eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
894 ویدیو
628 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روحانی اگر درست شد همه‏‎ ‎‏چیز درست می شود 🔻 | 22 دی 🔹روحانی اگر درست شد همه‏‎ ‎‏چیز درست می شود و اگر ـ خدای نخواسته ـ فاسد شد، ‏‏فَسَدَ الْعالَمُ.‏‎ این مسئله، واقعیتی‏‎ ‎‏است. من در جوانی در بعضی از بلاد گاهی در ایام تابستان می رفتم و بعضی جاها را‏ ‏می دیدم که مردم همه خوبند. ‏‏[‏‏شهر‏‏]‏‏ محلات را ـ محلاتی که نزدیک خمین است ـ‏‎ ‎‏می دیدم که مردم چقدر متدین و خوبند. بعد وقتی که انسان متوجه می شد می دید که عالم‏‎ ‎‏آنجا مرد خوبی است. یکی ـ دو تا عالِم خوب بودند، مردم به تبع آنها خوب می شدند.‏‎ ‎‏هر جا عالِم خوب باشد اصلاح می کند مسائل را، البته عالم عاقل متدین. و اگر ـ خدای‏‎ ‎‏نخواسته ـ انحرافی در این قشر پیدا بشود، انحراف سرایت می کند، مردم نظرشان به این‏‎ ‎‏جمعیت است، می بینند چه می کند.‏ 🔸از این جهت، الآن یک مسئولیت بزرگی به دوش همۀ ماها هست؛ همۀ ائمۀ جمعه،‏‎ ‎‏همۀ ائمۀ جماعت و همۀ علمای بلاد؛ یعنی، خدا دیگر عذر را برداشته است. اگر ما در‏‎ ‎‏چند سال پیش از این عذر داشتیم که خوب با سرنیزه که ما نمی توانیم مقابله کنیم، یک‏‎ ‎‏کلمه بگوییم حبس است، اینها خوب، یک عذر بود. امروز دیگر تمام عذرها منقطع‏‎ ‎‏شده است؛ یعنی، خدا حجت را بر ماها تمام کرده است. نمی توانیم بگوییم که ما نکردیم‏‎ ‎‏چون نمی توانستیم. الآن همۀ شما توانایی دارید که هر کدام در محیط خودتان، آن محیط‏‎ ‎‏را اصلاح کنید. به اصلاح خودتان، و با تفاهم با مردم و تفاهم با مسئولین امور می توانید‏‎ ‎‏اصلاح کنید مسائل را.‏ ‏🔹‏و آن چیزی که از همه مهمتر است روحانیون است. اگر چنانچه روحانیون در هر‏‎ ‎‏محلی که هستند به وظایف روحانیت خودشان، معنویت خودشان، تبلیغات معنوی‏‎ ‎‏خودشان، عمل بکنند، مردم اصلاح می شوند و مردم حاضرند الآن برای پذیرفتن، همۀ‏‎ ‎‏مردم. بنابراین، هم اسلام همۀ مسائل را آورده است و هم شما می توانید همۀ مسائل را‏‎ ‎‏پیاده کنید، اسلام همه اش را آورده است. اما یک وقت بود که نمی توانستید، قدرت بر‏‎ ‎‏این مطلب نداشتید.‏ (22 دی 60،صحیفه امام، ج 15، ص 483-485) ‏@Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
✳️ اولین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی 🔹اولین جایزه کتاب با هدف، ارتقای فرهنگ و حافظه تاریخی جامعه اسلامی ایران و حفظ استقلال و هویت فرهنگی، شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی (ریشه‌ها و پیامدها)، کمک به اعتلای سطح و فرهنگ مکتوب، مقابله با ، حمایت و تشویق مؤلفان و پدیدآورندگان متعهد و متخصص سراسر کشور در این حوزه در بهمن ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. 🔸آثار منتشرشده در بازه زمانی ۱۳۵۷تا ۱۳۹۷ ( ) در جشنواره قابل بررسی و داوری خواهند بود. بر اساس این فراخوان، کتاب های ارسال باید دارای برگه اعلام وصول باشند و جزو کتاب‌های کمک‌درسی و عکس‌برداری‌شده نباشند. فقط آثاری در جایزه کتاب انقلاب اسلامی داوری و ارزیابی می‌شوند که پدیدآورنده یا ناشر کتاب، کاربرگ ثبت‌نام را در تارنمای این جایزه پر کرده و به ‌همراه دو نسخه از کتاب به دبیرخانه ارسال کند. 🔹داوری آثار مربوط به بازه زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۵ در قالب تشویقی ـ رقابتی و آثار مربوط به سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ در قالب ضوابط رقابتی صورت می‌گیرد. آثار دریافت‌شده بازگردانده نخواهند شد. 📚محور و چارچوب آثار: ۱. تألیف، ترجمه و تصحیح در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی(ریشه‌ها و پیامدها) ۲. کلیات(دانشنامه‌های تخصصی، کتابشناسی توصیفی تحلیلی و روز شمار) ۳. خاطرات ۴. زندگی‌نامه ۵. شرح‌حال‌نویسی ۶. مستندنگاری(سفرنامه‌نویسی، یادداشت‌های روزانه و عکس نوشت) ۷. تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی ۸. تاریخ شفاهی ۹. اسناد و پژوهش‌های اسنادی ۱۰. رمان تاریخی و کودک و نوجوان 🔸مهلت ارسال آثار: ۱۰ بهمن سال جاری است. 🏢 نشانی: تهران، الهیه، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، نبش خیابان چناران، پژوهشکدة تاریخ معاصر، پلاک ۱۵، کد پستی: ۱۹۶۴۹۶۴۳۵۳ ارسال کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎
