پاسخهای مورخ خبیر انقلاب اسلامی در رابطه با «هشت سال دفاع مقدس»
🗞بازنشر مصاحبه روزنامه کیهان با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
در این مصاحبه پاسخ پرسشهای ذیل را خواهید خواند:
چه دستهایی و روی چه انگیزهای این جنگ را بر ایران اسلامی تحمیل کرد؟
آیا استکبار جهانی با تحمیل این جنگ توانست به خواستههای استعماری خود دست یابد؟
این جنگ تحمیلی چه دست آوردهایی برای انقلاب اسلامی به همراه داشته است؟!
آیا استکبار جهانی و ابرقدرتها تلاش داشتند که صلح را نیز بر ایران تحمیل کنند؟ برخی از لیبرالها این پرسش را مطرح میکنند که «چگونه میشود که هم جنگ تحمیلی باشد و هم صلح»؟!
لیبرالها با مطرح کردن صلح با صدام چه غرض و انگیزهای را دنبال میکردند؟
پاسخ به این سؤالات در:
تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام خمینی بهمناسبت هفته دفاع مقدس
🔻 #صحیفهخوانی | 1مهر
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹خداوندا، همه چیز تویی؛ و غیر از تو همه هیچ. خداوندا، تو عزیزی؛ و غیر از تو همه ذلیل. خداوندا، تو غنیای؛ و غیر از تو همه فقیر. #هفته_جنگ امسال حال و هوای دیگری دارد. پس از سالها دفاع مقدس، یاری دین خدا صورت دیگری به خود گرفته است.
🔸آمادگی جنگی ضرورت بیشتری یافته است. و دشمنان خدا و خلق خدا آنی غافل نیستند، و در کمین نشستهاند تا آنچه را خدایی است نابود کنند. خانوادههای شهدا، تا همیشه تاریخ این #مشعلداران_راه_اولیا، افتخار روشنایی طرق الی الله را به عهده گرفتهاند.
🔹مجروحین و معلولینْ خود چراغ هدایتی شدهاند که در گوشه گوشه این مرز و بوم به دین باوران راه رسیدن به سعادت آخرت را نشان میدهند: راه رسیدن به خدای کعبه را. اسرا در چنگال دژخیمانْ خود سرود آزادیاند، و احرار جهان آنان را زمزمه میکنند.
🔸مفقودین عزیز محور دریای بیکران خداوندیاند؛ و فقرای ذاتی دنیای دون در حسرت مقام والایشان در حیرتند. از شهدا که نمیشود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند.
🔹شهدا در قهقهه مستانهشان و در شادی وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون اند؛ و از «نفوس مطمئنهای» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی و ادخُلی جَنَّتِی پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش بر خود میشکافد. و السلام.
