حضرت زینب سلام الله علیها پرستار بزرگ جامعه اسلامی
مقام معظم رهبری:
تلاش حضرت زینب سلاماللَّهعلیها فقط این نیست که از امام بیماری در کربلا حراست و پرستاری کرده است. حضرت زینب از روح کلّی اسلام و جامعه آن روز مسلمین پرستاری کرد؛ پرستاری بزرگ او آنجاست. حضرت زینب در مقابل یک دنیا بدی، ظلم، بیانصافی، حیوانصفتی و قساوت، یک تنه ایستاد. و با این ایستادگی، توانست از روح کلّی اسلام حراست و پرستاری کند. همچنان که میگوییم امام حسین علیهالسّلام اسلام را حفظ کرد، میتوانیم دقیقاً ادّعا کنیم که حضرت زینب سلاماللَّهعلیها هم با ایستادگی خود، اسلام را حفظ کرد. این ایستادگی، یک رمز و راز و یک عامل اصلی است.(1380.5.3)
#ولادت_حضرت_زینب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی منتشر شد
معرفی کوتاه از جدیدترین اثر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
امام خمینی قدس سره الشریف:«یادتان نرود که ما یک ۱۵ خرداد داشتیم، ۱۵ خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران است.»(صحیفه امام، ج۹، ص۴۶۸)
🔹قیام خونین #پانزده_خرداد نقشی محوری در #نهضت_ملت_ایران دارد و از جانب رهبر نهضت اسلامی ایران بهعنوان مبدأ نهضت اسلامی معرفی شده است و به همین خاطر همواره مورد توجه پژوهشگران و عموم علاقهمندان انقلاب اسلامی بوده و هست هرچند با توجه به جایگاه و تأثیرات غیرقابل وصف این قیام خلأهای بسیاری در زمینه تحقیق و حتی ترویج این حرکت معجزهوار وجود دارد و آخرین اثر #دکتر_مظفر_نامدار با عنوان «قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» گامی در رفع آن خلأها و نیازهای اساسی است.
🔸این اثر مجموعهای از مهمترین مقالات سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد دکتر مظفر نامدار است که به اهتمام سهراب مقدمی شهیدانی به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده و ابعاد کمتر گفته شدهای را از این حرکت خروشان ملت ایران تبیین کرده است...
متن کامل معرفی کتاب در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی
🔻نگاهی گذرا به سرفصلهای تازهترین اثر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔹فصل اول: گشودگی تاریخ جدید در چشمانداز قیام 15خرداد
🔸فصل دوم: نهضت 15خرداد فریادی در مرگآباد تجدد و تحجر
🔹فصل سوم: 15خرداد؛ پایههای استوار انقلاب اسلامی و نقطه عطف زوال سلطانیسم و سکولاریسم در ایران
🔸فصل چهارم: 15خرداد؛ نقطه عطف بیداری اسلامی و گذر از جنبشهای غربی به جنبشهای اسلامی
🔹فصل پنجم: 15خرداد زمینههای تبلور یک آرمان تاریخی و گشودگی زبان دین در حوزه سیاست
🔸فصل ششم: 15خرداد و مقابله با سیاهنماییهای غرب علیه فرهنگ ایرانی-اسلامی
🔹فصل هستم: 15خرداد، رخدادی که تبدیل به تاریخ شد
متن کامل معرفی کتاب در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن دفتر قم: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شجاعت شهید آیتالله مدرس به روایت امام خمینی
🔸«در يك مجلس از مجالس سابق كه مرحوم «مدرس»،- مرحوم آسيد حسن مدرس- در آن مجلس بود، التيماتومى از دولت روس آمد به ايران كه اگر فلان قضيه را انجام ندهيد ما از فلان جا- كه قزوين ظاهراً بوده است- مىآييم به تهران و تهران را مىگيريم.
🔹دولت ايران هم فشار آورد به مجلس كه بايد اين را تصويب كنيد. يكى از مورخين، مورخين امريكايى، مىنويسد كه يك روحانى با دست لرزان آمد پشت تريبون ايستاد و گفت:
🔸آقايان، حالا كه بناست ما از بين برويم چرا به دست خودمان برويم. رد كرد. #مجلس به خاطر مخالفت او جرأت پيدا كرد و رد كرد و هيچ غلطى هم نكردند.
