نامه اخلاقی امام خمینی به حاج احمد آقا و پیشبینی جفا علیه ایشان
🔻#صحیفه_خوانی | 25 آذر
🔹« بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب «آداب الصلوة» را که خود از آن بهره ای نبردم جز تأسف بر قصور و تقصیر بر ایام گذشته که توانایی بر خودسازی داشتم، و حسرت و ندامت در روزگار پیری که دستم تهی و بارم سنگین و راهم بس دراز و پایم لنگ و آوای رحیل در گوش است، هدیه کردم به فرزند عزیزم «احمد» که از قدرت جوانی کامیاب است؛ شاید او ـ ان شاءالله تعالی ـ از محتویات آن که از کتاب کریم و سنّت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهرهمند شود و به معراج حقیقی از رهنمایی اهل معرفت راه یابد، و دل از این ظلمتکده برکَند، و به مقصد اصلی انسانیت که انبیای عظام و اولیای کرام ـ علیهم صلوات الله و سلامه ـ و اهل الله بر آن راه یافتند و دیگران را دعوت فرمودند، توفیق یابد.
🔸پسرم! خود را مهیا کن که پس از من بر تو جفاها رود و نگرانی ها که از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خدای خود صاف کنی و پناه به ذکر الله بری، هراسی از خلق به خود راه مده که حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلی است، حساب در پیشگاه حق است.
🔻فرزندم! پس از من ممکن است پیشنهاد خدمتی بر تو شود، در صورتی که قصدت خدمت به جمهوری اسلامی و اسلام عزیز است رد مکن؛ و اگر خدای نخواسته برای هواهای نفسانی و ارضای شهوات است، از آن اجتناب کن که مقامات دنیوی ارزش آن ندارد که خود را در راه آنها تباه کنی.
🔹خداوندا! ما ضعیف و ناتوانیم و عقب افتاده از قافلۀ سالکان، تو خود از ما دستگیری فرما. رَبَّنا عامِلْنا بِفَضْلِکَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِکَ. والسلام علی عبادالله الصالحین.
23 ربیع الاول 1405/ 25 آذر 1363
روح الله الموسوی الخمینی» (25 آذر 1363/صحیفه امام، ج19، ص 119)
پی نوشت
کانون جفا علیه سیداحمد آقا بیت منتظری بود که مع الاسف بعد از ارتحال احمدآقا در بیت امام نیز نفوذ کامل یافتند و عجیب آنکه جماران نشینان با تهمت زنندگان به سیداحمد آقا هم پیاله هستند!
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ترس از جنگ؛ حربه همیشگی لیبرالهای ترسو
🔹شهید رجایی:
« #آمریکا در ایران سفارتخانه نداشت این یک #لانه_جاسوسی بود. آمریکا در این لانه جاسوسی برای روزنامهها نیز تصمیم میگرفت و در هر کاری دخالت میکرد. دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر سفارتخانه و افشای اسناد آن این مسئله را ثابت کردند...
🔸کسانی در کشور ما بودند که به این حرکت با تردید نگاه میکردند و فکر میکردند که آمریکا به ایران حمله خواهد کرد. اینها کسانی بودند که توان این مردم و انقلاب را درک نکرده بودند و حال آنکه مردم ما ثابت کردند که انقلابشان از ویژگیهای خاصی برخوردار است و میتواند بزرگترین مسائل و مشکلات خود را حل کند.»(روزنامه جمهوری اسلامی 6بهمن1359)
◀️پینوشت:
🔹با توجه به سخنان شهید رجایی؛ ابتدای #انقلاب_اسلامی نیز لیبرالمسلکهای ترسویی بودند که کوچکترین حرکت استقلالطلبانه را مایه بروز جنگ میپنداشتند. امروز نیز پیروان همان مسلک در مناصب حساس اجرایی حضور دارند و با گرای ضعف و ذلت به بیگانگان، زمینه افزایش سختیها و فشارها علیه ملت مظلوم ایران را فراهم میکنند.
🔸تاریخ انقلاب اسلامی از ابتدا تا کنون بر سر یک دو راهی بوده است: «رجایی»-«بنیصدر» و این مردم فهیم ایراناند که راه رجاییها را رفته و خواهند رفت.
#شهید_رجایی
#بنیصدر
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
چوب حراج جریان مدعی #ملیگرایی به سرمایههای دینی و ملی
🔻#صحیفه_خوانی | 26 آذر
🔹ما در زمان خودمان هم آقای #کاشانی را دیدیم. آقای کاشانی از جوانی در #نجف بودند و یک روحانی #مبارز بودند. مبارزه با استعمار، آن وقت البته #انگلستان بود مبارزه با او. در ایران هم که آمدند تمام زندگی شان صرف همین معنا شد و من از نزدیک ایشان را می شناختم. در یک وقت وضع ایشان طوری شد که وقتی که از منزل می خواست حرکت کند فرض کنید بیایند به مسجد شاه، مسجد شاه مطلع می شد، در نظر داشتند، اعلام می شد، این طور بود وضع ایشان. بعدش دیدند که اگر یک روحانی در میدان باشد لابد #اسلام را در کار می آورد، این حتمی است و همین طور هم بود. از این جهت شروع کردند به جوسازی .
🔸آن طور #جوسازی کردند که یک سگی را عینک به آن زدند ـ و آن طور که من شنیدم ـ عینک زدند و از طرف مجلس آوردند این طرف و به اسم آیت الله . و من خودم در یک مجلسی بودم که مرحوم آقای #کاشانی وارد شد در آن مجلس، مجلس روضه بود، هیچ کس پا نشد. من پاشدم و یکی از علمای تهران که الآن هم هستند و من جا دادم به ایشان ـ جا هم ندادند ـ. این جو را درست کرده بودند برای آقای کاشانی که دیگر از منزلش نمی توانست بیرون بیاید، در یک اتاقی محبوس بود در منزلش طوری که نمی توانست بیرون بیاید. چند دفعه هم گرفتند چه کردند. آنجا هم شکست دادند، #مسلمین را شکست دادند. (26 آذر 1362، صحیفه امام، ج 18، ص 248 و 249)
◀️پینوشت:
طیف به اصطلاح ملیگرا همواره ادعای وطنپرستی و رعایت اخلاق و ادب داشتهاند. اما تاریخ اثبات کرده است که خدومترین افراد به دین و میهن از تیغ تخریب این طیف مصون نبودهاند.
امروز نیز دنبالههای آنان در فضای رسانهای کشور رخنه کرده، علیه شخصیتهای دینی و ملی مشغول سمپراکنیاند.
تاریخ هیچگاه کارنامه سیاه آنان را فراموش نخواهد کرد.
