❎اظهار نظر عجیب جناب آقای جهانگیری در خصوص نقش محمد مصدق در ملی شدن صنعت نفت!
🔹جناب آقای جهانگیری در توییتی که 29اسفند منتشر کرد؛ نوشت:
«امروز هفتادمین سال پیروزی نهضت #ملی_شدن_صنعت_نفت است،نهضتی که با هدایت مرحوم دکتر #محمد_مصدق سر فصلی نو در توسعه همه جانبه ایران و شکل گیری مبارزات ضد استعماری منطقه گشود. از آثار آن نهضت بزرگ بر اقتصاد ملی و پیشبرد مردم سالاری و اثبات حقانیت ایران در مجامع بین المللی همچنان باید آموخت و کشور را در همه زمینه ها تاب آورتر کرد .»
◀️اما این نوشته کوتاه بر اساس معیارهای تاریخی اشتباهات فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
🔸تذکری تاریخی به آقای جهانگیری معاون اول دولت اعتدال:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1250
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️تذکری تاریخی به آقای جهانگیری معاون اول دولت اعتدال
🔹این ایام شاید فرصتی مناسب برای معاون اول جناب رییس جمهور باشد که با درنگی بیطرفانه در کتب تاریخی نوشتهها و گفتارهای دقیقتری در عرصه تاریخ منتشر کنند.
🔻در خصوص نقش مصدق در ملی شدن صنعت نفت مطلب فراوان است اما در نقد نوشته کوتاه آقای معاون به اختصار میگوییم:
🔹1. از ناحیه دکتر مصدق هدایتی برای ملی شدن صنعت نفت وجود نداشت چراکه وی از قضای روزگار در آن ایام در قهر سیاسی به سر می برد که با درخواست اعضای جبهه ملی دوباره به گود سیاست آمد آن هم زمانی که دوستانش زمینه ملی شدن را فراهم کرده بودند و لقمه آماده بود.
🔸البته باید گفت که مصدق ریاست کمیسیون نفتی را بر عهده داشت اما این را هم باید گفت که پیش از آن اعضای کمیسیون با نطقهای مؤثر کار را جلو برده بودند و بالاتر از آن نطقها درایت آیت الله کاشانی در کشاندن مردم به حضور در خیابان ها بود و البته میتینگهای میدانی ایشان در مسجد شاه و میدان بهارستان
🔹علاوه بر موارد فوق فعالیتهای جدی فداییان اسلام با ترور رزم آرا نیز سبب شده بود که وی بر آن کرسی ریاست کند.، وگرنه مصدق یگ چهره مبارزه نبود و حتی تمایل به ادامه قراردادی مثل قرارداد دارسی داشت. همان قرارداد استعماری که در سال ۱۳۱۲ میان شرکت ویلیام دارسی و شخص رضاشاه بسته شده بود. مصدق در این باره اعتقاد سادهاندیشانه و عافیتطلبانهای داشت و می گفت بگذاریم قرارداد در سال ۱۳۴۲ تمام شود و نفت خود به خود ملی شود و خلاصه؛ نیازی به درگیری حقوقی میان دولت ایران و شرکت انگلیسی نیست و ملی شدن نفت را در آن زمان بیهوده میدید.
🔸2. آقای معاون از کدام سرفصل نو سخن میگویند!!؟ راه دکتر مصدق و رهروانش همان کشیدن دندان در برابر شیر است.تاریخ میگوید مصدق به هیچ عنوان قائل به ایستادگی در برابر قدرت ها نبود بلکه سیاست وی تکیه به یک قدرت بزرگ برای ایستادگی در برابر یک قدرت دیگر بود. کما اینکه آیت الله کاشانی در نامه ۲۷ مرداد۱۳۳۲ به وی خطر آمریکا و چپاولش از داشته های نفتی ما را گوشزد می کند. هنوز تاریخ از ابهامات تن دادن مصدق به مذاکرات ۴۰ روزه در خاک آمریکا؛ آن هم به صورت محرمانه و پاسخگو نبودنش به مجلس و تن ندادن به پیشنهادهای ناصحانه امثال آیت الله کاشانی در تکیه نکردن به در آمد نفتی(۲۱ دی ۱۳۳۱ روزنامه اطلاعات) سوالاتی دارد. به واقع تنها خدمت ماندگار مصدق باز کردن پای آمربکایی در قراردادهای نفتی و دادن سهم به این کشور در کنسرسیوم است.
🔹3. معلوم نیست آقای جهانگیری چگونه از شکل گیری مبارزات ضد استعماری توسط مصدق سخن میگویند و نقش برجسته آیتالله کاشانی در این ماجرا را درز میگیرند؟! روزنامه لوموند مورخ ۱۹۵۱ در یادداشتی به قلم شارل کاورل خبرنگار شهیرش می گوید: «نفوذ کاشانی باعث شده که دکتر مصدق از راه مبارزه با انگلیس منحرف نشود.» بعد جناب ایشان از ضد استعماری بودن مصدقی می گویند که اسناد فراماسونری بودنش موجود است و خود در ایام صدراتش در فارس نقش موثری در سرکوبی دلیران تنگستان داشته است.
🔸4. اقتصاد ملی در دوره مصدق؟ مصدق آنقدر مغرور بود که توصیه های امثال آیت الله کاشانی را در متکی نبودن به نفت و توجه به معیشت مردم را دخالت در امور سیاسی می دانست و حتی حمایت آیت الله کاشانی و همراهی مردم در خرید اوراق قرضه ملی، که کشور را به سمت اقتصاد بدون نفت می کشانید، برای وی مقبول نیفتاد و او همواره خودسر قصد قهرمان بازی در تاریخ را داشت از این رو در صورت محکوم شدن در مجلس با هنرمندی تمام خود را به غش می زد.
🔹5. عجیب اینکه شما از مردم سالاری می گویید که مصدق حتی جرعه ای از آن را ننوشیده بود زیرا منحل کردن مجلس قانونی و رفراندوم غیر قانونی و پاسخگو نبودن به نمایندگان ملت کدام پیشبرد مردم سالاری است؟ مصدق خودش امورات کشور را به نحوی سامان داد که دیکتاتورانه کسی جلو دارش نباشد.
