eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
تاکتیک‌های رسانه‌ای جریان ضدحجاب برای پیاده‌سازی تز برهنگی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/5 🔹شاه به رغم دریافت گزارش های هشداردهنده که در پیش آمد بر این باور بود که با شیوه نرم و بی صدا و همچون آب زیر کاه و با تاکتیکی مرموزانه و به دور از بگیر و ببند قلدرمآبانه می تواند ملت ایران را خواب کند و گام به گام از دور سازد و فرنگی مآبی را در جامعه نهادینه کند و نقشه های دیرینه انگلیس و امریکا را برای از رسمیت انداختن اسلام در ایران به بار بنشاند. 🔸لیکن آنچه در میان مردم جریان داشت واقعیت های دیگری را نشان می داد و اوضاع به سمت و سوی دیگری پیش می رفت که شاه هرگز آن را باور نداشت. بیگانگی او از ملت و دنباله روی از سیاست استکبار جهانی و نفتخواران بین المللی او را در چاه تاریکی افکنده بود که نه فریادی را می‌شنید و نه پیامی را درمی یافت. او نمی توانست باور کند که برنامه های به ظاهر اصلاحی و رفرم امریکایی «انقلاب سفید شاه و ملت»! برای ملت ایران جز یک کمدی خنده آور، معنا و مفهومی ندارد و توده های مردمی با پیروی از رهبری ها و رهنمودهای امام دگرگون شده و راه نوینی را در پیش گرفته اند. ... 🔹 شاه دیرزمانی بود این نقشه را در سر داشت که زنان و دختران ایرانی را بر آن دارد که چادر را به کلی کنار بگذارند؛ هر چند اگر به حجاب اسلامی روی آورند. از خاطرات امیر اسدالله علم نیز به دست می آید که شاه به شدت دنبال حذف چادر بوده است، در یادداشت های او آمده است: ... عرض کردم آیت الله خوانساری بابت این که بخش نامه شده در بعضی دبیرستان ها که به نام دبیرستان اسلامی معروف است، بعضی دخترها چادر دارند باید چادر را بردارند، ناراحت است... [شاه] فرمودند درست است ولی من هم چاره ندارم. اگر این کارها را نکنیم که نمی توانیم جلوی چپ یا چپ گراها را بگیریم. به هر قیمتی شده این کار را خواهیم کرد ولو به قیمت بستن این مدارس... 🔸شاه با لجاجت و سماجت به جنگ با و برخاسته، رسانه های گروهی وابسته به دربار و دولت را وادار کرده بود تبلیغات گسترده‌ای ضدحجاب و چادر به راه بیندازند و چادر را مایه زشتی، پستی، پس ماندگی، بی عرضگی، بی سوادی و... بنمایانند. دستگاه تبلیغاتی رژیم شاه- به ویژه جراید- ضدحجاب و چادر سمپاشی می کردند، کاریکاتورهایی نمایش می دادند، اشعاری می سرودند و بر سر زبان ها می انداختند. چادر را «دست و پا گیر»! «حقیرکننده»! و «کفن سیاه»! می خواندند. 🔹جرایدی که ارتزاق‌شان از راه به نمایش گذاشتن تصویرهای شرم آور و نیمه برهنه زنان بود هر روز به بهانه ای ضدحجاب و چادر قلم فرسایی و جوسازی می کردند. مجله زن روز در این مأموریت بیش از دیگر نشریه های جوساز و دروغ پرداز ضدچادر سمپاشی و لجن پراکنی می کرد. زنان و دختران را به بی بند و باری و هوسرانی فرا می خواند و به مناسبت 17دی چادر را کیسه سیاه نامید و با پندار اینکه چادر مرده و از میان رفته است عنوان «مرگ کیسه سیاه» را به عنوان تیتر برگزید و با عناوین دیگری مانند «از کفن سیاه تا صندلی وزارت»، «زن ایرانی چهار اسبه از عهد چادر و چاقچور و کجاوه دور می شود...» و «دیروز سیاه دیگر برنمی گردد»، تلاش کرد زنان را از حجاب و عفاف بی زار کند. 🔸سمپاشی مجله زن روز ضدحجاب و چادر تا آن پایه بود که نظریه پرداز ساواک خشم و خروش و خیزش سراسری ملت ایران را در پی شهادت [علامه سید]مصطفی خمینی ناشی از مطالبی می دانست که در این مجله از یک سال پیش از آن ضدچادر نگارش شده است: 🔹... آنچه موجب شد عده ای متعصب مذهبی بین مردم عامی دست به تحریک بزنند مطالبی است که از یک سال قبل در مجله زن روز به نام از بین بردن قطعی چادر نوشته می شود و عده ای از بانوان عضو جمعیت زنان در بین مردم شهرت داده بودند که به دستور والاحضرت اشرف پهلوی به زودی برنامه رفع حجاب عمومی و از بین بردن چادر در سراسر کشور عملی خواهد شد... منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص421-419 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آشنایی با تاکتیک‌های روانی جریان ضدحجاب پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/6 🔸شاه با پندار اینکه با تبلیغات زهرآگین رسانه های گروهی و قلم به دستان حرفه‌ای و با مدد اسلام ستیزان غربی می تواند به زودی حجاب و چادر و خصلت شرافتمندی را از بیخ و بن بردارد، خواب طلایی می دید و کارت تبریک و بارک الله و دست مریزاد از استکبار جهانی دریافت می کرد که یک باره خبر رسید: 🔹... از اوایل سال تحصیلی جاری [1355] تعداد زیادی از دانشجویان دختر (به ویژه سال اول) با چادر به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی رفت و آمد می نمایند. چون موضوع قابل توجه به نظر می رسد لذا خواهشمند است دستور فرمایند در مورد ادامه این وضع و یا جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی نظریه اعلام دارند... 