◾ پیوند خون: منتظری و منافقین
🔻 پرونده هفته دفاع مقدس با موضوع نقش مخرب منافقین در دفاع مقدس/3
🔸 برخی از اعضای آزاد شده منافقین توسط آقای #منتظری، به نیروهای حاضر در عملیات فروغ جاویدان پیوسته بودند. به شهادت منابع رسمی منافقین، تقریبا یکپنجم از کشتهشدگان منافقین در عملیات مرصاد (که منافقین نام فروغ جاویدان بر آن نهاده بودند)، از همین اعضای زندانی آزاد شده توسط آقای منتظری بودند!
🔹 سازمان منافقین در کتاب یادنامه خود تعداد کشتهشدگان این عملیات را 1304 نفر برمیشمرد. آنها همچنین ادعا میکنند که 270نفر از کشتهشدگان این عملیات «زندانیان رژیم» بودند؛ یعنی افرادی که محکوم شده و در زندانها بودند، ولی به موجب دستور هیأتهای عفو آقای منتظری یا هر دلیل دیگری آزاد شده بودند و بار دیگر به منافقین پیوسته بودند!! بدین ترتیب، یک حساب سرانگشتی از آمار ارائهشده توسط منافقین هم نشان میدهد که [تقریبا] یکپنجم کشتهشدگان منافقین در فروغ جاویدان، زندانیان آزاد شده سالهای گذشته بودهاند.
🔸 بعید نیست که بتوان همین نسبت را در میان نیروهای عملیاتکننده منافقین که زنده مانده بودند هم تسری داد. بنابراین در حقیقت عملکرد نامناسبت هیأت عفو موجب افزایش قدرت عملیاتی سازمان منافقین گردید. (روزگار قائممقامی ص196)
ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🛑مهر پرحادثه (۱)؛
🔻 عقب ننشستن امام از اصول
🔹 دوم مهر سالروز محاصره بیت امام توسط دولت #بعث
🔻نيروهاي امنيتی دولت بعث عراق به منظور همكاری با #رژيم_شاه و پيشگيری از پيروزی انقلاب اسلامی ملت ايران، بيت رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خمينی را در نجف محاصره كردند.
🔺دولت عراق بر اساس روابط حسنه ای كه با رژيم فاسد شاه داشت، از پيشوای نهضت اسلامی می خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر كردن اعلاميه و ايراد نطق و خطابه سياسی خودداری كند.
✴️امام خمینی در تاریخ 6 اسفند 1357 در یک سخنرانی به این وقایع اشاره نموده و می فرمایند: «خدای تبارک و تعالی مقدراتی دارد که ما سر آن را نمیفهمیم، مگر بعد از زمانها، بعد از آنکه به واسطه فشار دولت ایران و فشار محمدرضا شاه بر دولت عراق، و محصور کردن آنها منزل ما را و رفت و آمدهایی که بین ما و دولت عراق شد، گفتگوهایی شد و ما به آنها اخطار کردیم که یک مسئله شرعی است، یک وظیفه الهی است؛ و من نمی توانم مسئله الهی و وظیفه شرعی را به قول شماها ترک کنم. من این کارهایی که در اینجا انجام میدهم انجام میدهم، شما هم هر کاری دارید بکنید....» (صحیفه امام، جلد 6، ص 226)
اندكي پس از آن، رژيم بعث عراق، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی را وادار به ترك عراق كرد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 دولت بیگانهزده ملت ایران را تحقیر کرد
✒ یادداشت رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در اعتراض به تحقیر ملت ایران توسط دولت
🔸 دوم مهر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه #فرانسه، انگلیس و آلمان ایران را مسؤول حمله به آرامکو معرفی کردند که البته توسط دولت تکذیب شد.
🔹 هرچند حمله به رژیم متجاوز سعودی عملی ناپسند نیست اما مسؤول این اتفاق توسط جمهوری اسلامی ایران رقم نخورد و این اعلامیه از نظر حقوقی اتهامزنی محسوب میشود که میبایست با برخوردی جدی از جانب دولت همراه میشد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در همین ایام حسن روحانی با مکرون و جانسون به قهقههزنی مشغول شد؛ انگار نه انگار که علیه وجهه ملیمان اقدامی شده است.
