🔻خوش خدمتی وزیر غرب زده رضاخان به اسرائیلیها
⚪️به مناسبت سالمرگ وزیر دربار غرب زده رضاخان
🔹رژیم پهلوی اول از همان ابتدا حساسیت ویژه ای نسبت به موضوع فلسطین اشغالی و یهودیان داشت و تا سر حد توان می کوشید تا به هیچ وجه سخنی در باب مظلومیت مردم فلسطین و ظلم و ستم یهودیان صهیونیست، نسبت به اعراب مسلمان و فلسطینی ها در مطبوعات به میان نیاید.
🔸حساسیت رژیم رضاخانی نسبت به این موضوع تا آن حد بود که #عبدالحسین_تیمورتاش، وزیر مقتدر دربار پهلوی در ماجرا دخالت می نمود و نظمیه را مأمور تذکر دادن و جلوگیری از انتشار این جراید می کند.
❌پی نوشت:
#غرب_زدگان از سویی مدعی آزادی هستند و از سویی با چماق قدرت مخالفانشان را سرکوب می کنند. این مدعیان در طول تاریخ مدعی آزادی بودند اما با دیکتاتور ترین افراد هم، پیمان برادری بستند.
📄فصلنامه پانزده خرداد، ش39،ص226
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 الگوی انقلابی در هندسه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری
🔹 فراوانی کاربرد واژگانی نظیر انقلابیگری، داشتن روحيه انقلابی، انقلابی بودن، انقلابی زيستن و انقلابی ماندن در نظر گاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در وهله اول حاکی از اهمیت آنها بوده و از سویی دیگر نشاندهنده اولویتگذاری بر مبنای سلبی و ایجابی است؛ در واقع گفتمان انقلابی در راستای حفظ، تقویت و مانایی آن تلاش میکند و گفتمان دیگر مقابل انقلاب هم برای استحاله کردن و منهدمسازی آن برنامهریزی مینماید.
🔹 فراگیر و همگانی کردن روحیه انقلابیگری مستلزم وجود یک فرهنگ منطقی، معقول و نظاممند است که ابعاد اندیشهای، بیانی و رفتاری را در برگیرد. از این رو، تعاريفی که در منظومه فکري بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری از انقلابیگری و ارکان آن وجود دارد، تعاريف جامعی است که تنها به صرف بیان و توصیف بسنده نمیکند بلکه عملگرايی همراه با آرمانگرايی را مدنظر دارد و حتی تلاش میکند در چهارمین دهه از عمر انقلاب به شکلدهی نهادها و ساختارهایی با بینش انقلابی از جنس دهه اول انقلاب همانند شکلدهی قرارگاهی برای ساماندهی امور اقتصادی و اجرای «اقتصاد مقاومتی» نیز بپردازد؛ بدیهی است هنوز انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی را دارای ظرفیت و استعداد برای پاسخدهی به مشکلات و معضلات عصر معاصر میداند...
📎 پیوندمطلب
♻️ https://b2n.ir/73370
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🛑چالشهای تدوین و تصویب قانون اساسی
✳️پس از پیروزی هر انقلاب مهمترین فعالیت سران انقلاب تدوین #قانون_اساسی است و اگر این مهم به خوبی انجام نشود خطر تحریف انقلاب دور از ذهن نخواهد بود. کما اینکه این اتفاق برای #مشروطه رخ داد و قانون اساسی ضعیف پس از آن زمینه پیدایش #دیکتاتوری_رضاخانی را پدید آورد.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در میان طیفهای مختلف سیاسی با چالشی عمیق روبرو شده بود. از یک سو امام و امت که قانونی تمام اسلامی می خواستند و از طرف دیگر طیفهای #سکولار و لیبرال که با رونویسی از قانونهای غربی به دنبال تثبیت #قوانین_لائیک بر فضای کشور بودند و برای رسیدن به این هدف حتی اقدام کردند به انحلال #مجلس_خبرگان که با رأی مردم تشکیل شده بود و البته با نهیب محکم و قاطع امام اعلی الله مقامه الشریف این اقدام شوم عملی نشد.
