فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مجاهد پارسا
🔴بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مقام معنوی و انقلابی شهید آیتالله اشرفی اصفهانی
🔻در آستانه شهادت آیتالله اشرفی اصفهانی
#شهید_آیتالله_اشرفی_اصفهانی، عالمی ربانی، #مجاهدی_پارسا و #عاشق_حضرت_امام (ره) بود و همواره از امام مدد میگرفت. من عمیقاً به ایشان ارادت می ورزیدم. این پیر سالخورده و روشنضمیر در دوران #جنگ_تحمیلی، لباس نظامی به تن کرده و اسلحه به دوش گرفته بود و در صحنههای گوناگون نبرد حضوری فعال داشت و همواره در دفاع از اسلام و انقلاب پیشقدم بود.
یاد و خاطرهی این بزرگواران هرگز نباید از #تاریخ_انقلاب_اسلامی و اذهان مردم پاک شود و از کنارشان به سادگی گذشت. این خونهای پاک، شعلهی مقدس انقلاب اسلامی را پیوسته برافروختهتر و گدازندهتر خواهد کرد.(دیدار خانواده شهید آیتالله اشرفی اصفهانی با رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۰۷/۲۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۱ مهر ۱۳۵۹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️امام خمینی و مقابله حقارت #کاپیتولاسیون
🔻هنوز بیش از چند روزى از احیا و تصویب رژیم #کاپیتولاسیون نگذشته بود، که مجلۀ داخلى مجلس شورا ـ که متن کامل سخنرانى ها و گفتگوهاى نمایندگان و رئیس دولت درباره لایحه یادشده ـ به دست امام رسید و او با مطالعۀ آن، دریافت که رژیم شاه، بار دیگر چه ضربۀ ویرانگرى بر بناى استقلال ایران زده و چه خیانت بزرگى به ملت شریف و آزادۀ این کشور کرده است.
🔺پس از تصویب قانون مصونیت مستشاران امریکایى که روز سه شنبه ۴۳/۷/۲۱ در مجلس شوراى ملى به تصویب رسید، ولى در جراید و رادیو انتشار نیافت، بعضى از اشخاص ناراحت و ماجراجو به وسیله تلفن به منازل بعضى از شخصیتهاى سیاسى کشور تلفن نموده و مى گویند با تصویب این قانون، حیثیت ایرانى از بین رفته و کشور ایران به امریکایىها فروخته شده و من بعد آنها هر کارى بخواهند، بدون هیچ مانع و رادعى در ایران انجام خواهند داد و کسى حق اعتراض به آنها ندارد.
📄 فصلنامه پانزده خرداد، شماره ۴۱٫۴۲، ص۲۴۱
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸وحشت جبهه استکبار از جبهه مقاومت
🔻به مناسبت بازگشت شهدای مظلوم خانطومان
🔹جنایات آمریکا در سوریه، عراق، یمن و... به خاطر این بود که #اتحاد_محور_مقاومت را در هم بشکند یا حداقل به چالش بکشاند و جلوی این سخن امام که باید #انقلاب صادر شود گرفته شود، ولی انقلاب صادر شد، #بیداری_اسلامی هم پدید آمد و شکستهای پیاپی در #سوریه و عراق و یمن و ایران وحشت عجیبی برای استکبار به وجود آورد. (بیانات حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (97.8.14))
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
جریان اعتدال.pdf
395.2K
✳️مقام معظم رهبری: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند!
🔹«بعضیها اسم #عقلانیت و #عقل را میآورند اما منظورشان #ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.
#ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند، زیرا عقلانیت بهمعنای محاسبه درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار میکنند.»(مقام معظم رهبری؛ 21مهر1399)
◀️پینوشت:
#خردهجریان_اعتدال، طایفهای سیاسی است که به تبع پدر سیاسی خود، آقای #هاشمی_رفسنجانی دیرزمانی است مناصب حساس کشور را به دست گرفته و در هفت سال اخیر سکان اجرایی کشور را در دست دارد.
جریان مذکور تلاش دارد یکی از محورهای فکری و اجرایی خود را « #عقلانیت » جلوه دهد. این در حالی است که عقلانیت تعریفشده در قاموس سیاسی آنان بریده از وحی است و در مقاطع مختلف رنگ و بوی ترس و انفعال و سازش به خود میگیرد.
