eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
909 ویدیو
633 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نمونه‌ای از جریان‌شناسی فوق‌العاده مجتهد شهید 🔻 سالروز شهادت /19 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: وقتی کتاب چاپ شد رژیم توانست موج اختلاف را در به وجود بیاورد سیدمصطفی خمینی آن زمان اعلام کرد که این جریان، جریان سازمان امنیت است و است که دارد این نقشه‌ها را انجام می‌هد. ساواک دارد افراد را وادار می‌کند تا به عنوان روحانی و طلبه و واعظ موج ایجاد کنند و جو ایجاد کنند. 🔸بعد از انقلاب این سند درآمد که دو نفر از کسانی که در علیه کتاب شهید جاوید جوسازی می‌کردند و رفته بودند آنجا محضر برخی مراجع گریه کرده بودند و به پیشانی زده بودند و اظهار تأسف کرده بودند از ساواک بودند و بعد از انقلاب محاکمه و خلع لباس شدند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‌
🖊پیام مکتوب آیت الله العظمی سبحانی در بزرگداشت مجتهد شهید 🔻 سالروز شهادت /20 ▪️ اکنون ۴۳ سال از داغ درگذشت شهادت‌گونه آیت‌الله حاج‌آقا سید مصطفی خمینی(اعلی الله مقامه الشریف) می‌گذرد. این دانشمند فرزانه، ستاره فروزانی بود که به سرعت در آسمان علم، اخلاق و مبارزه درخشید اگر چه متاسفانه بسیار زود نیز غروب کرد. ▫️من در سال ۱۳۲۵ ه.ش پس از اتمام دروس مقدماتی در ، برای اشتغال به به قم آمدم و به نیز مشغول بودم. در خلال تدریس‌های عمومی، این افتخار را داشتم تا به صورت خصوصی و به مدت دو سال، دروس مقدمات از قبیل ادبیات یعنی ، بخش‌هایی از ، و قسمت اعظم و همچنین ابوابی از کتاب لمعه را به ایشان تدریس کنم. ▪️ در کنار ، چیزی است که به ندرت در میان اشخاص خوش‌فهم و خوش‌فکر یافت می‌شود اما (ره) واجد هر دو بود و از همین رو به توصیه بنده را از حفظ داشت و هر زمان که مطالبی از زندگی علما نقل می‌کردم علاقمند بود تا آن بخش را از کتاب حفظ کند. زمانی که دروس معقول را آغاز کرد نیز به حفظ اشعار منظومه پراخت و این‌ها نشان از آن داشت که در کنار عمق فکری و ذکاوت، او از حافظه‌ای قوی نیز بهره‌مند بود. ▫️بنده از دوران جوانی، سالیان درازی را با وی محشور بوده و توفیق خدمت‌گزاری به او را داشتم. تفکر، بیش‌ترین چیزی بود که وی به آن علاقه داشت و اوقات خود را نیز بیش‌تر به آن می‌گذراند. این ویژگی از دوران نوجوانی و سنینی هم‌چون ۱۷ سالگی در وجود او متبلور بود. او از فکری زاینده برخوردار بود و می‌توانست زمانی طولانی در اطراف یک موضوع بحث کرده و آن را به صورت ممتد بسط دهد؛ همین باعث شده بود تا در ، او را به عنوان یک فرد بحّاث بشناسند. چنین فرزانه‌ای، اسوه‌ای مطلوب برای طلاب جوان می‌باشد. ▪️او یک شخصیت علمیِ شناخته شده در حوزه‌ علمیه قم مقدسه و بعدا به حساب می‌آمد و از این گذشته، فرزند حضرت امام(ره) نیز بود اما با این حال در برابر افرادی که آن‌ها را به نحوی صاحب حق بر خود می‌دانست، تواضعی فوق‌العاده داشت. زمانی در بهار سال ۱۳۵۶ به عمره مشرف شده و ایشان را در آنجا ملاقات کردم. از آنجایی که در دروس مقدمات، چندی در خدمت ایشان بودم، احترام و محبت فوق‌العاده‌ای به بنده ابراز داشت به حدی که موجب تعجب دیگران شده بود. ▫️آثار علمی چاپ شده از وی، خود گواه عظمت، ذکاوت فکری و ذوق او در مسائل فقهی، اصولی و فلسفی می‌باشد. او در اواخر عمر شریفش، به بُعد دیگری نیز علاقه‌مند شده بود که حتی بنده نیز از آن مطّلع نبودم. طبیعی بود که وی نسبت به و و همچنین نظر به این‌که فرزند حضرت امام(ره) بود، نسبت به فلسفه علاقه‌مند باشد اما او به تفسیر کتاب‌الله نیز گرایش پیدا کرده بود تا از آن هم بهره گیرد. اثر تفسیری وی نشان می‌دهد که وی بیش از هر چیزی به منظر فلسفی و عارفانه از کتاب‌الله متمایل بود هم‌چنان‌که تفسیر ارزشمند حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب چنین بود هرچند متاسفانه ادامه نیافت. چنین نگاهی به تفسیر قرآن، بسیار مکتوم و حداقل کم‌یاب بود. استفاده‌های حضرت امام(ره) از آیات قرآن، جز به مدد ذوق خاص ایشان میسر نبود و بحمدالله فرزند ایشان نیز از نظر فقه، اصول، فلسفه و تفسیر نمایانگر شخصیت علمی پدر بود. ▪️در هر صورت خداوند منّان، این گونه مصلحت دید که این فرزند فرزانه را در زمان حیات پدر، از او بگیرد. هرچند بنده در هنگام فوت حاج آقا مصطفی در نجف