📍بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /4
▫️«لزوم تعیین رهبر و #تشکیل_حکومت توسط پیامبر صلی الله علیه و آله، از امور روشن و بدیهی است. اگرچه مسلمانان بعد از رحلت ایشان در این موضوع اختلاف کردند، ولی همه آنها بر اصل نیازمندیِ اسلام و مسلمین به تشکیل حکومت، اتفاق نظر دارند...
تعیین سرپرست، رئیس و #رهبر_سیاسی_جامعه، از لوازم خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله است تا جوامع از فساد حفظ شود. در حالی که، اگر خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله چنین اقتضائی نداشت، بشر نیازمند پیامبری دیگر بود ـ تا بر اساس شرایط زندگی در طول زمان ـ عهده دار امور مورد نیاز در حیات دنیوی و آخروی مردم باشد.
▪️چنانکه ـ در گذر زمان ـ از جهت امور اجتماعی و مظاهر مادی، با ملل مختلفی مواجه میشویم که با یکدیگر تفاوت دارند. لذا در مسأله ملازمه خاتمیت با نصب رهبر، نیاز به اقامه هیچگونه دلیل عقلی و نقلی نیست.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص36-33)
📚گزیدهای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
▪️ راههای تهیه کتاب:
«تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱
🕌«قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان»
📡غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»:
https://basalam.com/bonyadtarikh
🆔 @Bonyadtarikh
🖊رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /5
▫️دو واژه «دین» و «دنیا» [در زبان عرب] بسیار به هم نزدیک هستند، در حقیقت نیز، با یکدیگر درهم تنیده و جداناشدنی هستند این درهم تنیدگی منافاتی با ضدیّت اسلام با مظاهر دنیوی [=دنیاگرایی] ندارد؛ چنان که ما میبینیم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیهالسلام ـ به عنوان دو رئیس حکومت اسلامی ـ عهدهدار حکومت و امور سیاسی مردم بودند. اما در عین حال در بالاترین درجه روی گردانی از دنیا قرار داشتند و در اوجِ تنفر و انزجار از دنیا و اقبال به آن قرار داشتند.
▪️وقتی رئیس حکومت مثل آن دو بزرگوار باشد، میتواند در مدت زمان کوتاه و با تعداد اندک، در امر حکومتداری و گسترش آن، پیشرفت کند. [چنانکه] در صدر اسلام توانستند اسلام را در اقصی نقاط عالم ترویج دهند تا اینکه اقتدار حکومت اسلامی به تنگه جبل الطارق رسید و [صبحِ] اسلام در سه قاره معروف آن زمان ـ یعنی قاره اروپا و آفریقا و آسیا ـ طلوع کرد.
▫️آیا علت این اتفاق جز این بود که رئیس اسلام با تنگدستی و سخت گرفتن بر خود زندگی میکرد؟ و آیا جز این است که مانند اسرافکاران و انسانهای مرفه و پرخرج و اهل دنیا و شهوتپرستان زندگی نمیکرد؟ و ساعتی بر آن حضرت نمیگذشت مگر اینکه به امور اسلام و مسلمانان اهتمام میورزید. پس اگر این بزرگان در کانون توجه باشند، هیچکس نمیتواند از روش و سیره آنها تخطی کند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص37)
📚گزیدهای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
▪️ راههای تهیه کتاب:
«تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱
🕌«قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان»
📡غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»:
https://basalam.com/bonyadtarikh
🆔 @Bonyadtarikh
🖊ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید
◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ بهمناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /6
▫️سال 1348 هجری خورشیدی را میتوان نقطه عطفی در مبانی مطالعات سیاسی در #مبارزات_ایران دانست. در این سال #امام_خمینی قدس سره الشریف که در تبعیدی ظالمانه به سر میبردند و به ظاهر از مراکز انقلابی ایران دور شده بودند بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند و با طرح مباحث #حکومت_اسلامی و دعوت فضلای حوزه علمیه و سایر اندیشمندان به تولید علمی پیرامون حکومت اسلامی و ولایت فقیه موجی تازه در محافل نخبگانی و عمومی ایجاد کردند.
▪️بررسی تاریخی ابعاد و پیامدهای لبیک #حوزه_علمیه به این ندای حقطلبانه در مجالی مفصل قابل پیگیری است اما در میان آثار تولید شده در این ساحت، رساله ولایت فقیه آیتالله سیدمصطفی خمینی از جایگاه ویژهای برخوردار است. به گواه یاران امام و شاگردان ایشان، مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی فراتر از رابطه نسبی، از شاگردان برجسته امام قدس سره الشریف بود و طبیعی بود که به درخواست رهبر و مراد خود پاسخی درخور بگوید و از جایگاه والای علمی، که در آثار مختلف ایشان مشهود است، به این مبحث عمیق و پرچالش ورود کند و اثری فاخر را بر اساس موازین دقیق علمی ارائه کنند.