🔹روحانى اين است. يک روحانى توى مجلس بود نگذاشت آن #قلدر_شوروى را، روسيه سابق را، يک دولت را- پيشنهاد التيماتومش را- يک روحانى ضعيف، يک مشت استخوان رد كرد! آنها مىبينند نبايد روحانى باشد؛ قطع يد روحانى بايد بكنند تا به آمال و آرزوى خودشان برسند.»(صحیفه امام ج١ ص۴٢٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. این نکته مبین این مسئله است که نویسندگان مرامنامه، از مجتهدین و علما بودهاند و نیز کسانی که دغدغه اجرای احکام اسلامی را پیگیری میکردند؛ به همین خاطر یکی از ۳ شعار اصلیای که مطرح کردند اسلامخواهی است.
🔹با توجه به شکل و ترکیب کمیته اتحاد اسلام که #مجتهدین_طراز_اول در آن حضور داشتند، به روشنی معلوم میشود که قلم و محتوای این مرامنامه کاملاً با افکار آنها سازگار است و بدیهی است غرض این نهضت تشکیل #حکومت_مردمی بر پایه #شعائر_دینی و احکام و مقدسات دین مقدس اسلام است؛ چه اینکه در اعلام حکومت توسط نهضت جنگل، قوانین اسلام را در قالب جمهوری عرضه کردند و شعار تشکیل جمهوری اسلامی و انقلابی در رأس شعارهایشان قرار گرفت.
🔸این آرمانها در رهبری نهضت جنگل آنقدر مشهود بود که حتی #ابراهیم_فخرایی که میانه خوبی با روحانیت و اهداف اسلامی نهضت جنگل ندارد مینویسد:
🔹مرکز ثقل و مغز متفکر جنگل را #هیئت_اتحاد_اسلام تشکیل میداد که افرادش به استثناء چند نفر، همه از علما و روحانیون بودهاند. این وضع که تعدادی از روحانیون زمام کار را به دست گرفته کارگردانی و رهبری امور انقلاب را عهدهدار شدهاند به مذاق عدهای گوارا نیامد و ترتیبی دادند که هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شود و در نتیجه این تغییر نام، افراد غیر روحانی نیز توانستند به عضویت رسمی هیئت اتحاد اسلام در آیند و اکثریت اعضاء را به دست آورند.
🔸وی همچنین در سراسر کتاب به این مسئله اشاره میکند که «خود میرزا به طوری که قبلاً گفتهایم یک مرد دینی بیش نبود که همه مظاهر انقلاب را از دریچه دیانت مینگریست.»
🔹شاید به همین اعتبار بود که فخرایی و سایر مورخین سکولار #نهضت_جنگل، تلاش کردند در نگارش تاریخ این نهضت به نوعی ریشههای اسلامی آن را پنهان ساخته و تاریخ این نهضت را بر اساس ایدئولوژی خود تدوین نمایند؛ چون از اساس معتقد نبودند که روحانیت با تکیه بر آموزههای اسلامی بتواند یک جنبش بزرگ اجتماعی و سیاسی را رهبری کند. چنان که مصطفی شعاعیان نیز در کتاب خود که مورد تقدیر فخرایی قرار گرفته است به این اعتقاد کینهتوزانه نسبت به روحانیت و اسلام اعتراف میکند و مینویسد:
🔸«روحانیت عقبماندهتر، کودنتر و ناآگاهتر از آن بود که بتواند به پیشقراول نهضتی انقلابی در عصر مبارزه با استعمار ـ ارتجاع مبدل شود.» اما رهبری میرزا در نهضت جنگل و رهبری مرحوم #آیتالله_کاشانی در #نهضت_ملی شدن صنعت نفت و از همه مهمتر رهبری امام در نهضت پانزده خرداد سال ۴۲ بیاعتباری تمامی این تحلیلهای استعماری را به اثبات رساند و ناتوانی و فقر تئوریک جریانهای غیرمذهبی را در شناخت مسائل ایران و جهان نشان داد. (مرامنامه کمیته اتحاد اسلام و بازخوانی آرمان های اسلامی نهضت جنگل، فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش ٣٧ و ٣٨، ص ٣٢٣ و ٣٢۴)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل)
بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 میرزا کوچکخان؛ هویتبخش به نسل جوان
🔹 رهبر انقلاب: وقتی جوان گیلانی سرِ قبر میرزاکوچکخان میرود و میبیند این مرد تنها، این مرد باایمان و باصفا، اگرچه در وسط جنگلهای گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مُرد، اما یک مشعل شد.
🔸 ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزاکوچکخان را به یاد میآوردیم و شرح حال او را میخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل #هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد.