نبودم اما شنیدم که دیده نشد حضرت امام(ره) در داغ فرزند عزیز خود گریه کرده و یا عکس‌العمل زیادی نشان دهند هرچند ممکن است در خفا اشک ریخته باشند. ▫️بسیار جالب است که بنده از حضرت امام(ره) ماجرایی را شنیدم که به نوعی در فوت حاج‌آقا مصطفی در مورد شخص ایشان به وقوع پیوست. امام(ره) به نقل از استاد بزرگوار خود (ره) و ایشان به نقل از پدرشان که شاگرد (ره) بودند فرمودند فرزند فاضل و دانشمند ایشان در جوانی به رحمت خدا رفت اما صاحب جواهر، شب‌هنگام در کنار جنازه فرزند عزیز خود مقداری قرآن خواند و همان‌جا به کار علمیِ همیشگی خود نیز پرداخت. این، بدان معنا نبود که قلب ایشان داغدار نبود بلکه او راضی به قضای الهی بود. هم‌چنانکه پیامبر اکرم(ص) در فوت نوزاد دلبندش ابراهیم که در آغوش وی جان داد، فرمودند چشم‌ها اشک می‌ریزد و قلب داغدار است اما در عین حال به آنچه خداوند تقدیر نموده، راضی می‌باشند....(١آبان١٣٩٩) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ابتکار روشی شهید سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه 🔻 سالروز شهادت /21 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار: این مسائل که چه مقدار حق دارد یا حکومت اسلامی چه مقدار حق دارد این مباحث تئوری‌اش مطرح بوده است و این مسئله که می‌شود علاوه بر و ، جمع کند. 🔸مرحوم میرزای قمی به اجازه می‌‌دهند و اذن می‌دهند برای ؛ نصب می‌کنند و اجازه می‌دهند. یعنی این فقیه می‌تواند این کار را بکند. 🔹منتها چیزی که در مورد در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمی‌داند، می‌گوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا می‌کند که این اسلام بدون حکومت نمی‌شود. 🔸این مسئله در کلمات مرحوم امام- قدس‌سره- هم هست که ایشان علاوه بر اینجا البته استدلالات دیگر هم فرمودند- در کتاب ولایت فقیه ایشان که چاپ شده است. استدلالات دیگر هم دارند- ولی ایشان بیشتر در کتاب ولایت فقیه روی این جهت تأکید دارند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی پیرامون شخصیت مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻 سالروز شهادت /22 ▫️از مرحوم رحمت‌الله علیه چندان اسمی برده نمی‌شود [و] واقعا چهره مبارک ایشان در جامعه امروز ما جا نیفتاده است و علتش این [است] كه خودشان هم یک حالتی داشتند كه خیلی در این وادی نمی‌رفتند یعنی حالت انزوایی برای خودشان انتخاب می‌كردند فلذا در زمانی هم كه مرحوم امام در قم تشریف داشتند ایشان همیشه اخلاق‌شان این بوده كه كناره می‌گرفتند با این‌که یک شخصیت فاضل و ملایی بودند خیلی استعداد فوق العاده ای هم داشتند. ▪️در روایت داریم و بزرگان دین ما می گویند اگر شخصیت كسی را می خواهی بشناسی از رفتار دشمن به دست بیاور جریان ایشان هم تقریبا از همین قبیل بود. وقتی حركت ایشان با مرحوم امام را دیدیم و ایشان را گرفتند و خارج [از کشور تبعید کردند] معلوم می‌شود نقش موثری در حركت انقلابی امام داشتند. ▫️انسان می‌تواند از آثار علمی [و] كتاب[های] ایشان پی ببرد كه چه شخصیت محترم و ملایی بوده [است]. فلذا مرحوم امام روی ایشان خیلی عنایت داشتند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مجتهد شهید پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی بهترین شاگرد امام آقازاده نبود! آشتی ناپذیر در برابر سازشکاران مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی: آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از نوادر زمان بود تو آن طرف جوی و ما این طرف 🎥توصیه آیت‌الله سیفی مازندرانی به طلاب درس خارج برای مراجعه به آثار شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🎥مقابله جدی مجتهد شهید با جریانات انحرافی یک اثر فاخر در معرفی مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی رساله خواندنی مجتهد شهید در تبیین ابعاد حکمرانی دینی تبعید مجتهد شهید به روایت نشریه انتقام+سند تبعید مجتهد شهید به روایت نشریه انتقام-متن جامعیت شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی نامه تشکر امام خمینی به شهید آیت‌الله صدوقی به دلیل برگزاری مجالس ختم شهید سیدمصطفی خمینی 🎥خاطره ویژه مرحوم دعائی از مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و راه‌اندازی برنامه رادیویی در نجف 📸مراقبه شهید سیدمصطفی خمینی در مقابل نامحرم 🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی-بخش اول 🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی-بخش دوم 🎥روش‌های تحریف در طول تاریخ 🎥نمونه‌ای از جریان‌شناسی فوق‌العاده مجتهد شهید پیام مکتوب آیت الله العظمی سبحانی در بزرگداشت مجتهد شهید 🎥ابتکار روشی شهید سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه 🎥بیانات مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی پیرامون شخصیت مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