▫️مرحوم آیتالله سیدمصطفی خمینی دیدگاه خود پیرامون «ولایتفقیه» را در ضمن مباحث کتاب البیع طرح کرده بود که در ادامه از آثار و دستنوشتههای آن مرحوم استنساخ شد و در سال 1376 ه.ش. برای نخستین بار در ضمن کتاب «ثلاث رسائل» در 80 صفحه به زبان عربی چاپ شد و بار دیگر در سال 1382 منتشر گردید، اما به دلیل عدم اطلاعرسانی کافی و عدم بازتاب در برخی موسوعههای مربوطه آنچنان که شایسته وزانت علمی اثر بود مورد توجه قرار نگرفت.
▪️علاوه بر نبود اطلاعرسانی صحیح، فقدان ترجمه این متن به زبان فارسی را میتوان دلیل دیگری برای عدم توجه محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این رساله دانست و این وضعیت مهمترین عامل انگیزشی مترجمان در ترجمه این اثر بود و بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستینبار رساله ولایتفقیه مجتهد شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی را ترجمه و به چاپ رساند.
▫️ذکر این نکته ضروری است که اثر چاپ شده ترجمهای صرف از یک متن علمی نیست بلکه مترجمان؛ این اثرِ غنی را با تعلیقههای علمی، فنی و تاریخی غنایی مضاعف بخشیدند...
متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران
▪️ راههای تهیه کتاب:
«تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱
🕌«قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان»
📡غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در «باسلام»:
https://basalam.com/bonyadtarikh
🆔 @Bonyadtarikh
✳️شعار یکپارچه مردم در عید فطر 1357 برای برپایی حکومت اسلامی/1
📌گزیدهای از کتاب روزهای حماسه و نور
🔹در ساعت 8:45 روز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۷ نماز عید فطر در #تهران به امامت دکتر #محمد_مفتح و با حضور جمعی حدود 12000 نفر در نیاوران برگزار شد و در ساعت 10 پس از پایان سخنرانی دکتر مفتح و دکتر #باهنر، جمعی حدود 13 الی 14 هزار نفر به سمت جنوب شهر حرکت کردند و اقدام به راهپیمایی کردند. شمار راهپیمایان در طول مسیر به بیش از 100.000 نفر رسید. منابع خارجی، این تظاهرات را بزرگترین تظاهرات مردم ایران علیه حکومت پهلوی تا آن زمان خواندند.
🔸پس از پایان نماز عید فطر به امامت آقای #مروارید در غرب #تهران، شماری از اجتماعکنندگان با شعارهای ضددولتی به سمت میدان آریاشهر (فلکه صادقیه) رفتند.
🔹صبح این روز، تظاهراتی در خیابان نواب #تهران با حضور جمعی حدود 7 الی 8هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات حدود 3000 نفر از زنان نیز حضور داشتند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود:«تشکیل #حکومت_اسلامی هدف جامعه است.»
🔸در ساعت 13:30 حدود 7000 نفر از مردم تهران پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود:«ما خواستار #حکومت_اسلامی هستیم»، در دست داشتند و شعارهایی علیه رژیم دادند. این عده در خیابانهای فرح (سهروردی)، و عباسآباد (شهید بهشتی)، به سمت تختطاووس (خیابان شهید مطهری) اقدام به تظاهرات کردند.
🔹نماز عید فطر در #قم به امامت آقای #سیدصادق_روحانی و با حضور جمعی حدود 3000 نفر برگزار شد و در پایان؛ نمازگزاران تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند... در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران یک طلبه به نام آقای #علی_اوسطی به شهادت رسید و 4 نفر مجروح شدند. به دنبال شهادت حجتالاسلام اوسطی، #آیتالله_مرعشی اعلامیهای صادر کرد و در آن نوشت:
«آقای شیخ علی اوسطی تهرانی طاب ثراه... در روز عید سعید فطر به دست مأمورین جلاد به ضرب گلوله از پای درآمد...» همچنین در این اعلامیه از مردم دعوت شد تا در مراسمی که شب چهارشنبه سوم شوال (برابر با 57.6.14) بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه آقای مرعشی نجفی برای بزرگداشت این شهید برگزار میشود. تظاهرات این روز شهر قم تا ساعات پایانی روز ادامه داشت.
🔸در ساعت 8:30 روز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۷ مراسم نماز عید فطر با حضور جمعی حدود 3000 نفر و به امامت آقای #سیداحمد_پیشوا در مسجدنو شیراز برگزار شد. پس از پایان مراسم نمازگزاران برای شنیدن سخن #آیتالله_سیدعبدالحسین_دستغیب به مسجد جامع رفتند و به مردم حاضر در آن مسجد پیوستند. در پایان تظاهراتی با حضور حدود 15000 نفر برپا شد.
🔹پس از اقامه نماز عید در #اردبیل، تظاهراتی با حضور حدود 6000نفر از جوانان این شهر برپا و شیشههای چندین بانک شکسته شد.
🔸در ساعت 9:30 پس از پایان مراسم نماز عید فطر در #گرگان، حدود 2000 نفر از مردم هنگام خروج از مسجد گلشن تظاهراتی برپا کردند و در حمایت از امام شعار دادند. ساواک در گزارش دیگری اعلام کرد که از ساعت 11 الی 12:15، 200.000 نفر از «قشریون مذهبی» به همراه 100.000 نفر از زنان چادری در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند و علیه رژیم شعار میدادند اقدام به برپایی تظاهرات کردند.