🔸 اما جبهه انقلاب که مدافع همیشگی عزت و اعتبار ملی ایران بوده است ساکت ننشست و علیه این تحرکات واکنش نشان داد. در همین راستا رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی طی یادداشت ویژهای به انتقاد از این اتهام و عملکرد بسیار ضعیف دولت پرداخت که متن آن را در ادامه میخوانیم.
🔹 در بخشی از این پیام آمده است:
« دولتهای جنایت پیشه فرانسه و انگلستان و آلمان که به راستی از دزدان دریایی قرون وسطی به یادگار مانده¬اند طی اعلامیه رسمی ایران را به حمله به آرامکو و آتش زدن تأسیسات نفتی عربستان متهم کردند.
در چنین مواردی طبق اصول دیپلماسی دولتی که مورد اتهام قرار گرفته است در گام نخست سفیر این کشورهایی را که چنین نسبتهای ناروایی داده اند به وزارت امورخارجه فرا میخواند و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام میکند و اگر در این شرایط با مقامات آن کشورها قرار دیداری دارد، بیدرنگ آن برنامه را لغو میکند و اقتدار کشور و ملت خود را پاس میدارد.
لیکن رئیسجمهور بیگانه زده ایران که اسیر استکبار جهانی و خودباخته غرب و زورمداران غربی است، بیتفاوت در برابر آن نسبت ناروایی که سه دولت وحشی اروپا به ایران روا داشتند، به محض ورود به نیویورک با سران آن سه کشور به گفتگو نشست و بار دیگر ذلتپذیری، وادادگی و بیغیرتی خود را به نمایش گذاشت...»
پیوند مطلب:
https://b2n.ir/28611
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳ روزگار قائممقامی در مشهد مقدس
❇قابل توجه مخاطبان محترم؛ کتاب روزگار قائممقامی در شهر #مشهد_مقدس عرضه شد. زائران و مجاوران میتوانند جهت تهیه این کتاب به نشان زیر مراجعه کنند:
خیابان آیت الله شیرازی, بین شیرازی۱۸و۲۰, پاساژ گنجینه فرهنگ، کتابتریا ستارهها.
سایر مراکز فروش:
◀راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻 خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
روزگار قائممقامی؛ اثری جامع و مستند پیرامون فراز و نشیب سیاسی آقای حسینعلی منتظری.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 مجاهدین خلق و پایان نفاق استراژیک
🔹 یکی از حوادث عبرت انگیز تاریخ انقلاب تغییر ایدئولوژی سازمان #مجاهدین_خلق بود. آنها در ابتدا خود را قاریان قرآن و شارحان نهج البلاغه جا می زدند اما با گذشت زمانی کوتاه تغییر ایدئولوژی دادند و #مارکسیست بودنشان را عیان کردند.
⁉ علت این تغییر چه بود؟ توهم #استقبال_مردم از مبانی مارکسیستی و بند و بست با عوامل خارجی که باعث شده بود عناصر اصلی سازمان گمان کنند پایه های گروهشان با روابط خارجی مستحکم و استوار است و هیچ چیز نمی تواند آن ها را حذف کند.(ر.ک: نهضت امام خمینی ج 3ص 611)
◀ امروز نیز #جریانهای_سیاسی هستند که از طرفی با رأی مردم (که در حقیقت رای به #نظام_اسلامی و قانون اساسی است) بر سر کار آمدهاند و با کشورهای بیگانه زد و بند دارند و از طرف دیگر در بیوت مراجع عظام تقلید رفت و آمد دارند و خود را مؤمن و متقی جلوه می دهند.
تاریخ نشان داده اینان کسانی هستند که اگر مراجع عظام تقلید فتوایی بر خلاف میلشان بدهند به آن بی اعتنایی می کنند و نظر دین را پایمال میکنند.