الگوی عالی برای جوانان ✳️به مناسبت ولادت حضرت امام حسن عسکری 🔹امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیرمعتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به و او در برابر سختی‌ها، این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت. 🔸در تاریخ پرافتخار شیعه، این نمونه‌ها را کم نداریم. پدر امام زمان عزیز ما با آن همه فضیلت، با آن همه مقامات، با آن همه کرامات، وقتی با سم و جنایت دشمنان از دنیا رفت، فقط بیست و هشت سال داشت؛ این می‌شود الگو؛ جوان احساس می‌کند یک نمونه عالی در مقابل چشم دارد. آن امام بزرگوار، جوادالائمه (علیه‌السّلام) است که در بیست و پنج سالگی شده است؛ این امام عسکری (علیه‌الصّلاةوالسّلام) است که در بیست و هشت سالگی به شهادت رسیده است؛ و این همه فضیلت، این همه مکرمت، این همه عظمت، که نه فقط ما به آنها قائلیم و مترنّمیم، بلکه دشمنانشان، مخالفانشان، کسانی که اعتقاد به امامت آن‌ها نداشتند، همه اعتراف کردند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم بخش هفتاد و پنجم بخش هفتاد و ششم بخش هفتاد و هفتم بخش هفتاد و هشتم بخش هفتاد و نهم بخش هشتاد بخش هشتاد و یکم بخش هشتاد و دوم بخش هشتاد و سوم بخش هشتاد و چهارم بخش هشتاد و پنجم بخش هشتاد و ششم بخش هشتاد و هفتم بخش هشتاد و هشتم بخش هشتاد و نهم بخش نود بخش نود و یکم بخش نود و دوم بخش نود و سوم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.12.pdf
1.4M
سرچشمه تز اسلام منهای روحانیت انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و پنجم 🔹 آیت ‌الله مصباح در ادامه تبیین مواضع امام پیرامون آثار می‌گوید: «از ویژگی‌های حضرت امام نه به عنوان یک رهبر مبارز این بود که بزرگ‌ترین وظیفه خودشان را به ثمر رساندن این مبارزه و برقراری نظام اسلامی می‌دانستند؛ به عنوان رهبر می‌بایست همه نیروهایی که به نحوی می‌توانند در ساقط کردن رژیم گذشته نقشی داشته باشند به کار بگیرند و نگذارند که در این جهت اختلافی به وجود بیاید. 🔸در آن وقت هر نوع حرکت دیگری که با این هدف سازگار نبود تأييد نمی‌کردند. تمام توجه ایشان متمرکز در این جهت بود و با این‌که گهگاهی از طرف مرحوم آقای و یا به وسیله نامه یا حضوراً راجع به این مسائل صحبت شده بود؛ ولی ایشان عملاً و در سطح عموم جامعه چیزی ابراز نمی‌کردند. 🔹شنیدم ایشان برای آقای مطهری نامه‌ای با این مضمون نوشته بودند که شخص معهود -که شریعتی باشد- را یا اصلاحش کنید یا بیرونش کنید. آن اوایل یک چنین چیزی نوشته بودند؛ ولی صلاح نمی‌دانستند خود ایشان در سطح عموم چیزی را مطرح کنند که باعث کندی حرکت مبارزه بشود... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،12مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.15.pdf
1.98M
صحت‌سنجی برخی مواضع منتسب به امام(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و ششم 🔹حاج الدین_واعظ درباره موضع‌گیری امام رحمه‌الله در‌باره می‌گوید: « خاطره دیگرم این‌که در سال 1398‏‏ه‏‏.ق. بنده به عتبات مشرّف شدم که‏‎ ‎‏سال آخر تبعید آن حضرت بود. نجف اشرف مشرّف شدم. نیمه شعبان در‏‎ ‎‏حرم اباعبدالله علیه‌السلام ساعت نُه صبح امام را دیدم که بعد از زیارت‏‎ ‎‏برای نماز زیارت به قسمت بالاسر آمدند؛ جا نبود من جای خود را تقدیم‏‎ ‎‏کردم؛ یک رکعت ایستاده و یک رکعت نشسته خواندند سپس از من‏‎ ‎‏احوالپرسی نمودند. وقت گرفتم و پس از ساعتی به منزل امام در کربلا که یک‏‎ ‎‏مرید کویتی ایشان در اختیارشان گذاشته بود، رفتم. 🔸نامه تسلیت آیت الله‏‎ ‎‏مصباح یزدی را در فقدان و رحلت مرحوم ‌الله_حاج_آقا_مصطفی رحمة الله علیه تقدیم کردم و از اوضاع و احوال جویا شدند و خبرها را‏‎ ‎‏تقدیم نمودم. وقت گرفتم، نجف هم شرفیاب شوم. دو روز بعد دو ساعت به‏‎ ‎‏غروب تشرف خدمت پیدا کردم... من مشکل آن روز را به عرض رساندم و آن ‏‏[‏‏درباره] طرفداری و مخالفت‌هایی از دکتر علی شریعتی در ایران بود و خواستم‏‎ ‎‏دستوری بدهند که غائله ختم شود. 🔹فرمودند: از من چیزی نقل نکن فعلاً روز‏‎ ‎‏مبارزه است...» 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،15مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.17.pdf
