🔶 در حاشیه سخنان تحریفآمیز رییسجمهور در مرقد امام قدس سره :
❓آیا عنوان «جمهوری اسلامی» مفهومی بدون پیشینه است که در سال 1357 بوجود آمد؟
❓آیا پیش از سال 57 هیچ سخنی درباره «جمهوری اسلامی» گفته شده است؟
⁉️ادعای برخی از اعضای نهضت آزادی درباره القای این مفهوم به امام، چقدر با واقعیت سازگار است؟
✅پاسخ به سوالات فوق را در کتاب «پیش نویس قانون اساسی» چاپ «بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» می توان یافت.
✳️سخن نویسنده این است که نه تنها مفهوم «جمهوری اسلامی» بلکه پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز سالها پیش از انقلاب اسلامی توسط انقلابیون تهیه شده بود. بر اساس اسناد موجود، اولین پیش نویس قانون اساسی برای سیستم حکومتی جمهوری اسلامی در سال 1354 تهیه شده بود. بدلیل شرایط امنیتی پیش از انقلاب و رعایت اصول حفاظتی توسط انقلابیون، نویسنده این پیش نویس مشخص نشد اما احتمالا بدست آیت الله ربانی شیرازی نوشته شده است. انتشار چنین متنی نشان داد که انقلابی ها در فکر ارائه الگوی جانشین برای سیستم سلطنتی بوده و دارای تفکر ایجابی بوده اند...
🔵 گفتنی است؛ این اثر در فاصله یک سال به چاپ سوم رسیده است و ویرایش جدید آن به زودی وارد بازار می شود.
@bomyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔷 روایت تاریخی🔷
🔶گفت و گوی امام با یک ساواکی 🔶
💥 این روزها بحث در خصوص پیوستن به برخی کنوانسیونها و لوایح داغ است. یک طرف حامیان استقلال ملی و طرف دیگر غربگرایان یا غفلتزدگان.
دعوای این دو گروه برای امروز و دیروز نیست. برای نمونه گفت و گوی کمتر شنیده شده؛ بین امام قدس سره به عنوان نماد استقلالطلبی ملت ایران و یک ساواکی که در فضای وابستگی رژیم پهلوی به غرب تعریف میشود؛ میخوانیم:
🛫 « تاریخ، صبحدم روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ را اعلام میکرد. هواپیمای هرکولس نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران که حامل مرجع امت و رهبر انقلاب اسلامی امام خمینی بود، از فرودگاه مهرآباد به سوی ترکیه به پرواز درآمد...
آنگاه که هواپیما اوج گرفت، امام به سرهنگ افضلی (از مقامات ساواک) که در کنارش نشسته بود، رو کرد و گفت:
- آیا شما میدانید که من به جرم دفاع از حیثیت ارتش و #استقلال_وطنم تبعید میشوم؟...
آقای سرهنگ افضلی که گویا انتظار روبرو شدن با چنین سؤالی را نداشت، بیاختیار جابجا شد و با صدایی گرفته پاسخ داد:
⬅️ - تا روزی که به #آمریکا احتیاج داریم ناچاریم یکسری آوانسهایی به آنها بدهیم.
🔴 امام بیدرنگ پاسخ داد:
- یعنی حتی #نوامیس_مملکت خود را نیز در اختیار آنان قرار دهیم؟
⬅️ سرهنگ افضلی پاسخی نتوانست بدهد، لیکن با حرکت سر به این پرسش پاسخ مثبت داد.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۱۲-۱۳)
🔹 در آستانه بررسی #پالرمو و #CFT و دیگر کنوانسیونها و لوایح استعماری هستیم و برخی جریانات که دنباله فکریِ #پهلویهای_غربزده دیروزند همچنان به دنبال دادن آوانس و امتیاز به #آمریکای_در_حال_افول هستند.
تاریخ اثبات میکند که این راه به نفع #ملت_ایران نیست و باید بدانیم که برخی موافقان این طرحها و لوایح به حد پالرمو و CFT اکتفا نمیکنند و برای جلب رضایت آمریکا همچون سرهنگِ ساواکیِ دیروز؛ چه بسا حاضر به تحویل نوامیس مملکت نیز باشند.
📜 این درس تاریخ است و «تاریخ؛ روشنگر نسلهاست.»
@binyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💭 سؤال امروز: انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟
شاید شما هم این چند روز؛ در جلسات خانوادگی یا اماکن عمومی با این سؤال مواجه شده باشید. البته ممکن است سؤال شخصی خود شما هم باشد؛ بدون اینکه جلوی افراد کمتر انقلابی قرار گرفته باشید یا نوجوانِ پرسشگر فامیل شما را با پرسیدنش غافلگیر کرده باشد. سؤال این روزها که در آستانه چهل سالگی انقلابمان هستیم:
❓امام خمینی قدس سره چه خدمتی به این کشور کرد؟
❓ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟
کسانی که این سؤال را مطرح میکنند از نظر انگیزشی چند دستهاند:
🔸گروهی که حقیقتا میخواهند بدانند با یک نظام انقلابی چه تحولاتی در حوزههای عمومی اتفاق افتاده و با عملکردها و دستآوردها سر و کار دارند.
🔸گروهی که به دنبال حب و بغض شخصیشان نیستند؛ صرفا به دنبال تببین دستآوردها هم نیستند بلکه با نگاهی کاوشگرانه در جست و جوی رسیدن به یک الگوی نظم سیاسی و سامان اجتماعی مطلوب هستند...
🔸ضد انقلابی که انگیزه یا توان تجزیه و تحلیل دستآوردها را ندارند.
صرف نظر از خاستگاه سؤال؛ این پرسش بنیادی است که ذهن بسیاری از جوانان فرهیخته را به خود مشغول کرده و در آستانه چهل سالگی نظام اسلامی باید به آن پاسخ داد...
🔆 دکتر مظفر نامدار؛ دکترای علوم سیاسی ضمن مقالهای منتشر شده در فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد به این پرسش بنیادی پاسخ داده است. مقالهای که «خوشایند پرسشگرانی که هدفی جز شبههافکنی و فتنهانگیزی از طریق طرح پارهای از سؤالات دارند؛ نخواهد بود اما برای دو گروه و جریان دیگر ممکن است مفید و قابل توجه باشد.»
🔷دکتر مظفر نامدار برای رسیدن به پاسخی دقیق و علمی به این پرسش راههای گوناگونی را پیشرو داشت:
🔹مقایسه عملکرد انقلاب اسلامی با کشورهای پیشرفته
🔹مقایسه عملکرد انقلاب اسلامی با سایر انقلابها
🔹مقایسه عملکرد جمهوری اسلامی با کشورهای همسطح
اما از دیدگاه ایشان «اگر میخواهیم به یک داوری ملموس، عینی و علمی برسیم نمیتوانیم جمهوری اسلامی را با دوره صفویه یا حتی نظام قاجاریه مقایسه کنیم همانطوری که مقایسه و تطبیق دستآوردهای جمهوری اسلامی با دستآوردهای سایر انقلابات جهان و رژیمهای انقلابی ذهنی است زیرا زمینهها، شرایط و خاستگاههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هیچکدام از این انقلابات و نظامهای سیاسی حاکم بر آنها منطبق بر شرایط ایران نیست...»
در ادامه نیز سلسله مقالاتی ارائه میشود با هدف تبیین علمی و دقیق دستآوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی...
✅ شما؛ و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-دکتر مظفر نامدار(منتشر شده با نام «سلیماندارابی»)-بخش اول» :
http://yon.ir/GsZvJ
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟/بخش دوم
سؤالی است این روزها؛ نزدیکیهای #چهل_سالگی_انقلاب برای بسیاری به ویژه جوانان پیش آمده است. سؤالی که باید به صورت علمی و دقیق به آن پاسخ داد. دکتر مظفر نامدار، در بخش اول مقاله خود بنیانهای اساسی این پاسخ را تبیین میکنند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
ایشان؛ در بخش دوم مقاله خود «معیارهای ملموس دگرگونی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در دوره هفتاد ساله مشروطه و دوره بیست و پنج ساله انقلاب اسلامی [تا زمان نگارش مقاله] مورد مقایسه قرار میدهند.» و در ادامه؛ مطالبی را از نیکی کدی پژوهشگر مطرح آمریکایی بازگو میکنند که علی رغم غرضورزیها؛ به دستآوردهای انقلاب اسلامی اذعان داشته است:
🔷« سازماندهی اجتماعی اقتصادی پس از انقلاب به طرز چشمگیری تغییر پیدا کرد و در برخی عرصهها بهبودی نشان داد که یک مورد آن تأکید بر بهبود شرایط روستاها بود.
🔹#جهاد_سازندگی به صورت حرکت داوطلبانه برای کمک به برداشت محصول در سال 1358 آغاز شد، به زودی نقش گستردهتر و رسمیتری پیدا کرد و با کمک جمعیتهای محلّی برنامههایی از قبیل:
🛣جادهسازی،
🏞لولهکشی آب،
🌆تأمین برق،
🏨درمانگاه،
🏯مدرسه و کانالهای آبیاری را به اجرا آورد.
🔹در نواحی روستایی و فقرزده دستآوردها چشمگیر بود و به ویژه بر زندگی زنان و کودکان تأثیر گذاشته است.