#آیت_الله_کاشانی
#مصدق
#ملی_شدن_صنعت_نفت
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 از سخنرانی آیتالله سیدعلی خامنهای تا جلسه غمانگیز سولیوان با محمدرضا پهلوی
🔻#روزهای_انقلاب
✳️ 25-26 آذر 1357
🔹25آذر: « #جیمی_کارتر رئیس جمهور آمریکا در پیامی به #سولیوان سفیر آمریکا در تهران از او خواست به ملاقات شاه برود و به او بگوید که پرزیدنت اوضاع ایران را با نگرانی شدید تعقیب نموده و از کوشش های او برای اعاده امنیت و ثبات در ایران پشتیبانی میکند.»
🔸26آذر:« #آیتالله_بهاءالدین_محلاتی با انتشار اعلامیهای خطاب به مردم استان فارس روز دوشنبه ۲۷ آذر را عزای عمومی اعلام کرد و با اشاره به کشتار روستای سعدی، از عموم مردم خواست تا در این روز بدون هیچ تظاهرات و خشونت، خانوادههای شهدای راه اسلام را تسلی داده و نفرت خود را از رژیم شاهنشاهی ابراز کنند.»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وحدت حوزه و دانشگاه سبب اتحاد ملت
🔻#صحیفه_خوانی | 27 آذر
🔹چه مجلس #شورانگیزی است و چه اجتماع مبارکی! یک روز بود که #دانشگاه و #حوزه های علمیه نه آنکه از هم جدا بودند، جَوّی به وجود آورده بودند که با هم شاید# دشمن بودند. نه دانشگاهی تحمل روحانی را داشت و نه روحانی تحمل دانشگاهی. اساس هم این بود که دو قشری را که با اتحادشان تمام #ملت متحد می شوند از هم جدا نگه دارند، و با هم مخالفشان کنند تا ملت #اتحاد پیدا نکند. بحمدالله در این نهضت اسلامی، این انقلاب اسلامی، این تحول بزرگ حاصل شد که هیچ یک از این دو طایفه خودشان را از دیگری ان شاءالله جدا نمی دانند. آن وحشتی که دانشگاهیها از معمَّم داشتند و آن وحشتی که معمَّمین از دانشگاهیها داشته اند، به اذن خدای تبارک و تعالی مرتفع شد. و حالا شما برادران دانشگاهی و برادران روحانی در کنار هم برای رفع مشکلات و برای به پیروزی رساندن #انقلاب مجتمع هستید.
🔴 نقشه دشمنان؛ جدایی میان حوزه و دانشگاه
🔸آن وقت جدا کرده بودند شما را از هم. یک دیواری کشیده بودند. شما آن طرف و آنها هم آن طرف. هر دو هم به هم #بدبین و آنها هم استفاده اش را می کردند. حالا که می بینند که یک تحولی پیدا شده است؛ دانشگاهی متمایل شده است به روحانی، روحانی متمایل شده است به دانشگاهی، با هم هستند و می خواهند با هم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا #شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف، و #فساد کنند بین این دو تا. به آنها بگویند که اینها چطورند، به اینها بگویند آنها چطورند. #چشمهایتان_را_باید خیلی_باز_کنید.
🔹در این زمان چشم و گوشها باید خیلی باز باشد که یک وقت می بینید از داخل خود #دانشگاه و از داخل خود #فیضیه شما را به فساد می کشانند. شما را به #تفرقه می کشانند، اینها نمی توانند ببینند. اینهایی که نمی خواهند این کشور یک کشور صحیح و سالم باشد، و اربابهای آنها که از اوّل هم نمی خواستند، نمی توانند ببینند که شما با هم #مجتمع شده اید و می خواهید با هم کار کنید. آنها عواقب این امر را برای خودشان می دانند که اگر حقیقتاً دانشگاهی و حوزه های علمی و همۀ دانشگاهها در هر جا که هستند اینها با هم بشوند و با هم نقشه داشته باشند برای پیروز کردن انقلاب، این برای آنها چه عواقبی دارد.
🔸آنها این مطالب را مطالعه کرده اند، می فهمند و در صدد این هستند که نگذارند شماها با هم باشید. چشم و گوشتان را ـ چه دانشگاهیها و چه طلاب علوم روحانی ـ چشم و گوشتان را باز کنید. و هر که به شما یک مطلبی بود گفت که در آن مسیر باشد، توجه کنید که این یک غرضی در آن هست. هر وقت آمدند گفتند روحانی چه جوری است، و هر وقت آمدند گفتند دانشگاهی چه جوری است، بدانید که این کاری که شما کردید، برای آنها #سنگین دارد تمام می شود.(27 آذر 1359، صحیفه امام، ج 13، ص 412 و 421)
◀️ پی نوشت:
امروز هم دشمنان با جدیت سیاست جدایی حوزه و دانشگاه را دنبال میکنند و با ترفندهای مختلف ،از جمله برجسته کردن بودجه ناچیز حوزه، جامعه دانشگاهی و مردم را نسبت به روحانیت بدبین میکنند و میان این دوبال پیشرفت دینی و ملی جدایی میاندازند.
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#شهید_مفتح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | کار جریان تحریف ، آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است
۹۹/۵/۱۰
🔻واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده! [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همهی تحریمها یکباره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده.
تأخیر شده امّا اگر بتوانیم با روش درست، عاقلانه، با روش اسلامی و ایرانی، با روش عزّتمندانه تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. امّا به این نیندیشید؛ عمده به خنثیٰ کردن تحریم بیندیشید که دست شما است.
💻 ۹۹/۹/۲۶ | @Khamenei_ir
تحصیل در غرب زمینه انحطاط
🔻#صحیفه_خوانی | 28 آذر
🔹آن چیزی که ملتها را می سازد #فرهنگ صحیح است. آن چیزی که #دانشگاه را بارور می کند که برای ملت مفید است، برای کشور مفید است، آن عبارت از آن #محتوای دانشگاه است، نه درس است. صنعت ماعدای #ایمان فساد می آورد، علم ماعدای ایمان #فساد می آورد؛ اِذ ا فَسَدَ الْعالِم فَسَدَ الْعالَم. هر چه علم بیشتر شد، فسادش هم بیشتر است. اهل جهنم از تعفن عالم به ایذا دارند، اذیت می کشند. عالمی که ایمان دارد آن است که خدا تعریفش می کند، پیغمبر تعریفش می کند، اسلام تعریفش می کند.
🔸اگر ایمان پهلوی #تخصص نباشد، تخصص مضر است. تخصص در یک کشوری باشد که ایمان تویش نباشد، تخصص کشور را به #هلاکت می رساند، به بستگی می رساند. این همه متخصص ما داشتیم در هر رشته ای، در زمان سابق، برای این ملت چه کردند این متخصصین ما؟ جز هی ملت را به عقب راندند، هی #وابسته کردند، همه چیز وابسته شد؛ هر چه اسم می بردند، می گویند باید برویم به سراغ #اروپا.