روح الله الموسوی الخمینی
(1مهر1367، صحیفه امام، ج21، ص147)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ به یک شبهه تاریخی؛ چرا امام خمینی مردم عراق را دعوت به قیام کرد؟
بازنشر مصاحبه تسنیم با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
امام در نجف چه ارتباطی با دولت حاکم و مردم عراق داشت و حزب بعث عراق نیز چه سیاستهایی را در قبال امام پیگیری و اجرا میکرد؟
بخش عظیمی از جمعیت مردم عراق، شیعیان بوده و هستند. ارتباط مردم شیعه عراق و بهخصوص گروههای سیاسی و مذهبی شیعی با امام خمینی(ره) در آن مدتی که ایشان در عراق حضور داشتند، چگونه بود؟ همچنین حزب بعث عراق چه کنترلی بر روابط مردم شیعه عراق با امام خمینی(ره) داشت؟
در دوران حاکمیت حزب بعث بر عراق، ایرانیها و شیعیان ایرانیالاصل بسیاری بهدستور صدام از کشور عراق اخراج شدند. روابط این ایرانیها با امام خمینی چگونه بود و هدف عراق از اخراج ایرانیها چه بود؟ ضمن اینکه در دوران اقامت امام در عراق، گروهها و افراد مبارز بسیاری به نجف سفر میکردند، صدام چه کنترلی بر روابط این گروهها و افراد با امام خمینی داشت؟
آیا واقعاً انقلاب اسلامی تهدیدی برای دولتهای منطقه بود؟ و آیا امام خمینی(ره) میتوانست با اعزام سفرای صلح و اعلام اینکه انقلاب اسلامی اهل دوستی و صلح با همسایگان و دولتهای منطقه است، مانع از وقوع جنگ تحمیلی شود؟
واکنش صدام نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چه بود؟ آیا از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران استقبال کرد یا اینکه اقدامات دیگری انجام داد؟
مجموعه اقدامات صدام مخفی بود یا اینکه صدام جنگ روانی و تبلیغاتی علیه انقلاب اسلامی ایجاد کرده بود؟
شعار اصلی امام خمینی در دفاع مقدس “جنگ جنگ تا رفع فتنه” بود. منظور امام از این شعار چه بود؟ آیا منظورشان این بود که صدام ساقط شود یا اینکه ایران به نقطهای برسد که دیگر هیچ کشوری توان تهاجم به ایران را نداشته باشد؟
پاسخ به این سؤالات در:
تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
21.pdf
10.23M
موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران
✳️سالروز فتح خرمشهر
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی دریافت که دیر یا زود نبرد سرنوشت ساز و آزادی بخش فلسطین به رهبری ایران و با بسیج امت اسلام آغاز خواهد شد و سرزمین مقدس #فلسطین به آغوش مام میهن باز خواهد گشت. لذا #صدام به مدت ۸ سال به نیابت از صهیونیستها با ایران جنگید تا صهیونیستها در فلسطین به اشغالگری، خونریزی و جنایت ادامه دهند و از نابودی در امان بمانند. امام در مقابل این حرکت ها اتحاد و همسویی و همراهی سران کشورهای اسلامی را تنها چاره رهایی از چنگال استکبار جهانی و صهیونیسم می دانستند و آن را به عنوان سیاست استراتژیک خود دنبال می کردند.
🔸عناصر ضد انقلاب برون مرزی و مهرههای وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی، به منظور زیر سئوال بردن راه امام سالیان درازی تبلیغ کردند که عامل اصلی حمله صدام به ایران را تندروی و موضع گیریهای آتشین امام معرفی نمایند. در خاطرات منسوب به آقای منتظری دنباله روی از این خط فکری کاملاً دیده می شود که در این نوشتار بدان پرداخته خواهد شد و در مقاله ضمیمه پاسخ به این تحریفات را خواهید خواند.
ضمیمه: مقاله«موهوماتی از چرایی وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388.
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره.pdf
587.1K
روشنگری تاریخی در رابطه با روند پر رمز و راز تصویب یک «قطعنامه»
🔹یکی از ابعاد پر رمز و راز تاریخ جنگ، مسئله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که با گذشت بیش از سه دهه، هنوز با فقر آثار متقن و تحلیلی در این باب مواجهیم. به تصریح امام، تصمیم قبول قطعنامه مبتنی بر یک سلسله «حوادث و عواملى» بوده که تحلیل محققانه آن را موکول به آینده نمودهاند و به نظر میرسد اکنون وقت رمزگشایی از این تصمیم تاریخی است. چه اینکه بازشناسی فرایند تصمیمسازیهای کلان سیاسی، در پیشگیری از تکرار برخی تصمیمات سخت و بعضاً تلخ، مؤثر خواهد بود.
