🔻همزمان با سالگرد درگذشت ریاست فقید مجمع تشخیص، بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر کرد:
📚روایتهای ناروا؛ مجموعه مقالاتی در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی
🔹راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و برای حافظه تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری #رجال_سیاسی یکی از مهمترین آنهاست. اما مسئله اساسی اینجاست که رجال سیاسی معمولا بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت میکنند و تلاش میکنند در پیروزیها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکستها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخنگاران متعهد و متولیان ثبت صادقانه تاریخ سخت میکند و باعث میشود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان یک بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخپژوهان قرار گیرد.
🔸در میان شخصیتهای مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام آقای #هاشمی_رفسنجانی مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک ساخت و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیتهای سیاسی عالی قرار داشت.
🔹روایت ها و خاطرات مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی به خاطر جایگاه سیاسی وی و حضور در صحنههای مختلف برای همه تاریخپژوهان انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دقیقا به همین دلیل؛ اگر عمدا یا سهوا « #روایتهای_ناروا » در این خاطرات وارد شده باشد، اثر تخریبی آن در مخدوشسازی حافظه تاریخی محققین و جهتدهی ناروا به پژوهشهای تاریخی، بسیار اثر منفی برجای خواهد گذاشت.
🔸مجموعه «روایتهای ناروا» ده مقاله در در نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی است که همگی در سالهای حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد.
🔹در مقاله نخست با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» و «خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ؛ که به قلم تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی نگارش یافته است که در آن به تبیین برخی محورهای انتقادی کلی در مجموع روایتهای تاریخی آقای هاشمی پرداخته شده است. امتیاز این دو مقاله، بیان برخی ارتکازات و مشاهدات تاریخی نگارنده است که اولا به صورت مستقیم و بیواسطه آقای هاشمی را میشناسد و ثانیا تنها کسی است که از سوی امام خمینی مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی به وی محول شده است.
🔸«نگاهی به خوشبینیهای فرمایشی و ژستهای دموکراتیک آقای هاشمی رفسنجانی» عنوان مقاله سوم به قلم دکتر مظفر نامدار است که از ابتدای دوره سوم فصلنامه تخصصی پانزده خرداد تا کنون، سردبیری این نشریه را برعهده داشته است. این نوشتار، با رویکردی تحلیلی، به نقد کارنامه سیاسی متناقضنما و پرفراز و نشیب آقای هاشمی پرداخته است.
🔹مقاله چهارم با عنوان «آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه» به قلم آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبداللهی چیرانی، به نقد اختصاصی نخستین مجموعه خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی اختصاص یافته است. نظر به اهمیت خاص این اثر در ریلگذاری شیوه خاطرهگویی مرحوم هاشمی، نقد روشمحورانه آن میتواند در خوانش انتقادی سایر آثار مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
🔸«بررسی تطبیقی اندیشههای امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی» عنوان مقاله پنجم است که تلاش دارد از ابتدای مبارزات تا سالهای پایانی حیات امام، به بررسی تطبیقی اندیشه و کارنامه سیاسی آقای هاشمی با امام خمینی بپردازد و فاصله محسوس او با امام را با تکیه بر مستندات تاریخی تبیین سازد.
🔹مقاله ششم با عنوان «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی» بر یک آسیب مهم در مجموعه خاطرات ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت متمرکز شده و در پی تجمیع ادعاهای بدون دلیل در خاطرات ایشان است.
مقالات هفتم و هشتم به نقد و بررسی دو کتاب «به سوی سرنوشت» و «اوج دفاع» اختصاص یافته که توسط جناب آقای سلیمی نمین تحریر شده است. امتیاز این دو مقاله، تمرکز بر جزئیات تاریخی و نقد تحلیلی و تطبیقی برخی گزارههای خاص است.
«روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش» عنوان مقالهای است به قلم استاد سیدحمید روحانی که تلاش دارد به نقد «روشهای نامتعارف در القای مشهورات و متشابهات تاریخی به جای رخدادها» در مجموعه مصاحبههای آقای صادق زیباکلام با مرحوم هاشمی بپردازد.
🔸«هبوط در مه» عنوان آخرین مقاله از این مجموعه است که به نقد کتاب «پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی» پرداخته است.