🔹لولهنگ سازی را خوب بلد بودند، آنها ما را می بردند برای اینکه تعلیم کنند، #تعلیم نمی کردند. جوانهای ما را می بردند یک دسته را #فاسد می کردند، یک چیزهای ناقصی [تعلیم می کردند.] میان راه اینها را رها می کردند بیایند. ما را هی بازی دادند، کشور ما را هی بازی دادند، ملت ما را هی بازی دادند که ما می خواهیم شما را برسانیم به تمدن بزرگ! وقتی رفتند دیدیم که تمدن بزرگ که نبود هیچ، ما را #منحط کردند تا حدی که همه چیزمان وابسته به غیر بود. (28 آذر 1361، صحیفه امام، ج 17، ص 153و 154)
◀️ پی نوشت:
قبل از پیروزی انقلاب و در زمان سلطنت پهلوی دوم دانشجویان تحصیلکرده آمریکا که عمدتا در دانشگاههای ماساچوست تحصیل کرده بودند بعد از بارگشت به تدریج اداره کشور را به دست گرفتند و به حلقه ماساچوستی ها معروف شدند و همانگونه که امام راحل فرمودند توانایی داخلی را نفی کرده و کشور را به سمت وابستگی و انحطاط کشاندند.
متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شخصیتهای سیاسی تحصیلکرده در غرب سمتهای حساسی را اشغال نموده؛ که امثال آقایان روحانی و ظریف از جمله آنان می باشند.
ماساچوستیهای دیروز و امروز، در بازههای مختلف تاریخی آزمون خود را با مردودی پشت سر گذاشتهاند و حافظه تاریخی ملت ایران هیچگاه ضربهها و خیانتهای این طیف را فراموش نخواهد کرد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 توهین به رهبری انقلاب؛ از ارتجاع نجف تا برخی روحانیان ساده اندیش قم
✳️بازخوانی جوسازی و توهین متحجرین حوزه علمیه نجف علیه امام خمینی قدس سره الشریف
«رژيم شاه به خوبى آگاه بود كه اگر امام را در نجف #آزاد بگذارد، و از هر طرف در #محاصره قرار ندهد؛ و عليه او به #جوسازى، #شايعهپراكنى و #دروغپردازى دست نيازد موقعيت و امكاناتى كه در عراق جهت گسترش #نهضت_اسلامى_ايران و به وجود آوردن انقلاب براى امام فراهم خواهد آمد، كمتر از خود #ايران نخواهد بود؛ و از آنجا كه امام در عراق از آزادى بيشترى برخوردار است براى ساواك امكان دستگيرى و محدود ساختن او به سادگى ممكن نيست؛ مىتوان گفت كه با امكانات و قدرت بيشترى نهضت اسلامى ايران را رهبرى خواهد كرد. از اين رو رژيم شاه بر آن شد كه با تلاشهاى همهجانبه و گسترده عليه امام در عراق، جوى به وجود آورد كه براى او ميدان عمل و حركت نباشد و بايد گفت كه متأسفانه در اجراى اين توطئه موفقيتهايى هم به دست آورد.
🔸ديرى نپاييد كه #جوّ_مسموم و آلودهاى در عراق عليه امام به وجود آمد، تبليغات زهرآگين و ناجوانمردانۀ روحانىنماها و دستپروردههاى استعمار توانست افكار مردم عراق را عليه او بشوراند و اذهان را نسبت به او مشوب كند و از طرفى تلاش فراوان به عمل آمد تا در ميان آنان كه او را نمىشناختند، شناخته نشود و حقيقت روحانى او براى تودههاى محروم و ستمديده عراق آشكار نگردد و اين بزرگترين ضربهاى بود كه به ملت عرب و به ويژه مردم عراق وارد آمد.
🔹ابرمردى كه مىتوانست با شناساندن اسلام واقعى به ملت عرب و تودههاى مستضعف جهان، نهضت ايرانى را جهانى سازد و راه تاخت و تاز را بر ابرقدرتهاى جهانخوار ببندد، به سبب كارشكنىها، شايعهپراكنىها و جوسازىهاى استعمار به انزوا كشيده شد و تا حدودى در عراق غريب و تنها ماند و تا روز آخر كه در سرزمين عراق مىزيست، هرگز نتوانست اين تنهايى را از ميان ببرد و ضربهاى را كه در اين سرزمين، استعمار بر او وارد كرد جبران كند.
🔸تبعيد امام به نجف و #دشوارىها و مشكلاتى كه در آنجا بر سر راه حركت او به وجود آوردند، امام را ناچار ساخت كه براى دورهاى كوتاه، در مبارزات خود عليه طاغوت ايران آهسته گام بردارد و از حملۀ رعدآسا و كوبنده و توفنده بر ضد رژيم شاه باز بماند، براى مدتى حالت دفاعى به خود گرفته با تاكتيكهاى نوينى حركت كند و اين براى #نهضت_اسلامى ايران كه با رهبرى امام ادامه حيات مىداد، فاجعهآميز و ضربۀ جبرانناپذيرى بود.(نهضت امام خمینی ج2 ص258-257)
◀️پینوشت:
در حالیکه قاطبه روحانیت پشتیبان انقلاب اسلامی و رهبر آن بوده و هستند، برخی سادهاندیشان بنابر عوامل مختلف، علیه انقلاب اسلامی و ولیفقیه به توهین و تخریب دست میزنند.
مطالعه سرگذشت عبرت آموز #حسینعلی_منتظری و #شیخ_علی_تهرانی نشان میدهد که تهاجمات ناجوانمردانه علیه ولایت، گرچه گاهی با توجیهات شبه عقلی انجام میشود اما به غایت بی پشتوانه و سست است و ره به جایی نخواهد برد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/1
◀️به مناسبت سالروز مرگ آقای حسینعلی منتظری
🔸مواجهه امام خمینی با ثمره عمر خود حسینعلی منتظری یکی از تلخترین مواجهات امام با پروژه نفوذ و اغفال سران برجسته نظام بود که طبعا هزینه سنگینی برای جمهوری اسلامی داشت.
🔹اما آغاز ماجرا پس از آنی بود که تیتر یک روزنامه کیهان مبنی بر قائم مقامی آقای منتظری در آذر ماه ۶۴ که توسط یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان شد، بیت منتظری و شخص وی مورد توجه و طمع بسیاری قرار گرفت. کسانی که منتظری را پل پیروزیها و کسب موقعیتهای بعدی خود میدیدند.
