🔆مباهله؛ روز بصیرت و روشنگری انقلابی
◀️« پیامبر اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم در روز مباهله، به منظور #روشنگری مردم و شاخصسازی برای #حق و #باطل، عزیزترین انسانها را به صحنه آورد و در روز عاشورا نیز امام حسین علیهالسلام برای بیان حقیقت و روشنگری در طول تاریخ، عزیزترین عزیزان خود را به وسط میدان آورد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینهای سنگین، به ابلاغ حقیقت پرداخت.»(۱۳۸۸/۰۹/۲۲-بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون)
✳️این سخن مقام معظم رهبری در آذر ماه سال هشتاد و هشت و در کوران #فتنه آن سال ایراد شد. آن هم در جمعی از طلاب و #روحانیون که میبایست علمدار روشنگری در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی باشند.
🔹پیش از انقلاب روحانیت طبقهای پیشگام در این عرصه بود که با هزینهکرد از عزیزترینِ عزیزان خود به میدان آمد و با گفتار و عمل و با پرداخت هزینهای سنگین به ابلاغ حقیقت پرداخت.
🔸امید است امروز نیز در #گام_دوم_انقلاب این هزینه از جانب فضلا و علمای متعهد انقلابی بیش از پیش داده شود و گامی محکم برای تحقق دولت، جامعه و در نهایت تمدن اسلامی برداشته شود.
#مباهله
#روز_مباهله
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️تئاتر مشترک آمریکا و آمریکاپرستان
💢کوتاه در مورد سخنان حاشیهساز آقای رئیس جمهور
◀️روز گذشته، چهارم مرداد آقای #حسن_روحانی در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساختهای روستایی گفت:
🎙« اگر بدانم شرکت در جلسه ای ایران را آباد می کند، دریغ نخواهم کرد.» که تقریبا تمام تحلیلگران و عموم شنوندگان این کلمات را بر تمایل آقای روحانی به برقراری مذاکره با دولت آمریکا نمودند.
❓اما با توجه به اینکه #برجام_هستهای ثمر خاصی برای ملت نداشت و شخص رئیسجمهور مذاکره با این دولت را دیوانگی تلقی کرده است سؤال اینجاست که هدف از بیان این سخنان چیست؟
🔹باید اندکی به گذشته باز گردیم جایی که برجام به عنوان فتحالفتوح از جانب دولت مطرح و هدایا و جوایز سنگینی نیز بین اعضای دولت دست به دست شد و بعد یکباره آن فتحالفتوح توسط آمریکا متوقف و برجام توسط آنها پاره شد و امروز میبینیم همان کسی که برجام را پاره کرده خود پیشنهاد برقراری ارتباط مجدد و مذاکره مستقیم را میدهد.
⁉️سررشته این اتفاقات به ظاهر بیربط چیست و ریشه رفتار آمریکا چیست؟ پاسخ در چند کلمه این است: آمریکا و آمریکاپرستان داخلی پس از عقد برجام 1 به دنبال بستن برجام 2 و 3 هستند و این صحنهگردانیها نیز باید در همان راستا تحلیل شود:
🔸« جان کری در آن زمان گفته بود که برجام مرحله اول اقدامات آمریکا است و برنامههای بیشتری در دستور کار آمریکا قرار دارد. آمریکا اگر قرار است که قدم دوم را تحقق ببخشند، باید قدم اول را فتحالفتوحی برای ایران بیان کنند و جنگ زرگری را برای لغو برجام راه بیاندازند تا در قدم بعدی توسط همین دولت برجام دوم اتفاق بیافتد.»(حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 1396/7/18)
💢آیا برجام 2 و 3 توسط ترامپ-روحانی بسته خواهد شد؟! با بصیرت مردم و #روشنگری_جبهه_انقلاب هرگز این اتفاق نخواهد افتاد امّا هرچه هست چه ترامپ و چه روحانی و دولتش به نمایش تبلیغاتی برای انتخابات آتی نیاز دارند. حال سناریوی نمایش تحریم صوری ظریف باشد یا سخن از پیشرفت مذاکره با اروپا و احتمال مذاکره با آمریکا.
