eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
909 ویدیو
633 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️مدرس آزادگی 🔴پرونده ویژه شهادت آیت الله سیدحسن مدرس/بخش اول 🔹استقلال حوزه و روحانیت از حکومتهای طاغوت یکی از ویژگی های برجسته جهان تشیع است. 🔸مرحوم شهید سیدحسن مدرس نماد در عصر خود بود که سرمشقی است برای جامعه حوزوی امروز: 🔹« اين روحانيت مستقلى كه اتكا ندارد به هيچ جا، اين طلاب محترمى كه با سى- چهل تومان در ماه ساخته ‏اند و زحمت دارند مى‏كشند، اينها ديگر نمى‏ترسيم ما كه طرفدار يك مملكتى و يك دولت ديگرى باشند؛ اينها مستقلند در افكار خودشان. 🔸اينها از تويشان آدم در مى‏آيد؛ اينها از تويشان «مدرس» در مى‏آيد؛ اينها از تويشان «» در مى‏آيد. » (صحیفه امام ج1 ص390) ◀️پی نوشت: امروز کسانی مدعی از نظام اسلامی شده اند که شبهه ارتباطشان با حکومتهای طاغوتی غربی بر سر زبانهاست. ⁉️این مدعیان باید توضیح دهند که مرادشان از استقلال حوزه چیست؟ آیا می خواهند حوزه را و جدا از تعریف کنند و نظام را از پایگاه فکری و معنوی خود جدا کنند؟ 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (1) 💎زندگی در یک محیط پر زرق و برق و مرفه 🔹... من « قدس ایران » در شناسنامه‌ام خدیجه ، فامیلی ثقفی متولد 1292.ش در صبح دوم ربیع آلاخر 1333.ق در ناحیه 9 تهران در خانواده مرفه به ثمر رسیدم که از طرف پدری همه از علمای درجه اول محسوب می‌شوند... جد اول، مرحوم حاج میرزا ابوالقاسم کلانتر ... جد دوم مرحوم حاج میرزا ابوالفضل ثقفی تهرانی... و پدرم... آقای حاج میرزا محمد ثقفی تهرانی که مردی فاضل، ادیب و اهل علم می‌باشد... از طرف مادری... تا سه پشت وزیر بودند البته در زمان ناصرالدین شاه میرزا کریم خان- وزیر داخله، غلامحسین خازن الممالک - وزیر خزانه، میرزا هدایت الله- مستوفی خزانه ... مادرم دختر خازن الممالک است که ... اورا « خازن الملوک » نامیدند. من از طفولیت پیش مادر بزرگم دختر میرزا هدایت الله و زن خازن الممالک که نامش خانم مخصوص بود بزرگ شدم. او ثروتی سرشار و دارای املاک فراوان ... بود. زندگانی پرزرق و برق و بریز و بپاش و ولخرجی‌های عجیب و غریب و مرفه داشت ... من با اولین خواهرم یک‌سال، و تقریباً همینطور با آخری با کمی تفاوت، اختلاف سنی داریم. از نظر لباس و لوازم مدرسه و زینت آلات، بسیار اختلاف داشتیم، چرا که من پیش مادربزرگم زندگی می‌کردم و آنها نزد پدر و مادر، من یک‌دانه مادربزرگ بودم ... بیشتر لباسهای من و همیشه کفش‌های من خارجی بود و مال آنها از ایران عزیز خودمان بود، من همیشه کفش شیک «گیو» می‌پوشیدم که قیمتش در آن زمان 6 تومان بود. همیشه چادر سرم اطلس بود... من وقتی در کوچه بودم هر چیزی اراده می‌کردم فوراً خریده می‌شد هر چه بود و هر چه قیمت داشت. 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 11-12 و 16 👈🏻 ادامه دارد... 🇮🇷 @iranemoaser 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (2) 🌀ماجرای خواستگاری 🔹... امام تا بیست‌وشش سالگی در قم به تنهایی مشغول تحصیل بود و به‌همان مقدار پولی که از خمین برایش می‌رسید قناعت می‌کرد و شهریه آقایان را قبول نمی‌کرد و تا آخر هم قبول نکرد دوستی داشت ...[ به نام ] آقای سید محمد صادق لواسانی و برادر بزرگش آقای سید احمد لواسانی [ که] از دوستان پدرم بودند. اقای سید محمد صادق لواسانی از آقا سئوال می‌کند چرا ازدواج نمی‌کنید؟ جواب می‌شنود از خمین میل ندارد و در قم هم کسی را که مورد پسندش باشد ندیده است. آقای لواسانی می‌گوید: دختر آقای ثقفی... همسر آقای سید احمد لواسانی با مادرم رفت و آمد داشته و مرا ... دیده بود. وقتی آقای سید محمد صادق لواسانی می‌گوید دختر آقای ثقفی، به قول خود آقا گویی آقا مهر محبت به دل او می‌خورد... روزی آقای سید احمد لواسانی آمد پیش پدرم و اظهار میل خودش و آقا روح الله را مطرح نمود یعنی برای ایشان خواستگاری کرد ... 🔸خوب فکر کنید دختری که این گونه زندگی کرده است چگونه زن طلبه‌ای می‌شد که از نظر معیشتی به اصطلاح هشتش گرو نه بود ... دختری که با آن روش پرورش یافته است با طلبه‌ای از قصبه دور افتاده خمین کجا و تهران کجا! ... بالاخره مسئله خواستگاری طرح شد، آقا یعنی امام سیدی بود ساده و بی‌آلایش، دارای عمامه با نعلینی کهنه و لباسی از کرباس، قیافه معمولی و لاغر ( اول بار او را این‌گونه دیدم ) آمده بود تا دختری با آن خصوصیات را که اشاره کردم ببیند و بپسندد. 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 21-28 👈🏻 ادامه دارد... 🇮🇷 @iranemoaser 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️وقتی دولت از سایه جنگ می‌ترسد... 