♦️شهید مطهری؛ مبارزه با خط التقاط و #نفوذ
🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/3
▶️ راوی دوم: شهید محمد جواد باهنر
🔹مسئلهای که برای استاد و این معلم بزرگ زیاد مطرح بود و بد نیست که در این زمینه مقداری صحبت کنیم و توقف کنیم روی این بحث به موضعگیری حادی که داشت در برابر #خطوط_انحرافی در درون برداشت های اسلامی.
🔸اگر کسی بیاید با نام ضد اسلام سخن بگوید، مسئله مشکلی نیست، دشمن در باره اسلام مطالب ناروایی میگوید. اما بهتر از آن، آن است که به نام اسلام و با دلسوزی برای اسلام سخن #انحرافگونه گفته شود.
🔹 در طول 14 قرن اسلام گرفتار اینچنین انحرافهایی بوده است، یعنی اشخاص با برداشتها و پیشداوریهایی وارد مطالعه اسلامی میشوند. قبلا مواضع فکری خودشان، #مواضع_ایدئولوژیکی خودشان را انتخاب کرده بودند از روی مکتبهایی که با آنها آشنا بودند. از روی رسوم و سنتهایی که با آن دمخور بودند مردمی با آن پیش داوریها وارد صحنه میشدند. برای اینکه اسلام را تفسیر کنند .
📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره ۷۴، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص۹۰-۸۲)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
♦️روش مبارزه شهید مطهری با التقاط
🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/4
▶️ادامه روایت شهید محمد جواد باهنر از مبارزات شهید آیتالله مطهری
🔸یادم نمی رود شاید حدود ۳۰ سال قبل، ۲۷، ۸ سال قبل آنچه که برای ما بسیار چشمگیر بود در تحقیقات اسلام و در تبلیغات اسلامی در مجالس وقتی بود که کسی یکی از تعالیم اسلام را بر مبنای مسائل علمی روز توجیه میکرد و تفسیر میکرد و بحث میکرد .
🔹حتی نماز را وقتی میخواست برای ما توجیه کند آن را دقیقا در يك حركت موزونی که برای راه افتادن اعصاب و عضلات حتی هضم غذا بسیار میتواند مفید باشد. یا روزه را صرفا در چهار چوب مسائل بهداشتی تفسیر بکند و آن جنبههای معنوی، جنبههای روحانی آن را فراموش بکند یا بسیاری از مسائل دیگر را فقط با این نوع تفسيرها .
🔸در هر حال بسیار چشمگیر این نوع برداشتها در قرآن و در اسلام مطرح بود و بالاخره دورانی رسید در این ۱۰، ۲۰ سال اخیر که مسئله مکتب در دنیا مطرح شد و #مذهبزدگی در دنیا مطرح شد. یعنی دیگر خدای جدیدی به نام #خدای_ایدئولوژی، مکاتب مختلف اجتماعی، سیاسی، عبادی در دنیا مطرح شد، دیگر نمونههای شخصیتها، و تفسیرها در آن افرادی بود که دارای یك ایدئولوژی و دارای یک مکتبی بودند یعنی توانستند مکتب خودشان را به عنوان يك زیر بنای حرکت اجتماعی و يك حرکت سیاسی در دنیا مطرح کنند. دیگر خداوندان علم جای خودشان را به خداوندان فلسفه و خداوندان مکاتب مختلف اجتماعی و سیاسی دادند.در این شرایط بود که نوعی التقاط جدید و تفسیر جدید در اسلام پیدا شد.
🔹اگر میخواستیم همراه با سیر تفکر و فلسفه و علم بشر اسلام را در درون این حرکت تاریخی علم و فلسفه و تفسیر و تأویل بکنیم چیزی از چهره اصیل اسلام برای ما باقی نمیماند و لذا مرحوم شهید مطهری حساسیت زیادی روی این مسئله داشت. فوری میگفتند فلانکس کتابی درباره جامعهشناسی نوشته است و بحثهای جدیدی را درباره جامعه کرده است کتاب را میگرفت و با دقت مطالعه میکرد.
🔸میگفت این صفحه کتاب مربوط به کدام جامعهشناس آمریکایی است. 4صفحه بعد را میخواند زیر 5خط آن علامت میزد و خط میکشید و میگفت این مربوط به کدام جامعهشناس فرانسوی است. بعد خط بعدی را میخواند و میگفت این طرز تفکر مال قرن چهاردهم است. این طرز تفکر مال قرن پانزدهم است.
🔹در حاشیه کتاب معمولا نظر مینوشت که اینجا از نظر اسلامی درست است و اینجا از نظر اسلام منحرف است. بعد علامت این صفحه را هم پشت این کتاب میگذاشت و وقتی آدم کتابی را که استاد شهید مطالعه کرده بوده بود باز میکرد معمولا اینطور بود در صفحه پشت کتاب 20مورد، 40مورد را از درون کتاب استخراج کرده بود.
🔸نوشته بود صفحه 13 فلان بحث فلسفی مربوط به فلان، صفحه 43 فلان مطلب یعنی . خلاصه آن چیزی که از کتاب توانسته بود ایشان دربیاورد فهرست آن را در پشت کتاب نوشته بود و جاهای معین آن را هم خط کشیده بود. از این نوع مطالعهها، ایشان صدها کتاب را به این طریق مطالعه کرده بود. آدم وقتی که به کتابخانه ایشان می رود می بیند گویی يك فرهنگ سیار است گویی يك علم پادار است که جان دارد و دارد راه می رود آدم کتاب را که باز می کند با آن یادداشتهای ایشان، با آن فهرست بندی های ایشان #کتاب_گویا می شود . کتاب برای آدم زبان دار می شود که کجا چی می خواهد بگوید ودر کجا دارد #منحرف می شود و من فکر می کنی تا آدم از نزدیک با این متفکر و #نویسنده_بزرگ آشنا نباشد شاید بدرستی نتواند ارزش فکرها و آثار ایشان را بداند.
📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره ۷۴، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص۹۰-۸۲)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
♦️وقتی شهید مطهری از کتابی به ظاهر اسلامی 300 غلط کشف میکند!
🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/5
▶️ادامه روایت شهید محمد جواد باهنر از مبارزات شهید آیتالله مطهری
🔹ایشان، بسیار پرحافظه بود . به خوبی مطالب به یادش می ماند، عجیب بود ، عجیب بود هیچ مسئلهای از مسائل فلسفی، اجتماعی وسیاسی ، تاریخی نبود که در محضر ایشان مطرح بشود و ایشان فوری به دنبال همین مسئلهای که گفته شد چند تکه تاریخی، چند تا روایت، يك تكه آیه، يك تكه از فلان نویسنده و فیلسوف، يك قطعه از فلان جامعهشناس به عنوان شاهد این مطلب بیان نکند. گویی يك فرهنگ سیاری است و بعد هم میدیدیم در عین اینکه آن عمق و ژرفای فکری و فلسفی را داشت روان میگفت و روان می نوشت این رواننویسی و سادهنویسی هنری است که برای یك فیلسوف مشکل است.
🔸چون فیلسوف در آن ژرفای فکری عمیق فلسفی که دارد نمو میکند اگر بخواهد حرفش را روان بنویسد که همه بتوانند بفهمند، هنری است، و ایشان این هنر را داشت و عجیب است از #داستان_راستان نوشتن که داستان برای بچههای ۱۰، ۱۱ ساله است تا پاورقی برای #روش_رئالیسم نوشتن که مطالب فلسفی بسیار سنگین است برای کسی که آشناییهای فلسفی و علمی داشته باشد. یعنی این طیف وسیع را در نویسندگی از داستان كودك تا بحثهای فلسفی عمیق، و نقد مثلا بر #ملاصدرا یا دیگران در بحثهای فلسفیاش.
🔹بنابراین این استاد بزرگوار عمدتاً #پاسدار_اسلام بود. و هوشیار در برابر اسلام، یادم نمیرود که يك کتابی را ایشان شنیده بود که این کتاب منتشر شده است. من اسم این کتاب را نمیبرم چون ترويج از يك كتاب #باطل میشود ایشان میگفت این کتاب را از هر جا هست برای من پیدا کنید. ما مأمور شدیم برای اینکه این کتاب را بگردیم و بالاخره برای ایشان پیدا کنیم گشتیم و بالاخره یک نسخه پیدا کردیم آن نسخه به دست ما که رسید منحصر به فرد بود. ۴۰۰ صفحه کتاب بود. من به زحمت ۳، ۴ نسخه از آن را فتوکپی گرفتم و بعد، یک نسخه خدمت ایشان و يك نسخه پیش خود ما بود، شاید، ۲ روز بیشتر نگذشت ایشان فرمودند با آن کتاب چه کردی؟ گفتم : من هنوز گذاشتم ان شا ا... دقت کنم مطالعه کنم. بعد دیدم این کتاب را ایشان تمامش را خوانده است سطر به سطر نظر را روی آن تحریر کرده است نقطههای ضعف آن را در آورده بود و در حدود ۳۰۰، ۳۵۰ مورد علیه اسلام، به نام اسلام نوشته شده است. یعنی کتابی که به عنوان يك بحث تاریخی اسلام بود و دقیقا میخواست بگوید این کتاب، کتاب اسلامی است. ولی بیش از ۳۰۰ مورد ایشان در این کتاب که به اسم اسلام نوشته شده بود علیه اسلام دید مطلب در آن است و در آورد. خوب این هوشیاری و این حضور، حضور همیشه در صحنه علمی و دفاع فكری از اسلام بسیار محترم است.
🔸خوب چه میشود يك وقت دشمن بعد از انقلاب این چنین مغز بزرگ، فیلسوف و نویسنده بزرگ را هدف قرار می دهد؟ چرا این مغز را هدف قرار میدهد؟ شاید ظاهرا هم آنچنان چشمگیر در صحنه سیاسی مرحوم شهید مطهری ظاهرا حاضر نبود در عین اینکه در پشت پرده حاضر بود این را من برای بعضی از برادرها و خواهرهایی که درست حضور ایشان را در مبارزه، شاید اطلاع نداشته باشند عرض کنم.
🔹 دقیقا در تنظیم اعلامیههای ۱۰ سال قبل، ۱۵ سال قبل، در تفسیر آثار امام که از نجف میرسید در تهیه بعضی از پیامهای مخفیانهای که بعدها مردم نمیدانستند از کجا این پیامهای مبارزاتی صادر شد؟ و ظاهرا تصور نمیکردند که مثلا مرحوم مطهری اینطور حضور داشته باشد. اینها پشتپرده توسط ایشان افرادی مثل ایشان تهیه میشود. یا در آن #تنظیم_راهپیماییها و یا انتخاب به عنوان عضو شورای انقلاب و اولین آن توسط امام بزرگوار و تماس با #نجف و تماس با پاریس، در جریان #مسائل_انقلاب، در عین اینکه حضور سیاسی داشت، اما حضور فکری و فلسفی و اسلامشناسی او در انقلاب بیشتر بود و لذا دشمن وقتی دید انقلاب اسلامی شده است و آن مغزهای سیار و متفکری که باید اشباع و تغذیه کند انقلاب را و خط راستین مکتب و خط اصیل را که سعی دارد از چپ و راست رفتن و از هرگونه آمیختگی، #التقاط_انحراف، کج و راست منحرف شدن خودش را حفظ کند اینچنین مغزی را هدف قرار میدهند.