🔹در عرصه آموزش؛ مدارس از بودجه دولتی یارانه دریافت میکردند؛ از جمله در ساخت و ساز مدارس در روستاها و نواحی فقیرنشین.
🔹در دسترس بودن مدارس باعث شد که حضور دختران آسانتر شود... امروزه تقریبا راه همه رشتههای دانشگاهی به روی زنان باز است.
🔹نرخ باسوادی زنان از 36 درصد در سال 1355 به 72 درصد در سال 1375 رسید. سطحی که [تا آن زمان] با ترکیه قابل مقایسه و بیش از دو برابر پاکستان است و هنوز در حال افزایش است.»
◀️نیکی کدی در ادامه میگوید:
«در ایران زمامداران اسلامگرا سیاستهایی را به اجرا درآوردهاند که در نهایت به توسعه یک #جامعه_سالمتر، آموزش دیدهتر و فرهیختهتر کمک میکند.»
نویسنده مقاله؛ جناب دکتر مظفر نامدار پس از تبیین اوضاع عمومی ایران در رژیم مشروطه سلطنتی، دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران را پس از انقلاب تبیین میکنند. تحوّلی که بر اساس اطلاعات آشکار بسیار مثبت تلقی میشود و عرصههای گوناگونی را شامل میشود:
🔹افزایش نرخ باسوادی
🔹حضور فعال و مؤثر در المپیادهای جهانی
🔹تقویت بنیه دروس علوم پایه علی الخصوص ریاضیات
🔹توسعه مقاطع تحصیلی
🔹توسعه مدارس فنی و حرفهای
🔹افزایش فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانشآموزان در کلاس
🔹توسعه پرورش استعدادهای درخشان
🔹افزایش سطح تحصیلی معلمین و افزایش ارائه خدمات به فرهنگیان
از جمله مواردی است که میتوان گفت انقلاب اسلامی در طول 20 سال نسبت به انقلاب مشروطه و رژیم سلطنتی در طول 70 سال برتری قابل توجهی داشته است...
برای مطالعه و یافتن پاسخهای بیشتر شما را به مطالعه این مقاله دعوت میکنیم.
✅ شما و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟-بخش دوم-دگرگونی در نظام آموزشی و پژوهشی ایران:
http://yon.ir/Kqdim
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️ انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟بخش سوم
🎙شاید شما هم سخنرانی اخیر #سید_مقاومت را شنیده باشید. به مناسبت چهل سالگی انقلابمان بخشی از دستآوردهای متعدد #انقلاب_امام_و_امت را برشمرد تا امیدی باشد در دل همه و پاسخی صریح به دشمنان و غرضورزان.
🇮🇷 این روزها روز شادی است و #افتخار؛ چهل سال چالش داشتیم و چهل سال پیروزی. پس بهتر است با نگاهی دقیق به گذشتهمان نگاه کنیم و کارهایی که کردیم را برشمریم تا بیشتر بدانیم«انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟»
📄 در این راستا دو بخش از مقاله علمی و سودمند دکتر مظفر نامدار را به اشتراک گذاشتیم.
بخش اول:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
بخش دوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
❇️ و در بخش سوم میخوانیم از «جمهوری اسلامی و دگرگونی در توسعهی انسانی ایران، افزایش امید به زندگی»
در این مقاله با زبان آمار و ارقام دستآوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بهداشت به تفصیل بیان شده است. بهبود قابل توجه وضعیت با :
◀️افزایش نرخ امید به زندگی
◀️افزایش تعداد پزشکان با تخصصهای گوناگون و در استانهای مختلف
◀️افزایش مراکز درمانی و بهداشتی
نویسنده این سلسله مقالات پس از بازگو کردن دستآوردها در عرصه بهداشت؛ در بخشهای بعد به بررسی پیشرفت در عرصههای دیگر پرداخته است که در روزهای آینده در مورد آن خواهیم نوشت.
✅ شما؛ و مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟»-بخش سوم
http://yon.ir/nxilD
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💎💎💎
در #فجر_فاطمی شیرینی پیروزی پس از چهل سال چالش در کام ما ایرانیان است. این شیرینکامی محدود به مرزهای ایران نبوده و #سید_مقاومت؛ سید حسن نصرالله را بر آن داشت تا وضع سیاه گذشته را به یاد همه آورد و دستآوردهای ملت ایران را برشمرد تا پشتیبانی خود را از نهضت امام و ملت نشان دهد. ایشان در بخشی از سخنان خود گفتند:
«مردم جنوب شهر تهران یادشان هست که (زمان شاه) برای آب آشامیدن صف میکشیدند.»