🔴پرونده ویژه شهادت آیت الله سیدحسن مدرس/بخش دوم 🔸حدود شش سال پیش برخی مسئولین ،که از شجاعت کافی برخوردار نبودند سایه جنگ را بهانه تصویب برجام کردند. برخی گمان کردند حربه جدیدی است که سلطه‌گران علیه به کار برده‌اند و به همین خاطر دچار تشویش ذهنی و سیاسی شدند و در فضایی غیرعاقلانه را تصویب کردند. حال آن‌که این حربه؛ کند و قدیمی بود و زمان مرحوم نیز علیه ملت ایران استفاده شده بود. ◀️خاطره امام اعلی الله مقامه الشریف را مرور می‌کنیم: 🔸«در يك مجلس از مجالس سابق كه مرحوم «مدرس»،- مرحوم آسيد حسن مدرس- در آن مجلس بود، التيماتومى از دولت روس آمد به ايران كه اگر فلان قضيه را انجام ندهيد ما از فلان جا- كه قزوين ظاهراً بوده است- مى‏آييم به تهران و تهران را مى‏گيريم. 🔹دولت ايران هم فشار آورد به مجلس كه بايد اين را تصويب كنيد. يكى از مورخين، مورخين امريكايى، مى‏نويسد كه يك روحانى با دست لرزان آمد پشت تريبون ايستاد و گفت: 🔸آقايان، حالا كه بناست ما از بين برويم چرا به دست خودمان برويم. رد كرد. به خاطر مخالفت او جرأت پيدا كرد و رد كرد و هيچ غلطى هم نكردند. 🔹روحانى اين است. يك روحانى توى مجلس بود نگذاشت آن را، روسيه سابق را، يك دولت را- پيشنهاد التيماتومش را- يك روحانى ضعيف، يك مشت استخوان رد كرد! آنها مى‏بينند نبايد روحانى باشد؛ قطع يد روحانى بايد بكنند تا به آمال و آرزوى خودشان برسند.»(صحیفه امام ج1 ص422) ◀️پی‌نوشت: روحانی حقیقی مدرس بود و برخی مسئولین که نه از جنگ؛ بلکه از سایه آن هم می‌ترسند شایسته این عنوان شریف نیستند ولو این‌که ردای روحانیت به تن کرده باشند و این لقب را یدک بکشند. 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️میرزای بزرگ ایران 🔻سال‌روز شهادت طلبه‌ای که تاریخ را ساخت 🔻یازده آذر سال‌روز شهادت میرزای ایران است که بر خلاف نامش نه تنها کوچک نبود بلکه بزرگی‌اش در قلب تاریخ ایران جا گرفت. را باید بشناسیم و ویژگی‌های برجسته‌اش را برای امروزمان زنده نگه داریم: مروت دینی‌اش با مخالفان، استقلالش از بیگانگان و در نهایت تشکیل نمونه‌ای کوچک از جمهوری اسلامی در دل جنگل‌های سرسبز گیلان. 🔸«رفتار یک رفتار دینی و اعتقادی است، یعنی انسان مشاهده می‌کند با اینکه در درون تشکیلات خودشان مخالفینی داشت، بعضی از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت میکردند، امّا مرحوم میرزا کوچک در برخورد با اینها کاملاً را رعایت میکرده و اهل درگیری با داخل نبوده. مثلاً کسانی بودند که‌ مخالفتهای اعتقادی با ایشان داشتند؛ همراهان ایشان -آن افراطی‌ها- می‌گفتند اینها را بزنیم سرکوب کنیم! میرزا کوچک نمیگذاشته، جلوی اینها را میگرفته و مانع میشده از اینکه این کار را بکنند.یعنی رفتار هم یک رفتار دینی است. 🔹حرکت [ایشان]، یک حرکت صددرصد اسلامی و ایرانی است. خب آن زمان -میدانید دیگر- آن غوغای و تشکیل شوروی و هیاهویی که در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبه‌ای که برای بعضی از ملّتها به‌وجود آورده بود، طبعاً یک عده‌ای را مجذوب خودش کرده بود و دوروبری‌های ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت کردند؛ لکن این مرد، هم به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد و رد کرد به‌طور صریح و قاطع آن نظریّه را -با اینکه جزو نزدیکترین‌هایی که با او از اوّل همراه بودند، گرایش پیدا کردند؛ البتّه آنها هم ناکام از دنیا رفتند، هیچ‌کدام آنها هم خیری از این زندگی ندیدند و از آن هیچ خیر و تجاوب جوانمردانه‌ای مشاهده نکردند- و مخالفت کرد، هم با اجنبی مخالف بود؛ یعنی چون سیاستی بود که از طرف اجانب بود، با اینکه اینها مقابله‌شان با دستگاه‌های حاکم مثل انگلیس و روسهای قزّاق و مانند اینها بود، امّا درعین‌حال به آن طرف هم جذب نشد؛ را حفظ کرد. 🔸ایشان یک واحد مینیاتوری را ایشان از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدوده‌ی خاصّ خودش -گیلان- به‌وجود آورده است.»(مقام معظم رهبری مدظله‌العالی 1391/8/29) 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻به مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در ۱۱ آذر ۱۳۰۰ 🔘اولین ویژگی شهید میرزا کوچک خان ساده زیستی و مردمی بودن وی بود که در نهایت در راه مردم سر داد و تن به قدرت و مقام دنیوی نداد و نسبت به بیگانگان انزجار داشت و وعده های شرق و غرب بر عملکرد میرزا تاثیری نداشت . 🔘میرزا کوچک خان همیشه یاور مردم مظلوم و سازش ناپذیر نسبت به بیگانگان بود. در آغاز مسیر مبارزه با سطله گران بیگانه به دنبال ایجاد وحدت با نیروهای اسلامی بود و وعده های روس، انگلیس و شرق و غرب روی عملکرد وی تاثیری نداشت. 🔘از ویژگی ها و خصوصیات مشترک بین میرزا کوچک خان جنگلی و امام خمینی (ره) روحیه از خودگذشتی و تسلیم ناپذیری بود انسان های بزرگ روحیه تسلیم پذیری و سازش با دشمنان ندارند و در هر برهه تاریخ با مردم یک رنگ، همراه و صادق هستند. ✅ زندگی و تفکر شهید میرزا کوچک خان جنگلی باید به شکل مبسوط و مفصل تشریح و بیان شود و الگویی برای جوانان و مسئولین باشد.. 