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚همزمان با سالگرد درگذشت ریاست فقید مجمع تشخیص، منتشر شد:
🔸«روایتهای ناروا؛ ده مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» جدیدترین اثر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که با تیراژ 1000 نسخه برای تاریخپژوهان و عموم علاقهمندان در بازار نشر عرضه شد.
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
تلفن: 22579192_021
معرفی کتاب را در این یادداشت بخوانید:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1012
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴در پاسخ به سخنان عجیب و جنجالی رئیسجمهور
◀️حسن روحانی امروز؛ 25 دی گفته است:
«ما میدانستیم که بخشی از #اقتصاد ما وصل به سیاست و سیاست خارجی است، اگر کسی بگوید من به دنیا کاری ندارم، کاملا درونگرا هستم و اقتصادم تمام مشکلاتش را حل میکنم، حالا #من_بلد_نیستم، البته اقتصاددان نیستم ولی بلد هم نیستم؛ اگر اقتصاددانی بلد است بیاید به ما بگوید که اگر همه روابط خارجی به هم ریخته و تخریب شده باشد و مردم احساس کنند شرایط هر روز سختتر میشود و در فروش محصولاتمان با مشکل مواجه شویم و در عین حال اقتصاد مملکت دست نخورد؛ حداقل من بلد نیستم.»
🔸واضح است که این سخنان طعنه و کنایه آشکار به #مقام_معظم_رهبری و گفتمان #اقتصاد_مقاومتی است و البته از #ترامپصفتان_داخلی هیچ هتاکی بعید نیست.
🔹ممکن است این شلوغکاریها برای پوشاندن #کارنامه_نداشته دولت در 6 سال اخیر باشد یا جوسازی در آستانه #انتخابات یا حتی پوشاندن حمایت شگفتانگیز مردم از #سردارِ_انقلاب حاج قاسم سلیمانی؛ اما هرچه باشد نشان میدهد تحصیلکردگان #آمریکا و انگلیس و کسانی که سر در آخور غرب دارند هیچگاه از خط مشی خود فاصله نمیگیرند حتی اگر عزیزترین #سردار_میهن به دست غربیها کشته شود.
⁉️ریشه این وادادگی چیست و چرا شیخ حسن روحانی و #دولت_اعتدال هرگونه هتاکی علیه ولیفقیه میکند اما پاسخ شایستهای نمیگیرد؟
🔸« فتنهگران معتقدند بدون سازش با آمریکا اداره کشور میسر نیست. اگر علماء، روحانیون و #نخبگان پیرو #خط_رهبری بودند و به وظیفه خود که روشنگری بود، عمل میکردند امروز جو حاکم کشور این نبود. امروز ما روحانیون و آزاداندیشان جامعه، رهبر معظم انقلاب را تنها گذاشتیم و آنگونه که باید و شاید به وظیفه خود عمل نکردیم.
امروز برخی از رجال سیاسی حرف زدن از #استقلال را پوچ میدانند. بنده از ائمه جمعه،روحانیون و نخبگان گلهمند هستم که چرا در برابر این سخنان موضعگیری نمیکنند. سکوت در برابر این سخنان مانند کسی است که در ظلم شریک است.»(حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی؛ 8دی1397)
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆بازتاب انتشار کتاب روایتهای ناروا
همزمان با سالگرد درگذشت ریاست فقید مجمع تشخیص، بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی کتاب «روایتهای ناروا» را منتشر کرد. این کتاب مجموعه مقالاتی است در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی که با تیراژ 1000 نسخه وارد بازار نشر شده است.
