🔴تضعیف شورای نگهبان؛ حرکت به سمت براندازی نظام
✳️شورای نگهبان در کلام امام/5
«من به اين آقايان هشدار مىدهم كه تضعيف و توهين به فقهاى شوراى نگهبان امرى خطرناك براى كشور و اسلام است. هميشه انحرافات به تدريج در يك رژيم وارد مىشود و در آخر، رژيمى را ساقط مىنمايد.»(صحیفه امام ج18 ص431)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
10.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹دفاع مستدل استاد سیدحمید روحانی از اقدامات شورای نگهبان
🔻بازکاوی دلائل #هجمه_نفوذی_ها به شورای نگهبان
⁉️چرا شورای نگهبان حسن روحانی را تایید کرد؟
✅تبیین نقش متقابل مردم و #شورای_نگهبان در انتخابات مطلوب
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ چاپ سلسله درسهاى حكومت اسلامى از انتشار مخفیانه تا توزیع مجاهدانه
🔅 خاطراتی از درس های ولایت فقیه امام در نجف/1
✅به مناسبت #پنجاهمین_سالگرد آغاز درسهای ولایتفقیه امام در نجف
یکم بهمن سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه و حکومت اسلامی در نجف بود که به جرأت میتوان گفت تحولی بود برای فضای نامهربان و دور افتاده از سیاست نجف.
🔸در درسهای امام در نجف شاگردان متعددی از امام حضور داشتند اما یکی از آنها مسئولیت تنظیم و تدوین درسها را برعهده گرفت: حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی.
◀️به همین مناسبت؛ خاطرات ایشان را از طرح بحث حکومت اسلامی و فراز و فرودها و چالشهای انتشار آن را با هم مرور میکنیم. به امید آنکه ندای نصرتخواهی امام از حوزه و دانشگاه بیش از پیش شنیده شود:
🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريعتر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به مكه بفرستيم.
🔸 از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيشتر دست به كار مى شديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مىگرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزۀ نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث حكومت اسلامى و دستهاى را مسئول امور چاپ قرار داديم.
🔹نگارنده(سیدحمید روحانی) نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار بسرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوۀ آن، كه شامل 2 درس بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ درسهاى بعدى نيز، به ترتيب و بسرعت از چاپ در آمد
🔸مجموع بحث امام دربارۀ حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوۀ آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانۀ خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسى زبان خانه خدا نوار و جزوۀ بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند.
🔹همزمان با چاپ و نشر جزوه هاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبه رو بوديم؛ بيش از هفته اى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمه اى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوه هاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر يك با مقدمه اى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد.
🔸در مقدمۀ هر يك از جزوه هاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهرۀ امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزۀ او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفته ها و نوشته هاى امام دربارۀ فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد.
🔹لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزۀ امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مى شد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مى گرفت.(نهضت امام خمینی،ج ۲، صص 761- 758)
ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا ایرنا عصبانی شد؟
🔹سعه صدر و تحمل منتقد یکی از ویژگیهای بارز #مکتب_امام_خمینی است که در عرصه سیاسی امروز کمتر یافت میشود. متأسفانه جامعه امروز ایران شاهد حضور کسانی است که در رأس امور اجرایی و سیاسی هستند اما از تمام امکانات خود برای بستن دهان منتقدان و شکستن قلم مخالفان استفاده میکنند و در این راه از خرج کردن بیتالمال و استفاده از رسانههای دولتی نیز ابایی ندارند. فشارهای دولتی علیه سه برنامه #ثریا و #جهانآرا و #عصرانه جدیدترین نمونههای کمتحملی سیاسی دولت دوازدهم بود که امیدواریم با تدبیر و پافشاری رسانه ملی ترتیب اثر داده نشود.
🔸البته کمحوصلگی دولت در برخورد با منتقدان به موارد فوق محدود نیست و اخیرا بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نیز تندیهای عجیبی را از برخی رسانههای سرشناس دولتی علیه خود دیده است.