🔸سخن پایانی اینکه بی تردید بزرگترین عامل در ملی شدن صنعت نفت مردمی بودن آن بود.تلاشی که با هدایت آیت الله کاشانی در راستای کشانیدن مردم به دخالت در عرصه سیاسی و هوشیاری توده ها به سرانجام رسید وگرنه امثال مصدق السلطنه ابدا اعتقادی به توده ها و مردم ندارند و آنان را بی سواد و بی شناسنامه می دانند.
متأسفانه شما و دوستانتان مسیر مصدق را میپیمایید امید است که پیش از تکرار تجربه تلخ مصدق بازگردید تا در نهایت خندههای تمسخرآلود هندرسنها و ترومنهای دوران مصدق و در نهایت روسیاهی در تاریخ برایتان نماند.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بررسی تفصیلی و مستند آغاز و فرجام جایگاه دینی و سیاسی قائم مقام رهبری
🔹ملت ایران، برهه های تاریخی مختلفی را طی نموده است. جمهوری اسلامی ایران، از بدو استقرار تا کنون، بحران ها و فتنه های فراوانی را تجربه کرده است؛ تحریم های بین المللی با محوریت شیطان بزرگ، جنگ تحمیلی، کودتای نوژه، حادثه طبس، ماجرای شریعتمداری و حزب خلق مسلمان، فتنه تجزیه طلبی، تهاجم فرهنگی، ترورهای سازمان یافته خونبار، فتنه شبه کودتای سبز ۸۸، آشوب های کردستان۹۶، بحران ارزی ۹۷ و… و ده ها مسئله کوچک و بزرگ دیگر که البته با عنایت الهی و مدیریت داهیانه رهبری و حضور همیشگی و بصیرتمندانه مردم، تاکنون هیچ بحران و فتنه ای نتوانسته کشور را از پای درآورد یا به بن بست بکشاند.
🔸در این میان دهه شصت را می توان یکی از بازه های زمانی مهم تاریخ انقلاب دانست. از سویی جنگی نابرابر بر ملت ایران تحمیل شده است و از سویی منافقین قدرت طلب که مورد بی اعتنایی و طرد مردم قرار گرفته اند، در خیابان های تهران و شهرستان، مردم را به شهادت می رسانند تا شاید انتقام خود را از آنان بگیرند! بیش از ۱۷ هزار شهید ترور در این سال ها، نتیجه این سهم خواهی متکبرانه منافقین می باشد.
🔹قائم مقامی آقای منتظری، یکی از مهمترین تصمیمات سال ۶۴ در روند سیاسی جمهوری اسلامی بود. انتخابی که به فرجام مورد نظر نرسید و به استعفای عزل گونه آقای منتظری ختم شد...
متن کامل یادداشت در تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
🔹🔸https://b2n.ir/650899
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام #جمهوری_اسلامی توسط وی
◀️پیشینه شناسی تاریخی #جمهوری_اسلامی/ در آستانه روز جمهوری اسلامی/۱
🔹پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیت ها و جریان های مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند.
🔸در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایت های غیر واقعی و نادرستی مشاهده می گردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به #تحریف و #انحراف خواهد کشید.
🔹روایت یکی از سران #نهضت_آزادی از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونههای نقد در این باب است.وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید.
🔸از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « #جمهوری_اسلامی» به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است.
وی بارها در بیان هایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانه ای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است. #تناقض_گویی فرد مذکور تا بدانجا می رود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی #جمهوری_اسلامی را منکر می شود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد وتصریح می کند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است.
🔹این مدعا در حالی مطرح می شود که اولا مفهوم #جمهوری_اسلامی نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است.
🔸ثانیا #لیبرال_های_وطنی و جریان های سیاسی به اصطلاح ملی گرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کردهاند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را« جمهوری دموکراتیک» و « جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند.
🔹از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان #نظام_سلطنتی_مشروطه را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند.
🔸حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده #جمهوری_اسلامی می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص23_25)
📚«نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سهراب مقدمی شهیدانی»؛ اثری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرفی پیشینه الگوی «جمهوری اسلامی»
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دو-سوم فضلای نجف شاگرد درس امام بودند
◀️امام نشان داد که از نظر علمی فوق مرحوم نائینی، مرحوم اصفهانی و آقاضیاءالدین عراقی است
⚫️به مناسبت ارتحال مرحوم #آیتالله_سیدجعفر_کریمی از شاگردان امام خمینی قدس سره
🎙گزیدهای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با آن مرحوم/بخش اول
🔹امام قدرت علمیش را نشان داد. فضلای [حوزه علمیه نجف] که جمع می شدند؛ به گمان اینکه امام قدرت مقابله با #علمیت_نجف و علمای نجف را ندارد اول سرد برخورد میکردند.
🔸بعد دیدند نه؛وقتی امام وارد مسائل علمی می شوند و از مطالبی که اظهار میکنند معلوم می شود که بر دیگران تفوق (برتری) دارند و کم کم صیت(شهرت) علمی امام در نجف پیچید و تقریبا دو-سوم #فضلای_نجف در درس امام شرکت میکردند [آن هم] شرکت جدی برای چیز یاد گرفتن و امام در بحث علمی نشون داد که قدرت علمیش فوق بقیه است. فوق آیاتی که در نجف بودند و فوق اساتید آن آیات. مثل مرحوم #میرزای_نائینی و مرحوم آشیخ محمد حسین اصفهانی و مرحوم آقاضیاء الدین عراقی و دیگران.
🔹و اول باور نداشتند که امام یک چنین قدرت علمی داشته باشد بعد که بحثها شروع شد و مطالب مطرح شد تازه متوجه شدند که نه امام یک آدم عادی نیست فوق آدم عادی است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️وقتی #سکولارها به توصیه های #مرجعیت قهقهه میزدند !!