انتشار این کتاب بازتابهای مثبتی در مجامع رسانهای داشته است:
خبرگزاری تسنیم:
https://b2n.ir/966427
خبرگزاری رسا:
https://b2n.ir/720911
کتابنیوز:
https://b2n.ir/103308
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
تلفن: 22579192_021
معرفی کتاب را در این یادداشت بخوانید:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1012
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
در ماجرای شهادت آیت اللّه سعیدی، در 20 خرداد 1349(نهضت امام خمینی ج 2 صص 869-273)برخی از طلاب انقلابی نجف، با از مشاهده سکوت امام، با بیانی اعتراضآمیز، علّت این سکوت را جویا میشوند و از امام چنین پاسخ میشنوند که:
«من بنا ندارم در مورد این فاجعه سکوت کنم، منتها شرایط من با شما تفاوت دارد. من در مقام مرجعیّت نمیتوانم هر خبری را بدون تحقیق درباره صحّت و سقم آن بپذیرم و ترتیب اثر دهم. درباره مرحوم سعیدی، از آن جا که از چگونگی فوت ایشان هنوز خبر موثقی به دست من نرسیده است، نمیتوانم نظر بدهم، من منتظرم در این مورد از طرف افرادی که در ایران مورد اعتماد من هستند، خبر درستی دریافت کنم تا ببینم وظیفهام چه اقتضا میکند.»( نهضت امام خمینی، ج 2، صص 902-901 )
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بنیاد FDD ؛به نام دموکراسی به کام اغتشاشگری
🔴مارک دوبوویتز؛ مدیر اجرایی FDD و حامی هتاکان و اغتشاشگران/3
#مقام_معظم_رهبری مدظلهالعالی در خطبه نماز جمعه 26دی به کسانی اشاره کردند که هتاکی و جسارت را به حد اعلی خود رساندند و به عکس #سردار_انقلاب و ایران؛ حاج قاسم سلیمانی نیز جسارت کردند.
این هتاکان حامیان خارجی و البته داخلی دارند و یکی از حامیان آمریکایی آنها، #مارک_دوبوویتز مدیر اجرایی FDD است که در دو یادداشت به بررسی فعالیتها و شخصیت وی پرداختیم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1009
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1011
اکنون به واکاوی ابعاد شخصیتی و حرفهای وی ادامه میدهیم تا منظور آمریکاییها از دموکراسی را که چیزی جز اغتشاش و نابودی مردم نیست؛ بهتر درک کنیم:
🔹مارک دوبووتیتز در والاستریت ژورنال نوشت: «برای مقابله با تهدید ایران، دولت #ترامپ باید راهکاری از نسخه رونالد ریگان که علیه #شوروی به کار گرفت را علیه ایران تکرار کند.» او میگوید: «اساس راهبرد ریگان، شناخت این موضوع بود که شوروی انقلابی و متجاوز اما از درون شکننده بود و باید شکست داده میشد. این دستور، راهبردی جامع بود که از ابزارهای قدرت آشکار و نهان امریکا استفاده میکرد. این طرح شامل دفع گسترده، جنگ اقتصادی، حمایت از نیروهای نیابتی ضد شوروی و مخالفان آن و اقدامات تهاجمی علیه مشروعیت ایدئولوژی آن رژیم میشد.»
🔸او پیشنهاد میدهد: «ترامپ باید علیه دولت ایشان برخوردی مهاجمانه داشته باشد. دولت ترامپ باید هوشمندانه علاوه بر برنامه هستهای همه ابعاد تهدیدی ایران را مورد خطاب قرار دهد. تمرکز نادرست اوباما بر خلع سلاح، سیاست امریکا را فلج کرد و همچنین پیشنهاد دیگر او از کار انداختن قدرت ایران در تک تک کشورهای غرب آسیا میباشد.»
🔹دوبو ویتز میگوید: «تمام اقدامات #واشنگتن علیه ایران باید مبتنی بر تضعیف اقتصاد ایران باشد. این اقدامات قدرتمند باید سپاه پاسداران را هدف قرار دهد. تحریمهای جدید که سپاه را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار میدهد و اعمال تحریم مرتبط با ایران در سال جاری برای شروع خوب است که این تحریمها میتواند مانع وقوع جنگ اسرائیل با #حزبالله_لبنان شود.»
◀️ادامه دارد...