🔴 این سخن ساده اما به مذاق عدهای از #غرباندیشان خوش نیامد و به دلایل نامعلومی از رژیم منحوس پهلوی دفاع کرده؛ به فرزندان پاک مقاومت طعنه زدند و اینگونه نوشتند:
✏️«جناب سیدحسن نصرالله، که علاقه وافری به اظهار نظر در امور کشورمان دارند، از پاپ کاتولیکتر شدهاند.»
⚫️هرچند ادبیات این سخن خود گویای بسیار از مطالب است اما از آنجا که #گوینده_لیبرال آن دفاع مسبوق به سابقهای از اقتصاد رژیم پهلوی داشته و به جهت روشنتر شدن هرچه بیشتر حقایق؛ مطالبی را در خصوص #وضع_فاجعهبار اقتصادی در زمان پهلوی ارائه میکنیم.
📝گفتنی است پیش از این مخاطبین فرهیخته را به مطالعه چندین مقاله علمی دعوت نموده بودیم. برای سهولت دسترسی:
◀️بخش اول
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
◀️بخش دوم
https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
◀️بخش سوم
https://eitaa.com/bonyadtarikh/65
🔵علاوه بر مطالب فوق؛ اگر بخواهیم گوشهای از ضعف اقتصاد مردم در رژیم پهلوی را تشریح کنیم میتوانیم به نکات زیر اشاره کنیم:
۱. مصرفگرایی شدید رژیم شاه.
۲. اتکای بیش از ۹۰ درصدی بودجه به نفت؛ که اگر رژیم شاه باقی میماند قطعا هیچ اثری از تولید ملی نمیماند.
۳. وابستگی رژیم به واردات و سوء استفاده غرب و گرانفروشی آنان.
مواردی که در مقاله آقای حسن محمدی به خوبی تبیین شده است. در بخشی از این مقاله میخوانیم:
🔷«اگر شاه می ماند ما هنوز هم یک وارد کننده بیخاصیت بودیم و در واقع وارداتمان چندین برابر صادراتمان بود در حالیکه الان صادرات ما بیشتر هست.(با اینکه صادرات نفتمان بشدت کم شده است.)
متکی بودن به واردات خسارتهای بزرگی دارد از جمله اینکه در ذخیره کالاهای ضروری کمبود بوجود می آید.
بر اساس آمار در رژیم گذشته ، کشور تنها قادر بود غذای ۳۳ روز را در داخل تهیه کند. اکنون با توجه به ۲ برابر شدن جمعیت، کشور میتواند غذای ۳۰۰ روز را در داخل تهیه نماید.»
و همچنین در رابطه با توسعه انسانی میخوانیم:
🔷«توسعه انسانی شامل عدالت ، رفاه ، کاهش فاصله طبقاتی ، امید به زندگی،سطح آموزش،درآمد سالیانه و… هست. حالا عدد ایران بر اساس این معیار جهانی در سال قبل انقلاب، رتبه ی ۱۱۰ جهان را داشت اما اکنون به رتبه ۶۹ جهان رسیده یعنی ۴۱ پله صعود در بین ۱۸۲ کشور جهان! ایران در بین کشورهای جهان در این ۴ دهه بیشترین رشد شاخص HDI را داشته و رتبه اول در پیشرفت هست. ایران بر اساس شاخص توسعه انسانی، توسعهیافتهتر از ترکیه، چین و اندونزی و ۱۱۹ کشور دیگر است.»
و در رابطه با خدمات شهری:
🔷«خدمات شهری مثل راه و راه آهن و برق و تلفن و… به احتمال زیاد اگر شاه میماند هنوز هم باید با زغال و نفت و پِهن گوسفند (که در تنور می ریختند) و... خانهمان را گرم می کردیم.
شاه با اینکه دهها سال از کشف نفت و گاز در ایران می گذشت، تنها به پنج شهر لوله کشی گاز کرده بود و هدف عمده از تولید گاز، صادرات آن بود اما تنها تا سال ۱۳۷۹، تعداد شهرهای بهره مند از گاز به ۳۷۹ شهر رسید؛ یعنی ۷۶ برابر.»
همچنین مطالب سودمند و مستدلی دیگر که برای مطالعه آن میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:
http://yon.ir/0aKZJ
⁉️بنابراین دادههای آشکار باید دید از چه رو #وابستگان_غرب اینچنین به انکار واقعیات پرداخته و با وجود اینکه تصریح میکنند که با تمام یاختههای بدنشان لیبرال هستند؛ از چه رو و به چه علت با معدود افرادی که سودای احیای سلطنتطلبی دارند؛ به اشتراک گفتمانی رسیدهاند؟
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
امام خامنهای مدظلهالعالی در دیدار اخیر با نیروی هوایی:
« متاسفانه #تاریخ_انقلاب و تاریخ حوادث و نقشآفرینیهای عجیبی که در تاریخ انقلاب شده برای خیلیها ناگفته و ناشناخته است. » ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥 «برای برداشتن #گامهای_استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.
