🔻شیخ شهید در اندیشه حکومت اسلامی🔻
✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش اول
🔸#شیخ_مشروطهخواه به اتهام ضدیت با مشروطه اعدام شد. این نتیجه دروغپراکنی غربیها و غربزدگان بود که برای پیشبرد اهدافشان از هیچ جنایتی کم نگذاشتند.
🔹شناخت اندیشه #شیخ_فضلالله_نوری رحمهالله به عنوان مجتهدی سیاستمدار به خودی خود ارزشمند است اما بررسی ابعاد تفکر سیاسی ایشان به عنوان پشتوانه تاریخی طرح حکومت اسلامی جایگاه ویژهای دارد:
🔸«مهم ترین منبعی که می توان نظرات شیخ فضل الله نوری را در آن یافت، نشریه «لوایح» است که در هنگامه تحصن در بارگاه مقدس #حضرت_عبدالعظیم (ع) منتشر می شد.
🔹مجتهد نوری در لوایح متحصنان زاویه مقدسه، بعد از بیان صریح عدم مخالفت شیخ و مشروعه خواهان با مشروطه و مجلس؛ و نیز بیان محاسن مجلس و شورا در امور عرفی برای جلوگیری از ظلم، مشروعیت استقلالی حکومت غیرفقیه در زمان غیبت را صراحتا انکار کرده، بر نیابت عامه فقیه تأکید می کند و میگوید:
🔸« وجوب اطاعت ثابت است از برای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله ائمه علهیمالسلام و کسانی که نیابت از امام داشته باشند و معلوم است که این مجلس هیچ کدام نیست، بلکه سلطنتی است شورویه که به مذهب جعفری در صورتی که متصدیش غیر از خدا و سه طایفة دیگر باشند واجبالاطاعه نخواهد بود.
🔹بلی به مذاهب اربعه[مالکی، شافعی، حنبلی و حنفی] دیگران سلطان، اولوالامر و واجبالاطاعه است و ممکن نیست مذهباً که دولت آن شوروی شود» ؛ یعنی بدون اذن فقیه و یا تنفیذ ایشان، رأی اکثریت به خودی خود، اعتباربخش حاکمیت نیست؛ هرچند که مقبولیت بیاورد؛ همان طور که شیخ نیز چنین گفتند و گذشت.
🔸شیخ بر اساس این دیدگاه برآمد از #اجتهاد_ناب_شیعی، بر مسؤلیت ویژه فقها در امور حکومتی تأکید میکرد و به جرم دفاع از مقدسات، او را متهم به ضدیت با مجلس کردند. دشمنان شیخ فضل الله که پیشتر، علی رغم درخواست شیخ و قاطبه متدینین، از افتتاح #مجلس_شورا در روز ولادت امام زمان(عج) ممانعت کرده بودند، و پسوند «اسلامی» را از نام «مجلس» حذف و بجای آن، «ملی» را قرار داده بودند، #مجتهد_شیعه را در روز ولادت امیرالمؤمنین(ع) در 13 رجب 1327ق اعدام کردند.»(نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص70-69، چاپ پنجم)
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ خاطرات همسر امام، به قلم خودش (3)
💎 خوابهای بیدار کننده
🔸... خواستگاری ده ماه طول کشید. من در این مدت خوابهای بسیار دیدم که به شرح سه خواب میپردازم ... خواب دیدم در خانهای کوچک اتاقی است که سه مرد در آن نشستهاند و روبروی ان نیز اتاقی که من و یک زن کامل که چادر مخصوصی داشت در آن بودیم... زن کامل... به سوالهای من که از پشت شیشه اتاقمان مشغول نگاه کردن به مردها، در اتاق روبرو بودم، جواب میداد. پرسیدم اینها چه کسانی هستند؟ گفتند« روبرویی پیغمبر (ص) است که عمامه مشکی دارد، در کنارش امیرالمومنین (ع) که شال سبز بر سر بسته است و طرف دیگر امام حسین (ع) که او هم عمامه مشکی دارد. من شدیداً خوشحال شدم و با همان حال پرسیدم پس اینان پیغمبر و امامان من هستند؟ با تلخی گفت؟ «تو که اینان را قبول نداری»! در حالی که مشت بر سینهام میزدم با تشر پاسخ دادم : چه میگویی؟ آنان را شدیداً دوست دارم و خود را از امت آنان میدانم و هرچه گفتهاند گوش دادهام و به هرچه بگویند گوش میدهم. در همان حال از خواب بیدار شدم... صبح آن شب خواب را تعریف کردم. خانم مخصوص گفت: دختر جان از قسمت نمیتوان بگریزی، سید روحالله سیدی است واقعی و آدم با حقیقتی است و مخالفت همه ما باعث شده است تا آنها را در خواب ببینی و واسطه شوند که قبول کنی. آنان بهوسیله آن زن کامل توانستهاند به تو بفهمانند که دوری از سید روح الله دوری از آنان است و اضافه کرد که من تصمیم گرفتهام دیگر حرفی در مخالفت نزنم....
🔻خواب دیگر... دیدم مرد عربی دهانه شتر را در مقابل منزلمان گرفته است، من از منزلمان بیرون آمده و بر شتر - که به حال نشسته بود – سوار شدم و آن مرد عرب شتر را بلند کرد و حرکت کردیم در حالی که افسار شتر دست مرد عرب بود. همه فامیل: مادر، مادربزرگ، عمه، خاله و بقیه همه مرا بدرقه کردند...
🔹 خواب سوم: ... حضرت زهرا را خواب دیدم که امام حسین (ع) را به دستم داد و بسیار با مهربانی با من برخورد کرد و کاسهای از شربت برایم آورد که مادر بزرگم در تعبیر این خواب نیز باز گفت: عروس زهرا شدی ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 39-42
👈🏻 ادامه دارد...
🇮🇷 @iranemoaser
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻سیاست نائینی🔻
✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش دوم
🔸یکی از علمای بزرگی که بحث #ولایت_فقیه و حکومت و نیابت فقهاء را مطرح میکند، مرحوم نائینی است که رساله «تنبیه الامّة و تنزیه الملة» وی با موضوع بررسی مستندات و مبانی #حکومت_فقیهانه در عصر غیبت، از شهرتی فراگیر برخوردار است.