🎙بخشی از سخنرانی دکتر سید حمید روحانی در یادواره میرزاکوچک خان جنگلی ، رشت، آذر۹۸ 🇮🇷 @iranemoaser 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بازنشر به مناسبت سال‌گرد رسمیت یافتن قانون اساسی جمهوری اسلامی🔻 🛑چالشهای تدوین و تصویب قانون اساسی ✳️پس از پیروزی هر انقلاب مهمترین فعالیت سران انقلاب تدوین است و اگر این مهم به خوبی انجام نشود خطر تحریف انقلاب دور از ذهن نخواهد بود. کما اینکه این اتفاق برای رخ داد و قانون اساسی ضعیف پس از آن زمینه پیدایش را پدید آورد. 🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در میان طیفهای مختلف سیاسی با چالشی عمیق روبرو شده بود. از یک سو امام و امت که قانونی تمام اسلامی می خواستند و از طرف دیگر طیفهای و لیبرال که با رونویسی از قانونهای غربی به دنبال تثبیت بر فضای کشور بودند و برای رسیدن به این هدف حتی اقدام کردند به انحلال که با رأی مردم تشکیل شده بود و البته با نهیب محکم و قاطع امام اعلی الله مقامه الشریف این اقدام شوم عملی نشد. 🔸خبرگزاری مهر 28مرداد1398 به گفت و گو با دکتر نشست تا چالشهای تدوین قانون اساسی را بیش از پیش روشن نماید. ◀️در بخشی از این مصاحبه می خوانیم: "آقای از مدافعان تغییر بنیادی پیش نویس، مخصوصا گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی بود. مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی نشان می دهد که تمرکز منتظری بیشتر در مسأله اسلامی بودن و تمرکز تمامی امور در دست ولی فقیه است و با سایر ارکان جمهوری مثل انتخابات و اختیارات رییس جمهور و انتخاب نمایندگان مجلس میانه خوبی ندارد." 📎متن کامل مصاحبه: 🔹🔸https://b2n.ir/34605 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بازنشر به مناسبت سال‌روز رسمیت یافتن قانون اساسی جمهوری اسلامی🔻 ❓آیا عنوان «جمهوری اسلامی» مفهومی بدون پیشینه است که در سال 1357 بوجود آمد؟ ❓آیا پیش از سال 57 هیچ سخنی درباره «جمهوری اسلامی» گفته شده است؟ ⁉️ادعای برخی از اعضای نهضت آزادی درباره القای این مفهوم به امام، چقدر با واقعیت سازگار است؟ ✅پاسخ به سوالات فوق را در کتاب «پیش نویس قانون اساسی» چاپ «بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» می توان یافت. ✳️نه تنها مفهوم «جمهوری اسلامی» بلکه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز سالها پیش از انقلاب اسلامی توسط انقلابیون تهیه شده بود. بر اساس اسناد موجود، اولین پیش نویس قانون اساسی برای سیستم حکومتی جمهوری اسلامی در سال 1354 تهیه شده بود. بدلیل شرایط امنیتی پیش از انقلاب و رعایت اصول حفاظتی توسط انقلابیون، نویسنده این پیش نویس مشخص نشد اما احتمالا بدست آیت الله ربانی شیرازی نوشته شده است. انتشار چنین متنی نشان داد که انقلابی ها در فکر ارائه الگوی جانشین برای سیستم سلطنتی بوده و دارای تفکر ایجابی بوده اند... @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻بازنشر🔻 🔆داستان تولد یک «مفهوم»🔆 🔵«جمهوری اسلامی» و انقلاب ۵۷ فرزند مکتب اسلام ناب محمدی و امام خمینی (قدس سره) و ملت ایران است امّا این انقلاب آن‌قدر بزرگ و اثرگذار بود که حتی تاریخ تولد مفهوم آن نیز به قضیه‌ای چالشی و جذاب بدل شده است و غرب‌گرایانی چون ابراهیم یزدی می‌خواهند پیدایش این مفهوم را به اسم خود بزنند امّا اسناد تاریخی چیز دیگری می‌گوید... 🔹اگر می‌خواهید بدانید ایده «جمهوری اسلامی» توسط چه کسانی مطرح شد و در چه زمانی به وجود آمد به شما خواندن کتاب «نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» را پیشنهاد می‌دهیم. کتابی که در چاپ اول خود جنجال‌ها و چالش‌هایی را به وجود آورد و بزرگان را به واکنش واداشت، از که مدت کوتاهی پس از چاپ کتاب به دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی تماس گرفتند و اسناد ادعاهای خلاف واقع را خواستند؛ تا سایر افراد نام‌دار حاضر در متن مبارزه و که با تکیه به اطلاعات تاریخی و مشاهدات عینی خود محتوای کتاب را تأیید کردند و برخی دیگر که به مخالفت و واکنش منفی نسبت به این کتاب پرداختند. 🔹خوشبختانه با استقبال مخاطبان فرهیخته این کتاب به چاپ پنجم رسید. شما نیز برای تهیه آن می‌توانید با شماره تلفن: ☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران ☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم تماس بگیرید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻شیخ شهید در اندیشه حکومت اسلامی🔻 ✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش اول 🔸 به اتهام ضدیت با مشروطه اعدام شد. این نتیجه دروغ‌پراکنی غربی‌ها و غرب‌زدگان بود که برای پیش‌برد اهداف‌شان از هیچ جنایتی کم نگذاشتند. 🔹شناخت اندیشه رحمه‌الله به عنوان مجتهدی سیاست‌مدار به خودی خود ارزش‌مند است اما بررسی ابعاد تفکر سیاسی ایشان به عنوان پشتوانه تاریخی طرح حکومت اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد: 🔸«مهم ترین منبعی که می توان نظرات شیخ فضل الله نوری را در آن یافت، نشریه «لوایح» است که در هنگامه تحصن در بارگاه مقدس (ع) منتشر می شد. 