◀️دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، #تحریف و #دروغپردازی دربارهی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همهی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیادهنظامش نمیتوان شنید.»
🔴گزیدهای از بیانیه جدید و بسیار مهم امام خامنهای مدظلهالعالی خطاب به ملت ایرام به ویژه #جوانان؛ در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی
🖊متن کامل بیانیه :
http://yon.ir/jobpN
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟ بخش چهارم
✳️ تبیین دستآوردهای نظام اسلامی در چهل سال گذشته آنقدر پر اهمیت است که امام خامنهای مدظلهالعالی بخش قابل توجهی از تبیین #گام_دوم انقلاب را به این مهم اختصاص دادند.
بدیهی است که تبیین دستآوردهای نظام اسلامی جدا از آشنایی با واقعیات تلخ گذشته نیست و برای دیدن موقعیت امروز باید وضعیت دیروزمان را مشاهده کنیم امری که چند وقتی است آن را پی گرفتیم و با مطرح کردن این پرسش که «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟» گامی در این مسیر برداشتیم:
◀️بخش اول
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
◀️بخش دوم
https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
◀️بخش سوم
https://eitaa.com/bonyadtarikh/65
🔵کوتاهگفتار این بخش را به وضعیت روستایی ایران؛ قبل و بعد از انقلاب اسلامی اختصاص میدهیم و در این راستا نگاهی
به «طرح اصلاحات ارضی» میاندازیم.
⚫️طرحی آمریکایی که توسط ذهن سوسیال-دموکرات و سلطنتطلب حسن ارسنجانی القاء شد و خسارات فراوانی را به کشاورزی ایران وارد کرد.
⚫️طرحی با تقسیمات ارضی محدود و نمایشی که در همان ابتدای اجرا به دلیل روش نابخردانه تقسیم زمین اوضاع کشور را آنقدر به هم ریخت که دولت به ناچار در سال 1342 مبالغ هنگفتی گندم از آمریکا وارد کرد.
⚫️طرحی شکست خورده که حتّی قادر به تأمین معیشت دهقانان نیز نبود و در مراحل بعد نیز زمینه ورود سرمایهگذاران چند ملیتی و ودر نهایت نابودی کشاورزی ایران را فراهم کرد.
❓امّا اجرای این برنامه با چه اهدافی بود و چگونه باعث نابودی کشاورزی ایران شد؟ و چطور پس از گذشت تنها چهار سال؛ وابستگی ایران به واردات خارجی و از بین رفتن امنیت غذایی را به چهار برابر افزایش داد؟
در کنار پاسخ به این سؤال باید دید که در عصر جمهوری اسلامی و در مقایسه با سلطنت مشروطه؛ به جامعه روستایی چه خدماتی صورت گرفته است؟ گوشهای از این خدمات:
◀️قبل از انقلاب از سال 1317 تا سال 1357 (مدت چهل سال) فقط 8000 کیلومتر راه شوسه روستایی در کشور ساخته شد که بخش اعظمی از این راهها فاقد مختصات فنّی و ابنیه ضروری بودند.
🔵پس از انقلاب و به همّت جهاد سازندگی از سال 1357 تا 1377 (مدت بیست سال) 75000 کیلومتر راه شوسه با مختصات فنی و ابنیه در روستاهای ایران ایجاد شد.
◀️قبل از انقلاب به ندرت راههای روستایی ایران دارای روکش آسفالت بود.
🔵 تنها پس از گذشت 11 سال از عمر جمهوری اسلامی ایران (تا سال 1368) حدود 6445 کیلومتر از راههای روستایی ایران آسفالت شد.
گفتنی است« شبکه عظیم راهها به عنوان یکی از اساسیترین مبانی ارتباطات امروزه یکی از شاخصهای توسعه محسوب میشود. اثرات راه بر اقتصاد روستایی؛ رابطه نزدیک با افزایش سطح زیر کشت، کاهش هزینه حمل و نقل محصولات کشاورزی، امکان بهرهبرداری با بازده بیشتر و افزایش تولید در واحد سطح، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ارتباط با نهادهای خدماتی مثل بیمه، بانک و غیره؛ رونق سریع اقتصاد کشاورزی و... دارد.»