🔸اجماع مسئولان عالیرتبه سیاسی و نظامی از جمله اموری است که در روند تصمیمسازی و تغییر نظر اولیه امام، در دو مقطع تاریخی سرنوشتساز بعد از فتح خرمشهر و پذیرش قطعنامه، نقش تعیینکننده داشته و به نوعی، متضمن حجت شرعی و عقلی برای تصمیم نهایی امام بوده است. پرسش آن است که در مدت کوتاه تصدی قائممقامی فرماندهی کل قوا در بازه زمانی 12خرداد1367 تا 27تیر1367، چه اتفاقاتی رخ داد که امام در تصمیم قاطع خود پیرامون پایان جنگ، تجدیدنظر کردند؟...
🖇ضمیمه: مقاله «روندپژوهی پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره)»، سهراب مقدمی شهیدانی، نشریه علمی مطالعات دولتپژوهی در جمهوری اسلامی ایران، شماره2، آبان1401.
#هفته_دفاع_مقدس
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_حسن_عسکری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم ممیزی کتابها پیش از انتشار
🔻 #صحیفهخوانی | 3مهر
🔹خط مشی را اسلام معیّن کرده است، و ما تابع اسلام هستیم. و آن این است [که] کلیه نشریاتی که شما میخواهید اقدام کنید بر آن، باید اسلامی باشد و منزه از انحرافات. و البته این تشخیص با یک هیاتی باید باشد. آقایان مثلًا هیاتی را تعیین کنند که در این امور وارد باشند؛ و کتابها وقتی که بناست نشر بشود، به نظر آن آقایان برسد. و آن آقایان وقتی که تصویب کردند که نشرش مانعی ندارد و مخالف با اسلام نیست، آن وقت نشر بکنند، چون ممکن است که یکوقت یک کتابی چند سطرش اسلامی باشد، و در خلالش یک مسائلی غیر اسلامی باشد. ابتدایش یک جور باشد؛ بعدش یک انحرافاتی داشته باشد.
🔸شمایی که میخواهید برای اسلام خدمت کنید یکوقت خدای نخواسته این اسباب این نشود که بر خلاف مسیر خودتان باشد. و لهذا باید کتابها تحت نظر اهل علم باشد. اهل علمِ مطلع بر این #مکتبهای_انحرافی، و آنها مطالعه کنند. وقتی این کتابی که میخواهید نشر بدهید مطالعه کنند، بعد که مطالعه کردند آنها، تصدیق کنند که این نشرش مانع ندارد، بعد نشر بدهید. و البته این خدمت بسیار بزرگی است که به اسلام شما میتوانید بکنید. و آن نشر معارف اسلامی، نشر احکام اسلام، نشر حقایق اسلام، نشر مکتب اسلام، و کتبی که این نحو هستند، نشرش بسیار خوب، و ان شاء الله شما ماجور هستید در این امر. لکن با این وضع باید باشد. با این وضعی که عرض کردم؛ مصون باشد از اینکه یکوقت خدای نخواسته شما بخواهید یک کار خیری بکنید، با دست خود شما یک کار خلافی انجام بگیرد.