🔸خبرگزاری مهر 28مرداد1398 به گفت و گو با دکتر #مظفر_نامدار نشست تا چالشهای تدوین قانون اساسی را بیش از پیش روشن نماید.
◀️در بخشی از این مصاحبه می خوانیم:
"آقای #منتظری از مدافعان تغییر بنیادی پیش نویس، مخصوصا گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی بود. مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی نشان می دهد که تمرکز منتظری بیشتر در مسأله اسلامی بودن و تمرکز تمامی امور در دست ولی فقیه است و با سایر ارکان جمهوری مثل انتخابات #ریاست_جمهوری و اختیارات رییس جمهور و انتخاب نمایندگان مجلس میانه خوبی ندارد."
📎متن کامل مصاحبه:
🔹🔸https://b2n.ir/34605
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روشنفکران وفادار به رژیم رضاخانی
روشنفکران همواره مدعی آزادی و مردم سالاری بوده اند و کسانی که از تاریخ این قشر بی اطلاع باشد گمان می کند از همان ابتدا تنها حامیان ملت و حریت همین قشر غرب زده بوده اند.
دیکتاتوری قاجار رفت و دیکتاتوری بدتر به نام رضاخان آمد و یکی از استبدادی ترین صفحات تاریخ معاصر ایران ورق خورد.
در این میان آنگاه که روحانیت در صف مبارزه با سلطنت بود روشنفکران مدعی دست در دست رضاخان میرپنج مستبدانه بر ملت مظلوم ایران حکمرانی می کردند.
کوتاه نمای فوق گذری است بر اسامی و عملکرد برخی از روشنفکران رضاخانی.
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
http://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
اربعین.mp3
5.21M
✳️ جلوههایی از محبت سیدشهید مصطفی خمینی به اهلبیت علیهمالسلام به روایت استاد سیدحمید روحانی
🔹 از ماه خون حسین علیهالسلام گذشتیم و به ماه اشک زینب سلامالله علیها رسیدیم. آغاز ماه #صفر است و شیعیان و محبان اهلبیت مشغول آماده کردن برای #اربعین دیگر.
🔸 سرمایه #محبت_اهلبیت علیهمالسلام اجمعین جاودانه و فراگیر است و شخصیتهای برجسته شیعه قلههای محبتورزی به اهلبیت علیهمالسلام بودهاند.
🔹 سیدمصطفی خمینی یکی از چهرههای شاخص نهضت امام اعلی الله مقامهالشریف بودهاند که حب اهل بیت علیهمالسلام اجمعین را چون آتشی فروزان در سینه داشتند. جلوههای این محبت را به نقل از حجتالاسلام والمسلمین #سیدحمید_روحانی که از نزدیک با آن شهید آشنا بودند میشنویم.
🔺 جلوههای محبت سیدشهید مصطفی خمینی
@Bonyadtarikh
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻" این دعوی ملایان درباره سررشته داری و درس دشمنی با دولت که به مردم می دهند بسیار زیانمند است. دوباره می گویم بسیار زیانمند است، همین به تنهایی مایه بدبختی توده ها تواند بود." ( نهضت امام خمینی ج4 ص61 به نقل از شیعیگری احمد کسروی ص110)
🔆این جمله احمد کسروی است. #روشنفکری که دعوت روحانیت برای مبارزه با دولت #دیکتاتور وقت را زیانمند و مایه بدبختی توده ها توصیف می کند.
⁉️بین روشنفکری و دیکتاتوری چه پیوند تاریخی وجود دارد؟
⁉️ آیا این جماعت با چنین سابقه سیاهی می تواند ادعای آزادی و مردم سالاری داشته باشد؟
@Bonyadtarikh
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نقش نهضت آزادی در جنگ تحمیلی/1
یکی از مهمترین موضوعاتی که نهضت آزادی را به آقای منتظری نزدیک میکرد، مسئله جنگ بود. وی در این زمینه سخت تحت تأثیر مواضع نهضت آزادی بود. نهضت آزادی در ابتدای جنگ، نبرد با رژیم صدام را اجتنابناپذیر دانست و دکتر یزدی جنگ را یک فرصت تاریخی برشمرد.