📔ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره ۷۴، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص۹۰-۸۲)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
♦️خاطره شهید مفتح از دغدغه کمنظیر شهید مطهری نسبت به آثار التقاطی
🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/6
▶️راوی سوم: شهید مفتح
🔹شخصیتی مانند مطهری باید احترام به اثر او، فکر او و مکتب او داشته باشیم. او شهید راه مکتب شد، شهید راه عقیده شد، #عقیدۂ_توحیدی، ایستادن در برابر مکتبهای شرك و مادیگری.
🔸در محل سابق دانشکده الهیات یک روز بعد از ظهر بود رفتم در اتاق ایشان، دیدم با يك نگرانی میگوید فکری باید کرد. #مکتب_مادیگری عجیب دارد در ذهن جوانان ما رسوخ میکند. چه باید کرد؟ متأثر بود، ناراحت بود. وقتی جملههائی را از بعضی از نوشتهها زیر آن را خط میکشید، نشان میداد و میگفت ببینید این گروه به نام #مذهب، اما علیه مذهب، علیه معارف اسلام، عليه فکر توحیدی دارند کار میکنند. به نام #توحید علیه توحید. این را میگفت والله میلرزید و ناراحت بود.
🔹چه بود؟ در درونش عشق به اسلام بود، برای او مسئله اسلام يك تظاهر نبود، يك مقاله و يك سخنرانی به عنوان حرفه و کار نبود، از روی عقیده میگفت و میسوخت. مکتب استاد بزرگ ما #مکتب_توحید بود. شما دوستان مطهری شما شاگردان مطهری امید است که این مکتب را همچنان احیاء کنید، نگه دارید، ایستادگی کنید، #مجاهده کنید، مقابله کنید.
🔸 یک وقت با یکی از افرادی که در ظاهر طرفداری از مکتبهای دیگری داشت میگفت من حاضرم هر کجا که میگوید، بیایم و با شما صحبت کنم. آن روزها تلویزیون در دست ملت نبود، در دست رژیم طاغوتی و رژیم جبار پهلوی بود و همه نفرت داشتند از رادیو و تلویزیون، در عین حال ایشان میگفت برای خدا و برای #اثبات_عقیده توحید حاضرم هر کس میخواهد خطاب به يك فرد معینی بود حاضرم آن فرد و یا افراد دیگر برویم در صفحه تلویزیون ظاهر بشویم هر چه سخن دارد بگوید و با آن صحبت کنم و بحث کنم، عرض کنم برای او مسئله مهم، مسئله #عقیده بود، ایمان به الله و فکر الهی بود و بس.
🔹 #دشمن هم درست تشخیص داد، دشمن هم فهمید که مرتضی مطهری بزرگترین نیروی #قدرت_ایمانی ملت مسلمان ایران و جان اسلام است. بزرگترین مفکر و فیلسوف اسلامی است. از مدتی بود به طوری که شنیدم مرحوم مطهری را زیر نظر داشتند تا او را از بین ببرند. ( ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی (ص96))
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
♦️مخالفان مطهری، از مادیون تا ملیگراها
🔰مبارزات شهید مطهری با التقاط به روایت روحانیت انقلابی/7
▶️راوی چهارم: مرحوم آیتالله مشکینی
🔹ایشان يك #اسلامشناس و درك کننده اسلام راستین بود و چون عقاید و عمل و اخلاق و روش و فروع را خوب درك میکرد و #اسلام_راستین را میگفت و مینوشت و طرفدار اسلام حقیقی بود، قهرا عدهای با مرحوم مطهری مخالفت داشته و دارند و حداقل سه تیپ با ایشان مخالفند:
🔸تیپ اول #مادیون و #ضد_الهيون هستند، چرا که استاد اسلامشناس و پیاده کننده اسلام بود و مخالفان او در درجه اول آنهایی هستند که ضد اسلامند. مرحوم مطهری به خوبی میتوانست جواب #مادیون را بدهد و عمیق در بحث وارد بشود و لذا از ابتدا آنها با ایشان مخالفت داشتند.
🔹تیپ دوم، آقایان #التقاطی هستند که با مرحوم مطهری جدا مخالف میباشند علی (ع) در نهج البلاغه راجع به التقاط صحبت میفرماید که : اگر جایی حق کاملا روشن بشود دیگر کسی به دنبال باطل نمیرود. باطل در جایی رواج پیدا میکند که در لباس حق باشد و خود را به نام حق معرفی کرده، و مردم را گول می زند و مردم میپذیرند.
🔸اگر در جایی #باطل_عریان و بدون لباس باشد یعنی #حقیقت آن روشن بشود دیگر کسی به دنبال باطل نمیرود و اگر اسلام و حق به وضوح تجلی کند دیگر #باطل فرار کرده و با حق مخلوط نمیشود، لذا کسانی که، #التقاطی هستند و مطالب را مخلوط میکنند آنها هم با مرحوم مطهری مخالف بوده و هستند..