🔹یکم آبان ۱۳۹۸ به همت بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بزرگداشتی به مناسبت سالروز شهادت مرحوم آیتالله سیدمصطفی خمینی در شهر مقدس قم برگزار شد و سه تن از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در حضور جمعی از فرهیختگان به تبیین ابعاد علمی، اخلاقی و سیاسی آن مرحوم پرداختند. در بخش کوتاهی از آن برنامه؛ رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به انتقاد جدی و صریح از روش سیاستورزی رئیسجمهور پرداخت و بخشی از سخنان و عملکرد وی را غیرصادقانه و مخالف اسلام و شؤون روحانیت عنوان کرد. این سخنان با انتشار عمومی بازخورد مثبتی پیدا کرد که این بازخورد حاوی نکات قابل توجهی برای رئیسجمهور محترم و تیم رسانهای و روانی ایشان است. اما رسانه دولتی ایرنا این سخنان را برنتابید و واکنشی تند به آن نشان داد:
🔹🔸https://b2n.ir/irna1
🔸البته باید گفت این یادداشت فاقد وجاهت تاریخی و علمی و مشحون از برچسبهای مختلف با تکیه بر داده های خلاف واقع بوده است و اگرچه ارزش علمی ندارد اما برای صیانت از حافظه تاریخی مخاطبان ارجمند در ضمن مطالب پیش رو نکاتی در پاسخ به ایرنا بیان خواهد شد و انتظار آن است که طبق قانون و اخلاق حرفهای جوابیه بنیاد تاریخ پژوهی عینا در سایت مورد نظر درج گردد:
🔹🔸https://b2n.ir/irna2
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ تحولات نجف و طرح حكومت اسلامى
🔅خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۲
◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054
🔸عوامل و ايادى استعمار در نجف اشرف يكباره متوجه شدند كه امام از پس از زمانى سكوت ظاهرى تاكتيكى در منبر مسجد شيخ انصارى زنگ بيدارى توده ها را به صدا در آورده است و با روشنگرى ها و افشاگرى هاى خود، مى خواهد زمينه تحول و حركتى را پديد آورد.
🔹لذا با درك اين حقيقت بر آن شدند كه پيش از گذشت فرصت و به بار نشستن شيوۀ تفكر امام، صداى آسمانى او را در گلو خفه كنند و از اخلال در آرامش مرگبار حوزۀ نجف جلوگيرى به عمل آورند. از اين رو، از سويى تلاش گسترده و همه جانبه اى را براى بازداشتن افراد از شركت در درس امام آغاز كردند و از سوى ديگر كوشيدند كه با شايعه سازى هايى بحث حكومت اسلامى امام را مرموز، نادرست و غيراصولى جلوه دهند! لذا اينجا و آنجا شايع كردند كه «مطرح كردن بحث #حكومت_اسلامى طبق نقشۀ تيمور بختيار است كه مى خواهد ايران را جمهورى كند»!! «در بحث #حكومت_اسلامى لبه تيز حمله متوجه امريكا شده است و اين زمينه ساز نفوذ كمونيستها در ايران است»!! و از اين بى شرمانه تر آنكه چند عنصر مرموز را واداشتند كه جار و جنجال راه بيندازند و شايع كنند كه «از طرف هواداران خمينى حزب #حكومت_اسلامى تشكيل شده است»! جريان تا آنجا دنباله پيدا كرد كه نشستى تشكيل دادند تا به اصطلاح تحقيق و بررسى كنند كه آيا چنين حزبى تشكيل گرديده يا نه! اينگونه دسيسه ها از طرف ارتجاع نجف نمايانگر اثر ژرف، روشنى بخش و آگاه كنندۀ طرح #حكومت_اسلامى در حوزه خواب ربوده نجف بود كه موجب وحشت و نگرانى شب زدگان و تاريك انديشان شده بود.
🔸 امام با شنيدن اين شايعه كه «حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است» اظهار داشت:
«از آنجا كه ما از حوزه هاى علميه خواستيم كه روى #حكومت_اسلامى بحث و بررسى كنند و براى پياده كردن آن فكرها را به كار اندازند، دشمن به وحشت افتاده است و با اينگونه شايعه پراكنى ها مى خواهد جوى بسازد تا كسى جرأت نكند حتى اسم #حكومت_اسلامى را بر زبان آورد». (نزديك به اين مضامين)
🔹از طرفی با القائات این جریان نجف مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مى زدند! و آنگاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمۀ آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى نجف روبه رو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد.
