روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 10.mp3
21.17M
ماجرای عزل
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/11
برخورد پدرانه و حلم پیامبرگونه امام خمینی قدس سره الشریف در برابر لجاجتها و اقدامات غیرعاقلانه آقای منتظری تأثیری در تصحیح انحرافات وی نداشت و در نهایت به صدور نامه ششم فروردین امام خمینی قدس سره الشریف و کنار رفتن منتظری از منصب قائممقامی شد.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: ماجرای پرچالش عزل منتظری و صدور نامه ۱.۶ صص ۱۱۳ تا ۱۲۷
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 12.mp3
7.07M
تفسیق صریح منتظری توسط امام خمینی قدس سره الشریف
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/12
امام خمینی قدس سره الشریف: منتظری فردی فاسق، فاسد و مفسد است./درس منتظری نیز منافقپرور است.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: تفسیق صریح منتظری توسط امام خمینی قدس سره الشریف صص 127 تا 132
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️نبوغ ذاتی یا دروغ حرفهای؟
🔻نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش اول
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 خاطرات شفاهی یکی از منابع تاریخی است که البته از نظر تاریخپژوهان اعتبار چندانی ندارد و استفاده از آن ضوابط خاص خود را دارد. به ویژه اگر آن خاطرات مربوط به کسی باشد که تحت تأثیر جریانات مختلف قرار گرفته و حتی از جناب شخصی چون امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف فاسق و فاسد و مفسد لقب گرفته باشد.(ر.ک: روزگار قائممقامی)
🔸 کتاب «آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله العظمی منتظری» جدیدترین اثر آقای مجتبی لطفی؛ از هواداران قدیمی آقای منتظری است که در برخی موارد با سیاست #چسب_و_قیچی خاطرات مخدوش وی را که مورد نقد اهل نظر قرار گرفته بود بازنشر داد که در ادامه به برخی از تحریفات تاریخی این خاطرات اشاره خواهیم کرد:
🔹 یکی از روایتهای مخدوش درج شده در این کتاب، مربوط به تأثیر آقای منتظری در ورود #آیتالله_بروجردی به قم است. خاطرهگو در این مجال خود را مدافع حضور آیتالله بروجردی و امام اعلی الله مقامهالشریف را در جایگاه مخالف مینشاند:
🔸 «من یادم هست قبلش به آقای خمینی میگفتیم که از آقای بروجردی بخواهید به قم بیایند و ایشان گفتند:
«میترسیم سه تا آقا چهارتا بشود» باورشان نمیآمد که آقای بروجردی بتواند کاری انجام دهد ولی بعد که آقای بروجردی به قم آمده بود روزی ایشان فرمودند:«آقای بروجردی بیست سال دیر به قم آمد، درس ایشان جوری است که طلبهها غیرمستقیم بدون اینکه بفهمند میبینند مجتهد شدهاند.» این تعبیر آقای خمینی نسبت به درس آقای بروجردی بود.»(آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله منتظری ص36-35)
🔹 این خاطره پیش از این نیز به بیانی دیگر در خاطرات منتشر شده آقای منتظری درج شده بود. او در جای دیگر گفته بود:
گاهی اوقات درس اخلاق که تمام میشد، من و آقای مطهری میرفتیم خدمت ایشان [امام خمینی] اگر نظریاتی داشتیم اظهار میکردیم. مثلاً یادم هست که یک وقت با ایشان صحبت کردیم که این اختلافی که در قم هست الان سه تا آقا هستند که مریدهایشان با هم اختلاف دارند، این چیز بدی است. اگر یک جوری میشد که آیتالله بروجردی را از بروجرد دعوت میکردند میآمدند قم و ایشان #زعامت_حوزه را به عهده میگرفتند، این اختلافات کمتر میشد، مرحوم آقای خمینی گفتند میترسیم سه تا آقا، چهار تا بشود ... (خاطرات ص91)
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
🔸 آقای منتظری در این فراز از خاطرات کوشیده است برای خود در مورد دعوت آقای بروجردی به قم، نقشی دست و پا کند و چنین بنمایاند که گویا امام به مقام و موقعیت علمی آقای بروجردی و تفوق و برتری او از علمای قم آگاه نبود و او را در ردیف دیگر علمای آن روز قم میپنداشت. لیکن آقای منتظری با اینکه بیش از چند صباحی نبود به قم آمده بود، روی #نبوغ_ذاتی و خارق العادگی که داشت به مقام علمی و موقعیت اجتماعی آقای بروجردی پی برد و اصولاً پیشنهاد دعوت از آقای بروجردی به قم برای نخستین بار از جانب او مطرح شد و از ابتکارات ذهنی او بود!! در این مورد بایسته است چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد:
🔹 نخست اینکه آقای منتظری در سال 1320ش به قم آمد و در آن برهه هنوز «سطح» میخواند و خود اعتراف کرده است که «هنوز درس خارج برایم زود بود... و سطح را هم آن جور که باید مسلط نشده بودم...»(خاطرات ص100) بیتردید طلبه تا چند سالی در حوزههای درسی فقها و علما زانو نزند و با مبانی علمی آنان به صورت ریشهای آشنا نشود، نمیتواند تفوق و برتری برخی از آنان را بر دیگری به دست آورد.