🔹تیپ سوم از مخالفین استاد مطهری #منهائيون و #ملی_گرایان هستند يك عده ای که داد از اسلام میزنند، میگویند اسلام بله ، روحانیت خیر و البته میدانید که این یک مطلب غیر معقولی است. اگر کسی بگوید اسلام منهای روحانیت مثل این است که بگوید طبابت و جراحی آری اما طبیب و جراح خير؛ و این بدان معناست که مریضها را برای جراحی به دست قصابها بدهیم.
🔸 مراد از روحانیت اسلامشناسان و متخصصین اسلامی و مؤمنین به اسلام است. اگر بنا باشد که ما متخصصین و مؤمنین به اسلام را از کشور دور کنیم، آن وقت اسلامی را که دیگران بخواهند درك کنند، همان اسلامی خواهد بود که با نهج البلاغه و به نام اسلام#فتوای_قتل_مطهری و امثال اینها را میدهد (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری،نشریه شماره 74، تهیه و تنظیم حزب جمهوری اسلامی صص53-52)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قهرمان مبارزه با تحریف
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز شهادت آیتالله مطهری
جریانشناسی تحریفات قوم یهود از نگاه شهید مطهری
اسناد اختصاصی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد از شهید مطهری
تحلیل شهید مطهری از دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
رویش انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ اسلامی در اندیشه علامه مطهری
نسبت «عمار» و «مالک» ؛ «مطهریها»، «مصباحها» و «سلیمانیها» در عصر انقلاب اسلامی
نقد تشکیلاتی حوزویان به شریعتی با راهنمایی شهید مطهری
سند: اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت آیتالله مطهری
قطعه شعری که شهید مطهری در وصف امام خمینی سرود
شهید مطهری از تقابل با انحراف، تا مصادره از سوی منحرفین
بررسی تفاوت اندیشههای شهید مطهری و مهندس بازرگان
تحریف؛ بزرگترین ضربه بر پیکره اسلام
مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
مطهری پیش قراول مبارزه با تفکر مادی و التقاط/بخش اول
بخش دوم
شهید مطهری؛ مبارزه با خط التقاط و نفوذ
روش مبارزه شهید مطهری با التقاط
وقتی شهید مطهری از کتابی به ظاهر اسلامی 300 غلط کشف میکند!
خاطره شهید مفتح از دغدغه کمنظیر شهید مطهری نسبت به آثار التقاطی
مخالفان مطهری، از مادیون تا ملیگراها
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷 پوستر سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب رونمایی شد
🔹 پوستر سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب با شعار «آینده خواندنیست» رونمایی شد.
🔸سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به دو شکل فیزیکی و مجازی از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
🔹بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی طبق روال هر سال با جدیدترین آثار خود در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.
🔸برای اطلاع از آخرین اخبار بنیاد تاریخپژوهی و آشنایی با جدیدترین آثار، رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی را با نشانی: Bonyadtarikh@ در شبکههای اجتماعی: ایتا، روبیکا، آپارات، سروش، بله، تلگرام و یوتیوب دنبال کنید.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.9.pdf
1.96M
فراگیری علوم جدید در مدرسه دین و دانش
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و چهارم
🔹دبیرستان «دین و دانش» به پیشنهاد #آیتالله_شهیدبهشتی و توسط #آیتالله_حاج_آقا_مرتضی_حائری، فرزند ارشد آیت الله العظمی حاج #شیخ_عبدالکریم_حائری (بنیانگذار حوزه علمیه قم) تأسیس گردید. اداره و سرپرستی این مدرسه به #آیتالله_بهشتی محوّل شده بود. دیری نپایید که دبیرستان دین و دانش در شهر مذهبی قم درخشید.
🔸بعد از مدتی #آیتالله_بهشتی چند کلاس شبانه در همان دبیرستان برای طلاب حوزه دایر کرد تا دبیران دبیرستان، قسمتی از دروس جدید را به طلاب حوزه که با علوم جدید آشنایی کمتری داشتند، بیاموزند. شهید بهشتی خود «تاریخ علم» را تدریس میکرد...
🔹آیتالله مصباح یزدی همفکری خود با شهید بهشتی پیرامون تشکیل کلاسهای ویژه طلاب را اینچنین روایت میکند:
«با مرحوم آقای دکتر بهشتی که آن وقت در قم مدیر دبیرستانی به نام دبیرستان دین و دانش بودند، صحبت کردیم و قرار شد به همراه چند نفر دیگر از دوستان که همین احساس را داشتند، در دبیرستان کلاسی تشکیل شود که بعد از تعطیل شدن برنامه روزانه، عدهای از طلاب و فضلای حوزه در آن کلاس شرکت کنند و برنامهای مشتمل بر زبان خارجه و مقداری معلومات دبیرستانی و دانشگاهی و رشتههای مختلف فیزیک و شیمی و فلسفه علم و متدلوژی و جامعهشناسی و مسائلی از این قبیل مطرح شود.»...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،9اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.2.11.pdf
1.74M
جامعیتِ مورد تأکید علامه مصباح(ره)
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و پنجم
آیتالله مصباح نه تنها خودشان از برنامه تحصیلی مدرسه دین و دانش برای کسب علوم جدید استفاده کردند بلکه دختر خودشان را نیز برای تحصیلات در شاخه دخترانه این مدرسه با نام «مدرسه دختران نمونه»1 که توسط آیتالله حائری تهرانی تأسیس و مدیریت میشد فرستادند.
