانه برخی مراکز حساس کشور را نیز تصاحب کرده؛ چهل سال است مانع تشکیل #دولت_انقلابی شدهاند. امّا روشنبینی ارتقاء یافته مردم نشان میدهد که عمر سیاسی این جریانات نیز به سر آمده و امت حزبالله به زودی با تشکیل #دولت_جوان_انقلابی پیشرفت کشور را بیش از پیش رقم خواهد زد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️سی ام تیر سالروز شکست حوزویان سکولار
❇️سالروز پیروزی قیام سی ام تیر و پشتیبانی مردم از #آیت_الله_کاشانی در بازگرداندن دکتر مصدق, علاوه بر شیرینی تاریخی که دارد نکته ای عمیق را درون خود نهفته است که همان پیوند فقاهت و سیاست است. همان پیوندی که باعث شد فقیهی همچون آیت الله کاشانی مبارزه با #استبداد_پهلوی و حمایت از مردم سالاری را در چارچوب دین بپذیرد و برای آن از جان و مال و آبروی خود هزینه دهد.
🔹رهبر معظم انقلاب نیز سالها قبل با در نظر گرفتن این واقعیت، طی سخنانی در خطبههای نماز جمعه 29 تیر 1363 این روز را روز #پیوند_فقاهت_و_سیاست و روز بزرگداشت آیت الله کاشانی نامیدند و فرمودند:
🔸"مرحوم آیت الله کاشانی با علاقه و احساساتی که مردم نسبت به او داشتند، ارادتی که داشتند، سوابق مبارزاتی که از او میشناختند، محبت شدیدی که در اعماق خانههاو خانوادهها و دلها از این مرد وجود داشت، توانست حکومتی را که از طرف شاه بود (حکومت رزم آرا) متزلزل کند، برای تشکیل یک حکومت ملی و مردمی زمینهسازی کند و #مصدق را بر سر کار بیاورد یعنی اگر مرحوم کاشانی نبود مصدق یک گوشهای نشسته بود و در صحنه سیاست هم نبود و کاری هم به سیاست نداشت و سالهای متمادی بود که دکتر مصدق یک گوشه ای نشسته بود و کار به کار سیاست نداشت.
مرحوم آیت الله کاشانی زمینه سازی کرد و دودستی حکومت و دولت را به دکتر مصدق و #ملی_گراها داد."
❇️بر همین اساس میتوان این روز را سالروز دفن تفکر جدایی دیانت از سیاست و سالروز انزوای #روحانیون_سکولار نامید که متاسفانه دنباله های معدود آنان در #حوزه_علمیه_قم تنفس می کنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢دولتی که با شعار #آزادی_بیان و نشکستن قلم منتقدین به میدان آمد تحمل یک سریال را هم نداشت و همراه با ترامپ صدا و سیمای جمهوری اسلامی را تحریم کرد.
◀️طبیعی است که #جامعه_انقلابی_ایران انتظارات خود را از صدا و سیما جهت نشر حقایق تاریخی در قالب مستندهای جذاب و سریالهای واقعی محفوظ بداند و در همه عرصه ها پشتیبان انقلابی گری شفاف و صریح مسؤولین محترم صدا و سیما باشد.
تاریخ بهترین قاضی است که نه با تحریم ساکت می شود نه با تطمیع.
🖊مجموعه یادداشتهای بنیاد تاریخ پژوهی در حمایت از سریال تاریخی و مستند #گاندو:
🔹یادداشت رئیس بنیاد تاریخ پژوهی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/579
🔸این دیکتاتورهای قدرت طلب:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/581
🔹حمایت از جاسوس; از دولت مصدق تا دولت روحانی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/560
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💢ماجرای بیحرمتی منتظری به امام خمینی قدس سره
🔸وقتی آیتالله خامنهای به آقای منتظری اعتراض میکند
💢«امام خمینی(ره) انحراف منتظری را شاهد بود و در مجالس خصوصی تذکرات دلسوزانه خود را به وی ارائه می نمود اما منتظری با بی اعتنایی و بی حرمتی به استاد خود، به حدی رسیده بود که در مواردی حتی به امام هم جسارت نمود؛ امری که با اعتراض آیت الله خامنه ای مواجه شد و امام باز هم صبوری پیشه کرد. (در کتاب روایت رهبری تفصیل این ماجرا آمده)
امام تمام تلاش خود را برای نجات منتظری به کار بست اما «حفظ اسلام» اقتضا میکرد که تصمیم اساسی خود را بگیرد و جراحی بزرگی را برای حذف عنصری منحرف انجام دهد. ایشان منتظری را از قائم مقامی عزل کرده و در شب هفتم فروردین 68، در دیدار سران قوا، منتظری را شخصی «فاسق، فاسد و مفسد» نامید.(روزگار قائم مقامی، ص126-132)»
🔹این؛ برشی بود از گزارش منتشر شده در خبرگزاری رسمی حوزه علمیه و خبرگزای رسا از آخرین اثر منتشر شده بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: «روزگار قائم مقامی» که طبق مستندات به واکاوی مسئله قائم مقامی آقای منتظری و فراز و فرود وی در این سمت پرداخته است:
گزارش خبرگزاری رسمی حوزه علمیه:
🔹🔸https://b2n.ir/30661
گزارش خبرگزاری رسا:
🔹🔸https://b2n.ir/70725
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆شجاعت آیتالله کاشانی در مبارزه با بیحجابی
✳️به بهانه سالگرد پیروزی قیام 30 تیر به رهبری آیتالله کاشانی
◀️«امام (رضواناللهعلیه) یک بار به ما گفتند که من هیچکس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعینحال گفتند کاشانی. بعد سه قضیه از مرحوم کاشانی نقل کردند که دو تایش مربوط به همین قضایای مربوط به #پهلوی است و متأسفانه سومیاش را من یادم نیست. آن قضیهای که بهطور مشخص مربوط به قضیهی #حجاب است این است که گفتند خانهی ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلاً فرماندهمان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاً سهشنبه، شما و خانوادهتان در فلان مجلس دعوتید -دعوت میکردند دیگر که با زنهایشان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت میکرده- آقای کاشانی یک تشری به او میزند و تندی میکند. او میگوید که آقا فرمانده گفتند. آقای کاشانی میگوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرماندهتان! بعد او دستپاچه میشود، میگوید آقا مقامات بالا این را گفتند. آقای کاشانی باز میگوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پا شو برو گمشو! میآید به رئیس کلانتری میگوید. او میگوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است. غرض، از این جور قضایا هست در مسائل مربوط به حجاب.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی ۹۶/۱/۸)
❇️پینوشت:
شجاعت ستودنی #آیتالله_کاشانی در مبارزه با رواج بیعفتی و بیحجابی درسی آموختنی برای عموم متدینین به ویژه طلاب و حوزه علمیه است مبارزهای که امروز هم در مقابل برخی جریانات سیاسی غربزده جریان دارد؛ جریاناتی که فرهنگ دینی و ملی حجاب را دستمایه شعارهای سیاسیشان میکنند و تلاش دارند #فرهنگ_بیحیایی_غرب را به فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی تحمیل کنند.
#حجاب
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.