تشخیص اعلمیت نیازمند آن است که طلبه در #علوم_اسلامی خبره باشد و خبرگی بدون گذراندن چند دوره #درس_خارج و به دست آوردن مبانی قوی علمی، محقق نمی شود. بنابراین آقای منتظری در آن روز به عنوان یک محصل مبتدی نمیتوانست چنین پیشنهادی را به عنوان یک نظر ابتکاری داشته باشد مگر اینکه از زبان دیگری شنیده باشد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/ بخش دوم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
آقای منتظری ادعا کرده بود که امام اعلی الله مقامه الشریف با حضور آیتالله بروجردی در قم مخالف بودند ولی او پیشنهاد داد و زمینه حضور را فراهم کرد. در بخش اول نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری اولین دلیل را برای رد این ادعا آوردیم.
و اینک دلیل دوم:
🔹 امام سالیان درازی پیش از آمدن آقای منتظری به قم، از آقای بروجردی شناخت داشت و به مقام علمی و تفوق فقهی او نسبت به علمای قم آگاه بود.
🔸آقای بروجردی در دوران زعامت حاج #شیخ_عبدالکریم_حائری دریک برهه به قم آمد و مورد استقبال آن مرجع بزرگ و علما و فضلای حوزه قرار گرفت. در حوزهی قم به تدریس پرداخت و بسیاری از علما و اساتید فن را مجذوب مقام علمی خود ساخت.
🔹در این برهه امام و دیگر اساتید حوزهی قم به برتری علمی و اندیشههای سیاسی او بیش از پیش پی بردند. مقام والای علمی آقای بروجردی تا آن پایه بود که حتی مراجع قم نیز به برتری و تفوق او نـسبت به خود اذعان داشتند و این مقام و موقعیت او تقریباً مورد اتفاق مقامات علمی قم و نجف و دیگر علمای بلاد ایران بود و موضوعی نبود که در آن جای شبهه و خدشه باشد.
🔸اگر آقای بروجردی در آن مقطع در حوزهی قم ماندگار شده بود، بیتردید تنها مرجع شیعه در حوزهی قم به شمار میآمد. لیکن پافشاری اهالی بروجرد و سیل نامه و طومار و تلگرام آنان آقای بروجردی را ناگزیر ساخت که حوزهی قم را ترک کند و به #بروجرد بازگردد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش سوم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 در بخش دیگری از کتاب خاطرات منسوب به آقای #منتظری؛ ادعای وی در خصوص زمینهسازی برای #مرجعیت_امام درج شده است و خاطرهسازی به نحوی دنبال شده که گویی مردم اقبالی به امام نداشتند و ایشان شخصیت شناخته شدهای نبود و حتی شهریه طلاب را هم نمیداد اما آقای منتظری نقش ویژهای در ترویج مرجعیت ایشان داشته است:
پس از فوت #آیتالله_بروجردی از روزنامهها آمده بودند با طلبهها راجع به مراجع مصاحبه میکردند. ما آیتالله خمینی را هم مطرح کردیم و روزنامهها نام ایشان را هم جزو مراجع نوشتند... رساله ایشان هم با اصرار و پیگیری ما به چاپ رسید....
🔸 « ایشان مایل نبود رسالهاش به چاپ برسد. آقای مولایی آمد به من متوسل شد که بالاخره باید کاری کرد که رساله ایشان به چاپ برسد. ایشان هم حاشیه بر «عروة الوثقی» داشت هم حاشیه بر «وسیلة النجاة» و هم رساله فارسی ظاهرا به اسم «نجاة العباد»؛ که آن وقت از ایشان گرفته شد و به همراه حاشیه عروه به صورت جداگانه به چاپ رسید.
بعد از رحلت مرحوم آسیدعبدالهادی، در نجفآباد تقریبا مرجعیت آیتالله خمینی تعین پیدا کرد. ظاهرا در آن موقع در شهرهایی که مرجعیت ایشان به صورت گسترده مطرح بود یکی در نجفآباد بود و دیگری در رفسنجان، اما در شهرهای دیگر از ایشان خیلی تقلید نمیکردند. پس از فوت مرحوم آسیدعبدالهادی در نجفآباد یک جلسه فاتحه گرفتیم و آقای حاج آقا باقر تدین در آن جلسه منبر رفت و به طور رسمی اعلام کرد که نظر ما برای تقلید به آیتالله العظمی حاج آقا روحالله خمینی است و بالاخره مرجعیت ایشان در میان مردم نجفآباد تثبیت شد.