اولین جایزه کتاب با هدف، ارتقای فرهنگ و حافظه تاریخی جامعه اسلامی ایران و حفظ استقلال و هویت فرهنگی، شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی (ریشه‌ها و پیامدها)، کمک به اعتلای سطح و فرهنگ مکتوب، مقابله با ، حمایت و تشویق مؤلفان و پدیدآورندگان متعهد و متخصص سراسر کشور در این حوزه در بهمن ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. توضیحات تکمیلی: 🔹🔸 اولین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی🔸🔹 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📅 هشدار امام در مورد توطئه‌ها بعد از فرار شاه 🔻 ✳️۲۳ دی ۱۳۵۷ 🔹امام در پیامی خطاب به ملت ایران با اشاره به توطئه ای که قرار است با از ایران در این کشور اجرا شود و آن حمله به ارتش و شهربانی ها به اسم ملت مسلمان است، از مردم و نیروهای انتظامی خواستند تا با هم دست برادری دهند و با کمال هوشیاری این توطئه را خنثی کنند. 🔸امام خمینی در مصاحبه با خبرنگار روزنامه اندونزی تمپو: «آنچه را که ما به نام خواستار آن هستیم فعلأ در هیچ جای جهان نظیرش را نمی بینم.» 🔹شاه در دیدار با فرماندهان ارتش در کاخ نیاوران :«چون آقای نخست وزیر و دولتی که تشکیل داده‌اند پشتیبان قانون اساسی است، وظیفه دارد که از دولت قانونی پشتیبانی نماید.» 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تکذیب خاطره هاشمی رفسنجانی علیه مرحوم آیت‌الله مصباح 🔹25شهریور1393، یکی از سایت‌های خبری غرب‌گرا به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ادعا کرد که مرحوم آیت‌الله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه را حرام می‌دانستند. 🔸این خاطره، هم‌چون بسیاری خاطرات عجیب آقای رفسنجانی بر خلاف اسناد قطعی تاریخی است و در همان زمان توسط افراد آگاه و مطلع نیز تکذیب شد. هرچند امروز فتنه‌گران و غرب‌گرایان معلوم‌الحال به بازیافت تولیدات مخدوش آقای رفسنجانی پرداخته و تلاش دارند چهره آن عالم متقی را به زعم خود تیره و تار کنند. 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در همان ایام صدور این خاطره از زبان آقای رفسنجانی گفت: «اگر واقعاً این اظهارات از آقای هاشمی درباره آقای مصباح بوده باشد، عجیب است چرا که خود ایشان هم می‌‌دانند که آقای مصباح از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود که از آغاز نهضت مبارزه، امام را یاری کرد. 🔸ایشان با بیان اینکه امام خمینی(ره) به آیت‌الله مصباح یزدی که از شاگردان خوب ایشان بود، نگاه خاصی داشت، تصریح کرد: آیت‌الله مصباح از ارکان اصلی جامعه مدرسین بوده و هستند و در تمام رخدادهای مبارزه نقش خود را به خوبی ایفا کردند و اینکه آقای هاشمی حرف‌ دیگری می‌زند، اشتباه است. 🔹تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح بصیرت مبارزاتی داشتند، گفت: یکی از اختلافات آقای مصباح و هاشمی درباره سازمان مجاهدین یا همان سازمان منافقین بود؛ آیت‌الله مصباح بنا به بصیرتی که داشتند، حمایت ازسازمان مجاهدین(منافقین) را حرام می‌دانستند اما آقای هاشمی در برهه‌ای برخلاف نظر آقای مصباح بعضاً از این گروه حمایت می‌کرد. لذا آقای مصباح حمایت از این سازمان را حرام می‌دانست نه مبارزه با شاه را.بهتر است به جای تخریب شخصیت بزرگورا و بصیری چون حضرت آیت‌الله مصباح از گذشته درس گرفته شود. 🔸ایشان با بیان اینکه اسناد دقیق، کامل و قابل توجهی از سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصباح وجود دارد، گفت: برخی اسناد مهم درباره سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصباح را را بنده در اختیار دارم که در صورت لزوم آن را ارائه خواهم کرد؛ اسناد زیادی از ساواک وجود دارد که آقای مصباح چگونه به درایت و بصیرت خود علیه شاه مبارزه و امام را یاری می‌کرد. امضای آقای مصباح در ذیل اکثر بیانیه‌های علما علیه شاه وجود دارد و این اسناد بر کسی پوشیده نیست. 🔹استاد سیدحمید روحانی خاطر نشان کرد: وقتی نشریه بعثت منتشر می شد، آقای مصباح به دلیل آنکه این نشریه را آلوده به تفکرات آقای شریعت‌مداری می‌دانست تصمیم گرفت نشریه انتقام را منتشر کند که در این زمینه اصطحکاک بین آقای هاشمی و مصباح به وجود آمد و بعدها مشخص شد که نظر آقای مصباح درست بوده است؛ درباره حمایت از سازمان مجاهدین نیز همین طور شد و مشخص شد که تحلیل آیت الله مصباح درباره این گروه چقدر دقیق بوده است. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎
تکذیب خاطره هاشمی رفسنجانی علیه مرحوم آیت‌الله مصباح 🔹25شهریور1393، یکی از سایت‌های خبری غرب‌گرا به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ادعا کرد که مرحوم آیت‌الله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه را حرام می‌دانستند. 🔸این خاطره، هم‌چون بسیاری خاطرات عجیب آقای رفسنجانی بر خلاف اسناد قطعی تاریخی است و در همان زمان توسط افراد آگاه و مطلع نیز تکذیب شد. هرچند امروز فتنه‌گران و غرب‌گرایان معلوم‌الحال به بازیافت تولیدات مخدوش آقای رفسنجانی پرداخته و تلاش دارند چهره آن عالم متقی را به زعم خود تیره و تار کنند. 🔻تکذیب ادعای فوق را اینجا بخوانید: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/2251 مطالعه در: اینستاگرام 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴واکنش نامتعارف مرکز اسناد آقای هاشمی رفسنجانی به انتشار کتاب 🔹در این نوشتار برچسب های مختلفی به نویسندگان کتاب نثار شده که خارج از اداب رایج در محافل علمی است و نشان می‌دهد متولیان نشر آثار آقای هاشمی از انتشار کتاب روایت های ناروا به شدت عصبانی هستند. 