تصاویر هوایی از حضور پرشور و حماسی مردم در نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب
🆔 @Bonyadtarikh
🗓14مهر1357 ورود امام خمینی به پاریس
🔹در ساعت 14:20 به وقت محلی و 16:50 به وقت تهران، امام خمینی وارد #پاریس شدند و در دهکدهای نزدیک پاریس به نام #نوفللوشاتو در منزل یکی از طرفدارانشان اقامت گزیدند. خبر ورود امام به فرانسه، اولین بار توسط خبرگزاری فرانسه به جهان مخابره شد.
🔸بنابر گزارش روزنامه اطلاعات گروه کثیری از طرفداران امام در #کویت در اعتراض به مقامات و حکومت این کشور که مانع از ورود امام شده بودند، دست به تظاهرات زدند و با گمان اینکه امام همچنان در مرز کویت و عراق هستند، به سوی مرز عراق و کویت رهسپار شدند تا مأموران کویتی مانع از ورود حضرت امام به کویت نشوند.
🔹امام پس از اقامت در پاریس، اولین پیام خود را برای ملت ایران ارسال کردند. ایشان در این پیام با اشاره به وجود محدودیت در کشورهای اسلامی به منظور خدمت به ملت محروم و هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان، اعلام کردند که به ناچار جوار مولی امیرالمومنین(ع) را ترک نموده و به سوی فرانسه پرواز کرده اند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص82-84
🆔 @Bonyadtarikh
توطئه سفر بختیار به پاریس.pdf
623.7K
💢توطئه لیبرالها علیه انقلاب ملت ایران
📍بهبهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم؛ فرانسه
🔹توطئه های بسیار فراوانی توسط امریکا و عوامل داخلی آن در روزهای آخر پیروزی انقلاب شکل گرفت تا از پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری گردد و شرایط لازم برای سرکوب آن به وجود آید. یکی از توطئهها مشغول کردن رهبران انقلاب به #مذاکرات_بیحاصل و به دست آوردن فرصت و آمادهسازی شرایط برای یک کودتای خونین توسط ژنرال #رابرت_هایزر و کشتار رهبران انقلاب و قتل عام مردم بود.
🔸سفر شاپور بختیار مدیر اجرایی #جبهه_ملی، به فرانسه برای ملاقات با امام یکی از حلقههای این توطئه بود. شاپور بختیار پس از مذاکرات فراوان با رهبران #جبهه_ملی، توسط ژنرال هایزر به جانشینی شاه برگزیده شده بود تا مأموریت او را انجام بدهد...
🗞ضمیمه: مقاله «توطئه لیبرالهای ملیگرا برای ملاقات شاپور بختیار با امام در پاریس»، سیدمحمد هاشم پوریزدانپرست، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان 1391
🆔 @Bonyadtarikh
1402.2.25.pdf
1.6M
✳️نقشآفرینی سیاسی آیتالله مصباح در آغاز نهضت امام خمینی(ره)
📌انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان
🔹ماجرای انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال 41
🔸تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی که به موجب آن شـرط «مسلمان بـودن، سوگند بـه قرآن کریـم و مرد بودن انتخاب کنندگان و کاندیداها» تغییر مییافت در 14 مهر 1341 بـه تصویب کابینـه اسدالله علم رسیـد.
🔹آیت الله مصباح در شرح این ماجرا میگوید: «مسئله تصویب نامه دولت علم که شروع شد، مراجع عکس العملهای خاصی نشان دادند؛ اما عکس العمل امام جدیتر و در حد سخنرانی در مسجد اعظم بود. ایشان تنها به اعلامیه اکتفا نکردند؛ بلکه یک حرکت علنی عمومی را شروع کردند. قبلاً هم به بازارها اطلاع داده و هماهنگی شده بود که من دقيقاً نوعِ ساز و کارش را نمیدانم و یادم نیست که به چه وسیلهای این کار انجام شد؛ اما بودند کسانی از معتمدین و سران بازار که به امام ارادت داشتند، بیشتر این ارادت هم از جهت شرکت در درس اخلاق امام بود و وقتی فهمیدند ایشان میخواهند پا به میدان بگذارند و سخنرانی مهمی داشته باشند، مردم و طلبهها به شکل گستردهای آمدند و ایشان سخنرانی مفصّلی در مورد مسائل روز ایراد کردند. حرکت امام نسبت به سایر مراجع و علما بسیار عمیقتر بود و معلوم میشد که ایشان مسئله را خیلی جدی گرفتهاند.»...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،25اردیبهشت1402، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۵ )
🔹 حق رأی زنان و امثال آن نمیتواند نسبت متناسبی با عملکرد رژیم پهلوی در سی سال قبل از آن در حوزه زنان داشته باشد .