🔹پس از برگزاری نماز عید فطر در برخی از مساجد #کرمانشاه، حدود هزار نفر در حالی که عکسهایی از امام و پلاکاردهایی که روی آنها شعارهایی نوشته شده بود در دست داشتند، اقدام به راهپیمایی کردند. در ساعت 10:30 حدود 5000 نفر از مردم کرمانشاه در مسجد جامع این شهر تجمع کردند و آقای عبدالجلیل جلیلی پس از بیان سخنانی، قطعنامهای را مبنی بر لزوم استقرار #حکومت_اسلامی تحت رهبری امام خمینی، اجرای کامل قانون اساسی و... قرائت کرد.(روزهای حماسه و نور، ج3، صص502-494)
🆔 @Bonyadtarikh
✳️شعار یکپارچه ملت در عید فطر 1357 برای برپایی حکومت اسلامی/2
📌گزیدهای از کتاب روزهای حماسه و نور
🔸پس از برگزاری نماز عید فطر با شرکت جمعی حدود 50.000 نفر در تعدادی از مساجد #کرج، حدود 2000 نفر از مردم این شهر به سمت خانه آیتالله سیدحسن طباطبایی قمی حرکت کردند و در مقابل خانه ایشان اجتماع نمودند؛ شمار تجمعکنندگان پس از مدتی حدود 6000نفر شد. در ساعت 9 آیتالله طباطبایی به همراه تجمعکنندگان به سمت مسجد جامع کرج حرکت کرد. در مسجد جامع شخصی به نام آقای سیدهادی بروجردی با بیان مطالبی مبنی بر لزوم تشکیل #حکومت_اسلامی، قطعنامهای قرائت کرد که آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت امام به وطن، انحلال مجلسین و... از جمله مواد آن بودند.
🔹پس از پایان مراسم نماز عید فطر در #کرمان جمعی بیش از 50.000 نفر اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.
🔸پس از پایان نماز عید فطر در مسجد حظیره #یزد، گروهی از مردم اقدام به راهپیمایی کردند. روزنامه اطلاعات در گزارشی شمار تظاهرکنندگان را حدود 50.000 نفر اعلام کرد.
🔹مردم #رشت اعتصاب خود را با برپایی نماز عید فطر پایان دادند. در این شهرستان به عنوان اعتراض به جنایات رژیم، نماز جماعت حدود 8روز تعطیل بود
🔸در ساعت 11:15 پس از برگزاری نماز عید فطر در مسجد جامع گالیکش-استان #مازندران- حدود 1200 نفر از مردم این شهر ضمن سینهزنی، شعارهایی در حمایت از امام و علیه رژیم شاه سردادند.
🔹پس از پایان نماز عید فطر در #کاشان، تظاهراتی با حضور هزاران نفر از مردم این شهر برپا شد. تظاهرکنندگان چندین بانک، سینما، اداره اوقاف و... را شکستند و برخی را آتش زدند.
🔸در ساعت 10 حدود 3000 نفر از مردم #همدان پس از برگزاری نماز عید فطر و سخنرانی آقای محققی در مسجد جامع، به مناسبت فرا رسیدن چهلمین روز درگذشت آخوند ملاعلی معصومی همدانی با در دست داشتن پلاکاردهایی... به طرف گورستان حرکت کردند. در گورستان نیز آقای سیدفاضل حسنی در حضور جمعی حدود 10.000 نفر سخنرانی ایراد کرد. این عده پس از برپایی راهپیمایی و سردادن شعار علیه رژیم به شهر بازگشتند و در ساعت 14:30 پراکنده شدند.
🔹در ساعت10:30 شماری از مردم #اهواز در حالی که عکسهایی از امام در دست داشتند و شعار میدادند راهپیمایی کردند. در این تظاهرات شماری از زنان نیز حضور داشتند. راهپیمایان برقراری #حکومت_اسلامی را خواستار شدند.
🔸در ساعت 16 تظاهراتی با حضور حدود 1000 نفر در نزدیکی بازار #تبریز برپا شد که با حمله پلیس پایان یافت.(روزهای حماسه و نور، ج3، صص502-494)
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه مرکز دفاع مقدس با حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی
⬅️ماجرای سفر مهندس بازرگان و ابراهیم یزدی به الجزایر چه بود
#استاد_سیدحمیدروحانی
🆔 @Bonyadtarikh
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیهالسلام
▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد...
▪️مأمون نهتنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶)
#امام_رضا
#شهادت_امام_رضا
🆔 @Bonyadtarikh
34.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
👈 کار ما در این دوماهه فردا شب تموم میشه! برای ما چیکار میخواهید بکنید؟
🏴ویژه شهادت امام رضا(ع)🏴
▫️صفر 1400
▫️تهران / حسینیه هدایت
🆔 @Bonyadtarikh
تجلیل از مقام شهیدان: علی قدوسی و وحید دستجردی
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
بسم الله الرحمن الرحیم
إنالله و إنا إلیه راجعون
▫️با کمال تأسف و تأثر حجت الاسلام #شهیدقدوسی به دوستان شهید خود پیوست. شهیدی عزیز که سالیان دراز در خدمت اسلام بود؛ و اخیراً مجاهدات او در راه انقلاب بر همگان روشن است. اینجانب سالیان طولانی از نزدیک با او سابقه داشتم، و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف می شناختم. شهادت بر او مبارک و وفود الی الله و خروج از ظلمات به سوی نور بر او ارزانی باد. راهی است که باید پیمود و سفری است که باید رفت. چه بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شریف اسلامی شربت شهادت نوشیدن و با سرافرازی به لقاءالله رسیدن. و این همان است که اولیای معظم حق تعالی آرزوی آن را می کردند و از خدای بزرگ در مناجات خود طلب می کردند.