شناخت هرچه بهتر طایفه موسوم به «اعتدال» در انتهای دولت متبوعشان ما را به درک دقیقتری نسبت به آرایش سیاسی کشور خواهد رساند.
🖇ضمیمه برای مطالعه بیشتر:
مقاله «شاخصشناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی»-فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۲ مهر ۱۳۵۹
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️اقدامات #آیتالله_اشرفی در بزرگداشت شهادت #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
🔹با گسترش برگزاری سلسله مجالس ترحیم #آیتالله_سیدمصطفی_خمینی، کرمانشاه نیز میزبان مردم عزادار در مساجد و حسینیههای بزرگ شهر میشود.
🔸اطلاعیهای برای دعوت از مردم و روحانیون در تمام #کرمانشاه پخش و بزرگترین مراسم، از سوی #آیتالله_اشرفی_اصفهانی برگزار شد. با وجود تدابیر امنیتی شدید توسط #حکومت_پهلوی، این مراسم در مسجد بروجردی کرمانشاه برپا شد. ساواک در صدد دستگیری سخنرانان آن مراسم بود که شبانه از کرمانشاه خارج شده بودند.( انقلاب اسلامی در کرمانشاه، جلد دوم،ص24 )
🔹در سند دیگری راجع به برگزاری مراسم ختم برای حاج آقا مصطفی خمینی آمده است:
🔻«مجلس ترحیمی برای نامبرده بالا [شهید حاج مصطفی خمینی] توسط حاج عطاءالله اشرفی ... در مسجد بروجردی برگزار گردید. در این مجلس حدود 600 نفر حضور داشته که از این عده حدود 50 نفر روحانی و طلبه که از قم آمده بودند حاضرین جلسه را تشکیل میدادند.»
🔸در این مراسم به شدت از #رژیم_پهلوی انتقاد شد که بازتاب بسیار زیادی در میان مردم کرمانشاه داشت. پس از این مراسم آیت الله اشرفی اصفهانی بلافاصله به ساواک احضار، اما به دلیل کهولت سن فرزندشان به جای ایشان به شهربانی رفتند.(همان)
🔹#امام_خمینی (ره) در نامهای به آیتالله عطاءالله اشرفی اصفهانی در تاریخ 26 آذر1356 برابر با 6 محرم1398 نوشتند:
«به عرض عالی میرساند از قرار مسموع در این حادثه، مرقومات و تلگرافهایی شده و غالباً نرسیده و نیز معلوم میشود که جنابعالی مجلس داشته و تحمل زحماتی نمودهاید. لازم شد از جنابعالی و سایر آقایانی که اظهار عطوفت نمودهاند، تشکر کنم. از خداوند تعالی سلامت و سعادت همه را خواستار و امید است، موفق شویم در راه #اهداف_مقدسه_اسلامی، این چند روز باقی عمر را بگذرانیم. امید دعای خیر از جنابعالی و سایر آقایان دارم. مستدعی است، تشکر اینجانب را به دوستان و اهالی محترم ابلاغ فرمایید. والسلام علیکم و رحمتالله. روحالله الموسوی الخمینی» (صحیفه امام خمینی، ج3، ص286)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ارتجاع نجف علیه امام خمینی قدس سره الشریف
✳️نقدی تاریخی بر واگویههای منسوب به آقای رسول جعفریان
🔹طرح برخی مسائل چالش برانگیز و بعضا مخدوش در مصاحبه جنجالی یکی از #معممین( 29شهریور99)، انتشار موجی از نقدهای علمی در #حوزه_علمیه_قم و #مجامع_دانشگاهی را به دنبال داشت.
🔸هرچند حجم انتقادات علمی در برابر سخنان مناقشه برانگیز ایشان فراتر از انتظار و بسیار زیاد بود، و در شرایطی که از #ابررسانههای_جریان_غربزده نیز کاری بر نمی آمد، تعداد معدودی از چهره های رسانه ای و سیاسی همگرا، احتمالاً برای تغییر فضا، به حمایت از وی پرداختند. که یکی از آنها، آقای رسول جعفریان بود.