🔹 ما عنایت داشتیم که آیتالله خمینی به طلبهها #شهریه بدهند، اما ایشان میفرمود ما چه داعی داریم که پول قرض بگیریم و شهریه بدهیم، ولی ما عنایت داشتیم که شهریه ایشان همیشه پابرجا باشد، چه در همان اوایل مرجعیت ایشان و چه در زمان #زندان و زمان تبعید ایشان که بعدا پیش آمد. آقای غیوری میگفت ما یک مقدار از تهران راه میاندازیم، ما هم از نجفآباد و جاهای دیگر مقداری جور میکردیم و به هر شکلی بود شهریه ایشان را راه میانداختیم، عقیده ما این بود که شهریه ایشان باید محفوظ باشد.»(ص267-266)
◀️ نقد در ادامه...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش چهارم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 مشابه این خاطرات از جانب بیت آقای منتظری پیش از این نیز چاپ شده بود. او در جای دیگر گفته بود
🔸 بعد از وفات آیتالله بروجردی، آیتالله گلپایگانی و آیتالله شریعتمداری و تا اندازهای آیتالله مرعشی در قم مرید و سلام و صلواتی داشتند، اما آیتالله خمینی نه... ایشان به طور کلی در این وادیها نبودند، حتی رسـالهی چـاپ شده هم نداشتند. من و آقای مولایی با اصرار رسالهی ایشان را گرفتیم و دادیم چاپ کردند... ایشان اصلاً در وادی مرجعیت نبودند...(خاطرات ص201)
🔹 حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
در آغاز نهضت باید دانست که اصرار این و آن نبود که امام را به پرداخت شهریه و چاپ رساله ناگزیر ساخت. این استقبال مردم بود که زمینه را برای دادن شهریه و چاپ و انتشار رسالهی او هموار کرد.
🔸مردم ایران در پی نهضت و روشنگریهای امام به خود آمدند، از غفلت و ظلمت رهیدند، امام را به درستی شناختند و در او ویژگیها و برجستگیهای بیمانندی دیدند، رازهای دل خود را در کلام او یافتند، خواستههای درونی خویش را در قلم و زبان او دیدند. #خلوص او، سوز و گداز او، خشم و خروش او مردم را شیفته کرد و دگرگون ساخت، مردم سر در راه او گذاشتند. پیروی از او را برخود واجب و وظیفه دانستند. اینجا بود که #وجوهات_شرعی به سوی او سرازیر شد و عموم کسانی که از او تقلید میکردند، به علت عدم دسترسی به رسالهی او به اعتراض برخاستند و از او درخواست رساله کـردند. در چنین شرایطی امام با انتشار رسالهی عملیه و پرداخت شهریه موافقت کرد، چنان که آقای منتظری نیز به آن اذعان کرده است:
🔹... اصلاً ایشان در وادی مرجعیت نبودند و طبعاً کسی پول هم به ایشان نمیداد. اما در جریان #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی، ایشان از همه تندتر و داغتر به صحنه آمدند و اعلامیههای ایشان همه جا، تهران و جاهای دیگر، حسابی پخش شد، کم کم مردم به ایشان رو آوردند، به خصوص از تهران جمعیت زیادی به خانهی ایشان میآمدند و کمکم پول هم به ایشان میدادند... (خاطرات ص201)
🔸 در مورد دیگر چنین اعتراف کردهاست:
... وقتی این لایحه مطرح شد، #مراجع_قم اعتراض کردند، اما خیلی دست به عصا و با احتیاط، کسی که خیلی تند و تیز مطرح میکرد، آقای خمینی بود. روی همین اصل هم ایشان از همان روز معروف شد. اصلاً شناخت نسبت به ایشان در بازار تهران و در مردم، به واسطهی همان اعلامیهها بود...
❇️ واقعیت این است که هیچ کس در جریان مرجعیت و موقعیت امام نقشی نداشت. این مقام علمی و معنوی او بود که مردم را به سوی او کشانید. این سخنرانیهای دلنشین و اعلامیههای آتشین او بود که ملت ایران را شیفته و شیدای او کرد و عشق و علاقهی او را در دلها حاکم ساخت.
🔹 اگر امام با اصرار این و آن به شهریه دادن و انتشار رساله تن در میداد، در پی درگذشت آقای بروجردی که شماری از شاگردان و ارادتمندان او پافشاری داشتند که او را به صحنهآورند و به عنوان یک #مرجع_جامعالشرایط مطرح کنند، چرا رسالهی او چاپ و منتشر نشد و شهریهای از جانب او پرداخت نگردید؟
🔸آقای منتظری اگر توان این را داشت که به تعبیر خود «به زور شهریه را به گردن ایشان» بگذارد، چرا در پی رحلت #آقای_بروجردی به چنین زور آزمایی دست نزد و امام را به دادن شهریه و چاپ رساله نتواست وا دارد؟(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش پنجم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 نکتهی درخور توجه اینکه آقای #منتظری خود اعتراف کرده است که اصرار کسان به واداشتن امام به چاپ رساله و دادن شهریه بینتیجه بوده و این نهضت او بر ضد رژیم شاه بوده است که زمینه را برای مرجعیت مطلق او هموار کرده است:
🔸 ... درس آقای خمینی در زمان آیتالله بروجردی از مهمترین درسها بود و حدود پانصد ششصد نفر شاگرد داشت و بعد از فوت آیتالله بروجردی، ایشان یک قدم هم برای مرجعیت خودش برنداشت. به اصرار به او گفتند رسالهتان را بدهید چاپ کنند. ایشان حاضر نبودند، تا اینکه مسألهی #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی پیش آمد... آیتالله خمینی در این امر از همه فعالیت بیشتری داشت و اعلامیههای مهمیداد، در نتیجه مردم ایشان را شناختند و به سراغ ایشان آمدند...