▪️گوارا باد شربت شهادت بر شهدای انقلاب اسلامی، و خصوص شهدای اخیر ما، که با دست جنایتکار منفورترین عناصر پلید به جوار رحمت حق شتافتند، و افتخار برای اسلام و ننگ و نفرت برای دشمنان دژخیم ملت شریف آفریدند.
▫️اینجانب شهادت دادستان کل انقلاب و سرهنگ #وحید_دستجردی، که در رأس شهربانی و قوای انتظامی در حال انجام وظیفه بودند و بدین تحفه الهی نایل شدند، را به ملت ایران و به حوزه علمیه قم و به قوای مسلح تبریک و تسلیت عرض میکنم؛ و از خدای تعالی رحمت برای آنان و صبر و شکیبایی برای خانواده محترمشان خواستارم.
▪️ننگ و خسران برکسانی که گمان می کنند با این شرارتها ملت شریف ایران را که برای اقامه #عدل_اسلامی قیام نمودهاند از صحنه مبارزه با کفر خارج مینمایند و تن به عار و ذلت ابرقدرتهای جنایتکار میدهند. این کوردلان شکست خورده نمیبینند که مادران و پدران و فرزندان و همسران این شهدا چون قهرمانان صدر اسلام به شهادت اینان افتخار مینمایند و چون کوهی در مقابل حوادث ایستادهاند. گویی اینان از شدت یأس به جنون کشیده شدهاند؛ و چون خود را مطرود ملت مسلمان میبینند، از ملت ایران انتقام میکشند.
▫️از خداوند تعالی هدایت برای جوانان گول خورده، و خذلان برای سران از خدا بیخبر آنها خواستارم.
▪️سلام و درود بر شهیدان راه حق. رحمت بر شهدای اخیر اسلام. والسلام علی من اتبع الهدی.
روح الله الموسوی الخمینی
🆔 @Bonyadtarikh
🔴رابطه منفی امام با مجاهدین خلق
🔹 #مجاهدین_خلق پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مدتها پیش از آن ماهیت ضداسلامی خود را نمایان کرده بودند. اما در ابتدای راه کسی چهره منافقانه آنان را نمیشناخت و حتی بخشی از روحانیون نیز به حمایت از آنان پرداختند. اما در مقابل؛ امام خمینی قدس سره الشریف قاطعانه ایستاد و کوچکترین تأییدی نسبت به آنان نداشت.
🔸حجتالاسلام #دعایی در این زمینه میگوید:
«من سمپات این سازمان بودم. من ساعتها با امام صحبت کردم بلکه بتوانم یک جمله از امام در یک اعلامیه بگیرم که در دفاع از سازمان و یا یکی از افراد این سازمان باشد.
🔹در یک جلسه خاطرم هست که من بعد از یکساعت و نیم صحبت گریهام گرفت و شاید پنج دقیقه گریستم و نتوانستم حرف بزنم که بلکه بتوانم حمایت امام از این #سازمان و از راه آنها و شیوه کار آنها کسب کنم. امام مقاومت کرد. خود من سمپات این سازمان شدم و حتی بالاتر از سمپات رابطه ارگانیک با این سازمان داشتم. چهار الی پنج سال در این رابطه کوشیدم به نفع این سازمان پیش امام یک کلمه تأیید بگیرم، نتوانستم و هیچکس نتوانست.»(از مجاهدین تا منافقین،ص١۴٢، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کتاب شوریدگی در تذبذب
📔سازمان مجاهدین خلق از آغاز تا پایان
🖊نویسنده سید حمید روحانی
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ ماه پرحادثه
مقام معظم رهبری:
🔸ماه شهریور هم از ماههای پرخاطره است. هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷، یعنی چند ماه به پیروزی انقلاب، در همین میدان شهدای تهران، عوامل رژیم طاغوت مردم بیپناه را به رگبار مسلسل بستند و تعداد زیادی -که هنوز هم برای ما معلوم نیست لکن تعداد کثیری [بودند]- از مردم را در آن میدان به قتل رساندند.
🔸در همین ماه شهریور، ترور ناجوانمردانه رئیسجمهور و نخستوزیر کشور -مرحوم شهید رجائی و مرحوم شهید باهنر- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، ترور شهید آیتالله قدّوسی -دادستان کلّ کشور- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، شهادت امامجمعهی تبریز بهدست منافقین اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور -روز آخر شهریور- حمله نظامی رژیم بعثی صدّام به کشور اتّفاق افتاد. اینها خاطرات عجیبی است، پرمعنا است، پُرمغز است.