❇ تاریخ؛ بار دیگر آنها را رسوا خواهد کرد و نشان خواهد داد #ابهام_استراتژیک یا به عبارت بهتر #نفاق_استراتژیک دوام چندانی نخواهد داشت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 باز خوانی نقش #مجاهد_شهید_هاشمی_نژاد در بازتاب فاجعه 17 خرداد در مشهد
🔴 در آستانه سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد
🔸حماسی ترین و طوفانی ترین خیزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد ۱۳۵۴ در #فیضیه_قم روی داد. در این قیام خونین که در تاریخ نگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانیون با شعارهایی انقلابی و بنیان افکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوی بیزاریم و...به تظاهرات دست زدند و رژیم شاه را به چالش کشیدند.
🔹در پی بازتاب فاجعه 17خرداد فیضیه در مشهد و آگاهی علما و روحانیان این شهر از جنایتهای #رژیم_شاه در قم و زدن و کشتن و دستگیر کردن طلاب، حوزه علمیه مشهد نیز در54/3/19 به عنوان اظهار همدردی با قم تعطیل شد.
🔸ساواک در گزارشی زیر عنوان «اعتراض چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد و تعطیل دروس حوزه، به علت دستگیری طلاب اخلالگر شهرستان قم» آورده است:
روز 54/3/19 چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد به شرح اسامی زیر به عنوان اعتراض به دستگیری اخیر طلاب اخلالگر مدارس فیضیه و دارالشفاء شهرستان قم در جلسه درس خود حاضر نشده و دروس حوزه علمیه مذکور را تعطیل نموده اند :
1- #سید_عبدالکریم _هاشمی نژاد
2- میرزا جواد آقاتهرانی
3- میرزا علی فلسفی
4- حسینعلی مروارید
تیمسار نصیری در زیر این گزارش فرمانی صادر کرده که از کینه شدید او نسبت به فریادگران فیضیه و ضربه سنگین حرکت آنان به نظام شاه و دستگاه امنیتی ساواک نشان دارد، او پینوشت کرده است :
این تذکر ساده کافی نیست. باید معلوم شود سوابق این چهارنفر چیست و به آنها گفته شود این افراد با پرچم قرمز و شعار کمونیستی وجود داشته یا باید اعمال آنها را تقبیح کنید و الا شماها هم جزو آنها منظور و رفتاری که با آنها شده و میشود با شماها هم خواهد شد.
🔹در پی این فرمان، دو تن از اساتید حوزه مشهد به نامهای #سید_عبدالکریم_هاشمینژاد و شیخ عباس واعظ طبسی بازداشت شدند.
#سید_عبدالکریم_هاشمی نژاد از روحانیون ناراحت و مخالف رژیم بوده و تاکنون سه بار بازداشت و 2 ماه محکومیت حاصل کرده و روز جمعه 54/3/24 با وجودی که ممنوع المنبر بوده مجلسی در منزل خود ترتیب و با سخنرانی طلاب را تحریک نموده است. وی در همان مجلس اظهار نموده طلاب حقطلب را بازداشت میکنند و آنان را کمونیست مینامند. که منظورش اشاره به حوادث اخیر قم بوده است. لذا اتهام منتسبه به یادشده محرز و مسلم میباشد.
✳️ پی نوشت:
#طلاب_انقلابی همواره با حضور در عرصه های حساس، خطرهای فراوان به جان خریدند..از خرداد ۵۴ فیضیه تا مرداد ۹7 فیضیه، رسالتی است که از هاشمی نژادها در خون و جان فریادگران مکتب امام جاری بوده و خواهد بود.
📄 فصلنامه پانزده خرداد،ش27، بهار90
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫ بیانات امام خمینی اعلی الله مقامهالشریف به مناسبت شهادت شهید هاشمینژاد
🔴 به مناسبت شهادت
🔹 در روز شهادت امام جواد- سلام اللَّه عليه- يكى از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسيد؛ #شهيد_هاشمىنژاد كه من از نزديك با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهيد را لمس كرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصى كه او را مىشناسند پوشيده نيست.
🔸 امروز در روز شهادت سلف صالح، اين خلف صالح و متعهد از دست ما گرفته شد. و من نمىدانم كه انگيزه اين شرارتها، كه مشغولند اين گروهكهاى ضعيف نادان و عمال قدرتهاى بزرگ خصوصاً امريكا؛ چه مىخواهند و چه انگيزه دارند؟ اينها انگيزه اين را دارند كه 36 ميليون جمعيت ايران و ميليونها جمعيتهاى مسلم و مستضعف جهان، كه همه پشتيبان اين جمهورى هستند، مىخواهند با ترور بعض شخصيتها، اينها را از اين راهى كه راه اسلام است، منحرف كنند.