🔹 امام هیچ گاه و هرگز در این اندیشه نبود که اگر شهریه را آغاز کرد، نبایستی قطع شود بلکه برعکس بر این نظر بود که اگر بودجه رسید، شهریه میدهد و هرگاه بودجهای نبود مسئولیتی ندارد. نگارنده به یاد دارد آن گاه که نخستین شهریهی امام در اردیبهشت ماه 1342 رسماً پرداخت شد، برخی از نزدیکان و ارادتمندان امام به او پیشنهاد داده بودند که مقدار شهریه را کمتر کند و نیز به طلابی که مقدمات میخوانند شهریه نپردازد تا از بودجهی موجود، شهریهی چند ماه را بتوان تأمین کرد. لیکن امام مخالفت کرد و دستور داد همهی موجودی را میان عموم طـلاب (چه آنهایی که مقدمات میخوانند و چه آنهایی که در پایهی سطح و خارج هستند)، تقسیم کنند و افزوده بود اگر بودجه رسید ماههای دیگر نیز شهریه میدهیم و اگر نرسید، نمیپردازیم. در تاریخ #حوزهی_قم امام نخستین مرجعی بود که به طلابی که مقدمات میخواندند نیز شهریه میداد.
🔸 آن گونه کوتهاندیشیها که مبادا بودجه برای شهریه نرسد و شهریه به طور مستمر و پیوسته پرداخت نشود و مایهی آبروریزی برای «آقا» شود و... در مرام و مکتب امام راه و جایی نداشت. این گونه دیدگاهها از آن کسانی است که هنوز از بیماری خود محوری و خودپرستی نرهیدهاند و در کردار و گفتارشان خدا جایی ندارد، طبق هواهای نفسانی حرکت میکنند و حرف میزنند و خاطره میگویند. لیکن انسانهای وارسته و خود ساخته که به دنبال انجام وظیفه هستند و طبق وظایف و مسئولیتهای دینی قلم میزنند و قدم برمیدارند، آزاداندیشتر از آنند که به شهریه و استمرار آن اندیشه کـنند و بابت بود و نبود آن نگرانی داشته باشند.
🔹 البته نگارنده بر آن نیست این واقعیت را انکار کند که بسیاری از شاگردان و ارادتمندان امام در پی درگذشت آقای بروجردی در فرصتها و مناسبتهای گوناگون، بارها به امام پیشنهاد میدادند که به دادن شهریه و چاپ و انتشار #رساله اقدام کند، لیکن امام تا روزی که مردم به او روی نیاوردند و بودجهی اولیه برای پرداخت شهریه فراهم نیامد، این پیشنهاد را نپذیرفت و به آن مبادرت نورزید. از این رو، شهریهی امام در پی اوج گیری نهضت او آغاز و دنبال شد.
🔸در مورد رسالهی عملیه نیز امام آن روز که مقلدین به او روی آوردند و خواستار رساله شدند، تنها با چاپ و انتشار آن موافقت کرد و هیچ مبلغی بابت چاپ آن هزینه نکرد. مردم با هزینهی شخصی آن را به چاپ رساندند. آن گاه که امام با چاپ رساله موافقت کرد، جمعی در اکیپهای مختلف به تنظیم آن به صورت توضیح المسائل پرداختند و آقای حاج شیخ #مجتبی_تهرانی اصلاح و تصحیح نهایی آن را به پایان برد و نخستین توضیح المسائل امام در تاریخ هفتم یا هشتم محرم83 (هـ. ق) (دهم یا یازدهم خرداد 1342) بـه بازار آمد. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش ششم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹آقای منتظری خود را در مرجعیت امام مؤثر میداند. این در حالی است که ایشان پیش از آغاز نهضت در سال 1341 در جرگهی مراجع قرار داشت و در میان کسانی که او را میشناختند و با نام او آشنا بودند، به عنوان یک مرجع مطرح بود حتی در دوران #مرجعیت_آقای_بروجردی در برخی از نقاط ایران مقلدینی داشت. چنان که در کتاب نهضت امام، آمدهاست:
🔸 ... مقامات جاسوسی و به اصطلاح امنیتی رژیم شاه در ابتدای تأسیس ساواک دربارهی حوزهی قم و مقامات برجستهیآن حوزه و شمار طلابی که در آن حوزه به تحصیل سرگرمند، نیز دربارهی مدارج تحصیلی و حقوق مستمری آنان، به تحقیق و تفحص دست زده و گزارشی تهیه کردهاند. در این گزارش دربارهی مراجع تراز دوم پس از حاج آقا حسین بروجردی (مرجع علی الاطلاق جهان تشیع) و شمار طلابی که در درس آنان شرکت میکنند و منطقهی نفوذ آنان نیز اطلاعاتی دادهاند.
🔹در این گزارش که در تاریخ 1335/12/22 داده شده، شاگردان درس امام را حدود پانصد نفر ذکر کرده و اعتراف کرده است که از لحاظ درس حائز اهمیت است و یادآور شده است که در ایالات مرکز و غرب ایران، مقلد دارد... این گزارش از سوی سرهنگ قلقسه رئیس دایرهی امنیت و مذاهب، به ادارهی سوم ساواک داده شدهاست.... (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش هفتم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 در بخشی از کتاب #مجتبی_لطفی به نقل از آقای #منتظری ادعا شده بود درج نام امام در جراید به عنوان #مرجع_تقلید به خاطر مصاحبه ایشان بوده است. این ادعا نیز پیش از این در خاطرات منسوب به آقای منتظری منتشر شده بود:
🔸 ... پس از فوت آیتالله بروجردی از روزنامهها آمده بودند با طلبهها راجع به مراجع مصاحبه میکردند، ما آیتالله خمینی را مطرح کردیم و روزنامهها نام ایشان را جزو مراجع نوشتند...