🔻 سالروز شهادت میرزا کوچکخان جنگلی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخهای صریح شهید بهشتی و شهید هاشمینژاد به مهدی بازرگان
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔹دولت موقت به نخستوزیری بازرگان به دنبال انحلال #مجلس_خبرگان_قانون_اساسی بود چراکه به خوبی میدانست که این مجلس، بهدنبال تصویب اصل ولایتفقیه و تغییر برخی اصول پیشنویس قانون اساسی است.
🔸 #مهدی_بازرگان در یک سخنرانی به مناسبت رحلت #آیتالله_طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی کرد که این اظهارات با واکنش #شهید_آیتالله_بهشتی، نائب رئیس وقت مجلس خبرگان، روبرو شد. ایشان در پاسخ به بازرگان گفتند:
🔹«»ملت ما و تحصیلکردههای ما نگران چه هستند؟ برای من و برای دوستانمان خیلی بیشتر اظهار نگرانی آقای مهندس بازرگان نخستوزیر مورد علاقهمان در سخنرانی دیروزشان مورد توجه بود زیرا از سخنان ایشان هم نگرانی از کار مجلس خبرگان استشمام میشد. ایشان از چه چیز نگران هستند؟ از اینکه نمایندگانِ به راستی میلیونها #مسلمان_انقلابی_ایران، اینجا گرد هم آمدهاند تا قانون اساسی را بر پایه #اصالتهای_اسلام بررسی و تصویب کنند، نگرانند؟
🔸شهید #سیدعبدالکریم_هاشمینژاد نیز در سخنرانی خود جوابی صریح به بازرگان دادند:
«موقعی نگران میشویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آنگونه که باید نمیتوانند عمل کنند. مسئله #ولایتفقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا #امام_خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، میگویند تو مقام غیرمسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما میخواهیم پای ولایتفقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمیتوانی اعتراض کنی.»(نخستین پیشنویس قانون اساسی، صص199-198)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️چگونه مدعیان #حفظ_سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
سالروز تصویب قانون اسایس جمهوری اسلامی ایران
🔸طرفداران بقای قانون اساسی مشروطیت (که لازمهاش حفظ سلطنت پهلوی بود)، به شعارهایی مانند «شاه بماند، #سلطنت کند و نه حکومت» و «مبارزه در چهارچوب قانون اساسی» متمسک شده بودند
🔹 اما با تدبیر قاطعانه و تصمیم هوشمندانه امام خمینی(ره) همه این تلاشها بیفرجام ماند و «#سقوط_سلطنت» و «تدوین قانون اساسی جدید» از سوی امام به عنوان دو راهبرد انقلابی خللناپذیر و قطعی اعلام شد.
🔸 امام خمینی(ره) نیز علاوه بر مخالفت با سیاستهای ناصحیح #نهضت_آزادی در جلسات خصوصی، خطر انحراف #انقلاب_اسلامی از جانب ایشان را بارها در جلسات عمومی- و البته به دلیل ملاحظات مبارزاتی، بدون ذکر نام- مطرح کردهاند که بازخوانی نمونهای از این اظهار نظرها که در پاسخ به طرح بازرگان ایراد شده است، راهگشاست.
🔹امام در سخنرانی خود در تاریخ 29آبان 57 -تنها چند روز پس از ملاقات بازرگان با ایشان- خطاب به دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، چنین میفرمایند:
🔸من به بعضى از اين آقايان كه آمده بودند و مىگفتند كه «#سياست_قدم_به_قدم»، خوب حالا يک قدم برداريم و بعدش صبر كنيم يک مدتى بگذرد بعد قدم دوم را برداريم، گفتم آقا اگر شما اين قدم را سست كنيد، [در] قدم دوم قدمهاى شما را مىشكنند! اينطور نيست كه يک قدر صبر كنند كه شما حالا قدم اول را برداشتيد حالا ايشان سلطنت كند نه حكومت!... بعد از اين همه جنايات حالا ديگر بيايند آقا سلطنت كنند نه حكومت!