🔸تیمسار نصیری (ریاست ساواک) به عنوان مغز متفکر! رژیم شاه در زیرنویس این گزارش راه رویارویی با چادر را چنین نشان داد: 🔹... به معاون دبیر کل حزب [رستاخیز] ابلاغ شود که اصول و مبادی صحیح مذهب باید به وسیله دانشجویان حزب تقویت و نسبت به خرافات مبارزه شود. با مسخره کردن این دخترها و هو کردن کلاغ سیاه و نظیر آن کاری کنند که نتوانند با چادر بیایند یا چادر را از سر بردارند... منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص422-421 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اسیدپاشی به بانوان چادری پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/7 🔹زورمداران حاکم بر ایران، از گرایش جامعه ایرانی به چادر تا آن پایه دچار سردرگمی و اختلال فکری شده بودند که برای رویارویی با تنها به تصویب قانون جنگل و ضدانسانی مورد اشاره، بسنده نکردند بلکه تلاش کردند که شماری از اراذل و اوباش را به اهانت و مزاحمت برای چادری ها و پاشیدن اسید به روی دختران چادری وادارند و بدین گونه زنان و دختران غیرتمند و افتخارآفرین کشور را از پوشیدن چادر باز بدارند. ساواک گزارش داده است: 🔸... ساعت 14:10 روز 27/1/37 [27فروردین1357] افراد ناشناسی به طرف سه نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان شاهدخت شهر کاشان اسید پاشیده و متواری شده اند... 🔹در زیرنویس گزارش بالا گزارشگر دیگر ساواک افزوده است: ... بر اثر این اقدام قسمتی از چادر دو نفر از دختران سوخته و صورت یک نفر دیگر از آنها بر اثر نفوذ اسید از روی چادر، جراحت مختصری برداشته است... منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص426-425 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اهانت محمدرضا پهلوی به «چادر» پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/8 پهلوی اول و دوم از مخالفان سرسخت چادر و چادری ها بودند. پهلوی اول در راه از میان بردن چادر جنایات بی شماری مرتکب شد. شاه نیز در کتابی که به نام او نوشته اند (مأموریت برای وطنم) اذعان می کند به اینکه «با چادر موافق نیست» و آن را پوششی زشت و «بدقواره» می خواند که «چشم بینندگان را آزار» می دهد و در واقع چادر را نوعی دهن کجی به خود می پنداشت! او بنابر آنچه در کتاب مأموریت برای وطنم آمده است انتظار داشت که «مردان بتوانند با اظهار سلیقه خود به آن زودتر پایان بخشند»! لیکن به طور عینی دید که این «لباس بدقواره»! نه تنها از میان نرفت بلکه روز به روز با پذیرش بیشتری رو به رو شد و به او چنگ و دندان نشان داد. بنابراین ناگزیر شد برای پایان بخشیدن به آن شخصاً دست به کار شود. منبع: نهضت امام خمینی، ج5، ص428 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
«چادر» لباس رزم جبهه فرهنگی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/9 🔹پوشش چادر از دید دولت های استکباری و جهانخواران غربی، نوعی جامه رزمی و ضدفرنگی بود. از این رو به شدت از چادر نفرت و وحشت داشتند. چادر از دید اینها مانند لباس سپاه پاسداران و نیروهای بسیجی پنداشته می شد؛ همان گونه که امروز دولت های خودباخته و زبون امریکا و اروپا از دیدن یک نیروی سپاهی و بسیجی سخت به خود می لرزند و چه بسا قالب تهی کنند. در آن روز یک چادری برای آن‌ها مانند یک پارتیزان به شمار می آمد و از او واهمه داشتند و رژیم شاه را برای کنار زدن چادر زیر فشار قرار می دادند. خاطرات آخرین سفیر انگلیس در دوران شاه از دیدن چند دختر چادری درخور توجه است: 🔸... من خود به خاطر دارم که در ماه نوامبر همان سال [سال 56] وقتی که برای ایراد نطقی در یک سمینار به دانشگاه شیراز رفتم، شش دانشجوی دختر را دیدم که در اواسط جلسه با چادر سیاه وارد سالن شدند و در کنار هم در ردیف عقب نشستند. آن‌ها تا پایان سخنرانی ساکت نشستند ولی حرکت آن‌ها حالت اعتراض داشت! در بازگشت به تهران در هواپیما موضوع را با یکی از اساتید دانشگاه اصفهان که در سمینار حضور داشت، در میان گذاشتم. او به من گفت که در چند ماه گذشته شاهد افزایش چشمگیر گرایش مذهبی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بوده است. استاد مذکور افزود که چون در محوطه دانشگاه زندگی می کند در این اواخر شاهد برگزاری مراسم متعدد نماز و دعای جمعی از طرف دانشجویان در فضای باز بوده است... 🔹از این خاطره جناب سفیر جزیره انگلستان به درستی می توان دریافت که نامبرده از دیدن چند دانشجوی چادری تا چه پایه ای دچار استرس و آشفتگی شده است که اولاً دقت کرده است که چند نفرند. یک سخنران هنگام سخنرانی، به ورود و خروج افراد کمتر می تواند توجه داشته باشد؛ مگر نسبت به واردشوندگان حساسیتی داشته باشد. دوم، این دانشجویان چادری را کاملاً زیر دید داشته و حتی محل نشستن آنها را که در یک ردیف در عقب نشستند! دنبال کرده است. شاید اگر جلوتر می آمدند جناب سفیر راه گریز در پیش می گرفت! سوم اینکه ساکت نشستند! انگار نگران بوده است که مبادا یک باره ضد او شورش کنند! چهارم می گوید حرکت آنها حالت اعتراض داشت! لیکن توضیح نمی دهد چه رفتاری از آنها سر زد که از دید او نشان اعتراض بود! بی تردید این برداشت او ریشه در توهمی دارد که به او دست داده است. پنجم اینکه حضور دانشجویان چادری در سالن سخنرانی تا آن پایه فکر او را به خود مشغول کرده بوده که در بازگشت به تهران در هواپیما موضوع را با یکی از اساتید همراه در میان گذاشته است. 🔸آنچه از خاطره این سفیر زبون آمده است گوشه ای از ترس و لرز زورمداران جهان استکباری را به نمایش می گذارد که به رغم آن یال و کوپال عاریه ای و ادعای ابرقدرتی، چگونه در برابر چند دانشجوی چادری خود را می باختند و رشته فکری آنان از هم گسسته می شد و آرامش خود را از دست می دادند و با این وضع جای تردید نیست که شاه را که برای آنها یک گماشته بی اراده به شمار می آمد زیر فشار قرار می دادند که چادر و چادری ها را از میان ببرد و آنان را از خطر چادر و چادری برهاند. منبع: نهضت امام خمینی، ج5، صص429-428 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد بریتانیکا 2.pdf