تاریخنگار انقلاب اسلامی جناب سیدحمید روحانی در نقد این خاطره مینویسد:
🔹 اولا در آن روز اینگونه مرسوم نبود که خبرنگاران در کوچه و بازار راه بیفتند و با مردم یا طلاب مصاحبه کنند.
🔸 ثانیا نمایندگان و خبرنگاران روزنامهها در #قم به علت اینکه بلیت بختآزمایی، ورق قمار و کتابهای مستهجن میفروختند، از نظر روحانیان و طـلاب آنقدر منفور بودند که به خود جرأت نمیدادند به فیضیه و طلاب و روحانیان نزدیک شوند.
🔹 ثالثا آقای منتظری از نظر ارباب جراید و مطبوعات چهره شناخته شدهای نبود که خبرنگاران سراغ او بروند، تنها روحانیانی که در حوزه قم از نظر ارباب جراید شناخته شده بودند نویسندگان مجله « #مکتب_اسلام » بودند.
🔸 رابعا اگر خبرنگاری به سراغ آقای منتظری رفته بود و با او در زمینه مراجع گفتگویی کرده بود، بیتردید آقای منتظری یا تنظیم کنندگان خاطرات او آن را با آب و تاب بیان میکردند که خبرنگار روزنامهای مثلا به منزلم آمد، یا سر درس من حاضر شد و یا اینکه در مسیر راه جلوی مرا گرفت. آقای منتظری در خاطرات آنگاه که با کلمه «ما» و به صورت سربسته ادعایی میکند: «ما آیتالله خمینی را مطرح کردیم» نشان از این نکته دارد که شخصا نقشی نداشته است و میخواهد به اصطلاح خود را به گونهای «قاطی» کند!
🔹 خامسا این علمای تهران مانند #شهید_مطهری، #شهید_بهشتی و #شهید_محلاتی و حتی مرحوم سید محمد بهبهانی بودند که در گفتگو با برخی از ارباب جراید از مقام و موقعیت علمی امام سخن گفتند. آنگونه که شهید محلاتی روایت میکرد در ملاقات خصوصیای که برخی از ارباب جراید مانند عباس مسعودی در پی درگذشت آقای بروجردی با سید محمد بهبهانی داشتند، آقای بهبهانی صریحا اظهار کرده بود «آقای خمینی اگر به میدان بیاید از همه این مراجع شایستهتر است، حیف که اهلش نیست».
🔸 سادسا مقامات دولتی و کارشناسان #رژیم_شاه در امور روحانیت سالیان درازی پیش از درگذشت آقای بروجردی از مقام و موقعیت امام آگاهی داشتند، چنان که در پیش اشاره شد، سرهنگ قلقسه در گزارش خود در سال 1335، شمار شاگردان امام را و اینکه در کدام منطقه ایران مقلد دارد، بازگو کرده است، بنابراین امام به عنوان مرجع تقلید مطرح بود، نه اینکه آقای منتظری بنابر ادعای خود، او را مطرح کرده باشد و روزنامهها طبق گفته او «نام ایشان را جزو مراجع» نوشته باشند.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش هشتم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 در بخش از خاطرات منسوب به آقای منتظری آمده است:
... همه مراجع برای #آیتالله_بروجردی فاتحه گرفتند و هر کدام به تناسب موقعیت خود زودتر اعلام فاتحه میکردند آیتالله خمینی شاید نفر پانزدهم، شانزدهم بود که اعلام فاتحه کرد...(خاطرات ص189)
🔸 در نقد این کلام؛ استاد سیدحمید روحانی چنین می نویسد:
در این فراز از خاطرات تلاش شده است، به شکل مرموزی مقام علمی و اجتماعی #امام را به زیر سؤال ببرد و او را از نظر مقام و موقعیت در حوزه قم در رده «پانزدهم، شانزدهم» بنمایاند که لابد در ردیف فضلای تراز دوم حوزه قرار داشته است!! در صورتی که اعلام فاتحه از طـرف امام پس از دیگران نه به تناسب موقعیت، بلکه روی ادب و #فروتنی بود که نمیخواست در برپایی مراسم بزرگداشت، معارض دیگران باشد. اصولا دأب امام در اینگونه برنامهها این بود که میگذاشت همه کسانی که برآنند مراسمی برپا دارند، برنامه خود را اعلام کنند و به انجام برسانند، آنگاه که برپایی مراسم از طرف این و آن به پایان میرسید و دیگر از طرف کسی اعلام فاتحه نمیشد، امام مراسمی برپا میداشت.