🔸ارتباط نهضت آزادیها با وی که از قبل از انقلاب وجود داشت، تقویت شد و جولان باند سید مهدی هاشمی و منافقین زخم خورده بیشتر. حاصل این همگراییها، انتقادات غیرمنصفانه و تند منتظری در نامههایش به امام (ره) در مورد اعدام سید مهدی هاشمی قاتل، جنگ و نهادهای انقلابی مانند سپاه شد.
🔹میتوان اوج این بی انصافیها را در عوض شدن جای شهید و جلاد در تابستان ۶۷ دید که در بیان منتظری، «منافقینِ» بی منطق و تروریست اول انقلاب به «مجاهدینِ» با منطق و تفکر تبدیل شدند و اجرای حکم الهی در مورد آنها، مورد طعن و نیش آقای منتظری قرار گرفت! منتظری که خود روزی در کسوت نماز جمعه تهران و قم، راه انقلاب و امام (ره) را می ستایید، در ده فجر ۶۷، تندترین انتقادات را به راه امام (ره) و سیاستهای انقلاب و جنگ وارد کرد؛ در حالی که خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسئولینی بود که بیشترین اختیارات را داشت!
🔸 امام خمینی از ابتدا با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی مخالف بودند و اگر چه بنا بر مصالحی، سکوت اختیار کرده بودند اما بعدها به این مخالفت تصریح نمودند.
🔹ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ چنین می نویسند:
« والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را #ساده_لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید.. در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.»
مخالفت امام با انتخاب آقای منتظری گرچه برای نخستین بار در فروردین ۶۸ مکتوب شد اما ایشان پیشتر در جمع سران قوا به نارضایتی خود از این انتخاب و نیز ناتوانی منتظری برای تصدی رهبری انقلاب اسلامی تصریح کرده بودند.
🔹 مرحوم سید احمد خمینی در این باره چنین بیان می دارد:
« در سال ۶۵جلسات هفتگی سران قوا در دفتر یکی از آنان یا در #جماران بدون حضور امام برگزار می شد. من، #آیتالله_خامنه ای، آیت الله موسوی اردبیلی، آقای میر حسین موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم. بر حسب تقدیر در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند. در آن سال هر وقت که امام با آقای منتظری ملاقات می کردند بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود. آن روز در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن یک دفعه با حال عصبانیت شدید و برافروختگی وارد اتاق شدند و خطاب به ما فرمودند: من از اول با #قائم_مقامی منتظری مخالف بودم. ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد!» کلام امام که تمام شد، سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم؛ چون چنین بر خورد بیمقدمه ای از امام سابقه نداشت و اهمیت موضوع را می رساند.»
🔸 علت مخالفت امام را می توان در نامه های ایشان جستجو نمود. آقای منتظری علی رغم برخورداری از جایگاه رفیع علمی و فقهی، در باب سیاست و مدیریت، به تعبیر امام و تایید برخی بزرگان، فردی « #ساده_لوح» و «#غیر_مستقل» بود که به شدت تحت تأثیر اطرافیان و نفوذی ها قرار می گرفت. باند سید مهدی هاشمی، جریان لیبرال(نهضت آزادی) و شبکه تروریستی منافقین سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند که آقای منتظری را در چنبره خود قرار داده بودند و ایشان عملا صدایی برای انعکاس تحلیل های غلط و حرف های تخریبی آنها علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.( روزگار قائم مقامی، صص ۶۱_۶۸)
#شیخ_ساده_لوح
#حسینعلی_منتظری
#روزگار_قائممقامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/2
◀️به مناسبت سالروز مرگ آقای حسینعلی منتظری
🔹یکی از دلایل جدی انحراف آقای منتظری؛ اعتماد او به گروههای منحرف و لیبرالمسلک بود. کسانی که در جریان مبارزات هزینهای ندادند و پس از انقلاب طلبکارانه وارد بدنه نظام شدند و علیه اصول انقلابی ملت شوریدند.
◀️امام خمینی در دو پیام جداگانه، به نامه های آقای منتظری پاسخ صریح و روشن دادند. اولین بار در 3 اسفند 67، در پیام «منشور روحانیّت» اعتماد به لیبرال ها و خوشبینی به آنها را _که سیره عملی و ریشه جانبداری های غلط آقای منتظری بود_ مذمت کردند:
🔸«ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و #لیبرالها میخوریم، آغوش کشور و #انقلاب همیشه برای پذیرفتن همۀ کسانی که قصد #خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت# طلبکاری آنان از همۀ اصول، که چرا « #مرگ_بر_آمریکا» گفتید! چرا #جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون #حکم_خدا را جاری می کنید؟ چرا شعار « #نه_شرقی_و_نه_غربی» داده اید؟ چرا #لانۀ_جاسوسی را اشغال کرده ایم و صدها چرای دیگر.
🔹و نکتۀ مهم در این رابطه این که نباید تحت تأثیر #ترحمهای_بیجا و بی مورد نسبت به #دشمنان_خدا و مخالفین و متخلفین نظام، به گونه ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره می برند. من به آنهایی که دستشان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات می رسد و چه بسا حرف های دیگران را می زنند صریحاً اعلام می کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست# لیبرالها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد»(صحیفه امام ج21 ص273)
🔸اعتماد و دفاع تمام عیار از برخی افراد معلوم الحال و مجرم قطعی( مانند مهدی هاشمی)، رویه غیر قابل در سیره سیاسی آقای منتظری بود که زمینه افول وی را نیز فراهم آورد و جایی برای دفاع از او باقی نگذاشت. (روزگار قائممقامی ص 221)
🔹 هرچند امام گلایه های خود از قائم مقام رهبری را در جلسات مختلف ابراز داشته بودند و نسبت به آینده نظام احساس خطر جدی داشتند، اما در زمستان ۶۷ و نوروز ۶۸ جریان حوادث به گونه ای دیگر رقم خورد. آقای هاشمی رفسنجانی در این باره چنین نقل کرده است:
« چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیافتد،( عزل آقای منتظری) یک جلسه ما ،( آقای خامنهای، سید احمد آقا و بنده) خدمت امام بودیم. دریکی از جلسات که رفت و آمد ها و مکاتباتی میان امام و آقای منتظری شده بود. امام از جانشین آن زمان خودشان ناراحت بودند و این مطلب را در یک جلسه ای فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و برای ماشک شد. ما احساس کردیم که ایشان یک نظر تندی دارند.... وقتی دوستان اصرار می کردند که صبر کنیم ، ایشان با نگرانی به حضار نگاه کردند و فرمودند: من برای عمر خودم فرصت طولانی نمی بینم و وظیفه خود می دانم که این مسئله را حل کنم. من میدانم که بعد از من، اگر انجام ندهم چه پیش خواهد آمد. ازمن نخواهید کاری کنم که وقت حضور نزد خدا جوابی نداشته باشم».