دختر آیتالله حائری درباره مدرسه دختران نمونه میگوید: «... مثلاً مدرسه نمونه که در قم مرحوم پدرم باز کردند، برای خواهرها [است]، دختر آقای مصباح یزدی، دختر آقای خزعلی، همه اینها در قم شاگردهای مدرسه نمونه هستند...»...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،11اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.13.pdf
1.27M
آغاز مبارزات سیاسی آیتالله مصباح
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و ششم
گرچه مبارزات فکری- فرهنگی و کادرسازی، اولویت اصلی حیات پر برکت آیتالله مصباح بود، و چنین رویکردی، عملاً حضور کمرنگ در برخی میدانهای مبارزات سیاسی را اقتضا میکرد اما در بُرهههای مختلف از مبارزات انقلاب اسلامی، مشارکت ایشان در مبارزات به چشم میخورد.
مرور آن مستندات فراوان میتواند ضمن آشکار ساختن حقیقت، پاسخی باشد به بعضی فضاسازیها و ادعاهای دروغین که نوعاً به قصد ترور شخصیتی مرحوم آیت الله مصباح صورت گرفته است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،13اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
3721_55224.pdf
511.8K
«نهضت امام خمینی، دفتر پنجم» به بازار کتاب آمد
گزارش روزنامه جوان از انتشار آخرین دفتر از کتاب «نهضت امام خمینی
آیینه مکانت علمی و عملی فرزند نامدار امام
🔹حدود ۱۱ سال پیش بود که مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، جلد چهارم از مجموعه ارزشمند نهضت امام خمینی (قدس سره الشریف) را منتشر کرد و از آن زمان تاکنون با صرف بیش از ۱۰ سال کار علمی و پژوهشی جامع، پنجمین جلد از این مجموعه گرانسنگ را به تاریخ دوستان و پژوهشگران انقلاب اسلامی ارزانی داشت. جلد پنجم نهضت امام خمینی، به تکنگاری نو و ارائه اسنادی منحصر به فرد از شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی پرداخته و توانسته است پیدا و پنهان زندگی شخصی، علمی، حوزوی و سیاسی ایشان را به تصویر بکشد و زندگی مردی که علم، عمل، بصیرت و شهادت را با هم درآمیخته بود، تبیین کند. از ویژگیهای منحصر به فرد این کتاب، ارائه اسنادی جدید از زندگی علامه شهید سیدمصطفی خمینی است که ابعاد جدیدی از شخصیت جامع الاطراف ایشان را آشکار میسازد...
متن کامل
روزنامه جوان، 13اردیبهشت1402
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری :
وقتی که جناب حمزه میجنگید، یک علامتی با خودش داشت؛ در لباسش و هیئتش یک علامتی داشت ــ ظاهراً در #جنگ_بدر است ــ یکی از آن اسرا میگوید صاحب آن علامت چه کسی بود؟ گفتند حمزةبنعبدالمطّلب بود؛ گفت هر چه به سر ما آمد به وسیله او آمد؛ او بود که در بدر پدر لشکر کفّار را درآورد! یعنی یک چنین شخصیّتی بود؛ با این وضعیّت، این بزرگوار ناشناخته است، اسمش مطرح نیست، شرح حالش مطرح نیست، خصوصیّاتش مطرح نیست، ایشان واقعاً غریب است.( ١۴۰۰.١١.۵)
🔹«شخصیت جناب #عبدالعظیم برای اغلب مردم ناشناخته است، ایشان هم یک شخصیت علمی بود، هم یک شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است...
🔸ایشان به دلیل شخصیت جهادیشان با حال اختفا و فرار، به ری آمده بودند. شیخ #نجاشی میگوید: «هاربا من السلطان». ایشان از دست #خلیفه_عباسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد. چون #ری مرکز و محل تجمع شیعیان بود، ایشان اینجا را مأمن خوبی برای خودشان یافتند. شیعه و محدّث زیاد بودهاند -هم در #مدینه، هم در #عراق- اما همهی اینها مجبور نبودهاند از دست خلیفه بگریزند، این #مبارز بودن ایشان را نشان میدهد. (۱۳۸۲/۰۳/۰۵)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نگاه امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 17اردیبهشت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹روز جمعه نوزده اردیبهشت، روزی است که ملت شریف مسلمان که به #جمهوری_اسلامی رای مثبت دادهاند، برای تعیین کاندیداهای معتقد به اسلام و احکام خداوند متعال و معتقد به جمهوری اسلامی به پای صندوقهای رای میروند. روز جمعه روزی است که اسلام و ملت مسلمان یا به آمال الهی خود میرسند و یا با اخلالگران و معتقدان به مکتبهای ضد اسلامی در مجلس اسلامی مواجه میشوند و اسلام و قرآن را در معرض خطر قرار میدهند.
🔸باید ملت شریف ایران بدانند که اسلام، عزیزتر از آن است که برای هواهای نفسانی و جلب توجه گروهها یا اشخاصی پشت به آن نموده و مقاصد فانی خود را بر مقاصد عالی و باقی حق تعالی مقدّم دارند.