این موضع متناسب با فضای روز بود. اما بعد از فتح خرمشهر تا انتهای جنگ، موضع انتقادی و منفی به جنگ و سیاستگذاریهای آن داشت. پس از آنکه خرمشهر در سوم خرداد 61 آزاد و مقدمات حمله به داخل خاک عراق برای «تنبیه متجاوز» تدارک دیده شد، بازرگان طی نامهای از امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف درخواست کرد که گفتگوهای صلح با عراق آغاز شود و استمرار جنگ را خطا دانست.
نهضت آزادی در قطعنامه کنگره پنجم خود در اسفند61، به صورت علنی به ابراز مخالفت با ادامه جنگ پرداخت. این در حالی بود که امام اعلی الله مقامه الشریف پس از جلسات با فرماندهان نظامی و سیاسی، و علیرغم نظر اولیه خود، با توقف جنگ و مذاکره بدون تضمین و تنبیه متجاوز مخالفت کرده بودند.(روزگار قائممقامی ص265)
ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی
🔸 هجرت امام به پاریس به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمیگردد. با اوجگیری مبارزات مردم ایران، دو دولت ایران و عراق در جلساتی متعدد که در بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت برادر عزیزمان آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند.
🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از:
_ حضرتعالی چون گذشته میتوانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسیای که باعث تیرگی روابط ما با ایران میگردد، خودداری نمایید.
_ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید.
🔸تصمیم امام معلوم بود. رو کردند به من و فرمودند گذرنامه من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامهها خبری نشد. چندی بعد سعدون شاکر رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارشهایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبلشان نداشت.
🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود.
🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالیکه ما گفته بودیم که میخواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آنها میگفتم که چرا معطل میکنید میگفتند باید از بغداد خبر برسد.
بعد از عصبانیت امام آنها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آنها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام میکنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آنها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند.
🔹همان شب از کاخ الیزه آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، آمدند و گفتند حق ندارید کوچکترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر میکردیم اینجا مثل عراق نیست، من هر کجا بروم حرفم را میزنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر میکنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشتهاند تا مردم جهان صدای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند، من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه میگذرد.
فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فتوای جهاد از سوی امام خمینی علیه اسرائیل
🔹به دنبال آغاز #جنگ_رمضان و يورش ارتش هاى مصر و سوريه به اشغالگران فلسطين، امام
پيامى براى ملتهاى مسلمان در سراسر جهان فرستاد و از دولتها و ملتهاى اسلامى خواست
كه در راه آزادى فلسطين به جبهه جنگ بشتابند و از #حربه_نفت براى از پا درآوردن ابرقدرتهايى
كه از اشغالگران فلسطين هوادارى مى كنند بهره گيرند.
🔸ديد امام اين بود كه «كشورهاى نفت خيز اسلامى اگر شيرهاى نفت را بر روى غرب ببندند،
ابرقدرتها از پا در خواهند آمد و خطر #قطع_نفت براى دولتهاى غربى از خطر بمب اتمى بيشتر
است».
🔹امام در اين پيام از دولتهاى درگير با #اشغالگران_فلسطين خواستند كه «به توصيه يا امر
سازمانهاى وابسته به قدرتهاى استعمارى براى آتش بس اعتنا نكنند» و جنگ را تا آزادى
فلسطين از چنگ صهيونيستها ادامه دهند؛ ليكن دولتهاى سرسپرده مانند #انورسادات كه بنا
بر سياست شيطان بزرگ امريكا، جنگ را آغاز كرده بودند بى ترديد نمى توانستند پيام امام را
بشنوند و به كار بندند و در آن لحظه كه امريكا دستور آتش بس داد، بى درنگ پذيرفتند و راه
« #كمپ_ديويد » را در پيش گرفتند.