391.6K
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش اول پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/10 گزیده‌ای از مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» 🔹مدخــل «Ruhollah Khomeini: Iranian Religious Leader» «روح‌الله خمینی رهبر مذهبی ایران» در دانشنامه بريتانيكا، برای نخســتين‌بار در 29تير 1377شمسی برابر با 20جولای 1998ميلادی منتشر گرديد و تا كنون پنج بار در سالهای ( 2009توسط لورا اتردژ،)(2016 توسط نوح تِش (2018دو بار توسط گروه ويرايشگران) و (2019توسط آدام زيدان)، 5مورد بازبينی محتوايی جدی قــرار گرفت كه مهم‌ترين آن مربوط به «آدام زيدان» در سال 2019است. همچنين هشت بار ديگر اصلاحات جزئی در مدخل صورت پذيرفت. 🔸در بخشی از این مدخل، مسئه حجاب در جمهوری اسلامی مورد تحریف جدی نویسندگان قرار گرفته است و نويســندگان مدخل با نگاهی يكسويه و بی‌ارتباط با روند تحولات تاريخی، تصويری غيرواقعی از اجرای قوانين اسلامی در ايران عصر انقلاب اسلامی ارايه داده‌اند. 🔹سهراب مقدمی شهیدانی که پیش از این به نقد مدخل مربوط به «امام خمينی» دردايرةالمعارف بزرگ اسلامی و دايرةالمعارف تشيع پرداخته بود، در بخش دوم نقد مدخل امام خمینی در بریتانیکا به شبهات القایی نویسندگان مدخل پاسخ داده است. ضمیمه: متن کامل مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش دوم پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/11 متن نقد مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف بریتانیکا: مسئله حجاب 🔹نويسندگان مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف بریتانیکا با نگاهی يكسويه و بی‌ارتباط با روند تحولات تاريخی، تصويری غيرواقعی از اجرای قوانين اسلامی در ايران عصر انقلاب اسلامی ارايه داده و چنين نوشته‌اند: 🔸« زنان ايرانی مجبور به پوشيدن حجاب بودند،موسيقی غربی و الكل ممنوع بود و مجازات‌های تجويزشده توسط قانون اسلامی جايگزين شدند.» 🔹در نقد مطالب پيشين نكاتی قابل ذكر است: در ابتدا بايد گفت كه پديده شوم بی‌حجابی، اساساً يک پديده وارداتی است و ارتباطی با فرهنگ اصيل و نجيب ايرانی ندارد. بررسی خيانت‌ها و جنايت‌های فرهنگی غرب برای ترويج اين بيماری فرهنگی موضوع پژوهشی مستقل و البته ضروری است كه بدان اشارهای گذرا خواهيم داشت. 🔸برای نمونه در بخشی از متن ســفرنامه هانری رنه دالمانی فرانسوی كه در عصر قاجار سفرهايی به ايران داشت، با اشاره‌ای واضح به نقش رسانه‌ها در تخريب فرهنگ حجاب و عفاف آمده است: 🔹«اخيراً در يك روزنامه فكاهی كه توســط مسلمانان در روسيه منتشر می‌گردد گراور بزرگی را مشاهده كردم كه شكل رنگين مضحكی داشت. در اين گراور يک زن ايرانی ديده می‌شد كه با روی پوشيده در كالسكه مجللی نشسته بود و جمعی از فراشان و نوكران پياده و سواره در جلو او افتاده بودند و به عابرين امر می‌كردند كه صورت خود را برگردانند و به كالسكه نگاه نكنند و تمام مردان حتی پسران كوچک هم روی خود را برگردانده و پشت به كالسكه كرده بودند، بعضی از مردان هم چشمان خود را بسته بودند و از همه مضحک‌تر سگی هم در پايين اين صورت ديده می‌شد كه سر خود را برگردانده بود تا چشمانش به كالسكه نيافتد. 🔸بديهی است كه تأثير اين نوع حملات بر ضد عقايد و عادات قديمی بيش از تأثير نطق و بيان خواهد بود و طولی نمی‌كشد كه به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.»(هانری رنه دالمانی، سفرنامه از خراسان تا بختیاری، صص295-294) منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش سوم پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/12 🔹پهلوی اول به صورت آشكارا با عفاف عمومی و حجاب اسلامی به‌مبارزه برخاست و قانون ننگين اجباری شدن كشف حجاب را پياده كرد اما واضح و بديهی بودكه اين اقدام، سنخيتی با فرهنگ اصيل ايرانی ندارد و شكست خورد. از اين رو پهلوی دوم مجبور به عدم اجرای اين قانون ننگين شد و البته، پروژه عفت‌زدايی عمومی را به طرزی پيچيده و با تمركز بر فرهنگ و رسانه با جديت دنبال كرد. 🔸مردم ايران با علم و اطلاع از ماهيت ضددينی رژيم پهلوی، به نهضت اسلامی که به رهبری يک‌مرجع تقليد شيعی شكل گرفت، پيوستند و تا پيروزی، پای آن ايستادند و بعد از پيروزی نيز در تمام رفراندوم‌ها و انتخابات‌های سرنوشت‌ساز، به ايده امام خمينی لبيک گفتند و جمهوری اسلامی را برگزيدند و به قانون اساسی با ماهیت اسلامی، رأی دادند. طبعادر چنين وضعيتی، مسئله حجاب كه اصل آن از ضروريات فقه شيعه است، به صورت مفروضه همه اين انتخاب‌ها لحاظ شده است. 