🔸در همهی این حوادث، رژیم آمریکا پشت قضیّه بود؛ عوامل آمریکایی بودند که یا بهطور مستقیم کمک کردند یا تشویق کردند یا حدّاقل چشمشان را بر این جنایات بستند.(۱۳۹۴.۶.۱۸)
🆔 @Bonyadtarikh
📜اعلامیه برقراری حکومت نظامی در شهریور سال ۱۳۵۷
🔺طبق منابع موجود شورای امنیت ملی متشکل از نخست وزیر وزیر امورخارجه رئیس ستاد ارتش، رئیس ساواک رئیس ،شهربانی فرمانده ژاندارمری و وزیر کشور روز شانزدهم شهریور جلسه ای تشکیل میدهد در این جلسه سپهبد ناصر مقدم رئیس وقت ساواک اظهار میدارد که طبق گزارش های رسیده تظاهرات پنج شنبه (۱۶ / ۶ /۵۷ ) روز جمعه هم ادامه خواهد داشت . من مراتب را به عرض اعلیحضرت رساندم که به نظر من ضرورت دارد که اعلام حکومت نظامی بشود.»
🔻انقلاب اسلامی به روایت رادیو بی بی سی، ص ۲۲۸ و ۲۲۹) شاه به مقدم دستور میدهد مساله را در شورای امنیت بررسی کنند رئیس اداره دوم و سوم ارتش هم که در این جلسه شرکت کرده بودند به برقراری حکومت نظامی تاکید میکنند پس از این جلسه، شریف امامی نخست وزیر شاه هیات دولت را تشکیل میدهد اعضای هیات دولت قبل از نیمه شب دور هم جمع میشوند و آنجا سپهبد مقدم و ارتشبد ازهاری رئیس ستاد ارتش نسبت به برقراری حکومت نظامی تاکید میکنند.
🔺هیات دولت نیز به این موضوع رأی میدهد شریف امامی در آخرین مرحله برپایی حکومت نظامی را به نظر شاه میرساند و تایید نهایی را از او میگیرد. سپس با اعلامیه ای به مدت ۶ ماه در شهر های تهران ، کرج ، قزوین ، قم ، مشهد ، تبریز ، اهواز ، اصفهان ، شیراز ، کازرون ، جهرم ، آبادان اعلام حکومت نظامی میشود .
🆔 @Bonyadtarikh
📷اطلاع نگاشت:مهمترین نکات روایت لوموند پاریس از قیام خونین ۱۷ شهریور
1 .دروغ پردازي رژيم شاه در وصل كردن انقلاب اسلامی به نيروهای بيگانه!
2 .بی نظير بودن حضور مردم در صحنه انقلاب
3 .اعلام برائت بعضی از روحانيون مثل شريعتمداری و بعضی از احزاب مثل جبهه ملی و نهضت آزادی از موافقت با راهپيمايی های مردمی انقلاب
4 .حقير بودن جريان های به ظاهر ملی- مذهبی در مقابل عظمت حضور مردم در انقلاب و پيروی از رهبری امام
5 .رهبری بلامنازع انقلاب توسط خمينی كبير
6 .ددمنشی رژيم پهلوی در كشتار مردم
7 .حضور سربازان اسراييلي در كشتار 17شهريور 1357 در ميدان ژاله
📚برگرفته از: مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰
🆔 @Bonyadtarikh
❌حامیان کشتار ۱۷ شهریور و دفاع از حقوق بشر!
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
مقام معظم رهبری:
⬅️تبلیغات خصمانه دشمنان امروز پس از بیست سال به حرفهایی تکراری و مشمئزکننده تبدیل شده است. کسانی که از سرکوب خونین #قیامـ پانزدهـ خرداد و #قتلعام هفده شهریور با وقاحت تمام دفاع کردند، امروز دم از #حقوقبشر میزنند. کسانی که پنجاه و چند سال دیکتاتوری سیاه پهلویها را پشتیبانی کردند، امروز تهمت #دیکتاتوری به جمهوری اسلامی میزنند، کسانی که با ویران کردن و غارت منابع کشور و تحمیل صنعت معیوب و ناقص و وابسته، دهها سال ایران را از کاروان جهانی عقب راندند ، امروز شکوفاییها و معجزههای #سازندگی انقلاب را ندیده میگیرند، کسانی که هنوز در آرزوی رجعت ایران به دوران سیاه و نکبتبار پادشاهیاند، نظام نوین و تازه نفس و جوان انقلابی را مرتجع مینمایند!(۱۳۷۷.۱۱.۲۱)
🆔 @Bonyadtarikh
🖊پیام به ملت ایران درباره کشتار وحشیانه 17 شهریور
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و شجاع ایران
▫️بار دیگر شاه با دستور حکومت نظامی در تهران و سایر شهرستانهای بزرگ ایران، ثابت کرد که پایگاهی در میان ملت ندارد. اعلام #حکومتـنظامی در محیطی آرام ـ به اقرار رادیو و مطبوعات ایران که راهپیمایی با کمال آرامش در آن انجام می گرفت ـ نه تنها قانونی نیست بلکه جرم است و دستور دهنده آن مجرم.
▪️شاه برای به رگبار بستن مردم بی دفاع و مظلوم هیچ بهانهای را بهتر از حکومت نظامی ندید. روزهای اخیر، تهران و سایر شهرستانهای مهم ایران برای اظهار مظلومیت و مخالفت با مجرمی که 35 سال بر مقدرات آنان سلطه دارد و جنایات و خیانتهای او در کشور و مخالفتهای او با قانون اساسی واضح است، شاهد راهپیماییهای آرام بود.