1.93M
ترور شخصیت به جرمِ دانستن! انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و هفتم 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین در ادامه، به نقد بخشی از ادعاهای آقای دعایی پیرامون مواضع آیت‌الله مصباح پیرامون ماجرای شریعتی [و طرح این ادعا که امام؛ مرحوم را «بدبین» معرفی کرده بود] پرداخته، چنین می‌نویسد: 🔸«بی‌تردید چنین ادعایی از زبان امام به شخصیت و موقعیت استاد شهید و آیت‌الله مصباح خدشه‌ای وارد نمی‌کند و بر دامان كبریایی‌شان گردی نمی‌نشاند، ليكن امام را -العیاذ بالله- تا سرحد یک آدم بی‌مبالات، بی‌باک و بی‌فرهنگ پایین می‌آورد و از آن مرد خدا چهره‌ای می‌نمایاند که انگار از غیبت، تهمت و ناسزا واهمه‌ای نداشته و از اینکه پشت سر این و آن به نكوهش و بدگویی بنشيند پروا نمی‌کرده است ... 🔹نسل امروز و فردا نمی‌دانند که امام حتی در مورد کسانی که بدترین برخوردها و رفتارهای غیراخلاقی را با ایشان داشتند و نسبت به ایشان ستم‌ها روا داشته بودند، هیچ گاه سخن ناموزونی بر زبان نیاوردند و با یک دنیا مظلومیت و آه سرد از کنار اهانت‌ها، اتهام‌ها و نارواگویی‌ها گذشتند. با این وصف چگونه امکان داشت عليه ياران، شاگردان و دوستان مخلص خود چنین سخن ناروایی بر زبان آورند و اتهامی را که اثبات آن در پیشگاه «عزیز مقتدر» آسان نباشد بر آنان وارد کنند...» 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،17مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.7.19.pdf
1.45M
منشأ فکری گروه های التقاطی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و هشتم از جمله مسائل مهمی که در بازکاوی تأثیرات منفی آثار و افکار شریعتی باید مورد بررسی قرار گیرد، تأثیر آن در پیدایش و گسترش احزاب التقاطی و سازمان‌های مسلحانه است. موضوعی که نشان می‌دهد، حساسیت و دغدغه‌مندی امثال ‌الله_مصباح در مواجهه علمی با پدیده شریعتی، تا چه‌اندازه درست و حساب‌ شده بوده است. آیت‌‌‎الله مصباح در تبیین این موضوع چنین می‌گوید: «تقریباً می‌شود گفت که به جز کسانی که مستقیماً با حضرت امام و نزدیکان ایشان مثل مرحوم آقای مطهری ارتباط مستقیم داشتند، همه گروه‌های سیاسی آن زمان افکار و عقاید و ایدئولوژی خود را از آنها دریافت و تصحیح می‌کردند. غیر از گروه‌هایی که مثل هیئت مؤتلفه بودند، سایرین کما بیش به صورت‌های مختلف تحت تأثیر افکار دکتر شریعتی واقع شده بودند و این تأثیرات در زندگی آنها اثر داشت... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،19مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.22.pdf
1.73M
دیدار صمیمانه آیت‌الله مصباح با شهید بهشتی بعد از ماجرای مدرسه حقانی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و نهم بعد از بالا گرفتن بحث آقای در که منجر به جدایی آیت‌الله مصباح از مدرسه شد، این تلقی به وجود آمده بود که این مواجهه و اختلاف‌نظر، به قطع روابط شخصی آیت الله مصباح با شهید بهشتی انجامیده است. بر همین اساس، همچنان بعد از سال‌ها، چنین ذهنیتی در برخی منابع القاء می‌گردد. این در حالی است که طرفین بعد از آن ماجرا همواره نسبت به یکدیگر با تعابیر کاملاً محترمانه یاد کرده اند و در عین حال همواره در تبیین موضع خویش راسخ بوده‌اند. پرسش تاریخی مهمی که در این‌جا مطرح و بدان پاسخ داده می‌شود آنکه آیا بعد از ماجرای مدرسه حقانی این دو عزیز با یکدیگر دیدار و مواجهه‌ای داشته‌اند؟ بعد از طرح این سؤال از فرزندان مکرم آیت‌الله مصباح نکات جالبی مطرح گردید که از آن جمله، خاطره جناب حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح است... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،22مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.24.pdf
1.78M