🔹امروز جريانات انحرافی در ساحت رســانه و حتی در برخی محافل علمی بدون در نظر گرفتن واقعيات قطعی تاريخی، لزوم رعايت قانون اساسی را مورد خدشه قرار می‌دهند و پشتوانه‌های اجتماعی و حقوقی آن را زير سؤال می‌برند اما در مقابل بايد گفت تأكيد حاكميت دينی بر مسئله حجاب، از يكسو متكی به پشتوانه حقوقی مستحكم است و از ديگرسو، مورد مطالبه اكثريت قاطع جامعه ايرانی كه نظام دينی را برگزيده بودند، می‌باشد؛ لذا دوگانه‌سازی كاذب در اين قبيل امور، نه با واقعيت سازگار است و نه منطق علمی و حقوقی دارد. 🔸مرور روند تاريخی قانونی شدن حجاب در ايران نشان می‌دهدكه برخلاف القائات ناپخته و ناصحيح نويسندگان بريتانيكا، مسئله حجاب در روندی طبيعی، به قانون تبديل شده است نه آنكه محصول تصميمات آنی ناشی از تحولات انقلابی باشد. 🔹با نگاهی به متون حقوقی جمهوری اسلامی مشخص می‌شودكه تا 5مهر1360هيچ قانون جزئی يا كلی در خصوص حجاب وجود ندارد. البته ريشه‌های قانونگذاری در كلام رهبر انقلاب اسلامی وجود داشت.(ر.ک: صحیفه امام، ج5، ص294) 🔸سخنرانی15اســفند1357امام مخالفت جريان‌ها و شــخصيت‌های غربگرا و برخی روزنامه‌ها (همچون كيهان) كه در آن زمان گرايش چپ داشتند را برانگيخت و البته مردم متدين نيز به اين اعتراضات واكنش نشان دادند و به‌طور مثال مردم به حمايت از كلمات امام در لزوم رعايت حجاب به تظاهرات روبه‌روی دفتركيهان پرداختند.(کیهان، 20اسفند1357، ص2) 🔹اين اعتراضات و طرفداری‌ها ادامه داشت و البته در شرايط پرالتهاب ابتدای انقلاب زمينه‌ای مناسب برای گروه‌های مشكوك پديد آورد تا با تعرض به زنان زمينه بدنامی نظام اسلامی را فراهم كنند. امام خمينی در تاريخ13تير1359در پاسخ به يک سؤال فرمودند: بسم الله الرحمن الرحيم 🔸ممكن است تعرض به زنها در خيابان وكوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشــد. از اين جهت،كسی حق تعرض ندارد و اينگونه دخالت‌ها برای مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميته‌ها از اينگونه جريانات جلوگيری كنند.(صحیفه امام، ج12، ص502) 🔹مباحث در خصوص قانون شدن حجاب تا ســال 1360ادامه يافت تا اين كه در تاريخ 15فروردين 1360بخشــنامها‌ی از طرف نخست وزير وقت به كليــه وزارتخانه‌ها و ســازمانهای دولتی صادر شــد. بعد از اين اتفاق، تحولات حقوقی و قانونی در زمينه حجاب در بخش‌های مختلف نظام جمهوری اســلامی (دســتگاه اجرايی، قضايی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و)... پيگيری شد كه هر نوع قضاوت در مورد عملكرد نظام در مسئله حجاب، بدون مطالعه اين رخدادها، ناقص خواهد بود. نگاهی جامع و فراگير به رويكردهای حاكميتی جمهوری اسلامی به مسئله حجاب، نشان از آن دارد كه مواجهه با اين مقوله، در فضايی گفتمانی، فرهنگی و حقوقی پيش رفته است و طبعا نخبگان برآمده از آراء عمومی متكفل رقم زدن تمام تصميمات اساسی در اين عرصه بوده‌اند؛ فارغ از هر نگاهی كه به نتايج آن داشته باشيم. مرور پيشينه وضع قوانين مرتبط با حجاب، نشان از اهتمام ويژه حاكميت به مديريت مسئله حجاب از طريق مجاری حقوقی دارد. منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روند تحول حجاب در عصر جمهوری اسلامی/بخش چهارم پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/13 مهمترين مصوبات قانونی مرتبط با مسئله حجاب به قرار ذيل می‌باشد: 🔹قانون بازسازی نيروی انسانی مؤسسات دولتی و وزارتخانه‌های وابسته به دولت 1360/7/5 🔸قانون مطبوعات 1364/12/22 🔹قانون مقررات انتظامی هيأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقيقاتی كشور 1364/12/22 🔸تصويب «قانون نحوه رسيدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هايی كه استفاده از آن‌ها در ملأ عام خلاف شرع است يا عفت عمومی را جريحه‌دار می‌كند.»1365/12/28 🔹آئين‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و مؤسســات آموزش عالی 1366/5/6 🔸رعايت حجاب اسلامی در محيط كليه دستگاه‌های اجرايی- بخشنامه نخست‌وزيری 1368/9/25 🔹ابلاغيه رعايت ظواهر شرعی و حجاب اسلامی در محيط كار قوه قضائيه1368/9/25 🔸تكليف كليه وزارتخانه‌ها، ســازمان‌ها، مؤسسات شركت‌های دولتی و وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به آن‌ها به مراقبت كامل لزوم پوشش كاركنان و ارباب رجوع مطابق ضوابط اسلامی در محيط كليه دســتگاه‌ها 1369/2/9 🔹ابلاغيه قوه قضائيه: برخورد قاطع و اعمال اشد مجازات درباره ترويج‌دهندگان فرهنگ منحط و مغاير با شئون اسلامی 1372/3/4 🔸قانون رسيدگی به تخلفات اداری 1372/9/7 🔹قانون گزينش معلمان و كاركنان آموزش و پــرورش1374/6/14 🔸تكميل آئين‌نامه انضباطی دانشجويان جمهوری اسلامی ايران 1374/6/14 🔹اصول و مبانی و روش‌های اجرايی گسترش فرهنگ عفاف 1376/11/14 🔸مصوبه راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف 1384/5/4 🔹تدوين سياست‌های ارتقای مشــاركت زنــان در آموزش عالی 1384/7/26 🔸قانون ساماندهی مد و لباس 1385/10/12 🔹مصوبه اختصاص مبلغ يک