🔹 اينها نمىفهمند كه اين تودههاى عظيم، كه چون سيل خروشان در تمام كشور در مقابل قدرتهاى بزرگ ايستادهاند، با ترور اشخاص و لو هر چه بزرگ و ارجمند باشند، اينها به خودشان سستى و فتور راه نمىدهند، بلكه منسجمتر مىشوند.
🔸 اينها مىخواهند با كشتن اولاد پيغمبر و با به عزا نشستن امام عصر- سلام اللَّه عليه- و مؤمنين، ضربه به اسلام بزنند. اسلام از اين شهدا و بالاترين شهدا را در راه هدف تقديم كرده است.
🔹 اسلام مثل خود رسول اكرم را و مثل امير المؤمنين- سلام اللَّه عليه- و ائمه معصومين و علماى بزرگ در طول تاريخ را فداى اين راه و هدف نموده. چه باك از اينكه اين فرزندان اسلام، كه شهادت براى آنها افتخار و براى ملت ما افتخارآفرين است، از دست بروند؟ اگر ميزان هدف است و اگر ميزان اسلام است و پياده كردن احكام #قرآن است، اين هدف به جاى خودش هست و هر يك از اينها كه شهيد بشوند، با آنكه بر ما ناگوار است، لكن براى هدف مفيد است.
🔸 اين هدف كه از عهد آدم تا كنون مورد نظر خداى تبارك و تعالى و مورد نظر انبياى عظام و مورد نظر اولياى خدا بوده است و همه در راه اين هدف فداكارى كردهاند و خود يا فرزندان خود را در راه اين هدف نثار كردهاند خون آنها را، اين هدف به پيش مىرود و با اين شرارتها، كه اين گروههاى فاسد به راه انداختهاند، هدف از دست نخواهد رفت.و ملت رزمنده و شريف ايران خود را حاضر كرده است براى خدا، همه چيز خودش را فدا كند.
🔹 پس اينها اگر هدفشان هدم اسلام است، اسلام با اين خونها زنده مىشود. و اگر هدفشان اين است كه جمهورى اسلامى از بين برود، جمهورى اسلامى با اين خونها آبيارى مىشود. و اگر هدفشان خدمت به امريكا و شوروى و امثال اينهاست، جزا را از آنها مطالبه كنند و خداى تبارك و تعالى براى آنها لعنت و ملت ما نفرين ابدى را خواستار است.
ما در عين حال كه از شهادت يك همچو مرد جوانمرد فاضل عالم مجاهد متأثر هستيم، لكن از آنجا كه هر يك از اين شخصيتها از دست ما برود به اسلام كمك است، به مخالفين اسلام لعن است و نفرت و دليل ضعف آنهاست.(صحیفه امام ج15 ص259-257)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺در هفت مهر ۱۳۶۰ پی موفقیت عملیات ثامنالائمه و شکست حصر آبادان، زمانی که فرماندهان نظامی برای ارائه گزارش این پیروزی به امام، عازم تهران بودند.
🔻در منطقه کهریزک تهران به دنبال سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش پنج تن از فرماندهان نظامی کشور سرلشگر ولیالله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهانآرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر به شهادت رسیدند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنانه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چه کسی جنگ را شروع کرد؟!
🔆به مناسبت هفته #دفاع_مقدس؛ گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم به گفت و گو با تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نشست و پرسشها و شبهات مربوط به آغازگر جنگ را مطرح نمود.
◀️در بخشی از این مصاحبه می خوانیم:
🔹"در سالهای گذشته برخی از افراد و رسانهها عنوان کردند که ایران آغازگر #جنگ بوده است؛ ادعایی که شورای امنیت سازمان ملل در #قطعنامه_598 آن را رد کرده و بهصراحت صدام را بهعنوان متجاوزگر و آغازگر جنگ ایران و عراق معرفی کرده است. این افراد و رسانهها ادعای خود را مستند به سخنرانی امام خمینی(ره) در فروردین ماه سال 59 یعنی چند ماه پیش از آغاز جنگ میکنند.