برقعی، توده‌ای‌ها و خانه صلح انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود یکی از مسائلی که در تحلیل تحولات معاصر ایران مورد غفلت واقع شده، توجه به استفاده ابزاری از روحانیت است که بیشتر نیز توسط احزاب و جریان‌‌هایی انجام می‌شد که با دین و روحانیت زاویه‌ داشته‌اند. این جریان‌های سیاسی با شناخت عمیق از اعتقاد جامعه ایرانی به روحانیت و اطلاع از عدم اقبال عمومی به جریان‌های دگراندیش و غیر اصیل، همواره تلاش داشتند تا برای نفوذ در بدنه جامعه، از روحانیان به عنوان ابزار کسب وجاهت اجتماعی استفاده کنند. این موضوع در نهضت مشروطه نمود علنی و عینی‌تری یافت و دگراندیشان و روشنفکران غرب‌گرا، بعد از آن‌که به برکت حضور روحانیت و مرجعیت بر اسب قدرت سوار شدند، سرکوب سران روحانی مشروطه و پروژه حذف آنان را کلید زدند. بعدها نیز همین رویه ادامه یافت و رضاخان در ماه‌ها و سال‌های نخست بعد از کودتای ننگین 1299 ش، تلاش کرد خود را چهره‌ای طرفدار دین و روحانیت و شعائر مذهبی(خصوصاً عزاداری) نشان دهد... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،24مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.26.pdf
1.57M
مخالفت با نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و یکم 🔹یکی از نکات مهم در سیره سیاسی ‌الله_مصباح، دیدگاهی است که ایشان نسبت به جریان داشته است. آقای مسعودی خمینی در این ‌باره می‌گوید: «در ماجرای دولت موقت و نخست‌وزیری مهندس بازرگان هم آقای مصباح دل خوشی از نهضت آزادی و اعضای آن از جمله مرحوم بازرگان نداشت و بر این باور بود که طرز تفکر دکتر شریعتی در آنها هم رسوخ کرده است. یکی از خصوصیات دکتر شریعتی که واقعاً برای اسلام و انقلاب مضر بود، مخالفت او با روحانیت بود. اگر در کتاب‌های ایشان دقت کنید، این معنا را به وضوح می‌یابید. ایشان عمیقاً به اسلام منهای روحانیت می‌اندیشید.» 🔸به تصریح امام خمینی، منافقین در واقع فرزندان عزیز بودند، چنانکه در سال 58 خود بازرگان نیز به وجود این نسبت بین نهضت آزادی و سازمان مجاهدین اشاره کرده بود. با این نگاه، مخالفت و موضع‌مندی آیت‌الله مصباح نسبت به سازمان مجاهدین را باید در موضع ایشان نسبت به نهضت آزادی جست‌وجو کرد. 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،26مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.29.pdf
1.46M
هدف وسیله را توجیه نمی‌کند حتی در مسیر مبارزه انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و دوم 🔹آیت ‌الله مصباح با اشاره به حمایت مادی و معنوی برخی اعضای گروه سرّی 11 نفره از سازمان مجاهدین خلق، به واکاوی اختلاف‌نظرها پیرامون سازمان منافقین پرداخته، چنین می‌گوید: «اهتمام من متوجه مسائل فکری و حفظ ‌اصالت‌های فقه اسلامی بود تا گرفتار تحریف نشود. دوستان دیگری بودند که از جهات بسیاری بر من امتیاز داشتند، اما این حساسیت را نداشتند. حتی در مواردی که توسط بنده نسبت به انحراف و التقاط، تذکر داده می‌شد که این جریان، خطرناک است. می‌گفتند: «نه، خطرناک نیست. اگر یک وقت خطری پیش آمد، خودمان جلوی آن را می‌گیریم» و خیلی راحت از کنار مسئله می‌گذشتند، ولی بنده حساسیت خاصی نسبت به این مسائل داشتم و معتقد بودم که این‌ها می‌توانند خطرات زیادی را بیافرینند و اساساً مسیر مبارزه را منحرف کنند. در عمل هم اتفاقاتی افتاد که همگان کم و بیش می‌دانند. 🔸کسانی از این هیئت 11 نفری، در مقطعی از مجاهدین خلق، هم حمایت مالی کردند هم حمایت معنوی و نظیر این‌جور چیزها پیش آمد.... در مقطعی بعضی از دوستان که عرض کردم با مجاهدین همکاری می‌کردند، از من ‌خواستند که همکاری کنم. بنده عرض کردم تا کسی را نشناسم و ندانم که خط او، خط اسلام هست یا نیست، همکاری نمی‌کنم... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29مهر1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.8.1.pdf
1.43M