ميليارد ريال به منظور تحقق هدف‌ها و وظايف پيش‌بينی‌شده در قانون ساماندهی مد و لباس به وزارت فرهنگ و ارشاد اســلامی 1386/7/29 🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشــگاه مد و لباس1387/2/16 🔹آيين‌نامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1387/4/9 🔸دستورالعمل صدور مجوز برپايی نمايشگاه/ جشنواره مد و لباس ايرانی- اسلامی (اصلاحيه- مصوب1388/3/9) 🔹سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 1390/10/6 🔸مصوبه فرآيند و مرجع تدوين سند ملی مد و لباس 1399/4/2 🔹اصلاح آيين‌نامه اجرايی قانون ساماندهی مد و لباس 1400/11/13 🔸اختلاف ميان موافقان و مخالفان قانونی شدن حجاب از ابتدای انقلاب وجود داشت و جنجال‌برانگيز نيز بود. جريان‌های غربگرا و غيراسلامی همچون مجاهدين خلق در رد قانونی شدن حجاب اطلاعيه صادركردند و برخی روزنامه‌های زاويه‌دار نيز به پروپاگاندا و بزرگ‌نمايی نسبت به تظاهرات بخشی از زنان تهرانی، به مناسبت 8مارس و برخی شعارها عليه قانونی شدن حجاب اسلامی پرداختند. البته در مقابل، مردم مسلمان ايران كه سخنان صريح امام خمينی نسبت به لزوم حفظ حجاب اسلامی در ادارات را شنيده بودند و مخالفت علنی اين روزنامه‌ها باكلام امام را می‌ديدند به اعتراض و تجمع مقابل دفتر برخی از اين روزنامه‌ها پرداختند. 🔹از جمله مخالفين قانونی شــدن حجاب اسلامی سيمين دانشور بود كه يادداشت وی در تاريخ 19اسفند 1357در صفحه شــش روزنامه كيهان منتشر شد و 26اسفند1357جوابيه آن يادداشت كه به گفته كيهان نويسنده‌اش يك دانش‌آموز بود، در همان روزنامه و همان صفحه منتشر شد. مطالعه وصيتنامه شهدای هشت سال دفاع مقدس (كه شاخص و نمونه مناسبی از قشر متدين دهه شصت هستند) حاكی از فراوانی توصيه به حفظ حجاب است و اين مطلب بيانگر اين است كه لزوم حفظ حجاب اسلامی لااقل در بخش قابل توجهی از قشر متدين به عنوان يک ضرورت مطرح بوده است. 🔸در سال‌های اخیر نيز همان خط انحرافی توسط برخی فراری‌های خارج ازكشور و البته برخی مسئولين غرب‌زده دنبال می‌شود. به عنوان مثال سخنان معاونت امور زنان دولت حسن روحانی در مورد بازنگری در قانون عفاف و حجاب قابل ذكر است كه به شدت مورد استقبال رسانه‌های معاند همچون دويچه‌وله (27تير 1396و راديو فردا27تير 1396) قرار گرفت. منبع: مقاله «ترجمه و نقد مدخل امام خمينی دردایرةالمعارف بریتانيکا/بخش دوم» فصلنامه تخحصصی پانزده خرداد، شماره 72-71، بهار و تابستان1401. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دستور صریح امام خمینی به لزوم حفظ حجاب اسلامی در وزارت‌خانه‌ها و ادارات دولتی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/14 الآن وزارتخانه‌ها ـ این را می‌گویم که به دولت برسد، آن‌طوری که برای من نقل‏ می‌کنند ـ باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت‏‎ ‎‏بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند؛ زن‌ها بروند اما با حجاب باشند.‏‎ ‎‏مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی‏‎ ‎‏باشند. (صحیفه امام، ج6، صص329-328) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شهید بهشتی و مساله آزادی در اسلام پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/15 «اگر گناه کردن من و گستاخی من در محیط اجتماعی این نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کرده‌ام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمی‌داند، ضد آزادی می‌داند.» 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حجاب ضرورتی شرعی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/16 مقام معظم رهبری: 🔹حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، این‌ها را نباید متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّانقلابی؛ نه. (1401.10.14) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب اسلامی ضامن زنده ماندن ارزش‌های بانوان پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/17 امام خمینی قدس سره الشریف: باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ‏‎ ‎‏آن ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است ـ چه برای زن و چه برای‏‎ ‎‏مرد ـ برای این است که، آن ارزش‌های واقعی که این‌ها دارند و ممکن است به واسطه‏‎ ‎‏وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند این‌ها، این‏‎ ‎‏ارزش‌ها زنده بشود.(صحیفه امام، ج19، ص185) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عصمتیه.pdf
348.8K