🔹 نگارنده(حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) به یاد دارد که در پی درگذشت آقای حکیم در نجف اشرف در سال 1349، آنگاه که مراجع تراز اول و دوم، فضلا و اساتید حوزه، طلاب برخی شهرها و کشورها و حتی اصناف بازار مراسم فاتحه برپا کردند، امام آخرین نفری بود که برای آن مرحوم مراسم بزرگداشتی گرفت و دستور داد که در اعلام مراسم از طرف او، نام او را بدون هیچگونه عناوین و القابی ببرند، شماری از جوانان عرب و طلاب به دفتر مؤذن هجوم بردند و میخواستند گوینده را مورد ضرب و شتم قرار دهند که چرا از امام به صورت اهانتآمیز نام برده است. گوینده دست خط امام را به آنان ارائه داد که در آن تأکید شده بود از من جز به عنوان « #سید_خمینی » نام برده نشود. افق عرفانی و اخلاقی امام کجا و آن تحلیلهای ناسوتی و دنیازده کجا! (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش نهم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 بخش دیگری از خاطرات آقای منتظری در حقیقت طعنه و #تضعیف_علمای_مشهد است که البته آقای منتظری آن را به امام نسبت میدهد:
🔸 یادم است این داستان را #مرحوم_امام برای من نقل کردند،ایشان فرمودند: مرحوم #آسید_ابو الحسن_اصفهانی که فوت شد، علمای مشهد جمع شدند که مرجع معین کنند، یکی از آقایان در آن جلسه میگوید آقای حاج آقا حسین قمی برای مرجعیت خوب است ولی ریشش دست پسرش آ سید مهدی است،آقای بروجردی هم خوب است ولی ریشش دست حاج آقا روح اللّه است، ما بیاییم آسید محمود شاهرودی را معین بکنیم که در اختیار خودمان باشد...مرحوم آیت اللّه آقای حاج میرزا مهدی اصفهانی (رحمت اللّه علیه)در آن جلسه گفته بودند پس این جلسه ما از جلسه #سقیفه کمتر نیست. ما آمدهایم ببینیم چه کسی اعلم و #لایق است یا اینکه ببینیم چه کسی ریشش دست ماست... .(خاطرات ص190)
🔹 این داستان را از قول #امام در خاطرات آوردهاند،لیکن #آقای_منتظری اگر به راستی چنین داستانی را بازگو کرده چرا لحظهای اندیشه نکرده است که چگونه امام در سخنرانیهای عمومی و یا نیمه عمومی خود هیچگاه به بازگو کردن این داستان نپرداختن و حتی به آن اشاره نکردند؟!آیا خردمندان و عقلای قوم هر آنچه میشنوند بیتأمل و نسنجیده بر زبان میآورند؟
🔸دور از نظر نیست که در ارتباط آقای منتظری با #علمای_مشهد هم آزردگی خاطری بوده است که به آوردن این داستان و یا ساختن آن به نام امام منجر گردیده است؟!در این داستان نه تنها علمای مشهد به زیر سؤال رفتهاند، بلکه مرحوم حاج آقا حسین قمی و آقای بروجردی نیز مورد اهانت قرار گرفتهاند. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 16 تابستان1387)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 نقد تحریفات باند منتظری نسبت به آیتالله العظمی بروجردی و حوادث پس از ارتحال ایشان/بخش دهم
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بروجردی
🔹 در خاطرات منسوب به #آقای_منتظری ادعا شده که وی در طرح و تثبیت #مرجعیت_امام اعلی الله مقامهالشریف نقش ویژهای داشت است. در یادداشتهای سابق این ادعا نقد و رد شد اما برای جمعبندی مستند بحث؛ ادله و شواهد تاریخی دیگری نیز خواهیم آورد:
🔸 1 . نکته مقدماتی اینکه ادعای تأثیر ویژه آقای منتظری در طرح و تثبیت مرجعیت امام اعلی الله مقامه الشریف تقریبا نخستین بار در کتاب #دایرةالمعارف_تشیع؛ مدخل امام خمینی مطرح شد و اساسا با هیچکدام از مستندات معتبر تاریخی سازگار نیست و محملی برای توجیه ندارد.
🔹2 . در ردّ مدعای مزبور، ذکر برخی شواهد، خالی از لطف نیست.
اوّلاً #مرجعیّت_شیعه امری است که به سانِ مسأله «اجتهاد» تابعِ ضوابطِ مخصوص حوزوی است و چیزی نیست که بدون وجود مقتضای آن، بتوان آن را طرح و تثبیت کرد!
ثانیاً طبق مستندات معتبر، از نیمه دوّم دهه 30 و در دوران اقتداردینی #آیتاللّهالعظمی_بروجردی، درس امام خمینی به عنوانِ پرجمعیّت ترین درسِ قم مطرح بوده است.
⚫️ بعد از ارتحال #آیتاللّه_بروجردی نیز قرائنی وجود دارد که نشان می دهد که جایگاه حوزوی و فقهی امام خمینی نه فقط در میان حوزویان، که در نزد اصحاب رسانه نیز کاملاً شناخته شده بوده است. روزنامه کیهان در تاریخ 12 فروردین 1340، اسامی مراجع و علمایی را که از دید علمای اهل خبره و صاحب نظر، صلاحیت جانشینی #زعیم_فقید_قم را داشته اند، درج کرده و در صدرِ اسامی از امام نام برده و اکثر شاگردان ایشان را از فضلای طراز اوّل حوزه قم برمی شمارد و چنین نوشته است:
🔸 «آقایانی که ذیلاّ نام آن ها برده می شود طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیّه قم دارای صلاحیت مرجعیّت تقلید و مورد اعتمادکامل حوزه علمیّه هستند.