🔸سوالی که پیش می آید آنکه به راستی چه چیزی موجب این حجم از عصبانیت شده و آنان را به جای پاسخ علمی به یک اثر علمی و مستند، به کشانده است؟! 🔹مرکز اسناد آقای هاشمی مدعی است کتاب روایت های ناروا، تیغ تخریب را بر چهره مشعشع عملکرد و خاطرات آقای هاشمی کشیده که از منظر آنان چهره ای بی نظیر در تاریخ معاصر ایران است. 🔸آنان ضمن اهانت به تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین روحانی، انتشار کتاب روایت های ناروا را برآمده از و حسادت و مانع تراشی در مسیر توجه مردم به هاشمی دانسته اند! 🔹این قبیل واکنش های آکنده از فحاشی و تعصب، ارزش پاسخگویی ندارد اما اگر مرکز اسناد آقای هاشمی از انتشار یک کتاب مستند و علمی تا این حد آشفته و عصبانی شده، معلوم می‌شود در آن مطالب مهمی هست که روایتهای غلو آمیز مریدان ایشان را با تکیه بر مستندات و حقائق تاریخی؛ مخدوش کرده است. 🔸حال باید قضاوت را به مخاطب واگذار کرد که بعد از خواندن خاطرات آقای هاشمی و نقد آن در کتاب روایتهای ناروا، چگونه قضاوت می کند؛ آیا حق را به نویسندگان منتقد می‌دهد یا حامیان دوآتشه هاشمی! @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎
نهاد شورای نگهبان همیشه مورد تایید اینجانب است 🔻 | 23 دی 🔸امام خمینی خطاب به دبیر وقت شورای نگهبان 🔹ولایت فقیه و حکم حکومتی از احکام اولیه است. نهاد شورای نگهبان همیشه مورد‏‎ ‎‏تأیید اینجانب است و به هیچ وجه تضعیف نشده و نخواهد شد. این نهاد باید همیشه با‏‎ ‎‏بیداری و هوشیاری در خدمت به اسلام و مسلمین کوشا باشد.‏(23 دی 66، صحیفه امام، ج 20، ص 457) ‏@Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
ما بهشتی که به دست شاه درست شود نمی خواهیم 🔻 | 24 دی 🔹ما اگر فرض بکنیم که یا‏‎ ‎‏دولت شاه بخواهند یک مثل برای ما درست کنند، ما بهشتی که به دست‏‎ ‎‏شاه درست بشود نمی خواهیم؛ ما بهشتی که به دست نوکر شاه درست بشود نمی خواهیم.‏‎ ‎‏با اینکه خوب نخواهد شد، لکن اگر بشود هم ما نمی خواهیم برای اینکه شاه به حَسَب‏‎ ‎‏ و به حَسَب مطهر غیرقانونی است و اصلاً ندارد؛ دولت هم‏‎ ‎‏همین طور. بنابراین همۀ کارهایی که اینها بکنند، چه بهشت درست کنند و چه جهنم‏‎ ‎‏درست کنند، مقبول نیست و مقبول ماها نیست.‏(24 دی 57، صحیفه امام، ج 5، ص 458) ◀️پی‌نوشت: جریان لیبرال به سردمداری و آقای تا روزهای آخر مبارزات ملت ایران با طرح مباحثی چون و و همچنین سازش با آمریکا در قالب عنوان فریبنده مبارزه گام به گام، درصدد بودند که بهشت موهوم خود را در کنار دیکتاتوری سلطنتی و البته کدخدای آمریکایی بسازند. امروز نیز اتباع آنان در لباس‌های مختلف دم از مذاکره و ۲و ۳ می‌زنند و همان اهداف را دنبال می‌کنند. بدیهی است ملت شریف و انقلابی ایران با هوشیاری و بصیرت همیشگی این طیف را، هم‌چون پدران سیاسی‌شان، طرد و منزوی خواهد کرد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
41.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|مأموریت ویژه امام خمینی به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان رهبری حکیم و الهی همواره دغدغه حفظ از آفات و انحرافات را داشتند. 🔸پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بروز و ظهور هرچه بیش‌تر از جانب جریانات و شخصیت‌های زاویه‌دار، لزوم پاسداری از حافظه تاریخی ملت شریف ایران توسط فردی که در این زمینه تجربه، تخصص و تعهد لازم را داشته باشد ضرورتی غیرقابل انکار بود. از همین رو امام خمینی قدس سره الشریف مأموریت حفاظت از حریم تاریخی ملت ایران را به یکی از شاگردان قدیمی، انقلابی و مبارز خود سپرد. فردی که سال‌ها قبل نیز به صیانت از تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران مشغول بود. 🔹امام خمینی قدس سره الشریف مورخ 25دی1367 طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام و المسلمین مأموریت را دادند. مأموریتی که با وجود سختی‌ها و کارشکنی‌های مختلف هم‌اکنون ادامه دارد و تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در رأس «بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» این مهم را پیش می‌برند. 🔊رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی : https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✉️متن نامه ویژه امام خمینی به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی «‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏جناب حجت الاسلام آقای آسید حمید روحانی (زیارتی) ـ دامت افاضاته‏ ‏🔸با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان‏‎ ‎‏در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسه آفرین و‏‎ ‎‏پر حادثۀ انقلاب اسلامی بی نظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید.‏ ‏🔹شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده دار چه کارِ عظیمی شده اید.