⁉️چرا آیت الله بروجردی دخالت در سیاست را اثر بخش نمی دیدند؟
🔹#مشرب_سکولار سیاسیونی مثل #مصدق در نحوه تعامل با گروه ها و فرقه های منحرف، انگیزه آیت الله بروجردی را برای عدم ورود به عرصه سیاسی فزونی می بخشید. در یک مورد حجت الاسلام فلسفی از سوی آیت الله بروجردی مامور شد تا به ملاقات مصدق برود و با متذکر شدن کثرت شکایات مردم نزد آیت الله بروجردی نسبت به مسألهسازی بهائیان، خواستار اقدامی از سوی او شود.
🔸مرحوم فلسفی می گوید:
«#دکتر_مصدق بعد از تمام شدن صحبت من به گونهای تمسخرآمیز قاه قاه و با صدای بلند خندید و گفت: آقای فلسفی، از نظر من مسلمان و بهایی فرقی ندارد. همه از یک ملت و ایرانی هستند... موقعی که به محضر آیت الله بروجردی رسیدم و این جمله را گفتم، ایشان نیز به حالت بهت و تحیر پیام وی را استماع کرد.
(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص۱۳۲)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸جوانی که میتواند برای اسلام و مسلمین مثمر باشد...
«بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود:
قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد.(و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود)
این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد. یعنی ایادی مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند.»(نهضت امام خمینی ج1 ص195-194)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ به مناسبت سالگرد رحلت مرجع معظم شیعه؛ حضرت آیتالله بروجردی⚫️
◀️رابطه آیتالله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیتالله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان
یکی از برگهای تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و #آیتالله_بروجردی است. گفتنیها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سالگرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره میکنیم:
🔵« حجتالاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیتالله بروجردی بودم که نمایندهای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیتالله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد.
من به فکر رفتم که آقای بروجردی در اینگونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت میکنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیتالله بروجردی- به آنجا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربستهای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیتالله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.»
🔹تاریخ نشان میدهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیتالله بروجردی به رابطهای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل میشد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیتالله بروجردی میگذاشتند:
« بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی #ایادی_مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️#آيت_الله_بروجردي در برابر فرستادگان شاه چه واکنشی داشت؟
🔹مهم ترين برخورد انتقادي و اعتراضي آيت الله بروجردي با شاه مبارزه ايشان با طرح اصلاحات ارضي آمريكايي بود كه به دنبال پيش گيري خطر نفوذ كمونيزم در ايران و براي جلوگيري از خروج ايران از قلمرو استعماري آمريكا دنبال مي شد. آنها در زمان قدرت دمكرات ها و رياست جمهوري كندي، شرط بقاي سلطنت پهلوي دوم را در گرو اعمال طرح اصلاحات ارضي مي دانستند و در فرماني، از شاه خواستند كه بايد دست به اين كار بزند، وگرنه آنها ناگزير بايد فرد ديگري را به قدرت برسانند تا مقاصدشان را در ايران به اجرا درآورد (انقلاب سفيد، ص16).
🔸آيت الله بروجردي در پاسخ به پيغام شاه مبني بر ضرورت اصلاحات ارضي، كه در كشورهاي منطقه نيز در حال انجام بود، فرمود: در جاهاي ديگر كه اصلاحات ارضي شده است، اول جمهوري شد و بعد اصلاحات ارضي (انقلاب سفيد، ص 154).
🔹همواره با نقل خاطراتی از دربار،آقايان بهبودي، صدرالاشرف و قائم مقام رفيعي، كه براي توجيه مصالح اصلاحات ارضي خدمت ايشان رسيده بودند، در جواب گفتند: خيلي مسائل هست كه بايد اصلاح شود. اگر بنا شود اصلاح كرد اول از آنجاها بايد شروع بشود و قانون اساسي مملكت را از آنجا بگيريد و شروع به اصلاح نماييد. به گفته آقا سيدجلال تهراني، آقا در ادامه به اشاره گفتند: اصولاً آن كسي كه مي خواهد اصلاحات ارضي بكند، كيست؟ حاضرين گفتند: شاه.
آيت الله بروجردي در جواب گفت:
🔸خودش پايه هايش سست است؛ براي اينكه روزي كه اينها آمدند، مردم اينها را نياوردند. اينها را تحميل كردند و اين تحميل ادامه دارد و كسي كه تحميلش كردند، نمي تواند كار مثبت براي مملكت انجام بدهد (تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، ص 198).
🔹به گفته آيت الله اراكي، زماني آقا با شدت به شاه گفتند: بدون اجازه حاكم شرع، حق چنين تصرّفي را نداري. كار را سخت نكن كه مردم به جنبش درآيند و شاهي ات را از بين ببرند! شايد به جمهوري بدل گردد، دست بردار! اما شاه پس از درگذشت آيت الله بروجردي آنچه را در نظر داشت، انجام داد (، الگوي زعامت، سرگذشت هاي ويژه حضرت آيت الله العظمي بروجردي از زبان علما و مراجع،، ص 218).
🔸آيت الله بروجردي غير از اين، نامه اي به آقاي بهبهاني نوشت و مخالفت طرح اصلاحات ارضي با قوانين اسلام را گوشزد كرد و از وي خواست به مجلس در اين زمينه تذكر دهد تا طرح به تصويب نرسد ( قيام 15 خرداد به روايت اسناد، ج1، ص 165).
🔹شاه با #گستاخي، به جاي آيت الله بروجردي، با استفاده از واژه حجةالاسلام بروجردي به ايشان نوشت كه اين اصلاحات در كشورهاي اسلاميِ ديگر همچون تركيه و پاكستان انجام گرفت و بايد مصالح كشور را رعايت كرد و ما دستور داديم تا قانون اصلاحات ارضي به اجرا درآيد ( چشم و چراغ مرجعيت، ص ۱۰۶)
🔸امام خميني ضمن تأسف از ادبيات به كار رفته در نامة شاه، پيشنهاد كرد تا آيت الله بروجردي در جواب بنويسد: اين خلاف قانون اساسي است. شاه چه حقي دارد بگويد ما دستور داديم. كشور مشروطه است، مجلس دارد.