🔸امام خمینی(ره) در آن سخنرانی از ارتش و #مردم_عراق دعوت کردند تا علیه صدام رئیس جمهور عراق قیام کنند و #حکومت_اسلامی در آن کشور بر سر کار بیاورند.
🔻برای بررسی اینکه چرا و به چه دلایلی امام خمینی این سخنان را مطرح کردند، بهسراغ حجتالاسلام والمسلمین #سیدحمید_روحانی رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی رفتیم..."
📎پیوند مطلب:
https://b2n.ir/89335
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️حضور موفق انتشارات بنیاد در پنجمین نمایشگاه کتب حوزوی و معارف اسلامی
🏛پنجمین نمایشگاه کتب حوزوی و معارف اسلامی از روز ۲۴ تا ۳۱ شهریور ماه در مدرسه علمیه آیتالله خویی شهر مقدس مشهد برگزار گردید.
در این دوره از نمایشگاه غرفه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با عناوین مختلف کتابهای منتشرشده در این بنیاد و فصلنامه ۱۵ خرداد حضور داشت که مورد استقبال مخاطبین این رویداد قرار گرفت.
📸 اسلاید:
♻️ https://b2n.ir/02424
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خوش خدمتی وزیر غرب زده رضاخان به اسرائیلیها
⚪️به مناسبت سالمرگ وزیر دربار غرب زده رضاخان
🔹رژیم پهلوی اول از همان ابتدا حساسیت ویژه ای نسبت به موضوع فلسطین اشغالی و یهودیان داشت و تا سر حد توان می کوشید تا به هیچ وجه سخنی در باب مظلومیت مردم فلسطین و ظلم و ستم یهودیان صهیونیست، نسبت به اعراب مسلمان و فلسطینی ها در مطبوعات به میان نیاید.
🔸حساسیت رژیم رضاخانی نسبت به این موضوع تا آن حد بود که #عبدالحسین_تیمورتاش، وزیر مقتدر دربار پهلوی در ماجرا دخالت می نمود و نظمیه را مأمور تذکر دادن و جلوگیری از انتشار این جراید می کند.
❌پی نوشت:
#غرب_زدگان از سویی مدعی آزادی هستند و از سویی با چماق قدرت مخالفانشان را سرکوب می کنند. این مدعیان در طول تاریخ مدعی آزادی بودند اما با دیکتاتور ترین افراد هم، پیمان برادری بستند.
📄فصلنامه پانزده خرداد، ش39،ص226
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 الگوی انقلابی در هندسه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
🔹 فراوانی کاربرد واژگانی نظیر انقلابیگری، داشتن روحيه انقلابی، انقلابی بودن، انقلابی زيستن و انقلابی ماندن در نظر گاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در وهله اول حاکی از اهمیت آنها بوده و از سویی دیگر نشاندهنده اولویتگذاری بر مبنای سلبی و ایجابی است؛ در واقع گفتمان انقلابی در راستای حفظ، تقویت و مانایی آن تلاش میکند و گفتمان دیگر مقابل انقلاب هم برای استحاله کردن و منهدمسازی آن برنامهریزی مینماید.
🔹 فراگیر و همگانی کردن روحیه انقلابیگری مستلزم وجود یک فرهنگ منطقی، معقول و نظاممند است که ابعاد اندیشهای، بیانی و رفتاری را در برگیرد. از این رو، تعاريفی که در منظومه فکري بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری از انقلابیگری و ارکان آن وجود دارد، تعاريف جامعی است که تنها به صرف بیان و توصیف بسنده نمیکند بلکه عملگرايی همراه با آرمانگرايی را مدنظر دارد و حتی تلاش میکند در چهارمین دهه از عمر انقلاب به شکلدهی نهادها و ساختارهایی با بینش انقلابی از جنس دهه اول انقلاب همانند شکلدهی قرارگاهی برای ساماندهی امور اقتصادی و اجرای «اقتصاد مقاومتی» نیز بپردازد؛ بدیهی است هنوز انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی را دارای ظرفیت و استعداد برای پاسخدهی به مشکلات و معضلات عصر معاصر میداند...