🔹مرحوم نائینی از طرفداران و پیشگامان #جنبش_مشروطیت ایران است که افکارش تأثیرات فراگیری در «نظام سازی دینی» برجای گذاشته است تا بدان جا که امام خمینی نیز در ضمن مباحث «ولایت فقیه» به بعضی از نظرات اجتهادی ایشان، ارجاعات و اشاراتی دارد.
🔻در ادامه، برخی از آراء سیاسی-دینی مرحوم نائینی را مرور میکنیم:
🔸از نظر مرحوم نائینی در زمانی که دسترسی به امام معصوم و پذیرش ولایت او ممکن نباشد، #فقیهان_عادل، خودساخته و خدا محور، ولایت خواهند داشت.
🔹او حکومت را در درجه اول «#منصبی_الهی» میداند که به معصوم و در درجه دوم به فقیه عادل واگذار شده، و تنها در صورت عدم دسترسی به حاکم منصوب میتوان از نصب چشم پوشید .
🔸از نظر #میرزای_نائینی تا جایی که فقیه در عصر غیبت بتواند در امر حکومت مداخله کند و محذوری نداشته باشد، باید تکلیف الهیاش را انجام دهد، چنانکه خود او چنین میکرد.
🔹« از جمله قطعیات مذهب ما طائفه امامیه، این است که در این عصر غیبت - علی مغیبه السلام- آنچه از ولایات نوعیه را که عدم رضای شارع مقدس به اهمال آن، حتی دراین زمینه هم معلوم باشد، وظایف حسبیه نامیده، نیابت #فقهای_عصر_غیبت را در آن قدر متیقن و ثابت دانستیم، حتی با عدم ثبوت نیابت عامه در جمیع مناصب و چون عدم رضای شارع مقدس به اختلال نظام و بلکه اهمیت وظایف راجعه به حفظ و نظم ممالک اسلامیه از تمام امور حسبیه از اوضح قطعیات است، لهذا ثبوت نیابت فقها و نواب عامّ عصر غیبت او اقامه وظایف مذکوره از قطعیات مذهب خواهد بود».
🔸همانطور که ملاحظه میشود #مرحوم_نائینی در این بخش از سخنان خود، دو نکته را مورد توجه قرار داده، اول آنکه، نیابت فقها درعصر غیبت در اموری که شارع به تعطیل آنها راضی نیست (امور حسبیّه)، از قطعیات مذهب است. دوم آنکه، وظایف راجع به حفظ و نظم مملکت اسلامی از مهمترین موارد امور حسبیه محسوب میشود.»(نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص73-72)
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️از قم چه خبر؟
🔸«#اسکات_مادل Scott Modell از جمله افسران سازمان #سیا است که در حدود سیزده سال در اداره عملیات این سازمان در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان فعالیت کرده است.
🔹او در اسفندماه سال 95 در جلسه مهمی در کنگره سیاست های دولت ترامپ درباره ایران را با هفت بند شروع کرد.
🔸او که سالها تجربه کار در منطقه غرب آسیا را در کارنامه خود دارد در مورد مقابله و مهار ایران بسیار قابل توجه و تأمل است.
🔹 وی که به زبان فارسی نیز مسلط است در این نسخه که در واقع میتوان آن را «#طرح_مهار_ایران» نامید به طور خلاصه و فهرستوار به موارد بسیار مهم و قابل توجهی اشاره میکند.
◀️....افسر ارشد سازمان اطلاعات امریکا ایجاد #فتنه_مذهبی در #قم و #نجف را نیز در فهرست پیشنهادات خود قرار داد.
◀️او اعتقاد دارد باید میان مراجع عظام تقلید #قم و #نجف اختلاف ایجاد کرد و از این تفرقه سود برد. در این راستا مادل صراحتاً اعلام میکند باید از افرادی مانند #صادق_شیرازی حمایت قاطع کرد.»(بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد آشوبهای کور دی ماه 96 بر اساس اطلاعات آشکار، فصلنامه پانزده خرداد، شماره 55، بهار97)
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
☑️مکانیسم تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک مکانیزم چند وجهی و بی نظیر بود. .
🔸 ملت ایران قبل از این هم در دورۀ مشروطه تجربه تدوین قانون اساسی داشت . مجلس تدوین قانون اساسی مشروطه یک مجلس صنفی و مضحک بود. از هر صنفی افرادی برای نوشتن قانون اساسی یک ملتِ با فرهنگِ تاریخی آنهم فقط از تهران نه از شهرستانها به صورت نمایشی و بدون انتخاب مردم حاضر کردند. به قول شهید شیخ فضل الله نوری" معلوم نیست که ملت ایران گرفتار چه مرضی و جهلی شده که سرنوشت او را باید بقال، بزاز، صنف کله پزها، صنف حمامی ها و... تعیین کند"
🔸قانون اساسی مشروطه از اساس توسط خبرگان یا شخصیت های کار آزموده و دانا نوشته نشد و اختلاف جریانها در نگارش قانون اساسی آرمان های جنبش را به باد داد و یک دیکتاتوری به مراتب سیاه تر از دیکتاتوری قاجارها بر ملت ایران تحمیل کرد. .
🔸اظهارنظرهایی که از هر گوشه و کنار و از هر صنفی در مورد پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی واصل شد نشان می داد که ظاهراً همان داستان های نوشتن قانون اساسی مشروطه دارد در انقلاب اسلامی هم تکرار می شود. امام اما با تشکیل مجلس خبرگان و متمرکز کردن بررسی قانون اساسی در یک جمع خبره برگزیده توسط مردم به تمام بازی ها پایان داد و انقلاب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی را از یک خطر ویرانگر نجات داد. برای همین بود که وقتی مخالفان جمهوری اسلامی از تفرقه پیش نویس ها نا امید شدند شعار انحلال مجلس خبرگان سر دادند.