🔹در صفحه توییتری آقای رسول جعفریان متنی منتشر شد که در آن آمده بود:
«حوزه قم، باید مثل نجف، زمینه طرح همه دیدگاهها را فراهم کند.»
🔸گذشته از اینکه گفتار فرد حوزوی مورد نظر و #تمسخر_اقتصاد_اسلامی توسط وی نشانه فراهم بودن زمینه طرح دیدگاهها در حوزه علمیه است و جدا از دوگانه کاذبی که برخی چهرههای سیاستزده میان #قم و #نجف ایجاد کرده و میکنند باید دید آیا واقعاً در حوزه علمیه نجف، با اذعان به قداست مجاورت با بارگاه حضرت امیر(علیهالسلام) و تلاشهای مخلصانه علمای اصیل و متعهد آن دیار، زمینه طرح همه دیدگاهها فراهم بوده است؟
🔹البته حوزه علمیه تشیع همواره #مهد_آزاداندیشی بوده و هست و این مطلب اختصاصی به قم و نجف و سامراء و... ندارد اما در هر صورت #جریان_متحجر و #غیرانقلابی و بلکه #سیاست_ستیز و #سکولار، در حوزه علمیه نجف حضور داشت؛ این جریان نه تنها توان شنیدن کلام حق امام خمینی قدس سره الشریف را نداشتند بلکه علیه حرکت اسلامی ایشان دست به اقدامات موذیانه میزدند. جالب اینجاست یکی از اقدامات موذیانه و خلاف شرع ارتجاع نجف ، #تهمت_چپگرایی به امام قدس سره الشریف و یاران صدیق وی بود که با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی توسط فرد معمم مورد حمایت آقای جعفریان نیز تکرار شد.
🔸بازخوانی این کارشکنیها #عیار_تاریخی مناسبی برای صحتسنجی کلمات متلبسین به تاریخنگاری خواهد بود. در بازخوانی کارنامه سیاسی حوزه نجف، حتما برکات وجود برخی مقدسین و متقین در حوزه علمیه نجف و خدمات این حوزه مقدسه به جهان تشیع و اسلام، خاصه حضور انقلابی و مبارزاتی در برخی برهه ها، در جای خود محفوظ است و صراحتا باید گفت حوزه علمیه قم، نجف، سامراء، مشهد و... در طول تاریخ پرافتخار تشیع و در کنار هم همواره مهد علمای متعهد و مجاهد بوده و هستند اما در کنار این حقیقت روشن، وجود جریان سکولار و سیاست ستیز نیز قابل انکار نیست.
🔻بازخوانی کارشکنی متحجرین حوزه علمیه نجف علیه دیدگاه و اقدامات سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف:
🔹بخش اول:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1867
🔸بخش دوم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1868
🔹بخش سوم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1869
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴کارنامه ارتجاع نجف در مقابله با درس امام خمینی
◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/1
✳️بازخوانی کارشکنی متحجرین حوزه علمیه نجف علیه دیدگاه و اقدامات سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف
🔹 #رژیم_پهلوی به تبع نقشههای استعمار و استکبار جهانی امام خمینی قدس سره الشریف را به #نجف تبعید کرد و عوامل #نفوذی استعمار که نقش خود را به خوبی میدانستند، منتظر اولین سخنرانی و موضعگیری امام قدس سره الشریف بودند. آنها انتظار داشتند امام در نخستين سخنرانى خود در عراق با موضعگيرى تند و پرخاشجويانه عليه شاه آن هم در محيطى كه اسم سياست را بر زبان آوردن كفر شمرده مىشد، زمينۀ كوبيدن خود را در سطح حوزۀ نجف هموار كند و سوژهاى به دست آنان دهد، تا با برچسب « #آخوند_سياسى » او را در آن حوزه ساقط كنند، از اين موضع تاكتيكى و اصولى او در اولين نطق، سخت در شگفت ماندند و از روشنگرى ريشهدار و دگرگونكننده او كه رشتههاى چندين ساله آنان را پنبه مىكرد، نگران شدند و تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا از هر راه ممكن فرياد اين فريادگر بزرگ قرن را خاموش كنند و او را در ميان #حوزه و #جامعۀ_عراق به انزوا بكشانند و براى پيشبرد نقشۀ خود، شمارى از #كارآزمودههاى_زبردست_حوزه را واداشتند كه در درس امام شركت كنند و با ايراد و اشكال بكوشند كه او را درمانده سازند و يا دستكم او را در مسائل علمى ناتوان جلوه دهند و از اين راه طبل بیسوادى را عليه او به صدا درآورند و او را براى هميشه از سطح مراجع و علما پايين آورند و خاطر آشفته و نگران شاه و ساواك و «C.I.A» را براى هميشه از خطر او آسوده سازند.