🔸ليكن به رغم اين كارشكنى ها و سنگ اندازى ها ترجمۀ عربى درس اول و دوم همراه با مقدمه اى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مى رفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبه رو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزۀ نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حزب بعث حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوههاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانۀ رود دجله و فرات كردند! از ديگر توطئه هاى آنان آنكه به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلط هاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمى ماند!از عربها هر كه آن را بخواند مى خندد!! و....
🔹 ليكن در این میان رهبر ژرف انديش انقلاب كه به توطئه ها و دسيسه هاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مى يابد، در اين مقطع نيز به توطئه شكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضورطلبيد و هشدار داد:«... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بى ربط نيست،اين سروصداها و جار و جنجالها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهرۀ واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئه هايى در كار است تا طرح #حكومت_اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث #حكومت_اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلى ها به وحشت افتادهاند و خواه ناخواه ساكت نمىنشينند و هر روز بساطى راه مى اندازند، لیکن شما بی اعتنا به این سرو صدا ها کار خود را دنبال کنید و نگرانی به خود راه ندهید..( نزدیک به این مضمون) (نهضت امام خمینی، ج۲، صص ۷۳۱- ۷۳۴)
◀️ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️روایت کمتر شنیده شده #یادگار_امام از روز #ورود_تاریخی امام به کشور
🔸وقتی که شاه از ایران رفت خود امام به این فکر افتادند که به ایران بیایند و از طرفی از اینکه آمریکا و ایرانی های مقیم آمریکا اصرار داشتند که آقا به ایران نیایند، در جمع به این نتیجه رسیدیم که این عده ای که در ایران فشار می آورند که امام نیاید دارای روحیاتی هستند که می خواهند قصه را به بختیار تمام کنند.
🔹 امام تصمیم گرفتند که بیایند. یک هفته قبل از آمدن امام به ایران که درست خاطرم نیست یکشنبه بود یا پنجشنبه، امام اعلام کردند که به ایران می آیم. به دنبال این قصه، بختیار فرودگاه را بست و گفت تا دو روز بسته است. امام گفتند من روز سوم می روم. دوباره فرودگاه را بست. دوباره امام گفتند به محض اینکه باز شد می رویم.
🔸نکته ی مهم این است که در این بازی هیچ وقت امام بازنده نمی شد؛ چرا چونکه فرودگاه نمی توانست برای همیشه بسته باشد و هر موقع که باز می شد همان روز، روز ورود امام به ایران بود. بالاخره هم همینطور شد. ما بلیط تهیه کردیم. در حدود 50 نفر ایرانی بودیم و 150 خبرنگار خارجی با ما بودند که آمدیم ایران.
🔹در ایران قرار شد که من اول از هواپیما پیاده شوم و وضع سالن را ببینم که چه جوری است. آمدم پایین و دیدم و بعد با آقای عمو برگشتیم داخل هواپیما و به همراه امام پیاده شدیم.یکی از نکات بسیار حائز اهمیت، این است که آرامش درون هواپیما بود. هیچگونه تشویشی وجود نداشت. امام حتی همان شب قبل از پرواز، نماز شب و نماز صبح خود را نیز به جا آوردند و استراحت مختصری هم کردند. تا اینکه سوار هواپیما شدیم و به ایران رسیدیم.
🔸همه معتقد بودند به اینکه امام نباید به بهشت زهرا(س) بروند، چونکه راه بهشت زهرا(س) خیلی شلوغ است. ما می گفتیم اگر برویم به میان مردم عادی چه می شود. ولی امام گفتند خیر من باید بروم بهشت زهرا(س). باید یادآور شوم که طرح رفتن به بهشت زهرا را خود امام در پاریس مطرح کردند. با وجود اصرار آن مستقبلین برای منصرف کردن امام از این تصمیم، ما عازم بهشت زهرا(س) شدیم.