1.آیت اللّه حاج آقا روح اللّه خمینی:
ایشان 1درس فقه صبحها و درس اصول عصرها در حوزه علمیّه تدریس می نمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان فضلای تراز اوّل حوزه علمیّه شهر قم را تشکیل میدهند.»(نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع ص183-182)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
◀️رابطه آیتالله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیتالله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان
⚫️ سالگرد ارتحال حضرت آیتالله العظمی بروجردی رحمهالله
یکی از برگهای تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و #آیتالله_بروجردی است. گفتنیها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سالگرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره میکنیم:
🔹« حجتالاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیتالله بروجردی بودم که نمایندهای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیتالله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد.
🔸من به فکر رفتم که آقای بروجردی در اینگونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت میکنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیتالله بروجردی- به آنجا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربستهای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیتالله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.»
🔹تاریخ نشان میدهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیتالله بروجردی به رابطهای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل میشد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیتالله بروجردی میگذاشتند:
🔸« بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی #ایادی_مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 13.mp3
15.4M
چرا ادعای بیت آقای منتظری علیه صحت نامه 1.6 قطعا دروغ است؟!
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/13
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: دلائل اثبات صدور نامه 1.6 از جانب امام خمینی قدس سره الشریف صص 132 تا 142
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 14.mp3
8.12M
خون دلی که امام خورد
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت آخر از فصل اول
مرحوم سیداحمد خمینی خطاب به آقای منتظری: حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظهای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب میکرد که ایشان کنار بروند.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: خون دلی که امام خمینی قدس سره الشریف از منتظری خورد/تناقضنماییهای یک قائممقام مستعفی.از ص 142 تا انتهای فصل اول
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دیدگاه ویژه آیتالله العظمی بروجردی نسبت به امام خمینی
«بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل میکردند که آیتالله بروجردی بارها فرمود:
قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین میتواند مثمر باشد.(و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود)
این موقعیت تا پایان زندگی آیتالله بروجردی هرگز پیش نیامد. یعنی ایادی مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند.»(نهضت امام خمینی ج١ ص ١٩۵-١٩۴)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
4_5920042260627458109.mp3
10.97M
گروهک تروریستی مجاهدین خلق و آقای منتظری
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت اول از فصل دوم
سازمان مجاهدین خلق با دغدغههای مبارزاتی شکل گرفت ولی با گذشت زمان، بدون هیچ دلیل موجهی به بزرگترین مخالف جمهوری اسلامی تبدیل شد و در این مخالفت خود از هیچچیزی کم نگذاش؛ ترور، ارعاب تخریب سیاسی و خیانت و همکاری با رژیم بعث عراق در کارنامه این سازمان به روشنی خودنمایی میکند و به دلیل همین جنایات، امام خمینی قدس سره الشریف حکم تاریخی خود را مبنی بر محارب و معدوم بودن اعضای وفادار سازمان در زندانهای سال 67 صادر کردند اما این حکم به مذاق آقای منتظری خوش نیامد...
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: تاریخچهای کوتاه از سازمان مجاهدین خلق از پیدایش تا انحراف صص158-151)
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
4_5924808312821385331.mp3
12M
🔴تماس فرد دوم سازمان منافقین با کودتاگران و شکنجههای ساختگی درون زندان
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت دوم از فصل دوم
🔹انحرافات آشکار #سازمان_مجاهدین_خلق باعث رویگردانی مردم از آنها شد به گونهای که علیرغم تبلیغات وسیع سازمان و حمایتهای آشکار ابوالحسن بنیصدر، نهضت آزادی و شخص مهدی بازرگان در انتخاباتهای مختلف شکست مفتضحانهای را متحمل شدند.
🔹طبق اسناد و مدارک به دستآمده میان کودتاگران نوژه و موسی خیابانی (نفر دوم سازمان در ایران) صورف گرفته بود و البته سران این سازمان جنگ عملیاتی را با شعار شکنجه زندانیان خود رقم زدند که اسناد و مدارک حاکی از دروغ بودن این ادعاست.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: رویگردانی مردم از سازمان، خیز مجدد سازمان و شکنجههای ساختگی صص169-159
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام جمهوری اسلامی توسط وی
◀️پیشینه شناسی تاریخی #جمهوری_اسلامی/ #یومالله_دوازده_فروردین /۱
🔹پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیت ها و جریانهای مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند.
🔸در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایتهای غیر واقعی و نادرستی مشاهده میگردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به #تحریف و #انحراف خواهد کشید.
🔹روایت یکی از سران #نهضت_آزادی از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونههای نقد در این باب است. وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید.
🔸از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « #جمهوری_اسلامی» به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است.
وی بارها در بیانهایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانه ای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است. #تناقض_گویی فرد مذکور تا بدانجا میرود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی #جمهوری_اسلامی را منکر میشود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد و تصریح میکند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است.
🔹این مدعا در حالی مطرح میشود که اولا مفهوم #جمهوری_اسلامی نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است.
🔸ثانیا #لیبرالهای_وطنی و جریانهای سیاسی به اصطلاح ملیگرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کردهاند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را «جمهوری دموکراتیک» و «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند.
🔹از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان #نظام_سلطنتی_مشروطه را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند.