🔸امام افزون بر پيامی كه براى جهان اسلام فرستاد، چند روز بعد اعلاميۀ شديداللحنى نيز بر ضد شاه
پراكنده ساخت. امام در اين اعلاميه #رژيم_شاه را بشدت مورد تاخت و تاز قرار داد و موضعى كه در
اين اعلاميه بر ضد او گرفت، مى توان گفت تا به آن روز بى مانند بود امام براى آنكه نهضت اسلامى ايران را تا پايهاى به پيش برد و دگرگونى در مبارزات ملت
اسلامى پديد آورد، در اين اعلاميه خود فتوا داد:
... وظيفه ملت غيور ايران است كه از منافع امريكا و اسرائيل در ايران جلوگيرى كرده و
آن را مورد هجوم قرار دهند، هر چند به نابودى آن بينجامد.
📔 نهضت امام خمینی(ره)، ج3 ،763،765
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است که حق و باطل در آن ممزوج بشود.
🔻در دوران پیامبر، اینطورى نبود. در دوران پیامبر، صفوف، صفوف صریح و روشنى بود. آن طرف، کفار و مشرکان و اهل مکه بودند، چون صحنه، صحنه روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اینطور جایى، جنگ آسان است؛ حفظ ایمان هم آسان است.
🔺اما در دوران امیرالمؤمنین، چه کسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خیال مىکنید شوخى است؟ خیال مىکنید آسان بود که "عبداللَّهبنمسعود "، صحابى به این بزرگى - بنا به نقل عدهیى - جزو پابندهاى به ولایت امیرالمؤمنین نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟
🔺وقتى غبار غلیظتر مىگردد، مىشود دوران #امام_حسن؛ و شما مىبینید که چه اتفاقى افتاد. باز در دوران امیرالمؤمنین، قدرى غبار رقیقتر بود؛ کسانى مثل عمار یاسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه امیرالمۆمنین - بودند. هرجا حادثهاى اتفاق مىافتاد، عمار یاسر و بزرگانى از صحابه پیامبر بودند که مىرفتند حرف مىزدند، توجیه مىکردند.
🔻در دوران شبهه و در دوران جنگ با کافر غیرصریح، جنگ با کسانى که مىتوانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق کنند، بسیار بسیار دشوار است؛ باید هوشیار بود.
❎ امام خامنه ای (70/6/23)
#شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻🔻بازنشر به مناسبت برخی خاطرات منتشر شده در تطهیر چهره آقای شریعتی🔻🔻
⁉️آیا آقای شریعتی یک چهره مبارز بود؟
⁉️ آقای شریعتی تحت شکنجه یا فشار ساواک نبود علت نامه نگاری مفصل وی به ساواک چه بود؟
⁉️آیا آلوده کردن ذهن مردم نسبت به روحانیت که در آن زمان رهبر نهضتی اسلامی و ملی بودند کار صحیحی بود؟
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینهای بیآزار برای رژیم؟!
🔻به بهانه سالگرد فوت دکتر شریعتی
◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانیهای پرشور و #عامهپسند که هیجانها را برمیانگیخت. شاید همین سخنرانیها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابیها پیدا کند: #دکتر_علی_شریعتی.