🔹اين اگر پايش مستقر بشود، دنبال اين هستند كه اين #نهضت را بخوابانند با هرطور كه مىتوانند. اينها دنبال اين هستند. و اگر اين نهضت بخوابد، اين آتشى كه در دل مردم روشن شده است و خدا روشنترش كند اگر اين بخوابد و اين آتش خاموش بشود، ديگر امكان ندارد كه اين نهضت پيدا بشود، يا شبيه آن پيدا بشود... ايرانىها بيدار باشند، ملتفت باشند كه در چه مقام حساسى واقع شدهاند، الان چه موقعيتى از براى ايران الان هست. مثل سابق نيست كه خوب حالا امروز نشد فردا؛ خير ديگر امكان ندارد. بين موت و حياتيد شماها! بين زندگى و موت هستيد. (صحیفه امام، ج۵، ص۵۹_۵۸ )( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۱۶۹_۱۶۸)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊اندیشههای فقهی و سیاسی شهید صدر و نقش آن در تدوین قانون اساسی
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔹بررسیهای تطبیقی دقیق نشان میدهد که اندیشههای فقهی و سیاسی #شهیدمحمدباقر_صدر در کنار اندیشههای حضرت امام خمینی قدس سره الشریف و برخی دیگر از اندیشمندان اسلامی، نقش مؤثری در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته است.
🔸ایشان در پاسخ به سؤال تعدادی از #علمای_لبنان و در مقام تبیین دیدگاه فقهی خود پیرامون «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» نامهای نگاشت. قانون اساسی پیشنهادی ایشان دارای ویژگیهای زیر است:
🔹1. نهادینه کردن #فقاهت در قانون اساسی و تحکم موقعیت و جایگاه حقوقی مرجعیت به عنوان نهادی که طی سالیانی دراز در عمق جامعه تشیع رسوخ کرده است.
🔸2. اعطای حق انتخاب به ملت در همه ابعاد و جوانب حکومت در عین پذیرش #ولایتفقیه به عنوان منشأ مشروعیت
🔹3. تساوی آحاد ملت، از مسلمان و غیر مسلمان در حق آزادی، کرامت و مشارکت همه جانبه و همه حقوق انسانی و حق آزادی مذهبی
🔸4. تساوی افراد ملت اعم از حاکم و محکوم در مقابل قانون
🔹5.لزوم #تنفیذ_رئیسجمهور توسط ولیفقیه به جهت مقابله با نفوذ عوامل گوناگون در ارکان قدرت، تقلب در انتخابات، استفاده نامشروع از اهرمهای مالی و اقتصادی و...
🔸6. اهداف والای #حکومت_اسلامی فراتر از اهداف مادی و حیوانی
🔹7. تدوین حقوق اساسی از متن قرآن و روایات به گونهای که ایشان را باید یکی از معماران تدوین حقوق و قانون اساسی اسلام دانست. (نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ص100-97)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تدوین پیشنویس قانون اساسی سکولاریستی توسط دولت موقت
سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔹پس از تعیین مهدی بازرگان بهعنوان نخستوزیر دولت موقت، یکی از مهمترین اقدامات دولت تدوین پیشنویس قانون اساسی بود اما پیشنویس منتشر شده از جانب مهدی بازرگان و دولت موقت یک پیشنویس سکولار و بیارتباط با مبانی دینی بود.
🔸این موضوع آنچنان واضح بود که اعضای دولت موقت و چهرههای ملیگرا نیز بر آن اذعان داشتند. بهعنوان نمونه کریم سنجابی میگوید:«پیشنویس کاملا دموکراتیک بود.»
همچنین عزتالله سحابی نیز تصریح دارد:
🔹«در مجموع روح لیبرال دموکراسی بر پیشنویس حاکم بود. اما در شورای انقلاب به تعبیر بنده، آن را سوسیال دموکراسی کردند.»
حسین بشیریه نیز میگوید:
«پیشنویس خصلتی سکولار داشت.»
در ادامه نظریات برخی دیگر از شخصیتهای سیاسی و مذهبی را از نظر میگذرانید:
صادق طباطبائی:
🔸«در این پیشنویس، رئیسجمهوری برای 5 سال انتخاب میشود و فقط مجلس شورای ملی وجود دارد. ولایتفقیه در این پیشنویس نیست و نظام، یک نظام دموکراتیک شبهغربی خواهد بود.»
جلالالدین فارسی:
🔹«...التقاطی از قانون جمهوری پنجم فرانسه و احکام و اصول اسلامی بود.»
حزب جمهوری اسلامی:
🔸«متن پیشنهادی قانون اساسی برخلاف آنچه انتظار میرفت و فکر میشد، متأسفانه به گونهای تدوین و تنظیم شده است که تاراجدهنده منافع و منابع نسل حاضر و نسلهای آینده کشور است. این متن پیشنهادی از نوآوری و خلاقیت اسلامی عاری است... این قانون اساسی یک رونویسی است از قانون اساسی گذشته...»
آیتالله گلپایگانی:
🔸«با توجه به برخی موارد پیشنویس، آن را تحت تأثیر فرهنگ شرق و غرب دانست که در صفحات گذشته بدان اشاره شد.»