🔹از آن پس، چالش جدي تري ميان مرجعيت و دربار به وجود آمد. آيت الله بروجردي به فرستادگان شاه گفت: به شاه بگوييد: كاري نكنيد كه عصايم را بردارم و عمامه ام را بر سر بگذارم و تاج و تختش را ويران كنم! (همان، 27ص،161 و 108)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/۲
❎ تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت
🔹دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزه های اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نو پدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد.
🔸گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومت های استبدادی(به طور مطلق) سامان یافته است. شکل گیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضت های اسلامی، از جمله بروندادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومت های ظالمانه را به اثبات می رساند.
🔹مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضت های دینی نقش پررنگی داشته اند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر توده های اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضت های مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار می دهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمی توانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند.
🔸 به عنوان نمونه شهید آیت الله شیخ فضلالله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطه خواهان می نویسد:
« کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص۲۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️پیشینه شناسی تاریخی #جمهوری_اسلامی/۳
❎ #جمهوری_خواهی علمای شیعی در آینه اسناد
🔹 خاطرات و گزارشات« #سر_آرتور_هاردینگ» وزیر مختار انگلیس در ایران در دوره قاجاریه یکی از مهمترین منابعی است که آرمان علمای ایرانی به منظور تحقق« جمهوری اسلامی» را بازتاب داده است.
🔻وی در یکی از #گزارشهای_محرمانه ای که در دوران ماموریت خود به لندن می فرستد در تبیین جریانهای فراماسونری و سایر جریان های مؤثر به خصوص جریان اتحاد اسلام( پان اسلامیسم) در ایران می نویسد:
« مجامع پان اسلامی که از طرف #سیدجمال_الدین_اسدآبادی پایه گذاری شده در صدد برانداختن دستگاه صدراعظم و در فکر انقراض رژیم قاجاریه و برقراری رژیم جمهوری اسلامی است.
🔸از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه #اهتمام علمای شیعی به #تأسیس نظام «#جمهوری_اسلامی»، نامه« علما، اعیان و رعایای فارس» است. این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی ۱۳۲۴ ق/برابر ۱۲۸۵ ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهین آمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این نامه به صراحت از تعبیر #جمهوری_اسلامی یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوق العاده دارد. در همان دوران روزنامه کوکب دری و همچنین تاریخ بیداری ایرانیان نوشته ناظم الاسلام کرمانی این نامه را منتشر کردند. در بخشی از این نامه چنین آمده است:
«.. تاکنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگیمآبان تازه و از طبیعیمذاقان پوسیده و روزنامهخوان پاریس به زبان خوشیده( فرانسه دوست) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آنکه ایران #جمهوری_اسلامی است، چه از عهد سلف تا حال خلف علما ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با مصلحت جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهرا به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، مجبورا از همان طائفه و ایل و خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنی، باریک جمهوری ما رشک فرانسه و آمریکا ست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۲۸- ۲۹)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حجت الاسلام سید حمید روحانی.mp3
8.01M
♨️ #اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
◀️ هشدار حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده #نوشریعتمداریها در قم
🔸بازنشر به مناسبت 14فروردین؛ سالروز فوت آقای شریعتمداری
🎙در این پرونده صوتی میشنوید:
🔹 تبیین تاریخی فعالیتهای اختلافافکنانه شریعتمداری پیش از انقلاب با تأسیس دارالتبلیغ و ایجاد دو قطبی کاذب میان فعالیت علمی و فعالیت میدانی
🔸هشدار خصوص ظهور پدیده #نوشریعتمداریها در قم
🔹پاسخ به شبههافکنی برخی #اصطلاحزدگان_غیرانقلابی در خصوص تجمعات طلاب انقلابی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️هشدار در خصوص ظهور و نفوذ نوشریعتمداریها در حوزه علمیه قم
◀️ #اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔸بازنشر به مناسبت سالروز فوت آقای شریعتمداری
⭕️ امام خامنهای مدظلهالعالی:
«توجه بکنید؛ از سالهای آخر دههی اول انقلاب به بعد، دشمنان انقلاب و جبههی دشمن با استفاده از کارشناسهای ایرانی یک سیاستی را طراحی کردند - چون غیر کارشناسهای ایرانی به این نکته توجه پیدا نمیکردند؛ کسانی که طرف مشورتشان قرار میگرفتند، ایرانی بودند - و آن سیاست این بود که از قم #آنتیتز_انقلاب درست کنند. همان طور که انقلاب از قم جوشید، یک #ضد_انقلاب هم از قم به وجود بیاورند.»(۱۳۸۹/۸/۴-دیدار با جوانان و دانشجویان قم)
🎥فیلم هشدار تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام سید حمید روحانی؛ در خصوص ظهور و نفوذ #نوشریعتمداریها در حوزه علمیه قم.
⭕️ چرا برخی چهرهها و تشکلهای حوزوی در کنار آمریکا و غرب از #تجمعات_طلاب_انقلابی در هراساند؟
❇️ استاد #سیدحمید_روحانی پاسخ میگوید.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️چهار پرده از زندگی پر و رمز راز شریعتمداری از زبان تاریخنگار انقلاب اسلامی
🔹1. شریعتمداری باور نداشت که بشود شاه را سرنگون کرد؛ حرفش این بود که ما داریم آب در هاون میکوبیم، مگر میشود با چند اعلامیه و سخنرانی یک نظام مقتدر تا دندان مسلح را از بین برد؟ مگر میتوانیم با این وضع با آمریکا مبارزه کنیم؟
🔸2. آقای شریعتمداری با #نفاق رفتار میکرد، نمیآمد از اول خیلی صریح بگوید من نمیخواهم شاه سرنگون بشود یا اینکه نمیتوانید شاه را سرنگون کنید، وقتی که در محافل با وی گفتگو می شد، میگفت نخیر من هیچ اختلافی با امام ندارم، کاملاً با ایشان همراه هستم. حتی جالب است که در سال 56 یا 57 خبرنگار از او می پرسد: خمینی در نجف علیه شاه موضعگیری میکند، هدفش سرنگونی شاه است؛ تو در ایران از قانون اساسی دم میزنی؟ او جواب می دهد : این مربوط میشود به حضور ایشان در خارج کشور که آزادی دارد، ولی من در ایران آن آزادی ندارم. یعنی نمیگوید که من به این مسئله اعتقاد ندارم.