‏‎ ‎‏اکثر مورخین، تاریخ را آن‌گونه که مایلند و یا بدان‌گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه‏‎ ‎‏آن‌گونه که اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند که کتاب‌شان بنا است به چه نتیجه‌ای برسد و‏‎ ‎‏در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند.‏ ‏🔸از شما می‌خواهم هر چه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص‏‎ ‎‏نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلاب‌ها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان‏‎ ‎‏ذبح می‌کنند. امروز همچون همیشه تاریخ انقلاب‌ها، عده‌ای به نوشتن تاریخ پرافتخار‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است‏‎ ‎‏از تحسین و دشنام عده‌ای خاص، له و یا علیه عده‌ای دیگر و یا واقعه‌ای در خور بحث.‏‎ ‎‏اگر شما می توانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان‏‎ ‎‏توده‌های مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نموده‌اید. باید‏‎ ‎‏پایه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرت‌ها‏‎ ‎‏و ابرقدرت‌ها باشد.‏ 🔹شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپس‌گرایی قیام‏‎ ‎‏کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری،‏‎ ‎‏اسلام التقاط و در یک کلمه کردند.‏ ‏🔸شما باید نشان دهید که در جمود آن زمان که هر حرکتی را متهم به‏‎ ‎‏حرکت مارکسیستی و یا حرکت انگلیسی می کردند، تنی چند از عالمان دین باور دست‏‎ ‎‏در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون‏‎ ‎‏زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.‏ ‏🔹شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال 41، سال شروع و مبارزه‏‎ ‎‏روحانیت اصیل در مآبی چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاکباخته‏‎ ‎‏رفت، چه ناله‌های دردمندانه کردند، چه خون دل‌ها خوردند، متهم به جاسوسی و بی دینی‏‎ ‎‏شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و‏‎ ‎‏خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و‏‎ ‎‏تحجرگرایی، سرافراز ـ ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش ـ پیروز شدند.‏ ‏🔸حرف بسیار است، و من حال نوشتن بیش از این را ندارم. خداوند به شما که مورد‏‎ ‎‏علاقه من هستید و خودْ از ستم کشیده های این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در‏‎ ‎‏نظر گرفتن او ـ جل و علا ـ واقعیت‌ها را برای نسل آینده ثبت کنید. من به شما دعا می‌کنم و‏‎ ‎‏از واحد فرهنگی بنیاد شهید تشکر می کنم که به شما کمک می کند تا ان شاءالله بتوانید‏‎ ‎‏کارتان را به پایان برسانید. والسلام.‏ 25 / 10 / 67‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ »(صحیفه امام ج21، ص240-239) ‏@Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
امام خمینی خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: «شما به عنوان یک باید توجه داشته باشید که عهده دار چه کارِ عظیمی شده اید.‏‎ ‎‏اکثر مورخین، تاریخ را آن‌گونه که مایلند و یا بدان‌گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه‏‎ ‎‏آن‌گونه که اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند که کتاب‌شان بنا است به چه نتیجه‌ای برسد و‏‎ ‎‏در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند.‏ از شما می‌خواهم هر چه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص‏‎ ‎‏نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلاب‌ها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان‏‎ ‎‏ذبح می‌کنند. امروز همچون همیشه انقلاب‌ها، عده‌ای به نوشتن تاریخ پرافتخار‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. » 🔊رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی : https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📅شاه فراری شد 🔻 ✳️۲۵ دی ۱۳۵۷ 🔹امام در پیامی به ملت ایران از مردم خواستند به مناسبت فرا رسیدن اربعین امام حسین علیه السلام راهپیمایی این روز را یک و ملی بدانند و با این حرکت نظام شاهنشاهی را به چالش کشانده و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی اعلام کنند. 🔸بنابر گزارش روزنامه کیهان ۸۰۰ نفر از دانش‌آموزان دبیرستان صنعتی ارتش در در اعتراض به کشتار مردم در دشت لالی و دیگر نقاط کشور دست به اعتصاب غذا زدند و پس از آن به تظاهرات پرداختند. مأموران رژیم به دانش‌آموزان و مردم عادی تیراندازی کرد. ✳️۲۶ دی ۱۳۵۷ 🔹در ساعت ۱۴ رادیو سراسری خروج و را در ساعت ۱۳:۸ به مقصد جمهوری عربی مصر به اطلاع عموم رساند. 