عبدالرحیم ربانی شیرازی:
🔹«علت تغییرات اساسی در پیشنویس را متناسب بودن آن با حکومت دموکراتیک بیان میکند در حالی که خبرگان انتخاب شدند تا قانون اساسی جمهوری اسلامی را تدوین کنند.»
منبع: نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، صص189-186
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔹 متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال 1354 به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
🔸این سند ارزشمند نشان میدهد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای برخی جریانها و شخصیتای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت نوفللوشاتو است.
🔹کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی در پاییز 1398 با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن دفتر قم: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معرفی کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
🔹تاکنون تحلیلهای زیادی در مورد چگونگی شکلگیری نظام جمهوری اسلامی و زمینههای تدوین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ارائه شده است. برخی از گروهها و افراد (مانند ابراهیم یزدی و اعضای نهضت آزادی) ابتکار تأسیس نظام جمهوری اسلامی و تدوین پیشنویس آن را مربوط به پیشنهادات خود در دوران تبعید امام(ره) در پاریس دانستهاند.
🔸اکنون متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی بعد از سالها٬ انتشار عمومی یافته و در اختیار محققین قرار گرفته است. انتشار این کتاب٬ بر بسیاری از مدعاهای ناصحیح و یا روایتهای ناقص٬ اثر خواهد گذاشت و زاویهای تازه در بازشناسی تاریخ انقلاب اسلامی ارائه میدهد...
متن کامل معرفی کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» در خبرگزاری تسنیم
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن دفتر قم: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قانون ملت
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بهمناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔹پاسخهای صریح شهید بهشتی و شهید هاشمینژاد به مهدی بازرگان
🔸چگونه مدعیان حفظ سلطنت، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟
🔹اندیشههای فقهی و سیاسی شهید صدر و نقش آن در تدوین قانون اساسی
🔸تدوین پیشنویس قانون اساسی سکولاریستی توسط دولت موقت
🔹سندی ارزشمند در رابطه با نخستین پیشنویس قانون اساسی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی
🔸معرفی کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸پنج پیام روز دانشجو از نگاه مورخ خبیر انقلاب اسلامی
١. استکبارستیزی
٢. دشمنشناسی
٣. آزادگی همراه با بصیرت
۴. تسلیمناپذیری در برابر دشمنان
۵. فداکاری در راه اهداف مقدس
منبع: سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، دانشگاه رفسنجان، ١۶آذر١٣٩۵
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت | گفتمانساز باشید
محورهای اصلی بیانات رهبرانقلاب در جریان حضور در ۶ دانشگاه تهران
بازخوانی ویژه #روز_دانشجو
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴بانوی ملکوت
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️« تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان.
▪️او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است...
▫️زنی که تمام خاصه های انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول الله بود...معنویات، جلوههای ملکوتی، جلوههای الهی، جلوههای جبروتی، جلوههای مُلکی و ناسوتی ـ همه ـ در این موجود مجتمع است. انسانی است به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن. »(صحیفه امام، ج٧، ص٣٣٧)
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی : برکات کوخ فاطمه زهرا سلام الله علیها عالم را پر از نورانیت کرده است
▫️«شاید بسیاری گمان کنند که رفاه مادی و دارا بودن در بانکها، اموال، یا دارا بودن زمینها یا پارکها و امثال اینها برای انسان سعادت میآورد. این یک اشتباهی است که انسان می کند.
▪️انسان گمان میکند سعادتش به این است که چند تا باغ داشته باشد، چند تا ده داشته باشد، در بانکها سرمایه داشته باشد، در تجارت چه باشد، شاید انسان این گمان را میکند، لکن ما وقتی که ملاحظه میکنیم و سعادتها را سنجش میکنیم، میبینیم که سعادتمندها آنهایی بودند که در کوخها بودند. آنهایی که در کاخها هستند سعادتمند نیستند.
▫️آن مقداری که برکات از کوخها در دنیا منتشر شده است هیچ در کاخها پیدا نمیشود. ما یک کوخ چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ است. از این کوخها هم محقرتر بوده لکن برکات این چی است؟ برکات این کوخ چندنفری آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.
▪️این کوخنشینان در کوخ محقر، در ناحیه معنویات آنقدر در مرتبه بالا بودند که دست ملکوتیها هم به آن نمیرسد؛ و در جنبههای تربیتی آنقدر بوده است که هرچه انسان میبیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست.»(1فروردین1362-صحیفه امام ج17 ص372)
#شهادت_حضرت_زهرا
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db