🔹در این دوره که اولین مجلس اسلامی است و سرنوشت مجالس دورههای بعد هم امروز باید تعیین شود، هر خشت کجی که در این مجلس به دست کسانی که اسلام را نمیخواهند پیاده شود و یا از روی جهالت با مسائل برخورد میکنند گذاشته شود، سنتی میشود برای همیشه؛ و کسی که سنت کجی را بنا گذارد، تمام گناهانی که به واسطه آن ارتکاب شود به عهده اوست. ملت عزیز در این روز امتحان الهی باید توجه به اموری داشته باشد:
🔸1- کسانی را انتخاب کنند که صد در صد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتبهای انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشند.
🔹2- شناخت این اشخاص یا با آشنایی به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تاکنون است و یا به معرفی روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دستهای نداشته باشند.
🔸3- باید به اشخاصی که احتمال انحراف در آنان میرود رای ندهند- چه احتمال انحراف عقیدتی، اعمالی و یا اخلاقی- که به چنین اشخاص اعتماد نمیشود کرد و رای به آنان موجب مسئولیت خواهد بود.
🔹4- تحت تأثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامی، اشخاص صحیح را انتخاب کنند.
🔸5- ممکن است بعضی شیاطین، مطالبی را بین مردم ناآگاه پخش کنند و آنان را در رای دادن یا رای به اشخاص صحیح دادن منحرف کنند. یک آنکه گفته شود کسانی که در مرحله اول رای دادند نباید در این مرحله رای دهند، در صورتی که این مرحله با مرحله اول فرقی ندارد و مقتضی است همه ملت در رای دادن شرکت کنند. دوم آنکه گفته شود خوب است به همه گروهها چه چپی و چه انحرافی رای دهید که مجلس شورا جامع همه گروهها باشد. این یک مطلب غلطی است که منحرفین درست کردهاند تا در مجلس با خدعه شرکت کنند، و ملت به این مطالب انحرافی گوش فرا ندهد و به اشخاص با شرایط فوق رای دهد.
🔹6- امید است ملت مسلمان ایران در این امر حیاتی که سرنوشت جامعه به آن مرتبط است شرکت کنند و روز جمعه همه قشرها زن و مرد بپاخیزند و به سوی صندوقها بروند و رای خود را بدهند.
🔸7- در این روز افرادی فرصت طلب در حوالی صندوقها جمع میشوند و به مردم پیشنهاد افرادی خاص را میکنند؛ به حرفهای آنان گوش ندهید و آرای خود را به اشخاص صحیح بدهید.
🔹8- اشخاص بیسواد قبلًا با مشورت اشخاص مطمئن متدین، کاندیداهای خود را که در تهران دوازده نفر و در شهرستانها به تعدادی که لازم است میباشد، به وسیله شخص متدینی بنویسند و باز به شخص دیگری که مطمئن است بدهند بخواند و خودشان با دست خودشان رای خود را به صندوق بیندازند و اختیار نوشتن رای یا به صندوق انداختن را به هیچکس ندهند.
🔸من از خدای تعالی توفیق و تایید همگان را خواهانم و سعادت و عظمت اسلام و مسلمین را امیدوارم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی (17اردیبهشت1359، صحیفه امام، ج12، صص279-277)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
بیسابقه بودن نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی
🔻 #صحیفهخوانی | 18اردیبهشت
🔹...بعد از انقلاب یک گروههایی پیدا شدند و یک جمعیتهایی که نظیر اینها در تاریخ گمان ندارم سابقه داشته باشد. همین گروه امداد و #کمیته_امداد، من نشنیدهام که در یک کشوری یک همچو کمیتهای باشد که همّتشان صرف رسیدگی به فقرا و مستمندان و دهقانانی که در دور افتاده شهرها قرار گرفتهاند و محرومان جامعه و همین طور نهادهای دیگر از قبیل #پاسدار، #کمیته و امثال اینها، #بسیج، اینها یک نوآوردهایی است که به برکت اسلام و تعهد ملت ما به اسلام پیدا شده است و بی سابقه است.
🔸بی سابقه است که به مجرد اینکه انقلاب میشود یک عدهای به نام پاسدار، یک عدهای به نام کمیته، یک عدهای به نام بسیج برای امنیت داخلی و مرزها از خود مردم جوشش کنند؛ و بی سابقه است که در یک کشوری خود مردم و خود علما و مومنین یک کمیتهای به اسم کمیتهای برای امداد داشته باشند که همّشان این باشد که فقرا و مستمندان را در سراسر کشور رسیدگی کنند و امداد کنند. اینها برکات اسلام است...(18اردیبهشت1362، صحیفه امام، ج17، ص424)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
📷اطلاع نگاشت: سرفصلهای جدیدترین اثر مورخ خبیر انقلاب اسلامی
#ویژه_نمایشگاه
📚نهضت امام خمینی جلد پنجم
🔹فصل اول: زندگی و زمانه مصطفی
🔸فصل دوم: در میدان مبارزه
🔹فصل سوم: مجاهدت های فکری و علمی
🔸فصل چهارم: تاوان بصیرت
🔹فصل پنجم: مکتوبات
🔸فصل ششم: پیرامون شهادت مصطفی خمینی
🔹فصل هفتم: شهادت مصطفی و بازتاب های آن
🔸فصل هشتم: شهادت مصطفی و پیامدهای آن
#نهضت_امام_خمینی
🏢غرفه بنیاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران: شبستان اصلی مصلی، راهرو 22، غرفه شماره8
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارش خبرگزاری صدا و سیما در خصوص انتشار دفتر پنجم از کتاب نهضت امام خمینی
#ویژه_نمایشگاه
بهگزارش خبرگزاری صداوسیما، کتاب نهضت امام خمینی (دفتر پنجم) به قلم حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی منتشر شد. این کتاب از شهادت سید مصطفی خمینی فرزند امام خمینی (ره) در سال ۵۶ شروع میشود و به اتفاقاتی که این شهادت برای مردم ایران و تاریخ انقلاب داشت میپردازد...