🔹چون امام خودشان چنین تصمیمی داشتند. به علت زیاد بودن تعداد ماشینهای همراه در بین راه. فقط چند بار مردم متوجه اتومبیلی که امام در آن قرار داشت شدند که ریختند و خیلی خطرناک شد. در ماشین امام که فقط من و راننده همراه امام بودیم در جلوی بهشت زهرا(س) شلوغ شد و مردم ریختند. با ماشین به سوی بهشت زهرا(س) می رفتیم. و وضع جوری دیگری شد که ماشین حرکت عادی نداشت تا اینکه اصلا موتور ماشین سوخت و از آن پس فشار جمعیت بود که اتومبیل را به هر جهت می برد. حتی یک بار نزدیک بود ماشین توی جوی آب بیفتد. همین حین هلی کوپتر آمد و امام و من سوار هلیکوپتر شدیم و از آنجا در نزدیکی قطعه ی17 پیاده شدیم.
🔹امام فاصله ی هلیکوپتر تا روی کرسی خطابه را راحت طی کردند. امام صحبت خودشان را ایراد کردند که همه می دانید و بعد با آمبولانس از در بهشت زهرا(س) خارج شده و ماشین به دست راست پیچید، پس از طی مسافت در جاده به طرف قم باز به سمت راست پیچید و به داخل بیابان رفت وبا سرعت زیادی جلو رفت، هلی کوپتر ما هم روی آمبولانس حرکت می کرد. سریع خود را به آنجا رساندیم و امام را که از آمبولانس پیاده شده بود، سوار کردیم و تا جمعیت برسد از روی زمین بلند شدیم.
🔸مسأله ای که در این حال برای ما مطرح شد این بود که حالا کجا برویم؟ آیا به فرودگاه برویم؟ تصمیم بر این شد و رفتیم آنجا. ولی دیدیم هنوز جمعیت در فرودگاه و میدان آزادی موج می زند. بنا شد برویم جلوی بیمارستان امام خمینی. توی هلیکوپتر از امام پرسیدم حالتان چطور است. گفتند هیچ خوب نیست در نتیجه ی فشار جمعیت امام حالشان بد شده بود . وقتی که هلیکوپتر در محوطه ی بیمارستان فرو آمد؛ کارکنان بیمارستان به خیال اینکه بیماری آورده اند به طرف هلیکوپتر دویدند. در این بین با امام رو به رو شدند که یک حالی شده بودند. نمی دانستند چه بکنند. یکی از دکترهای بیمارستان ماشین خودش را که یک پژو بود آورد و ما داخل آن نشستیم و رفتیم. یک ماشین جیپ هم که از خود دکترها و کارکنان بیمارستان بود به عنوان محافظ از جلوی بیمارستان پارک کرده بود، از ماشین دکتر پیاده شدیم و با ماشین آقای ناطق نوری به منزل دختر آقای پسندیده رفتیم. شب هم از آنجا به مدرسه ی رفاه رفتیم که ساعت 10 شب بود. امام خیلی خسته شده بودند. این، قضیه ی ورود امام از پاریس به تهران بود.
🔹در اینجا لازم است یک بار دیگر یاد آوری کنم. که تصمیم آمدن به تهران را فقط خود امام گرفتند و در حالی که تقریبا همه مخالفت می کردند، امام گفتند«نه» ما باید برویم ایران و این چیزی بود که حتی از تهران هم به ما فشار آورده می شد. یعنی همه می ترسیدند که قصه چه می شود ولی امام خودشان آمدند. ( فصلنامه پانزده خرداد،شماره ۲،ص۳۱۶)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چه کسانی زیر پرچم منتظری کار میکردند؟
🔹فضای انتخاباتی باعث میشود افکار و روابط سیاسی افراد بدون روتوش آشکار گردد. در این مقطع باید دید هر فرد زیر #پرچم چه جریانی به فعالیت سیاسی مشغول است.
🔸شناخت جریانها و ریشههای فکری آنان ما را به شناخت هرچه بهتر نسبت به افراد کمک میکند. جناب آقای #حسینعلی_منتظری یک نمونه عینی و امروزی است. هنوز هم کسانی هستند که از بیت او مشغول ضربه به اصل نظاماند.
🔹جناب آقای #فاضل_میبدی و #محمود_صادقی از وابستگان به جریانات سیاسی اند که هنوز به دنبال زنده نگه داشتن نام آقای منتظری هستند.