شاخص اصلی در مبارزات انقلابی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و سوم 🔹آیت ‌الله مصباح که عادت به اسم بردن از کسی در خاطرات یا نقل قول‌ها یا نقدهایش ندارد آن‌قدر از جانب برخی دوستان قدیمی نظیر آقای‌ ، پس از انقلاب، به غیر انقلابی بودن و مخالفت با امام متهم می‌شود که به ناچار در مصاحبه‌ای صریحاً نام آقای‌ هاشمی رفسنجانی را می‌برد ...: «بنده در این‌جا داستانی را صرفاً به عنوان یک خاطره تاریخی نقل می‌کنم. از اوایل انقلاب تاکنون، سليقه بنده این بوده که در هیچ حزبی مشارکت نکنم. ارادت بنده به مرحوم آقای و اظهار لطف ایشان به من، همکاری‌های بنده با مرحوم آقای درخصوص و ارادت بی‌اندازه بنده به را همه می‌دانند. همه این دوستان در تأسیس شریک بودند؛ اما سلیقه شخصی بنده، شرکت در آن حزب نبود. 🔸البته من هیچ‌گاه آن را تخطئه نمی‌کنم؛ اما می‌گویم: بنده آن کاری را می‌کنم که در پیشگاه خداوند برای آن جوابی داشته باشم. پیش از پیروزی انقلاب، مقام معظم رهبری و آقای ‌هاشمی رفسنجانی توسط آقای قدوسی وقتی تعیین کردند که برای صبحانه به منزل ما تشریف می‌آورند. در آن جلسه صبحانه غیر از این دو بزرگوار، شخص دیگری نبود. آقای ‌هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از این‌جا شروع کردند که... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1 آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
برکات هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به روایت مقام معظم رهبری وفات حضرت معصومه سلام الله علیها « این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.امروز هم مرکز معرفتی دنیای اسلام، شهر قم است.»(مقام معظم رهبری 1389.7.29) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی در جمع اعضای سازمان جنبش امل 🔻 | 6آبان بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹از اول مبارزات، و جزء مقاصد اصلی ما بوده است و از مسائل ایران جدا نبوده است. به طور کلی، مسلمان نباید تنها نظرش [به‌] طایفه‌ای از مسلمانان باشد. آقای فرزندی از فرزندان من است. من برای او متاثر و متاسفم و اقداماتی هم، چه در نجف و چه در ایران، نموده‌ام و امیدوارم هر چه زودتر او را در بین خودمان ببینیم. 🔸از آنجا که منطقه در شُرف یک عمومی است، امریکا دست به طرح قضایایی زده است تا بلکه بتواند دست مردم بی‌پناه منطقه را از سرنوشتشان کوتاه کند و متاسفانه بعضی از دولتها هم او را کمک می‌کنند؛ طرح و یکی است. بر فرض که امریکا یک طرح صد در صد اسلامی- انسانی بدهد، ما باور نمی‌کنیم که آن‌ها به نفع صلح و منافع ما گامی بردارند. اگر امریکا و اسرائیل «لا اله الّا الله» بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آن‌ها می‌خواهند سرِ ما کلاه بگذارند. 🔹آن‌ها که صحبت از صلح می‌کنند، می‌خواهند منطقه را به جنگ بکشند. شما متوقعید ما در مقابل امریکا و اسرائیل و دیگر ابرقدرت‌ها، که می‌خواهند منطقه را ببلعند، بی‌تفاوت باشیم؟ نه، ما با هیچ‌کدام از ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها سر سازش نداریم، نه تحت سلطه امریکا می‌رویم و نه زیر بار شوروی. ما مسلمانیم و می‌خواهیم زندگی کنیم. ما می‌خواهیم زندگی فقیرانه داشته‌ باشیم، ولی آزاد و مستقل باشیم. ما این پیشرفت و تمدنی که دستمان پیش اجانب دراز باشد را نمی‌خواهیم. ما تمدنی را می‌خواهیم که بر پایه شرافت و انسانیت استوار باشد و بر این پایه، صلح را حفظ نماید. 🔸ابرقدرت‌ها می‌خواهند انسانیت انسانها را تحت سلطه قرار دهند و ما و شما و هر مسلمانی مکلف است در مقابل آن‌ها بایستد و سازش نکند و طرح‌هایی از قبیل طرح سادات و فهد را رد کند. بر ما واجب است که این گونه طرح‌ها را، که به نفع مستضعفین نیست، محکوم نماییم. 🔹من به شما اطمینان می‌دهم که مسائل ما از شما جدا نیست. ولی شما خوب می‌دانید که امریکا و عوامل داخلی‌اش یک لحظه ما را آرام نگذاشتند. لذا، اگر ما به شما کمک شایانی نکردیم، چون گرفتار این جنایتکاران هستیم. ما لبنان را از خودمان می‌دانیم.شیعیان لبنان و ایران و مسلمانان همه جهان یکی هستند. ما امیدواریم تا وحدت خودمان را حفظ نماییم. 🔸مسئله‌ای را که می‌خواهم اکیداً به شما تذکر دهم این است که این معنا که «نمی‌شود با قدرت‌های بزرگ طرف شد» را از گوش‌هایتان بیرون کنید. شما بخواهید، می‌توانید؛ زیرا پشتیبان شما خداست. این زمزمه‌هایی را که ابرقدرت‌ها به وسیله ایادی‌شان کرده‌اند که تا متکی به یکی از دو قدرت نشوید نمی‌توانید به زندگی خود ادامه دهید، صد در صد غلط است. به روی پای خودتان بایستید و محکم و استوار با خدا باشید و سعی کنید تا قبل از هر پیشرفتی در انسانیت پیشرفت کنید. در این صورت، خداوند ما را یاری خواهد کرد تا بتوانیم استقلال و آزادی و اسلاممان را حفظ کنیم. ان شاء الله، موفق