🔹مجتهد نوری در لوایح متحصنان زاویه مقدسه، بعد از بیان صریح عدم مخالفت شیخ و مشروعه خواهان با مشروطه و مجلس؛ و نیز بیان محاسن مجلس و شورا در امور عرفی برای جلوگیری از ظلم، مشروعیت استقلالی حکومت غیرفقیه در زمان غیبت را صراحتا انکار کرده، بر نیابت عامه فقیه تأکید می کند و میگوید: 🔸« وجوب اطاعت ثابت است از برای خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله ائمه علهیم‌السلام و کسانی که نیابت از امام داشته باشند و معلوم است که این مجلس هیچ کدام نیست، بلکه سلطنتی است شورویه که به مذهب جعفری در صورتی که متصدیش غیر از خدا و سه طایفة دیگر باشند واجب‌الاطاعه نخواهد بود. 🔹بلی به مذاهب اربعه[مالکی، شافعی، حنبلی و حنفی] دیگران سلطان، اولوالامر و واجب‌الاطاعه است و ممکن نیست مذهباً که دولت آن شوروی شود» ؛ یعنی بدون اذن فقیه و یا تنفیذ ایشان، رأی اکثریت به خودی خود، اعتباربخش حاکمیت نیست؛ هرچند که مقبولیت بیاورد؛ همان طور که شیخ نیز چنین گفتند و گذشت. 🔸شیخ بر اساس این دیدگاه برآمد از ، بر مسؤلیت ویژه فقها در امور حکومتی تأکید میکرد و به جرم دفاع از مقدسات، او را متهم به ضدیت با مجلس کردند. دشمنان شیخ فضل الله که پیشتر، علی رغم درخواست شیخ و قاطبه متدینین، از افتتاح در روز ولادت امام زمان(عج) ممانعت کرده بودند، و پسوند «اسلامی» را از نام «مجلس» حذف و بجای آن، «ملی» را قرار داده بودند، را در روز ولادت امیرالمؤمنین(ع) در 13 رجب 1327ق اعدام کردند.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص70-69، چاپ پنجم) 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ خاطرات همسر امام، به قلم خودش (3) 💎 خواب‌های بیدار کننده 🔸... خواستگاری ده ماه طول کشید. من در این مدت خوابهای بسیار دیدم که به شرح سه خواب می‌پردازم ... خواب دیدم در خانه‌ای کوچک اتاقی است که سه مرد در آن نشسته‌اند و روبروی ان نیز اتاقی که من و یک زن کامل که چادر مخصوصی داشت در آن بودیم... زن کامل... به سوالهای من که از پشت شیشه اتاقمان مشغول نگاه کردن به مردها، در اتاق روبرو بودم، جواب می‌داد. پرسیدم اینها چه کسانی هستند؟ گفتند« روبرویی پیغمبر (ص) است که عمامه مشکی دارد، در کنارش امیرالمومنین (ع) که شال سبز بر سر بسته است و طرف دیگر امام حسین (ع) که او هم عمامه مشکی دارد. من شدیداً خوشحال شدم و با همان حال پرسیدم پس اینان پیغمبر و امامان من هستند؟ با تلخی گفت؟ «تو که اینان را قبول نداری»! در حالی که مشت بر سینه‌ام می‌زدم با تشر پاسخ دادم : چه می‌گویی؟ آنان را شدیداً دوست دارم و خود را از امت آنان می‌دانم و هرچه گفته‌اند گوش داده‌ام و به هرچه بگویند گوش می‌دهم. در همان حال از خواب بیدار شدم... صبح آن شب خواب را تعریف کردم. خانم مخصوص گفت: دختر جان از قسمت نمی‌توان بگریزی، سید روح‌الله سیدی است واقعی و آدم با حقیقتی است و مخالفت همه ما باعث شده است تا آنها را در خواب ببینی و واسطه شوند که قبول کنی. آنان به‌وسیله آن زن کامل توانسته‌اند به تو بفهمانند که دوری از سید روح الله دوری از آنان است و اضافه کرد که من تصمیم گرفته‌ام دیگر حرفی در مخالفت نزنم.... 🔻خواب دیگر... دیدم مرد عربی دهانه شتر را در مقابل منزلمان گرفته است، من از منزلمان بیرون آمده و بر شتر - که به حال نشسته بود – سوار شدم و آن مرد عرب شتر را بلند کرد و حرکت کردیم در حالی که افسار شتر دست مرد عرب بود. همه فامیل: مادر، مادربزرگ، عمه، خاله و بقیه همه مرا بدرقه کردند... 🔹 خواب سوم: ... حضرت زهرا را خواب دیدم که امام حسین (ع) را به دستم داد و بسیار با مهربانی با من برخورد کرد و کاسه‌ای از شربت برایم آورد که مادر بزرگم در تعبیر این خواب نیز باز گفت: عروس زهرا شدی ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 39-42 👈🏻 ادامه دارد... 🇮🇷 @iranemoaser 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻سیاست نائینی🔻 ✳️اندیشه حکومت اسلامی و پیشینه آن/بخش دوم 🔸یکی از علمای بزرگی که بحث و حکومت و نیابت فقهاء را مطرح میکند، مرحوم نائینی است که رساله «تنبیه الامّة و تنزیه الملة» وی با موضوع بررسی مستندات و مبانی در عصر غیبت، از شهرتی فراگیر برخوردار است. 🔹مرحوم نائینی از طرفداران و پیشگامان ایران است که افکارش تأثیرات فراگیری در «نظام سازی دینی» برجای گذاشته است تا بدان جا که امام خمینی نیز در ضمن مباحث «ولایت فقیه» به بعضی از نظرات اجتهادی ایشان، ارجاعات و اشاراتی دارد. 🔻در ادامه، برخی از آراء سیاسی-دینی مرحوم نائینی را مرور می‌کنیم: 🔸از نظر مرحوم نائینی در زمانی که دسترسی به امام معصوم و پذیرش ولایت او ممکن نباشد، ، خودساخته و خدا محور، ولایت خواهند داشت. 🔹او حکومت را در درجه اول «» می‌داند که به معصوم و در درجه دوم به فقیه عادل واگذار شده، و تنها در صورت عدم دسترسی به حاکم منصوب میتوان از نصب چشم پوشید . 