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/3
◀️به مناسبت سالروز مرگ آقای حسینعلی منتظری
🔸هاشمی رفسنجانی در جای دیگر از خاطرات خود، به پیشینه تصمیم امام مبنی بر ضرورت #پایان_قائم_مقامی آقای منتظری اشاره می کند و در خاطرات روز دوم فروردین ماه ۶۸ خود می نویسد:
« امام در مورد اظهارات و نامه های آیت الله منتظری عصبانی اند و تصمیم بر اقدام تند دارند. خواهش کردم دست نگه دارید تا بررسی بیشتر شود. در پیامامروزشان هم اشاراتی دارند..»
🔹علی رغم القائات اطرافیان آقای منتظری که تلاش دارند #پایان_قائم_مقامی را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد پیشین نشان از آن دارد که امام خمینی بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدتها پیش از نگارش نامه ۶۸/۱/۶، تصمیم نهایی خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای #عزل_قائم_مقام، چاره ای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید.(روزگار قائم مقامی، ص۱۱۵)
🔸امام خمینی(ره) انحراف منتظری را شاهد بود و در مجالس خصوصی تذکرات دلسوزانه خود را به وی ارائه می نمود اما منتظری با بی اعتنایی و بی حرمتی به استاد خود، به حدی رسیده بود که در مواردی حتی به امام هم جسارت نمود؛ امری که با اعتراض آیت الله خامنه ای مواجه شد و امام باز هم صبوری پیشه کرد. (در کتاب روایت رهبری تفصیل این ماجرا آمده)
🔸امام تمام تلاش خود را برای نجات منتظری به کار بست اما «حفظ اسلام» اقتضا میکرد که تصمیم اساسی خود را بگیرد و جراحی بزرگی را برای حذف عنصری منحرف انجام دهد. ایشان منتظری را از قائم مقامی عزل کرده و در شب هفتم فروردین 68، در دیدار سران قوا، منتظری را شخصی «فاسق، فاسد و مفسد» نامید.(روزگار قائم مقامی، ص126-132)
🔹اطرافیان منتظری که نقش اساسی در انحراف «قائم مقام» داشتند، پس از عزل وی بر کینه و عناد خود نسبت به انقلاب و امام افزوده و برای گریز از بدنامی، نامه امام به منتظری را انکار یا توجیه کردند.
🔸 نامه ای که اصل آن با دستخط امام موجود است و موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز صدورش را تایید کرده و آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه ای و مشکینی هم بر نوشتن آن توسط امام شهادت داده اند. جالب تر آنکه خود منتظری به نامه مزبور پاسخ داده و صالحی نجف آبادی نیز کتابی درباره نامه مذکور نوشته است.
🔹 برخی از اعضای بیت منتظری مانند عمادالدین باقی، در وقاحتی آشکار، امام را در نوشتن این نامه «بیمار» توصیف کرده تا آنرا از اعتبار بیاندازد. برخورد جاهلانه و کینه توزانه بیت منتظری با نامه امام، نشان دهنده عمق انحراف و وقاحت این بیت در برخورد با انقلاب و امام است. بیت منتظری با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم ایفا کرده و با مظلوم نمایی از جلادان، تغییر جایگاه شهید و جلاد را کلید زد و هنوز هم به فتنه گری های خود ادامه می دهد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴ناگفتههای آیتالله یزدی در دیدار اختصاصی با نویسندگان «روزگار قائممقامی»
🔻 #انتشار_برای_نخستین_بار
🔹نویسندگان کتاب «روزگار قائم مقامی» که ناگفتههایی را درباره آیتالله حسینعلی منتظری قائممقام معزول رهبری در دهه 60 مطرح کردهاند، به همراه برخی دیگر از پژوهشگران بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۳ شهریور ۹۸ به دعوت مرحوم آیتالله محمد یزدی فقیه تازه درگذشته شورای نگهبان، در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با وی دیدار داشتند.
🔸رئیس فقید جامعه مدرسین بعد از مطالعه کتاب «روزگار قائممقامی»، برای تقدیر از نویسندگان، فرصت این دیدار را فراهم کرده بود. در این دیدار آیتالله یزدی ضمن تأیید و تقدیر ویژه از کتاب، به بیان برخی خاطرات خاص خود پیرامون قائممقامی و حواشی مربوط به آقای منتظری پرداخت که متن این دیدار، با اندک حذفیات جهت مراعات برخی مصالح، برای نخستینبار منتشر میگردد.
🔹کتاب روزگار قائممقامی بر خلاف بسیاری از آثار گذشته که بر نفوذ باند سیدمهدی هاشمی تأکید دارد، در سه فصل از مثلث نفوذ «مهدی هاشمی، لیبرالهای نهضت آزادی و منافقین» پرده برمیدارد.
◀️سرفصلهای مهم از سخنان و خاطرات منتشر نشده آیتالله یزدی در دیدار نویسندگان کتاب روزگار قائممقامی :
🔹کتاب روزگار قائممقامی؛ بسیار مستند و رفعکننده شبهات
🔸«روزگار قائممقامی»، یکی از آثاری که حتما جلوی تحریف تاریخ را میگیرد
🔹اثبات شهادت مرحوم ربانی و جنایات گسترده سیدمهدی هاشمی در کتاب روزگار قائممقامی
🔸ایجاد مزاحمت هوادران آقای منتظری در قم
🔹سخنان منتظری علیه امام خمینی و پاسخ آیتالله یزدی
🔸دلیل مطرح شدن آقای منتظری به عنوان قائممقام
🔹ناتوانی آقای منتظری در اداره مجلس خبرگان
🔸مقاومت آیتالله یزدی در برابر طرح آقای منتظری به عنوان مرجع تقلید
🔻مطالعه متن کامل از خبرگزاری فارس🔻
متن کامل دیدار
🔺مطالعه متن کامل از خبرگزاری فارس🔺
📃متن معرفی کامل کتاب:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1607
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
#روزگار_قائممقامی
#شیخ_ساده_لوح
#حسینعلی_منتظری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم|| ایجاد مزاحمت هواداران منتظری در قم؛ به روایت آیتالله یزدی
#انتشار_برای_نخستین_بار
🔹«[دیگر] مطلبی که میخواهم خدمت شما بگویم و اینجا نبود اینکه ایشان از #قائممقامی خلع شدند انقلاب هم پیروز شد و امام هم واقعا ناراحت شدند از این مشکل و چندین بار به آقایان گفتند که باید این را حلش بکنید تا شب صدور نامه 6/1/68 که امام اصرار داشتند که همان شب نامه در مجامع عمومی خوانده شود و آقای #هاشمی و... مانع میشوند و تا این اندازه من نمیدانستم ولی میدانستم که آقای هاشمی خیلی دنبال حفظ شخصیت ایشان است و خیال میکند که نوشته ایشان نوشته درجه اول در بحث ولایت فقیه است و من با خود ایشان هم خیلی بحث کرده بودم.