🔸در پی تیراندازی نظامیان به مردم تهران، آقای در خیابان نیاوران (خیابان شهید باهنر) و آقای به شهادت رسیدند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام تبریک امام خمینی به ملت ایران به مناسبت فرار شاه 🔻 | 27 دی ‏🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏خدمت عموم شریف و ایران ـ اَعْلَی الله ُ کلِمَتَهُمْ وَ وَفَّقَهُمُ الله ُ تعالی ‏‏فرار محمدرضا پهلوی را که پیروزی ملت و سرلوحۀ سعادت و دست یافتن به‏‎ ‎‏آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار عرض می کنم. شما ملت شجاع و‏‎ ‎‏ثابت قدم به ملتهای ثابت کردید که با و می توان بر مشکلات هر‏‎ ‎‏چه باشد غلبه کرد، و به مقصد ـ هر چه دشوار باشد ـ رسید. گر چه این ستمگر با دست‏‎ ‎‏آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت از دست ما گریخت ولی به‏‎ ‎‏خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او‏‎ ‎‏گرفته خواهد شد؛ لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم، به دست ستمدیدگان، فوری‏‎ ‎‏است. او رفت و به هم پیمان خود، اسرائیل ـ دشمن سرسخت اسلام و مسلمین ـ پیوست و‏‎ ‎‏جرایم و آشفتگیهایی را به جای گذاشت که ترمیم آن جز به تأیید خداوند متعال و همت‏‎ ‎‏همۀ طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد. اکنون در این‏‎ ‎‏طلوع فجر سعادت و پیروزی توجه عموم را به مطالبی جلب می کنم:‏ ‏🔸 اول ـ بر جوانان غیور در سراسر کشور لازم است، برای حفظ نظم، با آن دسته از قوای‏‎ ‎‏انتظامی که اکنون به آغوش ملت بازگشته اند با تمام نیرو همکاری کنند و با کمال قدرت و‏‎ ‎‏جدیت نگذارند که بدخواهان و منحرفین آشوب و ناامنی ایجاد نمایند.‏ 🔹دوم ـ به تظاهرات و شعارهای پرشور علیه رژیم سلطنتی و دولت غاصب ادامه دهند؛ و‏‎ ‎‏اگر منحرفین و مخالفین اسلام بخواهند اخلالی به وجود آورند و نظم را به هم زنند، از‏‎ ‎‏آنان جداً جلوگیری کنند. باید ملت بداند که هر انحرافی و هر شعاری که مخالف مسیر‏‎ ‎‏ملت است به دست عمال شاه مخلوع و عمال اجانب تحقق می یابد. من از جمیع‏‎ ‎‏اشخاصی که انحرافی داشته اند و یا گرایش به بعضی از مکتبهای انحرافی داشته اند تقاضا‏‎ ‎‏دارم که به آغوش اسلام، که ضامن سعادت آنان است، برگردند که ما آنان را برادرانه‏‎ ‎‏می پذیریم. در این موقع حساس که کشور جنگزدۀ ما بیش از هر زمانی به اتحاد و اتفاق‏‎ ‎‏احتیاج دارد باید سعی شود که از هر اختلافی احتراز شود.‏ ‏🔸سوم ـ دولت موقت برای تهیۀ مقدمات انتخابات مجلس مؤسسان بزودی معرفی می شود‏‎ ‎‏و به کار مشغول خواهد شد. وزارتخانه ها موظفند که آنان را پذیرفته و با آنان همکاری‏‎ ‎‏صمیمانه کنند. اینجانب به صلاح وزرای غیرقانونی می دانم که برکناری خود را اعلام‏‎ ‎‏کنند و خود را در مسیر ملت قرار دهند.‏ ‏🔹چهارم ـ به جمیع نیروهای انتظامی و زمینی و هوایی و دریایی و صاحب منصبان و‏‎ ‎‏درجه داران ارتش و ژاندارمری و غیر آنان توصیه می کنم که دست از حمایت محمدرضا‏‎ ‎‏پهلوی ـ که مخلوع است و به کشور برنمی گردد و در خارج نیز با نفرت مردم مواجه‏‎ ‎‏ است ـ بردارند و به ملت بپیوندند؛ که صلاح دنیا و دین آنان در آن است. ‏ 🔸اینجانب از همۀ طبقات خصوصاً حضرات علمای اعلام در این مواقع حساس تشکر‏‎ ‎‏می کنم، و سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم؛ و وحدت کلمه را‏‎ ‎‏برای همیشه، خصوصاً تا برانداختن رژیم شاهنشاهی و استقرار حکومت جمهوری‏‎ ‎‏اسلام، امیدوارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی (27 ذی 57، صحیفه امام، ج 5، ص 486و487) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
امام خمینی قدس سره الشریف: تمام‏‎ ‎‏ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمۀ زهرا‏‎ ‎‏ـ سلام الله علیها ـ جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن‏‎ ‎‏روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخۀ انسانیت، تمام‏‎ ‎‏حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در‏‎ ‎‏عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن‏‎ ‎‏ظاهر شده است... تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است‏‎ ‎‏و در زن تصور دارد ـ تمام ـ در این زن است.. زنی که‏‎ ‎‏تمام خاصه های انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای‏‎ ‎‏رسول الله بود.»(صحیفه امام ج۷ ص۳۳۷) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎
⚫️به مناسبت سالروز شهادت فدائیان اسلام 🔹چند وقتی است که رسانه‌های شبه‌روشنفکر و البته برخی تاریخ‌نویسان متمایل به جریانات خاص سیاسی در تلاش‌اند که الگوهای تاریخی را تغییر دهند و مرحوم شهید نواب صفوی را به عنوان الگوی حوزه انقلابی معرفی می‌کنند اما؛ 🔸شکی نیست که حرکت مجاهدانه شهید نواب فقط و فقط برای جلب رضایت الهی و پیش‌برد اهداف دینی بود اما ورای بزرگواری و شأن والای آن شهید و یاران باوفایش؛ آیا مرحوم نواب الگوی طلبه انقلابی است؟ انقلاب و انقلابی‌گری از واژه‌هایی است که در ادبیات سیاسی ایران با قراردادی نانوشته به پیروان خط امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گفته می‌شود. اما آیا امام خمینی و به تبع ایشان انقلابی‌های پیرو خط ایشان؛ روش و منش فدائیان را قبول داشتند؟ 