باشید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. (6آبان1360، صحیفه امام، ج15، صص340-339) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض امام به ربوده شدن دختر بچه شیعی توسط بهائی‌ها 🔻 | 7آبان ... علمای اعلام و اهالی شیعه کراچی تلگراف کرده‌اند [که‌] بهایی‌ها دختر بچه [ای‌] را به نام فرخنده دهقان‌یزدی که سید و شیعه است ربوده و در پاکستان می‌خواهند به ازدواج درآورند و در اثر اعتصاب عمومی، دادگاه آنجا ازدواج را توقیف کرده. بهایی‌ها به سفارت ایران تشبث کرده‌اند. لازم است فوراً دستور دهید سفارت از ازدواج غیرمشروع، شدیداً جلوگیری کند و دختر را از آن‌ها بگیرد و به ایران مسترد و به اولیایش تحویل دهند. نتیجه را اطلاع دهید. روح‌الله الموسوی الخمینی‌ (7آبان1341، صحیفه امام، ج21، ص484) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر استقلال در پیشرفت کشور 🔻 | 8آبان 🔹...ما باید شکر خدا را بکنیم که خداوند به ما عنایت کرد، مرحمت فرمود که یک کشوری که به تمام معنا وابسته بود به خارج و نمی‌گذاشتند افکار این‌ها به کار بیفتد، نمی‌گذاشتند صنعتگرهای این‌ها به کار خودشان ادامه بدهند، امروز خدای تبارک و تعالی کشور را به دست خود شما سپرده است و خود شما بحمد الله مشغول خدمت هستید، و این خدمت را امیدوارم که صد چندان کنید. 🔸باید همین معنا را در نظر داشته باشید، امروز شمایید تنها تقریباً، کشور شما امروز در بین همه کشورها تنهاست. همه کشورها به ضد ما هستند، الّا معدودی. لکن در عین حال که همه بر ضد هستند، چون خود کشور و خود اهالی مومن هستند، معتقد هستند به این که باید با عنایات خدا مسائل را حل کنند، فکرها به کار افتاد و فعالیت‌ها شروع شد. 🔹و الآن ایران با آن زمانی که آن همه هیاهو می‌کردند برای ، حالای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن وقت است. و مهم این است که ما الآن مستقل هستیم، یعنی هیچ کشوری در دنیا نیست که بتواند به یک سپور ما جسارت کند. شما الآن مستقلّید و آقای خودتان هستید. و اسلام هم این طور نیست که طبقاتی باشد و بخواهد یک طبقه‌ای را حاکم کند، یک طبقه‌ای را محکوم. اسلام خدمتگزار دارد و کسانی که خدمت می‌کنند، ملت باید با این خدمتگزارها همراهی کند... (8آبان1363، صحیفه امام، ج19، صص98-97) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سوگ‌نامه‌ای برای صهیونیسم به‌مناسبت بازپخش سریال مدار صفر درجه 🔹سریال مدار صفر درجه، یکی از سریال های تلویزیونی بحث برانگیز بود که تا کنون از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است. 🔸بحث بر انگیز از آن جهت که موضوع آن فلسطین و صهیونیسم بود و زاویه دید سازندگان آن نیز اساساً با اشکالاتی مواجه بود. 🔹اگرچه نمی توان این اشکالات را از بی اطلاعی سازندگان آن دانست، چرا که مشاور تحقیقی برجسته‌ای با مجموعه همکاری داشته است، ولی بی توجهی کارگردان به برخی حقایق و وقایع تاریخی ذهن مخاطب را به این سمت رهنمون می سازد که اگر محققین و کارگردان مطلع هستند، پس چگونه است که مسلمات تاریخی در این سریال مخدوش شده است؟ 🔸از جمله مباحث انتقادی و بحث برانگیز موجود در این سریال عبارتند از؛ تحریف تاریخ یهود ایران، القای واقعه هولوکاست، مظلوم نمایی چهره یهود و … نقد تفصیلی این سریال را از حساب رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بخوانید: تحریف تاریخ یهود ایران مدار صفر درجه و افسانه هولوکاست مظلوم‌نمایی از یهود سریال «مدار صفر درجه» در مدار مخالفت با دیدگاه محقق این سریال «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»-بخش نخست «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»-بخش دوم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریف تاریخ یهود ایران نقد سریال «مدار صفر درجه»/1 🔹بسیاری از محققین و مطلعین از بر این اعتقادند که داده‌های محتوایی این سریال در مورد یهودیان و سوابق آن‌ها در ایران با واقعیت مطابقت ندارد. و مشخص‌ترین مصداق مطرح در این عرصه نیز همراهی کامل یهودیان ایران با است که به گونه‌ای تأسف‌بار از سوی کارگردان، این واقعیت برعکس جلوه داده شده است و در نتیجه چهره‌ای معصوم و حتی ضدصهیونیسم از یهودیان ایران در دوره پهلوی ترسیم و تبلیغ شده است. 