🔹3. مسئله این است که آقای شریعتمداری همیشه #چوب_لای_چرخ_انقلاب میگذاشت؛ مثلاً امام در آن موقعیتی که مردم را علیه شاه به شدت بسیج کرده بوده، او میگفت اگر قانون اساسی اجرا شود، ما قانع میشویم. امام خواهان سرنگونی شاه بود لیکن او اعلامیه میداد که اگر انتخابات آزاد برگزار شود و نمایندگان مردم به مجلس بروند، ما راضی هستیم. اینها #کارشکنی بود.
🔹4. آقای شریعتمداری #سیاست_بازی داشت، در ظاهر یک طور حرف میزد، در پشت پرده طوری دیگر. در سال 1354 رژیم شاه احساس کرده بود که مدرسه فیضیه کانون انقلاب است و هر شیوه ای متشبث شد نتوانست آن را آرام کند، پس تصمیم گرفت در آنجا را ببندد. آمدند با آقای شریعتمداری مشورت کردند. او هم موافقت کرد، فقط گفت به اسم تعمیر مدرسه فیضیه این کار را انجام دهید و بدین گونه فیضیه را بستند و طلاب را آواره کردند. بعد طلبههای آوارهی مدرسهی فیضیه به خانهی آقای شریعتمداری میآیند که ما آواره شدیم، جا نداریم، چه کار کنیم؟ او میایستد گریه میکند!( این کار واقعاً #منافقانه است) چرا که انسانی که واقعاً دارای اندیشه و آزاد مرد است، باید صریح حرف خودش را بزند.(برگرفته از گفتگوی خبرگزاری نسیم با حجت الاسلام سید حمید روحانی ۹۲/۱۱/۱۲)
پینوشت:
شناخت شخصیت و چارچوب رفتاری آقای شریعتمداری برای حل معادلات پیچیده امروز حوزه علمیه بسیار راهگشاست. امروز نیز حوزویانی هستند که اعتقادی به مبارزه علیه طاغوت و استکبار ندارند اما منافقانه آن را کتمان میکنند و خود را موافق تام رهبری نشان میدهند. آنها در مواقع حساس و بزنگاهها چوب لای چرخ انقلاب میکنند و با سیاستبازی طلاب انقلابی را تخریب میکنند.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️پیشنهاد آقای شریعتمداری به ساواک برای همراه نشدنش با امام
🔸یک روز پیش از اینکه بیانیه ۱۶ خرداد از طرف وی در حمایت از امام خمینی صادر شود، آقای شریعتمداری در همان عصر ۱۵ خرداد تماسی #محرمانه با ساواک برقرار کرده و اعلام میکند در عین عدم توافق با امام خمینی، به شدت تحت فشار مردم انقلابی و مؤمن و افکار عمومی (که از مواضع حقیقی او خبر نداشتند) قرار دارد که علیه رژیم و به نفع امام اقدامی بکند. او برای خلاصی از این وضع سه پیشنهاد به ساواک میدهد تا هم ارتباط مردم با او قطع شود (که دیگر #تحت_فشار نباشد تا مجبور باشد به نفع امام موضع بگیرد) و هم وجههٔ انقلابیاش حفظ شود؛ منتها ظاهراً ساواک کمی دیر و تا حدی ناقص به این خواستها عمل میکند که آقای شریعتمدای مجبور به صدور آن بیانیه میشود.
🔻متن این سند چنین است: «تلگرافات وارده
از: قم
به: تهران
تاریخ: 42/3/15
آیت الله شریعتمداری به طور محرمانه پیشنهادات زیر را به ساواک نموده که یکی از آنها عملی شود:
[۱-] خانهٔ وی [مورد] محاصره قرار گیرد و اجازهٔ رفت و آمد داده نشود
[۲-] به نام ملاقات با اعلیحضرت به تهران حرکت و چند روزی مخفی بشود
[۳-] به مشهد یا حضرت عبدالعظیم تبعید شود.
ظاهراً دلیل پیشنهاد [ات] بالا را خلاصی خود از جوابگویی به مراجعین و رفع تکلیف وانمود می-کند و میگوید در غیر این صورت مجبور به همدردی با خمینی خواهد بود ولی در صورتی که با یکی از نظریات بالا موافقت نشود ممکن است عدهٔ دیگری در قم و تهران و آذربایجان تحریک شوند و دامنهٔ جنجال عمومیت پیدا کند.
نظریه ابلاغ فرمایند.
« ۴۲/۳/۱۵ » ، ۲۱۰بدیعی»
(آیتالله شریعتمداری به روایت اسناد، صفحهٔ ۱۹۶)
🔹حال مشخص شد که دلیل اصلی آن اعلامیه معروف ۱۶ خرداد در حمایت از امام خمینی، برای رهایی از #فشار_افکار_عمومی بوده است و در پس محاصره منزل هم همین ماجرای پیشنهادات خفته بوده. جالب است که چندی بعد هم دقیقاً طبق بندهای دیگر پیشنهادی وی، او ظاهراً جهت #استخلاص امام به تهران آمد و به شهرری نقل مکان کرده و در آنجا مستقر شد و رژیم هم حتی المقدور سعی میکرد از ملاقاتها با او و دیگر علمایی که به تهران مهاجرت کرده بودند جلوگیری کند که البته به دلیل کثرت مردم چندان موفق نمیشد. جالب است که این مسافرت که ظاهراً با قصدی خاص صورت گرفته بود، پس از ورود آیت الله العظمی میلانی به تهران و در دست گرفتن رهبری این اعتراضات، موجب شدکه کلاً صحنه عوض شود و همین موجب تحت فشار قرار گرفتن رژیم جهت آزادی امام شد.