🔹🔹برای پاسخ جامع در ابتدا باید گفت نهضت‌های معاصر روحانیت و مردم تا کنون اهداف مختلفی داشته است: 1. نهضت‌های ضداستعماری 2. نهضت‌های ضداستبداد داخلی 3. نهضت‌های مقطعی با اهداف خاص 4. نهضت‌هایی با اهداف بلند از جمله براندازی حکومت طاغوت یا تأسیس حکومت دینی 🔸🔸از نظر ماهیت نهضت‌ها نیز تفاوت‌های فراوانی به چشم می‌خورد: 1. گاهی نهضت مبارزاتی متمرکز بر مبارزات فرهنگی است. هم‌چون فعالیت‌های فلسفی و تفسیری مرحوم علامه طباطبایی 2. گاه مبارزه مسلحانه را شاهدیم. هم‌چون مبارزات شهید نواب صفوی. 3. گاه مبارزه روحانیت با شیوه مبارزه پارلمانی پیش می‌رود. از جمله مبارزات شهید مدرس یا آیت‌الله کاشانی. 4. گاه مبارزات سیاسی غیربرانداز است. هم‌چون مبارزات مرحوم آخوند خراسانی برای تحقق مشروطه 5. گاه با هدف براندازی و تأسیس نظام جدید است. که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف از این قبیل است.(انقلاب‌نامه ص70-69) 🔹در نتیجه باید گفت امام خمینی به طور کلی خط مشی مسلحانه فدائیان اسلام را قبول نداشتند و یاران خود را نیز از پیوستن به گروه‌های مسلح نهی می‌کردند. ⁉️با در نظر گرفتن این نکته باید به این سؤال پاسخ داد که دلایل ایشان برای وارد نشدن به فاز مسلحانه چه بود؟ ◀️دلایل امام اعلی الله مقامه الشریف برای مخالفت با مشی مسلحانه: الف) فایده نداشتن ترور. چراکه با ترور هر فرد، فرد دیگری جایگزین می‌شود و همان سیاست‌ها یا بدتر از آن را پیاده می‌کند. ب) چهره انقلابیون به عنوان تروریست به دنیا معرفی خواهد شد و حرفهای منطقی قیام زیر سؤال خواهد رفت. پ) حرکت‌های مسلحانه به هرج و مرج، ناامنی و بلوا همراه خواهد شد و استقلال و امنیت کشور را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.(نهضت امام خمینی ج1 ص1121) در هر صورت ایشان به این خط فکری و عملی پایبند بودند به گونه‌ای که حتی اجازه تجلیل از گروه‌های ترور در نشریات یاران خود را جایز نمی‌دانستند و می‌فرمودند:«تمجید از آدم‌کش‌ها صحیح نیست.»(صحیفه امام ج3 ص45) 🔸البته در میان اطرافیان امام کسانی بودند که اعتقاد چندانی به راه امام نداشتند و طبق خط مشی خود عمل می‌کردند و به گروه‌های مسلح گرایش داشتند و به آن‌ها کمک می‌کردند. 🔹به طور مثال آقای هاشمی رفسنجانی با گروه محمد بخارایی ارتباط و همکاری نزدیک داشت (نهضت امام، ج۱، ص1130) و هم‌چنین وی به همراه مرحوم طالقانی و آقای منتظری و برخی افراد دیگر امام را برای حمایت از تحت فشار گذاشت (نهضت امام ج3 ص600) گفتنی است حمایت‌های مالی آقای رفسنجانی از منافقین؛ حتی بعد از آشکار شدن آن‌ها ادامه داشت اما امام نه تنها از گروهک مجاهدین خلق بلکه از هیچ گروه مسلح؛ حمایت نکرد. 🔸در پایان باید برای تاریخ‌نویسانی که این حقایق آشکار را نمی‌بینند و به دلایل خاص تاریخ را وارونه جلوه می‌دهند تأسف خورد. آن‌ها با نوشته‌های آلوده‌شان در تلاش‌اند را به عنوان یک تروریست نشان دهند و وی را الگوی حوزه انقلابی جلوه دهند. در حالی‌که شهید نواب صفوی بر اساس حجت دینی خود عمل کرد و البته الگوی حوزه انقلابی نیز شخصیت‌هایی فراتر از نواب‌ها هستند. الگوی انقلاب کسی نیست جز امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف که با اقدام مجاهدانه و اخلاص خود تاریخ کشور را ساخت. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅15شهید در پی حمله چماق به دستان رژیم پهلوی/ تظاهرات میلیونی و کم‌سابقه مردم مشهد ✳️۲۹ دی ۱۳۵۷ 🔹صبح امروز حدود ۵۰۰ هزار نفر از مردم مشهد در خیابان های این شهر دست به راهپیمایی زدند. این عده پس از از برگزاری نماز ظهر و سخنرانی آقایان و و قرائت قطعنامه ۱۰ ماده ای توسط آقای پراکنده شدند. برخی از منابع دیگر شمار راهپیمایان را حدود ۲ میلیون نفر برآورد کرده و آن را عظیم و بی سابقه خواندند. 🔸بنا بر گزارش روزنامه کیهان در پی گردهمایی اهالی در ورزشگاه عده‌ای از چماق به دستان در حمایت از رژیم اقدام به برپایی تظاهرات و تیراندازی کردند و 15 نفر را به شهادت رساندند و عده‌ای را مجروح کردند. 🔹به مناسبت روز اربعین حدود یک میلیون نفر از و شماری از ، ، و اقدام به برپایی راه‌پیمایی کردند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️نکته‌های کم‌تر شنیده شده از مبارزات مرحوم کافی علیه رژیم صهیونیستی/1 🔴به مناسبت سالروز شکست مفتضحانه اسرائیل از مقاومت فلسطین و 🔹حوزه علمیه و توانمند فراوانی داشته و دارد اما ، معروف به «کافی» یکی از نام‌آشناترین منبری‌های چند دهه اخیر است. 🔸بسیاری افراد ایشان را به عنوان مبلغی غیر سیاسی می‌شناسند اما حقیقت آن است که کافی در زمان حیات خود خط فرمزهای ابلاغ‌شده ساواک را درنوردیده بود و در مقاطع گوناگون از (ره) با شرح ذیل به شیوه خود با رژیم در مبارزه بوده است: 🔹«حضور فعال در اعتراض به واقعه 15خرداد 🔸اعتراض و مخالفت با دوره 21 شورای ملی در مهر 1342 در قالب سخنرانی 🔹واکنش معترضانه که به تعطیلی مدرسه طلاب در پی شهادت انجامید و منجر به تصمیم رژیم برای تبعید وی به سراوان شد و با بازداشت موقت وی، این تصمیم متوقف گردید. 🔸زندانی شدن در به دلیل تجلیل از حضرت امام (ره) در 2 مرحله 🔹تبعید به ایلام به دلیل حمله به و یهودیان در سخنرانی 🔹کافی با بیان تاریخ به مصادیق عملکرد یهود و اوضاع فعلی فلسطین می‌پردازد و آدرس امروزی از آموزه دیرینه آن‌ها علیه دین و بشریت را ارائه می‌کند. 