▫️اظهار مخالفت با مجرمی که تمام هستی ملت را به باد داده است، از طرف کسانی بود که در حد عالی شعور سیاسی و دینی بودند؛ به طوری که حاضر شدند ارتش را گلباران کنند ولی «#دولتـآشتیـملی»، آنان را به عنوان شعار برخلاف قانون اساسی، محکوم نمود؛ و حال آنکه شعار آنان بر ضد قانون اساسیشکن ـ یعنی #شاه ـ بود. شعار بر ضد رژیم تحمیلی غیر قانونی بود، اظهار مظلومیت بود ولی واقعیت این است که شاه میخواهد انتقام خود را از ملت بی دفاع بگیرد، و با صحنهسازیهای مبتذل، ملت بیدفاع را به مسلسل ببندد و نفسها را به خیال باطل خودش در سینه خفه گرداند ولی دیگر دیر شده است و ملت مظلوم و بیدار ایران آگاه گردیدهاند. من هنوز اطلاع دقیقی از کشتگان و مجروحان در سراسر ایران ندارم؛ ولی خبرگزاریها تعداد کشتگان را به صدها نفر گزارش دادهاند و خبرهایی از ایران، این تعداد را بیش از هزار نفر میگویند. اکنون بر #ملتـشجاعـایران است که به هر ترتیبی که ممکن است به مجروحین بیشمار خود، خون، دوا و غذا برساند و از هر گونه کمک مالی دریغ ننماید.
▪️چهره ایران امروز گلگون است و دلاوری و نشاط در تمام اماکن به چشم می خورد. آری این چنین است راه امیر مؤمنان علی و سرور شهیدان امام حسین. ای کاش «خمینی» در میان شما بود و در کنار شما در جبهۀ دفاع برای خدای تعالی کشته می شد.
▫️ملت ایران! مطمئن باشید که دیر و یا زود پیروزی از آن شماست. شاه با حکومت آشتی ملی می خواهد روحانیت شریف ایران و سیاسیون محترم را در کشتار خود سهیم گرداند ولی فریب او خیلی زود برملا گردید. اِنَّ کَیْدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفاً.
▪️جهان باید بداند که این است فضای باز سیاسی ایران! و این است #رژیمـدموکراسی شاه! و این است عمل به دین مبین اسلام در منطق شاه و دولت او! اکنون به بهانههای پوچ دست به حبس و تبعید تازه زدهاند و میزنند. باید علما و روشنفکران ملت در زیر چکمه دژخیمان خُرد شوند تا کسی خیال آزادی به خود راه ندهد. شما ای ملت محترم ایران، که تصمیم گرفتهاید خود را از شرّ رژیم شاه خلاص گردانید و در رفراندمی که در سه و چهارم شوال (۱) در برابر ناظران سراسر جهان انجام دادید به دنیا نشان دادید که رژیم شاه جایی برای خود در ایران ندارد ـ چنانچه در روزنامههای خارجی هم منعکس گردید. مطمئن باشید که هیچ قدرتی نمیتواند با شما که بیدارید و به پاخاسته اید روبه رو شود.
▫️ #ارتشـوطنخواهـایران! شما دیدید که ملت با شما دوست و شما را گلباران میکند. و میدانید که این چپاولگران برای ادامه ستمگری، شما را آلت قتل برادران خود قرار دادهاند، به دیگر برادران ارتشی خود که شاه را رها کردهاند و در پشتیبانی مردم، به دشمن حمله نمودهاند بپیوندید، و به پاخیزید و نگذارید ملت شما نابود و برادران و خواهران شما به خاک و خون کشیده شوند. نام خود را در تاریخ که به سود ملت ایران به راه خود ادامه میدهد، هر چه زودتر ثبت کنید و ریشۀ خیانت و ظلم را بکنید.
▪️شما ای علمای بزرگ اسلام و سیاسیون بزرگ، که از فشار شاه هراسی به دل راه نمی دهید! نشانۀ اعتماد و قوّت روحیۀ ملت هستید، و در این موقع حساس نه تنها باید استقامت کنید بلکه روحیۀ عالی مقاومت جامعه را هر چه بیشتر باید تقویت کنید، و هر چه بیشتر صفوف خود را برای مقابله با دشمن مردم ایران متشکلتر کنید. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمین را خواهانم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی (صحیفه امامٰ، ج۳، صص۴۶۱-۴۵۹)
🆔 @Bonyadtarikh
مطبوعات.pdf
689K
💢قیام خونین ۱۷ شهریور به روایت مطبوعات خارجی
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
مقاله «جمعه سیاه در ایران» گزارش بخش انگلیسی روزنامه #لوموندـپاریس در روز ۱۷سپتامبر ۱۹۷۸ مربوط به کشتار ۱۷شهریور/۸سپتامبر ۱۹۷۸ #میدانـژاله تهران به دست دژخیمان رژیم پهلوی و نظام مشروطه سلطنتی میباشد. این مقاله به همراه تعداد دیگری از مقالات روزنامههای خارجی در جزوهای تحت عنوان «گزارش کوتاه درباره جمعه سیاه» در سال ۱۳۵۷ در ایران منتشر گردید. گردید.