🔸ماجرای عکس این دو فرد؛ زیر عکس آقای منتظری بهانهای شد برای اینکه ببینیم کدام شخص و جریان زیر پرچم وی به فعالیت علیه انقلاب و اساس اسلام حرکت میکردند.
🔹سه جریان که بیت وی را محاصره کرده بودند عبارتاند از:
🔴باند سیدمهدی هاشمی (معروف به سیدمهدی قاتل)
🔴منافقین جنایتکار(مجاهدین خلق)
🔴نهضت آزادی
🔸حال باید دید شخصیتهایی که تلاش مذبوحانهای برای زنده نگهداشتن نام وی میکنند آیا از نظر فکری یا عملی نسبتی با جریانهای خشن و انحرافی مذکور دارند؟
◀️شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با زندگی سیاسی آقای منتظری به کتاب روزگار قائممقامی مراجعه کنید.
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️جریان های سیاسی و بازتاب طرح حکومت اسلامی
🔅خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۳
◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054
◀️بخش دوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056
🔸آن دسته از چهره هاى به ظاهر اسلامى برون مرزى كه به اصطلاح از اسلام دم مى زدند، نه تنها كوچكترين واكنش مثبت و مؤثرى در برابر طرح حكومت اسلامى از خود نشان ندادند، بلكه از مطرح شدن اين بحث از طرف امام سراپا لرزيدند.
*زیرا انديشه هاى ليبراليستى و غربى، به گونهاى آنان را تحت تأثير قرار داده بود كه حكومت اسلامى و ولايت فقيه براى آنان تحمل ناپذير بود، از اين رو توطئه سكوتى از طرف عناصر ليبرال، غربزده و مادى گرايان وابسته به غرب و شرق، عليه بحث حكومت اسلامى امام به وجود آمد! ماركسيستها با آوردن آن بخش از سخنان امام كه عليه رژيم شاه و استعمار بود، در زير عنوان «دعوت به مبارزه»در نشريه هاى خود، كوشيدند كه به اصطلاح اسم «حكومت اسلامى» را براى هميشه مدفون سازند!
براى اين منظور نوشتند:
«حضرت آيت اللّه خمينى در بهمن ماه 1348 هنگام تدريس، يك سلسله مطالبى درباره وظايف مسلمانان ايراد فرمودند كه به صورت جزواتى چاپ و توزيع گرديده است. حضرت آيت اللّه خمينى در ضمن سخنرانى خود روحانيون و مردم را دعوت به مبارزه عليه استعمار و رژيم ديكتاتورى كردهاند كه در اينجا نكاتى از آن نقل مى گردد..»( ايران آزاد؛ ش 69، اسفند1348)
🔹ليبرالهاى به ظاهر مسلمان حتى به اندازه مارکسیست های بی دین هم كار نكردند! زيرا اينگونه برخورد با بحث حكومت اسلامى به خوبى نمايانگر موضع آنان عليه #ولايت_فقيه بود و ليبرالها كه در آن روز سخت تلاش داشتند به امام بباورانند كه در خط اسلام و فقاهت هستند، نمى خواستند كه مشت آنان، در پيش امام باز شود و موضع مخالف آنان با #ولايت_فقيه و حكومت اسلامى برملا گردد. از اين رو چاره را در اين ديدند كه خودشان را به بى خبرى بزنند! انگار كه اصولاً از مطرح شدن طرح حكومت اسلامى از طرف امام، خبردار نشده اند! اگر براى درج اعلاميه و سخنرانى امام عليه رژيم شاه، در نشريات خودشان، سر و دست مى شكستند و با يكديگر به رقابت برمى خاستند، به بحث حكومت اسلامى كه مى رسيدند، يكباره يادشان مى رفت كه در دنيا شخصيتى به نام «خمينى» وجود دارد و حدود دوازده روز سخنرانى هايى داشته و رهنمودهايى كرده است.