🔸از نظر تا جایی که فقیه در عصر غیبت بتواند در امر حکومت مداخله کند و محذوری نداشته باشد، باید تکلیف الهی‌اش را انجام دهد، چنانکه خود او چنین می‌کرد. 🔹« از جمله قطعیات مذهب ما طائفه امامیه، این است که در این عصر غیبت - علی مغیبه السلام- آنچه از ولایات نوعیه را که عدم رضای شارع مقدس به اهمال آن، حتی دراین زمینه هم معلوم باشد، وظایف حسبیه نامیده، نیابت را در آن قدر متیقن و ثابت دانستیم، حتی با عدم ثبوت نیابت عامه در جمیع مناصب و چون عدم رضای شارع مقدس به اختلال نظام و بلکه اهمیت وظایف راجعه به حفظ و نظم ممالک اسلامیه از تمام امور حسبیه از اوضح قطعیات است، لهذا ثبوت نیابت فقها و نواب عامّ عصر غیبت او اقامه وظایف مذکوره از قطعیات مذهب خواهد بود». 🔸همانطور که ملاحظه می‌شود در این بخش از سخنان خود، دو نکته را مورد توجه قرار داده، اول آنکه، نیابت فقها درعصر غیبت در اموری که شارع به تعطیل آنها راضی نیست (امور حسبیّه)، از قطعیات مذهب است. دوم آنکه، وظایف راجع به حفظ و نظم مملکت اسلامی از مهمترین موارد امور حسبیه محسوب میشود.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص73-72) 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️از قم چه خبر؟ 🔸« Scott Modell از جمله افسران سازمان است که در حدود سیزده سال در اداره عملیات این سازمان در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان فعالیت کرده است. 🔹او در اسفندماه سال 95 در جلسه مهمی در کنگره سیاست های دولت ترامپ درباره ایران را با هفت بند شروع کرد. 🔸او که سال‌ها تجربه کار در منطقه غرب آسیا را در کارنامه خود دارد در مورد مقابله و مهار ایران بسیار قابل توجه و تأمل است. 🔹 وی که به زبان فارسی نیز مسلط است در این نسخه که در واقع می‌توان آن را «» نامید به طور خلاصه و فهرست‌وار به موارد بسیار مهم و قابل توجهی اشاره می‌کند. ◀️....افسر ارشد سازمان اطلاعات امریکا ایجاد در و را نیز در فهرست پیشنهادات خود قرار داد. ◀️او اعتقاد دارد باید میان مراجع عظام تقلید و اختلاف ایجاد کرد و از این تفرقه سود برد. در این راستا مادل صراحتاً اعلام می‌کند باید از افرادی مانند حمایت قاطع کرد.»(بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد آشوب‌های کور دی ماه 96 بر اساس اطلاعات آشکار، فصلنامه پانزده خرداد، شماره 55، بهار97) 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
☑️مکانیسم تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک مکانیزم چند وجهی و بی نظیر بود. . 🔸 ملت ایران قبل از این هم در دورۀ مشروطه تجربه تدوین قانون اساسی داشت . مجلس تدوین قانون اساسی مشروطه یک مجلس صنفی و مضحک بود. از هر صنفی افرادی برای نوشتن قانون اساسی یک ملتِ با فرهنگِ تاریخی آنهم فقط از تهران نه از شهرستانها به صورت نمایشی و بدون انتخاب مردم حاضر کردند. به قول شهید شیخ فضل الله نوری" معلوم نیست که ملت ایران گرفتار چه مرضی و جهلی شده که سرنوشت او را باید بقال، بزاز، صنف کله پزها، صنف حمامی ها و... تعیین کند" 🔸قانون اساسی مشروطه از اساس توسط خبرگان یا شخصیت های کار آزموده و دانا نوشته نشد و اختلاف جریانها در نگارش قانون اساسی آرمان های جنبش را به باد داد و یک دیکتاتوری به مراتب سیاه تر از دیکتاتوری قاجارها بر ملت ایران تحمیل کرد. . 🔸اظهارنظرهایی که از هر گوشه و کنار و از هر صنفی در مورد پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی واصل شد نشان می داد که ظاهراً همان داستان های نوشتن قانون اساسی مشروطه دارد در انقلاب اسلامی هم تکرار می شود. امام اما با تشکیل مجلس خبرگان و متمرکز کردن بررسی قانون اساسی در یک جمع خبره برگزیده توسط مردم به تمام بازی ها پایان داد و انقلاب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی را از یک خطر ویرانگر نجات داد. برای همین بود که وقتی مخالفان جمهوری اسلامی از تفرقه پیش نویس ها نا امید شدند شعار انحلال مجلس خبرگان سر دادند. 🗞مصاحبه دکتر مظفر نامدار ، سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد با خبرگزاری مهر 🇮🇷 @iranemoaser 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆شاخصه‌های حکومت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی 🔻راه مبارزه با طاغوت از علامه چیست؟ 🔹«از نظرگاه حکومت اسلامی، از مهمترین مظاهر اسلام به شمار میرود. دین اسلام اساس خود را بر اجتماع و حکومت نهاده است و بر تشکیل جامعه تاکید دارد. 🔸در حکومت اسلامی مد نظر علامه هدف، رسیدن به و میباشد. در این جامعه افراد بر حسب مقتضای قوای خویش، راه میانه را پیش میگیرند و نیازها و خواستههای مادی خود را در راستای بندگی الهی قرار میدهند. 🔹شاخصه‌های را میتوان در بعد شاخصه‌های نظری و شاخصه‌های عینی بحث نمود. علامه طباطبایی در تبیین ماهیت حکومت اسلامی، «»، «» و «» را از جمله شاخصه‌های نظری حکومت بر می‌شمارد. 