🖇ضمیمه: مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰
🆔 @Bonyadtarikh
قیام ۱۷شهریورمشهد.pdf
260.6K
💢قیام ۱۷ شهریور در مشهد مقدس
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
▫️حادثه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از جمله حوادث و رویدادهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود. در این روز، بیشتر شهرهای کشور شاهد تظاهرات میلیونی مردمی بود که ضمن لبیک به مرجعیت دینی و روحانیت، در خیابان ها ضد رژیم پهلوی شعار دادند. این تظاهرات در حالی رخ داد که در ۱۱ شهر، از سوی دولت، حکومت نظامی اعلام شده بود. در مشهد این روز مصادف با بازگشت آیت الله #سیدحسن قمی پس از یک دوره ۱۳ ساله به #کرج بود. ورود ایشان به #مشهد باعث شدت یافتن تظاهرات و اعتصابات و همچنین قوت قلبی برای مبارزان گردید.
▪️از سویی دیگر، بازگشت ایشان بر شهرت و نفوذ وی در بین توده های مردمی افزود و بیت ایشان مجددا کانون مبارزات قرار گرفت.کشته و زخمی شدن عده ای از مردم در ۱۷ شهریور در #میدان_ژاله تهران، مشهد و دیگر شهرها وضعیت را در کشور بحرانی تر کرد. روحانیت مشهد با محوریت آیات #سیدعبدالله شیرازی و قمی با صدور اعلامیه های متعددی، ضمن محکوم ساختن این حادثه، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند و بر ادامه مبارزه تا سرنگونی کامل رژیم تأکید نمودند.در مقاله پیش رو سعی شده تا فرایند قیام ۱۷ شهریور در مشهد و واکنش جامعه روحانیت این شهر در قبال این حادثه مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.
ضمیمه: مقاله «بررسی قیام ۱۷شهریور۱۳۵۷ در مشهد»؛ حسن شمس آبادی، فصلنامه تخصصی پانزده خردادٰ، شماره۲۰،تابستان۱۳۸۸
🆔 @Bonyadtarikh
♨️خاطره ویژه مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور
🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور
▪️من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه عبرتها را به ما درس میدهد... عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند.
▪️در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند.
▪️این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار هفدهم شهریور بود.(۱۳۷۶.۶.۱۹)
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از سخنان امام خمینی (ره) در رابطه با جمعه سیاه شهریور ۵۷
🔻امام خمینی (ره) در این سخنان به نقاط کلیدی اشاره میکنند:
🔹 ۱۷ شهریور روزی است که مردم برای احقاق حق خود خون دادند.
🔸باید این ایام الهی را به یاد آورد و گرامی داشت، چرا که این ایام هستند که انسانها را میسازند.
🔹در این ایام، جوانان از عشرتکدهها بیرون آمده و به میدان جنگ رفتند.
🔸این ایام الهی، ملت را بیدار کرد.
#امام_خمینی #۱۷_شهریور #جمعه_سیاه
🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی
📌چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۴۳
🔸آیتالله خمینی امروز در جمع روحانیون، طلاب، بازاریان و اهالی قم و در آغاز دور تازه درسهای خود در مسجد اعظم قم در سخنانی که مراکز امنیتی و اطلاعاتی خبر آن را از چند روز پیش در گزارشهای خود به مقامات مافوق داده بودند، با اشاره به مسائل روز، بار دیگر به انتقاد شدید از دولت پرداخت. ایشان در این سخنرانی موضوع خطر نفوذ اسرائیل در ایران و توطئههای استعمار در ممالک اسلامی را گوشزد کردند و با ابراز تاسف از اوضاع جاری در ممالک اسلامی و ایران گفتند: دولتهای اسلامی، چه سلاطین اسلام، چه روسای جمهوری اسلامی، چه نخستوزیران دول اسلامی، در تحت تاثیر استعمار غافل از مقاصد دیانت اسلام هستند؛ مطلع نیستند به مسائل اسلام؛ نمیخواهند مطلع بشوند به احکام اسلام؛ نمیتوانند با این وضعی که دارند مطلع بشوند که اسلام چه آورده است برای بشر، و بشر اگر اتباع کند از اسلام، به کجا خواهد رسید.
🔹... آیتالله خمینی اختلافات موجود در عراق و ایران و سایر ممالک اسلامی را ناشی از خواست قدرتهای استعماری دانستند و توجه سران دول اسلامی را به این نکته جلب کردند که این اختلافات هستی آنها را به باد میدهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا که به اسم مذهب و به اسم اسلام میخواهند اسلام را از بین ببرند.
آقا در این مملکت تلویزیون آزاد و دست یک اسرائیلی [است].
🔸آیتالله خمینی سپس به مقایسه مسیحیت و اسلام پرداخته گفتند؛ آنجا روسای بزرگ جمهور یکشنبه میروند- آن طور که گفته میشود- سراغ مراسم مذهبیشان؛ اینجا شما یک نفر از اینها را توی مسجد میبینید؟ میشود پیدایشان کرد؟ از این روسای ما یک وقت تو مسجد پیدا میشود؟ بله، گاهی وقتها پدرش میمیرد، برادرش میمیرد، چه میشود، یک عبوری هم از اینجا میکند، با تبختر و کذا!