آشنایی با مبارزات فرهنگی-سیاسی «دختران عصمتیه» پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/18 🔹در واپسین سال‌های دهه چهل آن‌گاه که امام خمینی، ایده تشکیل حکومت اسلامی را در قالب «نظریه ولایت‌فقیه» مطرح کرد، گروه‌های مبارز جدیدی در میان جوانان حوزه و دانشگاه شکل گرفت که آرمان آن‌ها دیگر رابطه‌ای با الگوهای غربی نداشت. 🔸با همین پیش‌زمینه بود که «مؤسسه عصمتیه» خرمشهر -که مرکزی دینی و فرهنگی بود- به پایگاهی برای روشنگری دختران و زنان ایران شد و فعالیت‌های مذهبی-سیاسی این مؤسسه مایه نگرانی ساواک گردید؛ از این رو دو تن از سخنرانان آنجا به نام‌های معصومه اژدر افشار و فخریه اژدرافشار را دستگیر و مؤسسه را تعطیل نمود اما دختران مقاوم عصمتیه برنامه‌های خویش را پیش گرفتند... ادامه متن در مقاله ضمیمه: روزنه‌هایی امید در فضای ناامیدی زن ایرانی/ برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی (س)، دفتر چهارم (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره19، بهار1388. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️قصیده عرفانی و زیبای امام خمینی قدس سره الشریف در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/19 🔹ای‌‌ ازلیّت، به تربت تو مُخمّر! وی‌‌ ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر! 🔸آیت رحمت ز جلوه‌ی‌ تو هویدا رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر 🔹جودت، همبسترا به فیض مقدّس لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر 🔸عصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام عالَم اجسام گردد عالَم دیگر 🔹جلوه‌ی‌ تو، نور ایزدی‌ را مَجْلی‌ٰ عِصمت تو، سِرّ مُختفی‌ را مَظهر 🔸گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر 🔹ممکن اندر لباس واجب پیدا واجبی‌ اندر ردای‌ امکان مُظْهر 🔸ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر 🔹ممکن، امّا یگانه واسطه‌ی‌ فیض فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر 🔸ممکن، امّا نمودِ هستی‌‌ از وی‌ ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر 🔹وین نه عجب، زانکه نور اوست ز نور وی‌ از است و او ز پیمبر 🔸نور خُدا در پیدا کرد تجلّی‌ ز وی‌ به حیدر صفدر 🔹و ز وی‌، تابان شده به حضرت زهرا اینک ظاهر ز دُختِ موسی‌ جعفر 🔸این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد عالم، آن‌کو به عال است مُنوّر 🔹این است آن نور، کز تجلّی‌ قدرت داد به دوشیزگان هستی‌ زیور 🔸شیطانْ عالِم شدی‌ اگر که بدین نور ناگفتی‌ آدم است خاک و من آذر 🔹آبِروی‌ مُمْکِناتْ جمله، از این نور گر نَبُدی‌، باطل آمدند سراسر 🔸جلوه‌ی‌ این، خود عَرَض نمود عَرَض را ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر 🔹عیسی‌ِ مریم به پیشگاهش دربان موسی‌ِ عمران به بارگاهش چاکر 🔸آن یک چون دیده‌بان، فرا شده بر دار وین یک چون قاپقان، معطّی‌ بر در 🔹یا که دو طفل‌اند در حریم جلالش از پی‌ تکمیل نفس آمده مُضطَر 🔸آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ وین یک «تورات» را بخواند از بر 🔹گر که نگفتی‌: امام هستم بر خلق موسی‌ِ جعفر ولّیِ‌ حضرتِ داور 🔸فاش بگفتم که این رسول خدای‌ است معجزه‌اش می‌ بُوَد همانا دختر 🔹دختر، جُ‍ز فاطمه نیاید چون این صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمه‌ی‌ مادر 🔸دختر، چون این دو، از مَشیمه‌ی‌ قدرت نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر 🔹آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر 🔸آن یک، موجود از خطابش مَجْلی‌ٰ وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر 🔹آن یک، بر فرق انبیا شده تارک وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر 🔸آن یک، در عالم جلالت کعبه وین یک، در مُلک کبریایی‌ مَشْعَر 🔹لمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر 🔸آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر 🔹چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور 🔸آن یک، بر مُلک لایَزالی‌، تارُک وین یک، بر عرش کبریایی‌ افسر 🔹تابشی‌ از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد سایه‌ای‌ از قهر این، جحیم مُقَعّر 🔸قطره‌ای‌ از جودِ آن، بِحارِ سماوی‌ رَشْحه‌ای‌ از فیض این، ذخایر اغیر 🔹آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین صفحه‌‌ی‌ قم را نموده، این یک انور 🔸خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت آب مدینه، نموده آن یک، کوثر 🔹عرصه‌ی‌ قم غیرت بهشت برین است بلکه بهشتش، یَساولی‌ است برابر 🔸زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر شاید، گر «لوح» را بیابد همسر 🔹خاکی‌، عجب خاک! آبروی‌ خلایق ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر 🔸گر که شنیدندی‌ این قصیده‌ی‌ هندی‌ شاعر شیراز و آن ادیب سخنور 🔹آن یک طوطی صفت همی نسرودی ای‌ به جلالت ز آفرینش برتر 🔸وین یک قمری‌ نمط هماره نگفتی‌ ای‌ که جهان از رُخ تو گشته منوّر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برکات هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به روایت مقام معظم رهبری پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت روز دختر/20 🔹« این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.امروز هم مرکز معرفتی دنیای اسلام، شهر قم است.»(مقام معظم رهبری 1389.7.29) ✳️ ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ و آغاز مبارک باد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸تصویر پنل اختصاصی انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔹کتاب «الف لام خدمت یا خیانت» مجموعه‌ای از مقالات تاریخی در نقد کتاب «الف لام خمینی» است که از ماه‌ها قبل برای اخذ مجوز به وزارت ارشاد ارسال شده اما تا کنون هیچ‌گونه ابلاغیه اصلاحی یا تأئیدیه از وزارت ارشاد دریافت نکرده است و مع‌الاسف مسئولین امر پاسخ روشنی ارائه نمی‌کنند. 