🗞مصاحبه دکتر مظفر نامدار ، سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد با خبرگزاری مهر
🇮🇷 @iranemoaser
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆شاخصههای حکومت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی
🔻راه مبارزه با طاغوت از علامه چیست؟
🔹«از نظرگاه #علامه_طباطبایی حکومت اسلامی، از مهمترین مظاهر اسلام به شمار میرود. دین اسلام اساس خود را بر اجتماع و حکومت نهاده است و بر تشکیل جامعه تاکید دارد.
🔸در حکومت اسلامی مد نظر علامه هدف، رسیدن به #سعادت_واقعی و #قرب_الهی میباشد. در این جامعه افراد بر حسب مقتضای قوای خویش، راه میانه را پیش میگیرند و نیازها و خواستههای مادی خود را در راستای بندگی الهی قرار میدهند.
🔹شاخصههای #حکومت_اسلامی را میتوان در بعد شاخصههای نظری و شاخصههای عینی بحث نمود. علامه طباطبایی در تبیین ماهیت حکومت اسلامی، «#توحید»، «#ربوبیت_الهی» و «#ولایت» را از جمله شاخصههای نظری حکومت بر میشمارد.
🔸وی در بیان شاخصههای عینی حکومت اسلامی به «دو ساحتی بودن اهداف ساختار سیاسی (یعنی دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی)»، «حقگرایی و عدالتگستری» و «مردمسالاری(نقش حداکثری مردم در تدبیر حکومت)» اشاره مینماید.
🔹وی بیان میکند:
«امر حکومت در زمان #غیبت با شرایطی به مردم واگذار شده است. مستفاد از قرآن کریم این است که اولا مسلمین باید حاکمی برای خود تعیین کنند و حاکم اسلامی باید طبق سیره رسول الله حکومت نماید.
🔸سیره آن حضرت در حکومت بر اساس «#سنت_امامت» بود؛ نه بر اساس سنت سلطنت و پادشاهی. ثانیا حاکم اسلامی باید احکام اسلامی را بدون هیچ کم و کاستی حفظ کند. ثالثا، حاکم اسلامی باید در امورات جامعه با مردم مشورت کند.»
🔹علامه در مقابل نیز حقگریزی و تبعیت از باطل، ابتناء بر اکثریت یا اقلیت مستبد و #طاغوتمحوری را از مشخصات حکومتهای غیر اسلامی میداند.
🔸وی در زمینه مقابله با حکومتهای طاغوتی و قیام و #انقلاب علیه آنان با اقتباس از برخی اندیشمندان دیگر سه راهکار با روش تدریجی را ارائه میدهد:
🔹1. دعوت و ارشاد و بیان مواعظ به حاکمان حکومتهای اسلامی، 2. مقاومت مسالمت آمیز و سلبی، 3. جهاد و مبارزه.»(نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص78-76)
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️۲۰۰ سال است که با مغالطه تاریخی رو به رو هستیم!
🔹مفهوم پریشی، مکان و زمان پریشی، متن پریشی، قالب پریشی و یکسان انگاری تاریخی برخی از دلایلی است که امروز عدهای در فضای مجازی برای ما تصویرهای تاریخی مجازی می سازند. عدهای بدون داشتن تخصص و تبحر در حوزه تاریخ به هر نحو که بخواهند تاریخ و حوادث آن را تفسیر و به جامعه ارائه می دهند.
🔸جنبشها در همه جهان دارای دو چهره رفع وضع موجود و دیگری تفویض نظام مطلوب است که در مرحله نخست گروهها و چهرههای بسیاری وارد میشوند که هر کدام از آنها اقداماتی نیز انجام میدهند اما باید بدانیم داستان جنبشها در رفع وضع موجود یا به هم ریزی آن نیست اگر این موضوع منجر به تشکیل یک نظام بهتر نشود هیچ اقدام موثری انجام نشده است
🔹میرزا قیام خود را زمانی شروع کرد که ایران وضعیت به هم ریختهای داشت و بسیاری از کسانی که آن دوران را مطالعه کردند به این موضوع اذعان دارند که چگونه ایران با چنین وضعیتی تجزیه و نابود نشده است.
🔸سرشاخه همه جنبشها در ایران علما، روحانیت و چهرههای مذهبی ضد استبداد و استعمار بودند، به همین دلیل دشمن به دنبال تخریب چهره آنها در میان مردم بوده و امروز نیز این موضوع را به روشهای دیگر دنبال می کند.
🔹میرزا علت اصلی قیام خود را چهار چیز عنوان کرده و به دلیل وجود همین چهار مورد، رهبری، نهضت میرزا را مینیاتوری کوچک از انقلاب اسلامی توصیف می کنند، انقلاب راهکار نجات ایران، حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران (مبارزه با استعمار)، تحکیم مبانی حکومت ملی (مبارزه با استبداد) و محافظت از اصول و مبنای دین چهار علت قیام میرزا کوچک خان جنگلی بود.
🔻از عوامل شکست نهضت جنگل و مشروطه که امروز نیز انقلاب اسلامی به برخی از آن دچار شده نفوذ فرصت طلبان است.
🎙سخنرانی دکتر مظفر نامدار در مراسم بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در حسینیه هنر رشت، آذر ۹۸
👈🏻 متن سخنرانی را اینجا ببینید
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢خاطرات همسر امام، به قلم خودش (4)
💎 سکوت، علامت رضا
🔸 ... صبح بود، در زدند، آقاجانم بود، بدون اطلاع آمده بود، خیلی گرفته و ناراحت. من و خانم مامانی (مادربزرگم) با خوشرویی از ایشان استقبال کردیم. بعد از کمی استراحت شروع کرد به اینکه آقا سید احمد لواسانی از قم آمده است، برای بار پنجم ... نه ماه است که این جوان را معطل کردهاید و بلاتکلیف گذاشتهاید. سید روح الله گفته است که از این مورد بگذرد دیگر ازدواج نخواهد کرد ... او عکس داماد را هم با خودش آورده بود. آخر یکی از حرفها این بود که ما داماد را ندیدهایم... عکس را دست من داد ... پس از حرفهای پدرم من به خاطر شرم و احترامی که از پدرم میگرفتم هیچ نگفتم و سرم را زیر انداختم و مادر بزرگم ساکت ماند. زیرا یک ساعت بیشتر نگذشته بود که پیش از آمدن پدرم خواب حضرت رسول و امیرالمومنین و امام حسین ( علیهم السلام ) را برایش نقل کرده بودم و او هم تعبیر کرده بود، ساکت ماند ... آقاجانم دست دراز کرد و شیرینی که برایش آورده بودم قطعه کوچکی از گز را در دهان گذاشت و رو به مادر بزرگم کرد و گفت: به خاطر رضایت شما دهنم را شیرین میکنم ... این را گفت و رفت. رفت و سکوت بر خانه حکمفرما شد ...