شاید عدهای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن میگویند:
📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى میكرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از
نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك میرسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» مینشيند. در اين گفتگو
« #ضعف_روحى»، « #سازشكارى » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن میشود... نيز به ساواك تهران گزارش میدهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، #عضو_مفيدى براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است:
... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند. در
بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبهاى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى»
◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنیهاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز میشود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم میكند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔸 دکتر علی شریعتی؛ مطیع دستگاه و منتظر اوامر ملوکانه
🔹بازخوانی بخشی از ملاقات ساواک با دکتر علی شریعتی؛ به بهانه سالروز مرگ وی
📄 «... با آقاى #دكتر_شريعتى ملاقات، مراتب زير را عيناً اظهار نمودند كه به عرض مىرسد:
🔻(موقعى كه آقاى دكتر پويان رئيس دانشگاه ملى و آقاى مهندس خسرو هدايت قائم مقام مدير عامل شركت نفت و رئيس دانشگاه تبريز و ساير دانشگاهها از من دعوت نمودند حتى شخصاً به فرودگاه آمده و از من استقبال نمودند، اين فكر برايم پيشآمد كه اين عمل طبق طرحى است كه از طرف #ساواك، پيشبينى شده و چون ساواك مىداند كه من در حال حاضر در دو جبهه (آخوندها و چپىها) مشغول مبارزه هستم و فكر نوينى ارائه مىدهم، ساواك خواسته است از اين سخنرانىهاى علمى بهرهبردارى نمايد. متأسفانه حالا مىفهمم كه اصلاً ساواك در جريان نبوده و به جاى اينكه از آن آقايان بپرسند كه چرا مرا دعوت كردهاند، به من مىگويند دعوتها را قبول نكن، ضمناً به خاطر دارم در يك جلسۀ سخنرانى كه در دانشگاه ملى نمودم آقاى دكتر پويان به من گفتند: از طرف ساواك دستور داده شده شما سخنرانى بكنيد ولى اجازه ندهيد دانشجويان سؤال كنند. من هم به همين نحو عمل نمودم. #ساواك_خراسان بهتر مىداند كه من از طرف آخوندها و چپىها تا چه حد مورد اهانت قرار مىگيرم. آنها مىگويند #دولت دكتر شريعتى را از اروپا آورده كه با آخوندها و چپىها مبارزه كند. به هر حال من مطيع دستگاه هستم و مؤمن به كشور و آمادگى خدمتگزارى دارم، استفاده يا عدم استفاده از من، بسته به #نظر_مقامات_عاليه است. من بعد هر وقت از من دعوت كردند ساواك را در جريان مىگذارم. اكنون از طرف دانشگاه تبريز از من دعوت شده ولى تا به حال جواب ندادهام). با عرض مراتب فوق به نظر اين سازمان، ساواك بايد از فكر و روشن بينى اين شخص در جهت منويات خود حداكثر استفاده را بنمايد و به وى كه فرد دانشمند و مطلعى است ميدان فعاليت بيشتر بدهد و در خفا وى را راهنمايى كند. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى »(شریعتی در دادگاه تاریخ ص110-109)
✳️پینوشت:
سخنان جنجالی دکتر شریعتی در مورد #علامه_مجلسی را حتما شنیدهاید که ایشان را به خاطر ارتباط با دستگاه صفوی با انواع اتهامات و توهینها مورد تعرض قرار میدهد. نقش علامه مجلسی با حکومت زمان خود مشخص بود. هیچگاه #مطیع_دستگاه نبود و از ارتباطش با آن حکومت هدفی جز اصلاح امور از طریق تعدیل سیاستها نداشت. اما آقای دکتر...
شریعتی که بود؟ در #دادگاه_تاریخ مشخص میشود اما او هرچه بود یک رهبر یا حتی یک انقلابی واقعی نبود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شریعتی و جنجالهای پس از مرگ
🔻جنجالهای #دکتر_شریعتی حتی پس از فوت او نیز ادامه داشت. آنقدر که افرادی همچون #شهید_مطهری و #مهندس_بازرگان را وادار کرد دور هم بنشینند و فکری بکنند تا جلوی افزایش «جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی» را بگیرند و از بهرهبرداری هرچه بیشتر «افراد و دستگاههای مغرض» پیشگیری کنند.
📜متن نامه آقای بازرگان و شهید مطهری در تصویر قابل مشاهده است اما سؤالی که #نوشریعتیها به ویژه فرزندان ایشان باید پاسخ دهند این است که آیا فعالیتهای آقای شریعتی در آن زمان به نفع نهضت بود؟ یا تفرقهافکنی و طرح تز استعماری «اسلام منهای روحانیت» علیه رهبران نهضت آبی بود که توسط ایشان در آسیاب رژیم ریخته شد؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نامه شهید مطهری.pdf
97.3K
⁉️میدان انقلاب یا کوچه شریعتی؟!