🔸برای رژیمی که با خشونت، آزادی حق استفاده از لباس ملی و فرهنگی را از زنان ایران سلب کرد و صدها نفر را برای کفش و کلاه به خاک و خون کشید و به زور سر نیزه و خشونت و سرکوب، چادر از سرزنان پاکدامن ایران ربود و هزاران زن و دختر را خانه نشین کرد، شعار حمایت از حق رأی و آزادی زنان شعاری فراتر از شعور سیاسی و عملکرد تاریخی یک رژیم کودتاچی و سرکوبگر بود.
🔹بدیهی بود که یک ملت سرکوب شده و یک رهبر بیدار با مقایسه این شعار با عملکرد رژیمی که چنین شعاری سر میدهد، متوجه شوند که این شعار بستری است برای فراهم کردن نیات فاسدی که هنوز برای جامعه آثار آن مشهود نیست.
🔸 پیشینه تاریخی سه دهه از جنایت کشف اجباری حجاب، که آن هم با شعار آزادی زن آغاز شد و به سمت نابودی عفت اجتماعی به هم خوردن بنیاد خانوادهها و رواج سوداگری قلعه و روسپیخانهها گام برداشت هنوز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نشده بود.
📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص129.
🆔 @Bonyadtarikh
🟡نگاهی تاریخی بر نحوه تغییر محل تبعید امام از ترکیه به عراق در سال ۱۳۴۴
⭕️ در تاریخ 17شهریور1344، شاه از طریق مهندس شریف امامی طی پیام شفاهی به آقای سید احمد خوانساری اعلام می دارد: «خمینی را به عراق می فرستم و یا به ایران خواهم خواست»
⭕️ با توجه به ترس شاه نسبت به استقبال مردم از حضور امام در ایران، چاره ای جز انتقال امام به عراق متصور نبود.
⭕️ اگرچه در برخی اقوال ذکر شده که انتقال امام به عراق بنا بر درخواست و پیشنهاد ایشان بوده است لیکن خودشان در نجف در این باره فرمود: «نه در این مورد و نه در مورد دیگری، من کوچکترین درخواست یا پیشنهادی ندادم» شهید سید مصطفی خمینی نیز که در این سفر همراه امام بود در این خصوص گفت: «تقریبا 24 ساعت پیش از حرکت به عراق از موضوع مطلع شدیم»
⭕️ با نگاهی گذرا به جو فکری و سیاسی عراق و خصوصا حوزه علمیه نجف به خوبی می توان دریافت که رژیم شاه و سازمان CIA با انگیزه تاثیر مهره های مرموز استعمار و عناصر کوته فکر و عقب مانده حوزه علمیه نجف به امید خاموش کردن صدای حق طلبانه و آسمانی امام را از تبعیدگاه ترکیه به عراق روانه ساختند تا برای همیشه ایشان را نه تنها از صحنه سیاست بلکه از جرگه روحانیت نیز کنار بگذارند.
⭕️ بدین ترتیب روز سه شنبه 13 مهرماه 1344 هواپیمای حامل امام از ترکیه به عراق عزیمت و در ساعت 2 بعد از ظهر در فرودگاه بغداد به زمین نشست.
📚 سیدحمید روحانی ، نهضت امام خمینی، جلد دوم، ص139-159.