برای پاسخ به سؤالات شما و دریافت آمار و اطلاعات دقیق در این زمینه:
📄مقاله «انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟اصلاحات ارضی، نابودی اقتصاد کشاورزی و از بین رفتن امنیت غذایی در دوران پهلوی»-دکتر مظفر نامدار- دریافت:
http://yon.ir/Hv2Qh
📃نسخه PDF :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/73
🔹🔹🔹
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟.pdf
1.45M
🖊مجله تخصصی 15 خرداد- مقاله انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟ اصلاحات ارضی و وضعیت روستایی
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟بخش آخر
با شما همراه بودیم در مسیر تبیین هرچه بیشتر دستآوردهای نظام اسلامی در مقایسه با نظام سلطنت مشروطه:
◀️گام اول:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
◀️گام دوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
◀️گام سوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/65
◀️گام چهارم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/72
و نمیتوان گفت این کوتاهنوشت؛ گام آخر در مسیر برشمردن دستآوردهای بیشمار نظام اسلامی است که در این زمینه باید کتابها نوشت و مستندها تولید کرد.
در این بخش با ارائه مستندات متقن و آمار و ارقام دقیق و جهانی؛ با صحنهای تلخ روبرو میشویم و منظری دل انگیز. صحنهای تلخ از عقبافتادگی ملتمان و چپاول سرمایههای مردمی توسط بیگانگان و مزدوران و منظری دلانگیز از اراده ملت برای تغییر در چارچوب نظام اسلامی. گوشهای از این صحنه برای شما:
⚫️ نبود قانون ایجاد رفاه و رفع فقر و محرومیت در قانون اساسی مشروطه سلطنتی
🔵 وضع قانون پیریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه تغذیه و مسکن و کار و بهداشت؛ طبق بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی
⚫️ لولهکشی گاز تنها ۵ شهر در کل دوران پهلوی
🔵 لولهکشی بیش از ۴۰۰ شهر در دوران جمهوری اسلامی تا سال ۱۳۸۱
⚫️شبکه گاز طبیعی کشور؛ تنها دو هزار کلیومتر تا پایان پهلوی
🔵 ۳۰ برابر شدن شبکه گاز طبیعی کشور و رسیدن به ۵۹ هزار کیلومتر شبکه گاز
⚫️ تنها ۱۳ سد مخزنی در کل دوران ۵۰ ساله پهلوی
🔵 ارتقای سدهای مخزنی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به حدود ۷۲ مخزن
🔻🔻🔻
این موارد بخشی از ثمرات عظیم اراده دینی و ملی مردم ایران بود و برای مطالعه بیشتر:
http://yon.ir/HGZ4I
فایل PDF:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/77
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
جمهوری اسلامی و دگرگونی در ابعاد اجتماعی توسعه انسانی ایران .pdf
1.2M
مجله تخصصی 15 خرداد-«انقلاب اسلامی برای ایران چه کرد؟جمهوری اسلامی و دگرگونی در ابعاد اجتماعی توسعه انسانی ایران»
آدرس مقاله:
http://yon.ir/HGZ4I
🔸🔸🔸
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆نشست و هماندیشی با موضوع:
«خط مقاومت، خط سازش»
❇️به مناسبت چهلمین سالگرد #پیروزی_انقلاب_اسلامی، نشست و هماندیشی با موضوع «خط مقاومت، خط سازش» با حضور حجتاالاسلام و المسلمین دکتر سید حمید روحانی، دکتر مظفر نامدار، جناب مسعود رضایی، دکتر ابراهیم فیاض، آقای علیرضا سلطانشاهی، حجتالاسلام و المسلمین مقدمی، دکتر نیکرو، استاد محمدحسن رجبی و آقای صالحی در محل بنیاد برگزار شد. مشروح مطالب این جلسه بزودی در فصلنامه ۱۵ خرداد منتشر خواهدشد.
✅ با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🖊چند روزی است که از صدور بیانیه #گام_دوم توسط امام خامنهای مدظلهالعالی میگذرد. بیانیهای مهم و اثرگذار که #موجی_جدید میان جامعه نخبگانی به ویژه جوانان ایجاد کرده است و در بردارنده مطالب و نکاتی است که تبیین آن برای روشن شدن مسیرمان در آینده مفید خواهد بود.
🔵یکی از نقاط برجسته این بیانیه، اشاره به شکستن فضای فکری-مکتبی حاکم بر جهان و تبدیل دنیای دوقطبی به سه قطبی با وقوع اتقلاب اسلامی است:
◀️« پس آنگاه #انقلاب_ملت_ایران؛ جهان دو قطبی آن روز را به جهان سه قطبی تبدیل کرد و سپس با حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانه جدید «اسلام و استکبار» پدیده برجسته جهان معاصر و #کانون_توجه_جهانیان شد.»