🔹دولتها میآیند و میروند؛ هر دولتی هم میآید یک حزبی درست میکند- هر دولتی. شما از آن وقت تا حالا هر چه دیدید، یکی « حزب مردم» درست میکند، یکی حزب چی درست میکند، یکی « حزب ایران نوین» درست میکند، یکی حزب چه. هی حزب درست میکنند. اصلا در ایران حزب معنا ندارد؛ در هیچ جای دنیا؛ مگر آنهایی که مثل ایران هستند. مملکت یک حزبی اصلا معنا ندارد، حزب زوری معنا ندارد.
ایشان افزودند: اینها- عمال اسرائیل در ایران- هر جا انگشت میگذاری میبینی که یکی از اینهاست مراکز حساس؛ مراکز خطرناک.
ایشان با یادآوری تاسیس « وزارت اوقاف» توسط دولت گفتند: حالا تازه وزارت اوقاف هم آقایان میخواهند درستش کنند! به تخیل اینکه تقلید از یک مملکت دیگری؛ به تخیل اینکه روحانیت را تحت وزارتخانه ببرند. این خواب را به گور می برید- انشالله.
🆔 @Bonyadtarikh
♨️بیعملی جریان شبهروشنفکر در فاجعه پانزده خرداد به روایت جلال آلاحمد
🏴جلال آل احمد سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ در اسالم گیلان در گذشت
▫️ #آلاحمد در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید:
روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با #خون_پانزده_خرداد شستند! یعنی لب تر نکردند!
همین روشنفکران معروف؛ همینهایی که شعر میگفتند، قصّه مینوشتند، مقاله مینوشتند، تحلیل سیاسی میکردند؛ همینهایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آنها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری میکنند، همه باید قبول کنند، اینها سکوت کردند!
این قدر اینها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری ٢٢اردیبهشت١٣٧٧)
🆔 @Bonyadtarikh
♨️جلال آل احمد در کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران زمینه انشعاب از حزب توده را چنین بیان میکند :
🔸روزگاری بود و حزب توده ای بود و حرف و سخنی داشت و انقلابی مینمود و ضداستعمار حرف می زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعویهای دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمیدانستیم سر نخ دست کیست و جوانیمان را می فرسودیم و تجربه می اندوختیم.
🔸برای خود من، اما روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودم که به نفع مأموریت کافتارادزه برای گرفتن نفت شمال راه انداخته بودم ، سال ۲۳ یا ۲۴ ، از در حزب ( خیابان فردوسی ) تا چهار راه مخبرالدوله با بازوبند انتظامات چه فخرها که به خلق میفروختم؛ اما اول شاه آباد چشمم افتاد به کامیونهای روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهر ما در کنار خیابان صف کشیده بودند که یک مرتبه جا خوردم و چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سید هاشم و بازوبند را سوت کردم قضیه آذربایجان و بعد دفاع حزب از اقا سیدهاشم و بازوبند را سوت کردم ...
🆔 @Bonyadtarikh
📜دستخط جلال آل احمد در نامه به امام خمینی در فروردین ۱۳۴۳
🆔 @Bonyadtarikh
📜نامه جلال آل احمد از مدینه به آیتالله خمینی در فروردین ۱۳۴۳ + سند
🔹جلال آل احمد که در سفر حج به سر میبرد، امروز در نامهای به آیتالله خمینی، ضمن ابراز شادمانی از آزادی ایشان، خبرهایی از آن سرزمین را به اطلاع رسانده است. در این نامه که با خطاب « آیتاللها» شروع میشود، آمده است: « وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظرالپرواز بودند، سمت بیتالله، این است که فرصت دستبوسی مجدد نشد. اما اینجا دو سه خبر اتفاق افتاده و شنیده شده که دیدم اگر آنها را وسیلهای کنم برای عرض سلامی، بد نیست؛ اول اینکه مردی شیعه جعفری را دیدم از اهالی الامساء و صفوف و قطیف شیعهاند و از اخبار آن واقعه مولمه پانزده خرداد حسابی خبر داشت و مضطرب بود و از شنیدن خبر آزادی شما شاد شد.
🔸دیگر اینکه غربزدگی را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم، درباره نقش روشنفکران میان روحانیت و سلطنت. و توضیح اینکه چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفتهاند و نمیبایست. اگر عمری بود و برگشتیم، تمامش خواهم کرد و به حضرتتان خواهم فرستاد.
🔹جلا آل احمد در پایان آورده است:
« همچنان که آن بار در خدمتتان به عرض رساندم فقیرگوش به زنگ هر امر و فرمانی است که از دستش برآید.
📚 فصلنامه 15 خرداد، ش16و15، صص200و 199.این نامه در پی یورش ساواک به خانه امام خمینی در قم(سال 1345) به دست رژیم افتاد و در ذیل آن نوشته شده است:« این نامه از مدارک مکشوفه از منزل خمینی به دست آمده در پرونده جلال آل احمد بایگانی شود. صالحی 23/12/46.»
🆔 @Bonyadtarikh