🆔 @Bonyadtarikh
17.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آگاهی دادن امام خمینی به حزب الله
💢حضور حجت الاسلام سید حمید روحانی در برنامه جریان شبکه یک مورخ ۱۲ مهر ۱۴۰۳
🆔 @Bonyadtarikh
72.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍عمود بلند خیمه
🆔 @Bonyadtarikh
دیوار حائل و نکته ای از این پرونده.pdf
353.9K
💢 دیوار حائل و نکتهای از این پرونده
🔶منظور از دیوار حائل، خط سبز یا همان مرز خیالی جداکننده اراضی اشغال شده در سال ۱۹۴۸ با #کرانه_باختری است. در یک سوی یا خط، #رژیم_صهیونیستی حکومت جعلی خود را با حاکمیت مطلق پیریزی کرده و در سوی دیگر تنها شهرکهایی با ساکنین یهودیاش، از مظاهر اشغالگری که از سال ۱۹۶۷ با جنگ ۶ روزه، همچنان رو به افزایش و توسعه حضور خود در منطقه است. در غرب آن بیشتر یهودیان و درشرق دیوار، فلسطینیان ساکن هستند. با این تفاوت که هر دو طرف متعلق به فلسطینیها ولی تحت اشغال اسرائیل است.
🔷از سال ۲۰۰۰ با وقوع انتفاضه الاقصی، تعداد زیادی از فلسطینیان توانستهاند با گذر از این خط سبز و عملیات متعدد، امنیت اراضی اشغال شده را بهم ریزند. این اتفاقات تا آنجایی ادامه یافت که نه سیستم امنیتی و نه سیستم نظامی رژیم صهیونیستی قادر به مهار نداشت و جای حل آن، به احداث دیوار حائل منجر شد.
🔶با کاملتر شدن این دیوار، ۱۲ هکتار یعنی چیزی بیشتر از ۴۵ درصد از خاک فلسطین، خسارت وارد شده و باعث سلب آرامش آنها بوده است. در کنار این ناکامی برملا شدن چهره ناخوشایند صهیونیسم در صحنه جهانی بسیار ناگوارتر است، زیرا این دیوار در عرصه جهانی به عنوان دیوار نژادپرستانه یاد میشود و بسیاری از انجمنهای حقوق بشری با مسافرت به #فلسطین اشغالی، به تبلیغ برای برچیدن آن اقدام میکنند.
#فصلنامه #کرانه_باختری #رژیم_صهیونیستی #فلسطین
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓15مهر1357
🔹صبح امروز تظاهرات گستردهای با شرکت دانشآموزان، معلمان، بازاریان و کارمندان در تعدادی از خیابانهای خمین برپا شد. تظاهرکنندگان با سردادن شعار، خواستار بازگشت امام به ایران بودند. در پی این تظاهرات ادارههای خمین تعطیل شد و فرهنگیان این شهر دست به اعتصاب زدند.
🔸 #آیتالله_صدوقی با ارسال تلگرافی به امام آمادگی خود و مردم #یزد را برای اجرای فرامین رهبر انقلاب یادآور شد.
🔹آیتالله صدوقی با ارسال تلگراف برای #ژیسکاردستن رئیس جمهور #فرانسه، از ایشان خواست که فرانسه میزبان خوبی برای شخصیتی جهانی یعنی امام خمینی باشد.
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص90-92
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۶ )
🔹 اساس مخالفت هوشمندانه امام با تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی داستان مخالفت امام و سایر علما با تصویبنامه غیر قانونی انجمنهای ایالتی و ولایتی، داستان مخالفت با حق رأی زنان نبوده و نیست.
🔸امام خمینی(ره) پس از آزادی از زندان، در سخنرانی 26 فروردین 1343ش. اصل تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی و وقایع بعد از آن و مسئله آزادی زنان را دقیقا تحلیل کرد و فرمود: « ما با ترقی زنها مخالف نیستیم، ما با این فحشا مخالفیم، با این کارهای غلط مخالفیم، مگر مردها در این مملکت آزادی دارند که زنها داشته باشند؟ مگر آزادی مرد و آزادی زن با لفظ درست میشود».
📚 فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص 130.
🆔 @Bonyadtarikh