👈🏼ادامه دارد...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 43-44
🇮🇷 @iranemoaser
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️داستان عجیبِ قائم مقام
🔻در آستانه سالگرد مرگ آقای منتظری
🔹داستان عجیبی دارد؛ شیخی که #عیبهای_نفسانی و #نفوذیهای_بیرونی باعث شد عاقبت خوشی نداشته باشد. 29آذر سالروز مرگ وی است و یک دهه از آن رفتنِ پرعبرت میگذرد.
🔸او رفت اما دنبالههای نفوذیاش همچنان مشغول فتنهگری در میدان و خلافگویی در فضای علمی و تاریخیاند و هر از چند وقت یکبار اتباع بیگانه با انقلابش چند خاطره کنار هم میگذارد و کتاب جدیدی چاپ میکند. مثل کتابی که #مجتبی_لطفی، از نزدیکان آقای منتظری چاپ نموده و اسمش را «آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله العظمی منتظری» گذاشته است.
🔹فارغ از اینکه آیا بیت منتظری با بیتِ امروزِ مرحوم آیتالله بروجردی ارتباط دارد یا نه؛ و فارغ از اینکه منتظری راوی صادقی برای تاریخ بوده یا خیر؛ این کتاب سرشار است از گفتههای تکراری که با سیاست #چسب_و_قیچی کنار هم گذاشته شده است.
جناب آقای لطفی در این کتاب مطالبی را آورده که قبلا نقد و رد شده بود اما بدون هیچ پاسخی به نقدهای علمی همان مطالب را در این کتاب آورده است.
🔸در ادامه برخی خاطرات این کتاب را نقل و نقد خواهیم نمود تا راه برای #تحریفگران_تاریخ تنگ و تنگتر گردد و حافظه تاریخی ملت بیش از این بازیچه دستهای آلوده سیاسی قرار نگیرد.
🔆« #روایت_تحریف » به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻داستان آقای قائممقام🔻
🔹زندگیاش داستان طولانی و البته عجیبی دارد. مبارزهای اول انقلاب آنقدر انقلابیاش میدانستند که وی را به عنوان نفر دوم کشور مطرح کردند و به #قائممقامی رساندند. روزگارش خواندنی است و البته پرعبرت.
📚#روزگار_قائممقامی؛ اثری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که با ارائه مستندات تاریخی ابعاد مختلفی از زندگی سیاسی آقای منتظری در عصر قائممقامی را به تصویر کشیده است.
این اثر با استقبال تاریخپژوهان و عموم فرهیختگان پیش از رونمایی به چاپ دوم رسید و هماکنون در مراکز فروش در حال عرضه است:
🏢تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢 قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🏢قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
🏢مشهد:خیابان آیت الله شیرازی, بین شیرازی۱۸و۲۰, پاساژ گنجینه فرهنگ، کتابتریا ستارهها.
✅روزگار قائممقامی؛ اثری جامع و مستند پیرامون فراز و نشیب سیاسی آقای حسینعلی منتظری.
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️نبوغ ذاتی یا دروغ حرفهای؟
🔻 روایت تحریف/بخش اول
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 خاطرات شفاهی یکی از منابع تاریخی است که البته از نظر تاریخپژوهان اعتبار چندانی ندارد و استفاده از آن ضوابط خاص خود را دارد. به ویژه اگر آن خاطرات مربوط به کسی باشد که تحت تأثیر جریانات مختلف قرار گرفته و حتی از جناب شخصی چون امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف فاسق و فاسد و مفسد لقب گرفته باشد.(ر.ک: روزگار قائممقامی)
🔸 کتاب «آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله العظمی منتظری» جدیدترین اثر آقای مجتبی لطفی؛ از هواداران قدیمی آقای منتظری است که در برخی موارد با سیاست #چسب_و_قیچی خاطرات مخدوش وی را که مورد نقد اهل نظر قرار گرفته بود بازنشر داد که در ادامه به برخی از تحریفات تاریخی این خاطرات اشاره خواهیم کرد:
🔹 یکی از روایتهای مخدوش درج شده در این کتاب، مربوط به تأثیر آقای منتظری در ورود #آیتالله_بروجردی به قم است. خاطرهگو در این مجال خود را مدافع حضور آیتالله بروجردی و امام اعلی الله مقامهالشریف را در جایگاه مخالف مینشاند:
🔸 «من یادم هست قبلش به آقای خمینی میگفتیم که از آقای بروجردی بخواهید به قم بیایند و ایشان گفتند:
«میترسیم سه تا آقا چهارتا بشود» باورشان نمیآمد که آقای بروجردی بتواند کاری انجام دهد ولی بعد که آقای بروجردی به قم آمده بود روزی ایشان فرمودند:«آقای بروجردی بیست سال دیر به قم آمد، درس ایشان جوری است که طلبهها غیرمستقیم بدون اینکه بفهمند میبینند مجتهد شدهاند.» این تعبیر آقای خمینی نسبت به درس آقای بروجردی بود.»(آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله منتظری ص36-35)
🔹 این خاطره پیش از این نیز به بیانی دیگر در خاطرات منتشر شده آقای منتظری درج شده بود. او در جای دیگر گفته بود:
گاهی اوقات درس اخلاق که تمام میشد، من و آقای مطهری میرفتیم خدمت ایشان [امام خمینی] اگر نظریاتی داشتیم اظهار میکردیم. مثلاً یادم هست که یک وقت با ایشان صحبت کردیم که این اختلافی که در قم هست الان سه تا آقا هستند که مریدهایشان با هم اختلاف دارند، این چیز بدی است. اگر یک جوری میشد که آیتالله بروجردی را از بروجرد دعوت میکردند میآمدند قم و ایشان #زعامت_حوزه را به عهده میگرفتند، این اختلافات کمتر میشد، مرحوم آقای خمینی گفتند میترسیم سه تا آقا، چهار تا بشود ... (خاطرات ص91)
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
🔸 آقای منتظری در این فراز از خاطرات کوشیده است برای خود در مورد دعوت آقای بروجردی به قم، نقشی دست و پا کند و چنین بنمایاند که گویا امام به مقام و موقعیت علمی آقای بروجردی و تفوق و برتری او از علمای قم آگاه نبود و او را در ردیف دیگر علمای آن روز قم میپنداشت. لیکن آقای منتظری با اینکه بیش از چند صباحی نبود به قم آمده بود، روی #نبوغ_ذاتی و خارق العادگی که داشت به مقام علمی و موقعیت اجتماعی آقای بروجردی پی برد و اصولاً پیشنهاد دعوت از آقای بروجردی به قم برای نخستین بار از جانب او مطرح شد و از ابتکارات ذهنی او بود!! در این مورد بایسته است چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد:
🔹 نخست اینکه آقای منتظری در سال 1320ش به قم آمد و در آن برهه هنوز «سطح» میخواند و خود اعتراف کرده است که «هنوز درس خارج برایم زود بود... و سطح را هم آن جور که باید مسلط نشده بودم...»(خاطرات ص100) بیتردید طلبه تا چند سالی در حوزههای درسی فقها و علما زانو نزند و با مبانی علمی آنان به صورت ریشهای آشنا نشود، نمیتواند تفوق و برتری برخی از آنان را بر دیگری به دست آورد.
تشخیص اعلمیت نیازمند آن است که طلبه در #علوم_اسلامی خبره باشد و خبرگی بدون گذراندن چند دوره #درس_خارج و به دست آوردن مبانی قوی علمی، محقق نمی شود. بنابراین آقای منتظری در آن روز به عنوان یک محصل مبتدی نمیتوانست چنین پیشنهادی را به عنوان یک نظر ابتکاری داشته باشد مگر اینکه از زبان دیگری شنیده باشد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ در مراسم خواستگاری رسمی چه شد؟
💢خاطرات همسر امام، به قلم خودش (5)
🔹... چیزی نگذشت که آقا سید احمد و داماد و دو برادرش آقای پسندیده و آقای هندی راهی تهران شدند، شب اول رمضان بود. از زنهای طایفه داماد خبری نبود چرا که خانم آقای پسندیده و همشیره داماد، هر دو وضع حمل کرده بودند و نمیتوانستند سفر کنند و مردها هم معطل نشده بودند و بدون خبر ما وارد تهران شدند و با خود مقداری وسایل عقد آورده بودند آن هم به سلیقه؟ چند مرد روحانی که خود داستانی بود!
🔸... روز دوم ورود آقایان بود که پدر و مادرم کارگرشان آقا ذبیح الله را عقب من فرستادند که امشب میهمان داریم بیایید ... برای رفتن به منزل پدرم مهیا شدم. من هیچگاه تنها از منزل بیرون نمیرفتم، با کارگرمان یا به اصطلاح آن روز «نیمچه خانم» که مرتبهاش بیشتر از خدمتگذار و کمتر از خانم بود با من همراه میآمد. «نیمچه خانم» که اسمش سلطنت خانم بود در درشکه پهلوی من نشست و آقای ذبیح الله هم پهلوی سورچی نشست و مرا همراهی کردند... وارد که شدم فهمیدم قضیه از چه قرار است نمیدانم چه بگویم، چه حالی پیدا کردم ! با بهت زدگی بیاختیار نشستم، هر یک از اهل خانه میآمدند مرا نگاه میکردند و میرفتند و همه منتظر بودند که چه عکسالعملی از من سر میزند ...
👈🏼ادامه دارد...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 50-52
🇮🇷 @iranemoaser
🔸🔸🔸
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش دوم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
آقای منتظری ادعا کرده بود که امام اعلی الله مقامه الشریف با حضور آیتالله بروجردی در قم مخالف بودند ولی او پیشنهاد داد و زمینه حضور را فراهم کرد. در بخش اول نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری اولین دلیل را برای رد این ادعا آوردیم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/942
و اینک دلیل دوم:
🔹 امام سالیان درازی پیش از آمدن آقای منتظری به قم، از آقای بروجردی شناخت داشت و به مقام علمی و تفوق فقهی او نسبت به علمای قم آگاه بود.
🔸آقای بروجردی در دوران زعامت حاج #شیخ_عبدالکریم_حائری دریک برهه به قم آمد و مورد استقبال آن مرجع بزرگ و علما و فضلای حوزه قرار گرفت. در حوزهی قم به تدریس پرداخت و بسیاری از علما و اساتید فن را مجذوب مقام علمی خود ساخت.
🔹در این برهه امام و دیگر اساتید حوزهی قم به برتری علمی و اندیشههای سیاسی او بیش از پیش پی بردند. مقام والای علمی آقای بروجردی تا آن پایه بود که حتی مراجع قم نیز به برتری و تفوق او نـسبت به خود اذعان داشتند و این مقام و موقعیت او تقریباً مورد اتفاق مقامات علمی قم و نجف و دیگر علمای بلاد ایران بود و موضوعی نبود که در آن جای شبهه و خدشه باشد.