🔸تصویر فوق؛ پنل اختصاصی انتشارات بنیاد تاریخ‌پژوهی است که با تأیید مدعای بنیاد تاریخ‌پژوهی در معرض دید مخاطبان فرهیخته قرار گرفته است. پیش از این توضیحات بنیاد تاریخ‌پژوهی در این رابطه منتشر شده بود: 🖇ماجرای عدم صدور مجوز کتاب «الف لام؛ خدمت یا خیانت؟» 🔹همچنان سرنوشت این کتاب تاریخی در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. امید است متولیان امر فرهنگ، با لحاظ شرایط پیچیده فعلی در ترویج مطالب تحریف‌آمیز علیه امام، در رویکرد و عملکرد خویش تجدیدنظر نمایند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم تحول صدا و سیما 🔻 | 31اردیبهشت 🔹من همیشه از این رادیو- تلویزیون نگرانی داشته‌ام؛ برای این‌که این رادیو- تلویزیون یک بنگاهی است که از تمام این رسانه‌های گروهی مهم‌تر است؛ برای اینکه الان در تمام دهات، در تمام شهرستان‌ها، تقریباً عمومی شده است. رادیو- تلویزیون هم تقریباً و آناً هر مطلبی واقع می‌شود، همه جای ایران و خارج متوجه می‌شوند. 🔸و این رادیو- تلویزیون باید اصلاح بشود؛ یعنی باید متحول بشود به یک بنگاه تعلیمی، آن هم تعلیمات اسلامی. اخباری که در آنجا گفته می‌شود و واقع می‌شود، باید بر خلاف موازین اسلام نباشد [که‌] هر گروهی بخواهند توطئه کنند، بیایند در رادیو- تلویزیون حرفهایی بزنند که توطئه‌آمیز باشد. البته نه اینکه ما می‌گوییم باید سانسور باشد؛ ما می‌گوییم باید بر طریق اسلام و ملت باشد...(31اردیبهشت1359، صحیفه امام، ج12، صص327-324) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم حذف ربا از بانک‌ها 🔻 | 1خرداد اصل بهره از پول یک امری است بسیار خلاف انصاف و خلاف انسانیت که یک پولی آنجا گذاشته‌اند، بعد آن پول نه کاری، نه چیزی، یک چیزی در آورند. بدترین انواع استثمار همین رباست که در مقابل هیچ، خود پول که هست و در مقابل هیچ، این بزاید، بهره بردارد. در اسلام، این البته به هر صورتش حرام است حتی این فرارهایی که بعضیها جایز می‌دانند، این فرارها هم صحیح نیست. فرار از ربا هم صحیح نیست. یک راههایی گفته شده است، لکن آنها هم صحیح نیست بهره‌برداری از این نقود و از پول به هیچ وجه در اسلام جایز نیست. از جهتی که یک همچو بانک اسلامی که مبنایش بر این باشد که بهره در کار نباشد و ربا در کار نباشد، این یک خدمت بزرگی است به جامعه و به اسلام، هر دو، که امید است که احتیاج مردم از سایر بانکها به واسطه این بانک سلب بشود و مردم توجه بکنند به این بانک که اسلامی است، مبنایش اسلام است، اسلامی است و مبنایش بر این است که استثمار نکند مردم را، بهره‌برداری از انسان بیخودی نکند...(1خرداد1358، صحیفه امام، ج7، صص426-425) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ضرورت مبارزه با جریان اسلام منهای روحانیت 🔻 | 2خرداد 🔹...این همه تبلیغاتی که می‌کنند اهل قلم- نمی‌دانم- اهل بیان، تبلیغاتی که می‌کنند که ما از آن دیکتاتوری فارغ شدیم، دیکتاتوری عمامه و کفش آمده است، اینها ضد اسلامند. می‌دانند که آخوند دیکتاتور نیست، آخوند می‌خواهد مردم آزاد باشند، آخوند می‌خواهد استقلال باشد، آخوند با توطئه مخالف است نه با آزادی. این‌ها می‌خواهند که روحانیت را کنار بگذارند... 🔸دشمنی بعض از این طوایف برای اسلام کمتر از دشمنی او (محمدرضا شاه) نبود. او در عین قدرتش هم باز اسم خدا می‌آورد، باز زیارت می‌رفت- و لو ریا هم بود؛ اما این‌ها ریایی‌اش را هم حاضر نیستند! این‌ها همچو فرار می‌کنند از اسلام و از قرآن و از احکام اسلام که حاضر نیستند دروغش را بگویند که توی دل‌شان خلاف هم باشد! بگویند به لفظ. بعض از این نویسنده‌های ما حاضر نیستند برای جلو بردن مقصدشان یک کلمه اسلام را تو [ی‌] کار بیاورند و لو برای اینکه بازی بدهند ما را. با این‌ها باید ما همان مبارزه‌ای را بکنیم که با محمد رضا کردیم؛ برای اینکه توطئه در کار است نه قضیه آزادی. آزادی لکن توطئه نه. جمع‌آوری قشرها را درهم و برهم و میتینگ راه انداختن برای هر بهانه‌ای، برای هر استخوانی میتینگ راه انداختن و دنبالش با اسلام مخالفت کردن، قابل تحمل نیست...(2خرداد1358، صحیفه امام، ج7، صص465-454) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید | بخشی از سخنان انقلابی شهید رجایی در تحلیل جنگ تحمیلی-سازمان ملل متحد ✳️سالروز فتح خرمشهر شهید رجایی: به مردم جهان اعلام می‌کنیم آنچه در سرنوشت ساز است و جنگندگان می‌باشد نه سلاح و مهمات.و بر این اساس از هم‌اکنون با قاطعیت اعلام می‌داریم که در این ایمان اسلامی و انقلابی مردم ما برنده واقعی و اصلی خواهد بود نه و نه و می‌دانیم که این جنگ تحمیلی در نهایت و به طور قطع به پیروزی حق بر باطل خواهد انجامید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ‌های مورخ خبیر انقلاب اسلامی در رابطه با «هشت سال دفاع مقدس» ✳️سالروز فتح خرمشهر 🗞بازنشر مصاحبه روزنامه کیهان با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در این مصاحبه پاسخ پرسش‌های ذیل را خواهید خواند: چه دست‌هایی و روی چه انگیزه‌ای این جنگ را بر ایران اسلامی تحمیل کرد؟ آیا استکبار جهانی با تحمیل این جنگ توانست به خواسته‌های استعماری خود دست یابد؟ این جنگ تحمیلی چه دست آوردهایی برای انقلاب اسلامی به همراه داشته است؟! آیا استکبار جهانی و ابرقدرت‌ها تلاش داشتند که صلح را نیز بر ایران تحمیل کنند؟ برخی از لیبرال‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که «چگونه می‌شود که هم جنگ تحمیلی باشد و هم صلح»؟! لیبرال‌ها با مطرح کردن صلح با صدام چه غرض و انگیزه‌ای را دنبال می‌کردند؟ پاسخ به این سؤالات در: تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
21.pdf
10.23M
موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران ✳️سالروز فتح خرمشهر 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی دریافت که دیر یا زود نبرد سرنوشت ساز و آزادی بخش فلسطین به رهبری ایران و با بسیج امت اسلام آغاز خواهد شد و سرزمین مقدس به آغوش مام میهن باز خواهد گشت. لذا به مدت ۸ سال به نیابت از صهیونیست‌ها با ایران جنگید تا صهیونیست‌ها در فلسطین به اشغالگری، خونریزی و جنایت ادامه دهند و از نابودی در امان بمانند. امام در مقابل این حرکت ها اتحاد و همسویی و همراهی سران کشورهای اسلامی را تنها چاره رهایی از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم می دانستند و آن را به عنوان سیاست استراتژیک خود دنبال می کردند. 🔸عناصر ضد انقلاب برون مرزی و مهره‌های وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی، به منظور زیر سئوال بردن راه امام سالیان درازی تبلیغ کردند که عامل اصلی حمله صدام به ایران را تندروی و موضع گیری‌های آتشین امام معرفی نمایند. در خاطرات منسوب به آقای منتظری دنباله روی از این خط فکری کاملاً دیده می شود که در این نوشتار بدان پرداخته خواهد شد و در مقاله ضمیمه پاسخ به این تحریفات را خواهید خواند. ضمیمه: مقاله«موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به یک شبهه تاریخی؛ چرا امام خمینی مردم عراق را دعوت به قیام کرد؟ ✳️سالروز فتح خرمشهر بازنشر مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی امام در نجف چه ارتباطی با دولت حاکم و مردم عراق داشت و حزب بعث عراق نیز چه سیاست‌هایی را در قبال امام پیگیری و اجرا می‌کرد؟ بخش عظیمی از جمعیت مردم عراق، شیعیان بوده و هستند. ارتباط مردم شیعه عراق و به‌خصوص گروه‌های سیاسی و مذهبی شیعی با امام خمینی(ره) در آن مدتی که ایشان در عراق حضور داشتند، چگونه بود؟ همچنین حزب بعث عراق چه کنترلی بر روابط مردم شیعه عراق با امام خمینی(ره) داشت؟ در دوران حاکمیت حزب بعث بر عراق، ایرانی‌ها و شیعیان ایرانی‌الاصل بسیاری به‌دستور صدام از کشور عراق اخراج شدند. روابط این ایرانی‌ها با امام خمینی چگونه بود و هدف عراق از اخراج ایرانی‌ها چه بود؟ ضمن اینکه در دوران اقامت امام در عراق، گروه‌ها و افراد مبارز بسیاری به نجف سفر می‌کردند، صدام چه کنترلی بر روابط این گروه‌ها و افراد با امام خمینی داشت؟ آیا واقعاً انقلاب اسلامی تهدیدی برای دولت‌های منطقه بود؟ و آیا امام خمینی(ره) می‌توانست با اعزام سفرای صلح و اعلام اینکه انقلاب اسلامی اهل دوستی و صلح با همسایگان و دولت‌های منطقه است، مانع از وقوع جنگ تحمیلی شود؟ واکنش صدام نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟ آیا از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران استقبال کرد یا اینکه اقدامات دیگری انجام داد؟ مجموعه اقدامات صدام مخفی بود یا اینکه صدام جنگ روانی و تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی ایجاد کرده بود؟ شعار اصلی امام خمینی در دفاع مقدس “جنگ جنگ تا رفع فتنه” بود. منظور امام از این شعار چه بود؟ آیا منظورشان این بود که صدام ساقط شود یا اینکه ایران به نقطه‌ای برسد که دیگر هیچ کشوری توان تهاجم به ایران را نداشته باشد؟ پاسخ به این سؤالات در: تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره.pdf
587.1K
روشنگری تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه» ✳️سالروز فتح خرمشهر 🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نموده‌اند و به نظر می‌رسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیم‌سازی‌های کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود. 🔸اجماع مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیم‌سازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشت‌ساز بعد از فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه، نقش تعیین‌کننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است. پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائم‌مقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟... 🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، سهراب مقدمی شهیدانی، نشریه علمی مطالعات دولت‌پژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db