@Bonyadtarikh
بنياد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢دستاورد بزرگ آمریکا در برجام
⚫️خسارت بزرگ برجام به ملت ایران
💢دروغ برخی شخصیتهای دولتی در مسیر برجام
⚫️برنامه آمریکا و آمریکاپرستان داخلی برای اجرایی کردن برجام 2و3
◀️سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی و تبیین محورهای فوق- 1396/7/18 در جمع جوانان گرگان:👇👇
🔹🔸https://b2n.ir/08010
🔆بازنشر به مناسبت سخنان حاشیهساز و جدید #حسن_روحانی پیرامون مذاکره با آمریکا
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
2. خوانش مقاله الف لام خدمت یا خیانت بخش دوم .mp3
9.12M
🔻🔻مقاله صوتی/بخش دوم🔻🔻
الف لام خمینی؛ کتابی که با شیوهای عجیب به کتاب سال جمهوری اسلامی بدل شد. کتابی که تحریفهای مهلکی علیه شخصیت #امام_خمینی اعلی الله مقامهالشریف و البته حمایتهای ضمنی از #رئیس_دولت_اعتدال دارد.
❇️از این کتاب فراوان گفتیم و نوشتیم:
🔹مقاله اول نقد الف لام خمینی:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/486
🔹مقاله دوم نقد الف لام خمینی:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/487
◀️مقاله سوم نقد این کتاب در فصلنامه اخیر پانزده خرداد به چاپ رسید که پس از چندی بخش اول آن به صورت صوتی درآمد و عرضه شد:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/681
اکنون بخش دوم از مقاله صوتی آماده عرضه است. امید است با آگاهی و بصیرت هرچه بیشتر جریان انقلاب جلوی هرگونه تحریف در خصوص شخصیت و سیره امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گرفته شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مبارزه استعمار با عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین
« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. با وقوع کودتای سوم اسفند 1299ش/ 22فوریه1920 سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را حسن اعظام قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای 1299 و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
«پس از شکست قرارداد 1919 از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
1. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
2. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
3. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
4. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
5. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
6. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص16)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميه اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده كنندۀ مكتب انقلابى حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند.
ساواك التزام نامه اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام نامه آمده بود:
1. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
2. از آيتاللّه خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
3. از ايراد مطالبى كه جنبۀ انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هريك از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ29ارديبهشت42 بنا به فرمان تيمسار ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريك در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك
تهيه و تقديم خواهد شد.)
2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضه خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواك تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريك و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن
تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواك تهران و پليس).
5. تعيين تعداد خانه ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
6. تقسيم مجالس روضه خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواك تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيك مسئوليت).
7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران.
8. صدور دستورات مشابه به ساواكهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461)
✳️ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام
◀️« رضا شاه برای فراهم کردن مقدمات لازم جهت ممنوعیت کامل عزاداری اموری را از قبل به اجرا گذاشت که برخی از مهمترین آنها بدین گونه بود:
⚫️1. محدود کردن #روضههای_دولتی و ممنوع کردن بعضی اقسام عزاداری
رضاشاه برای زمینهسازی جهت ممنوعیت کامل عزاداری، نخست محل روضه قزاقخانه را در تهران به تکیه دولت انتقال داد و از شکوه و جلال و مدت آن کاست...
⚫️2. تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا
رضاشاه خیال میکرد که اگر همه چیز شکل غرب مسیحی را به خود گیرد، کشور پلههای ترقی را طی خواهد کرد و به دروازههای تمدن خواهد رسید یا شاید میخواست #مجالس_عزاداری را از درون بپوساند و آن را منحرف سازد، یا میخواست از جاذبههای سنتی آن بکاهد. به هر حال او دستور داده بود در مجالس روضه از میز و نیمکت (به رسم کلیسا) استفاده کنند و زن و مرد مختلط بنشینند و زنان از #حجاب_اسلامی استفاده نکنند. در هشتم محرم 1355ق/ 1315ش استانداری خراسان طی نامهای محرمانه به حکومت قائنات اعلام میکند:
« در صورت حضور خانمها در مجالس روضهخوانی، زن و مرد با هم روی صندلی و نیمکت نشسته استماع روضه نمایند...