🔸کافی علاوه بر مطرح کردن علت این معضل در جهان اسلام و بشریت امروز؛ راه‌حل را نیز ارائه می‌کند او بدون داشتن امکان و ابزاری برای مقابله با صهیونیسم، وسیله تحریم کالاها و همکاری با صهیونیسم و بهائیان که هم‌اکنون در یک کالبد مشغول ضربه زدن به اسلام و مسلمین هستند را به عنوان راه چاره، مطرح و مکرر بر آن تأکید می‌کند. از جمله: 🔸«ای مردم! این گوشت یخ‌زده حرام است آن را نخورید. مرغ منجمد که می‌گویند از آورده‌اند دروغ است؛ آن‌ها را از آورده‌اند و حرام است. ای مسلمانان نخورید... کارخانه محصولاتش مال کلیمی‌هاست، نخرید مسلمان‌ها جنس خودتان را بخرید و بفروشید و... 🔹کافی در کنار تحریم کالاهای اسرائیلی و یهودی، از مسلمین می‌خواهد که با هم متحد باشند و به کمک بشتابند. از جمله در خلال جنگ 1967 می‌گوید: 🔸مردم مسلمان وظیفه شما است که اتحاد داشته و از قرآن حمایت کنید. در این جهت با برادران اعراب هم‌آهنگ و هم‌صدا باشید و یهودیان نفرین‌شده پیغمبر هستند و باید از بین بروند. 🔹در جای دیگر با ابراز تأسف از در قبال مسئله فلسطین می‌گوید: اگر دولت ایران پشتیبانی فوری خود را از برادران عرب ما اعلام نکند، ما سرشکسته خواهیم بود. من از روی این منبر با صدای بلند به دولت و مسئولین مملکت اعلام می‌نمایم که هرچه زودتر به کمک برادران مسلمان ما بشتابند و شر مردم یهود را از سر آنان کوتاه کنند.»(اسرائیلیات تاریخی، ص 252-244، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️نکته‌های کم‌تر شنیده شده از مبارزات مرحوم کافی علیه رژیم صهیونیستی/2 🔴به مناسبت سالروز شکست مفتضحانه اسرائیل از مقاومت فلسطین و 🔹کافی در منابر خود به هم می‌تاخت و به نحوی بیان می‌کند که اگر حمایت آن‌ها نباشد، چه بسا صهیونیسم زودتر از این مضمحل شود. وی در قالب دعا به این مهم پرداخته و می‌گوید: 🔸دیشب در روزنامه نوشته شده بود که در آمریکا یهودیان مبلغ پنج میلیون دلار جمع‌آوری و برای فرستاده‌اند و یهودیان تهران نیز جمع شدند و برای اسرائیل دعا کردند. می‌دانید یعنی چه [؟] برای از بین رفتن و ملت یهود سه روز است که روزه می‌گیرند تا در مقابل قرآن پیروز شوند. آن‌ها برای نابودی قرآن می‌جنگند. 🔹... مهدی جان به فریاد ما برس. کار ما به جایی کشیده که مسیحی‌ها، و یهودی‌ها آزادند و هر بلایی که می‌خواهند به سر ما مسلمانان می‌آورند. 🔸... خدایا دین اسلام را نصرت بده، آن‌هایی که به دین کمک می‌کنند یاری کن آن دست‌هایی که و را کمک می‌کنند از سر ملت شیعه کوتاه فرما. 🔹کافی در خلال این دعاها به صورت غیرمستقیم را مشمول این حمایت‌ها از اسرائیل دانسته و می‌گوید: خدایا به حق امام زمان تو را قسمت می‌دهیم که هرکس از یهودیان علنی و یا در خفا حمایت می‌کند ذلیل گردان. 🔸و جالب این‌جاست که ساواک نیز در نظریه خود بر این دعا می‌نویسد: نظریه شنبه: تعدادی که از مردم پای منبر او بودند عقیده داشتند که ایران در خفا از حمایت می‌کند و نیز نامبرده در وعظ خود همیشه اشاره و کنایه‌هایی دارد که مورد تفسیر مردم است. 🔹کافی در فرصت‌های دیگر این رویه خود را بدین‌گونه ادامه می‌دهد: پروردگارا آن کس را که به وسیله پول، سرباز، اسلحه و... به یهودیان اسرائیل کمک می‌کند، دودمانش را ریشه‌کن کن. ... خدایا به جان امام زمان هرکس ظاهرا یا باطنا جلوی مردم یا زیرزیرکی کمک به یهودی‌ها می‌کند، به حق ذلیلش کن. 🔸موضع کافی در قبال یهود، اسراییل و صهیونیسم آنقدر صریح، شفاف و قاطع بود که در نهایت با واکنش نماینده یهودیان در مجلس و از منابع رسمی و کددار و البته عضو فراماسون مواجه شد و به همین دلیل، روضه‌خوان برجسته ایران در دوره پهلوی محکوم به سه سال تبعید شد. اگرچه کافی هم با گذراندن یک سال زمان تبعید با نامه‌نگاری و تحرک خاص خود از تبعید بازگشت و کارهای خود را بر منوال گذشته ادامه داد.»(اسرائیلیات تاریخی، ص 253-252، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚معرفی کوتاه کتاب «اسرائیلیات تاریخی» در مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔹«تاریخ یهود ایران» با عنوان بسیارکلی و بسیار گسترده ای که دارد بهانه‌ای بود تا آثار مربوط به آن از سوی نویسندگان و فعالان یهودی و صهیونیست، چه ایرانی و چه غیرایرانی مورد توجه، معرفی و نقد قرار گیرد. 🔸کتاب «اسرائیلیات تاریخی» بر آن است تا در مسیر شناسایی و نقد آثار مرتبط با حوزه یهود، ایران، اسرائیل و و موضوعات مربوط با آن، مخاطبان داخلی را متوجه این فعالیت سازمان یافته با محورهای مشخص و هدفمند نماید. 🔹اسرائیلیات تاریخی در یازده فصل به نقد آثار و افکار شخصیت‌های مذهبی، و یا برخی مأموران اطلاعاتی در ایران و همچنین نقد و ارزیابی کتب مرتبط با صهیونیسم می‌پردازد. هم‌چنین در فصل «یک منبری ضدصهیونیست» سیره مبارزاتی و کم‌تر دیده شده علیه رژیم صهیونیستی را تبیین و در فصل آخر ابعاد مختلف اعلامیه بالفور را واکاوی می‌کند. ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امانت بودن اسلام در دست ملت‏ 🔻 | 29 دی 🔹‏‏‏برادرهای من! خواهرهای من! توجه بکنید که مسئولیت داریم امروز، مسئولیت‌های‏‎ ‎‏بزرگ داریم ما. اگر این که تا اینجا رسیده و این که تا اینجا رسیده است و‏‎ ‎‏یک در مملکت ما تحقق پیدا کرده است، اگر این از دست ما برود همۀ‏‎ ‎‏ما . اگر قلمهایی که در روزنامه ها به ضد هم چیز می نویسند کمک کنند برای از‏‎ ‎‏بین رفتن جمهوری، همه مسئولند ما مسئولیم. و ما ، امانت است پیشِمان. احکام‏‎ ‎‏اسلام امانت است پیشِمان. و نباید با سر کنیم بر این امانت. و نباید با زبان‌ها‏‎ ‎‏خیانت کنیم به این امانت. و نباید با قلم‌ها و قدم‌ها به این امانت بخواهید خیانت کنیم.( 29 دی 59، صحیفه امام، ج 13، ص540) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
🔴هتاکی‌های مهندس بازرگان علیه امام و مخالفین 🔻به مناسبت سال‌روز فوت آقای مهندس بازرگان 🔹مهندس بازرگان یکی از مؤسسین بود که به علت اصرار اعضای شورای انقلاب اسلامی به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی تعیین شد. 🔸فارغ از ناکارآمدی‌های دولت موقت در انجام وظایف و هم‌سویی آشکار آن با اهداف بیگانگان، امروز اتباع نهضت آزادی تلاش دارند از آقای بازرگان فردی موجه و مبادی آداب بسازند. تصویری که چندان با واقعیات تاریخی سازگاری ندارد. 🔹در ادامه گوشه‌ای از هتاکی‌های آقای بازرگان به مخالفین را ارائه خواهیم کرد جسارت‌هایی که متأسفانه به ساحت مبارک امام خمینی قدس سره الشریف نیز کشیده شد که از بازنشر آن پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم. 🔹کی شد بی سر خر زندگی کنیم؟! « از روز اول مواجه شدیم با مخالفت‌ها و مزاحت‌های دشمنان. حالا من به دوست کاری ندارم آن را بعد خدمت‌شان می‌رسم. چه احزاب افراطی چپ داخلی و چه دشمنان خارجی... به صوری که اصولا مجال نفس کشیدن و فکر کردن برای این دولت وجود نداشت. به قول شاعر که مصرح دوم شعرش را من نمی‌دانم و یادم نیست می‌گوید: ابلیس کی گذاشت که ما بندگی کنیم البته عامیانه می‌گوییم کی شد که زندگی کنیم » (خداحافظی با ملت 1358/8/16 مشکلات و مسائل اولین سال انقلاب از زبان مهندس بازرگان ص228) 🔸 امام به قول خودشان حامی پابرهنگان‌ هستند و [عده‌ای] احساسات ایشان را برمی‌انگیزند/ آقا[ی خمینی]! شما هم ما را کلافه کردید! « نه تنها طبقات مختلف به دولت فشار وارد می‌آورند بلکه «آقا» هم ما را تحت فشار می‌گذارند، آقا که یکپارچه احساس و عطوفت دل‌اند و همیشه با قلب و مغز و زبان مدافع و طرفدار طبقه ضعیفان و بی‌نوایان و به قول خودشان پابرهنگان هستند احساسات ایشان را برمی‌انگیزند آن‌وقت، «آقا» می‌شوند، طاقت نمی‌آورند از بالای سر ما بدون مراجعه و مشاره با دولت، بدون این‌که از ما بپرسند، اعلامیه و دستور صادر می‌فرمایند. یک‌دفعه دست و پای ما را در می‌گذارند؛ آب و برق را مجانی کنید (لااقل برای آن‌هایی که کم‌مصرفند)، خانه برای پابرهنه‌ها بسازید، گوشت یخ‌زده داده نشود، اتوبوس مجانی شود و ... شب جمعه اخیر 8نفر از هیئت وزراء خدمت ایشان رسیدیم. گفتیم خدا عمر و عزت و توفیق آقا را زیاد کند، شما هم که ! شما هم که مثل سایر مردم عمل می‌کنید، اقلا فرمایشات‌تان، امرتان را به ما بفرمایید تا بگوییم چه باید کرد»(پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 ،همان ص100-99) 🔹سر گنده زیر لحاف است!! « اما منشأ این مشکلات و مسئله اصلی مملکت و چاره آن چیست؟... به نظر بنده منشأ این است که بعضی‌ها تصور می‌کنند انقلابی بود و پیروز شدیم و خودشان را مثل فاتحینی می‌دانند که وارد سرزمین پر از نعمتی شده‌اند و فکر می‌کنند کاری اصلا ندارند و باید بریزند سر این غنائم و تقسیم بکنند. و بعد هم راحت بگیرند بخوابند و کیف بکنند! در صورتی‌که انقلاب تمام نشده، !!» (پیام رادیو تلوزیونی 1357/12/24 همان، ص103) 🔸خیال‌تان راحت باشد! ... را لولو برد! مهندس بازرگان:«به آن افراد و به آن امرائی که هنوز دارند و هوای دیگری، هوای انتقام، هوای بازگشت و ترکتازی دارند می‌گویم:خیالتان راحت باشد ممه را لولو برد.»(بازرگان 1357/11/20 همان، ص79) مهدی بازرگان در این خطاب، امرای رژیم پهلوی را مخاطب قرار می‌دهد که نزد ملت ایران از حیثیت و اعتباری برخوردار نیستند اما نکته این‌جاست که این طایفه در هنگام مواجهه با دشمن آمریکایی اصرار دارد که هیچ نوع لحن زننده و گزنده‌ای علیه آنان روا داشته نشود و ادعا دارند که حتی در برابر دشمنان نیز ادب گفتار باید رعایت گردد. با این حساب، شخص بازرگان نیز در قاموس سیاسی این طیف، چندان شخص موجهی محسوب نخواهد شد. ◀️پی‌نوشت: امروز نیز اتباع نهضت آزادی که حدود هشت سال بر عالی‌ترین مساند رسمی کشور تکیه زده‌اند با همان ادبیات زشت و زننده با مردم، منتقدین و حتی ولی‌فقیه برخورد می‌کنند. امید است در آینده‌ای نزدیک شخصیت‌هایی که ادب سخن با ملت شریف و بافرهنگ ایران را دارند جایگزین شخصیت‌های معلوم‌الحال شوند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