🔸همه اینها گذشت، رسیدیم به یک زمانی که من از طرف #مقام_معظم_رهبری رئیس #قوه_قضائیه شدم. آقای منتظری هم در آن زمان هیچکاره بود ولی هر روز مصاحبه میکرد و یک سوژه دست دشمن میداد و درب خانهاش هم هر روز یک اجتماع از #نجف_آباد جمع میشدند وشعار می دادند. من هم نزد مقام معظم رهبری رفتم و گفتم که من دیگر در اینجا نمیتوانم زندگی کنم و شما بیایید اینجا را بخرید...»
#اختصاصی
#منتشر_نشده
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
«مجسّمهی عزّت است زینب كبری، همچنانكه حسین بن علی (علیهالسّلام) در كربلا، در روز عاشورا مجسّمهی عزّت بود.»(مقام معظم رهبری۱۳۹۲/۰۸/۲۹)
#حضرت_زینب
#میلاد_حضرت_زینب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تقوا و خودسازی، سلاح رویارویی با کفر جهانی
🔻 #صحیفه_خوانی| 30 آذر
🔹«شما الحمدلله الآن جمعیتتان زیاد است. جمعیت بحمدالله زیاد است. قدرت ایمانیتان هم الحمدلله زیاد است. و باید طوری کنید که قدرت ایمانی هر روز زیاد بشود. با توجه به خدای تبارک و تعالی خودتان را #تربیت کنید که یک انسانی بشوید #متقی، و یک انسانی بشوید #مجاهد برای خدای تبارک و تعالی؛ با تقوا. اگر اتکال به خدای تبارک و تعالی بکنید، و تربیت #روحی خودتان، خودتان را بکنید شما پیروز هستید.
🔸و ما امید این را داریم که این #اسلام که امروز همان طور ابتلایی [که] در صدر اسلام داشت و سربازهای اسلام جانبازی کردند، فداکاری کردند و اسلام را پیش بردند، حالا در دست ماست این اسلام، و در مقابل ما هم قدرتهای بزرگ ایستاده است [ما نیز پیش ببریم] ما الحمدلله جمعیتمان الآن خوب است. لکن در مقابل قدرتهای بزرگ، اگر منهای اسلام، و قدرت اسلام باشد، چیزی نیستیم. » (30 آذر 58، صحیفه امام، ج 11، ص 361)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️مرحوم آیتالله یزدی: روزگار قائممقامی؛ کتابی مستند، قطعآور و از بین برنده تحریفات تاریخی
رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ مرحوم آیتالله یزدی:
« کتاب روزگار قائممقامی کتابی بسیار مستند است به گونهای که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطعآور است. ویژگی کتاب همین است و بسیار جالب و خوب بود.
این کتاب یکی از آثاری است که حتما جلوی تحریف تاریخ را میگیرد.»
📃متن معرفی کامل کتاب:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1607
متن دیدار اختصاصی نویسندگان روزگار قائممقامی با مرحوم آیتالله یزدی:
🔹🔸 http://fna.ir/f1d8rj
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
#روزگار_قائممقامی
#شیخ_ساده_لوح
#حسینعلی_منتظری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴خردهجریان اعتدال و حرکت به سمت تغییر قانون اساسی و استحاله نظام اسلامی/1
🔻به مناسبت سخنان اخیر حسن روحانی در خصوص رفراندوم و تغییر قانون اساسی
🔹جناب آقای حسن روحانی؛ امروز 1دی1399، در همایش موسوم به حقوق اساسی و شهروندی در شعاری تکراری دم از «رفراندوم» و «تغییر قانون اساسی» زد.
🔸یکی از موارد اختلاف جدی دولت #حسن_روحانی با اهداف ملت ایران، تحقق یا عدم تحقق برجام 2 و 3 و به تعبیر دقیقتر، وادادگی هرچه بیشتر در برابر غرب است و از آنجا که نظام ما متکی به آرمانهای دینی و ملی است هیچگاه این حد از سازشکاری را نمیپذیرد و تنها راه فرار دولت بالا بردن #شعار_رفراندم است.
🔹نکته اساسی اینجاست که #تغییر_قانون_اساسی (که البته در سخنان امروز روحانی به صورت جزئی و در مسئلهای خاص مطرح شد) و حتی استحاله نظام یکی از شاخصههای اساسی خردهجریان اعتدال است چراکه پایههای فکری و رفتاری این طیف، که بر اساس عرف کشورهای توسعهیافته و عقل منهای دین حرکت میکنند و هیچ تناسبی با مبانی نظام اسلامی ندارد و طبیعی است که سران این خردهجریان برای تداوم و بهبود سیاستبازی خود در سطوح مختلف به دنبال استحاله نظام اسلامی باشند.
🔸در این زمینه گزیدهای از مقاله «شاخصشناسی جریان اعتدال در سه ساحت:فکری، روشی و ارتباطی» خواهیم خواند:
«نظام اسلامی حاکم بر ایران به ویژه با حضور مؤثر #ولیفقیه نمیتواند ابعاد اجتماعی خود را به عرف کشورهای توسعهیافته و عقل مجرد از وحی محول کند و اصول #جهانی_شدن را بپذیرد. همچنین #جمهوری_اسلامی بر اساس جمهوریت و اسلامیت خود اعتقادی بنیادین به مردمسالاری دینی دارد و نمیتواند اجازه سلطه اصحاب قدرت و ثروت و برپایی حکومت سرمایهداری را در کشور بدهد و این مبانی باعث میشود که کارایی و مشروعیت نظام اسلامی از دیدگاه جریان اعتدال زیر سؤال برود. به طور مثال آقای حسن روحانی پس از قهرآمیز خواندن روند جهانی شدن و لزوم پذیرش اصول آن، مشروعیت نظام را نیز به کارکردگرایی در چهارچوب جهانی شدن گره میزند:
🔹مشروعیت نظام ما در آینده در پیشگاه افکار عمومی جامعه ما و به ویژه نسل جوان ما در سایه کارآمدی نظام ما خواهد بود. اگر خدای ناکرده از همردیفهای خود در دنیا عقب بمانیم... دچار بحران شدهایم؛ آن هم خطرناکترین بحران به نام #بحران_مشروعیت.