🔹این باید با یک #کنترل_شدیدی از طرف یک هیات چند نفری، که خودتان تعیین بکنید و مورد تصدیق- مثلًا- اهل علم تهران باشد، آن وقت آنها، آن چند نفر، بررسی کنند؛ و شما هم مشغول باشید. ان شاء الله خداوند حفظ کند شما را. و من هم دعاگوی همهتان هستم ان شاء الله. و کارشان پرارزش؛ و مسئولیتشان هم زیاد پرارزش است. برای اینکه نشر احکام خداست و نشر مکتب الهی است. مسئولیت زیاد است، برای اینکه باید طوری انجام بگیرد که خدای نخواسته یکوقت لغزشی در آن نباشد، و کتابی که مثلًا انحرافی باشد در آن نباشد. و این البته باید یک دستهای، یک جمعی، باشند که این کار را انجام بدهند. ان شاء الله خداوند تاییدتان کند. من شغلم زیاد است، اطلاعاتم هم از این امور و از این افراد کم است؛ باید یک دستهای در تهران تعیین بشوند برای کتابهای مذهبی...(3مهر1358، صحیفه امام، ج10، صص116-115)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
بخش شصت و دوم
بخش شصت و سوم
بخش شصت و چهارم
بخش شصت و پنجم
بخش شصت و ششم
بخش شصت و هفتم
بخش شصت و هشتم
بخش شصت و نهم
بخش هفتاد
بخش هفتاد و یکم
بخش هفتاد و دوم
بخش هفتاد و سوم
بخش هفتاد و چهارم
بخش هفتاد و پنجم
بخش هفتاد و ششم
بخش هفتاد و هفتم
بخش هفتاد و هشتم
بخش هفتاد و نهم
بخش هشتاد
بخش هشتاد و یکم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.27.pdf
2.36M
منشاء انحراف فکری برخی مبارزین در بحبوحه انقلاب
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و هشتم
🔹آیتالله مصباح یزدی در رابطه با اثرات منفی افکار شریعتی و در تبیین ضرورت نقد آن چنین میگوید: «من از مقطعی که بـا افـکار ایشان آشنا شدم، تصور ابتدائیام این بود که ایشان یک فرد علاقهمند به اسلام است که در خـانوادهای مـذهبی بـزرگ شده است، مخصوصاً اظهار علاقهای که نسبت به پیشوایان اسلام مثل امیرالمؤمنین علیهالسلام میکرد، این تصور را در من به وجود آورد که تنها مطالعات ایشان در مورد منابع اسلامی، ضعیف است و تعجب هم نمیکردم، چون ایشان از وقـتی که به سن رشـد رسـیده و درصدد پژوهش بر آمده بود، به پاریس رفت و سالهای زیادی در آنجا بود، ارتباطش هم با اشخاصی بود که خودش آنها را «معبودهای من» مینامد و در عین حال، برخی از آنها خدا و اصل دین را قبول نداشتند...
🔸در زمان شاه در ایران فعالیت اسلامی گستردهای انجام نمیگرفت و این نوع تلاشها، سخت تحت کنترل دستگاه بودند، از این رو امـثال بـنده توقع این را نداشتیم که ایشان بینش عمیقی نسبت به اسلام داشته باشد و حدس میزدیم که این سخنان از کمیِ مطالعات باشد. از آنجا که ما حساسیت چندانی به یک شخص یا کتاب خاص نداشتیم، میگفتیم از این جـور انحرافات، زیاد است، این هم یکی!...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،27شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.29.pdf
1.03M
نقد فکری منصفانه بدون اشاره به اشخاص
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و نهم
🔹 آیتالله مصباح یزدی : «..یادم هست یک شب، بعد از نماز که از #مدرسه_فیضیه آمدیم بیرون، آقای غلامرضا دانشآشتیانی بـحث همین آقا (شریعتی) را مطرح کرد که: «نظر تو چیست؟» گفتم: «اجمالاً ایشان دارد حرفهائی را میزند که خطرناک است». گفت: «چه پیشبینیای میکنی؟» گفتم: «پیشبینی میکنم که حرفهایش خیلی رواج پیدا خواهد کرد». گفت: «چطور؟» گفتم: «برای اینکه زبـان دانـشجو و نسل جوان را میداند، ژستش جوانپسند است و جوانها هم که اطلاعات دینی عمیق و کافی ندارند و نمیتوانند تشخیص بدهند که کجای این حرفها درست و کجا غلط است، به خصوص که بعضی از متدینین و حتی روحـانیین هم از ایشان حمایت میکنند»...