🔸اگر آقای بروجردی در آن مقطع در حوزهی قم ماندگار شده بود، بیتردید تنها مرجع شیعه در حوزهی قم به شمار میآمد. لیکن پافشاری اهالی بروجرد و سیل نامه و طومار و تلگرام آنان آقای بروجردی را ناگزیر ساخت که حوزهی قم را ترک کند و به #بروجرد بازگردد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹انتقاد صریح حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نسبت به عملکرد #حسن_روحانی
🔻تمام خصلتهای ننگین و کثیفی را که #خلفای_اموی و عباسی داشتند در او جمع است و اولین مسئلهاش هم این است که بیصداقت است و دروغ میگوید...
🔻همان فحشهایی که شاهان و طاغوتیان به مردم میدادند او یک زمانی به مردم روا داشت.
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️این عکس توضیح ندارد اما فکر کردن؛ چرا.
◼️این #جنایت نمیتواند کار مردم باشد و تنها اشرار داعشصفتاند که میتوانند اینگونه #نوجوانی_بیگناه را سر به نیست کنند. اما اینها را چه کسی تربیت کرده؟ باز هم انگشت اتهام را باید به سمت #آمریکا و البته #اسرائیل برد.
⚫️ #رژیم_صهیونیستی مدتهاست در عراق نفوذ دارد و تا کنون جنایات متعددی مرتکب شده است. « از همان روزهای اولیه پس از سرنگونی #صدام، ترور و ناپدید شدن بسیاری از شخصیتهای سیاسی، مذهبی، اساتید دانشگاهها و دانشمندان عراقی به اخبار ثابت روزنامهها و خبرگزاریها مبدل گشت و یکی از دیدگاههای مطرح شده از زمان شروع این اقدامات، موضوع دست داشتن اسراییل در طراحی و انجام آنها بوده است.
◼️مطبوعات رزیم صهیونیستی به استناد گزارش #وزارت_امور_خارجه_آمریکا فاش کردند، سازمان جاسوسی این رژیم « #موساد » با همکاری نظامیان آمریکایی در سال 92-1391، 350 دانشمند هستهای عراق و همچنین 200 استاد عضو هیئت علمی دانشگاههای آن کشور را به قتل رسانده است.» (کتاب نفوذ اسراییل در عراق و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران، ص150، بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی)
🔳پینوشت:
با وجود تمام این جنایات؛ هنوز هم عدهای معدود میپرسند شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل برای چیست؟ این عکس پاسخ مجددی به این سؤال است.
برای آمریکا و اسرائیل و تمام جنایتکاران #متوحش_غربی باید آرزوی مرگ کرد چراکه زنده ماندن این موجودات به معنای مرگ شرافت و انسانیت است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش سوم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 در بخش دیگری از کتاب جدیدالانتشار منسوب به آقای #منتظری؛ ادعای وی در خصوص زمینهسازی برای #مرجعیت_امام درج شده است و خاطرهسازی به نحوی دنبال شده که گویی مردم اقبالی به امام نداشتند و ایشان شخصیت شناخته شدهای نبود و حتی شهریه طلاب را هم نمیداد اما آقای منتظری نقش ویژهای در ترویج مرجعیت ایشان داشته است:
پس از فوت #آیتالله_بروجردی از روزنامهها آمده بودند با طلبهها راجع به مراجع مصاحبه میکردند. ما آیتالله خمینی را هم مطرح کردیم و روزنامهها نام ایشان را هم جزو مراجع نوشتند... رساله ایشان هم با اصرار و پیگیری ما به چاپ رسید....
🔸 « ایشان مایل نبود رسالهاش به چاپ برسد. آقای مولایی آمد به من متوسل شد که بالاخره باید کاری کرد که رساله ایشان به چاپ برسد. ایشان هم حاشیه بر «عروة الوثقی» داشت هم حاشیه بر «وسیلة النجاة» و هم رساله فارسی ظاهرا به اسم «نجاة العباد»؛ که آن وقت از ایشان گرفته شد و به همراه حاشیه عروه به صورت جداگانه به چاپ رسید.
بعد از رحلت مرحوم آسیدعبدالهادی، در نجفآباد تقریبا مرجعیت آیتالله خمینی تعین پیدا کرد. ظاهرا در آن موقع در شهرهایی که مرجعیت ایشان به صورت گسترده مطرح بود یکی در نجفآباد بود و دیگری در رفسنجان، اما در شهرهای دیگر از ایشان خیلی تقلید نمیکردند. پس از فوت مرحوم آسیدعبدالهادی در نجفآباد یک جلسه فاتحه گرفتیم و آقای حاج آقا باقر تدین در آن جلسه منبر رفت و به طور رسمی اعلام کرد که نظر ما برای تقلید به آیتالله العظمی حاج آقا روحالله خمینی است و بالاخره مرجعیت ایشان در میان مردم نجفآباد تثبیت شد.
🔹 ما عنایت داشتیم که آیتالله خمینی به طلبهها #شهریه بدهند، اما ایشان میفرمود ما چه داعی داریم که پول قرض بگیریم و شهریه بدهیم، ولی ما عنایت داشتیم که شهریه ایشان همیشه پابرجا باشد، چه در همان اوایل مرجعیت ایشان و چه در زمان #زندان و زمان تبعید ایشان که بعدا پیش آمد. آقای غیوری میگفت ما یک مقدار از تهران راه میاندازیم، ما هم از نجفآباد و جاهای دیگر مقداری جور میکردیم و به هر شکلی بود شهریه ایشان را راه میانداختیم، عقیده ما این بود که شهریه ایشان باید محفوظ باشد.»(ص267-266)
◀️ نقد در ادامه...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش چهارم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 مشابه این خاطرات از جانب بیت آقای منتظری پیش از این نیز چاپ شده بود. او در جای دیگر گفته بود
🔸 بعد از وفات آیتالله بروجردی، آیتالله گلپایگانی و آیتالله شریعتمداری و تا اندازهای آیتالله مرعشی در قم مرید و سلام و صلواتی داشتند، اما آیتالله خمینی نه... ایشان به طور کلی در این وادیها نبودند، حتی رسـالهی چـاپ شده هم نداشتند. من و آقای مولایی با اصرار رسالهی ایشان را گرفتیم و دادیم چاپ کردند... ایشان اصلاً در وادی مرجعیت نبودند...(خاطرات ص201)
🔹 حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
در آغاز نهضت باید دانست که اصرار این و آن نبود که امام را به پرداخت شهریه و چاپ رساله ناگزیر ساخت. این استقبال مردم بود که زمینه را برای دادن شهریه و چاپ و انتشار رسالهی او هموار کرد.