متن کامل گزارش
#نهضت_امام_خمینی
🏢غرفه بنیاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران: شبستان اصلی مصلی، راهرو 22، غرفه شماره8
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جلد پنجم کتاب نهضت امام خمینی اثری فاخر برای تمام فصلها
#ویژه_نمایشگاه
معرفی دفتر پنجم کتاب نهضت امام خمینی در گفت و گو با غلامرضا خارکوهی
🔹 پس از سال ها انتظار اخیراَ جلد پنجم کتاب معروف نهضت امام خمینی به قلم مورخ اندیشمند دکتر سید حمید روحانی به چاپ رسید و در دسترس عموم قرار گرفت.
🔸غلامرضا خارکوهی که از دوستان قدیمی دکتر سید حمید روحانی می باشد در این خصوص گفت:
🔹پیش از این چهار جلد از کتاب نهضت امام خمینی منتشر شده بود که اولین جلد در سال 56 در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در خارج از کشور به چاپ رسید و تا کنون به چاپ بیستم رسیده و در بازبینیهای بعدی حجم صفحات آن به حدود 1700 صفحه با فونت ریز افزایش یافته است.
🔸خارکوهی با اشاره به سوابق مبارزانی و مشاهدات و مطالعات میدانی حاج سید حمید روحانی گفت:
🔹اهمیت این مجموعه علاوه بر مستند و معتبر بودن آن، حضور فعال نویسنده در صحنه های مختلف مبارزه از سال 41 تا 57 و همراهی او با امام خمینی از قم تا نجف اشرف و نوفل لوشاتوی فرانسه و افتخار شاگردی امام و عضویت وی در دفتر معظم له در شهر نجف می باشد.
🔸این تاریخ نگار اضافه کرد:
🔹 این مجموعه و نویسنده آن همواره مورد توجه حضرت امام خمینی بوده ، بطوری که در دی ماه سال 67 امام طی نامه ای خطاب به حجت الاسلام سید حمید روحانی ضمن تقدیر از تلاش های وی ، از او خواست که با دقت تاریخ انقلاب اسلامی را به نگارش در آورد.
🔸وی گفت:
🔹هر یک از مجلدات این کتاب به مقطعی از تاریخ معاصر ایران و تعدادی از موضوعات مهم تاریخی اختصاص دارد. با این وجود تحلیل های این مجموعه تا اواسط سال 56 رسیده و به سال 57 هنوز ورود نکرده است. لذا جلد پنجم این اثر ویژه زندگی و مبارزات و جریان شهادت شهید آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگ امام خمینی می باشد. سید مصطفی بعد از امام دومین شخصیت سیاسی و مخالف برجسته رژیم پهلوی بود که در اول آبان سال 56 در شهر نجف اشرف توسط عوامل رژیم به شهادت رسید و شهادتش نه تنها موجب توقف روند مبارزات نشد، بلکه موج تازه ای در خیزش مردم علیه رژیم شاه ایجاد کرد که حاصل آن پیروزی 22 بهمن بود.
🔸خارکوهی با اشاره به اینکه پس از سال ها انتظار اخیراَ جلد پنجم کتاب معروف "نهضت امام خمینی" به قلم مورخ اندیشمند دکتر سید حمید روحانی به چاپ رسیده و در دسترس عموم قرار گرفته، گفت:
🔹حجم جلد پنجم کتاب نهضت امام خمینی 816 صفحه است و اخیراً در شمارگان 1000 نسخه و در قطع وزیری توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، با جلد سخت- گالینگور- و کاغذ سبک به شکلی زیبا و وزین منتشر شده است.
🔸وی افزود:
🔹این کتاب در 8 فصل تدوین شده و مولف در هر فصل موضوعی خاص از ابعاد شخصیت سید مصطفی خمینی را به صورت مستند تشریح و تحلیل نموده است. عناوین فصلها عبارتند از: زندگی و زمانه مصطفی، در میدان مبارزه، مجاهدتهای فکری و علمی، تاوان بصیرت، مکتوبات، پیرامون شهادت مصطفی، شهادت مصطفی و بازتابهای آن، شهادت مصطفی و پیامدهای آن. علاوه بر این بیش از 200 قطعه سند و 82 قطعه عکس نیز به انتهای این کتاب ضمیمه شده که بر غنای علمی و اسنادی آن افزوده است.
🔸این تاریخنگار با اشاره به اینکه اولین بار است کتابی به این حجم و گسترده در باره شخصیت سید مصطفی نوشته می شود، گفت:
🔹علاوه بر عظمت علمی و مستند بودن این کتاب، آنچه بر مزیت آن میافزاید، دوستی و همراهی دیرینه نویسنده کتاب با آیت الله سید مصطفی خمینی است که صحت و دقت مندرجات کتاب را دو چندان میکند، و این افتخار نصیب هر نویسنده ای نشده و نمی شود. زیرا وی سالیان متمادی در قم و نجف با سید مصطفی آشنا بوده و مراودات دوستانه داشته است.