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆بازتاب انتشار کتاب روایتهای ناروا/2
همزمان با سالگرد درگذشت ریاست فقید مجمع تشخیص، بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی کتاب «روایتهای ناروا» را منتشر کرد. معرفی این کتاب:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1012
✳️بازتاب انتشار:
🔹رجانیوز
🔹🔸https://b2n.ir/616451
🔹پایگاه تحلیلی-خبری 598
🔹🔸https://b2n.ir/677554
🔹پایگاه خبری رویکرد امروز
🔹🔸https://b2n.ir/745080
🔹پایگاه خبری-تحلیلی افق جنوب
🔹🔸https://b2n.ir/016819
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
تلفن: 22579192_021
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️تلاش تأسفبرانگیز یک کانال حوزوی در جهت تحریف تاریخ
🔹چند وقتی است که رسانههای شبهروشنفکر و البته برخی تاریخنویسان متمایل به جریانات خاص سیاسی در تلاشاند که الگوهای تاریخی را تغییر دهند و مرحوم شهید نواب صفوی را به عنوان الگوی حوزه انقلابی معرفی کنند. متأسفانه کانالی حوزوی موسوم به «اجتهاد» که از رسانههای وابسته به دفتر تبلیغات شعبه مشهد است با این جریان همراه شده است و در سالروز شهادت ایشان مطالبی را در این راستا منتشر نموده است. اما؛
🔸شکی نیست که حرکت مجاهدانه شهید نواب فقط و فقط برای جلب رضایت الهی و پیشبرد اهداف دینی بود اما ورای بزرگواری و شأن والای آن شهید و یاران باوفایش؛ آیا مرحوم نواب الگوی طلبه انقلابی است؟ انقلاب و انقلابیگری از واژههایی است که در ادبیات سیاسی ایران با قراردادی نانوشته به پیروان خط امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گفته میشود. اما آیا امام خمینی و به تبع ایشان انقلابیهای پیرو خط ایشان؛ روش و منش فدائیان را قبول داشتند؟
🔹🔹برای پاسخ جامع در ابتدا باید گفت نهضتهای معاصر روحانیت و مردم تا کنون اهداف مختلفی داشته است:
1. نهضتهای ضداستعماری
2. نهضتهای ضداستبداد داخلی
3. نهضتهای مقطعی با اهداف خاص
4. نهضتهایی با اهداف بلند از جمله براندازی حکومت طاغوت یا تأسیس حکومت دینی
🔸🔸از نظر ماهیت نهضتها نیز تفاوتهای فراوانی به چشم میخورد:
1. گاهی نهضت مبارزاتی متمرکز بر مبارزات فرهنگی است. همچون فعالیتهای فلسفی و تفسیری مرحوم علامه طباطبایی
2. گاه مبارزه مسلحانه را شاهدیم. همچون مبارزات شهید نواب صفوی.
3. گاه مبارزه روحانیت با شیوه مبارزه پارلمانی پیش میرود. از جمله مبارزات شهید مدرس یا آیتالله کاشانی.
4. گاه مبارزات سیاسی غیربرانداز است. همچون مبارزات مرحوم آخوند خراسانی برای تحقق مشروطه
5. گاه با هدف براندازی و تأسیس نظام جدید است. که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف از این قبیل است.(انقلابنامه ص70-69)
🔹در نتیجه باید گفت امام خمینی به طور کلی خط مشی مسلحانه فدائیان اسلام را قبول نداشتند و یاران خود را نیز از پیوستن به گروههای مسلح نهی میکردند.
⁉️با در نظر گرفتن این نکته باید به این سؤال پاسخ داد که دلایل ایشان برای وارد نشدن به فاز مسلحانه چه بود؟
◀️دلایل امام اعلی الله مقامه الشریف برای مخالفت با مشی مسلحانه:
الف) فایده نداشتن ترور. چراکه با ترور هر فرد، فرد دیگری جایگزین میشود و همان سیاستها یا بدتر از آن را پیاده میکند.
ب) چهره انقلابیون به عنوان تروریست به دنیا معرفی خواهد شد و حرفهای منطقی قیام زیر سؤال خواهد رفت.
پ) حرکتهای مسلحانه به هرج و مرج، ناامنی و بلوا همراه خواهد شد و استقلال و امنیت کشور را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.(نهضت امام خمینی ج1 ص1121) در هر صورت ایشان به این خط فکری و عملی پایبند بودند به گونهای که حتی اجازه تجلیل از گروههای ترور در نشریات یاران خود را جایز نمیدانستند و میفرمودند:«تمجید از آدمکشها صحیح نیست.»(صحیفه امام ج3 ص45)
🔸البته در میان اطرافیان امام کسانی بودند که اعتقاد چندانی به راه امام نداشتند و طبق خط مشی خود عمل میکردند و به گروههای مسلح گرایش داشتند و به آنها کمک میکردند.