🔸وی در بیان شاخصه‌های عینی حکومت اسلامی به «دو ساحتی بودن اهداف ساختار سیاسی (یعنی دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی)»، «حق‌گرایی و عدالت‌گستری» و «مردم‌سالاری(نقش حداکثری مردم در تدبیر حکومت)» اشاره می‌نماید. 🔹وی بیان می‌کند: «امر حکومت در زمان با شرایطی به مردم واگذار شده است. مستفاد از قرآن کریم این است که اولا مسلمین باید حاکمی برای خود تعیین کنند و حاکم اسلامی باید طبق سیره رسول الله حکومت نماید. 🔸سیره آن حضرت در حکومت بر اساس «» بود؛ نه بر اساس سنت سلطنت و پادشاهی. ثانیا حاکم اسلامی باید احکام اسلامی را بدون هیچ کم و کاستی حفظ کند. ثالثا، حاکم اسلامی باید در امورات جامعه با مردم مشورت کند.» 🔹علامه در مقابل نیز حق‌گریزی و تبعیت از باطل، ابتناء بر اکثریت یا اقلیت مستبد و را از مشخصات حکومتهای غیر اسلامی می‌داند. 🔸وی در زمینه مقابله با حکومتهای طاغوتی و قیام و علیه آنان با اقتباس از برخی اندیشمندان دیگر سه راهکار با روش تدریجی را ارائه میدهد: 🔹1. دعوت و ارشاد و بیان مواعظ به حاکمان حکومتهای اسلامی، 2. مقاومت مسالمت آمیز و سلبی، 3. جهاد و مبارزه.»(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص78-76) 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️۲۰۰ سال است که با مغالطه تاریخی رو به رو هستیم! 🔹مفهوم پریشی، مکان و زمان پریشی، متن پریشی، قالب پریشی و یکسان انگاری تاریخی برخی از دلایلی است که امروز ‌عده‌ای در فضای مجازی برای ما تصویرهای تاریخی مجازی می سازند. عده‌ای بدون داشتن تخصص و تبحر در حوزه تاریخ به هر نحو که بخواهند تاریخ و حوادث آن را تفسیر و به جامعه ارائه می دهند. 🔸جنبش‌ها در همه جهان دارای دو چهره رفع وضع موجود و دیگری تفویض نظام مطلوب است که در مرحله نخست گروه‌ها و چهره‌های بسیاری وارد می‌شوند که هر کدام از آنها اقداماتی نیز انجام می‌دهند اما باید بدانیم داستان جنبش‌ها در رفع وضع موجود یا به هم ریزی آن نیست اگر این موضوع منجر به تشکیل یک نظام بهتر نشود هیچ اقدام موثری انجام نشده است 🔹میرزا قیام خود را زمانی شروع کرد که ایران وضعیت به هم ریخته‌ای داشت و بسیاری از کسانی که آن دوران را مطالعه کردند به این موضوع اذعان دارند که چگونه ایران با چنین وضعیتی تجزیه و نابود نشده است. 🔸سرشاخه همه جنبش‌ها در ایران علما، روحانیت و چهره‌های مذهبی ضد استبداد و استعمار بودند، به همین دلیل دشمن به دنبال تخریب چهره‌ آنها در میان مردم بوده و امروز نیز این موضوع را به روش‌های دیگر دنبال می کند. 🔹میرزا علت اصلی قیام خود را چهار چیز عنوان کرده و به دلیل وجود همین چهار مورد، رهبری، نهضت میرزا را مینیاتوری کوچک از انقلاب اسلامی توصیف می کنند، انقلاب راهکار نجات ایران، حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران (مبارزه با استعمار)، تحکیم مبانی حکومت ملی (مبارزه با استبداد) و محافظت از اصول و مبنای دین چهار علت قیام میرزا کوچک خان جنگلی بود. 🔻از عوامل شکست نهضت جنگل و مشروطه که امروز نیز انقلاب اسلامی به برخی از آن دچار شده نفوذ فرصت طلبان است. 🎙سخنرانی دکتر مظفر نامدار در مراسم بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در حسینیه هنر رشت، آذر ۹۸ 👈🏻 متن سخنرانی را اینجا ببینید 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢خاطرات همسر امام، به قلم خودش (4) 💎 سکوت، علامت رضا 🔸 ... صبح بود، در زدند، آقاجانم بود، بدون اطلاع آمده بود، خیلی گرفته و ناراحت. من و خانم مامانی (مادربزرگم) با خوشرویی از ایشان استقبال کردیم. بعد از کمی استراحت شروع کرد به اینکه آقا سید احمد لواسانی از قم آمده است، برای بار پنجم ... نه ماه است که این جوان را معطل کرده‌اید و بلاتکلیف گذاشته‌اید. سید روح الله گفته است که از این مورد بگذرد دیگر ازدواج نخواهد کرد ... او عکس داماد را هم با خودش آورده بود. آخر یکی از حرف‌ها این بود که ما داماد را ندیده‌ایم... عکس را دست من داد ... پس از حرفهای پدرم من به خاطر شرم و احترامی که از پدرم می‌گرفتم هیچ نگفتم و سرم را زیر انداختم و مادر بزرگم ساکت ماند. زیرا یک ساعت بیشتر نگذشته بود که پیش از آمدن پدرم خواب حضرت رسول و امیرالمومنین و امام حسین ( علیهم السلام ) را برایش نقل کرده بودم و او هم تعبیر کرده بود، ساکت ماند ... آقاجانم دست دراز کرد و شیرینی که برایش آورده بودم قطعه کوچکی از گز را در دهان گذاشت و رو به مادر بزرگم کرد و گفت: به خاطر رضایت شما دهنم را شیرین می‌کنم ... این را گفت و رفت. رفت و سکوت بر خانه حکمفرما شد ... 👈🏼ادامه دارد... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 43-44 🇮🇷 @iranemoaser 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️داستان عجیبِ قائم مقام 🔻در آستانه سال‌گرد مرگ آقای منتظری 🔹داستان عجیبی دارد؛ شیخی که و باعث شد عاقبت خوشی نداشته باشد. 29آذر سال‌روز مرگ وی است و یک دهه از آن رفتنِ پرعبرت می‌گذرد. 