🔸اينجا بود كه بنى صدر، قطب زاده و يزدى در كنار كمونيستها و مادى گراها قرار گرفتند و«اتحاد نامقدسى» عليه حكومت اسلامى امام تشكيل دادند و توطئه سكوت عوامل شرق و غرب در برابر اين طرح به صورت زشت و ناموزونى جلوه پيدا كرد و روشن ساخت كه «فرزندان مصدق،لنين و مائو»! از حكومت اسلامى و #ولايت_فقيه، تا چه پايهاى وحشت دارند و گريزانند؛ و امروز وقتى كه «خبرنامۀ» بنى صدر ـ قطب زاده و «پيام مجاهد» يزدى ـ قطب زاده را ورق مى زنيم وجرياناتى را كه در آن روز و روزگار در اين نشريه ها منعكس شده است، مى خوانيم، درمى يابيم كه آنچه هرگز در اين نشريه ها حتى به صورت يك خبر منعكس نشده است، طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف است!
🔹ليكن بايد توجه داشت كه امام در طرح حكومت اسلامى، دست كمك به سوى همۀ آنان كه در راه اسلام و براى اسلام گام برمى دارند، دراز كرد و از آنان خواست كه در راه تشكيل حكومت اسلامى «عاشوراى ديگر بسازند» و اين طرح را دنبال كنند و نگذارند كه موضوع حكومت اسلامى به دست فراموشى سپرده شود.
🔸«جبهه ملى» و فرزند خلف آن،«نهضت آزادى» و ديگر ملى گراها، نه تنها پس از پيروزى انقلاب اسلامى، روياروى #ولايت_فقيه ايستادند و با آن به مبارزه برخاستند، كه از روز طرح آن از طرف امام در نجف اشرف، با توطئه سكوت، نشان دادند كه راه و خط آنان از خط #ولايت_فقيه جداست و با حكومتى كه با نظارت فقها و مراجع اسلام تشكيل شود و كوتاه سخن با حكومت خدا بر مردم، مخالفت آشتى ناپذير دارند.(نهضت امام خمینی، ج۲، صص ۷۳۴_۷۳۶)
ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ انقلابی نماها و ترس از عنوان طرح حکومت اسلامی
🔅 خاطرات استاد سیدحمید روحانی از درس های ولایت فقیه امام/۴
◀️بخش اول خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1054
◀️بخش دوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1056
◀️بخش سوم خاطرات: https://eitaa.com/bonyadtarikh/1060
🔹«اتحاديۀ انجمنهاى اسلامى دانشجويان» در اروپا كه متأسفانه آلت دست « #جبهۀ_ملى » و « #نهضت_آزادى » قرار داشتند نيز در برابر طرح #حكومت_اسلامى امام موضع منفى گرفتند و زيركانه كوشيدند كه از كنار آن بىتفاوت بگذرند! و در نشريات خود نه تنها كوچكترين اشارهاى به مطرح شدن اين طرح از طرف امام نكردند.
🔸بلكه تلاش كردند كه نام «حكومت اسلامى» را نيز به قلم و زبان نياورند از اين رو، پس از گذشت نزديك به يك سال از طرح آن، فرازى از گفتار امام در طرح حكومت اسلامى را كه جنبۀ حاشيهاى داشته و هيچ ارتباطى به حكومت اسلامى ندارد در نشريه #مكتب_مبارز آوردند و مأخذ آن را «از درسهاى آقاى خمينى» ذكر كردند.
🔹آن فرازى كه از بحث حكومت اسلامى امام در مكتب مبارز آوردند اين است:
اسلام را به مردم معرفى كنيد تا بچه هاى ما گمان نكنند كه اين آخوندها در گوشۀ نجف يا قم دارند احكام حيض و نفاس مىخوانند، به سياست چه كار دارند! ديانت از سياست بايد جدا باشد! بى دينها اين را مى گويند، آنها (استعمارگران) گفتند كه بايد ديانت از سياست جدا باشد! از درسهاى آقاى خمينى( مكتب مبارز؛ ج 10، ص 39.)