🔸رژيم شاه كه از روآوردن فراوان #تودههاى_مسلمان به امام و تقليد از او، سخت وحشتزده و بيمناك بود كمترين انتظارى كه از مهرههاى كهنهكار استعمار در نجف داشت پايين آوردن امام از مقام مرجعيت و از جرگه مراجع بود كه از طريق ايجاد اشكال و ترديد در اذهان تودههاى مسلمان نسبت به درجه علمى او، امكانپذير مىشد.
🔹از اين رو با شروع درس امام، كارآزمودههاى مجامع علمى و روحانى نجف كه در بحث و ايراد و اشكال و كوبيدن حريف، تخصص ويژه داشتند، به حوزۀ درس امام هجوم آوردند، تا با #اشكالتراشىها، #نكتهگيرىها و به كار انداختن فوت و فن ويژه خود، به اصطلاح كار امام را يكسره كنند! آنان را عقيده بر اين بود، و عمرى چنين آموخته بودند، كسى كه در #حوزۀ_علميۀ_نجف تحصيلنكرده باشد اساساً عالم و مجتهد نيست، از اين رو مغرور بودند كه امام چون فارغالتحصيل حوزۀ نجف نيست نمىتواند در برابر محققان و كاوشگران مقاومت كند و زود از پا در مىآيد!
🔸امام درس رسمى خود را از مكاسب محرمه آغاز كرد و درهاى تازهاى از ژرفاى دانش خود را بر روى دانشپژوهان حوزۀ نجف گشود و مطالب ارزنده و ناشنيدهاى به حوزۀ علميۀ نجف عرضه كرد كه بسيارى از علماى فارغالتحصيل و بىنياز از تحصيل را به شگفتى واداشت و بهتزده كرد تا آنجا كه بعضى از مقامات برجسته روحانى آنگاه كه در حوزۀ درس امام حضور يافتند، صريحاً اعتراف كردند:
🔹«ما پيش از آمدن #آيتاللّه_خمينى به نجف اشرف باور نمىكرديم كه در دنياى علوم اسلامى حرف تازهاى باشد كه ما نشنيده باشيم ولى آنگاه كه ايشان به نجف اشرف منتقل شدند و درس شروع فرمودند، دريافتيم كه خيلى مطالب علمى و پرارزش است كه ما نشنيدهايم، نيز پيش از تشريففرمايى ايشان به نجف اشرف ما خود را فارغالتحصيل پنداشته، گمان مىكرديم كه از تحصيل بىنيازيم؛ ليكن وقتى در محضر درس آيتاللّه خمينى حاضر شديم فهميديم كه هنوز بايد درس بخوانيم....»
🔸ارتجاع نجف كه از تعصبات دوران جاهليت كاملاً برخوردار بود، در برابر اين اعتراف صادقانه موضع گرفته، به آنانكه چنين اعترافى كرده بودند پيام داد: «آبروى خود را كه برديد، ديگر آبروى حوزه و اساتيد را نبريد».
🔹عناصر كارآزمودۀ حوزۀ نجف كه به منظور درمانده ساختن و يا دستكم در منگنۀ علمى قراردادن امام، در جلسه درس او حضور يافته بودند، در برابر موقعيت علمى او آنچنان بهتزده شدند كه نتوانستند اصولاً لب به اشكال و ايراد بگشايند، تا آنجا كه خود امام در مقام اعتراض برآمد كه «چرا در جلسه درس ساكتيد، مگر در مجلس روضه نشستهايد؟» امام، « #هل_من_مبارز » گفت و در ميدان علم و تحقيق رقيب طلبيد، نه به منظور آنكه برترى و كمالى براى خود ثابت كند بلكه چون از آغاز طلبگى به بحث و تحقيق عادت كرده بود.(نهضت امام خمینی ج2 ص255-253)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.