🔸حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده #جمهوری_اسلامی می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص۳۰-۲۷)
📚«نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سهراب مقدمی شهیدانی»؛ اثری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرفی پیشینه الگوی «جمهوری اسلامی»
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/2
❎ تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت
🔹دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزههای اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نوپدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد.
🔸گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومتهای استبدادی (به طور مطلق) سامان یافته است. شکلگیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضتهای اسلامی، از جمله بروندادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومتهای ظالمانه را به اثبات میرساند.
🔹مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضتهای دینی نقش پررنگی داشتهاند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر تودههای اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضتهای مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار میدهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمیتوانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند.
🔸 به عنوان نمونه شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطهخواهان مینویسد:
«کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص25)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️پیشینه شناسی تاریخی #جمهوری_اسلامی/3
❎ #جمهوری_خواهی علمای شیعی در آینه اسناد
🔹 خاطرات و گزارشات« #سر_آرتور_هاردینگ » وزیر مختار انگلیس در ایران در دوره قاجاریه یکی از مهمترین منابعی است که آرمان علمای ایرانی به منظور تحقق «جمهوری اسلامی» را بازتاب داده است.
🔻وی در یکی از #گزارشهای_محرمانهای که در دوران مأموریت خود به لندن میفرستد در تبیین جریانهای فراماسونری و سایر جریانهای مؤثر به خصوص جریان اتحاد اسلام (پان اسلامیسم) در ایران مینویسد:
«مجامع پان اسلامی که از طرف #سیدجمال_الدین_اسدآبادی پایه گذاری شده در صدد برانداختن دستگاه صدراعظم و در فکر انقراض رژیم قاجاریه و برقراری رژیم جمهوری اسلامی است.
🔸از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه #اهتمام علمای شیعی به #تأسیس نظام «#جمهوری_اسلامی»، نامه« علما، اعیان و رعایای فارس» است. این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی 1324 ق/برابر 1285 ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهینآمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این نامه به صراحت از تعبیر #جمهوری_اسلامی یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوقالعاده دارد. در همان دوران روزنامه کوکب دری و همچنین تاریخ بیداری ایرانیان نوشته ناظم الاسلام کرمانی این نامه را منتشر کردند. در بخشی از این نامه چنین آمده است:
«.. تاکنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگیمآبان تازه و از طبیعیمذاقان پوسیده و روزنامهخوان پاریس به زبان خوشیده( فرانسه دوست) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آنکه ایران #جمهوری_اسلامی است، چه از عهد سلف تا حال خلف علما ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با مصلحت جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهرا به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، مجبورا از همان طائفه و ایل و خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنی، باریک جمهوری ما رشک فرانسه و آمریکا ست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص 37- 36)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فصل 2 قسمت 3.mp3
9.65M
🔴شکنجه وحشتناک نوجوان 17ساله توسط مجاهدین خلق | عزل بنیصدر | ارتداد جبهه ملی
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت سوم از فصل دوم
🔹کارشکنیهای خیانتگونه #بنیصدر به عزل وی منتهی شد و توهین جبهه ملی به احکام مقدس اسلامی موجب صدور حکم ارتداد این جریان منجر شد و سازمان مجاهدین خلق وارد فاز مسلحانه گردید و جنایات غیرقابل تصوری را علیه مردم ایران رقم زد و حتی به نوجوانان نیز رحم نکرد.
🔸سازمان مجاهدین خلق، فرزندان معنوی مهندس بازرگان و #نهضت_آزادی، تیغ تخریب خود را بر روی شهید مظلوم بهشتی نیز کشیدند و علیه ایشان به جوسازی کاذب رو آوردند.
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: گوشهای از جنایات غیرقابل توصیف سازمان مجاهدین خلق (صص 175-169 )
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فصل 2 قسمت 4.mp3
8.43M
🔴تلاشهای مجاهدانه و مخلصانه شهید لاجوردی برای توبه منافقین زندانی
📼کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/صوت چهارم از فصل دوم
🔹اقدامات تروریستی #سازمان_مجاهدین_خلق آغاز فروپاشی اجتماعی و تشکیلاتی آن بود. سازمان که انتظار عمراهی گسترده مردمی را داشت با عکسالعمل منفی جامعه مواجه شد.
🔸در سالهای بعد برخی از اعضای سازمان از کشور خارج شدند و به سمت #پاکستان و خصوصا #عراق رفتند و برخی از دستگیرشدگان به مرور محاکمه شدند و کسانی که مستقیما مباشرت در #قتل و #خونریزی نداشتند به تدریج زمینه توبه و تغییر فکریشان فراهم شد و شهید مظلوم لاجوردی اقدامات مخلصانه و بیشائبهای را در راه توبه حقیقی زندانیان انجام داد.
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: فروپاشی سازمان و مسئله سازمانیهای زندانی(صص175-182)
✳️به مناسبت #ایام_نوروز
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: 37741698-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
✳️به مناسبت #یومالله_دوازده_فروردین
🔹 متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال ١٣۵۴ به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ ۵۴.۴.١١ از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
🔸این سند ارزشمند نشان میدهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریانها و شخصیتای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت نوفللوشاتو است.
🔹کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز ١٣٩٨ با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظاتی شورانگیز از حضور امام در رفراندوم ١٢ فروردین ١٣۵٨
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db