🔸پرسید: «حالا چه بـاید کرد؟» گـفتم: «مـن کاری بلد نیستم. خیلی هنر بکنم، شبهات را مـطرح مـیکنم و جوابش را میدهم». گفت: «شما موافق نیستید بروید و با ایشان یک بحثی بکنید؟» شاید هم اول اینجور نگفت و گفت: «اگر ایشان حاضر شود بـا یـک کـسی بحث کند، به نظر شما چطور است؟» گفتم: «فکر نمیکنم ایشان حـاضر شود با کسی بحث کند». گفت: «حالا اگر حاضر شد، به نظر شما خوب است با چه کسی بحث کند؟» گـفتم: ...«مثلاً آقای #طباطبائی. واقعاً اگر ایشان طـالب حـقیقت باشد، آقای طباطبائی اهل منطق و ملایم است، ولی من باور نمیکنم که حاضر شود».
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.7.1.pdf
2.01M
حساسیت ویژه در قبال مسائل اعتقادی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد
حجت الاسلام و المسلمین #فلاحزاده، از طلاب مدرسه حقانی که در اوج درگیریها با موضوع دکتر شریعتی در مدرسه حقانی وارد آن مدرسه شده میگوید: «...در سال 55 که من از شيراز به قم آمدم مدرسه فيضيه بسته شده بود و محل تجمع طلاب و بحثهای سياسی، مدرسه خان بود و بحثهای فراوانی درباره دکتر #شريعتی و کتاب #شهيد_جاويد صورت میگرفت. درخصوص جريان شريعتی، #مدرسه_حقانی محل تلاقی افکار موافقان و مخالفان او بود. به طوری که در دو مرحله و مجموعاً شش نفر از موافقان و مخالفان داغ او را با اينکه از طلبههای خوب و درسخوان بودند اخراج کردند. #شهيد_قدوسی برای مصون نگه داشتن مدرسه، عذر تعدادی از طرفين را خواست. از طرفداران شريعتی فرزند آقای #موحدی_کرمانی که نماينده ولی فقيه در سپاه هستند بود و شهيد هم شد و از مخالفان او آقای #کاظمی مسئول مدرسه معصوميه، آقای #بیريا و آقای #نعمتیپور را از مدرسه بيرون کردند. آقايان کاظمی و نعمتیپور که به طرفداران آيتالله مصباح معروف بودند سردسته مخالفان بودند. جناب آقای #مصباح در آن زمان تقريباً ليدر مخالفين بودند و در يک جلسه اخلاقی که در مهديه خيابان چهارمردان تشکيل شده بود بين طرفين درگيری رخ داد و عدهای دستگير شدند...»
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.3.pdf
1.92M
تأکید شهید بهشتی بر روشنگری پیرامون نقاط انحرافی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و یکم
🔹به گفته #آیتالله_مصباح، در آن وقت #شهید_بهشتی و #شهید_مطهری با التفات به برخی اشکالات جدی شریعتی، یکی از علمای مبارز را واسطه قرار داده بودند که پیام انتقادی آنان به مطالب شریعتی را به #حسینیه_ارشاد ببرد: «این مسئله بود که چون روحانیت شیعه بزرگترین دشمن آمریکا است، چرا شریعتی به روحانیت شیعه بدگویی میکند؟ او دارد دشمن آمریکا را میکوبد.
🔸باز تکیه آنها روی این مسئله بود که یک جنبه سیاسی داشت. انتقادهای دیگران هم یک جنبه صنفی داشت. چون خودشان روحانی بودند، به آنها برخورده بود که در معرض چنین اتهامی قرار بگیرند.
🔹البته غرض آنها بیشتر مسئله سیاسی بود؛ ولی باز آن مسائلی که مورد توجه بنده بود، غیر از اینها بود. آنها بُعد سیاسی مذهب را نگاه میکردند و من توجه به بُعد عقیدتی آن داشتم.
🔸توجه من به این بود که شریعتی با چیزهایی که میگوید، دارد عقاید اولیه مسلمانها و جوانها را تضعیف میکند. با توجه به این مورد در آن زمان من کسی را که به عمق خطری که در افکار شریعتی بود، توجه کرده باشد، نمیشناختم.»
به زعم شهید بهشتی، آیت الله مصباح در نقد شریعتی مسئله را زیاد بزرگ کرده بود...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،3مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db