🔸 در بهار سال 1350 آقايان #صادق_طباطبايى، مسئول «اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان» در اروپا (گروه پارسىزبان) و #صادق_قطبزاده به نجف آمدند. طى ديدار با آنان، اين پرسش را مطرح كردم كه چرا در برابر فراخوانى امام به غور و بررسى دربارۀ حكومت اسلامى، هيچگونه واكنشى از جانب شما بروز نكرد و در نشريه، ماهنامه و گاهنامۀ خود، كوچكترين اشارهاى به مطرح شدن اين بحث از طرف امام، نكرديد و دستكم دعوت امام را در اين زمينه به عموم «ابلاغ» نكرديد؟!
🔹آقاى #صادق_طباطبايى پاسخ داد كه اتحاديه نشستها و سمينارهايى جهت بررسى و تحقيق دربارۀ حكومت اسلامى تشكيل داده است و بچه ها به طور مرتب و پيگير روى اين موضوع دارند كار مى كنند و بزودى نتيجۀ تحقيقات آنان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت(که البته هیچگاه قرار نگرفت) و ما نمىخواهيم پيش از آنكه طرح حكومت اسلامى را كاملاً ارزيابى و حلاجى كنيم، در مورد آن مطلبى بنويسيم!
🔸آقاى #صادق_قطبزاده نيز ضمن چيدن مقدماتى به طور تلويحى اظهار داشت كه بعضى نظريات امام در بحث حكومت اسلامى از نظر جهان امروز درخور پذيرش نيست و نمى توان آن را عرضه داشت! و بايد روى آن بيشتر تأمل و بررسى كرد!
🔹در پاسخ آنان يادآورى كردم كه ما نمى گوييم و نمى خواهيم كه نظريات امام در طرح حكومت اسلامى را چشم و گوشبسته و بدون تحقيق و بررسى بپذيريد، امام نيز مدعى نيستند آنچه را كه دربارۀ حكومت اسلامى مطرح كرده اند، تمام است و هيچگونه نيازى به بحث، تأمل و بررسى ندارد ليكن بايد ديد كه چه سرّ مگويى اقتضا كرده است كه حتى خبر طرح حكومت اسلامى از طرف امام در نشريه هاى خبرى شما منعكس نشود؟ اگر شما با حكومت اسلامى از اساس مخالف نيستيد، هر چند بعضى يا بسيارى از نظريات امام را در زمينه آن قبول نداشته باشيد، بايد به دعوت امام جهت مطرح كردن طرح حكومت اسلامى و بررسى و تحقيق درباره آن پاسخ مثبت مى داديد و به طور رسمى از كليه دانشجويان، دانش پژوهان و دانشمندان اسلامى دعوت به عمل مى آورديد.
🔸اينجا بود كه دريافتم چرا برادر بزرگوار و ژرف انديش #حاج_سيد_مصطفى_خمينى نسبت به اين عناصر تا آن پايه بدبين بود كه خطر آنان را از كمونيستها بيشتر مى دانست و به برادران روحانى در نجف توصيه مى كرد كه از آنان دورى كنند و اجازه ندهند افرادى كه خود را در فرنگ زير پوشش اسلام پنهان كردهاند آنان را آلت دست خود قرار بدهند و استفاده ها بكنند!
نهضت امام خمینی، ج۲،صص 738-736
◀️ادامه دارد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆«انقلاب نامه» اثری جامع در بازکاوی زمینه ها، رخدادها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران
🔹پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلام؛ و وقایع گام نخست انقلاب، اکنون به تاریخ تبدیل شده اند و این نهضت امام خمینی است که هنوز جریان دارد و به پیش میرود.
🔸چهار دهه پیشین، توأمان با چالش و پیشرفت همراه بود. و روایت منصفانه و مستند این رویدادها، نیازمند نگاهی جامع به انقلاب بزرگ مردم ایران است.
🔹اکنون پس از گذشت آن همه چالش و کوشش و به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر ، نامه انقلاب را بار دیگر ورق میزنیم و روشنای امید را لابلای صفحاتش میبینیم تا راه آینده را بهتر از گذشته بپیماییم.
📚 #انقلاب_نامه، مجموعهای از چهارده مقاله با محوریت زمینهها، رخدادها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران است.
عناوین مقالات و آشنایی با کتاب:
🔹🔸https://b2n.ir/695661
🏢راههای تهیه کتاب:
🔹نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
تلفن: 22579192_021
نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
http://bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.