(سه سال ستیز مرجعیت شیعه، صفحات ۴۰۷ تا ۴۱۵) و ( شریعتمداری در دادگاه تاریخ، ص ۵۳)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️ارتباط منتظری با منافقین/ منابع شیخ ساده لوح مورد اطمینان بودند؟
✳️بازنشر یادداشت اختصاصی خبرگزاری مهر، پیرامون شخصیت منتظری
◀️برداشت و برشی از کتاب #روزگار_قائم_مقامی
🔹پس از نامه ۶ فروردین امام (ره) خطاب به منتظری، او روز بعد با اظهار به اینکه «راجع به تعیین اینجانب به عنوان #قائم_مقام_رهبری، خود من از اول جداً مخالف بودم؛ و با توجه به مشکلات زیاد و سنگینی بار مسئولیت، همان وقت به مجلس خبرگان نوشتم که تعیین اینجانب به مصلحت نبوده است»، استعفای خود را تقدیم کرد.
🔸استعفای او با واکنش سریع امام مواجه شد، #رهبر_کبیر_انقلاب_اسلامی ۸ فروردین و یک روز پس از نامه منتظری استعفای او را پذیرفت و به قائم مقام معزول توصیه کرد که «از رفت و آمد مخالفین نظام [به بیت خود]، که به اسم علاقه به اسلام و جمهوری اسلامی خود را جا میزنند، جداً جلوگیری کنید»، اما این توصیه امام هیچ گاه از طرف منتظری جدی گرفته نشد...
❓ارتباط آقای منتظری با منافقین چه بود؟
❔ آیا منابع خبری منتظری مورد اطمینان بودند؟
❓نقش نفوذ منافقین در سقوط آقای منتظری چه بود؟
🖊پاسخ به سؤالات در یادداشت خبرگزاری مهر:
🔹🔸https://b2n.ir/689981
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸فرح: آیتالله شریعتمداری با ذکر نام روحانیون افراطی تقاضای دستگیریشان را از شاه میکرد.
آيتالله شريعتمداری در نگرانی های همسرم شريك بود. او تعصب خمينی را نمیپذيرفت و پيامهايی برای پادشاه میفرستاد و با ذكر نام روحانيون افراطی تقاضای دستگيريشان را میكرد. او معتقد بود كه تظاهرات با ساكت كردن اين افراد به پايان خواهد رسيد. من اين فهرست را ديده بودم»ر.ک: كهن ديارا، خاطرات فرح دیبا، انتشارات فرزاد (پاريس)، چاپ اول، 2004 میلادی، صفحات 269 و 270.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸آقای شریعتمداری: تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است/معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم
«سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید و به عرض برسانید که اعلیحضرت اطمینان داشته باشند همان مشکلاتی که امروز ایشان دارند ما هم داریم. من آرزو دارم که اعلیحضرت در مقابل این مشکلات تحمل و شکیبایی بیشتری داشته باشند تا مشکلات بر وفق مراد ایشان و در جهت مصلحت مملکت حل شود. ... چند روز قبل که نمایندگان اعلیحضرت ملک حسن [پادشاه وقت مراکش] با من ملاقات داشتند، به من گفتند که در مقابل اعلیحضرت کوتاه بیا. من صریحاً به آنها گفتم تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است و از آنها خواستم که به ملک حسن پیغام مرا بدهند و بگویند که ملک حسن به شاهنشاه ما قوت قلب بدهند که در مقابل مشکلات مملکتی استقامت بیشتری داشته باشند. ... من صریحاً می گویم که با خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه می کنند و با بحث راجع به روش من وخمینی، سؤال می کنند که آیا اختلافی داریم؟ من می گویم بلی. او مخالف شاه است درحالیکه من این طور نیستم. ... من معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم. آنهایی را که اطمینان دارید بعد از آزادی تحریکات نمی کنند، آزاد کنید ولی بقیه را نگاه دارید، مخصوصاً کسانی را که اهانت به مقام سلطنت می کنند.»
آیت الله شریعتمداری به روایت اسناد ساواک،صفحات 921 تا 926.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️جماران و تحریف کلام امام به سبک کانالهای زرد
◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش اول
🔹دوازدهم فروردین؛ روز #جمهوری_اسلامی بود. روزی که ملت مسیر اسلامی خود را به مرحله تازهای رساند و با انتخاب جمهوری اسلامی مشتی محکم بر دهان 2500 سال سلطنت زد.
🔸هرچند #جریانهای_نفوذی و غربزدگان آن زمان تمایلی به برپایی جمهوری اسلامی نداشتند اما مردم مسیر خود را انتخاب کردند و با قدرت پیمودند. امروز نیز دنبالههای آنان در مراکز مختلف حضور دارند و از آنجا که تلاشهایشان به منظور حذف مکتب امام به سرانجام نرسید به فکر تحریف ایشان افتادند.
🔹به مناسبت دوازدهم فرورودین فیلم کوتاهی از کلام امام منتشر شد که به خاطر تقطیعی مغرضانه شبهاتی را ایجاد کرد. انتشار این فیلم به خودی خود تلخ بود و تلختر اینکه نشان سایت «جماران» در آن درج شده بود و مجموعهای که باید مدافعی هوشیار در برابر تحریفات علیه مکتب امام باشد نه تنها به این وظیفه ذاتی که بابت آن تأسیس شده عمل نمیکند بلکه خود به تحریفگر سیره و مکتب امام بدل شده است.
🔹فیلم منتشر شده مربوط به سخنان امام در جمع نمایندگان منتخب مجلس خبرگان در تاریخ 27مرداد1358 است و متن فیلم تقطع شده از این قرار است:
🔸« اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست.