🔸در نتیجه طبق مبانی و مؤلفههای فکری پیشگفته و نکات کنونی، از دید جریان اعتدال نظامی که با جهانی شدن همراه نشود و اصول آن را نپذیرد پس از چندی از همردیفهای خود عقب خواهد افتاد و ناکارآمد خواهد شد و نظام ناکارآمد مشروع نخواهد بود و طبیعتاً نظام نامشروع گریزی از تغییر نخواهد داشت.
🔹بر همین اساس، یکی از اهداف این جریان که در کلمات اصحاب آن وجود دارد تلاش برای تغییر قانون اساسی و تغییر نظام است. به طور مثال آقای هاشمی رفسنجانی در سالهای واپسین عمر خود به نحوی آشکار به وادی تجدیدنظرطلبی در نهادهایی وارد شد که وظیفهای جز پاسبانی از بعد اسلامیت نظام ندارند. محمد سروش محلاتی، یکی از دلدادگان و شاگردان سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی در این زمینه میگوید:
🔸آیتالله هاشمی در ده سال اخیر به نتیجه دیگری نیز رسیدند. ایشان در دهههای اول انقلاب خطاها و کوتاهیها و اشتباهات را در اجرا میدیدند و گاهی انتقاد میکردند. ولی در دهه اخیر و به خصوص سالهای اخیر، نظر ایشان این بود که برای تأمین کارآیی نظام علاوه بر آن راهکار کلی که بر آن اصرار داشتند، نیاز به تغییر در برخی نهادهای نظام است و تنها راه آن نیز بازنگری در #قانون_اساسی است. مواردی نظیر شورای نگهبان، مجلس خبرگان، صدا و سیما و... که ایشان کارآمدی نظام را منوط به تجدیدنظر در آنها میدیدند. (آیت درایت ص42)
#استحاله_نظام
#خردهجریان_اعتدال
#حسن_روحانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خردهجریان اعتدال و حرکت به سمت تغییر قانون اساسی و استحاله نظام اسلامی/2
🔹آقای #حسن_روحانی نیز پیش از این تلویحا جایگاه ولایتفقیه را زیر سؤال برده؛ ایده حذف تدریجی آن را مطرح مینماید:
در اکثر کشورها، حوزه دولتمردی از حوزه کار فکری و کارشناسی تفکیک شده و یا درجه اشتراک کمی دارند؛ این در حالی است که مدیریت، تفکر و کارشناسی در کشور ما معمولاً توسط افراد واحدی انجام میپذیرد. ما باید کمکم به سمت تفکیک برویم، البته شاید در کوتاهمدت این امر امکانپذیر نباشد، ولی ضرورت دارد به این سمت حرکت کنیم. مدیران رده اول جامعه ما بار مسئولیت بسیار سنگینی را تحمل میکنند و تقریباً هر سه مسئولیت را به تنهایی بر عهده دارند؛ در حالی که در دنیای امروز اینها از هم تفکیک شدهاند. اگر این تفکیک انجام شود، مقداری از بار مسئولیت شخصیتهای رده اول کشور ما کاسته میشود. (حسن روحانی، اندیشههای سیاسی اسلام ج1، ص383. )
🔸گفتنی است این هدف در کلام برخی حوزویان که تمایل شدید و آشکاری به گفتمان آقای هاشمی رفسنجانی دارند آشکار است. به طور مثال #مرتضی_جوادی پس از ضعیف خواندن قانون اساسی کشور، دامنه اصول ولایتفقیه را یکی از ضعفهای این قانون میخواند و بازخوانی بخشهای عمده و اساسی این قانون به ویژه بخشهای نظارتی (شورای نگهبان و...) را لازم میشمارد چراکه در این قانون حیثیتهای مدرنیته لحاظ نشده است:
🔹همه جامعه خصوصاً جامعه علمی، حوزوی و دانشگاهی اعتراف دارند که این #قانون_اساسی به رغم همه نکات مثبتی که دارد ضعفها و نواقص فراوانی دارد اما در این خصوص که فقه سیاسی چه مبانی را بایستی طراحی کند و اکنون حوزههای علمیه آیا توانستهاند به چنین فقه سیاسی متقنی برسند یا نه، اینجا هم باید اظهار تأسف کرد و در عین حال که کار فراوانی هم انجام شده است اما هم حوزهها آن فرصت و مجال را پیدا نکردند که با یک کار علمی متقن، بتوانند به صحنه بیایند و در خصوص مباحث مختلف قانون اساسی اظهارنظر کنند و از سوی دیگر هم برخی از بخشهای قانون اساسی هیچ ساز و کاری در خصوص بخشهای مختلف آن وجود ندارد.
🔸 در بخشهای مختلف اصول قانون اساسی قوانین فراوانی مدون شده که به بازفهمی و بازگشایی آن اصول کمک میکند اما در باب #ولایت_فقیه متأسفانه قوانین اجرایی و مدونی تاکنون تدوین نشده است و در آن ساحت کار علمی و فقهی انجام نشده تا بر اساس بنیانهای مناسب و شایسته ساخته شود. در این مسئله دو ضعف محسوس وجود دارد؛ یک ضعف آن است که آنچه که به دامنه اصول ولایت فقیه بازمیگردد اصلاً ساز و کار روشنی برای آن نیست و دوم اینکه خود قانون اساسی نیازمند به بازخوانی در بخشهای عمده و اساسی دارد زیرا حیثیتهایی که بایستی در یک قانون اساسی که مدرن و پیشرفته است، حیثیتهای نظارتی متقنی را که بایستی برای جامعه ایجاد کند و اطمینان قانونیای که بایستی جامعه بر اساس آن احساس آرامش داشته باشد، متأسفانه اکنون وجود ندارد.»(منبع: مقاله شاخصشناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی، فصلنامه 15خرداد، ش61-60، ص81-80 »
#استحاله_نظام
#خردهجریان_اعتدال
#حسن_روحانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
جریان اعتدال.pdf
395.2K
📚مقاله شاخصشناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی
🔹شناخت #جريانات_سياسی برای تحليلهای دقيقتر و انتخابهای بهتر ضروری است؛ به ويژه اگر جريان مورد نظر در مقاطع مختلف، حاكم بر امور اجرايی كشور نيز باشد.
🔸« #اعتدال » يكی از جريانات سياسی ايران است كه به رغم تأثير سياسی قابل توجه، كمتر شناخته شده است و در مورد چارچوب فكری، روشی و ارتباطی آن به اندازه كافی بحث علمی و مستند صورت نگرفته است و همين امر باعث شده سياستورزان اين جريان #نخبهسالار با #ابهام_استراتژيک برای رسيدن به اهداف خود دست به اجماعسازی نخبگانی بزنند و حتی گامهايی
را برای #تغيير_قانون_اساسی بردارند.