📎 پیوندمطلب
♻️ https://b2n.ir/73370
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🛑چالشهای تدوین و تصویب قانون اساسی
✳️پس از پیروزی هر انقلاب مهمترین فعالیت سران انقلاب تدوین #قانون_اساسی است و اگر این مهم به خوبی انجام نشود خطر تحریف انقلاب دور از ذهن نخواهد بود. کما اینکه این اتفاق برای #مشروطه رخ داد و قانون اساسی ضعیف پس از آن زمینه پیدایش #دیکتاتوری_رضاخانی را پدید آورد.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در میان طیفهای مختلف سیاسی با چالشی عمیق روبرو شده بود. از یک سو امام و امت که قانونی تمام اسلامی می خواستند و از طرف دیگر طیفهای #سکولار و لیبرال که با رونویسی از قانونهای غربی به دنبال تثبیت #قوانین_لائیک بر فضای کشور بودند و برای رسیدن به این هدف حتی اقدام کردند به انحلال #مجلس_خبرگان که با رأی مردم تشکیل شده بود و البته با نهیب محکم و قاطع امام اعلی الله مقامه الشریف این اقدام شوم عملی نشد.
🔸خبرگزاری مهر 28مرداد1398 به گفت و گو با دکتر #مظفر_نامدار نشست تا چالشهای تدوین قانون اساسی را بیش از پیش روشن نماید.
◀️در بخشی از این مصاحبه می خوانیم:
"آقای #منتظری از مدافعان تغییر بنیادی پیش نویس، مخصوصا گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی بود. مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی نشان می دهد که تمرکز منتظری بیشتر در مسأله اسلامی بودن و تمرکز تمامی امور در دست ولی فقیه است و با سایر ارکان جمهوری مثل انتخابات #ریاست_جمهوری و اختیارات رییس جمهور و انتخاب نمایندگان مجلس میانه خوبی ندارد."
📎متن کامل مصاحبه:
🔹🔸https://b2n.ir/34605
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روشنفکران وفادار به رژیم رضاخانی
روشنفکران همواره مدعی آزادی و مردم سالاری بوده اند و کسانی که از تاریخ این قشر بی اطلاع باشد گمان می کند از همان ابتدا تنها حامیان ملت و حریت همین قشر غرب زده بوده اند.
دیکتاتوری قاجار رفت و دیکتاتوری بدتر به نام رضاخان آمد و یکی از استبدادی ترین صفحات تاریخ معاصر ایران ورق خورد.
در این میان آنگاه که روحانیت در صف مبارزه با سلطنت بود روشنفکران مدعی دست در دست رضاخان میرپنج مستبدانه بر ملت مظلوم ایران حکمرانی می کردند.
کوتاه نمای فوق گذری است بر اسامی و عملکرد برخی از روشنفکران رضاخانی.
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
http://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
اربعین.mp3
5.21M
✳️ جلوههایی از محبت سیدشهید مصطفی خمینی به اهلبیت علیهمالسلام به روایت استاد سیدحمید روحانی
🔹 از ماه خون حسین علیهالسلام گذشتیم و به ماه اشک زینب سلامالله علیها رسیدیم. آغاز ماه #صفر است و شیعیان و محبان اهلبیت مشغول آماده کردن برای #اربعین دیگر.
🔸 سرمایه #محبت_اهلبیت علیهمالسلام اجمعین جاودانه و فراگیر است و شخصیتهای برجسته شیعه قلههای محبتورزی به اهلبیت علیهمالسلام بودهاند.
🔹 سیدمصطفی خمینی یکی از چهرههای شاخص نهضت امام اعلی الله مقامهالشریف بودهاند که حب اهل بیت علیهمالسلام اجمعین را چون آتشی فروزان در سینه داشتند. جلوههای این محبت را به نقل از حجتالاسلام والمسلمین #سیدحمید_روحانی که از نزدیک با آن شهید آشنا بودند میشنویم.