🔹شما هم خواهش می کنم از اشخاصی که ممکن است یک وقتی یک چیزی را طرح بکنند که این طرح برخلاف #مسیر_ملت است، طرحش نکنند از اوّل، لازم نیست، طرح هر مطلبی لازم نیست. لازم نیست هر مطلب صحیحی را اینجا گفتن. شما آن مسائلی که مربوط به وکالتتان هست و آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه را بروید، ولو عقیدهتان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است. خوب، باشد. ملت می خواهد این طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف صلاحش را می خواهد. ملت رأی داده؛ رأیی که داده متَّبع است.
🔹 در همۀ دنیا رأی اکثریت، آن هم یک همچو اکثریتی، آن هم یک فریاد چند ماهه و چند سالۀ ملت، آن هم این مصیبتهایی که ملت ما در راه این مقصد کشیده اند، انصاف نیست که حالا شما بیایید یک مطلبی بگویید که برخلاف مسیر است. یعنی انصاف نیست، که نمی شود هم، پیش نمی رود. اگر چنانچه یک چیزی هم گفته بشود، پیش نمی رود؛ برای اینکه اولاً مخالف با وضع وکالت شما هست و شما وکیل نیستید از طرف ملت برای هر چیزی. و ثانیاً بر خلاف مصلحت مملکت است، برخلاف مصلحت ملت است؛ برخلاف مصلحت خود آقایان است.»(صحیفه امام ج9 ص304)
🔸برخی با نشان دادن این فیلم تقطیع شده خواستند امام را یک فرد #لیبرالمسلک جلوه دهند که اعتقاد دارد هرچه مردم بگویند همان لازمالاجراست؛ حتی اگر خلاف اسلام باشد. اما آیا واقعا کلام امام این بود؟ یا امام ملت را پیرو مسیر اسلام میدید و با این کلام دیگران را نیز به پیروی از مسیر اسلامی ملت دعوت میکرد؟
🔹اگر متن کامل کلام امام و مهمتر از آن سیره ثابت و قطعی ایشان را ببینیم هیچ گاه کلامی را به ایشان نسبت نمیدهیم که از دل آن لیبرالمسلکی و سکولارسیرتی خارج شود.
◀️توضیحات بیشتر در یادداشتهای بعد:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1272
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1273
◀️متن کامل سخنان امام قدس سره الشریف:
🔹🔸https://b2n.ir/625538
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️امام خمینی: ملت؛ اسلام را میخواهد
◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش دوم
🔹«ما# آزادی دادیم، سوءاستفاده شد و دیگر آزادی نخواهیم داد. آزادی به آن معنا که اینها(گروهک دموکرات و فدائیان خلق و سایر احزاب و گروهکهای خرابکار) بخواهند، خرابکاری بکنند این آزادی نخواهد داده شد. آزادی در حدودی که قوانین اقتضا می کرد؛ در حدودی که اسلام به ما اجازه می دهد. #اسلام اجازه نمی دهد که ما آزاد بگذاریم که هرکس هر غلطی بخواهد بکند؛ هر توطئه ای می خواهد بکند؛ هر کاری میخواهد بکند که بکشد به خاک و خون.»
🔹ایشان در ادامه از #دولت_موقت که برخورد قاطعی با جنایات گروهکهای تروریستی نداشته و به صرف #توصیههای_شبهدیپلماتیک اکتفا نمود گلایه میکنند و میفرمایند:
🔸ما باید از دولت و از وزیر کشور هم گلایه کنیم که در آن روزی که اینها سیصد نفر را ـ آن طور که گفتند ـ زخمی کردند، از طرف دولت جز یک اظهار تأسف، ما چیزی ندیدیم؛ از رادیو هم ندیدیم چیزی. اگر بنا بود اینها با یک اظهار تأسفی، با یک مثلاً نصیحتی، از کارهای خلاف خودشان دست برمی داشتند، حالا چند ماه است که نصیحت شده است، توصیه شده است، التماس شده است؛ همه چیز با اینها رفتار شده است و اینها اهل این نیستند که با نصیحت دست از کار خودشان بردارند، باید #با_شدت با آنها عمل کرد. و من شاید امروز یا فردا بسیاری از این احزاب را ممنوع اخطار و اعلام کنم، و نگذاریم هیچ نوشته ای از اینها در هیچ جا و هیچ اثری از اینها در هیچ جای مملکت نگذاریم که هیچ خروج کند، تمام نوشتههایشان را از بین می بریم.»
🔹ایشان در ادامه با هشدار به جریانهای #شبهروشنفکر؛ مسیر ملت را مسیر اسلام معرفی میکنند:
🔸البته حتی الامکان، حالا هم ما دلمان می خواهد که کسانی که قلم دارند، کسانی که عرض می کنم که به خیال خودشان « #روشنفکر » هستند، کسانی که جبهه ها تشکیل دادند، آنها باز ما میل داریم که با ملایمت با آنها رفتار کنیم؛ لکن باید دست از کار خودشان بردارند. #مسیر_ملت معلوم است، یک چیزی نیست که مجهول باشد. همۀ کسانی که بر اوضاع ایران مطلع هستند، همه می دانند که این ملت چه می خواهد، بر کسی پوشیده نیست. به خارجی ها، داخلی ها، به احزاب، به همه، پوشیده نیست که این ملت آنی که می خواهد ، #جمهوری_اسلامی می خواهد، #اسلام را می خواهد این ملت. چند نفر آدم فاسد بیایند بگویند که نخیر، اسلام نه! همان جمهوری، و بخواهند چند نفر آدم به یک ملت تحمیل کنند و بعد بگویند که ما آزاد نیستیم »
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️طرح مسائل غیر اسلامی بر خلاف وکالت خبرگان
◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش سوم
🔹«و من امیدوارم که بدون اینکه یک ذره آقایانی که ان شاءالله با سلامت ـبدون یک ذرّه ملاحظه از غرب، از شرق، از نمی دانم حزب کذا، حزب دمکرات، از چه از چه، بدون یک ذره ملاحظه، باید این #قانون_اساسی ما مطابق با شرع، در چهارچوب شرع [باشد]. اگر یکی یکی از وکلا یا همۀ وکلا بخواهند از این چهارچوب خارج بشود، اصلاً وکیل نیستند برای او! شما آقایان وکیل هستید که زنهای مردم را هم طلاق بدهید؟ زن موکّلینتان [را]؟ نیستند.اگر طلاق بدهید صحیح است؟ نه. از باب اینکه شما وکیلید برای رسیدگی به #قانون_جمهوری_اسلامی. الآن اگر چنانچه شما بخواهید، یا بعضی از شما بخواهند، که اسم جمهوری اصلاً نباشد، بحث را ببرند روی رژیم سلطنتی، شما حق دارید رسیدگی بکنید؟ شما حق رسیدگی ندارید. برای اینکه جمهوری اسلامی را شما حق رسیدگی دارید. همان طوری که برای طلاق دادن زن مردم، شما و ما، هر کس که وکیل شده است، برای طلاق دادن زن مردم وکالت ندارد؛ وکالتش محدود است. در مسائل غیراسلامی، اگر یک مسئله غیراسلامی در اینجا بیاید، طرحش مردود است.