🔆گاهی اوقات میشود که در گرمای تابستان و شهری غریب دنبال جایی میگردی و از اهالی شهر میپرسی اما آدرس غلط میدهند و مدتها به زحمت میافتی و به کارت هم نمیرسی. حکایت آدرس دادنهای امروز برخی بزرگان نیز همین است. شخصیتهای متعهد و #انقلابی که بعضا به خاطر حبّ و بغضها یا نشناختن جریانات #آدرس_غلط میدهند و بسیاری را به اشتباه میاندازند.
◀️یکم تیر؛ شبکه سه برنامه « #میدان_انقلاب » میزبان جناب آقای #روحالله_حسینیان بود و متأسفانه ایشان در آن برنامه به جانبداری از آقای دکتر شریعتی پرداختند و به جای آنکه مخاطبان خود را در میدان انقلاب جمع کنند آنها را به کوچه دکتر شریعتی حواله دادند.
در این میان مراجعه به اندیشههای دانشمند شهید؛ #آیتالله_مطهری که مرحوم امام قدس سره «آثار قلم و زبانشان را بیاستثناء آموزنده و روانبخش» دانستند؛ بسیاری از نکات را روشن میکند. ایشان در نامه خود به امام خمینی قدس سره نوشتند:
«به خدا اگر روزی مصلحت اقتضا کند که اندیشههای این شخص(شریعتی) حلاجی شود و ریشههایش به دست آید و با اندیشههای اصیل اسلامی مقایسه شود صدها مطلب بدست میآید که بر #ضد_اصول_اسلامی است و به علاوه بی پایگی آنها روشن میشود.»
📜متن کامل نامه شهید مطهری به امام قدس سره را در اختیار مخاطبان محترم قرار میدهیم. امید است که با بصیرت و موقعشناسی شخصیتهای برجسته در مسیر انقلاب آدرس را اشتباه نرویم.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نامه شریعتی به ساواک.pdf
479.6K
🔸خود را لحظهای در میان نبرد انقلابیها با #رژیم_شاه قرار دهیم. زمانی که ایثار شگفتآور #خمینی_کبیر را میبینیم و شهادت سعیدیها زیر شکنجه گرگصفتان ساواک را از نزدیک حس میکنیم. در این میان کسانی هم بودند که بدون هیچگونه فشار یا تهدید ویژهای نامههای مفصل به ساواک داشتند که ابراز ارادتهای ضمنی به آن دستگاه شیاد بخشی از آن بود. نویسنده نامه چه کسی است؟ کسی که برخی میخواهند او را به عنوان فردی انقلابی و حتی مسلمانی متعهد معرفی کنند: دکتر #علی_شریعتی.
🔹تاریخ امّا سخنگویی صادق است و نامه ایشان موجود است. ایشان در این نامه به صراحت اعلام میکند که به دنبال #مبارزه_با_روحانیت و پروتستانتیزم اسلامی است. ممکن است کسی بگوید این صرفا یک تاکتیک برای رهایی از ساواک بود امّا عمل دکتر شریعتی در هجمه علیه روحانیت چیز دیگری میگوید...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻پشت پرده جنجالهای دکتر شریعتی
⁉️دکتر #علی_شریعتی در پس هیاهو و هیجان به دنبال چه بود؟ سؤالی اساسی که حتی برخی شخصیتهای انقلابی نیز نتوانستند از عهده پاسخ آن بربیایند و او را شخصیتی انقلابی جلوه دادند و حتّی او را در حدّ امام خمینی قدس سره بالا بردند و آرمانهای شاگرد #ماسینیون و #گورویچ را با آرمانهای امام که جز در مکتب امام باقر و امام صادق درس نخوانده بود یکی دانستند. شریعتی به دنبال چه بود؟ برای پاسخ به این سؤال باید «شریعتی» را در «#دادگاه_تاریخ» دید:
⚖️« شریعتی بر آن بود که اسلام را مانند #مارکسیسم، دینِ ستیز، مبارزه و پیکار محض بنمایاند که گویا جز جنگ و مبارزه راه دیگری برای پیشبرد ایدئولوژی خود نمییابد!! او با تأثیرپذیری از جوی که مارکسیستها ساخته بودند، میکوشید وانمود کند که اسلام نیز مانند مارکسیسم، جریانی #دیالکتیکی دارد و از میان «اضداد» میگذر و برای زیست و پایداری خود راهی جز جنگ و ستیز ندارد...