متن گفت و گو در پایگاه خبری-تحلیلی گلستان ما
#نهضت_امام_خمینی
🏢غرفه بنیاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران: شبستان اصلی مصلی، راهرو 22، غرفه شماره8
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
29.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کوتاهنما | نگاهی گذرا به سرفصلهای دفتر پنجم از «نهضت امام خمینی»
#ویژه_نمایشگاه
فصل اول: زندگی و زمانه مصطفی
فصل دوم: در میدان مبارزه
فصل سوم: مجاهدتهای فکری و علمی
فصل چهارم: تاوان بصیرت
فصل پنجم: مکتوبات
فصل ششم: پیرامون شهادت مصطفی خمینی
فصل هفتم: شهادت مصطفی و بازتابهای آن
فصل هشتم: شهادت مصطفی و پیامدهای آن
#نهضت_امام_خمینی
🏢غرفه بنیاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران: شبستان اصلی مصلی، راهرو 22، غرفه شماره8
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
منشورات.pdf
12.05M
✳️فهرست آثار بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#ویژه_نمایشگاه
🏢غرفه بنیاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران: شبستان اصلی مصلی، راهرو 22، غرفه شماره8
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حضور بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سیوچهارمین نمایشگاه کتاب تهران
#ویژه_نمایشگاه
زمان: ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
🏢غرفه بنیاد در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران: شبستان اصلی مصلی، راهرو 22، غرفه شماره8
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
#ویژه_نمایشگاه
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.16.pdf
1.97M
ترسیم مدل حکومت اسلامی در حلقه ولایـت
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و هفتم
آیتالله مصباح، دبیر علمی گروه ولایت به اختلاف نظرها در مورد آینده مبارزات سیاسی و تشکیل حکومت دینی اشاره میکند و از دغدغه اولیه تشکیل هسته مطالعاتی با محوریت «حکومت دینی» این چنین سخن به میان میآورد:
«در بین اعضای «جامعه مدرسین» و حتی 11 نفر مؤسس آن، طبعاً اختلافنظرها و اختلاف سلیقههایی وجود داشت که به زمینههای فکری قبلی، مطالعات و تجربههای آنها بر میگشت. من از همان اوایل که در جلسات جامعه شرکت میکردم، به خصوص با دوستان مؤسس جامعه، همیشه این بحث را داشتم که فرض کنیم که ما پیشرفت کردیم و پیـروز شـدیم و حکومت شاه ساقط شد و قرار شد ما حکومت را اداره کنیم. چه کار میخواهیم بکنیم؟ به این سؤال بنده، جوابهای مختلفی داده میشد. بعضیها میگفتند هنوز زود است که ما از این فکرها بکنیم و هنوز معلوم نیست این حرکت به جایی برسد.
بعضیها که مؤثر هم بودند میگفتند قانون اساسی ما قرآن است. ما میخواهیم این حکومت، ساقط شود و حکومتی براساس قرآن پایهریزی کنیم. من عرض مـیکردم این فکر تفاسیر زیادی را به همراه مـیآورد. این که باید قرآن را مبنای قانون اساسی قرار دهیم، حرف درستی است، اما چگونگی قانونگذاری و عمل به احکام را نمیتوان به این شکل کلی لحاظ کرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،16اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2695_32264.pdf
1.77M
تلاش فکری و مدیریتی مصباح در راستای الگوی مطهری و بهشتی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و هشتم
آیت الله مصباح به نقش شخصیت ممتاز و جایگاه ویژه شهید بهشتی در ایجاد این هسته علمی، اشاره میکند و از او به عنوان تنها کسی یاد میکند که در آن مقطع برای مطالعه پیرامون «حکومت دینی» اهمیت ویژه قائل بوده است. ایشان در مورد نقش شهید بهشتی در تأسیس گروه ولایت، چنین میگوید:
«... من که میخواستم در موضوع حکومت اسلامی تحقیق کنم، گمشدهام را در آقـای بهشتی یـافتم و سعی کردم این بحث را به شکل فردی و یا با کمک هم مباحثههایمان دنبال کنم... [در واقع] تنها کسی که به این نحوه تفکر اهمیّت میداد، مرحوم آقای دکتر بهشتی بود. ایشان جمعی را از بالاترین سطح فضلای قم گرد آورد تا درباره حکومت اسلامی تحقیق کنند و نام آن را برای گمراه کردن ساواک گذاشت «جلسه ولایت»، آن موقع هنوز مسئله ولایت فقیه مطرح نشده بود و میگفتند حکومت اسلامی و وقتی ولایت گفته میشد، همین معنای عرفی، یعنی محبّت اهل بیت به اذهان متبادر میشد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،18اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.2.20.pdf
1.12M
نامه شهید بهشتی به «مصباح دوستان» از هامبورگ
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و نهم
گرچه با هجوم ساواک به دفتر «گروه ولایت» در تهران و همچنین سرقت باقیمانده اسناد و جزوات از قم، حاصل سالها تلاش علمی چندان که انتظار میرفت به ثمر ننشست و به اثر علمی تبدیل نگردید1 اما ایجاد ذهنیت علمی و مطالعه مستندات دینی مرتبط با مقوله حکومت اسلامی، برای همیشه در شخصیت پژوهشگران انقلابی حوزه علمیه قم ماندگار شد؛ آنچنان که بعدها در نخستین روزهای سقوط نظام پهلوی، آنها برای تشکیل حکومت جدید با بحران و خلأ تئوریک مواجه نشدند و در کوتاهترین زمان ممکن به تأسیس نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی همت گماردند...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،20اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db