🔹به طور مثال آقای هاشمی رفسنجانی با گروه محمد بخارایی ارتباط و همکاری نزدیک داشت (همان ص1130) و همچنین وی به همراه مرحوم طالقانی و آقای منتظری و برخی افراد دیگر امام را برای حمایت از #مجاهدین_خلق تحت فشار گذاشت (نهضت امام ج3 ص600) گفتنی است حمایتهای مالی آقای رفسنجانی از منافقین؛ حتی بعد از آشکار شدن #انحراف_ایدئولوژیک آنها ادامه داشت اما امام نه تنها از گروهک مجاهدین خلق بلکه از هیچ گروه مسلح؛ حمایت نکرد.
🔸در پایان باید برای تاریخنویسانی که این حقایق آشکار را نمیبینند و به دلایل خاص تاریخ را وارونه جلوه میدهند تأسف خورد. آنها با نوشتههای آلودهشان در تلاشاند #چهره_مظلوم_نواب را به عنوان یک تروریست نشان دهند و وی را الگوی حوزه انقلابی جلوه دهند. در حالیکه شهید نواب صفوی بر اساس حجت دینی خود عمل کرد و البته الگوی حوزه انقلابی نیز شخصیتی فراتر از نوابهاست. الگوی انقلاب کسی نیست جز امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف که با اقدام مجاهدانه و اخلاص خود تاریخ کشور را ساخت.
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🖊یکم بهمن؛ سالروز آغاز درسهای حکومت اسلامی و ولایتفقیه امام در نجف
◀️« امروز #حوزه_قم، حوزه مشهد، و حوزه هاى ديگر موظفند كه اسلام را ارائه بدهند و اين مكتب را عرضه كنند. مردم، اسلام را نمىشناسند. شما بايد خودتان را، اسلامتان را، نمونههاى رهبرى و #حكومت_اسلامى را به مردم دنيا معرفى كنيد مخصوصا به گروه دانشگاهى و طبقه تحصيل كرده. دانشجويان چشمشان باز است.
🔹شما مطمئن باشيد اگر اين مكتب را عرضه نماييد و #حكومت_اسلامى را چنانكه هست به #دانشگاهها معرفى كنيد دانشجويان از آن استقبال خواهند كرد.
🔸دانشجويان با استبداد مخالفند. با حكومتهاى دست نشانده و استعمارى مخالفند، با قلدرى و غارت اموال عمومى مخالفند، با #حرامخورى و #دروغپردازى مخالفند با اسلامى كه چنين طرز حكومت اجتماعى و تعاليمى دارد هيچ دانشگاه و دانشجوئى مخالفت ندارد.
🔹اينها دستشان به طرف #حوزه_نجف دراز است كه براى ما فكرى بكنيد. آيا بايد بنشينيم تا آنها ما را امر به معروف كنند و به انجام وظيفه دعوت نمايند؟ جوانان از اروپا ما را امر به معروف كنند كه ما حوزه اسلامى تشكيل داده ايم شما به ما كمك كنيد؟»
🔻پینوشت:
🔹پنجاه سال از دعوت امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 48 میگذرد. دعوتی که مخاطبش قم، نجف، مشهد و سایر حوزههای علمیه شیعه بود و هست.
🔸کمتر از ده سال بعد از درسهای امام در نجف حکومت اسلامی در ایران متولد شد و با تأسیس جمهوری اسلامی آن دعوت نه تنها ضرورت خود را از دست نداده است بلکه نیاز به فهم دقیق و عالمانه از حکومت اسلامی و ابعاد مختلف و پیچیده آن بیش از پیش حس میشود.
امید است با تلاش هرچه بیشتر متولیان حوزه علمیه و به انزوا رفتن تفکر حوزوی سکولار این مهم سریعتر از گذشته محقق شود.
🔹ناگفته پیداست در این راه باید مراقب راهزنان عقیده فکر نیز بود. کسانی که لباس انقلابیگری میپوشند و از #بیتالمال ارتزاق میکنند اما تولیدات آلوده به #سکولاریسم_پنهان خود را به اسم #نظام_اسلامی به مخاطبان داخلی عرضه میکنند.
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.