🔵این مطلب اشاره به واقعهای تردید ناپذیر دارد: شکستن هژمونی مدرنیته و اصول غیر بومی و ظالمانه حاکم بر آن توسط امام و امت و مهندسی و معماری شالودهای که نه تقلیدی و گرتهبردارانه بود و نه ستیزهجو.
❓اما سوال اساسی اینجاست که این شالودهشکنی و نظامسازی بر اساس چه اصول و قواعدی بود؟ اصولی که شناخت هرچه بیشتر آن ما را به فهمی دقیقتر از نهضت امام و امت میرساند و صف انقلابیون حقیقی از ضد انقلاب و #انقلابیهای_کمرنگ را بهتر مینمایاند.
◀️گوشهای از این قواعد، که به نحو استقرائی و نه عقلی و انحصاری است:
🔹۱. پرهیز از پیشفهمهای معرفتی و تاریخی در به کارگیری مفاهیم سیاسی
🔹۲. تشکیک در مشهورات شبهفلسفی، شبهعقلی، شبهروشنفکری و شبهتاریخی در معرفت سیاسی
🔹۳. پایبندی به منطق حاکم بر اندیشه سیاسی شیعه و نوآوری در تبیین
🔹۴. پایبندی به منطق حاکم بر فقه و بسط موضوعات
🔹۵. پایبندی جامع به عناصر معرفت در تمدن اسلامی و نوآوری در تلفیق (و نه تفکیک)
🔹۶. پایبندی به مسیر تاریخی اندیشه اسلامی و حرکت در موضع و منزل
❇️امام در صحنه شگفتانگیز نوآوری خود؛ سیطره تعاریف پوسیده غربی بر مفاهیم سیاسی را میشکند و از ساختارها و شالودههای گفتمان رسمی عبور میکند و بدون تجدید نظر در ارکان سیاسی فقه شیعه ساختار مترقی جمهوری اسلامی را ارائه میکند که نه استبدادی است و نه التقاطی و سرانجام امام قدس سره منظومه معارف اسلامی را در پیوندی جذاب در ساحت سباست ارائه میکند و معارف باطل طاغوتی را کنار میزند.
✅برای مطالعه؛ شما و مقاله:
«امام خمینی قدس سره ؛ انقلاب اسلامی و شالودهشکنی سیطره گفتمانهای رسمی در حوزه سیاست/بخش اول»:
http://yon.ir/QyRDe
مقاله را به صورت PDF اینجا بخوانید :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/81
🔸🔸🔸
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
امام خمینی و انقلاب اسلامی؛ شالودهشکنی.pdf
1.42M
مقاله «امام خمینی قدس سره؛ انقلاب اسلامی و شالودهشکنی سیطره گفتمانهای رسمی در حوزه سیاست بخش اول»
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️حدود یک هفته قبل بود که یکی از اهالی سیاست؛ #شبههای_تکراری را بر سر زبانها انداخت:
« تردید در اصالت نامه تاریخی امام قدس سره به آیتالله منتظری در ششم فروردین »
🔸این شبهات گرچه در گذشته بارها و بارها از سوی افراد و نهادهای مختلف پاسخ داده شده بود اما یه دلیل #سطحینگری و #سادهانگاری یا دلایل و اغراض دیگر این مطالب نادرست تکرار شود.
⁉️اما سؤال اساسی اینجاست که ریشه این تشکیکها کجاست؟
🔵حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی؛ رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ در مصاحبه با فارسنیوز به این سؤال پاسخ دادند:
◀️ «مسئله دیگری که باعث میشود #بیت_منتظری اینگونه علیه سیداحمد آقا موضعگیری کند این است که میدانند آقای منتظری با این روش ننگی به بار آورد که زدوده نمیشود و از آنطرف نیز نمیتوانند امام را زیر سؤال ببرند، چون از نظر اعمال و رفتار فردی مقدس است و امام درباره این شخص موضعگیری کرده است که دیگر جای هیچگونه اعتبار و آبرویی برای او نمیماند بنابراین باید به نحوی دیدگاه امام نسبت به او را زیر سؤال برد و بگویند حرف امام نبوده است، همین روش را #نهضت_آزادی هم دارد، وقتی نهضت آزادی با پاسخ امام به وزیر وقت کشور در سال 66 مواجه میشود ناچار است که بگوید این اصلاً این حرف ها دستخط امام نیست.
نهضت آزادی یا باید آنچه را که امام درباره اینها گفته بود که میخواهند کشور را تحویل آمریکا بدهند بپذیرند و ساقط شوند یا باید بگویند این خط و حرف امام نیست، لذا بیت منتظری اکنون نیز همین خط را دنبال میکند و طوری وانمود می کنند که نامه 6 فروردین دستخط امام نبوده است و از این طریق خود را تبرئه می کنند و برای منتظری اعتباری دریوزگی می کنند اما راه بهجایی نبردهاند...