🔺 جلوههای محبت سیدشهید مصطفی خمینی
@Bonyadtarikh
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻" این دعوی ملایان درباره سررشته داری و درس دشمنی با دولت که به مردم می دهند بسیار زیانمند است. دوباره می گویم بسیار زیانمند است، همین به تنهایی مایه بدبختی توده ها تواند بود." ( نهضت امام خمینی ج4 ص61 به نقل از شیعیگری احمد کسروی ص110)
🔆این جمله احمد کسروی است. #روشنفکری که دعوت روحانیت برای مبارزه با دولت #دیکتاتور وقت را زیانمند و مایه بدبختی توده ها توصیف می کند.
⁉️بین روشنفکری و دیکتاتوری چه پیوند تاریخی وجود دارد؟
⁉️ آیا این جماعت با چنین سابقه سیاهی می تواند ادعای آزادی و مردم سالاری داشته باشد؟
@Bonyadtarikh
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نقش نهضت آزادی در جنگ تحمیلی/1
یکی از مهمترین موضوعاتی که نهضت آزادی را به آقای منتظری نزدیک میکرد، مسئله جنگ بود. وی در این زمینه سخت تحت تأثیر مواضع نهضت آزادی بود. نهضت آزادی در ابتدای جنگ، نبرد با رژیم صدام را اجتنابناپذیر دانست و دکتر یزدی جنگ را یک فرصت تاریخی برشمرد.
این موضع متناسب با فضای روز بود. اما بعد از فتح خرمشهر تا انتهای جنگ، موضع انتقادی و منفی به جنگ و سیاستگذاریهای آن داشت. پس از آنکه خرمشهر در سوم خرداد 61 آزاد و مقدمات حمله به داخل خاک عراق برای «تنبیه متجاوز» تدارک دیده شد، بازرگان طی نامهای از امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف درخواست کرد که گفتگوهای صلح با عراق آغاز شود و استمرار جنگ را خطا دانست.
نهضت آزادی در قطعنامه کنگره پنجم خود در اسفند61، به صورت علنی به ابراز مخالفت با ادامه جنگ پرداخت. این در حالی بود که امام اعلی الله مقامه الشریف پس از جلسات با فرماندهان نظامی و سیاسی، و علیرغم نظر اولیه خود، با توقف جنگ و مذاکره بدون تضمین و تنبیه متجاوز مخالفت کرده بودند.(روزگار قائممقامی ص265)
ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی
🔸 هجرت امام به پاریس به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمیگردد. با اوجگیری مبارزات مردم ایران، دو دولت ایران و عراق در جلساتی متعدد که در بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت برادر عزیزمان آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند.
🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از:
_ حضرتعالی چون گذشته میتوانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسیای که باعث تیرگی روابط ما با ایران میگردد، خودداری نمایید.
_ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید.
🔸تصمیم امام معلوم بود. رو کردند به من و فرمودند گذرنامه من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامهها خبری نشد. چندی بعد سعدون شاکر رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارشهایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبلشان نداشت.
🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود.
🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالیکه ما گفته بودیم که میخواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آنها میگفتم که چرا معطل میکنید میگفتند باید از بغداد خبر برسد.
بعد از عصبانیت امام آنها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آنها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام میکنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آنها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند.
🔹همان شب از کاخ الیزه آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، آمدند و گفتند حق ندارید کوچکترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر میکردیم اینجا مثل عراق نیست، من هر کجا بروم حرفم را میزنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر میکنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشتهاند تا مردم جهان صدای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند، من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه میگذرد.
فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فتوای جهاد از سوی امام خمینی علیه اسرائیل
🔹به دنبال آغاز #جنگ_رمضان و يورش ارتش هاى مصر و سوريه به اشغالگران فلسطين، امام
پيامى براى ملتهاى مسلمان در سراسر جهان فرستاد و از دولتها و ملتهاى اسلامى خواست
كه در راه آزادى فلسطين به جبهه جنگ بشتابند و از #حربه_نفت براى از پا درآوردن ابرقدرتهايى
كه از اشغالگران فلسطين هوادارى مى كنند بهره گيرند.
🔸ديد امام اين بود كه «كشورهاى نفت خيز اسلامى اگر شيرهاى نفت را بر روى غرب ببندند،
ابرقدرتها از پا در خواهند آمد و خطر #قطع_نفت براى دولتهاى غربى از خطر بمب اتمى بيشتر
است».