⚫️3. خرافه شمردن عزاداری
یکی از بهانههای رژیم پهلوی برای مبارزه با عزاداریها، مبارزه با #خرافه بود. هرچند در مواردی، بعضی اشکال عزاداری شکل افراطی داشت، اما این دلیل نمیشد که او همه عزاداریها را خرافه معرفی کند. مشخص بود که مسأله خرافه بهانهای بیش نیست. چنانکه عینالسلطنة بعد از اشاره به این مباحث مینویسد:
◀️من نمیگویم آن دستجات، آن قمهزدنها خوب بود؛ اما روضه در مسجد یا خانه یا نماز جماعت چرا بد بود و متروک شد. به پادشاهی که رسید #تیمورتاش، #داور و جمعی دیگر از لامذهبها، چاپلوسها دورش جمع شدند، خودش هم مایل بود و آبادی و تمدن را روی اصول بیدینی تصور کرد، اوضاع دگرگون شد....
🔆امام خمینی :
در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی علیهالسلام برپا میشود ما و هیچیک از دینداران نمیگوییم که با این اسم هرکس هرکاری میکند خوب است. چه بسا علمای بزرگ و دانشمندان بسیاری این کارها را ناروا دانسته و به نوبه خود از آن جلوگیری کردند . چنانکه میدانیم بیست و چند سال پیش از این، عالم عامل حاج شیخ عبدالکریم [حائری، مؤسسه حوزه علمیه قم] در قم شبیهخوانی را منع کرد... ولی #نشر_دین و #احکام_الهی باز در این مجالس صورت میگیرد و به خاطر همین ثوابهای بسیاری برای عزاداری مقرر کردهاند تا مردم را بیدار نگه دارند و نگذارند اساس #کربلا که پایهاش بر بنیان کندن پایههای ظلم و جور و سوق دادن مردم به توحید و عدالت بود، کهنه شود.»( کشف اسرار ص174-173)
حکومت پهلوی در اجرای این برنامه، طی بخشنامهای به استانداریها و فرمانداریها در اسفند 1316، از طرح #ممنوعیت_روضهخوانی به عنوان طرح بیرون کردن خرافات از سر مردم نام برده است.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص29-27)
✳️پینوشت:
امروز نیز دنبالهروهای رضاخان دیکتاتور هستند که در آستانه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین علیهالسلام با عناوین و ترفندهای مختلف بخواهند روح حسینی را در جامعه کمرنگ کنند. کسانی که خود غرق خرافههای مدرنیتهاند و فلسفه عمیق و ژرف عزاداری سیدالشهدا را نمیتوانند درک کنند.
تاریخ نشان داد آنگاه که اینان قدرت را در دست داشتند کاری از پیش نبردند و امروز که انقلابی حسینی برپا شده به درجه بالاتر نخواهند توانست ضربهای بزنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷دهه محرم سال 1394-تهران-بنیاد امید ایرانیان
یکی از راههای مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا بود.
ظاهرا با مرگ #رضاخان این پرونده بسته نشده و #دنبالههای_دیکتاتور_پهلوی در عرصه فرهنگ و دین فعالاند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2
كميته اطلاعاتى ساواك در قزوين نيز در تاريخ 8/3/42 كميسيونى با حضور رئيس ساواك، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، اصلاحات ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد،
چنين است:
در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 8/3/42 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد.
1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمعهايىكه در مراسم تعزيهدارى و يا مجالس روضهخوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم سادهلوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاههاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيلۀ مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديكترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيونهاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد.
2ـ ضمناً وسيله سازمانهاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، بخصوص از مذهب شيعه اثنىعشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانهاى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قزوين، نادور ـ رئيس شهربانى قزوين، ياورى ـ از طرف فرمانده ژاندارمرى قزوين، كلانترى ستوان 3 محمدى... رئيس اداره فرهنگ شهرستان قزوين، كجورى ـ رئيس اصلاحات ارضى، دكتر مهديزاده ـ رئيس اداره كشاورزى، فهبد
شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميهاى به مناسبت فرا رسيدن ماه محرّم چنين آورده بود:
«4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده.
5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم پايتخت، انتظار مىرود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام شعائر مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461)
روز 9 محرّم، دستگاه جاسوسى شاه عدهاى از منبرىهاى تهران را به ساواك دعوت كرد و پس از مقدارى پشتهماندازى و حقهبازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمىخواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را
مراعات كنيد:
1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد!
2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد!
3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد.
اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مىخواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مىزند و بر آن استوار است. امام خمينى از ماهها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارىها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامۀ امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465)
ادامه دارد...
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.