🔸او رفت اما دنباله‌های نفوذی‌اش هم‌چنان مشغول فتنه‌گری در میدان و خلاف‌گویی در فضای علمی و تاریخی‌اند و هر از چند وقت یک‌بار اتباع بیگانه با انقلابش چند خاطره کنار هم می‌گذارد و کتاب جدیدی چاپ می‌کند. مثل کتابی که ، از نزدیکان آقای منتظری چاپ نموده و اسمش را «آیت‌الله العظمی بروجردی به روایت آیت‌الله العظمی منتظری» گذاشته است. 🔹فارغ از این‌که آیا بیت منتظری با بیتِ امروزِ مرحوم آیت‌الله بروجردی ارتباط دارد یا نه؛ و فارغ از این‌که منتظری راوی صادقی برای تاریخ بوده یا خیر؛ این کتاب سرشار است از گفته‌های تکراری که با سیاست کنار هم گذاشته شده است. جناب آقای لطفی در این کتاب مطالبی را آورده که قبلا نقد و رد شده بود اما بدون هیچ پاسخی به نقدهای علمی همان مطالب را در این کتاب آورده است. 🔸در ادامه برخی خاطرات این کتاب را نقل و نقد خواهیم نمود تا راه برای تنگ و تنگ‌تر گردد و حافظه تاریخی ملت بیش از این بازیچه دست‌های آلوده سیاسی قرار نگیرد. 🔆« » به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻داستان آقای قائم‌مقام🔻 🔹زندگی‌اش داستان طولانی و البته عجیبی دارد. مبارزهای اول انقلاب آن‌قدر انقلابی‌اش می‌دانستند که وی را به عنوان نفر دوم کشور مطرح کردند و به رساندند. روزگارش خواندنی است و البته پرعبرت. 📚؛ اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که با ارائه مستندات تاریخی ابعاد مختلفی از زندگی سیاسی آقای منتظری در عصر قائم‌مقامی را به تصویر کشیده است. این اثر با استقبال تاریخ‌پژوهان و عموم فرهیختگان پیش از رونمایی به چاپ دوم رسید و هم‌اکنون در مراکز فروش در حال عرضه است: 🏢تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: ‭‭22579192‬‬_‭‭021‬‬ 🏢 قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: ‭32904231-025‬ 🏢قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 🏢مشهد:خیابان آیت الله شیرازی, بین شیرازی۱۸و۲۰, پاساژ گنجینه فرهنگ، کتاب‌تریا ستاره‌ها. ✅روزگار قائم‌مقامی؛ اثری جامع و مستند پیرامون فراز و نشیب سیاسی آقای حسینعلی منتظری. 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️نبوغ ذاتی یا دروغ حرفه‌ای؟ 🔻 روایت تحریف/بخش اول 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری 🔹 خاطرات شفاهی یکی از منابع تاریخی است که البته از نظر تاریخ‌پژوهان اعتبار چندانی ندارد و استفاده از آن ضوابط خاص خود را دارد. به ویژه اگر آن خاطرات مربوط به کسی باشد که تحت تأثیر جریانات مختلف قرار گرفته و حتی از جناب شخصی چون امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف فاسق و فاسد و مفسد لقب گرفته باشد.(ر.ک: روزگار قائم‌مقامی) 🔸 کتاب «آیت‌الله العظمی بروجردی به روایت آیت‌الله العظمی منتظری» جدیدترین اثر آقای مجتبی لطفی؛ از هواداران قدیمی آقای منتظری است که در برخی موارد با سیاست خاطرات مخدوش وی را که مورد نقد اهل نظر قرار گرفته بود بازنشر داد که در ادامه به برخی از تحریفات تاریخی این خاطرات اشاره خواهیم کرد: 🔹 یکی از روایت‌های مخدوش درج شده در این کتاب، مربوط به تأثیر آقای منتظری در ورود به قم است. خاطره‌گو در این مجال خود را مدافع حضور آیت‌الله بروجردی و امام اعلی الله مقامه‌الشریف را در جایگاه مخالف می‌نشاند: 🔸 «من یادم هست قبلش به آقای خمینی می‌گفتیم که از آقای بروجردی بخواهید به قم بیایند و ایشان گفتند: «می‌ترسیم سه تا آقا چهارتا بشود» باورشان نمی‌آمد که آقای بروجردی بتواند کاری انجام دهد ولی بعد که آقای بروجردی به قم آمده بود روزی ایشان فرمودند:«آقای بروجردی بیست سال دیر به قم آمد، درس ایشان جوری است که طلبه‌ها غیرمستقیم بدون این‌که بفهمند می‌بینند مجتهد شده‌اند.» این تعبیر آقای خمینی نسبت به درس آقای بروجردی بود.»(آیت‌الله العظمی بروجردی به روایت آیت‌الله منتظری ص36-35) 🔹 این خاطره پیش از این نیز به بیانی دیگر در خاطرات منتشر شده آقای منتظری درج شده بود. او در جای دیگر گفته بود: گاهی اوقات درس اخلاق که‌ تمام‌ می‌شد‌، من و آقای مطهری می‌رفتیم خدمت ایشان [امام خمینی] اگر نظریاتی‌ داشتیم اظهار می‌کردیم. مثلاً یادم هست که یک وقت با ایشان صحبت کردیم که این اختلافی که در‌ قم‌ هست‌ الان سه تا آقا هستند که مریدهایشان با هم اختلاف دارند‌، این‌ چیز بدی است. اگر یک جوری می‌شد که آیت‌الله بروجردی را از بروجرد دعوت می‌کردند می‌آمدند‌ قم‌ و ایشان‌ را به عهده می‌گرفتند، این اختلافات کمتر می‌شد، مرحوم آقای‌ خمینی‌ گفتند‌ می‌ترسیم سه تا آقا، چهار تا بشود ... (خاطرات ص91) ❇️ تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره می‌گوید: 🔸 آقای منتظری در این‌ فراز‌ از‌ خاطرات کوشیده است برای خود در مورد دعوت آقای بروجردی به قم، نقشی دست‌ و پا‌ کند و چنین بنمایاند که گویا امام به مقام و موقعیت علمی آقای بروجردی و تفوق‌ و برتری‌ او‌ از علمای قم آگاه نبود و او را در ردیف دیگر علمای آن روز قم‌ می‌پنداشت‌. لیکن آقای منتظری با اینکه بیش از چند صباحی نبود به قم آمده‌ بود‌، روی‌ و خارق العادگی که داشت به مقام علمی و موقعیت اجتماعی آقای بروجردی پی برد‌ و اصولاً‌ پیشنهاد دعوت از آقای بروجردی به قم برای نخستین بار از جانب‌ او‌ مطرح‌ شد و از ابتکارات ذهنی او بود!! در این مورد بایسته است چند موضوع مورد بررسی‌ قرار‌ گیرد‌: 🔹 نخست اینکه آقای منتظری در سال 1320ش به قم آمد و در آن‌ برهه‌ هنوز «‌سطح» می‌خواند و خود اعتراف کرده است که «هنوز درس خارج برایم زود بود... و سطح را‌ هم‌ ‌ ‌آن جور که باید مسلط نشده بودم...»