🔹امام در اين پيام از دولتهاى درگير با #اشغالگران_فلسطين خواستند كه «به توصيه يا امر
سازمانهاى وابسته به قدرتهاى استعمارى براى آتش بس اعتنا نكنند» و جنگ را تا آزادى
فلسطين از چنگ صهيونيستها ادامه دهند؛ ليكن دولتهاى سرسپرده مانند #انورسادات كه بنا
بر سياست شيطان بزرگ امريكا، جنگ را آغاز كرده بودند بى ترديد نمى توانستند پيام امام را
بشنوند و به كار بندند و در آن لحظه كه امريكا دستور آتش بس داد، بى درنگ پذيرفتند و راه
« #كمپ_ديويد » را در پيش گرفتند.
🔸امام افزون بر پيامی كه براى جهان اسلام فرستاد، چند روز بعد اعلاميۀ شديداللحنى نيز بر ضد شاه
پراكنده ساخت. امام در اين اعلاميه #رژيم_شاه را بشدت مورد تاخت و تاز قرار داد و موضعى كه در
اين اعلاميه بر ضد او گرفت، مى توان گفت تا به آن روز بى مانند بود امام براى آنكه نهضت اسلامى ايران را تا پايهاى به پيش برد و دگرگونى در مبارزات ملت
اسلامى پديد آورد، در اين اعلاميه خود فتوا داد:
... وظيفه ملت غيور ايران است كه از منافع امريكا و اسرائيل در ايران جلوگيرى كرده و
آن را مورد هجوم قرار دهند، هر چند به نابودى آن بينجامد.
📔 نهضت امام خمینی(ره)، ج3 ،763،765
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است که حق و باطل در آن ممزوج بشود.
🔻در دوران پیامبر، اینطورى نبود. در دوران پیامبر، صفوف، صفوف صریح و روشنى بود. آن طرف، کفار و مشرکان و اهل مکه بودند، چون صحنه، صحنه روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اینطور جایى، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است.
🔺اما در دوران امیرالمؤمنین، چه کسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خیال مىکنید شوخى است؟ خیال مىکنید آسان بود که "عبداللَّهبنمسعود "، صحابى به این بزرگى - بنا به نقل عدهیى - جزو پابندهاى به ولایت امیرالمؤمنین نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟
🔺وقتى غبار غلیظتر مىگردد، مىشود دوران #امام_حسن؛ و شما مىبینید که چه اتفاقى افتاد. باز در دوران امیرالمؤمنین، قدرى غبار رقیقتر بود؛ کسانى مثل عمار یاسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه امیرالمۆمنین - بودند. هرجا حادثهاى اتفاق مىافتاد، عمار یاسر و بزرگانى از صحابه پیامبر بودند که مىرفتند حرف مىزدند، توجیه مىکردند.
🔻در دوران شبهه و در دوران جنگ با کافر غیرصریح، جنگ با کسانى که مىتوانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق کنند، بسیار بسیار دشوار است؛ باید هوشیار بود.
❎ امام خامنه ای (70/6/23)
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻🔻بازنشر به مناسبت برخی خاطرات منتشر شده در تطهیر چهره آقای شریعتی🔻🔻
⁉️آیا آقای شریعتی یک چهره مبارز بود؟
⁉️ آقای شریعتی تحت شکنجه یا فشار ساواک نبود علت نامه نگاری مفصل وی به ساواک چه بود؟
⁉️آیا آلوده کردن ذهن مردم نسبت به روحانیت که در آن زمان رهبر نهضتی اسلامی و ملی بودند کار صحیحی بود؟
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینهای بیآزار برای رژیم؟!
🔻به بهانه سالگرد فوت دکتر شریعتی
◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانیهای پرشور و #عامهپسند که هیجانها را برمیانگیخت. شاید همین سخنرانیها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابیها پیدا کند: #دکتر_علی_شریعتی.
شاید عدهای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن میگویند:
📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى میكرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از
نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك میرسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» مینشيند. در اين گفتگو
« #ضعف_روحى»، « #سازشكارى » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن میشود... نيز به ساواك تهران گزارش میدهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، #عضو_مفيدى براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است:
... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند. در
بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبهاى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى»
◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنیهاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز میشود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم میكند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.