🔹شناخت اين جريان ضروری است؛ چراكه در عين عدم اعتقاد جامع به #مبانی_سياسی_اسلام و واگذار كردن سياست به عقل و عرف جوامع #سكولار توسعهيافته، خود را تابع شريعت و رهرو ولیفقيه و مراجع عظام تقليد جا میزنند و از اين رهگذر علاوه بر خطر #بدعتگذاری_دينی، منافع ملی را با وابستگی فكری و سياسی خود به مخاطره میاندازند...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
نصیحت به دولتهای اسلامی
🔻#صحیفه_خوانی | 1 دی
🔹و ما نصیحتمان همیشه، ملت ایران و گویندگان ایران نصیحت شان همیشه بر #دولت_های_اسلامی این بوده است که آقا، بیایید با هم #مجتمع بشویم! بیایید با هم باشیم! ما نمی خواهیم بیاییم #ممالک شما را بگیریم، ما مملکت گیر نیستیم، لکن مدافع از حق خودمان هستیم. خوب، ما به این حرفمان همیشه پایبند بوده ایم. از اول حرف ما یک کلمه بوده تا حالا. نه آن وقت می گفتیم که عرب مقابل عجم، مجوس اند اینها یا آنها چه هستند، نه آن وقت ما این حرف را می زدیم، نه حالا، نه بعدها. حرف ما یکی است که #مسلمان ها با هم مجتمع بشوند، و این #گرگهایی که ریخته اند به جان مسلمین، اینها را از بین ببرند. کنارشان بزنند. دستشان را کوتاه کنند. می گویند نمی شود، خوب، ما دیدیم ایران کرد و شد. ایران با یک جمعیت کمی و با نداشتن هیچ نیروی صحیحی، خوب، ریختند در خیابانها کار خودشان را کردند و طاغوت را از بین بردند و دست #امریکا و #شوروی و همه را هم کوتاه کردند. چرا نمی شود؟ وقتی ملتها بخواهند چرا نمی شود؟
🔸 ما حرفمان این است که دولتها بیایند قبل از اینکه خود #ملتها قیام بکنند خود دولتها بیایند خاضع بشوند با هم، دوست بشوند با هم. یک جلسه ای درست کنند، همه رئیس جمهورها بنشینند پیش هم و حل کنند مسائلشان را. هر کس سر جای خودش باشد، لکن در مصالح کلی #اسلامی، در آن چیزی که همه هجوم آورده اند به اسلام، در او با هم اجتماع کنند، جلویشان را بگیرند و آسان هم هست. یک چیزی نیست که نشود. اگر همه با هم مجتمع بشوید آنها اصلاً کنار می روند. کار ندارند دیگر. آنها از #ضعف شما. از نفهمی شما، از #جهالت شما استفاده می کنند. زمان محمدرضا از ضعف این بدبخت استفاده می کردند. یک کلمه می گفتند، این خاضع بود. نمی خواستند بیایند بریزند چی بکنند اما همچو ترسانده بودندشان که اگر ما یک کلمه راجع به #امریکا بگوییم، کذا و کذا می شود. ایران گفت و نشد.
🔹من نمی گویم به ما #خسارت وارد نشد، اما ارزش ندارد که انسان ارزش انسانی خودش را، ارزش اسلام را حفظ بکند ولو اینکه #شهید هم می داد. البته پیغمبر هم شهید داد، انبیا هم همین طور. #سیره انبیا بر این معنا بوده است، سیره بزرگان بر این معنا بوده است که معارضه می کردند با #طاغوت ولو اینکه زمین بخورند، ولو اینکه کشته بشوند و لو کشته بدهند. #ارزش دارد که انسان در مقابل #ظلم بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند، و نگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد.(1 دی 62، صحیفه امام،ج 11،ص 268و269)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معرفی مجموعه رسانهای بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📃گزیدهای از نامه امام خمینی قدس سره الشریف به #تاریخنگار_انقلاب_اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی:
🔹با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسه آفرین و پر حادثۀ انقلاب اسلامی بی نظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید...
🔸خداوند به شما که مورد علاقۀ من هستید و خودْ از ستم کشیده های این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در نظر گرفتن او ـ جل و علا ـ واقعیتها را برای نسل آینده ثبت کنید. »(روحالله الموسوی الخمینی 67.10.25 - صحیفه امام ج20 ص239)
🔹بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» در سال ۱۳۸۲ با هدف تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، بازنگری در تاریخ سده پیشین و با انگیزه ارتقای سطح دانش و بینش عمومی توسط حجت الاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی آغاز به کار کرد. تأسیس این بنیاد در راستای آرمانهای حضرت امام خمینی(س) میباشد که همواره به نگارش تاریخ انقلاب اسلامی به صورت واقعی و به دور از هر گونه غرضورزی، اعمال نظر و تحریفگری اهتمام ویژه داشتند.
📲مجموعه رسانهای بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی را در فضای مجازی دنبال کنید.
🔻با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ انقلاب اسلامی🔻
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دروغگویی و تزویر رئیسجمهور لیبرال آمریکا در بیان امام خمینی
🔻#صحیفه_خوانی | 2 دی
🔹عید سعید #میلاد_مسیح #پیامبر عظیم الشأن، که برای طرفداری مظلومان و برقراری #عدل و رحمت مبعوث ، و با گفتار آسمانی و کردار ملکوتی خود #ظالمان و ستمکاران را محکوم، و #مظلومان و مستضعفان را پشتیبانی فرمود، بر ملتهای #مستضعف جهان و ملت مسیح و مسیحیان هم میهن مبارک باد.
🔸هان! ای پدران #کلیسا و روحانیان تابع حضرت عیسی، بپاخیزید و از مظلومان جهان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران پشتیبانی کنید، و برای رضای خدا و پیروی دستور #حضرت_مسیح یک بار هم ناقوسها را در معابدتان به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن #ستمگران به صدا درآورید...
🔹ای ملت مسیح! چه شد که آقای کارتر در کشتارهای دسته جمعی ایران، ویتنام، فلسطین و لبنان و دیگر مناطق به دعا برنخاست و تقاضای آهنگ ناقوسها را نکرد؛ ولی اکنون برای رسیدن به ریاست جمهوری و ادامۀ چند سال دیگر #ستمگری بر ملتهای ضعیف دست به دعا برداشته است و کلیساها را به آهنگ ناقوس فرا خوانده است؟!
🔸هان ای پدران کلیسا! بپاخیزید و عیسی مسیح را از چنگال این #دژخیمان نجات دهید؛ که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیلۀ ظلم، و دعا را وسیلۀ رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند.(2 دی 58، صحیفه امام، ج11، ص 375و376)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.