شماری از نخستین #ماسونهای_ایرانی مانند سرهنگ آخوندف، میرزا آقاخان کرمانی، طالبوف و... برای پیاده کردن تز #اسلام_منهای_روحانیت، طرح « #پرتستانتیزم_اسلامی » را که از برخی از رهبران انقلاب فرانسه فراگرفته بودند مطرح کردند... شریعتی در پی گذشت نزدیک به سدهای از آن جریان بر آن بود که به «پروتستانتیزم اسلامی» در ایران دست بزند... از این رو پیشنهاد داد:
«روشنفکر باید به ایجاد یک پروتستانتیسم اسلامی پردازد تا همچنان که پروتستانتیسم مسیحی، اروپای قرون وسطی را منفجر کرد و همه عوامل انحطاطی را که به نام مذهب، اندیشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد کرده بود سرکوب نمود بتواند فورانی از اندیشه تازه و حرکت تازه به جامعه ببخشد.»(شریعتی در دادگاه تاریخ ص178-179)
بنابراین اندیشههای آقای شریعتی، ریشه در اسلام ناب نداشت و حرفهای پرشور او نشانه مناسبی برای انقلابی بودنش نبود. چراکه در همان زمان سران مجاهدین خلق هم دم از اسلام و حرکتهای جهادی میزدند و چه بسا در هزینه دادن و جانفشانی کردن در راه خود از آقای شریعتی هم جلوتر بودند. اما آیا میتوان سران منافقین را انقلابیهای واقعی دانست؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️ شکوه امام در نجف
❌به مناسبت ۱۵مهر سالروز ورود تاریخی امام خمینی به عراق
🔺كارشكنى مهره هاى مرموز استعمار به منظور جلوگيرى از انجام گرفتن يك استقبال باشكوه از امام و بازداشتن بسيارى از روحانيان و مردم، با تهديد و تطميع از رفتن به استقبال امام، به عنوان اولين گام براى كوبيدن او آغاز شد
🔻ليكن نتيجۀ مطلوب را در برنداشت. با اين كارشكنى فقط توانستند شمار افرادى را كه اشتياق رفتن به استقبال امام را داشتند كاهش دهند و خود رادلخوش كنند كه با اين كار به اصطلاح «خمينى را كوبيدند و كنار گذاشتند»!
🔺اتومبيلهاى استقبال كنندگان در قصبۀ «خان نص» كه در هشتاد كيلومترى كربلاست به ماشينهاى حامل امام و همراهان رسيد و آنجا از امام و همراهانش پذیرایی نمودند.
🔻شهر نجف نیز به مناسبت ورود امام جلوۀ ديگرى داشت. در ميدانى كه تقريباً در دروازۀ شهر قرار
داشت پلاكاردى با شعار زير جلب نظر مى كرد:
« مدينة النجف الاشرف ترحب بمقدم البطل الاسلامى المجاهد الامام الخمينى.»
🔻بر روى برخى از ماشينهايى كه براى استقبال از امام آمده بودند نيز آيه هايى از قرآن و
گفته هاى ائمه(ع) به چشم مى خورد.
همانند اين سخن امام حسين(ع): انى لا ارى الموت الا سعادة و الحيوة مع الظالمين الا برما و مانند اين فرموده خداوند در قرآن كريم:
فضل اللّه المجاهدين على القاعدين اجراً عظيما
📔نهضت امام خمینی،ج۲،ص۱۶۶
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول
✳️آغاز ماجرا
روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.»
🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند.
🔹🔸فرصت اجرای رسالت
شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود.
🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد.
🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید.
🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی
جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید!
اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد.
🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد.
🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه
حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند.
🔸🔸🔸
متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم:
https://b2n.ir/12353
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی : صدام در برهه ای وارد جنگ با ایران شد که بیم آن میرفت امام لشگری به مرزهای فلسطین بفرستد.
🎥 گزیده ای از مصاحبه حجه الاسلام دکتر حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.