🔸مردم ایران در پی نهضت و روشنگریهای امام به خود آمدند، از غفلت و ظلمت رهیدند، امام را به درستی شناختند و در او ویژگیها و برجستگیهای بیمانندی دیدند، رازهای دل خود را در کلام او یافتند، خواستههای درونی خویش را در قلم و زبان او دیدند. #خلوص او، سوز و گداز او، خشم و خروش او مردم را شیفته کرد و دگرگون ساخت، مردم سر در راه او گذاشتند. پیروی از او را برخود واجب و وظیفه دانستند. اینجا بود که #وجوهات_شرعی به سوی او سرازیر شد و عموم کسانی که از او تقلید میکردند، به علت عدم دسترسی به رسالهی او به اعتراض برخاستند و از او درخواست رساله کـردند. در چنین شرایطی امام با انتشار رسالهی عملیه و پرداخت شهریه موافقت کرد، چنان که آقای منتظری نیز به آن اذعان کرده است:
🔹... اصلاً ایشان در وادی مرجعیت نبودند و طبعاً کسی پول هم به ایشان نمیداد. اما در جریان #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی، ایشان از همه تندتر و داغتر به صحنه آمدند و اعلامیههای ایشان همه جا، تهران و جاهای دیگر، حسابی پخش شد، کم کم مردم به ایشان رو آوردند، به خصوص از تهران جمعیت زیادی به خانهی ایشان میآمدند و کمکم پول هم به ایشان میدادند... (خاطرات ص201)
🔸 در مورد دیگر چنین اعتراف کردهاست:
... وقتی این لایحه مطرح شد، #مراجع_قم اعتراض کردند، اما خیلی دست به عصا و با احتیاط، کسی که خیلی تند و تیز مطرح میکرد، آقای خمینی بود. روی همین اصل هم ایشان از همان روز معروف شد. اصلاً شناخت نسبت به ایشان در بازار تهران و در مردم، به واسطهی همان اعلامیهها بود...
❇️ واقعیت این است که هیچ کس در جریان مرجعیت و موقعیت امام نقشی نداشت. این مقام علمی و معنوی او بود که مردم را به سوی او کشانید. این سخنرانیهای دلنشین و اعلامیههای آتشین او بود که ملت ایران را شیفته و شیدای او کرد و عشق و علاقهی او را در دلها حاکم ساخت.
🔹 اگر امام با اصرار این و آن به شهریه دادن و انتشار رساله تن در میداد، در پی درگذشت آقای بروجردی که شماری از شاگردان و ارادتمندان او پافشاری داشتند که او را به صحنهآورند و به عنوان یک #مرجع_جامعالشرایط مطرح کنند، چرا رسالهی او چاپ و منتشر نشد و شهریهای از جانب او پرداخت نگردید؟
🔸آقای منتظری اگر توان این را داشت که به تعبیر خود «به زور شهریه را به گردن ایشان» بگذارد، چرا در پی رحلت #آقای_بروجردی به چنین زور آزمایی دست نزد و امام را به دادن شهریه و چاپ رساله نتواست وا دارد؟(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش پنجم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 نکتهی درخور توجه اینکه آقای #منتظری خود اعتراف کرده است که اصرار کسان به واداشتن امام به چاپ رساله و دادن شهریه بینتیجه بوده و این نهضت او بر ضد رژیم شاه بوده است که زمینه را برای مرجعیت مطلق او هموار کرده است:
🔸 ... درس آقای خمینی در زمان آیتالله بروجردی از مهمترین درسها بود و حدود پانصد ششصد نفر شاگرد داشت و بعد از فوت آیتالله بروجردی، ایشان یک قدم هم برای مرجعیت خودش برنداشت. به اصرار به او گفتند رسالهتان را بدهید چاپ کنند. ایشان حاضر نبودند، تا اینکه مسألهی #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی پیش آمد... آیتالله خمینی در این امر از همه فعالیت بیشتری داشت و اعلامیههای مهمیداد، در نتیجه مردم ایشان را شناختند و به سراغ ایشان آمدند...
🔹 امام هیچ گاه و هرگز در این اندیشه نبود که اگر شهریه را آغاز کرد، نبایستی قطع شود بلکه برعکس بر این نظر بود که اگر بودجه رسید، شهریه میدهد و هرگاه بودجهای نبود مسئولیتی ندارد. نگارنده به یاد دارد آن گاه که نخستین شهریهی امام در اردیبهشت ماه 1342 رسماً پرداخت شد، برخی از نزدیکان و ارادتمندان امام به او پیشنهاد داده بودند که مقدار شهریه را کمتر کند و نیز به طلابی که مقدمات میخوانند شهریه نپردازد تا از بودجهی موجود، شهریهی چند ماه را بتوان تأمین کرد. لیکن امام مخالفت کرد و دستور داد همهی موجودی را میان عموم طـلاب (چه آنهایی که مقدمات میخوانند و چه آنهایی که در پایهی سطح و خارج هستند)، تقسیم کنند و افزوده بود اگر بودجه رسید ماههای دیگر نیز شهریه میدهیم و اگر نرسید، نمیپردازیم. در تاریخ #حوزهی_قم امام نخستین مرجعی بود که به طلابی که مقدمات میخواندند نیز شهریه میداد.
🔸 آن گونه کوتهاندیشیها که مبادا بودجه برای شهریه نرسد و شهریه به طور مستمر و پیوسته پرداخت نشود و مایهی آبروریزی برای «آقا» شود و... در مرام و مکتب امام راه و جایی نداشت. این گونه دیدگاهها از آن کسانی است که هنوز از بیماری خود محوری و خودپرستی نرهیدهاند و در کردار و گفتارشان خدا جایی ندارد، طبق هواهای نفسانی حرکت میکنند و حرف میزنند و خاطره میگویند. لیکن انسانهای وارسته و خود ساخته که به دنبال انجام وظیفه هستند و طبق وظایف و مسئولیتهای دینی قلم میزنند و قدم برمیدارند، آزاداندیشتر از آنند که به شهریه و استمرار آن اندیشه کـنند و بابت بود و نبود آن نگرانی داشته باشند.