🔸نگارندگان این نقد ضمن تأکید بر حقیقت جدایی انکارناپذیر پدیده شوم صهیونیسم با دین و شریعت حضرت موسی علیه‌السلام به این واقعیت اعتقاد دارند که در ، شخص، حرکت و جریانی از داخل یهودیان وجود نداشته است که مخالف صهیونیسم باشد و یا علیه آن اقدامی کند. در واقع یهودیان در دوره پهلوی که هم‌زمان با تأسیس و رشد و گسترش صهیونیسم و است، تمام توان و حمایت خود را مصروف این جریان کردند. اسناد فراوان از حمایت‌های مالی یهودیان از اسرائیل به‌ویژه در مقطع جنگ 1967 و یا مهاجرت آن‌ها به فلسطین اشغالی و یا تبلیغ صهیونیسم، نمونه‌های کوچکی از همراهی گسترده یهودیان ایران یا صهیونیسم است. 🔹در سریال نه‌ تنها به این واقعیات اشاره نشده است بلکه کلیت یهودیان ایران را ضدصهیونیسم تصویر می‌نماید و حتی در این مسیر به یک تحریف فاحش از تاریخ نیز دست می‌زند و یک را در مسیر مبارزات ضدصهیونیستی، شهید!!! نیز می‌کنند و حال آن‌که هیچ‌یک از خاخام‌های یهودی ایران از جمله خاخام ، در آن زمان نه‌تنها با صهیونیسم مخالف نبودند بلکه کمک‌های شگرفی به آن کردند و تا آخرین لحظات عمر خود در خدمت صهیونیسم بودند، تا این‌که هر دو آن‌ها نیز در آمریکا و اسرائیل در دهه هشتاد شمسی مردند و حتی انجمن کلیمیان تهران از آن‌ها، که حامی جدی صهیونیسم بودند، در نشریه خود به نیکی یاد کرد! همانطور که از موسی زرگری با عکسی که پشت به دیوار براق (ندبه) در بیت‌المقدس نیز دارد و او هم در دهه هشتاد مرد به نیکی یاد می‌کند. منبع: مقاله «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره14، زمستان1386. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مدار صفر درجه و افسانه هولوکاست نقد سریال «مدار صفر درجه»/2 🔹با وجود شواهد، قرائن، اسناد و تحقیقات میدانی مفصل که از قضا بخش مهمی از آن در مؤسسه آمریکایی «بازنگری تاریخی» به‌نتیجه رسیده است، هولوکاست که به قتل عام شش میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم در اروپا و در اردوگاه‌های مرگ اعم از اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم‌سوزی، اطلاق می‌شود، واقعه‌ای بی‌اساس و کذب محض، تلقی می‌شود. در واقع صهیونیست‌ها با ساختن این داستان، سعی در خلق اسطوره‌ای جدید دارند تا از پس مظلوم‌نمایی حاصل از آن مهاجرتی گسترده به را سامان دهند و در نتیجه با تمرکز یهود در این منطقه مقدمات دولت صهیونیستی را فراهم نمایند. اگرچه از دستاوردهای ساختن این قصه جعلی به این مقدار نیز اکتفا نکرده‌اند و با گذشت بیش از 60 سال، همچنان از طرق مختلف از آن بهره‌های مختلف می‌برند. 🔸در یک چنین شرایطی با وجود این تحقیقات، سریال همراه و همسو با ، تلویحا هولوکاست و محدودیت ایجاد شده برای یهودیان را در این سریال مورد تأیید و تأکید قرار می‌دهد. 🔹سازندگان سریال در پاسخ به این سؤال جدی، ادعا کرده‌اند که ما هیچ بار از کوره‌های آدم‌سوزی و اتاق‌های گاز که از مصادیق بارز قصه هولوکاست است سخن نگفته‌ایم. ولی مخاطبان سریال این پیام را از آن گرفته‌اند که فیلم درصدد القای واقعه هولوکاست به‌عنوان یک واقعه تاریخی در جنگ جهانی دوم است! منبع: مقاله «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره14، زمستان1386. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مظلوم‌نمایی از یهود نقد سریال «مدار صفر درجه»/3 🔹مهم‌ترین نقد وارد بر سریال تصویر مظلوم‌نمایی از یهود است. حربه‌ای که یهود در طول تاریخ و با ساختن اسطوره‌های مختلف از جمله آوارگی پس از ویرانی معبد، انگیزسیون در سال 1492 و یا پوگروم‌ها در روسیه، بر آن است تا همواره از یهود چهره‌ای بسازد که همیشه در ظلم و محرومیت به سر برده در عین اینکه هیچ شیطنتی! مرتکب نشده است. یهودیت با تلقین این مظلوم‌نمایی به مخاطب غیریهودی خود، همیشه خود را محق و طلبکار معرفی کرده و دیگران را موظف به حمایت از خود می‌داند. 🔸در پس مظلوم‌نمایی یهود است که دولت صهیونیستی تشکیل می‌شود و 60 سال اشغال و آوارگی را بر مردم مسلمان منطقه تحمیل می‌کند. در پس مظلوم‌نمایی یهود است که جمعیت اندک آن‌ها پراکنده در جهان و در تمام نقاط به جمع‌آوری زر و زور مشغول هستند و در عین حال خود را آواره و محکوم به گالوت تصویر می‌کنند. منبع: مقاله «سوگنامه‌ای برای صهیونیسم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره14، زمستان1386. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db