🔸طرح مسئلۀ غیر اسلامی #برخلاف_وکالت شماست مثل یک مباحثه: شما یک مسئله علمی آنجا بحث بکنید، مانع ندارد بحث بکنید، اما برخلاف وکالت شماست؛ طرح کردن یک مسئله غیراسلامی هر چه باشد، هر چه مترقی باشد؛ شما نمیتوانید طرح بکنید. یک دستۀ دیگری درست کند. ملت خودش اختیار دارد یک دسته هم درست کنند که در مسائل غیراسلامی بحث بکند، در چهارچوب مسائل اسلامی. البته مسائل اداری و راجع به ادارۀ امور، راجع به اینها، اینها مسائل دیگر هست. اما مطالبی که مربوط به اسلام است اگر یکی بخواهد طرح بکند بر خلاف او، بر خلاف #مسیر_ملت است؛ و علاوه بر [آن]، خلاف حدود وکالتش است. حد وکالت بیشتر از این نیست. اگر رأی هم بدهد، رأیش اگر خدای نخواسته همۀ آقایان هم رأی بدهند به یک [مسئلۀ] غیراسلامی، برخلاف وکالتشان است. مردم وکیلشان نکرده اند برای [آن]. وقتی بر خلاف وکالت شد، مثل طلاق دادن زن آنها می ماند.»(صحیفه امام ج9 ص302-301)
🔹مرحوم امام قدس سره در ادامه به خبرگان ملت تذکر میدهند که این مسیر تهمتهای فراوانی را دارد و امکان ندارد که همه مردم از خبرگان خوب بگویند و هدف نمایندگان خبرگان نیز نباید کسب وجاهت مردمی باشد:
🔸ما از هیچ چیز باک نداریم. نه باک داریم که شرق ما را یک وقت اشخاص مثلاً غیر آزادی طلب یا دیکتاتور حساب بکند؛ نه باک از این داریم که غرب یک همچو چیزی بکند. البته منافعشان که در معرض خطر است، باید همه تهمتها را به ما بزنند و و ما همه تهمتها را هم قبول می کنیم. ما مسیر خودمان را طی می کنیم. ما #جمهوری_اسلامی را به آن طوری که دستور از خدای تبارک و تعالی داریم و به آن طوری که مصالح مملکت ما، ملت ما اقتضا می کند، ما این مسیر را خواهیم رفت؛ و آقایان هم همین مسیر را خواهند رفت. و هر چه هر که بگوید هیچ مورد اعتماد و اعتنا نیست و باکی هم از این نیست که چه بگویند.
🔹البته بخواهید که همۀ مردم برای شما خوب بگویند، باید بروید توی خانه هایتان بنشینید و هیچ کس شما را نبیند! برای حضرت امیر هم هزار چیزها گفتند، برای پیغمبر اکرم هم گفتند؛ حالا هم دارند می گویند. ما باکی از این نداریم. غربی برای پیغمبر ما بدتر از آن می گوید که برای شما و ما می گوید! برای همۀ خلفای اسلام، برای همۀ آنها، می گویند؛ برای اینکه الان در معرض خطر است کارشان. لکن ما مسیر خودمان را طی می کنیم تا آنجایی که بتوانیم مسیر خودمان را طی می کنیم و آقایان هم مسیر خودشان را طی می کنند بدون هیچ باکی از حرفهای این ور و آن ور. وجاهت ما نمی خواهیم برای خودمان درست کنیم. نه شما می خواهید یک #وَجیهُ_المِلّهای بشوید با مردم؛ اگر کسی شما را می شناسد، وجیه هستید. نمی خواهید حالا درست بکنید. نمی خواهید در این مجلس وجاهت درست بکنید.»ً(303-302)
🔸با خوانش کلام امام قدس سره الشریف مشخص شد که کلام ایشان در خصوص تبعیت لیبرالیستی از مردم نبوده است بلکه ایشان به دنبال تحقق کامل اسلام بودند حتی اگر همچون زمان حضرت امیر علیهالسلام بخشی از مردم را علیه او بشورانند.
🔹در پایان از همه پژوهشگران متعهد عرصه تاریخ میخواهیم که با دقت و قدرت نگذارند که برخی شخصیتها یا نهادها با سوء استفاده از بودجه بیتالمال و به اسم امام؛ مکتب ایشان را تحریف کنند و راه ملت ایران را به بیراهه بکشانند.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸دیدار شاه و شریعتمداری در سال 1326 در مدرسه طالبیه تبریز
جناب آقای #شریعتمداری را میتوان نماد نفوذ در #حوزه_انقلابی دانست. شخصیتی که پیش از آغاز نهضت با شاه ملاقات داشت و پس از آن نیز ارادت قلبی و عملی خود به رژیم منحوس پهلوی حفظ نمود اما با ظاهرسازی توانست مدتی خود را در میان طلاب انقلابی نگه دارد.
شناخت سیره و عملکرد او میتواند نوری باشد برای آشنایی با #نوشریعتمداریها
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.