🔹 البته نگارنده بر آن نیست این واقعیت را انکار کند که بسیاری از شاگردان و ارادتمندان امام در پی درگذشت آقای بروجردی در فرصتها و مناسبتهای گوناگون، بارها به امام پیشنهاد میدادند که به دادن شهریه و چاپ و انتشار #رساله اقدام کند، لیکن امام تا روزی که مردم به او روی نیاوردند و بودجهی اولیه برای پرداخت شهریه فراهم نیامد، این پیشنهاد را نپذیرفت و به آن مبادرت نورزید. از این رو، شهریهی امام در پی اوج گیری نهضت او آغاز و دنبال شد.
🔸در مورد رسالهی عملیه نیز امام آن روز که مقلدین به او روی آوردند و خواستار رساله شدند، تنها با چاپ و انتشار آن موافقت کرد و هیچ مبلغی بابت چاپ آن هزینه نکرد. مردم با هزینهی شخصی آن را به چاپ رساندند. آن گاه که امام با چاپ رساله موافقت کرد، جمعی در اکیپهای مختلف به تنظیم آن به صورت توضیح المسائل پرداختند و آقای حاج شیخ #مجتبی_تهرانی اصلاح و تصحیح نهایی آن را به پایان برد و نخستین توضیح المسائل امام در تاریخ هفتم یا هشتم محرم83 (هـ. ق) (دهم یا یازدهم خرداد 1342) بـه بازار آمد. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹واکنش حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی به نسبتهای ناروای رئیسجمهور علیه ائمه علیهمالسلام
⁉️تفاوت عملکرد رئیسجمهور با خلفای اموی و عباسی چیست؟
🔴یکی از دلایلی که این شخص از خدا بیگانه است همین نسبتهای ناروایی بود که به ائمه اطهار داد.
🔴اگر خلفای اموی و عباسی، #معاویهها کسانی را پول میدادند که روایاتی را به نفع طاغوتیان جعل کنند؛ او خود سعی کرد به جعل کردن...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
"42/3/6
به موجب گزارش رسیده از قم یک برگ صورت اسامی وعاظی که تصمیم دارند از طرف خمینی به قطر و کویت و بحرین و پاکستان و آبادان رفته و بر علیه #دولت تبلیغ نمایند به پیوست تقدیم می گردد..."(امام خمینی در آینه اسناد ج1 ص375)
📜در پیوست اسم هجده نفر از طلاب و فضلا درج شده است.
🔴🔻 حرکتهای خودجوش و کم هزینه طلاب یک نظام 2500 ساله را ساقط کرد.
◀️◀️ احیای تحرکات خودجوش تبلیغی-سیاسی در بین طلاب تنها راه ایجاد #دولت_جوان_انقلابی است.
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش ششم
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹آقای منتظری خود را در مرجعیت امام مؤثر میداند. این در حالی است که ایشان پیش از آغاز نهضت در سال 1341 در جرگهی مراجع قرار داشت و در میان کسانی که او را میشناختند و با نام او آشنا بودند، به عنوان یک مرجع مطرح بود حتی در دوران #مرجعیت_آقای_بروجردی در برخی از نقاط ایران مقلدینی داشت. چنان که در کتاب نهضت امام، آمدهاست:
🔸 ... مقامات جاسوسی و به اصطلاح امنیتی رژیم شاه در ابتدای تأسیس ساواک دربارهی حوزهی قم و مقامات برجستهیآن حوزه و شمار طلابی که در آن حوزه به تحصیل سرگرمند، نیز دربارهی مدارج تحصیلی و حقوق مستمری آنان، به تحقیق و تفحص دست زده و گزارشی تهیه کردهاند. در این گزارش دربارهی مراجع تراز دوم پس از حاج آقا حسین بروجردی (مرجع علی الاطلاق جهان تشیع) و شمار طلابی که در درس آنان شرکت میکنند و منطقهی نفوذ آنان نیز اطلاعاتی دادهاند.
🔹در این گزارش که در تاریخ 22/12/1335 داده شده، شاگردان درس امام را حدود پانصد نفر ذکر کرده و اعتراف کرده است که از لحاظ درس حائز اهمیت است و یادآور شده است که در ایالات مرکز و غرب ایران، مقلد دارد... این گزارش از سوی سرهنگ قلقسه رئیس دایرهی امنیت و مذاهب، به ادارهی سوم ساواک داده شدهاست.... (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📜« آقای #وحید_خراسانی در هیئت عزاداران ابوالفضلیان شهر ری در ساعت 9:00 روز 42/3/11 ضمن موعظه گفت بلندگوها را که در خیابانها نصب شده تا #دستورات_اسلامی به گوش مردم برسد قطع میکنند و حال آنکه دستگاه فعلی صدای فاحشهها و مطربها را در خیابانها دایر مینماید.
من این موضوع را در مسجد سیدعزیزالله برای #اهالی_تهران خواهم گفت که به مردم عزادار شهر ری چه خواهد گذشت.»(حجتالاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک ص212)
🔹پیش از عاشورای سال 1342 امام اعلی الله مقامه الشریف از مبلغان مذهبی دعوت نمود که برای دفاع از اسلام و علیه رژیم پهلوی دست به روشنگری بزنند.
🔸رژیم پهلوی به انحاء مختلف با این دعوت مبارزه کرد و حتی بلندگوی فضلای مشهور آن زمان از جمله آیتالله العظمی وحید خراسانی حفظهالله را قطع مینمود.
◀️در این سند واکنش قاطع ایشان و تهدید علیه رژیم به روشنگری را مشاهده میکنید.
🔸🔸🔸
http://bonyadtarikhbook.ir
🔹🔹🔹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.