در نامه حضرت امام به وزیر کشور درباره نهضت آزادی و چه در نامه ششم فروردین درباره منتظری، خطشناسان آن را بررسی کردند و کسی نتوانست کوچکترین تردیدی در آن بیاورد. »
🎙متن کامل مصاحبه:
http://yon.ir/Zdo1D
📩 متن نامه ششم فروردین امام قدس سرهالشریف به آیتالله منتظری:
http://yon.ir/kqldG
🔸🔸🔸
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
💥پاسخ رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به شبهات مطرح شده در خصوص اصالت نامه ششم فروردین امام قدس سره به آیتالله منتظری
💥نقش حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی در تاخیر انتشار نامه امام قدس سره به منتظری چه بود؟
💥 پاسخ امام خمینی قدس سره به مخالفتها در مورد انتشار نامه :
«پشیمان خواهید شد.»
🔸🔸🔸
سرویس سیاسی جامنیوز طی مصاحبه؛ به گفت و گو با رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در خصوص #شبهات_تکراری با محوریت نامه ششم فروردین امام خمینی قدس سره به آیتالله منتظری پرداخت.
◀️متن مصاحبه:
http://yon.ir/sYbwj
🔸🔸🔸
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔳 عالم جامع 🔳
⚫️روح بلند #عالم_پارسا و متعهد؛ حضرت آیتالله مؤمن رحمهالله دار فانی را وداع گفت.
⚫️رهبر معظم انقلاب اسلامی به همین مناسبت پیام تسلیت صادر نمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیةالله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت عالم وفادار و متعهد حضرت آیتالله مؤمن قمی رحمهالله ؛ بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به زودی بخشهایی از #مصاحبه_اختصاصی و منتشر نشده با ایشان را به اشتراک خواهد گذاشت.
⚫️ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستین بار منتشر کرد:
🔳اظهار نظر مرحوم آیتالله مومن پیرامون امامخمینی(ره) و مقام معظم رهبری:
«امام خمینی فردی استثنایی بود که خداوند او را ذخیرهای قرار داده بود که نظام ستمشاهی از بین برد و حکومت اسلامی را تشکیل داد.
بعد از حضرت امام هم خداوند کاری کرد که خبرگان به حضرت آیتالله خامنهای سلمهالله تعالی توجه پیدا کنند و ایشان هم مثل شیر ایستاده و انقلاب را پیش میبرد.»
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ دو روز پیش جامعه اسلامی و حوزه علمیه قم دچار #ضایعهای_اسفبار شد و یاری باوفا و یاوری متعهد را از دست داد.
⚫️ رحلت آن عالم بزرگوار گرچه به سختی جبرانپذیر است اما مسیر ایشان که نشأت گرفته از نظرات ناب حضرت امام قدس سره بود زنده است.
◀️به همین مناسبت؛ بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گزیدهای از مصاحبه اختصاصی خود با ایشان را به اشتراک خواهد گذاشت که حاوی نکاتی ارزنده در مورد مسئله استکبارستیزی و همچنین #وظایف_سیاسی_علما است.
⚫️ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷دیدگاه مرحوم آیت الله مؤمن قمی در خصوص مبارزه با ظلم و استکبار و #وظایف_سیاسی_علما
⚫️بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سال گذشته مصاحبهای تفصیلی با مرحوم آیتالله مؤمن انجام داد. مصاحبهای متین که حاوی نکات ارزنده بسیاری بود.
⚫️اکنون به مناسبت درگذشت آن عالم پارسا؛ وفادار و متعهد بخشهایی از آن مصاحبه را برای مخاطبان فرهیخته به اشتراک میگذاریم.
🎥گزیده اول مصاحبه:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/99
🎥 در گزیده دوم از مصاحبه منتشر نشده بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی میبینید:
« [استکبار] نه تنها حکومت ایران را؛ حکومت جهان را و همه حکومتهای اسلامی دیگر را و دنیا را میخواستند در قبضه داشته باشند که اسلامی در کار نباشد.
باید مقابل اینها ایستاد و پدرشان را درآورد و این نظر حضرت امام است. نظر حضرت امام [نظر] شخص نیست؛ نظر خداست که «أخذ الله علی العلماء ألّا یقارّوا » که سکون نداشته باشند در مقابل خلافکاری اینها...
هرچه آدم از دستش برمیآید باید مقابل این ستمگران بایستد. قهرا اینجا فقط بخواهد به مسئله درس و بحث بپردازد و توجهی به این مسائل نداشته باشد نمیشود. اگر مسلمان است این وظیفه است.»
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.