(خاطرات ص100) بی‌تردید طلبه تا چند سالی‌ در‌ حوزه‌های درسی فقها و علما زانو نزند و با‌ مبانی‌ علمی‌ آنان به صورت ریشه‌ای آشنا نشود، نمی‌تواند‌ تفوق‌ و برتری برخی از آنان را بر دیگری به دست آورد. تشخیص اعلمیت نیازمند‌ آن‌ است که طلبه در خبره باشد‌ و خبرگی‌ بدون‌ گذراندن چند دوره و به‌ دست‌ آوردن مبانی قوی علمی، محقق نمی شود. بنابراین آقای منتظری در آن روز‌ به‌ عنوان یک محصل مبتدی نمی‌توانست چنین‌ پیشنهادی را به عنوان‌ یک‌ نظر ابتکاری داشته باشد مگر‌ اینکه‌ از زبان دیگری شنیده باشد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383) ◀️ ادامه دارد... 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ در مراسم خواستگاری رسمی چه شد؟ 💢خاطرات همسر امام، به قلم خودش (5) 🔹... چیزی نگذشت که آقا سید احمد و داماد و دو برادرش آقای پسندیده و آقای هندی راهی تهران شدند، شب اول رمضان بود. از زن‌های طایفه داماد خبری نبود چرا که خانم آقای پسندیده و همشیره داماد، هر دو وضع حمل کرده بودند و نمی‌توانستند سفر کنند و مردها هم معطل نشده بودند و بدون خبر ما وارد تهران شدند و با خود مقداری وسایل عقد آورده بودند آن هم به سلیقه؟ چند مرد روحانی که خود داستانی بود! 🔸... روز دوم ورود آقایان بود که پدر و مادرم کارگرشان آقا ذبیح الله را عقب من فرستادند که امشب میهمان داریم بیایید ... برای رفتن به منزل پدرم مهیا شدم. من هیچگاه تنها از منزل بیرون نمی‌رفتم، با کارگرمان یا به اصطلاح آن روز «نیمچه خانم» که مرتبه‌اش بیشتر از خدمتگذار و کمتر از خانم بود با من همراه می‌آمد. «نیمچه خانم» که اسمش سلطنت خانم بود در درشکه پهلوی من نشست و آقای ذبیح الله هم پهلوی سورچی نشست و مرا همراهی کردند... وارد که شدم فهمیدم قضیه از چه قرار است نمی‌دانم چه بگویم، چه حالی پیدا کردم ! با بهت زدگی بی‌اختیار نشستم، هر یک از اهل خانه می‌آمدند مرا نگاه می‌کردند و می‌رفتند و همه منتظر بودند که چه عکس‌العملی از من سر می‌زند ... 👈🏼ادامه دارد... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص 50-52 🇮🇷 @iranemoaser 🔸🔸🔸 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 روایت تحریف/بخش دوم 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری آقای منتظری ادعا کرده بود که امام اعلی الله مقامه الشریف با حضور آیت‌الله بروجردی در قم مخالف بودند ولی او پیشنهاد داد و زمینه حضور را فراهم کرد. در بخش اول نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری اولین دلیل را برای رد این ادعا آوردیم: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/942 و اینک دلیل دوم: 🔹 امام سالیان درازی پیش از آمدن‌ آقای‌ منتظری به قم، از آقای‌ بروجردی‌ شناخت‌ داشت و به مقام‌ علمی‌ و تفوق فقهی او نسبت‌ به‌ علمای قم آگاه بود. 🔸آقای بروجردی در دوران زعامت حاج دریک‌ برهه‌ به قم آمد و مورد استقبال آن‌ مرجع‌ بزرگ و علما‌ و فضلای‌ حوزه‌ قرار گرفت. در حوزه‌ی‌ قم به تدریس پرداخت و بسیاری از علما و اساتید فن را مجذوب مقام علمی خود ساخت‌. 🔹در‌ این برهه امام و دیگر اساتید حوزه‌ی‌ قم‌ به‌ برتری‌ علمی‌ و اندیشه‌های سیاسی او‌ بیش‌ از پیش پی بردند. مقام والای علمی آقای بروجردی تا آن پایه بود که حتی مراجع‌ قم‌ نیز‌ به برتری و تفوق او نـسبت به خود‌ اذعان‌ داشتند‌ و این‌ مقام‌ و موقعیت‌ او تقریباً مورد اتفاق مقامات علمی قم و نجف و دیگر علمای بلاد ایران بود و موضوعی نبود که در آن جای شبهه و خدشه باشد. 🔸اگر آقای بروجردی در آن‌ مقطع در حوزه‌ی قم ماندگار شده بود، بی‌تردید تنها مرجع شیعه در حوزه‌ی قم به شمار می‌آمد. لیکن پافشاری اهالی بروجرد و سیل نامه و طومار و تلگرام آنان آقای بروجردی‌ را‌ ناگزیر ساخت که حوزه‌ی قم را ترک کند و به بازگردد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383) ◀️ ادامه دارد... 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹انتقاد صریح حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نسبت به عمل‌کرد #حسن_روحانی 🔻تمام خصلت‌های ننگین و کثیفی را که #خلفای_اموی و عباسی داشتند در او جمع است و اولین مسئله‌اش هم این است که بی‌صداقت است و دروغ می‌گوید... 🔻همان فحش‌هایی که شاهان و طاغوتیان به مردم می‌دادند او یک زمانی به مردم روا داشت. 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.